De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare en besloten zitting van 24 februari 2025 goed.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Op 3 maart 2025 ontving lokaal bestuur Edegem het schrijven van de Stichting Kempens Landschap.
Sinds 1997 is de organisatie ‘Kempens Landschap’ actief als landschapsvereniging in de provincie Antwerpen. Ondertussen werkt Stichting Kempens Landschap samen met 64 gemeenten, waaronder ook uw bestuur, en heeft zij meer dan 1.350 ha in eigendom en tal van projecten in beheer.
Gelet op onze eerdere beslissing om lid te worden van Stichting Kempens Landschap wensen zij nu, na de gemeenteraadsverkiezingen de afspraken met ons als deelnemend lokale bestuur te herbevestigen via bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst.
In het bijzonder willen ze de aandacht vestigen op:
Aanvullend benadrukken ze de opportuniteit die de Stichting Kempens Landschap voor een lokale bestuur kan bieden. Zo is Stichting Kempens Landschap de uitgelezen partner op het vlak van beschermd erfgoed en landschap, enerzijds via verwerving en anderzijds via een surplus van 10% aan subsidies ‘onroerend erfgoed’.
Raadsbesluit van 21 december 2011
Goedkeuring van toetreding tot de Stichting Kempens Landschap vzw.
Artikel 386 §1 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenten kunnen verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen als die verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk niet belast worden met de verwezenlijking van welbepaalde taken van gemeentelijk belang.
De raad verleent haar goedkeuring tot ondertekening van de bijgevoegde herbevestiging samenwerkingsovereenkomst met Stichting Kempens Landschap.
Het jaarmarktreglement had op sommige plaatsen een fout woordgebruik en een onlogische opbouw.
Artikels zijn verplaatst. Bij andere artikels zijn aanpassingen gebeurd of artikels werden bij elkaar gevoegd.
Het jaarmarktcomité is bevraagd bij de aanpassing. Er is geen reactie op gekomen.
In de nieuwe versie van het reglement hebben volgende artikels een wijziging gekregen:
Artikel 1 : toevoeging
"Op vrijdagavond kan een publiek startevenement door lokaal bestuur Edegem georganiseerd of ondersteund worden."
Artikel 2 : toevoeging in de zin
De deelnemers schrijven in vóór 15 mei "via het daartoe voorziene digitale formulier."
Artikel 3 : aanpassing + toevoeging
Aanpassing : "gemeentebestuur" wordt vervangen door "jaarmarktcomité"
Toevoeging : "Edegemse verenigingen, zelfstandige ondernemers of winkeliers krijgen voorrang bij de toekenning van een standplaats. Volgorde van inschrijven is niet bepalend voor het toekennen van een plaats. Bij annulatie van een stand wordt er uit de reservelijst een nieuwe standhouders gekozen."
Toevoeging : "Standhouders die voor 2 dagen inschrijven krijgen voorrang op standhouders die maar 1 dag inschrijven, indien er geen gelijk aantal 1-dagsinschrijvingen zijn op zaterdag tegenover zondag."
Artikel 5 : aanpassing
De bedragen werden aangepast van 10 naar 12 EUR en van 5 naar 6 EUR
(deze bedragen waren in 2024 al ingebruik bij aanpassing retributie, maar zijn niet aangepast geraakt in het reglement. Facturen werden al wel opgemaakt met de aangepaste bedragen)
Artikel 6 : zin weg halen
"Op zondag is dit om 9 uur."
Artikel 9 : nieuw artikel
"Medewerkers van de jaarmarkt krijgen bonnetjes waarmee ze eten en drinken kunnen aankopen bij de standhouders. Elke standhouder is verplicht om deze bonnetjes aan te nemen. Bij de laatste communicatie - die nog de week voor de jaarmarkt wordt verstuurd - wordt een document bezorgd waarmee je deze bonnen kan inwisselen bij lokaal bestuur Edegem. Dit document kan je tijdens de jaarmarkt ook bekomen aan het secretariaat."
Artikel 15 : aanpassing
"Het gemeentebestuur" wordt vervangen door "Lokaal bestuur Edegem".
Artikel 16 : aanpassing + toevoeging
Aanpassing : De waarborg voor het aannemen van een beker verandert van 2 EUR naar 1 EUR. De waarborg voor servies blijft 2 EUR.
Toevoeging : "Standhouders die voedingsmiddelen aanbieden kunnen na aanvraag (via digitaal inschrijvingsformulier) een GFT container krijgen. Deze kan moeten gedeeld worden met een andere stand. De container blijft achter de stand staan, zodat er enkel voedingsmiddelen in terecht komen."
toevoeging : "vrijdag-" is toegevoegd in volgende zin: "Standhouders moeten zowel op vrijdag- als zaterdag- en zondagavond hun standplaats proper achterlaten."
Artikel 17 : toevoeging
"Gebouwen achter de standplaats moeten ten alle tijden bereikbaar zijn."Artikel 20 : weglating
"met verlies van standgeld". Nieuwe zin : "Deelnemers die zich niet schikken naar deze reglementsbepalingen of de aanwijzingen van de jaarmarktcoördinator of het jaarmarktcomité, zullen indien nodig meteen van de braderij worden uitgesloten."
Artikel 26 : aanpassing
Datum uniform politiereglement is veranderd van "20 september 2021" naar "16 april 2024".
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Art. 40§3 DLB bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen en wijzingen van alle gemeentelijke reglementen.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
De raad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
De raad keurt de aanpassingen in het jaarmarktreglement goed.
Het lokaal bestuur is eigenaar van een stukje grond van bijna 85m² grenzend aan
Kadastraal gekend onder sectie C nummer 189C. Dit perceeltje maakt, samen met grote perceel langs de Heihoefseweg (sectie C nummer 189A, 12 218,35m²) deel uit van de zone waarop een recht van opstal werd gevestigd ten voordele van De Ideale Woning voor de realisatie van hun bouwproject. Het recht van opstal werd gevestigd voor een termijn van 50 jaar (van 1 januari 2004 – 31 december 2053). De Ideale Woning betaalt jaarlijks 1 EUR vergoeding (beslissing GR 24 januari 2002). Dit recht van opstal werd gevestigd door een notariële akte van 3 juni 2003.
De strook grond achter de tuinen in de Gebroeders van Raemdoncklaan staat in het BPA Groot Molenveld gecatalogeerd als een strook voor tuinen, vrij van elke constructie.
In de Gebroeders van Raemdoncklaan kochten 13 percelen (nr 26 t.e.m. 50) een extra stuk grond aan in 1997, nl. de strook achter hun tuinen. De toenmalige eigenaar van het pand Gebroeders van Raemdoncklaan 52 ging destijds niet in op die mogelijkheid. De huidige eigenaar van het pand is wel geïnteresseerd in aankoop. Hij startte daarom gesprekken op met De Ideale Woning aangezien hij in de veronderstelling was dat dit de eigenaar was. Er werd een landmeter aangesteld voor opmeting en precadastratie. Na overleg tussen De Ideale Woning en de landmeter zou de grond minstens 165 EUR/m² waard zijn. Rekening houdend met 77m² (84,97 – de grensoverschrijding van 7m² van de buur) werd een akkoord bereikt met de eigenaar van Gebroeders Van Raemdoncklaan 52 op een aankoopbedrag van 12.000 EUR.
De eigenaar van Gebroeders Van Raemdoncklaan 52 kreeg helaas geen lening om de aankoop in één keer rond te krijgen, dus er werd met De Ideale Woning volgend scenario afgesproken.
Er werd een overleg bij de notaris belegd om de verkoop notarieel vast te leggen. De notaris stelde vast dat De Ideale Woning de verkoop niet kon regelen want het lokaal bestuur Edegem is eigenaar.
In zitting van 26 september 2022 keurde de gemeenteraad principieel de verkoop goed van dit stukje aan de aanpalende eigenaar van Gebroeders Van Raemdoncklaan 52. Dit stukje grond heeft immers geen strategische meerwaarde voor het gemeentelijk patrimonium en/of de werking van de gemeentelijke diensten. Het met de Ideale Woning afgesproken afbetaalplan werd ook goedgekeurd.
De kopers hebben recentelijk alle aanbetalingen voldaan op de derdenrekening van de notaris. De notaris maakte aldus het ontwerp op van de notariële akte die ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De raad keurt het ontwerp notariële akte goed voor de verkoop van het stuk grond, grenzend aan perceel Gebroeders Van Raemdoncklaan 52 en gekend onder sectie C nummer 189C aangeboden.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Raadslid Bart Breugelmans (cd&v) verduidelijkt waarom de fractie in het verleden een amendement indiende bij dit punt. Zij zullen vandaag dit punt mee goedkeuren omdat ze ondertussen de nodige antwoorden op hun vragen hebben gekregen.
Raadslid Philippe Muyters (N-VA) laat weten dat ze in de vorige legislatuur naar aanleiding van het amendement een onderzoek hebben uitgevoerd. Uit dit onderzoek bleek dat er geen nood was aan een trage weg.
Raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) is het niet eens met de verkoop van dit perceel en is van het principe dat de gemeente een aantal gronden in beheer heeft dat zij moet behouden. Hij benadrukt dat je niet weet wat de toekomst zal brengen. De fractie zal zich onthouden voor dit punt.
De eigenaar van het perceel Baron De Celleslaan 31 (perceel A 226 E2) legde de strook grond aan tussen zijn perceel 226 E2 en het perceel A 237 D (dat toebehoort aan de school). Sedert hij de strook aanlegde, neemt hij ook het onderhoud ervan voor zijn rekening. Hij is geïnteresseerd in aankoop.
Deze strook is een vroegere ‘voetweg’, en vormt de toegangsweg tot achterliggende perceel A 231 B. Deze strook grond is een ‘restperceel’, ontstaan na de verkaveling van de voormalige gronden in de jaren 1950-1960, en hoorde toen toe aan de familie de Roest-d’Alkemade. Ingevolge tussentijdse eigendomsoverdrachten hoort deze strook grond toe aan de gemeente Edegem.
Deze strook grond stond verkeerd ingetekend bij het kadaster. Landmeter Frederik Vermeiren (= bezwaarindiener namens de eigenaars van het huis op adres Baron de Celleslaan 31) merkte terecht op dat dit perceel te breed ingetekend staat op het kadastraal plan. Op basis van het opmetingsplan van 15 juni 2022 van landmeter Vermeiren paste het kadaster het perceel A 226 E2 aan. Naar aanleiding van deze aanpassing ontstaat er rechts van het perceel A 226 E2 een strook grond met de aard ‘weg’ met het nieuwe perceelnummer A 231 E met een grafische oppervlakte van 186 m². Deze ‘weg’ is zichtbaar verbonden met het achterliggende perceel weiland met perceelnummer A 231 B.
Er werd een landmeter aangesteld om de waarde van de strook te bepalen en om de erfdienstbaarheden in kaart te brengen.
De waarde werd bepaald op 33 500 EUR (166,67 EUR/m²).
Op de strook zijn geen erfdienstbaarheden actief.
Deze strook heeft verder geen nut voor publiek domein. Er is geen opportuniteit tot aansluiting op de trage wegen. De pachter heeft deze strook ook niet nodig om toegang te krijgen tot de percelen die hij pacht.
In de gemeenteraad van 23 oktober 2023 werd beslist tot verkoop aan de eigenaar van het naastliggende perceel.
Het reconstrueren van de eigendomsoorsprong en het opvragen van alle nodige attesten en document is ondertussen afgerond. De ontwerpakte werd door de notaris opgemaakt en ligt ter goedkeuring voor.
Opmetingsplan landmeter Frederik Vermeiren van 15 juni 2022
Dit plan geeft aan dat het perceel Baron De Celleslaan 31 te breed is ingetekend en dat er een voetweg loopt tussen de percelen naar het achterliggende perceel A 231 B.
Verkoopakte 1 maart 2012
Het achterliggende perceel perceel A 231 B is een weiland en werd op 01 maart 2012 verkocht door de familie de Roest d’Alkemade aan de Gemeente Edegem.
Gemeenteraadsbesluit 24 oktober 2022
Goedkeuring van de delingsakte tussen gemeente Edegem, stichting Kempens Landschap en Natuurinvest (rechtsopvolger OC-ANB) enerzijds en de erfpachtakte tussen Edegem en stichting Kempens Landschap anderzijds ter formalisering van het principieel akkoord tot uit onverdeeldheid treding van de drie eigenaars van domein Hof ter Linden en de herverdeling van de zakelijke rechten op dit domein zoals goedgekeurd eind maart 2022 ter ondersteuning van de restauratie van het kasteel.
1232151 schets nr 11 jaar 2022
Kadastrale schets met rechts de 'oude foutieve' toestand en links de 'nieuwe correcte' toestand
De raad keurt de ontwerpakte goed tot verkoop van het restperceel A 231 E goed.
Sinds 2021 werden via een eigen raamovereenkomst een 30-tal opdrachten uitgevoerd door landmeter Van Eester.
De samenwerking met het landmeterskantoor verliep grotendeels naar wens, zowel op vlak van snelheid van aanleveren als op vlak van kwaliteit als op vlak van facturatie van de gevraagde diensten.
Rekening houdend met het voorgaande en wetende dat er een raamovereenkomst loopt via de aankoopcentrale CREAT met landmeter Van Eester, lijkt het ons opportuun deze goed lopende samenwerking verder te zetten (maar dan wel via een andere kanaal).
De prijzen van de diverse diensten kunnen teruggevonden worden in bijlage en liggen in lijn met de prijzen van het voorgaande raamcontract.
De raamovereenkomst van CREAT startte op 1 december 2024, het einde is voorzien op 30 november 2028.
Het lokaal bestuur kan instappen en bestellen gedurende de volledige looptijd van deze overeenkomst.
Op deze overeenkomst is geen bijdrage in de werking van toepassing.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De raad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst in het raamcontract Landmeter via de aankoopcentrale CREAT goed.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Raadslid Sien Pillot (L.VE) vindt het jammer dat de communicatie werd uitgestuurd voor het punt werd goedgekeurd op de gemeenteraad. Ze benadrukt dat ze deze motie steunen.De dienstregeling van NMBS werd midden december 2024 aangepast. Als gevolg werd het aanbod voor de halte Mortsel-Oude-God gehalveerd naar slechts één trein per uur in plaats van twee treinen.
Stad Mortsel maakte in samenspraak met de buurgemeentes Edegem, Boechout en Hove een motie op gericht aan de raad van bestuur van de NMBS. In de Motie wordt gevraagd het aanbod terug te herstellen.
De Gemeenteraad van Stad Mortsel keurde op 25 februari 2025 de motie goed. De gemeenteraden van Boechout en Hove keurde dezelfde tekst goed op respectievelijk 24 februari en 25 februari 2025.
Het station Mortsel-Oude-God ligt op ongeveer 1km van onze gemeentegrens. Het is een regionaal hoppinpunt waar reizigers en pendelaars kunnen overstappen tussen verschillende modi. Het station vormt een belangrijke verbinding met o.a. Mechelen en Brussel. Een voldoende frequentie is belangrijk als we de trein willen promoten voor duurzame pendel en vrije tijd verplaatsingen. In de vervoerregio Antwerpen streven we naar een meer duurzame modal split van 50/50. De ambitie is om het aandeel van de duuzame (combi-)verplaatsingen (te voet, per fiets, trein, tram, bus en auto-passagiers) te laten groeien tot minstens 50% van het totaal aantal verplaatsingen, en het aandeel van de wagen te laten afnemen. Een halvering van het treinaanbod in station Mortsel-Oude-God is dan ook een stap terug om deze ambitie te halen.
Het spoorverkeer is een federale bevoegdheid.
De raad keurt de motie aan NMBS goed.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Yves Coquilhat laat weten dat het verslag van de GOA werd toegevoegd. Na onderzoek blijkt dat de overstort van het regenwater naar het Fort 5 mogelijk is.
Raadslid Didier Neyrinck (L.VE) vindt dit een unieke kans om de wijk Elsdonk een eigen Gemeenteplein te geven om eigen evenementen te kunnen organiseren en de omgeving kan floreren. Maar met deze plannen wordt de kaart van de auto getrokken en wordt het maximaal ingevuld door parkeerplaatsen. Ze vinden het jammer dat de ontharding beperkt is gebleven en het plein niet wordt doorgetrokken naar Fort 5. Enkel de toegang naar de parking is nagevraagd tijdens het participatiemoment waardoor deze participatie geen groot draagvlak heeft. Het advies werd pas gevraagd als het project vergunningsklaar was. Hij vindt dat het hier niet gaat over een vergunning voor een Kerkplein maar een Kerkparking.
Raadslid Stefan De Winter (Vlaams Belang) kijkt uit naar de verwezenlijking van het project.
Raadslid Philippe Muyters (N-VA) vindt dat raadslid Neyrinck slecht is geïnformeerd. Het aantal parkeerplaatsen is hetzelfde als in het verleden omdat de buurt hier zelf aangaf dat er nood is aan parking. Dit groen project met oog voor voldoende parkeergelegenheid is een mooi project dat voldoende realiteitszin bevat. De participatiegraad is nog nooit zo hoog geweest als bij dit project waarbij men zelfs gebruik maakte van de allernieuwste technologie en er meerdere vergaderingen werden georganiseerd. Hij wijst er op dat het hier gaat over een groen project met oog op voldoende parking.
Raadslid Sien Pillot (L.VE) was aanwezig op de vergadering maar heeft daar niets gehoord van de buurtbewoners over de parking die terug moest komen. Ze had gehoopt dat de parkeerplaatsen meer zouden verschuiven richting de Parklaan om zo het plein maximaal te kunnen benutten als groene zone. Ze heeft geen verslagen teruggevonden van het participatietraject maar in haar ogen werden er andere thema's aangehaald die niet voldoende werden gebruikt bij de opmaak van dit plan.
Raadslid Philippe Muyters (N-VA) benadrukt dat er, buiten het aantal parkeerplaatsen dat de buurtbewoners willen behouden, ook aandacht is geschonken aan het elektrische laden, meer fietsmogelijkheden werden gecreëerd en er rekening werd gehouden met het plaatsen van commerciële kramen. Er is dus wel degelijke sprake van een burgerparticipatie in dit dossier. Maar eentje dat rekening houdt met de realiteit. Hij vindt dat de fractie van Lijst voor Edegem hiermee geen rekening houdt.
In de gemeenteraad van 24 januari 2022 keurde de raad de studieovereenkomst aan studiebureau Sweco goed voor de geplande heraanleg van het Kerkplein. In deze werken wordt voorzien, samen met de nieuwe inrichting, om de riolering te vernieuwen door de aanleg van een gescheiden stelsel, waarbij mogelijks een deel van het regenwater afgekoppeld wordt naar de fortvijver zodat daar doorstroming zou komen en meer zuurstof ingebracht wordt.
Na een uitvoerige participatie proces heeft studiebureau Sweco het aanbestedingsdossier voor de heraanleg van het Kerkplein klaar. Na goedkeuring van het dossier door de gemeenteraad kan het dossier in aanbesteding gebracht worden.
Ontwerp:
De huidige parkeerlocatie blijft behouden en wordt omringd door een groene buffer. Hemelwater wordt maximaal opgevangen en geïnfiltreerd. Ook is er extra ruimte op de voetpaden, onder andere voor schoolgaande kinderen. In totaal zijn er 71 parkeerplaatsen, bereikbaar via de hoofdas.
Het Kerkplein wordt een HOPPIN-punt waar verschillende vervoersmogelijkheden samenkomen. We reserveren zones voor deelfietsen, deelauto’s, mindervaliden, en er komt een fietsherstelpunt. Voor de marktkramer(s) voorzien we een zone met grasdals waar tevens een evenementenkast van Fluvius zal geplaatst worden om stroomafname te verzekeren. Fluvius zal tevens nieuwe verlichting plaatsen waarbij ook evenementenverlichting (bv kerstverlichting) kan gehangen worden op de nieuwe OV-palen (voeding via aparte voedingskabel is voorzien).
De omgevingsvergunningsaanvraag is in afrondingsfase. Hierbij was ook de aanpassing van de 2 busperrons langsheen de Prins Boudewijnlaan opgenomen. Deze aanpassing zit NIET in het aanbestedingsdossier, maar zal apart door en op kosten van AWV uitgevoerd worden nadat de omgevingsvergunning is verleend. Ook de bijhorende fietsenstalling aan de zijde van Ing. Hassaertlaan zal door hun gerealiseerd worden.
Timing:
We verwachten de omgevingsvergunning voor het Kerkplein op 14/03 te ontvangen. Vervolgens wordt de beslissing 1 maand uitgehangen (14/04). Als aanbestedingsdatum wordt daarom momenteel 6/06/2025 opgenomen in het bestek. Mits de vorige stappen vlot verlopen kunnen de werken in najaar 2025 starten. De voorbereidende werken door de nutsmaatschappijen zijn ook grotendeels gerealiseerd.
Artikel 36 §1 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016
In een openbare procedure kan elke belangstellende ondernemer naar aanleiding van een aankondiging van een opdracht een offerte indienen. De termijn voor ontvangst van de offertes bedraagt ten minste vijfendertig dagen vanaf de verzenddatum van de aankondiging van een opdracht. De offerte moet vergezeld gaan van de door de aanbestedende overheid gevraagde informatie voor de selectie.
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd
De raad keurt de lastvoorwaarden, raming en gunningswijze via de openbare aanbestedingsprocedure voor de opdracht ‘heraanleg Kerkplein’ goed. De raming voor het aandeel van de gemeente bedraagt 701 138,18 EUR incl. BTW en exclusief provisie.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Yves Coquilhat (N-VA) verwijst voor het preventieve luik naar de website waar iedereen de nodige informatie kan terugvinden. Het lokaal bestuur heeft lokvloeistof aangekocht die gebruikt kan worden in de vallen voor Aziatische hoornaars. Op deze manier levert de gemeente haar bijdrage. De schepen meldt dat men vandaag de eerst koningin heeft gevangen. Hij benadrukt dat hij niemand tegenhoudt om zelf een val te zetten in de tuin en het initiatief niet altijd vanuit de gemeente moet komen.
Raadslid Johan Nagels (L.VE) vindt de website een nuttig kanaal maar wijst er op dat preventie verder gaat dan enkel het vermelden op de website. Het is een keuze van het bestuur om hier meer aandacht aan te besteden.
Schepen Yves Coquilhat laat weten dat er op 14 april om 19 uur een infoavond zal plaatsvinden in de brandweerkazerne.
Op 25 september 2023 keurde de gemeenteraad een reglement goed voor de ontzorging van burgers.
Daarbij werd wat betreft de terugbetaling van de verdelging van nesten van de Aziatische hoornaar volgende goedgekeurd:
"De raad keurt het verdelgen van primaire nesten als volgt goed:
Voor de burger is de brandweer het single point of contact (SPOC). De brandweer rekent 20
EUR aan de aanvrager aan en het lokaal bestuur betaalt de brandweer 17,19 EUR extra per
verdelging zodat de eindgebruiker slechts 20 EUR dient te betalen conform het bedrag bij
lokaal bestuur Kontich. Deze regeling geldt totdat het zonale reglement is aangepast.
Indien de brandweer op het moment van de oproep geen personeelscapaciteit genoeg heeft
voor een verdelging, schakelt zij een een erkende bestrijder in, opgenomen in de lijst van
Vespa-Watch (zie bijlage). De verdelger factureert het lokaal bestuur voor deze verdelging."
"De raad keurt het verdelgen van secundaire nesten als volgt goed:
De burger contacteert een erkende bestrijder aan die opgenomen is in de lijst van Vespa-
Watch (zie bijlage). De erkende bestrijder factureert het lokaal bestuur voor het volledige
bedrag en het lokaal bestuur rekent de aanvrager 70 EUR aan."
In de praktijk merken we dat dit systeem niet goed loopt en voor de nodige verwarring/frustratie zorgt bij burgers, de brandweer en erkende bestrijders.
Volgende 'problemen' deden zich voor:
-De brandweer gaf eerder aan dat zij enkel een factuur kunnen opmaken voor de melder (dus wie het nest meld via hun e-loket). Zij kunnen geen factuur splitsen en een deel laten betalen door de burger en een deel door de het lokaal bestuur.
-Indexering zorgt dat bedragen niet meer kloppen. Zo was bij de opmaak van het gemeenteraadsbesluit van 25 september 2023, volgens het retributiereglement van de brandweer, het bedrag voor het verwijderen van een primair nest 37,19 euro. Als we het retributiereglement 2024 op de website van de brandweer raadplegen is het huidige bedrag 46 euro.
Bij de opmaak van het gemeenteraadsbesluit op 25 september 2023 was het zo dat alle erkende verwijderaars eenzelfde bedrag aanrekende voor de verwijdering van een secundair nest (de kosten voor aan-afrijden waren per km en konden dus wel verschillen).
Uit de facturen die de gemeente ontving maken we op dat de erkende verwijderaars voor het verwijderen van secundaire nesten diverse prijzen aanrekenen. De goedkoopste factuur die de gemeente ontving voor een secundair nest was 49,59 EUR, de duurste 145,20 EUR. De factuur van 70 EUR die het lokaal bestuur opmaakt voor de burger is soms een klein en soms een groot (tot volledig) bedrag van de totale factuur die het lokale bestuur zelf betaalde.
-Verwijdering van nesten zonder informeren van de eigenaar/huurder. Externe bestrijders verwijderen nesten van bomen op privaat domein soms vanop het openbaar domein, zonder dat de eigenaar/huurder (van het perceel waarop de boom staat) hiervan op de hoogte was. Hierdoor wil de eigenaar/huurder dan ook de ontvangen factuur van het lokaal bestuur niet betalen. Zij waren niet op de hoogte van het nest en hadden geen toestemming gegeven aan de erkende verwijderaar voor de verwijdering. In deze gevallen droeg het lokaal bestuur de volledige kosten van de verwijdering.
Een bijkomend probleem is dat de verdelgers meerdere adressen afgaan en achteraf bij de opmaak van de facturen niet meer exact weet welke locaties werden aangedaan. De gemeente ontvangt dan een factuur die meerdere adressen inhoud, zonder rekeningnummer of naam van de eigenaar/huurder. Doordat de erkende bestrijders ook niet altijd zeker zijn van het adres (omdat er geen contact is geweest met de eigenaar/huurder) zorgt dit ervoor dat het lokaal bestuur facturen opmaakt die terechtkomen bij niet betrokken eigenaar/huurder.
-Het niet melden van de Aziatische hoornaar en/of nest op Vespa-Watch zorgt dat er geen goede monitoring en rapportering is wat een vertekend beeld geeft van het aantal nesten in de gemeente.
-De hinderlijke primaire nesten vallen onder de bevoegdheid van de brandweer. Voor deze nesten is de brandweer het eerste aanspreekpunt. Voor de andere primaire nesten is het aanspreekpunt een erkende bestrijder.
We willen een terugbetalingssysteem dat voor alle betrokken partijen (eigenaar/huurder, brandweer, erkende bestrijders en administratie) duidelijk is.
Door de (terug)betaling van de verwijdering van nesten gelijk te trekken tussen primaire en secundaire nesten willen we zorgen dat er minder verwarring is bij zowel de eigenaar/huurder, brandweer als erkende bestrijder. Door het vereenvoudigde systeem willen we zorgen dat de stap om terugbetaling te vragen ook verkleint. De eigenaar/huurder kan via de gemeentelijke website een gedeeltelijke terugbetaling aanvragen. Dit is laagdrempelig en komt overeen met het systeem dat inwoners al kennen voor andere procedures/subsidies die de gemeente verleent.
Door de eigenaar/huurder eerst het volledige bedrag te laten betalen ontstaat er geen probleem voor de brandweer die de factuur niet kon opdelen tussen inwoner/lokaal bestuur.
Erkende bestrijders zullen contact moeten opnemen met de eigenaar/huurder en deze informeren en hun akkoord vragen voor de verwijdering van een nest op privaat domein. Als de eigenaar/huurder akkoord gaat met de verwijdering zal de erkende verwijderaar een factuur opmaken op naam en adres van de eigenaar/huurder. Het is dan zowel voor de eigenaar/huurder als de erkende verwijderaar en gemeente duidelijk op welke terreinen een nest werd verwijderd.
Nesten op publiek domein of op eigendommen van Lokaal bestuur Edegem worden steeds doorgegeven en behandeld door het Lokaal bestuur zelf. Huurders van deze eigendommen geven hun meldingen dus steeds door aan het Lokaal bestuur Edegem.
Volgens artikel 57 §3 3° van het decreet is het college bevoegd voor het financieel beheer. De gemeenteraad dient het reglement ontzorging goed te keuren.
De raad keurt de terugbetaling van het verdelgen van primaire nesten op privaat domein als volgt goed:
De eigenaar/huurder meld het nest via Vespa-Watch.
Na bevestiging van Vespa-Watch dat het gaat om een primair nest neemt de eigenaar/huurder contact op met een erkende bestrijder die opgenomen is in de lijst van Vespa-Watch (https://vespawatch.be/eradicators/).
Enkel in geval van hinderlijke/acute primaire nesten neemt de eigenaar/huurder contact op met de Brandweer Zone Rand.
De erkende bestrijder/brandweer factureert de inwoner het volledige bedrag.
De eigenaar/huurder vraagt, na betaling van de factuur van de erkende bestrijder/brandweer, een terugbetaling aan via het webformulier op de gemeentelijke website.
Lokaal bestuur betaalt 100% van de factuur terug aan de eigenaar/huurder.
De raad keurt het verdelgen van secundaire nesten op privaat domein als volgt goed:
De eigenaar/huurder meld het nest via Vespa-Watch.
Na bevestiging van Vespa-Watch dat het gaat om een secundair nest neemt de eigenaar/huurder contact op met een erkende bestrijder die opgenomen is in de lijst van Vespa-Watch (https://vespawatch.be/eradicators/).
De erkende bestrijder factureert de eigenaar/huurder voor het volledige bedrag.
De eigenaar/huurder vraagt, na betaling van de factuur van de erkende bestrijder, een terugbetaling aan via het webformulier op de gemeentelijke website.
Lokaal bestuur betaalt 100% van de factuur terug aan de eigenaar/huurder.
De raad keurt het verdelgen van primaire- en secundaire nesten op publiek domein of op eigendommen van Lokaal bestuur Edegem als volgt goed:
De inwoner/bezoeker/huurder die een Aziatische hoornaars ziet of een nest ontdekt, geeft deze melding door aan Vespa-Watch en het Lokaal bestuur.
Lokaal bestuur wacht op bevestiging van Vespa-Watch dat het gaat om een (nest van) Aziatische hoornaar.
Na bevestiging van Vespa-Watch wordt voor verwijdering contact opgenomen met:
De brandweer/erkende bestrijder factureren het volledige bedrag aan het Lokaal bestuur.
De Cipal DV heeft als opdrachtencentrale een raamovereenkomst gegund inzake de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening volgens Bestek nr. CSMRTSOFT23b.
Het lokaal bestuur kan gebruik maken van deze raamovereenkomst waardoor de verplichting vervalt om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Door beroep te doen op de opdrachtencentrale georganiseerd door de Cipal DV kan het lokaal bestuur bestellingen plaatsen volgens de voorwaarden gesteld door de Cipal DV en volgens hun bedongen kortingen. De opdracht werd gegund aan SoftwareOne.
De raamovereenkomst omvat een uitgebreide reeks softwareoplossingen van verschillende leveranciers, waaronder:
Daarnaast biedt SoftwareOne optionele ondersteuning bij het licentiebeheer, advies over prijsmodellen en hulp bij de installatie en ingebruikname van de software.
Door gebruik te maken van deze raamovereenkomst is het mogelijk om:
Het lokaal bestuur is niet verplicht tot de afname van producten, diensten of werken en kan nog steeds beroep doen op andere leveranciers indien gewenst.
Het lokaal bestuur zal bij elke potentiële bestelling controleren of de prijzen en technische specificaties marktconform zijn.
Artikel 2, 4° van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aankoopcentrale of opdrachtencentrale is een aanbestedende overheid die raamovereenkomsten sluit met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden, overheidsbedrijven of aanbestedende entiteiten.
Artikel 15 van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Beslissing van de raad van bestuur van de Cipal DV van 12 september 2024
De Cipal DV gunt de opdracht aan SoftwareOne BE met maatschappelijke zetel te Esplenade 1, 1020 Brussel
De raad keurt goed om beroep te kunnen doen op de opdrachtencentrale van de Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b) voor alle percelen.
Het bevoegde orgaan wordt belast met de uitvoering.
De Cipal DV heeft als opdrachtencentrale een raamovereenkomst gegund inzake GIS.
Het lokaal bestuur kan gebruik maken van deze raamovereenkomst waardoor de verplichting vervalt om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Door beroep te doen op de opdrachtencentrale georganiseerd door de Cipal DV kan het lokaal bestuur bestellingen plaatsen volgens de voorwaarden gesteld door de Cipal DV en volgens hun bedongen kortingen.
De opdracht werd opgedeeld in 3 apart toewijsbare percelen:
Na een Europese mededingingsprocedure met onderhandelingen (ref. CSMRTGIS21) werd de firma Geo-IT bv voor 4 jaar, te rekenen vanaf de sluiting van de opdracht op 5 april 2022, de opdrachtnemer voor perceel 2.
Perceel 3 werd voor diezelfde periode toegewezen (in volgorde) aan de ondernemingen GEO Solutions nv en GIM nv.
Perceel 1 werd niet toegewezen.
Door gebruik te maken van deze raamovereenkomst is het mogelijk om:
Het lokaal bestuur is niet verplicht tot de afname van producten, diensten of werken en kan nog steeds beroep doen op andere leveranciers indien gewenst.
Het lokaal bestuur zal bij elke potentiële bestelling controleren of de prijzen en technische specificaties marktconform zijn.
Artikel 2, 4° van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aankoopcentrale of opdrachtencentrale is een aanbestedende overheid die raamovereenkomsten sluit met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden, overheidsbedrijven of aanbestedende entiteiten.
Artikel 15 van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Beslissing van de raad van bestuur van de Cipal DV van10 maart 2022
De Cipal DV gunt de opdracht aan volgende firma's:
De raad keurt goed om beroep te kunnen doen op de opdrachtencentrale van de Cipal dv voorvoor de verwerving van een GIS platform en/of de afname van GIS gerelateerde consultancy en/of implementatiediensten via de raamovereenkomst ““Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten” (Bestek CSMRTGIS21).
Het bevoegde orgaan wordt belast met de uitvoering.
Cipal dv heeft als opdrachtencentrale een raamovereenkomst gegund inzake aankoop van ICT Infrastructuur en diensten.
Het lokaal bestuur kan gebruik maken van deze raamovereenkomst waardoor de verplichting vervalt om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Door beroep te doen op de opdrachtencentrale georganiseerd door Cipal dv inzake aankoop van ICT Infrastructuur kan het lokaal bestuur bestellingen plaatsen volgens de voorwaarden gesteld door Cipal dv en volgens hun bedongen kortingen.
Na een Europese aanbestedingsprocedure werd op 20 juni 2024 Dustin Belgium nv (voorheen Centralpoint België nv) geselecteerd als strategische partner voor de komende vier jaar. Deze overeenkomst die op 10 juli werd gesloten kan eventueel tot twee keer met twaalf maanden worden verlengd, waardoor de totale looptijd op zes jaar kan komen.
Door gebruik te maken van deze raamovereenkomst is het mogelijk om:
Het lokaal bestuur is niet verplicht tot de afname van producten, diensten of werken en kan nog steeds beroep doen op andere leveranciers indien gewenst.
Het lokaal bestuur zal bij elke potentiële bestelling controleren of de prijzen en technische specificaties marktconform zijn.
Artikel 2, 4° van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aankoopcentrale of opdrachtencentrale is een aanbestedende overheid die raamovereenkomsten sluit met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden, overheidsbedrijven of aanbestedende entiteiten.
Artikel 15 van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Beslissing van 20 juni 2024 van de raad van bestuur van Cipal DV
Cipal dv gunt de opdracht aan Dustin Belgium nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar voor 4 jaar.
De raad keurt goed om beroep te kunnen doen op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor aankoop van ICT infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst "ICT infrastructuur” volgens bestekreferentie CSMRTSOFT23.
Het bevoegde orgaan wordt belast met de uitvoering.
Cipal dv heeft als opdrachtencentrale een raamovereenkomst gegund inzake het leveren en implementeren van bepaalde backoffice software oplossingen (financiën en personeel) met dienstverlening volgens bestek met referentie CSMRTBOS24 .
Het lokaal bestuur kan gebruik maken van deze raamovereenkomst waardoor de verplichting vervalt om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Door beroep te doen op de opdrachtencentrale georganiseerd door Cipal dv inzake et leveren en implementeren van bepaalde backoffice software oplossingen (financiën en personeel) met dienstverlening kan he lokaal bestuur bestellingen plaatsen volgens de voorwaarden gesteld door Cipal dv en volgens hun bedongen kortingen.
Na een Europese aanbestedingsprocedure werd op 23 januari 2025 Cipal Schaubroeck nv geselecteerd als partner voor de komende vier jaar. Deze overeenkomst die op 24 januari werd gesloten kan eventueel tot twee keer met twaalf maanden worden verlengd, waardoor de totale looptijd op zes jaar kan komen.
Door gebruik te maken van deze raamovereenkomst is het mogelijk om:
Het lokaal bestuur is niet verplicht tot de afname van producten, diensten of werken en kan nog steeds beroep doen op andere leveranciers indien gewenst.
Het lokaal bestuur zal bij elke potentiële bestelling controleren of de prijzen en technische specificaties marktconform zijn.
Artikel 2, 4° van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aankoopcentrale of opdrachtencentrale is een aanbestedende overheid die raamovereenkomsten sluit met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden, overheidsbedrijven of aanbestedende entiteiten.
Artikel 15 van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Beslissing van 23 januari 2025 van de raad van bestuur van Cipal DV
Cipal dv gunt de opdracht aan Cipal Schaubroeck nv met zetel te Cipalstraat 3, 2440 Geel.
De raad keurt goed om beroep te kunnen doen op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor het leveren en implementeren van bepaalde backoffice oplossingen (financiën en personeel) met dienstverlening.
Het bevoegde orgaan wordt belast met de uitvoering.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) merkt een foutje op in het verslag waarbij wordt gezegd dat het reglement pas vanaf het einde van het jaar van kracht zal gaan. Hij vraagt om dit recht te zetten.
De fractie zal dit punt niet goedkeuren omdat ze op deze manier de deur openzetten voor ongeadresseerde reclame. Dit is net de reclame die veel bewoners niet wensen te ontvangen en hiervoor een sticker op de brievenbus kleven. Ze sluiten zich aan bij het punt in het bestuursakkoord om meer promotie te maken voor de handelaars in de vorm van een krantje 'Etalage'. Hij informeert naar de geraamde negatieve inkomsten als gevolg van deze goedkeuring.
Burgemeester Koen Metsu verduidelijkt dat 'Etalage" een krantje is door en voor handelaars. Dit zal niet terechtkomen in de bussen van de inwoners. Het bestuur wilt dit krantje terug nieuw leven inblazen zodat handelaars met elkaar kunnen communiceren en van elkaar kunnen leren.
Raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) oppert om dit krantje ruimer te verspreiden dan enkel naar de handelaars.
Op 21 oktober 2024 werd het belastingreglement op de huis aan huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten goedgekeurd tot en met 31 december 2025.
Het bestuur wenst sporadische kleine bedelingen die beperkte overlast met zich meebrengen, één keer per kwartaal vrij te stellen van de belasting op de huis aan huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit decreet regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de gemeentebelasting;
De raad keurt de belasting voor de huis aan huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Edegem voor de periode van 1 april 2025 tot en met 31 december 2025 goed als volgt:
Artikel 1
Voor de periode 1 april 2025 tot en met 31 december 2025 wordt een belasting gevestigd op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Edegem.
Onder reclamedrukwerk wordt verstaan: elke publicatie die ertoe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen en andere elementen en die erop gericht is een potentieel cliënteel ertoe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder.
Onder gelijkgestelde producten wordt verstaan: de stalen of reclamedragers van gelijk welke aard die aanzetten tot gebruik of verbruik van het aangeprezen product of de aangeboden dienst.
Onder huis-aan-huis verspreiding wordt verstaan: het systematisch achterlaten van het drukwerk of het gelijkgesteld product zonder adressering in de brievenbussen van woningen, zonder dat de bestemmeling hiervoor enig initiatief heeft betoond.
Artikel 3 Belastingplichtige
Belastingplichtige is de natuurlijke of de rechtspersoon die de opdracht gaf om het drukwerk te drukken of het gelijkgestelde product te produceren.
De belastingplichtige doet aangifte van zijn belastingschuld overeenkomstig artikel 4.
Als de opdrachtgever geen aangifte gedaan heeft overeenkomstig artikel 4 en niet gekend is op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt, bestaat er een weerlegbaar vermoeden dat de verantwoordelijke uitgever als opdrachtgever is opgetreden.
De verantwoordelijke uitgever, de drukker of producent van de gelijkgestelde goederen en de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of het gelijkgestelde product wordt verspreid, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 4 Aangifteplicht
De belastingplichtige moet binnen de 15 dagen na elk verstreken kwartaal, uiterlijk op 15 april, 15 juli, 15 oktober en 15 januari, de aangifte indienen bij het gemeentebestuur. Alle inlichtingen moeten verstrekt worden, nodig voor de vestiging van de aanslag.
Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag of een zondag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst.
De belasting is verschuldigd telkenmale er een huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk of daarmee gelijkgesteld product plaatsvindt.
De belastingplichtigen zijn ertoe gehouden aangifte te doen van de belastbare elementen zoals vermeld in artikel 4 met de datum waarop wordt aangevangen met de verspreiding van het reclamedrukwerk of daarmee gelijkgesteld product dat het voorwerp uitmaakt van de aanslag. Deze aangifte zal vergezeld zijn van een specimen van het te verspreiden drukwerk of daarmee gelijkgesteld product.
Bij gebrek aan een aangifte of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen, aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van de procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van de kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Op de ambtshalve ingekohierde belasting zal een belastingverhoging van 100 % worden toegepast en afzonderlijk in het kohier en op het aanslagbiljet worden vermeld.
Artikel 6 Vrijstelling
Er wordt per kwartaal een vrijstelling gegeven voor maximaal één bedeling van niet geadresseerde huis-aan-huis verspreid reclamedrukwerk met een grootte kleiner of gelijk aan één A4-blad.
Het tarief wordt vastgesteld per bedeling op
De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure en latere wijzigingen.
De raad heft de voorgaande raadsbesluiten in verband met het belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten met ingang van 1 april 2025 op.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Na de vernieuwing van de gemeenteraden wordt de vertegenwoordiging van de gemeente in de diverse intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verenigingen opnieuw vastgesteld, zo ook in de algemene vergadering en de raad van bestuur van vzw Eerstelijnszone Zuidoostrand Antwerpen.
Een Eerstelijnszone is een netwerk van eerstelijnsactoren, welzijnsactoren, lokale besturen en vertegenwoordigers van de personen- met een zorg en ondersteuningsnood
Ze heeft 4 kernopdrachten:
1) Afstemmen van zorg- en ondersteuningsaanbod op noden
2) Ondersteunen van lokaal sociaal beleid
3) Ondersteunen van zorg- en ondersteuningsnetwerken
4) Bijdragen aan de realisatie van lokale en Vlaamse beleidsdoelstellingen
Een Eerstelijnszone vertrekt vanuit lokale zorg- en ondersteuningsnoden en zoekt met een netwerk van partners in alle relevante levensdomeinen naar een passend aanbod en oplossingen.
Een Eerstelijnszone wordt aangestuurd door een zorgraad dat als vzw bestaat uit een bestuursorgaan en een algemene vergadering.
In de statuten van vzw Eerstelijnszone Zora worden twee soorten leden voorzien:
1. Werkende leden: dit zijn de rechtspersonen die op voordracht van de eigen cluster en op beslissing van het bestuursorgaan een afgevaardigde hebben in het bestuursorgaan of de Algemene Vergadering of de natuurlijke personen die op voordracht van de eigen cluster en op beslissing van het bestuursorgaan ten persoonlijke titel in het bestuursorgaan of de Algemene Vergadering zetelen.
Deze leden hebben stemrecht in (één of meerdere) organen van de vzw.
2. Toegetreden leden: dit zijn alle andere rechtspersonen of natuurlijke personen die de engagementsverklaring ondertekenen maar die geen stemrecht in de organen van de vzw wensen en enkel worden uitgenodigd voor clusterbijeenkomsten, werkgroepen en de platformvergadering.
De algemene vergadering bestaat uit de werkende leden en organiseert zichzelf in vier clusters:
a) de welzijnsactoren;
b) de eerstelijnszorgactoren;
c) de lokale besturen van de eerstelijnszone;
d) de verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, verenigingen van mantelzorgers of verenigingen van vrijwilligers.
Binnen elke cluster heeft elk lid gelijk stemrecht. Elk lid heeft één stem. Beslissingen binnen de algemene vergadering vereisen een meerderheid binnen elke cluster.
De vier clusters zijn als volgt samengesteld:
o De welzijnsactoren; de woonzorgcentra, de diensten voor gezinszorg, de lokale dienstencentra, de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen, de sociale diensten van de OCMW’s (vanuit hun actorrol), de centra voor algemeen welzijnswerk, voorzieningen die erkend, vergund of gesubsidieerd zijn door het agentschap Opgroeien (o.a. Huizen van het Kind), voorzieningen die erkend, vergund of gesubsidieerd zijn door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap.
o De eerstelijnszorgactoren; de huisartsen, de thuisverpleegkundigen, de kinesitherapeuten, de tandartsen, de apothekers, de podologen, de vroedvrouwen, de ergotherapeuten, de diëtisten, de klinisch psychologen, de logopedisten en de partners die actief zijn in functie 1 van de netwerken volwassenen artikel 107 en activiteitenprogramma 1 van de netwerken geestelijke gezondheid kinderen en jongeren.
o De lokale besturen (regierol) van de eerstelijnszone.
o De verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, verenigingen van mantelzorgers of verenigingen van vrijwilligers.
Sleutelfiguren en afgevaardigden binnen de algemene vergadering en/of het bestuursorgaan staan in voor een optimale informatiedoorstroming.
De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de verschillende actoren die in de algemene vergadering vertegenwoordigd zijn:
a) zes bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de welzijnsactoren;
b) zes bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de eerstelijnszorgactoren;
c) zes bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de lokale besturen;
d) zes bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsnood, de erkende verenigingen van gebruikers en mantelzorgers en vrijwilligersverenigingen.
In het laatste Bestuursorgaan werd beslist dat de bestuurders uit de cluster lokale besturen zullen bestaan uit een mix van ambtelijke en politieke expertise
Op 6 mei 2025 komt de cluster lokale besturen samen. Bedoeling is dat op die clustervergadering beslist wordt wie van de kandidaten concreet wordt voorgedragen aan de AV.
Het Vlaams decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, aangenomen door het Vlaams Parlement en in werking getreden op 26 april 2019.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden.
De statuten en het huishoudelijk reglement van ELZ Zora.
De raad duidt volgende persoon aan als afgevaardigde van lokaal bestuur Edegem in de Algemene Vergadering van vzw Eerstelijnszone Zuidoostrand Antwerpen:
- Filip Schramme, teamleider Mens&Ontwikkeling
De raad draagt volgende persoon voor als kandidaat-lid van het bestuursorgaan van vzw Eerstelijnszone Zuidoostrand Antwerpen:
- Filip Schramme, teamleider Mens&Ontwikkeling
Elk lokaal bestuur is verplicht een hospitalisatieverzekering af te sluiten. Het gemeentebestuur Edegem is met ingang van 1 januari 2022 aangesloten bij de groepsverzekering Medexel via het raamakkoord afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias. Dit raamakkoord loopt tot einde 2025.
De GSD-V zal, in naam van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, een overheidsopdracht (mededingingsprocedure met onderhandeling) voor een collectieve hospitalisatieverzekering conform de wet op de overheidsopdrachten organiseren. Deze nieuwe polis zal vanaf 1 januari 2026 ingaan. Deze loopt voor 4 jaar met de mogelijkheid tot een verlenging van 2 X 1 jaar. GSD-V heeft daarvoor een basispolis opgemaakt waaraan minimaal moet voldaan worden.De toewijzing van de opdracht is gebaseerd op meerdere gunningscriteria:
- de waarborgen (20 punten)
- de dienstverlening (30 punten)
- de prijs (50 punten)
Op deze manier kunnen de verzekeringspremies op een aanvaardbaar niveau worden gehouden door samen te werken. De dekking is grotendeels gelijklopend aan diegene die momenteel wordt aangeboden, er zijn enkele wijzigingen aangebracht, rekening houdend met de evolutie van de wetgeving en de verzekeringsmarkten, evenals de impact van deze aanpassingen op het bedrag van de premies.
Het voorstel tot aansluiting tot deze collectieve hospitalisatieverzekering werd voorgelegd aan de vakorganisaties in overleg van 10 maart 2025.
Wil het bestuur genieten van het voordeel van deze kaderovereenkomst dan moet men zich inschrijven voor 31 maart 2025. De inschrijving is bindend. Het college heeft de nodige stappen genomen om onze deelname aan deze overheidsopdracht te verzekeren en vraagt de bekrachtiging van deze beslissing zodat deze beslissing definitief kan bevestigd worden aan GSD-V.
De omzendbrief BA 2000/14 van 22 december 2000 van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden betreffende de verplichte toekenning van een hospitalisatieverzekering aan het personeel van de lokale besturen;
Het sectoraal akkoord 1999-2001 voor het personeel van de lokale overheden van de Vlaamse Gemeenschap, meegedeeld bij omzendbrief nummer BA 2001-03 van 27.04.2001;
De raad bekrachtigt de toetreding met ingang van 1 januari 2026 tot de collectieve hospitalisatieverzekering (uitgebreide formule) die GSD-V zal afsluiten op basis van het toetredingsformulier dat samen met dit raadsbesluit aan de GSD-V zal bezorgd worden. De raad neemt er kennis van dat de toetreding tot de voornoemde verzekering voor het aangesloten bestuur de verbintenis inhoudt, de bijzondere en algemene bepalingen, in acht te nemen.
Raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) geeft een toelichting.
Burgemeester Koen Metsu verwijst naar de vermelding van het burgerreserve in het bestuursakkoord dat zowel door de Edegemnaar als door de media werd opgepikt. Tijdens de bespreking van het strategisch meerjarenplan werd er een toelichting gegeven door een bedrijf die de opstart en de werking van een burgerreserve begeleidt. Hij benadrukt dat het hier niet gaat om een militaire werking maar over het bieden van een handelingsperspectief om samenredzaam te zijn. Zo kunnen de inwoners die zich aanmelden een online opleiding volgen waarbij verschillende ethische thema's aan bod komen en inwoners veerkrachtig worden gemaakt. Na de opleiding zullen er een aantal mensen worden gerekruteerd in een actieve burgerreserve. Deze dertigtal mensen willen ze warm houden en zeker niet op de reservebank zetten. Deze mensen van de burgerreserve zullen altijd onder begeleiding van de hulpdiensten werken en enkel bijstaan indien nodig. De gouverneur vindt dit een goed initiatief en laat elke gemeente vrij om te kiezen met welk bedrijf ze hiervoor samenwerken. De provincie heeft momenteel geen budget om te zorgen voor een financiering. De burgemeester overloopt het prijskaartje en benadrukt dat ze nog een het puzzelen zijn met de aanbieder. De online opleidingen zouden al van start kunnen gaan in juni-juli.
Raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) bedankt de burgemeester voor de antwoorden. Hij stelt zich vragen bij de inbedding van de burgerreserve in de bestaande structuren. Edegem heeft een groot vrijwilligerskorps op eigen bodem waar bv bij het rode kruis al veel kennis zit. Hij uit zijn bezorgdheid dat het aantal noodinterventies op één hand te tellen is en hij het gevoel heeft dat de mensen van de burgerreserve op de bank moeten wachten en niet genoeg kunnen oefenen. Hij informeert naar de rol van de hulpdiensten in dit verhaal. De gouverneur spreekt over burgerpanels en raadslid Van Laer vindt dit een goede vorm van participatie en hij hoopt dat zij daar mee in zullen springen om zo met een kleine groep mensen dit verder in de diepte te kunnen bekijken. De sociale cohesie is belangrijk en dit platform kan dat misschien versterken. Dit kan ook verder opengetrokken worden richting bv de wijkwerking. Deze zouden elkaar kunnen versterken.
Burgemeester Koen Metsu vertelt dat er vorig jaar 29 noodinterventies hebben plaatsgevonden. Een permanente opleiding moet ervoor zorgen dat de vrijwilligers actief blijven. Ook mogen we zeker de hulpdiensten niet vergeten die in eerste plaats alles uitvoeren en coördineren. Hij benadrukt het belang van sociale cohesie waarbij de mensen na Covid van elkaar zijn vervreemd en dat willen ze nu opnieuw stimuleren. Dit gaat in een stijgende lijn als je kijkt naar de organisatie van wijk- en straatfeesten. Hij vindt dat een burgerpanel vanzelfsprekend is en luisteren naar de burgers belangrijk is maar dat je niet altijd iedereen tevreden kan stellen. Hij kijkt er naar uit om dit samen met iedereen te realiseren.
In het bestuursakkoord vermeldt het bestuur de oprichting van een burgerreserve. De actie kreeg al heel wat media-aandacht. Een 100-tal Edegemnaren hebben zich spontaan aangemeld. De eerste opleidingen zullen doorgaan "binnen enkele weken". Gouverneur Cathy Berx wil een burgerreserve voor de hele provincie Antwerpen en heeft hier ook al budget voor vrijgemaakt.
Vragen
Gelet op de grote interesse hebben we volgende vragen:
Is er al duidelijkheid over het kader? Wat zijn mogelijke taken van de burgerreserve? Wanneer kunnen burgerreservisten opgeroepen worden? Zijn er reacties bij de hulpdiensten en op welke manier zal de samenwerking of coördinatie verlopen in tijden van nood?
Hoe zal de Edegemnaar zich officieel kunnen aanmelden? Is er een maximum aan aantal deelnemers? Zijn er bepaalde voorwaarden om te mogen meedoen?
Welke organisatie(s) zullen de nodige opleidingen verzorgen? Is hier een bepaalde gunningsprocedure van toepassing?
Wat is het voorziene budget voor deze opleidingen?
Nu de provincie een gelijkaardig initiatief zal nemen, op welke manier is het Edegemse initiatief hier op afgestemd?
Raadslid Sien Pillot (L.VE) geeft een toelichting.
Schepen Koen Michiels verwachtte eerder een schriftelijke vraag. Logisch dat ze vinger aan de pols willen houden. Een aantal vragen zijn voorbarig. Ze plannen in het najaar al een evaluatie. Zeggen hoe die exact zal verlopen als het pas in september, oktober zal zijn, is voorbarig. Heel normale kinderziektes. Elke vernieuwing roept tegenstand op.
Er wordt dagelijks gepoetst op werkdagen tussen 7 en 14 uur. Jette cleaning poetst wekelijks met het toestel terwijl dit volgens de uitbater in het verleden maar enkele keren per jaar gebeurde. Ook de extra poetsdiensten in het weekend werden goedgekeurd, maar deze worden nog praktisch bekeken.
Uitbater zegt dat er 1 tot 2 keer per jaar met toestel werd gepoetst en niet wekelijks zoals nu met Jette cleaning. Er wordt voldoende toiletpapier ter beschikking gelegd in de EHBO ruimte, maar dit moet misschien duidelijker worden gecommuniceerd.
De opmerkingen die gemeld worden via mail, telefonisch of persoonlijk aan vrije tijd worden genoteerd in een checklist zodat het schoonmaakniveau kan worden gecontroleerd en problemen gesignaleerd zodat er meteen actie kan worden ondernomen. In vergelijking met de sporthal in een naburige gemeente, wordt er dubbel zoveel uren gepoetst in Edegem.
Het probleem met de zware deurpompen wordt bekeken en kan worden afgesteld. Bijkomend zullen bepaalde deuren via een tijdzone ontgrendeld worden zonder dat ze visueel openstaan waardoor er niet telkens met badge geopend moet worden. Als een badge niet werkt, kan dat inderdaad niet op het moment zelf opgelost worden en kan je dit vergelijken met een afgebroken sleutel. Elke sportclub heeft meerdere badges ontvangen waardoor er op dat moeilijk moment altijd een oplossing is. In de werkweek kan de toegangsbadge dan bekeken worden en gereset.
De resterende issues worden de komende maanden aangepakt zoals bv een sturing op de verwarming. Het wordt warm buiten dus er is nu tijd om dit te plaatsen. Alle verlichting gaat automatisch uit behalve in zaal C kan het licht nu met een lichtknop worden bediend. De sporthalverlichting aanzetten kan ook via de toegankelijke EHBO ruimte. Dit werd aan alle gebruikers gemeld.
Via e-mail en via de website van Edegem worden vanuit dienst vrije tijd en vanuit het lokaal bestuur gebruikers op de hoogte gehouden van belangrijke veranderingen of technische storingen. Op het digitale bord in de inkomhal kan ook informatie worden geplaatst zoals wijzigingen in de toegang en/of technische problemen en de oplossingen. Te weinig communicatie vindt hij jammer want er is veel gecommuniceerd door de diensten vrije tijd en patrimonium. Ook werd er een collectieve rondgang georganiseerd, individuele vragen beantwoord en de telefoonnummers voor bij problemen bezorgd. Hij weet niet wat men nog meer kan uitleggen.
Een uitgebreide EHBO koffer moet elke vereniging zelf voorzien, zoals aangegeven in het sporthalreglement. De sporthal voorziet wel een EHBO basisset en coldpacks. Bij deze set zal een logboek liggen zodat men alles tijdig kan aanvullen.
Het contract van de zaalwachters wordt niet verlengd. Zij waren meer een aanspreekpunt dat nu wegvalt en deze bezorgdheid kan hij begrijpen. Maar het contract van de zaalwachters verlengen voor de poets is zeker niet van toepassing. Dit wordt opgevangen door Jette Clean tijdens de week en binnenkort ook in het weekend.
Binnen enkele maanden zullen de gebruikers actief worden bevraagd over hun ervaringen en wordt er een evaluatiemoment ingepland. Het bureau van de sportraad zal in de tussentijd alles mee op de voet volgen. De methode van bevraging zal nog worden bepaald tijdens een overleg.
Ten slotte laat de schepen weten dat het bestuur het niet nodig vindt om de prijsaanpassing uit te stellen. De gebruikers krijgen een sporthal waar zichtbaar al veel verbeteringen zijn aangebracht oa. renovatie van de toiletten en nieuwe ledverlichting. En er zullen in de toekomst nog andere investeringen worden uitgevoerd om de infrastructuur naar een hoger niveau te tillen.
Raadslid Sien Pillot (L.VE) is tevreden dat er in het najaar een evaluatie wordt georganiseerd. Ze vindt dat de vernoemde kinderziektes konden worden voorkomen door langer te wachten tot alle techniciteiten beter waren uitgewerkt. Het is fijn dat de poets werd bekeken en ze nu ook in het weekend extra zullen poetsen. Ze vraagt of het college zelf al eens in de sporthal is gaan kijken. Ze benadrukt het belang van het bijstellen van de deurpompen die zeker voor kinderen een grote meerwaarde betekenen. Ze is tevreden dat men het probleem met de badge heeft opgelost door meerdere badges te voorzien per sportclub. Ondanks dat de schepen aangeeft dat er veel communicatie rond de geautomatiseerde sporthal werd uitgestuurd, wijst zij er op dat deze jammer genoeg niet voldoende bereik had. Ze benadrukt dat de medewerkers van de dienst vrije tijd heel betrokken zijn en tijdens de openingsuren aanspreekbaar zijn voor vragen. Niet voor elke sportclub is het duidelijk dat ze zelf EHBO-materiaal moeten voorzien. Ze heeft niet veel zicht op de gedane en geplande investeringen van de sporthal en ze denkt dat het fijn zou zijn om dit ook te communiceren naar de gebruikers van de sporthal. Het lijkt de fractie beter om een indexering pas uit te voeren als alle problemen zijn opgelost. Ze zijn wel tevreden om te horen dat er nog vernieuwingen op de planning staan.
Burgemeester Koen Metsu denkt dat de gebruikers zelf de nodige veranderingswerken opmerken zoals de renovatie van de toiletten en de verledding. Hij vindt het voor de hand liggend dat het duidelijk is dat het bestuur vooruit wil.
Raadslid Sien Pillot (L.VE) zegt dat het niet fijn is om in het stof te sporten.
Het gemeentebestuur besloot dat er voortaan geen personeel meer in de sporthal Den Willecom nodig is. De trainers van de clubs kregen een badge die toegang geeft tot de zalen en kleedkamers waar ze moeten zijn. Het personeel van de sportdienst zit voortaan in het vrijetijdscentrum en dus niet meer in de sporthal. De veiligheid wordt gehandhaafd door bewakingscamera’s.
In het verslag van het college van 3 maart 2025 werd alsnog beslist om het contract van de 2 zaalwachters te verlengen met 1 maand in afwachting van de aanstelling van een poetsploeg.
Naar aanleiding van de verhuizing van het personeel en de invoering van het badgesysteem kregen we wel wat bemerkingen hierover door de clubs, lesgevers, trainers en sporters waar ook ik toe behoor. Er werd gegarandeerd dat het niet de bedoeling was om het sporten moeilijker of minder toegankelijk te maken, maar helaas is dit nu wel het geval, zo blijkt uit enkele reacties die ik verzamelde.
Het probleem van de poets is niet nieuw en dus ook al voor de aanpassingen duidelijk dat deze echt ondermaats is. Lesgevers zien zich genoodzaakt om voor de les te poetsen. Sporten doe je er vaak tussen de wolken stof en vuil. Op vrijdagochtend is er al 3 weken op rij geen toiletpapier aanwezig.
Het badgesysteem brengt wel wat problemen met zich mee. De deuren werden verzwaard waardoor kinderen de deuren nu amper of niet open krijgen. Wanneer de deuren in het slot vallen kunnen mensen niet meer binnen en moeten zij soms tevergeefs het sporten stoppen of op één of andere manier de lesgever proberen te contacteren. Andere lessen worden hier dan door gestoord omdat mensen komen vragen om hulp. Dit systeem vraagt dus tijd voor en tijdens het sporten, wat een bijkomende belasting betekent voor de lesgevers. Om dit al deels te verhelpen worden er nu vuilbakken of stoelen gebruikt om deuren open te laten en zalen toegankelijk te maken. Hierdoor ontstaat dan weer geluidshinder tussen de verschillende zalen en is er dus sprake van overlast door muziek of passanten onder de sporters.
Het systeem met de badges bij wedstrijden kent nog vele problemen en betekent meer werk voor de clubs. Als een badge niet werkt kan dit vaak niet verholpen worden.
De onbemande sporthal is doorgeduwd zonder er fatsoenlijk over na te denken en zonder dat technisch nu alles in orde is. De verlichting is nog niet geautomatiseerd waardoor verlichting soms gewoon blijft branden. Verwarming kan niet gestuurd worden en ook die blijft dus gewoon altijd branden. Door technische veranderingen die niet gecommuniceerd werden leek er bijvoorbeeld geen verlichting te zijn en ging een les noodgedwongen buiten door.
Het onveiligheidsgevoel neemt toe nu er vanuit gegaan wordt dat enkel camera’s hiervoor instaan. De aanwezigheid van iemand aan het onthaal werd als een grote meerwaarde gezien in het kader van veiligheid en voor het beantwoorden van allerlei vragen. De communicatie is ondermaats nu er enkel tijdens de werkuren in het VTC en dus op afstand een aanspreekpunt is. De sportdienst doet echt zijn best en probeert meer taken door te schuiven naar de uitbater van de cafetaria maar die heeft ook zijn eigen werk.
EHBO moet nu voorzien worden door elke lesgever/trainer. Volstaat deze ikv de uitbating van een sporthal?
Vragen
De prijs voor de huur van zalen is ongewijzigd en wordt binnenkort geïndexeerd maar de service ging er op verschillende vlakken op achteruit. Vandaar enkele vragen aan het bestuur.
Op welke manier zal er werk gemaakt worden van de poets?
Op welke manier kan er iets gebeuren aan het badge- en sluitsysteem van de deuren zodat alle hinder vermeden kan worden?
Wanneer zullen ook de andere technische problemen opgelost zijn?
Op welke manier kan de communicatie verbeteren?
Volstaat de EHBO die nu al dan niet aanwezig is?
Zal het contract van de zaalwachters verlengd worden nu er duidelijk nog bijsturing nodig is?
Wanneer is er een evaluatie voorzien en op welke manier worden clubs, scholen, lesgevers, trainers en sporters bevraagd?
Kan er gewacht worden met een prijsaanpassing en of indexering tot alles op punt staat?
Fran Lauriks - vraag naar deelname vlaams kampioenschap 'Tegelwippen'
Johan Nagels - Vestinglaan - vraag naar eventuele heraanleg
Johan Nagels - Onafhankelijkheidsstraat - melding gevaarlijke situatie stelling
Didier Neyrinck - vraag naar samenstelling omgevingsraad
Stefan De Winter - Romeinse put - vraag naar mogelijkheid van Parkies 2025
Jimi Claeys - Collegewijk - stavaza evaluatie cijfers en knip - vraag naar uitschakelen tijdens feestdagen