Terug
Gepubliceerd op 29/04/2025

2025_IP_00015 - Interpellatie van raadslid Sien Pillot: Sporthal zonder personeel

gemeenteraad
ma 31/03/2025 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Adrian De Weerdt, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Andries Tjalma, tweede schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Yves Coquilhat, vijfde schepen; Brigitte Vermeulen-Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Philippe Muyters, raadslid; Stefan De Winter, raadslid; Ellen Stevens, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Vera Hans, raadslid; Els Pauwels-Croegaert, raadslid; Didier Neyrinck, raadslid; Hayat Bentouhami, raadslid; Johan Nagels, raadslid; Fran Lauriks, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Jimi Claeys, raadslid; Hugo Van Bueren, raadslid; Tom De Vries, algemeen directeur

Verontschuldigd

Greet Marivoet, raadslid

Secretaris

Tom De Vries, algemeen directeur

Voorzitter

Adrian De Weerdt, voorzitter gemeenteraad
2025_IP_00015 - Interpellatie van raadslid Sien Pillot: Sporthal zonder personeel 2025_IP_00015 - Interpellatie van raadslid Sien Pillot: Sporthal zonder personeel

Motivering

Indiener(s)

Sien Pillot

Gericht aan

Koen Michiels

Tijdstip van indienen

wo 26/03/2025 - 20:39

Toelichting

Het gemeentebestuur besloot dat er voortaan geen personeel meer in de sporthal Den Willecom nodig is. De trainers van de clubs kregen een badge die toegang geeft tot de zalen en kleedkamers waar ze moeten zijn. Het personeel van de sportdienst zit voortaan in het vrijetijdscentrum en dus niet meer in de sporthal. De veiligheid wordt gehandhaafd door bewakingscamera’s. 

In het verslag van het college van 3 maart 2025 werd alsnog beslist om het contract van de 2 zaalwachters te verlengen met 1 maand in afwachting van de aanstelling van een poetsploeg. 

Naar aanleiding van de verhuizing van het personeel en de invoering van het badgesysteem kregen we wel wat bemerkingen hierover door de clubs,  lesgevers, trainers en sporters waar ook ik toe behoor. Er werd gegarandeerd dat het niet de bedoeling was om het sporten moeilijker of minder toegankelijk te maken, maar helaas is dit nu wel het geval, zo blijkt uit enkele reacties die ik verzamelde.

  • Het probleem van de poets is niet nieuw en dus ook al voor de aanpassingen duidelijk dat deze echt ondermaats is. Lesgevers zien zich genoodzaakt om voor de les te poetsen. Sporten doe je er vaak tussen de wolken stof en vuil. Op vrijdagochtend is er al 3 weken op rij geen toiletpapier aanwezig.

  • Het badgesysteem brengt wel wat problemen met zich mee. De deuren werden verzwaard waardoor kinderen de deuren nu amper of niet open krijgen. Wanneer de deuren in het slot vallen kunnen mensen niet meer binnen en moeten zij soms tevergeefs het sporten stoppen of op één of andere manier de lesgever proberen te contacteren. Andere lessen worden hier dan door gestoord omdat mensen komen vragen om hulp. Dit systeem vraagt dus tijd voor en tijdens het sporten, wat een bijkomende belasting betekent voor de lesgevers. Om dit al deels te verhelpen worden er nu vuilbakken of stoelen gebruikt om deuren open te laten en zalen toegankelijk te maken.  Hierdoor ontstaat dan weer geluidshinder tussen de verschillende zalen en is er dus sprake van overlast door muziek of passanten onder de sporters.

  • Het systeem met de badges bij wedstrijden kent nog vele problemen en betekent meer werk voor de clubs. Als een badge niet werkt kan dit vaak niet verholpen worden.

  • De onbemande sporthal is doorgeduwd zonder er fatsoenlijk over na te denken en zonder dat technisch nu alles in orde is. De verlichting is nog niet geautomatiseerd waardoor verlichting soms gewoon blijft branden. Verwarming kan niet gestuurd worden en ook die blijft dus gewoon altijd branden. Door technische veranderingen die niet gecommuniceerd werden leek er bijvoorbeeld geen verlichting te zijn en ging een les noodgedwongen buiten door. 

  • Het onveiligheidsgevoel neemt toe nu er vanuit gegaan wordt dat enkel camera’s hiervoor instaan. De aanwezigheid van iemand aan het onthaal werd als een grote meerwaarde gezien in het kader van veiligheid en voor het beantwoorden van allerlei vragen. De communicatie is ondermaats nu er enkel tijdens de werkuren in het VTC en dus op afstand een aanspreekpunt is. De sportdienst doet echt zijn best en probeert meer taken door te schuiven naar de uitbater van de cafetaria maar die heeft ook zijn eigen werk. 

  • EHBO moet nu voorzien worden door elke lesgever/trainer. Volstaat deze ikv de uitbating van een sporthal?

Vragen

De prijs voor de huur van zalen is ongewijzigd en wordt binnenkort geïndexeerd maar de service ging er op verschillende vlakken op achteruit. Vandaar enkele vragen aan het bestuur.

  • Op welke manier zal er werk gemaakt worden van de poets?

  • Op welke manier kan er iets gebeuren aan het badge- en sluitsysteem van de deuren zodat alle hinder vermeden kan worden?

  • Wanneer zullen ook de andere technische problemen opgelost zijn?

  • Op welke manier kan de communicatie verbeteren?

  • Volstaat de EHBO die nu al dan niet aanwezig is?

  • Zal het contract van de zaalwachters verlengd worden nu er duidelijk nog bijsturing nodig is?

  • Wanneer is er een evaluatie voorzien en op welke manier worden clubs, scholen, lesgevers, trainers en sporters bevraagd? 

  • Kan er gewacht worden met een prijsaanpassing en of indexering tot alles op punt staat?