In de gemeenteraad van 24 januari 2022 keurde de raad de studieovereenkomst aan studiebureau Sweco goed voor de geplande heraanleg van het Kerkplein. In deze werken wordt voorzien, samen met de nieuwe inrichting, om de riolering te vernieuwen door de aanleg van een gescheiden stelsel, waarbij mogelijks een deel van het regenwater afgekoppeld wordt naar de fortvijver zodat daar doorstroming zou komen en meer zuurstof ingebracht wordt.
Na een uitvoerige participatie proces heeft studiebureau Sweco het aanbestedingsdossier voor de heraanleg van het Kerkplein klaar. Na goedkeuring van het dossier door de gemeenteraad kan het dossier in aanbesteding gebracht worden.
Ontwerp:
De huidige parkeerlocatie blijft behouden en wordt omringd door een groene buffer. Hemelwater wordt maximaal opgevangen en geïnfiltreerd. Ook is er extra ruimte op de voetpaden, onder andere voor schoolgaande kinderen. In totaal zijn er 71 parkeerplaatsen, bereikbaar via de hoofdas.
Het Kerkplein wordt een HOPPIN-punt waar verschillende vervoersmogelijkheden samenkomen. We reserveren zones voor deelfietsen, deelauto’s, mindervaliden, en er komt een fietsherstelpunt. Voor de marktkramer(s) voorzien we een zone met grasdals waar tevens een evenementenkast van Fluvius zal geplaatst worden om stroomafname te verzekeren. Fluvius zal tevens nieuwe verlichting plaatsen waarbij ook evenementenverlichting (bv kerstverlichting) kan gehangen worden op de nieuwe OV-palen (voeding via aparte voedingskabel is voorzien).
De omgevingsvergunningsaanvraag is in afrondingsfase. Hierbij was ook de aanpassing van de 2 busperrons langsheen de Prins Boudewijnlaan opgenomen. Deze aanpassing zit NIET in het aanbestedingsdossier, maar zal apart door en op kosten van AWV uitgevoerd worden nadat de omgevingsvergunning is verleend. Ook de bijhorende fietsenstalling aan de zijde van Ing. Hassaertlaan zal door hun gerealiseerd worden.
Timing:
We verwachten de omgevingsvergunning voor het Kerkplein op 14/03 te ontvangen. Vervolgens wordt de beslissing 1 maand uitgehangen (14/04). Als aanbestedingsdatum wordt daarom momenteel 6/06/2025 opgenomen in het bestek. Mits de vorige stappen vlot verlopen kunnen de werken in najaar 2025 starten. De voorbereidende werken door de nutsmaatschappijen zijn ook grotendeels gerealiseerd.
Artikel 36 §1 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016
In een openbare procedure kan elke belangstellende ondernemer naar aanleiding van een aankondiging van een opdracht een offerte indienen. De termijn voor ontvangst van de offertes bedraagt ten minste vijfendertig dagen vanaf de verzenddatum van de aankondiging van een opdracht. De offerte moet vergezeld gaan van de door de aanbestedende overheid gevraagde informatie voor de selectie.
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd
De raad keurt de lastvoorwaarden, raming en gunningswijze via de openbare aanbestedingsprocedure voor de opdracht ‘heraanleg Kerkplein’ goed. De raming voor het aandeel van de gemeente bedraagt 701 138,18 EUR incl. BTW en exclusief provisie.