De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare en besloten zitting van 28 april 2025 goed.
De intergemeentelijke vereniging Pontes heeft een uitnodiging gestuurd voor een bijzondere algemene vergadering op 26 juni 2025. Het betreft een bijzondere algemene vergadering waarop naast de goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag, ook een statutenwijziging staan geagendeerd.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.De gemeente Edegem is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging Pontes.
Pontes heeft een uitnodiging gestuurd voor de bijzondere algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
Agenda bijzondere algemene vergadering van 26 juni 2025:
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het eerste semester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die de jaarrekening vaststelt en kwijting verleent aan de bestuurders en de revisor.
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 24 februari 2025
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Pontes:
De raad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de bijzondere algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Pontes van 26 juni 2025 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
Raadslid Rudi Dias werd aangewezen als effectief lid en raadslid Ellen Stevens als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Pontes voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de bijzondere algemene vergadering van 26 juni 2025 en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
De aankoopcentrale Creat Services dv (voorheen TMVS dv) heeft een uitnodiging gestuurd voor een algemene vergadering op 17 juni 2025.
Aangezien de gemeente deelnemer is in Creat Services dv, moet het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger worden vastgesteld.
Creat Services dv heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
Agenda algemene vergadering van 17 juni 2025:
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
Aanstelling commissaris
Actualisering presentievergoeding
Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het eerste semester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die de jaarrekening vaststelt en kwijting verleent aan de bestuurders en de revisor.
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 27 januari 2025
De raad duidt voor deze legislatuur de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van Creat Services dv:
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Creat Services dv van 17 juni 2025 goed.
Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
Aanstelling commissaris
Actualisering presentievergoeding
Statutaire benoemingen
Varia
Schepen Andries Tjalma werd aangewezen als effectief lid en raadslid Sabine Peeters als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Creat Services dv voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Albert Follens verduidelijkt dat het percentage van verledding elke dag wijzigt. In 2024 werd er ongeveer 44 procent verled, maar naar schatting loopt dit vandaag op tot 50 procent. Zoals gezegd in de commissie zal het tempo worden verhoogd en zal tegen eind 2028 alles zijn verled. De schepen heeft contact opgenomen met de contactpersoon bij Fluvius. Deze liet hem weten dat onder andere in de Jan de Bodtlaan het gaat om een complexere situatie waarbij het gaat om verlichtingspalen die niet bestuurbaar zijn van op afstand maar met een chip worden geprogrammeerd. Tijdens de energiecrisis werden al deze palen aangepast zodat deze 's nachts werden gedoofd. Op 3 juni zal de oude programmatie van voor de energiecrisis terug worden geïnstalleerd en zullen de lampen 's nachts blijven branden. De nieuwe generatie ledverlichting is wel interactief en daar kan men het lichtregime van op afstand besturen.
Raadslid Sien Pillot (L.VE) bedankt de schepen en zal het verdere verloop mee opvolgen.
Raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) verwijst naar een eerdere discussie over de moeilijke communicatie van het brandregime in het weekend. Hij vraagt of dit is aangepast en deze op alle kruispunten blijven branden.
Schepen Albert Follens bevestigt dit.
De gemeente Edegem is aangesloten voor één of meerdere activiteiten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
Fluvius heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documentatiestukken overgemaakt.
We ontvingen een uitnodiging van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen voor de algemene vergadering op 18 juni 2025 met volgende agenda:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 24 februari 2025
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging
Fluvius Antwerpen:
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen van 18 juni 2025 goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
Raadslid Rudi Dias werd aangewezen als effectief lid en raadslid Jimi Claeys als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Fluvius voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 18 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Ika voor de algemene vergadering op 17 juni 2025 met volgende agenda:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 24 februari 2025
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Ika:
De raad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Ika van 17 juni 2025 en keurt deze goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
Schepen Yves Coquilhat werd aangewezen als effectief lid en raadslid Sanne Descamps als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van IKA voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 17 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Andries Tjalma heeft dit samen met Igean besproken en stelt voor om iets toe te voegen bij punt 7 van de agenda. Het voorstel is om de opdracht te geven aan de vertegenwoordigers om tijdens de vergadering te vragen of er een meerderheid kan worden gevormd voor een verlaging van het presentiegeld. Hij vraagt of het amendement wordt ingetrokken als ze dit toevoegen.
Raadslid Sien Pillot (L.VE) vraagt om het amendement te stemmen omdat ze geen zicht hebben op de aanpassing die de schepen nu voorstelt.
Voorzitter Adrian De Weerdt projecteert de aanpassing van artikel 1 waarbij de raadsleden samen tot een gepaste aanpassing komen en iedereen instemt dat het amendement vervalt. |
1. Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
Algemeen
Met het K.B. van 3 januari 1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8 juli 1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8 november 2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening én milieu en veiligheid, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19 december 2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1 april 2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging én milieu en veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening én milieu en veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13 augustus 2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening én milieu en veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening én milieu en veiligheid tot 21 juni 2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3 oktober 2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19 december 2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening én milieu en veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19 maart 2019 voor IGEAN dienstverlening en op 27 maart 2019 voor IGEAN milieu en veiligheid van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28 juni 2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening én milieu en veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 oktober 2019 voor IGEAN dienstverlening en 17 oktober 2019 voor IGEAN milieu en veiligheid van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19 juni 2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25 januari 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25 juni 2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening én milieu en veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23 november 2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening en artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 7 mei 2025 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2024 evenals aan de jaarrekening 2024. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Raad van bestuur
a. benoemen kandidaat-bestuurder(s) met stemrecht ter vervanging
Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening én milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1a, waarmee de leden van de raad van bestuur met stemrecht benoemd werden.
Voor de gemeente Edegem werd Sanne Descamps benoemd als lid van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening én milieu & veiligheid . Er is ondertussen een onverenigbaarheid ontstaan sinds ze werkt voor de stad Antwerpen als kabinetsmedewerker. Artikel 436 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en artikel 22§2 van de statuten van IGEAN dienstverlening en en artikel 23§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen immers dat er een onverenigbaarheid is tussen het mandaat van bestuurder en werknemer zijn van een deelnemend openbaar bestuur.
Beslissing van de gemeenteraad van Edegem van 28 april 2025 waarmee Sylvia Lagrou voorgedragen wordt als vervangster in de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening én milieu & veiligheid voor de bestuursperiode 2025-2030. Sylvia Lagrou is geen gemeenteraadslid. Artikel 434§2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat wanneer een deelnemende gemeente een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar waarvan de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is, de gemeente deze voordracht uitdrukkelijk motiveert.
De gemeenteraad van Edegem motiveert de voordracht als volgt: "Sylvia Lagrou heeft bijna 25 jaar ervaring als advocaat-jurist, gespecialiseerd in bouw- en ondernemingsrecht. Ze is vertrouwd met vennootschapsrecht en de vastgoedmarkt. Binnen het bouwrecht behandelt ze dossiers inzake overheidsopdrachten en private bouwprojecten voor architecten, aannemers en bouwheren. Als plaatsvervangend magistraat-vrederechter (voorheen bevoegd voor Kanton 2, centrum Antwerpen), en als jeugdadvocaat, kwam ze vaak in contact met de sociale dimensies van de samenleving, waaronder het nijpende woningtekort op de (sociale) huisvestingsmarkt. Haar mandaat als magistraat heeft ze neergelegd wegens onverenigbaar met haar politieke opdrachten."
In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de benoeming van de voorgedragen kandidaat-bestuurder voor aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening én milieu & veiligheid van 19 juni 2025.
b. benoemen bestuurder(s) met raadgevende stem ter vervanging
Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening én milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 1b, waarmee de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem aangeduid werden.
De buitengewone algemene vergadering nam akte van de rangorde van de voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem en duidde voor regio zuid mevrouw Lea Den Abt, gemeente Aartselaar, aan.
Mail van de algemeen directeur van de gemeente Hove van 18 maart 2025 met volgende inhoud:
Beste,
We hadden vernomen dat er op de AV onduidelijkheden waren omtrent de notulering van de afgelopen raad, meer bepaald omtrent de kandidaatstelling van raadslid Anke Muylle.
Om twijfel weg te nemen, is de notulering aangepast: Anke Muylle is wel degelijk unaniem verkozen – de stemming met onthouding en tegenstemming ging alleen over de keuze uit één van de 15 bestuurders.
In bijlage vinden jullie de aangepaste besluiten.
Kan dit rechtgezet worden in de verslaggeving van de AV?
Met vriendelijke groeten
Anke Dehuisser
algemeen directeur
Rekening houdend met de eenparigheid van stemmen wat de voordracht van Anke Muylle betreft, wijzigt de rangschikking van de kandidaten voor regio zuid en is Anke Muylle het best gerangschikt.
In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 legt IGEAN de aangepaste rangorde voor aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening én milieu & veiligheid van 19 juni 2025 op basis waarvan Anke Muylle kan worden aangeduid als bestuurder met raadgevende stem voor regio zuid.
Goedkeuring aanpassing presentiegelden
Artikel 448 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt het volgende (wijziging geldig vanaf 8.04.2023):
De leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en de vertrouwenspersonen die hen bijstaan conform artikel 16 en 155, kunnen per bijgewoonde vergadering een presentiegeld ontvangen.
Het presentiegeld voor het bijwonen van de raad van bestuur is ten hoogste gelijk aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten. Aan de voorzitter van de raad van bestuur, aan zijn vervanger en aan de voormelde vertrouwenspersonen kan maximaal een dubbel presentiegeld worden toegekend. Bij een cumulatie van mandaten, waaraan een dubbel presentiegeld verbonden is in meerdere dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen, bepaalt het lid van de raad van bestuur in welke vereniging het dubbel presentiegeld wordt toegekend. In elk van de andere verenigingen ontvangt dit lid een enkel presentiegeld. De toekenning van een dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De algemene vergadering bepaalt het presentiegeld en, binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die de Vlaamse Regering vaststelt, de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van de dienstverlenende of de opdrachthoudende vereniging kunnen worden toegekend.
In het kader van de verlenging van IGEAN in 2016 heeft de buitengewone algemene vergadering van 17 juni 2016 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur vastgelegd op 100,51 euro per zitting (gekoppeld aan de index). Deze beslissing was gebaseerd op een quasi identieke samenstelling van de raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening én IGEAN milieu & veiligheid. De (meeste) bestuurders ontvingen finaal 2x 100,51 euro of 201,02 euro per avond, aangezien de raden van bestuur achtereenvolgens op eenzelfde avond georganiseerd werden.
Beslissing van de jaarvergadering van 19 juni 2020 onder punt 5, die luidt als volgt:
Besluit de jaarvergadering
Enig art.: De jaarvergadering past per 1 januari 2020 de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan tot 213,33 euro per zitting (op basis van spilindex 160,84). Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.
Deze beslissing hield rekening met het nieuwe decreet lokaal bestuur dat in 2019 in werking is getreden en op basis waarvan de raad van bestuur uit maximaal 15 leden mag bestaan. In uitvoering hiervan werd in 2019 de raad van bestuur zo samengesteld dat elke gemeente één vertegenwoordiger had, maar niet in beide raden van bestuur zat.
De presentiegelden die vandaag van toepassing zijn, bedragen 265,25 euro (d.i. 124,98 euro tegen 100%, gekoppeld aan spilindex 138,01, cfr. https://www.vlaanderen.be/lokaalestuur/mandatarissen/presentiegeld-raadslid).
De verplaatsingsvergoeding bedraagt in toepassing van het Besluit Rechtspositieregeling van 20 januari 2023 momenteel 0,4320 euro per kilometer heen en terug.
Intussen is de raad van bestuur voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 samengesteld. De raad van bestuur telt 15 leden met stemrecht en 3 leden met raadgevende stem en is identiek voor IGEAN dienstverlening én voor IGEAN milieu & veiligheid.
Door de identieke samenstelling van de raad van bestuur met één voorzitter voor beide verenigingen, wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid aan de voorzitter een dubbel presentiegeld toe te kennen. De toekenning van het dubbel presentiegeld is slechts mogelijk nadat de betrokkene een verklaring op erewoord heeft ingediend waaruit blijkt dat hij geen dubbel presentiegeld geniet in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Door de identieke samenstelling van de raad van bestuur en om mogelijke extra kosten die dat met zich meebrengt te vermijden, wordt aan de jaarvergadering van 19 juni 2025 de goedkeuring gevraagd om de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening vanaf 19.03.2025 te halveren tot 132,63 euro per zitting (gekoppeld aan de index).
Bekrachtiging oprichting algemeen comité en benoemen leden algemeen comité
Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening en art. 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen dat er een algemeen comité kan opgericht worden.
Het algemeen comité heeft als doel de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen. Het is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten.
Tot op heden heeft IGEAN dienstverlening én milieu & veiligheid geen algemeen comité.
In voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” opgemaakt. In zitting van 16 oktober 2024 heeft de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening kennis genomen van deze inspiratienota en deze eveneens onderschreven. In de nota wordt o.m. verwezen naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming.
Voormelde nota werd eveneens voorgelegd en besproken op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18 december 2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Beslissing van de raad van bestuur van 23 april 2025 die het Voorstel goedkeurt om in uitvoering van artikel 442 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en art. 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening en art. 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid een algemeen comité op te richten. De oprichting van een algemeen comité wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening én milieu & veiligheid van 19 juni 2025.
Aan deze algemene vergadering wordt eveneens gevraagd om de burgemeesters als lid van het algemeen comité te benoemen.
benoemen leden adviescomités
Artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat er één of meerdere adviescomités kunnen opgericht worden. Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen.
De intergemeentelijke werking van het EnergieK huis is een van de activiteiten die IGEAN dienstverlening uitvoert als zelfstandige groepering. Om deze intergemeentelijke werking invulling te geven en op te volgen, werd in 2019 de vroegere beleidsgroep Energie omgevormd tot een adviescomité EnergieK Huis.
Enkel de gemeenten die deel uitmaken van het EnergieK Huis zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité met één effectief lid. Het adviescomité bestaat bij voorkeur uit de bevoegde schepen (energie, klimaat of duurzaamheid). De voordracht én het mandaat van het lid van het adviescomité geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur leden voor de adviescomités voordragen, die door de algemene vergadering worden benoemd.
Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van het adviescomité EnergieK Huis benoemd werden.
Nog niet alle gemeenten hadden een lid voorgedragen voor dit adviescomité. De benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Beslissing van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12 maart 2025 onder punt 2b, waarmee de leden van de adviescomités benoemd werden.
Nog niet alle gemeenten of deelnemers hadden een lid voorgedragen voor deze adviescomité. De benoeming van nieuwe kandidaturen wordt voorgelegd aan de jaarvergadering van 19 juni 2025.
Goedkeuring oprichting van IGEAN Energie nv
Kennisneming van de ruling door de bestuurders tijdens de raad van bestuur van 23 april 2025.
Opdracht aan Deloitte Legal om juridische bijstand en ondersteuning te verlenen, o.m. bij het opstellen van de nodige documenten voor:
Toelichting door Danny Stas, partner bij Deloitte Legal, bij de ruling en de verder te ondernemen stappen aan de raad van bestuur van 7 mei 2025.
De goedkeuring van de oprichting van IGEAN Energie nv wordt voorgelegd aan een volgende raad van bestuur en aan de algemene vergadering van 19 juni 2025.
Goedkeuren uittreding deelnemers
In zitting van 29 april 2025 heeft de gemeenteraad van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht beslist om de bestaande samenwerking met IGEAN dienstverlening stop te zetten. Het betreft een volledige uittreding van zowel de gemeente als het OCMW van Zwijndrecht uit IGEAN dienstverlening.
De deelnemer die uittreedt, vergoedt de schade die zijn uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging en aan de andere deelnemers. Wanneer de uittreding echter kadert in het regiodecreet (conform maken aan de referentieregio), dan is een uitstap mogelijk zonder schadevergoeding.
Aangezien het om een volledige uittreding gaat, geldt verder artikel 6:120 van het wetboek Vennootschappen en Verenigingen en zullen de aandelen uitbetaald worden aan hetzelfde bedrag waarvoor zij ingebracht werden.
De goedkeuring van de uittreding wordt overeenkomstig artikel 422 van het decreet lokaal bestuur genomen door de algemene vergadering.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Igean dienstverlening, milieu en veiligheid voor de algemene vergadering op 19 juni 2025 met volgende agenda:
dienstverlening:
milieu veiligheid:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad moet een vertegenwoordiger aanduiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat moet voor elke vergadering worden herhaald.
Statuten van IGEAN milieu & veiligheid en IGEAN dienstverlening
Raadsbesluit van 24 februari 2025
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Igean dienstverlening:
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Igean milieu en veiligheid:
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Igean dienstverlening van 19 juni 2025 goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
Raadslid Jimi Claeys werd aangewezen als effectief lid en raadslid Adrian De Weerdt als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van intergemeentelijke vereniging Igean dienstverlening voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van Igean dienstverlening en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Igean milieu en veiligheid van 19 juni 2025 goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
Raadslid Jimi Claeys werd aangewezen als effectief lid en raadslid Adrian De Weerdt als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van intergemeentelijke vereniging Igean milieu en veiligheid voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van Igean milieu en veiligheid en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
Op agendapunt 7 van beide agenda's geeft de raad de opdracht aan de volmachtdrager van de gemeente om een voorstel te agenderen en/of te steunen waarbij de zitpenningen voor de raden van bestuur worden aangepast naar 132, 63 euro per gemeenschappelijke zitting. Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.
Bij vaststelling agenda van de algemene vergadering IGEAN Milieu en Veiligheid staat bij punt 7. Goedkeuren aanpassing presentiegelden.
IGEAN bestaat officieel uit twee entiteiten: IGEAN Dienstverlening en IGEAN Milieu en Veiligheid. Sinds deze legislatuur is er een hervorming doorgevoerd waarbij de Raad van Bestuur is verkleind van 30 naar 15 stemgerechtigde bestuurders (en van 6 naar 3 raadgevende bestuurders). Bij deze hervorming werd echter het reglement rond presentiegelden niet aangepast, waardoor bestuurders zowel voor IGEAN Dienstverlening als voor IGEAN Milieu en Veiligheid elk maximaal presentiegeld zouden ontvangen. Deze vergaderingen vinden op elkaar opvolgend op dezelfde avond plaats, en hebben dezelfde samenstelling en veel gemeenschappelijke agendapunten. Feitelijk gaat het dus om één vergadering.
Zonder aanpassingen zou elke bestuurder tweemaal het maximale presentiegeld ontvangen.
Dit druist in tegen de bedoeling van het decretale maximum voor presentiegelden, maar is ook buiten proportie voor een relatief lichte vergadering.
Dit is vergelijkbaar met de situatie bij een gemeenteraad gevolgd door de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn, waarvoor expliciet geen apart presentiegeld wordt toegekend. Hoewel er formeel bij IGEAN geen dergelijke beperking is, lijkt het gezond om hetzelfde principe hier toe te passen.
Voorstel van beslissing:
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda, maar stemt in met de aanpassing van agendapunt 7 Goedkeuren aanpassing presentiegelden als volgt:
De algemene vergadering keurt het voorstel goed om de presentiegelden voor de leden van de raad van bestuur aan te passen tot 132,63 euro “per zitting”. Dit bedrag wordt gekoppeld aan de index.
Hiermee wordt de situatie gecreëerd dat de identieke raden van bestuur van IGEAN Milieu en Veiligheid en IGEAN Dienstverlening tijdens de gezamenlijk zittingen van de raden van bestuur per zittingsavond eenmaal het maximale presentiegeld, gekoppeld aan de index ontvangen.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal .
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Cipal voor de algemene vergadering op 24 juni 2025 met volgende agenda:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad moet een vertegenwoordiger aanduiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat moet voor elke vergadering worden herhaald.
Raadsbesluit van 24 februari 2025
Raadslid Sanne Descamps werd aangewezen als effectief lid en raadslid Jimi Claeys als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Cipal voor deze legislatuur.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
Raadslid Sanne Descamps werd aangewezen als effectief lid en raadslid Jimi Claeys als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Cipal voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van 24 juni 2025 en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad. Indien deze algemene vergadering niet geldig kan beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook wordt verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) betreurt het dat de gemeente niet is aangesloten bij de UIT-pas. Dit is een belangrijk instrument om de drempel tot vrije tijd te verlagen. Het vraagt inzet van de administratie ook in de vorm van o.a. communicatie, maar het platform heeft al bewezen dat het succesvol is. Hij benadrukt dat dit platform meer mensen kan helpen dan het fonds waarover het OCMW beschikt. Hij maakt de suggestie om dit al dan niet intergemeentelijk te bekijken.
Op 16 december 2019 werd de retributie toegangticketten Edegemse concerten tot en met 31 december 2025 goedgekeurd.
De gemeente maakt gebruik van Ticketgang, een online platform voor de verkoop van concerttickets. Bij elke online ticketverkoop via dit systeem wordt een reservatiekost ingehouden door Ticketgang. Deze kost wordt niet doorgerekend aan de klant.
De huidige tariefstructuur is ontstaan na een aanpassing op basis van de gezondheidsindex, waardoor de ticketprijzen momenteel niet zijn afgerond. De voorgestelde wijziging van de tariefstructuur beoogt een afronding van de tarieven.
Vanaf september 2025 schakelt Edegem over op een cultuurjaar in plaats van een kalenderjaar. Dit nieuwe werkjaar loopt van september tot en met augustus. Daarom is het logisch om de prijswijziging vanaf september door te voeren.
De huidige prijzen van de Edegemse Concerten zijn
De nieuwe voorgestelde prijzen zijn:
Raadsbesluit 16 december 2019
Dit besluit regelt de retributie voor toegangticketten Edegemse concerten tot en met 31 december 2025.
De raad keurt het retributiereglement op toegangsticketten Edegemse concerten voor de periode van 1 september 2025 tot en met 31 augustus 2031 goed als volgt:
Het tarief wordt als volgt vastgelegd:
De retributie wordt betaald tegen afgifte van een kwitantie bij het in ontvangst nemen van het ticket.
De raad heft alle voorgaande raadsbesluiten betreffende de retributie toegangsticketten Edegemse concerten op met ingang vanaf 1 september 2025 .
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Raadslid Greet Marivoet (CD&V) is zeer tevreden met het kerkenbeleidsplan, onderschreven door de bisschop, dat hier vandaag voorligt. De parochies werden actief betrokken bij de opmaak van dit plan. Er werd meer duidelijkheid gegeven over de geplande werkzaamheden en de verdere stappen die worden genomen in verband met de renovaties.
Raadslid Jimi Claeys (N-VA) bedankt iedereen voor de medewerking. Met dit plan kunnen ze de toekomst van de kerken veilig stellen en de culturele invulling van de kerk waarmaken. |
Op donderdag 20 februari heeft de stuurgroep een ontwerp van het kerkenbeleidsplan afgeklopt. Na enkele tekstuele wijzigingen is het ontwerp volledig klaar.
Zie bijlage (versie april 2025).
Dit plan werd nadien ter goedkeuring voorgelegd aan de volgende betrokken organen:
1) College van burgemeester en schepenen: goedkeuring op het CBS van 22 april 2025.
2) Bisdom Antwerpen: goedkeuring op 25 april 2025.
Als laatste stap zal het Kerkenbeleidsplan ter goedkeuring worden voorgelegd op de gemeenteraad.
De raad keurt het Kerkenbeleidsplan goed.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
De vzw Opdrachtencentrale heeft als aankoopcentrale een aantal raamovereenkomsten gegund.
Door beroep te doen op de aankoopcentrale kan het lokaal bestuur bestellingen plaatsen bij de gegunde opdrachtnemer, volgens de voorwaarden gesteld door de vzw Opdrachtencentrale en volgens hun bedongen kortingen.
Het lidmaatschap is gratis. Er is geen verplichting tot inkoop aandelen of tot betaling van een jaarlijks lidgeld.
Het lokaal bestuur staat zelf in voor de uitvoering van de geplaatste opdracht (levering, opvolging, betaling van facturen, …).
Door gebruik te maken van de verschillende raamovereenkomsten is het mogelijk om:
De beschikbare raamovereenkomsten voor lokale besturen situeren zich o.a. op volgende gebieden:
Meer info is terug te vinden op Contracten | Opdrachtencentrale
Het lokaal bestuur is niet verplicht tot de afname van deze diensten en kan nog steeds beroep doen op andere leveranciers indien gewenst.
Er is ook geen kost verbonden aan de niet-afname van diensten.
Artikel 47, 1° van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten
Een aanbestedende overheid kan leveringen en/of diensten verwerven van een aankoopcentrale die gecentraliseerde aankoopactiviteiten aanbiedt als bedoeld in artikel 2, 7°, a).
Zij kan ook gebruik maken, wat de werken, leveringen en/of diensten betreft, van de in artikel 2, 7°, b), bedoelde gecentraliseerde aankoopactiviteiten van een aankoopcentrale :
1° door gebruik te maken van een door deze aankoopcentrale gesloten opdracht;
2° door gebruik te maken van een door een aankoopcentrale geëxploiteerd dynamisch aankoopsysteem; of
3° in de mate als aangegeven in artikel 43, § 1, tweede lid, door gebruik te maken van een raamovereenkomst die gesloten is door deze aankoopcentrale.
Een aankoopcentrale of opdrachtencentrale is een aanbestedende overheid die raamovereenkomsten sluit met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden, overheidsbedrijven of aanbestedende entiteiten.
Artikel 47, 2°
van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De raad keurt goed om beroep te kunnen doen op de aankoopcentrale van de vzw Opdrachtencentrale, Tour & Taxis | Rue Picard 7, bus 100 te 1000 Brussel.
Het college wordt belast met de uitvoering.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Het gemeentelijk zwembad Frank Jespers werd in 2018 gesloten en staat sinds die tijd leeg. Vanwege de specifieke aard van het gebouw is het ongeschikt voor een andere invulling of enkel met grote investeringen aan te passen aan een nieuwe functie. In het gebouw wordt regelmatig ingebroken, er vindt vandalisme plaats en het gebouw wordt gebruikt als hangplek. Op de gemeenteraad van 27 mei 2024 werd dan ook besloten het zwembad af te breken.
Het lastenboek omschrijft de sloop van het volledige gebouw inclusief de funderingen. Ook de op het perceel aanwezige verhardingen worden verwijderd, dit voor zover deze niet dienstig zijn aan de aanpalende begraafplaats. De bouwput die achterblijft na de sloopwerken wordt aangevuld tot op maaiveldniveau zodat een vlak terrein achterblijft. Het achteraf aanleggen van het terrein als groenzone maakt deel uit van een afzonderlijk project.
Voor opmaak van het lastenboek is het gebouw uitgebreid bezocht en bekeken, onder andere met de duurzaamheidsambtenaar en een sloopaannemer, om te onderzoeken of het gebouw eventuele materialen bevat die geschikt zijn voor hergebruik.
Voor diverse bruikbare onderdelen uit het gebouw is getracht een nieuwe bestemming te vinden:
° de inrichting van de kleedkamers (banken / kapstokken) is bij diverse verenigingen terecht gekomen,
° voor de redelijk moderne luchtgroep hebben we geen nieuwe bestemming kunnen vinden,
° de meeste koperen leidingen zijn door koperdieven verwijderd.
Wat resteert van het gebouw is in slechte staat en quasi alles wat mogelijk nog van enig nut had kunnen zijn is als gevolg van leegstand en bijhorend vandalisme beschadigd geraakt. Dienst patrimonium is dan ook van mening dat het gebouw zeer weinig tot geen onderdelen bevat die geschikt zijn voor herbestemming. De reststromen die vrijkomen bij de sloop van het gebouw worden binnen de mate van het mogelijke in verschillende fracties gescheiden en afgevoerd ten behoeve van een nieuw leven als bouwstof, als grondstof, of als energiedrager (verbranden).
Het sloop-opvolgingsplan (SOP) dat deel uitmaakt van het aanbestedingsdossier geeft een inzicht in de hoeveelheden van de verschillende materialen die vrijkomen bij de sloop.
Alle rond het gebouw aanwezige beplanting / bomen / struiken blijven binnen de mate van het mogelijke behouden en worden, indien nodig gedurende werken beschermd tegen beschadiging.
Bij de opmaak van de asbestinventaris en het sloop-opvolgingsplan (SOP) is onverwacht geconstateerd dat een groot deel van de gevels en daken zijn opgebouwd uit holle panelen / welfsels die asbesthoudend zijn. Dit maakt dat de sloop van het zwembad aanzienlijk duurder zal uitvallen dan eerder werd ingeschat.
Het sloop opvolgingsplan (SOP) geeft advies over de wijze waarop het asbest verwijderd kan worden. Ook worden de inschrijvende aannemers in het lastenboek gevraagd om op basis van eigen kennis, expertise en ervaring een toelaatbare sloopmethode te kiezen die tot het meest prijsgunstige resultaat zal leiden. De aannemer staat zelf in voor het verkrijgen van toestemming bij de FOD WASO voor de door hem gekozen sloopmethode.
Vast staat dat de sloop vanwege het aanwezige asbest zorgvuldig en secuur uitgevoerd dient te worden waarbij de schil van het gebouw eerst grotendeels gestript dient te worden om vervolgens, onder diverse flankerende maatregelen, gedemonteerd te worden. De afvoer en verwerking van asbesthoudende materialen is uiteraard ook duurder dan de afvoer en verwerking van niet asbesthoudende materialen.
Voorgaande maakt dat de kosten voor de sloop, die eerder werden geraamd op 100 000 EUR exclusief BTW (zie gekoppelde raadsbesluit van 27 mei 2024) nu worden geraamd op 200 000 EUR exclusief BTW of 242 000 EUR inclusief BTW. Daarbij moet worden aangegeven dat deze nieuwe kostenraming indicatief is. Vast staat dat de sloop aanzienlijke duurder zal worden dan oorspronkelijk voorzien. De uiteindelijke kostprijs zal erg afhangen van de door de inschrijvende aannemers gekozen sloopmethode.
De werken worden aanbesteed bij de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Er is één gunningscriterium zijnde de prijs.
Voorziene timing:
De vergunning voor de sloop werd afgegeven in december 2024.
Aanbesteding in juni 2025.
Gunning net voor of meteen na het bouwverlof.
Uitvoering 3e kwartaal of begin 4e kwartaal 2025.
Artikel 41 §1 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016
Overheidsopdrachten mogen enkel worden geplaatst bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking in de volgende gevallen: 1° voor de leveringen en diensten waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan de betreffende drempel voor de Europese bekendmaking; 2° voor de werken waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan 750.000 euro.
Gunstig advies nr 1821/25 verleend.
De raad keurt het lastenboek, de raming en gunningswijze via de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor de afbraak van het zwembad aan de Vrijwilligersstraat goed. Er is één gunningscriterium zijnde de prijs.
Om grote vertraging in in het dossier te voorkomen, gaat de raad ermee akkoord dat, wanneer de kosten voor de sloop de genoemde raming van 200 000 EUR exclusief BTW en 242 000 EUR inclusief BTW overschrijden, het college de werken toch gunt aan de meest voordelige aanbieder. Het college zal in dat geval de raad achteraf opnieuw consulteren om de overschrijding in kosten te verantwoorden.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Raadslid Sien Pillot (L.VE) verduidelijkt dat de fractie zich, net zoals bij de raamovereenkomst van elektrische werken tijdens de vorige gemeenteraad, zal onthouden. Ze stellen zich vragen bij deze uitbesteding en denken dat iemand in dienst nemen een betere oplossing zou zijn. Ze zijn niet op de hoogte van de financiële berekening en zullen zich onthouden. |
De bedoeling van de raamovereenkomst is om zowel proactief als curatief de kwaliteit van de sanitaire installaties op punt te brengen en te houden.
Door gebruik te maken van een expert kunnen andere kosten en gevolgschade voorkomen worden.
Deze raamovereenkomst valt onder actieplan T1.1.5, "Het onderhoud van onze gebouwen en voertuigen gebeurt in samenwerking met externe partners."
In 2022 is er voor de eerste keer een raamovereenkomst gegund voor elektrische onderhouds- en herstellingswerken.
Dit was gebudgetteerd op 32 065, 00 EUR, incl. BTW voor een periode van 48 maanden. Het budget is echter na drie jaar helemaal uitgeput.
Het voorstel is om de raamovereenkomst te hernieuwen en bijkomend extra budget te voorzien.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 109 090,91 EUR excl. btw of 132 000,00 EUR incl. 21% btw.
De motivatie voor het extra budget rust op volgende punten:
- Goed functionerende sanitaire voorzieningen zijn essentieel voor de gezondheid en hygiëne van de gebruikers. Problemen zoals lekkages, verstopte afvoeren of gebrekkige toiletten kunnen leiden tot onhygiënische omstandigheden en gezondheidsrisico's;
- Moderne sanitaire installaties kunnen waterbesparende technologieën bevatten, zoals efficiënte toiletten en kranen. Dit kan helpen om waterverbruik te verminderen en kosten te besparen op lange termijn;
- Het upgraden van sanitaire voorzieningen kan de waarde van een gebouw verhogen;
- Nieuwe sanitaire installaties kunnen het comfort en gebruiksgemak voor de gebruikers aanzienlijk verbeteren;
- Door regelmatig onderhoud en upgrades uit te voeren, kunnen grotere en kostbaardere reparaties in de toekomst worden voorkomen. Dit kan uiteindelijk kosten besparen en de levensduur van de installaties verlengen.
De bedoeling van deze grootte orde is om ervoor te zorgen dat het budget niet opgebruikt is na enkele jaren en dat er proactief kan ingegrepen worden in plaats van curatief.
De opdrachten, op afroep, betreffen het uitvoeren van kleine onderhoudswerkzaamheden en herstellingswerken:
- interventies voor opheffen van storingen en herstellen van gebreken,
- systematisch en/of preventief bouwkundig en technisch onderhoud en controles,
- aanpassingswerken,
- leveren en plaatsen van bouwkundige/ sanitaire elementen.
Het betreft werken van beperkte omvang die geen onderdeel zijn van een globaal bouw- of renovatieproject, maar die per geval afzonderlijk worden besteld.
Deze opsomming is niet limitatief, en kan volgens de specialiteit van de inschrijver worden aangepast.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden, waarvan de initiële looptijd 12 maanden is, en vervolgens 3 stilzwijgende verlengingen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Prijs is het enige gunningscriterium. De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige offerte, vastgesteld op basis van de prijs.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 EUR niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De raad keurt het bestek goed voor de raamovereenkomst voor sanitaire werken. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raad keurt de raming van 132 000
De raad keurt goed dat de opdracht wordt gegund bij wijze van de "vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking".
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Sinds 2021 werd via een eigen raamovereenkomst een extern deskundige aangesteld voor het opmaken van asbestinventarissen en sloopopvolgingsplannen.
Het budget voor deze raamovereenkomst is echter volledig opgebruikt.
De Vlaamse Regering wil al het aanwezige asbest in kaart brengen in Vlaamse gebouwen en woningen gebouwd voor 2001. Daarom is het sinds 23 november 2022 verplicht te beschikken over een asbestattest bij verkoop of overdracht van een gebouw.
Vanaf 2032 is iedere eigenaar van een gebouw van voor 2001 verplicht om een geldig asbestinventarisattest te bezitten.
Tegen 2034 moeten de risicovolle asbesttoepassingen worden weggenomen uit Vlaamse gebouwen en woningen. Voorbeelden zijn asbestcementen daken en gevels, en niet-hechtgebonden asbesttoepassingen.
Rekening houdend met het voorgaande en wetende dat er een raamovereenkomst loopt via de aankoopcentrale CREAT, lijkt het ons opportuun gebruik te maken van deze mogelijkheid. .
In deze raamovereenkomst voert de dienstverlener opdrachten uit die we in volgende categorieën indelen:
Asbestinventarisatie: het in kaart brengen van asbesttoepassingen in gebouwen die dateren van vóór 2001, conform de toepasselijke wetgeving, namelijk:
Een groot deel van de inventarisatie bestaat uit staalnames; naargelang de context waarbinnen de vraag tot inventarisatie wordt gesteld zal de deskundige een niet-destructief of destructief onderzoek uitvoeren en respectievelijk minder of meer staalnames uitvoeren en zijn materiaal hieraan aanpassen. Voor een inventaris in het kader van werkzaamheden of verbouwingen zal een destructief onderzoek worden uitgevoerd; in andere gevallen kan een niet-destructief onderzoek volstaan.
Asbestonderzoek: de stalen die tijdens opdrachten voor inventarisatie worden genomen, worden nadien geanalyseerd door hiervoor erkende asbestlaboratoria. Los van deze opdrachten kan u de dienstverlener ook vragen om stalen te komen nemen van asbestverdachte materialen of luchtmetingen uit te voeren tijdens werkzaamheden aan uw gebouw om de vrijzetting van asbestvezels te beoordelen. Indien u op een veilige manier zelf representatieve stalen kan nemen, dan kan u deze zelfgenomen stalen ook laten analyseren in het erkende asbestlabo van de dienstverlener.
Sloopinventarisatie en -opvolgingsplan: bij de sloop van gebouwen kunnen naast asbest ook andere gevaarlijke stoffen vrijkomen die de recyclage van ongevaarlijke materialen kunnen hypothekeren. De dienstverlener heeft sloopdeskundigen in huis die geschoold werden door Tracimat en volgens hun richtlijnen alle milieugevaarlijke stoffen in kaart brengen en ook de sloopwerkzaamheden kunnen opvolgen, al dan niet via de traceerbaarheidsprocedure van Tracimat. Het betreft enkel sloopinventarisatie en -opvolgingsplannen voor gebouwen; niet voor infrastructuur!
Advies en bijkomende dienstverlening: laat u in zaken met betrekking tot asbest en ander risicovol sloopafval adviseren door de asbest- en sloopdeskundigen van onze dienstverlener. Lees verder voor het concrete aanbod.
De prijzen van de diverse diensten kunnen teruggevonden worden in bijlage en liggen in lijn met de prijzen van het voorgaande raamcontract.
De raamovereenkomst van CREAT startte op 20 juni 2024, het einde is voorzien op 19 juni 2028.
Het lokaal bestuur kan instappen en bestellen gedurende de volledige looptijd van deze overeenkomst.
Op deze overeenkomst is geen bijdrage in de werking van toepassing.
Het totale budget wordt geraamd op 86 000,00 EUR, incl. BTW.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De raad keurt de toetreding tot de raamovereenkomst Asbestonderzoek, -inventarisatie en sloopopvolgingsplannen via de aankoopcentrale CREAT goed.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Yves Coquilhat verduidelijkt dat Wyre de leidingen van Telenet zal overnemen. Sommige van deze leidingen zijn bevestigd aan de gevels. Nieuwe leidingen worden niet meer over de gevels getrokken maar worden ondergronds geplaatst. Omdat de POP's worden geplaatst op het publiek domein, werd er geen communicatie voorzien naar de burgers aan de grenzende percelen. Dit kan indien gewenst nog worden aangepast.
Raadslid Didier Neyrinck (L.VE) vindt het niet duidelijk of de mensen, waarbij er een nutskast wordt geplaatst aan hun perceelsgrens, al dan niet op de hoogte worden gebracht.
Schepen Yves Coquilhat herhaalt dat die mensen indien gewenst op de hoogte gebracht kunnen worden. Momenteel staat dit niet gepland, maar de vraag kan eventueel nog worden gesteld aan Wyre om de mensen te verwittigen.
Voor raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) is het niet helemaal duidelijk of men al dan niet werken zal uitvoeren in de straten die worden aangeduid met 'facade'.
Schepen Yves Coquilhat vraagt dit na.
Raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) stelt zich, na de voorgaande werken met Fiberklaar, nog steeds vragen bij de verrommeling van het openbaar domein. De fractie bekijkt dit met een kritische blik door de beperkte antwoorden die ze krijgen op de gestelde vragen en door de ervaring die ze hebben met Fiberklaar. Tijdens de vorige legislatuur heeft het bestuur zijn best gedaan om Fiberklaar bij de les te houden en ze hopen dat deze overeenkomst ook zo zal verlopen. Ze wachten het met enige voorzichtigheid af.
Raadslid Philippe Muyters (N-VA) benadrukt dat ze bij de samenwerking met Fiberklaar contact hebben opgenomen met Telenet om te vragen om maximaal gebruik te maken van deze werken. Wyre stond toen nog niet op punt, maar er werden op veel plaatsen wachtbuizen geplaatst om te voorkomen om alle straten open te breken.
Schepen Yves Coquilhat bevestigt dat er voor 80 procent in synergie werd gewerkt met Fiberklaar en dat zij 98 procent van hun werken hebben uitgevoerd.
Raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) laat weten dat hij de inspanningen zeker heeft opgemerkt maar zij zich toch zullen onthouden.
Raadslid Stefan De Winter (VLAAMS BELANG) sluit zich aan bij deze argumenten en zal zich ook onthouden.
Wyre is een infrastructuurbedrijf, opgericht in 2023 als een joint venture tussen Telenet en Fluvius, dat zich richt op twee hoofdactiviteiten in Vlaanderen en Brussel. Enerzijds rollen ze een nieuw glasvezelnetwerk (FTTH, Fiber-to-the-Home) uit voor supersnel internet, anderzijds voeren ze onderhoud en verbeteringen uit aan het bestaande hybride glasvezel-coaxnetwerk (HFC) om de kwaliteit en prestaties van het netwerk te optimaliseren. Hun netwerken worden gebruikt door telecomoperatoren om er hun diensten naar consumenten en bedrijven – zoals supersnel internet, digitale televisie en telefonie – op aan te bieden.
Wyre is een ander bedrijf dan Fiberklaar. Die laatste is ook een een infrastructuurbedrijf. Maar zij rollen enkel een nieuw glasvezelnetwerk uit en voert hun activiteiten uit als een zelfstandige entiteit binnen de Proximus Groep.
Wyre wil aan het lokaal bestuur volgende items en beslissingen vragen:
Bijkomend dienen een 14-tal kleinere "POP" cabines op publiek domein geplaatst te worden. Deze POP-cabines zijn beperkt in formaat (1.25x0.53x1.39 m) en worden op de rooilijn geplaatst, meestal thv de grens voetpad-rooilijn. Deze cabines zijn wel vergezeld van een 2de, nog kleinere, LS-kast (0.40x0.40 m) : zie bijlage 20250213_MRO_edegem" : overzichtslijst met locaties. Vanuit Publiek Domein wordt voorgesteld om de POP16 op een andere locatie in te planten, namelijk aan de hoek Doelveldstraat - Paulus Pletinkxstraat, thv de afsluiting achter de zitbanken daar. Visie is om bij de heraanleg van de Oude Godsstraat - Doelveldstraat alle nutskasten die daar gespreid staan, te centraliseren en via een groene haag weg te werken uit het straatbeeld.
Het lokaal bestuur sloot in april 2022 een samenwerkingsovereenkomst af met Fiberklaar en in september 2022 concessieovereenkomsten voor de technische cabines (die bij hen POP's genoemd worden).
Het voorstel ligt voor om voor Wyre op een gelijkaardige manier te werk te gaan om geen onderscheid te maken tussen deze bedrijven met uitzondering van de samenwerkingsovereenkomst. Zowel Wyre als Fiberklaar zijn immers lid geworden van de Vlaamse Raad voor Netwerkbeheerders. Zij zijn dus nutsmaatschappijen en onderschrijven de Code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen. Dit is een praktische leidraad met resultaatsgebonden afspraken waardoor een vlotter verloop van de werken op publiek domein wordt gerealiseerd met minder hinder en met vermijden van stilstandskosten en schade aan nutsleidingen. In deze code worden afspraken gemaakt rond bv. de sperperiode, het naleven van de code, vergunningen, melding start en einde werken, plaatsbeschrijvingen, informatieplicht naar inwoners, opbraak en herstel, waarborg, synergie-aanvragen,... Deze items dienen nu dus niet meer apart geregeld te worden in een samenwerkingsovereenkomst.
Fiberklaar heeft de laatste jaren overal zijn glasvezelnetwerk aangelegd, maar op vele locaties werd er een synergievraag uitgestuurd en heeft Wyre (toen nog Telenet) ingetekend op die synergievraag. In bijlage kan dan ook een plan teruggevonden worden waar Wyre nog werkzaamheden moet uitvoeren, waarbij gemeld kan worden dat op enkele locaties (Prins Boudewijnlaan, Drie Eikenstraat tussen Prins Boudewijnlaan en E19, Hovestraat, ...) Fiberklaar ook nog werkzaamheden moet uitvoeren. De synergie loopt dus nog door. Tevens komt de as-builtinfo van Fiberklaar met een klein beetje vertraging toe bij Wyre, waardoor sommige aangehaalde (rode) locaties vermoedelijk ook al zullen aangelegd zijn. Ook werd een sper-lijst bezorgd van recent vernieuwde voetpaden waar het verboden is om het voetpad nu opnieuw op te breken. Deze sperlocaties werden aan het overzichtsplan toegevoegd.
Fiberklaar werkte niet met kleine cabines, maar met grotere POP-cabines (bij Wyre wordt hiervoor de terminologie HUB gebruikt). Bij de samenwerkingsovereenkomst was bedongen dat alle POP's moesten afgeboord worden met een streekeigen haag, die door Fiberklaar moet beheerd worden.
Naar analogie met de eisen opgelegd aan Fiberklaar, wenst het college de grote HUB-cabine en de kleinere POP-cabines maximaal uit het straatbeeld te krijgen. Voor de grote HUB-cabine en POP-locaties 16 en 23 wordt ook een zichtafscheiding dmv aanplanting van een streekeigen haag opgelegd, voor de overige 12 POP's én 12 kleinere elektriciteitskastjes wordt een "wrapping" voorgesteld op kosten van Wyre. Lokaal bestuur Edegem zal de lead nemen in de uitwerking hiervan, maar de kostprijs naar analogie van een eerder uitgevoerde wrapping leert ons dat die kan geraamd worden op 4 800 EUR excl. BTW of 5 808 EUR incl. BTW . Er wordt voorgesteld om dit als bijkomende kost op te leggen als voorwaarde.
Artikel 98, § 1 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven
Voor het aanleggen van leidingen onder de openbare weg dient elke operator vergunning te krijgen van de bevoegde overheid.
Het college trekt besluit 2025_SC_00090 in vanwege onvolledigheid
De raad keurt de concessieovereenkomst met Wyre goed.
De raad keurt goed dat Wyre ten behoeve van de bijkomende HUB en 14 POP's een vergoeding verschuldigd is van 12 000 (art 10.1) + 3 000 EUR (art 12.3) + 5 808 (kosten wrapping) = 20 808 EUR
Toelichting door raadslid Jeroen Van Laer (L.VE).
Schepen Brigitte Goris laat weten dat deze vraag werd opgenomen als actiepunt in het bestuursakkoord. Ze merkt op dat er meer interesse is dan vroeger voor jobs bij het lokaal bestuur. Ze ondervinden weinig problemen bij het invullen van vacatures en ontvangen veel reacties van geïnteresseerden. Er hebben zich al meerdere opportuniteiten gesteld op het gebied van samenwerking met andere HEKLA-gemeenten. Zo hebben ze al een gezamenlijke GIS ambtenaar, noodplanningsambtenaar en GAS-ambtenaar. Zij hebben in elke gemeente een afzonderlijk contract, maar de visie van de functies zijn bij elke gemeente zijn hetzelfde. Dit is geen gemakkelijke oefening om te maken omdat niet elke bestuur dezelfde visie uitdraagt en al zeker niet voor de functies die raadslid Van Laer hier suggereert. Ze hebben een poging gedaan om een teamleider wonen & ondernemen aan te nemen via een intergemeentelijk samenwerkingsverband, maar de buurgemeenten toonden geen interesse. De keuze voor het gebruik van consultants is gekomen om tijdens ziekte of het niet direct vinden van een vervanging, de plaats te kunnen invullen en gaten te voorkomen. Daardoor is er ruimte om langer te zoeken naar de geschikte persoon.
Zij vindt dit amendement achterhaald omdat dit al werd opgenomen in het bestuursakkoord.
Raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) is blij met het antwoord maar kon dit ook niet terugvinden in het bestuursakkoord. Hij vindt het goed dat er aandacht aan wordt gegeven en vindt het normaal dat er enige koudwatervrees heerst als het gaat om zo’n grote verschuiving. Hij beseft ook dat het administratief gezien niet gemakkelijk is om een samenwerking aan te gaan als het op politiek val niet samen loopt. En toch zijn er voldoende succesvolle voorbeelden terug te vinden in België en Nederland. Poolstok kan hier een goede begeleider in zijn bij onder andere ziekte. Hij wijst er op dat het bestuur wendbaarder moet zijn als het gaat om ziekten op lange termijn en men niet alleen beroep moet doen op consultants.
Voorzitter Adrian De Weerdt verwijst naar pagina 35 in het bestuursakkoord waar je de informatie kan lezen.
Schepen Brigitte Goris benadrukt dat het lokaal bestuur zelf initiatief heeft genomen om andere gemeenten aan te spreken. Ze is voorstander van intergemeentelijke samenwerkingen omdat dit een groot potentieel biedt en meer mensen kan aanspreken met een bredere kennis. Hiervoor moeten alle besturen wel op dezelfde golflengte zitten en over dezelfde mindset beschikken en dat is geen makkelijke opgave.
De voorbije jaren heeft het bestuur om diverse redenen gebruik moeten maken van consultants om openstaande functies in het organigram te overbruggen. In sommige gevallen gaat dit zelfs over verschillende jaren waarop er op externen beroep gedaan wordt.
Heel wat kleinere gemeenten in Vlaanderen worden met dezelfde uitdagingen geconfronteerd: het aantrekken van sterke profielen voor bepaalde functies, vaak ook nog eens knelpuntfuncties, is niet evident. Een aantal consultantbureaus heeft er ondertussen een verdienmodel op gebouwd.
Met Lijst voor Edegem stellen we voor om deze uitdaging intergemeentelijk aan te pakken. We vragen aan het bestuur om een grondig onderzoek te starten naar een verregaande intergemeentelijke administratieve samenwerking op vlak van verschillende knelpuntfuncties zoals bijvoorbeeld stedelijke planning en ontwikkeling, ruimtelijke ordening, mobiliteit. We kijken hiervoor in de eerste plaats naar de ons omliggende gemeenten.
We zijn ervan overtuigd dat het insourcen van kennis en knowhow op intergemeentelijk vlak op termijn niet alleen interessanter en efficiënter is, maar ook goedkoper.
Besluit
Artikel 3
De gemeenteraad vraagt om een onderzoek op te starten naar een intergemeentelijke administratieve samenwerking voor verschillende knelpuntfuncties in onze en de ons omliggende gemeenten.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
|
De gemeenteraad heeft in zitting van 26 juni 2023 de samenwerkingsovereenkomst met Poolstok goedgekeurd voor de tijdelijke aansturing van het team via een interim opdracht zodat de continuïteit van de werking gegaranderd blijft. De interim opdracht bestond uit:
• Aansturen van team van experten op gebied van omgeving, milieu, natuur, huisvesting en handhaving.
• Tijdelijke projectleider van de projectgroep ruimtelijk beleid: mee uittekenen van een veerkrachtig ruimtelijk beleidsplan voor de gemeente Edegem;
• Opvolging van de omgevingsvergunningen
• Zorgen voor een vlotte overdracht zodat de nieuwe teamleider in de meest optimale omstandigheden kan starten
De interim-opdracht kan gedeeltelijk beëindigd worden omdat de gevoerde selectieprocedure in 2025 voor de aanwerving van een teamleider wonen en ondernemen/omgevingsambtenaar geleid heeft tot de aanstelling van een teamleider wonen en ondernemen met ingang van 1 april 2025 nadat vorige selectieprocedures helaas geen geslaagde kandidaten hadden opgeleverd. In de samenwerkingsovereenkomst was voorzien dat de interim-manager tevens zou voorzien in een vlotte overdracht zodat de nieuwe teamleider in optimale omstandigheden zou kunnen starten.
Het interimmanagement via Poolstok is toevertrouwd aan Mondea, Jozef II straat 40 Brussel. Mondea heeft een ruime ervaring in de werking van lokale besturen en specifiek voor de diensten Omgeving. De opdracht wordt momenteel uitgevoerd door Filip Canfyn. Filip Canfyn heeft ervaring op gebied van gebiedsontwikkeling, huisvesting, ruimtelijke ordening, procesmatige en financiële haalbaarheid, overheidsmanagement, onderhandelingsstedenbouw. Hij zal de nieuwe teamleider nog ondersteunen tot 30 juni 2025 zoals voorzien in de originele samenwerkingsovereenkomst.
Op voorstel van het college en managementteam heeft de gemeenteraad de samenwerking in zitting van 26 juni 2023 als een lange termijn opdracht goedgekeurd zodat de continuïteit van de omgevingsvergunningen kon geborgd worden en het team wonen en ondernemen verder kan begeleid worden door het interimmanagement . Dit scenario heeft gezorgd voor rechtszekerheid voor alle belanghebbende partijen (aanvragers van omgevingsvergunningen alsook de medewerkers van de cluster).
Ondertussen werd het traject van het beleidsplan Ruimte opgestart en bevindt dit project zich in een belangrijke fase. Het college stelt daarom voor om de rol van het interim-management inhoudelijk te wijzigen tot de rol van ruimtelijke programma manager. Een multi-disciplinair team onder leiding van de projectleider Filip Canfyn zal de verdere ontwikkeling en coördinatie van het beleidsplan Ruimte ondersteunen alsook de ontwikkeling van een gebiedsdekkend RUP, de GECORO ondersteunen (secretariaat) en handhavingsdossiers in samenspraak met IGEAN. De projectleider wordt aangevuld met een projectmedewerker Tom Berckmoes en een juridische expert, Hildegard Pettens. Omdat de oorspronkelijke samenwerkingsovereenkomst tevens aan de gemeenteraad werd voorgelegd, wordt tevens de inhoudelijke wijziging van de rol en opdrachtomschrijving aan de gemeenteraad voorgelegd. De aansturing van het team valt weg uit de oorspronkelijke opdracht.
Het lokaal bestuur is aangesloten bij Poolstok sedert 25 juni 2018. Poolstok biedt op een klantgerichte en professionele manier ondersteuning aan het personeelsbeleid van de Vlaamse Openbare besturen en draagt zo op de verschillende bestuursniveaus bij tot een moderne en efficiënte overheid. Door beroep te doen op Poolstok dient er geen aanbesteding te gebeuren omdat zij aankoopcentrale zijn voor de aangesloten besturen.
De raad gaat akkoord om in de bestaande samenwerkingsovereenkomst (2023 45316) met Poolstok de omschrijving van het interim-management te wijzigen naar ruimtelijke programmamanager met de ondersteuning van een projectteam zoals voorzien in het samenwerkingsvoorstel met ingang van 1 juli 2025 voor een maandelijkse gemiddelde kostprijs van 12 800 EUR excl. BTW of 15 488 EUR incl. BTW.
De samenwerkingsovereenkomst loopt in principe af op 31 december 2025 maar kan maximaal met een jaar verlengd worden in functie van de noodwendigheden van het project ruimtelijk beleid. Het college wordt gemandateerd om de verlenging met een jaar uit te voeren.
Schepen Lawrence Vancraeyenest verduidelijkt dat dit een paar maanden geleden op het jaarmarktcomité werd bekeken maar ze zijn niet te vinden om de reuzen een plaats te geven op de jaarmarkt. De makers van de reuzen willen de reuzen een vaste plaats geven maar dit op een rustig gelegen locatie. Op die manier kan men verhalen vertellen bij de reuzen. Een rustige locatie in combinatie met een drukke jaarmarkt zorgt voor een grote uitdaging. Er volgt nog een overleg om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Op 2 september 2023 werd de reus van Edegem: Manke Lies (3,75 meter) en haar hulpje de Kleine Man (2,75 meter) officieel ingeschreven in het geboorteregister van Edegem. Hun blijde intrede lokte duizenden enthousiaste mensen en was toen één van de hoogtepunten van de Jaarmarktfeesten.
Manke Lies is meer dan alleen een reus: het hele proces was een prachtig voorbeeld van samenwerking tussen vele Edegemnaren. Leerlingen van KTA da Vinci, de breiclub van dienstencentrum Den Appel én vele andere helpende handen. Ook kan er nog steeds een Manke Lies biertje worden gedronken in de Hoogmis.
Vorig jaar waren de reuzen te gast in Hove, want intussen heeft bijna elke gemeente in de Zuidrand hun reus. Ook is ze nog te gast geweest op de ambachtenmarkt in het woonzorgcentrum en recent nog bij de optocht van Meneerke van Buizegem. Telkens Manke Lies op stap gaat brengt het vele reacties en emoties te weeg bij jong én oud. Er was in 2023 ook afgesproken dat Manke Lies om de 2 jaar zou terugkeren naar de jaarmarkt.
Vraag:
Is er dit jaar opnieuw een mooie reuzenstoet en krijgt Manke Lies ergens een mooie plaats op de jaarmarkt?
Schepen Koen Michiels laat weten dat het bestuur geen gratis maaltijden zal uitdelen. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om een gezond lunchpakket mee te geven. Hij vindt dat het overheidsgeld beter kan worden besteed omdat er veel kinderen zijn die wel een gezond lunchpakket meenemen. En er op deze manier kinderen worden geholpen die dat niet nodig hebben. Daarnaast verbieden vele scholen gesuikerde dranken en wordt er gevraagd om fruit mee te geven in plaats van koekjes. Hij vindt het niet nodig om dit centraal vanuit de gemeente te regelen, maar gelooft wel in het initiatief vanuit de scholen.
In het verleden werd er een experiment uitgevoerd waarbij men gratis soep heeft uitgedeeld in de scholen. Dit is logistiek gezien geen gemakkelijke opdracht waarbij de inzet van leerkrachten noodzakelijk is. Hij benadrukt dat leerkrachten de kans moeten krijgen om les te geven.
Buiten de logistieke problemen zijn er ook kosten verbonden aan deze actie. Als ze systematisch soep verdelen gelden er strengere voorwaarden vanuit de FOD volksgezondheid. Elke Edegemse school beschikt over een fonds voor kansarme kinderen dat ze kunnen gebruiken als ze zo'n initiatieven willen opstarten. De gemeente zal dit niet centraal bevragen om de privacy te respecteren, maar is ervan overtuigd dat de scholen zelf op de hoogte zijn van de eventuele noden van de kinderen.
Raadslid Hayat Bentouhami (L.VE) is verantwoordelijk voor het onderzoeksproject van de UA. Zij vindt dat de schuld niet gelegd kan worden bij de ouders, maar dat de gemeenschap kan bijdragen bij de ouders die het financieel moeilijk hebben. Zij laat weten dat je schrikt van wat sommige kinderen meenemen in hun brooddoos. Onderzoek toonde aan dat je veel terugkrijgt van deze investering omdat je de leerlingen ook laat zien wat gezonde voeding is. Zij hebben ook een rondvraag gedaan bij de scholen in Antwerpen in verband met de logistieke belasting. Met de hulp van een cateraar kan deze worden beperkt . De voeding wordt geleverd en de afwas wordt terug meegenomen. Daarnaast kan dit ook dienen als een pedagogisch project waarbij leerlingen kunnen worden ingezet. Zij hoopt dat ze hun mening zullen herzien en de kans grijpen om mee te doen.
Raadslid Sien Pillot (L.VE) verwijst naar de vorige directeur van Andreas Vesalius die in het verleden de meerwaarde van de soepbedeling duidelijk naar voren heeft gebracht. Ze vindt het jammer dat het om verschillende redenen niet mee wordt gegaan.
Schepen Koen Michiels denkt dat de situatie in Antwerpen niet vergelijkbaar is met de situatie in Edegem. Ze hebben de directies een aantal jaren geleden bevraagd waaruit bleek dat er bijna geen lege brooddozen waren en niet iedereen hun ongezonde brooddoos wilt omruilen naar een gezonder alternatief. Hij benadrukt dat hij niet heeft gezegd dat het de schuld is van de ouders maar wel hun verantwoordelijkheid is om gezonde brooddozen mee te geven aan hun kinderen. Ze zijn bezig met een project van ouderbetrokkenheid in twee verschillende scholen om ouders te sensibiliseren om Nederlands te leren om bijvoorbeeld kinderen zo ook gezonde maaltijden mee te geven. Hij benadrukt dat ze hier wel mee bezig zijn, maar enkel in bepaalde scholen en niet in heel Edegem.
Project over gezond onderwijs wordt in alle scholen gegeven zodat alle kinderen er mee in aanraking komen.
De schepen komt terug op de verwijzing naar de vorige directeur van Andreas Vesalius waarbij hij toegeeft dat er twintig jaar geleden veel meer ongezonde voeding werd meegegeven naar school, maar dat ouders en kinderen vandaag zich meer bewust zijn wat wel en niet gezond is.De Vlaamse regering zal jaarlijks 97 euro per kind voorzien voor het aanbieden van gratis schoolmaaltijden. Lokale besturen dienen, in overleg met de scholen, minimaal 73 euro bij te passen. Dit komt neer op 170 euro per kind en omgerekend bedraagt dit 0.94 euro per kind per dag (indien we de woensdagen niet meerekenen komen we op 1.20 euro per kind).
Op het eerste gezicht is dit een klein budget, maar een kommetje soep en/of fruit zou weleens kunnen lukken. Wat alvast zeker is, is dat dit ten goede komt van de schoolrekening van ouders die het financieel moeilijker hebben, zoals er ook zeker in Edegem zijn.
Bovendien heeft internationaal wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat het aanbieden van gratis schoolmaaltijden heel wat voordelen heeft. Kinderen maken kennis met verschillende soorten fruit en groenten, het bevordert hun cognitieve prestaties en het welzijnsgevoel op school, en je creëert meer sociale gelijkheid op school.
Omdat we deze toelage toch als een eerste stap in de goede richting zien, hebben we een aantal vragen:
Hoe staat het gemeentebestuur ten opzichte van de beschikbare toelage en het feit dat het gemeentebestuur zelf ook zal moeten bijpassen?
Is het gemeentebestuur van plan om met de Edegemse scholen aan tafel te zitten om de noden van de scholen in kaart te brengen wat betreft schoolmaaltijden?
Indien er scholen zijn die interesse hebben, zal het gemeentebestuur deze scholen dan ondersteunen door bij te passen?
Schepen Brigitte Goris wilt de diensten eerst een onderzoek laten voeren voor zij hier een uitspraak over zal doen. Zo moeten ze bekijken of de voordelen dan ook automatisch worden beëindigd als mensen verhuizen en vragen ze zich af of het verwarring kan veroorzaken als mensen ineens geld op hun rekening krijgen zonder dat ze weten wat de oorsprong hiervan is. Daarnaast moeten ze ook bekijken welk voordeel dit kan betekenen voor de sociale dienst, maar ook welke lasten dit met zich meebrengt. De gezinnen in Edegem die wel de moeite doen om langs te komen bij het ocmw, hebben de mogelijkheden om ook nog andere vragen te stellen of noden kenbaar te maken. Dit voordeel valt weg als de voordelen automatisch worden toegekend.
Raadslid Hayat Bentouhami begrijpt de nood van de schepen om dit verder te onderzoeken en hoopt dat er spoedig een infovergadering wordt ingepland. Ze merkt op, dat een brief versturen naar de gezinnen die de sociale voordelen krijgen toegekend veel van de verwarring kan voorkomen. Zo zijn zij op de hoogte van de reden waarom zij een bedrag op hun rekening zullen ontvangen.
In januari 2023 ging het inclusief project ‘Family ProEF’ van start. Family ProEF zet in op het hergebruiken van gegevens over gezinnen die reeds beschikbaar zijn in het groeipakket. Heel wat lokale besturen hebben meegedaan aan de proefperiode. Lokale besturen konden via een samenwerking met het ‘Agentschap Uitbetaling Groeipakket’ de geregistreerde gegevens gebruiken voor het lokaal sociaal/gezinsbeleid. Op deze manier wordt de toekenning van sociale voordelen aan gezinnen vereenvoudigd voor de gezinnen maar ook voor de administratie.
Uit de proefperiode blijkt dus dat het project een succes is en vele lokale besturen tonen interesse. In Leuven bijvoorbeeld, zullen inwoners met een kind met een specifieke ondersteuningsbehoefte voortaan volledig automatisch de lokale toelage voor een kind met een beperking uitbetaald krijgen.
Deze manier van werken brengt mooie voordelen met zich mee. Gezinnen vallen niet meer uit de boot omdat ze hun weg in de administratie niet vinden of niet op de hoogte zijn van lokale toeslagen, de administratieve last valt weg bij zowel de ouders, als de administratie en ouders moeten niet meer elk jaar weeral aantonen dat hun kind een beperking heeft.
Volgens de kaart van het project behoort Edegem helaas niet tot de deelnemende/geïnteresseerde gemeenten.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad vraagt het gemeentebestuur om toe te treden tot het Family ProEF project om de toekenning van sociale voordelen voor gezinnen met kinderen met een ondersteuningsbehoefte (die reeds gekend zijn bij het Agentschap Uitbetaling Groeipakket) automatisch te laten verlopen gefaciliteerd door een rechtstreekse gegevensuitwisseling met het Agentschap Uitbetaling Groeipakket.
Artikel 2
De gemeenteraad vraagt het gemeentebestuur om na toetreding tot het Family ProEF project voortaan de ‘sociaal-pedagogische toelage’ automatisch toe te kennen aan gezinnen die hier recht op hebben.
Schepen Albert Follens bedankt raadslid Lauriks voor de terechte vraag en benadrukt dat het hier gaat over een dossier met een lange geschiedenis. Op 20 juni 2022 gaf het college van burgemeester en schepenen zijn goedkeuring voor de bouw van 61 sociale huurappartementen. Door verschillende factoren zoals het PFAS dossier, hergroepering van de huisvestingsmaatschappijen… liep dit dossier veel vertraging op en werd er na deze goedkeuring door Thuisrand een aannemer aangesteld. Deze aannemer heeft pas zes maanden geleden een vergunningsaanvraag ingediend bij de gemeente voor een bronbemaling. Deze is noodzakelijk voor de aanleg van twee liftkokers. Deze aanvraag werd volledig verklaard en het openbaar onderzoek werd geopend. Er werden acht bezwaarschriften ingediend door buurtbewoners die angst hebben voor schade aan hun woningen, lawaaihinder… Daarom werd pas vandaag de bronbemaling vergund met duidelijke voorwaarden. Zo zal er een plaatsbeschrijving worden uitgevoerd in de huizen die in dezelfde straat zijn gelegen, zodat duidelijk kan worden aangetoond als zij toch schade zouden ondervinden van de werken. De schepen legt de procedure uit van de lozing van het water en de controle van de PFAS waarden. De bouwwerken kunnen herstart worden als het geel formulier 35 dagen heeft aangehangen en er geen bezwaren werden ingediend bij de hogere instanties.
Raadslid Fran Lauriks (L.VE) vraagt naar de gevolgen op de planning op lange termijn.
Schepen Albert Follens bevestigt dat dit natuurlijk een impact heeft op de planning. De Thuisrand had een planning, maar momenteel loopt er een discussie met de aannemer over wie de schuldige is van de vertragingen. Hopelijk wordt deze zo snel mogelijk opgelost en kan de bouw terug worden hervat.
Op de Minerve-site, grenzend aan de Fort V-straat, worden momenteel 61 sociale huurwoningen gebouwd door Thuisrand. De werken zijn enige tijd geleden (beperkt) van start gegaan: enkele materialen werden aangeleverd en geulen gegraven. Echter, sinds enkele weken – intussen paar maanden – ligt de werf volledig stil. Dit roept vragen op over het verdere verloop van het project.
Daarom hadden we volgende vragen:
Heeft de gemeente een overzicht van de geplande tijdlijn van het bouwproject?
Is er bij de gemeente informatie beschikbaar over de reden(en) waarom de werf al ruime tijd stilligt?
Schepen Yves Coquilhat laat weten dat de projectontwikkelaar bij de verkavelingsvergunning een bedrag heeft betaald om de aansluitingen op de gemeentelijke wegen te bekostigen. Waterlink heeft een studiebureau aangesteld om het plateau te verplaatsen.
Over de trage doorsteek kan hij zeggen dat Opnieuw&Co momenteel in gesprek is met de stad Mortsel om 5 meter van hun grondgebied af te staan zodat er een fietsverbinding kan worden gemaakt met de R11. Van deze fietsverbinding wordt ook een groene corridor gemaakt, wat alleen maar voordelen heeft.
Schepen Andries Tjalma laat weten dat er nog onderhandelingen lopen om op lange termijn een fietsverbinding te voorzien van de R11 naar Fort 5. Een voorstel op de korte termijn, dat momenteel nog wordt bekeken, is om een deel parkeerverbod te voorzien zodat de parkeerstroken kunnen dienen als fietsverbinding en men niet enkele meters op het voetpad moet fietsen zoals het nu het geval is. Dit is omwille van de hoge parkeerdruk in de wijk niet zo vanzelfsprekend. Samen met de diensten bekijken de schepenen de mogelijke opties voor dit probleem.
Op lange termijn wordt het plateau verplaatst, maar dit kan pas na de werken aan de Minerve-site omdat er momenteel nog te veel zwaar vrachtverkeer moet passeren.
Raadslid Fran Lauriks (L.VE) vraagt over welk plateau het gaat want er zijn er immers twee. Ze begrijpt dat er een hoge parkeerdruk is in de wijk en bevraagt de mogelijkheid van een tijdelijke wegmarkering voor fietsers. Wachten tot de werken aan de Minerve-site zijn afgerond, lijkt haar nog lang voor een onveilige oversteekplaats. Een oplossing op korte termijn is noodzakelijk.
Schepen Andries Tjalma benadrukt dat zij ook op zoek zijn naar een kortetermijnoplossing maar dat ze dit eerst grondig willen bekijken voor ze ingrepen uitvoeren op het publiek domein die door het vrachtverkeer teniet worden gedaan. Ze zijn op zoek naar een structurele oplossing die blijvend is tot de werken zijn afgerond. De schepen laat op google maps aan het raadslid zien over welk plateau het juist gaat.
Recent werden op de Minerve-site twee nieuwe straten aangelegd door projectontwikkelaar Revive: de Maria Propstraat (enkel voor traag verkeer) en de Familie Vercammenstraat (voor wagens en traag verkeer). Beide straten eindigen op de Jacob de Roorestraat. In de oorspronkelijke plannen van de site werden deze straten gezien als opportuniteit om een trage doorsteek voor fietsers en voetgangers te creëren tussen de Vredebaan en Fort V.
Vandaag blijkt de aansluiting voor de voetganger en fietser echter allesbehalve evident. De oversteek van de nieuwe straten naar Fort V en het fietspad aan de overzijde van de Jacob de Roorestraat is op dit moment niet veilig. Er is geen markering op de weg en de hoge stoeprand aan de kant van het fietspad maakt een rechtstreekse oversteek met de fiets onmogelijk.
Daarom hebben we volgende vragen:
Zijn er afspraken over wie verantwoordelijk is voor het verder uitwerken van deze oversteekzones. Is dit een taak van de gemeente of van Revive?
Zijn er op korte termijn plannen om de oversteek voor fietsers en voetgangers veiliger te maken?
Wordt er op lange termijn werk gemaakt van een betere bereikbaarheid van het fietspad?
Wat is de status van de realisatie van de trage doorsteek? Zijn er hiervoor gesprekken lopende met Opnieuw & Co en de Stad Mortsel?
Schepen Andries Tjalma benadrukt dat zij zich bewust zijn van de impact van de regelgeving. Deze legt iedereen op om een EPC attest te hebben vanaf januari 2026. Om een attest op te maken, is er veel informatie nodig waardoor dit veel tijd in beslag neemt. Het lokaal bestuur is niet verantwoordelijk voor de opmaak van attesten van niet-gemeentelijke gebouwen, maar kan wel handvaten aanreiken en ondersteunen waar nodig.
Enerzijds zijn er de gemeentelijke gebouwen waarbij de duurzaamheid een grote prioriteitheeft. Voor de renovatie van gebouwen waar verenigingen zitten, gaat het lokaal bestuur niet zelf renoveren, maar zij kunnen de verenigingen wel ondersteunen en tips geven. In het strategisch meerjarenplan bekijken ze hoe ze dit verder kunnen uitrollen.
Schepen Lawrence Vancraeyenest benadrukt dat ze zich bewust zijn van de impact en ze een grote achterstand moeten inhalen. Veel informatie, zoals de isolatie, is moeilijk terug te vinden. Tegen 2028 moeten alle gebouwen met EPC E worden aangepast waarbij ze moeten bekijken hoe ze dit kunnen doen. Hij benadrukt dat het opwekken van duurzame energie niet gemakkelijk is.
Raadslid Sien Pillot (L.VE) stelt zich ook de vraag naar de haalbaarheid van deze eisen. Ze benadrukt dat het niet enkel gaat over het EPC- label maar ook de andere dingen die hierbij komen kijken. Jeugdverenigingen vragen zich af of dit betaalbaar is. Dus deze vraag wordt niet enkel aan het lokaal bestuur gesteld. Zij vraagt zich af of het bestuur druk kan zetten om dit op Vlaams niveau uit te stellen. Veel verenigingen zijn nog niet op de hoogte gebracht van de eisen waar ze aan moeten voldoen.
Schepen Andries Tjalma beseft dat de jeugdverenigingen nog niet op de hoogte zijn van wat er op hen zal afkomen. Daarom heeft hij dit samen met de jeugdconsulent bekeken en zullen zij in september handvaten aanreiken die zij kunnen volgen. Het is niet de bedoeling dat het lokaal bestuur het werk voor hen zal doen, maar ze willen hen wel bijstaan met de nodige informatie. Maar de verantwoordelijkheid ligt bij de verenigingen zelf. Hij denkt dat de Vlaamse regering niet alleen in Edegem op een muur zal botsen en de eindtermijn zal moeten herbekijken.
Raadslid Sien Pillot (L.VE) benadrukt dat het belangrijk is om zo snel mogelijk te communiceren. Op de website van Vlaanderen staat de informatie al een tijdje, maar er werd nog geen communicatie uitgestuurd naar de verschillende gemeenten.
Schepen Andries Tjalma zegt dat het een bewuste keuze is om pas te communiceren in september. De zomervakantie is een drukke periode voor de jeugdverenigingen en ze willen niet zomaar een brief uitsturen zonder meer ondersteuning. Dit zou onrust veroorzaken die ze willen voorkomen.
Op termijn zal er ook een renovatieverplichting vasthangen aan het EPC.
Meer info hierover is te lezen op de website van Vlaanderen alsook op deze van Scouts en Gidsen Vlaanderen.
Wat de impact hiervan is op de jeugdverenigingen die eigenaar zijn van lokalen is nog onduidelijk maar er leeft bezorgdheid bij de koepels. Net een sector waar de infrastructurele noden groot zijn.
Lokalen waar de gemeente eigenaar van is, moeten uiteraard ook voldoen aan deze verplichting.
Vragen
Raadslid Jimi Claeys (N-VA) benadrukt, dat de beelden van de verschrikkelijke oorlog waar onschuldige burgers worden geraakt niemand onberoerd laat. Hij vindt dat enige nuance noodzakelijk is om eerlijke politiek te voeren. Ze moeten het nodige doen maar op de juiste niveaus, zoals deze zijn: Vlaams en federaal niveau. Hij benadrukt dat België 53 procent van alle Palestijnse vluchtelingen opvangt terwijl buurlanden van Gaza net het tegenovergestelde doen. Hij benadrukt dat de fractie de kant van de slachtoffers kiest maar lokale politiek zich moet bezighouden met lokale dingen.
Het raadslid valt het op dat er in verschillende gemeente hetzelfde initiatiefrecht wordt ingediend door Groen als Lijst voor Edegem de laatste maanden indiende. Hij somt hierbij de verschillende punten met bijbehorende gemeenten op. Hij stelt voor dat Lijst voor Edegem als onafhankelijke lijst zich terug veranderd naar Groen.
Schepen Koen Michiels sluit zich erbij aan dat het geen waarde heeft dat Edegem nog iets toevoegt aan het officieel, goedgekeurd standpunt van de Vlaamse en federale overheid. Hij merkt op dat ze voor oorlogen op andere plaatsen ook geen motie hebben goedgekeurd maar wel al via EGRIS financiële hulp hebben geboden zoals vorig jaar in Gaza.
Raadslid Sien Pillot (L.VE) vindt dat ze dit toch genuanceerder moeten bekijken en dit op zijn minst symbolisch moeten goedkeuren. Het lokaal bestuur moet zich onderschrijven aan wat er op Vlaams en federaal niveau op tafel ligt. Het lokaal bestuur staat het dichtst bij de bevolking om steun te betuigen. Alle kleine beetjes helpen om dingen duidelijk te maken en mensen de kans te geven om zich er achter te zetten.
Ze betreurt het dat er bij dit punt een verwijzing wordt gemaakt naar de partij Groen. Ze volgen soms bovenlokale politiek, maar ze hebben onafhankelijke leden en profileren zich als lokale partij. Dit is een echte verbreding en zorgt ervoor dat ze er een persoonlijke toets aan kunnen geven. In het verleden hebben ze ook al gewerkt met een motie, onafhankelijk van de hogere overheden.
Raadslid Hayat Bentouhami (L.VE) is een onafhankelijk lid en vindt het jammer, dat er bij dit punt met menselijk leed gesproken wordt over politieke partijen.
Raadslid Didier Neyrinck (L.VE) voelt zich als onafhankelijk lid aangesproken en is gekwetst dat deze motie wordt gekoppeld aan een politieke partij.
Raadslid Jeroen Van Laer (L.VE) wilt zich kenbaar maken als lid van Groen. Hij denkt dat we met deze motie lokaal kunnen bekijken hoe het lokaal bestuur omgaat met overheidsopdrachten. Op deze manier kunnen ze het verschil maken.
Edegem is een gemeente van vrede en draagt dit ook actief uit. Centraal op het Gemeenteplein staat het Vredesmonument dat permanent herinnert aan het belang van vrede. Edegem heeft een symbolische zusterband met Novolovynsk in Oekraïne en steunde recent de actie van Handicap International en spreekt zich zo uit tegen oorlog en voor vrede, niet alleen wat de oorlog in Oekraïne betreft, maar ook in andere landen.
Daarom dat Edegem, als vredesgemeente, zich ook uitdrukkelijk willen aansluiten bij het standpunt van de Belgische regering met betrekking tot het conflict in de Gazastrook.
Sinds het begin van het conflict zijn in Gaza al meer dan 50.000 mensen gestorven. Momenteel dreigt ook nog een humanitaire ramp. Volgens cijfers van Unicef zijn meer dan 71.000 kinderen bedreigd met acute ondervoeding. Edegem staat aan de kant van alle onschuldige slachtoffers in dit conflict. De waanzin en gruwel moet stoppen.
Besluit
Lokaal bestuur Edegem vraagt de Belgische regering, de EU en de internationale gemeenschap om onverwijld verder werk te maken van een staakt het vuren.
We steunen het standpunt van de Belgische regering naar een onderzoek van de associatie-overeenkomst tussen de Europese Unie en Israël en de schendingen van mensenrechten; de opstart van onderhandelingen met de Palestijnse Autoriteit en het uitwerken van een tweestatenoplossing; het uitwerken van Europese sancties als reactie op alle wandaden en oorlogsmisdrijven die er zijn gepleegd en het veroordelen van elke gedwongen verplaatsing van onschuldige burgers of uitbreidingen van illegale nederzettingen.
Edegem vraagt om onverwijld de nodige humanitaire acties op te zetten om de huidige bestaande ernstige humanitaire crisis in de Gazastrook tegen te gaan. Edegem onderzoekt op welke manier zij hierin kan bijdragen.
Tot slot onderzoekt Edegem, in lijn met het standpunt van de Belgische regering, op welke manier het de samenwerking met organisaties, bedrijven of instellingen in het kader van overheidsopdrachten van werken, leveringen en diensten kan vermijden die gelinkt zijn aan illegale bezettingen en blokkages van de Gazastrook.
Didier Neyrinck: Molenlei - vraag naar lengte zone 30
Jeroen Van Laer - Terelststraat - vraag naar afspraken sportevenement
Jeroen Van Laer - Vestinglaan - melding gevaarlijke staat fietspad