Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

2024_SC_01542 - verkeer - signalisatievergunning - vernieuwing fietspad - Mechelsesteenweg - DEEL 2 FASE 10 - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 23/12/2024 - 14:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Metsu, aangewezen-burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Andries Tjalma, tweede schepen; Albert Follens, vierde schepen; Yves Coquilhat, vijfde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Tom De Vries, algemeen directeur

Verontschuldigd

Lawrence Vancraeyenest, derde schepen

Secretaris

Tom De Vries, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Metsu, aangewezen-burgemeester
2024_SC_01542 - verkeer - signalisatievergunning - vernieuwing fietspad - Mechelsesteenweg - DEEL 2 FASE 10 - goedkeuring 2024_SC_01542 - verkeer - signalisatievergunning - vernieuwing fietspad - Mechelsesteenweg - DEEL 2 FASE 10 - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0052

Aanleiding en context

Willemen Infra voert volgende werken uit in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer: asfalteren en deels verbreden fietspaden, aanleg toegankelijke bushaltes en aanpassingen aan kruispunten en verkeerslichten.

Lokaal bestuur Edegem participeert hierbij om in bepaalde zones het voetpad te vernieuwen in dubbelklinkers.  

Deel 1 omvatte het traject Mechelsesteenweg tussen Vredestraat (Kontich) en Buizegemlei aan weerszijden. Deel 1 werd opgedeeld in drie fases en uitgevoerd tussen maart en juni 2023.

Deel 2 omvat het traject Mechelsesteenweg tussen Buizegemlei en Molenlei aan weerszijden. Deel 2 wordt opnieuw in meerdere fases opgedeeld.

Willemen Infra vraagt voor Deel 2, fase 10 (zie tekst in vetjes) een signalisatievergunning aan:

Fase 1: 

Starten vanaf N1x Jan Frans Gellyncklaan (excl kruispunt) tot en met N1 x Edegemsestraat (excl kruispunt)
Rijrichting Antwerpen inname fietspad, parkeervak en één rijvak. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).

Fase 2: 

Kruispunt N1 x Edegemsestraat (rijrichting Antwerpen)
Rijrichting Antwerpen inname fietspad, parkeervak en één rijvak, ook op het kruispunt. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).
Auto en fietsverkeer heeft géén doorgang meer van Edegem (Hovestraat) naar Hove (Edegemsestraat). Een omleiding wordt voorzien.

Fase 3:

Kruispunt N1 x Hovestraat (rijrichting Kontich)
Rijrichting Kontich inname fietspad, parkeervak en één rijvak, ook op het kruispunt. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting tussen Groenstraat en Edegemsestraat).
Auto-, fiets- én voetgangersverkeer heeft géén doorgang meer van Edegem (Hovestraat) naar Hove (Edegemsestraat). Een omleiding wordt voorzien.

Fase 4:

De inname van deze fase is de combinatie van fase 3 die afgewerkt wordt en fase 5 die opgestart wordt. Zie omschrijving respectievelijke fases.

Fase 5:

starten vanaf N1 x Hovestraat (excl kruispunt) tot en met N1 x Buizegemlei (excl kruispunt)
Rijrichting Kontich inname fietspad, parkeervak en één rijvak. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).

Fase 5b:

Idem fase 5 met uitbreiding van het kruispunt N1 x Buizegemlei.
Het kruispunt wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer tussen de wijk Buizegem en de N1 en volgt een omleiding. Voetgangers en Fietsers behouden doorgang. 

Fase 6:

Kruispunt N1 x Boniverlei (rijrichting Kontich) + het wegsegment van de Boniverlei tussen de N1 en de Hovestraat (excl kruispunt)
Rijrichting Kontich inname fietspad, parkeervak, afslagstrook en één rijvak, ook op kruispunt. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting tussen Molenlei en Hovestraat).
Auto-, fiets- én voetgangersverkeer heeft géén doorgang meer van Boniverlei naar N1. Een omleiding wordt voorzien.
Voor de Boniverlei (tussen Hovestraat en N1) geldt een verbod uitgezonderd plaatselijk verkeer. Dit deel van de straat loopt dood. Tussen huisnummer 28 en 14 wordt gewerkt met een mobiele werfzone. Vanaf huisnummer 12 tot aan het kruispunt met de Mechelsesteenweg wordt één rijvak ingenomen als werfzone. Aan de overzijde wordt een stilstaan en parkeerverbod geplaatst op de parkeerstrook voor een vlotte toegang tot de woningen.

Fase 6a:

Kruispunt N1 x Boniverlei  + het wegsegment van de Boniverlei tussen de N1 en de Hovestraat (excl kruispunt)
Rijrichting Kontich inname middenberm en twee rijvakken. Fietsers hebben opnieuw doorgang. Gemotoriseerd verkeer op N1 blijft mogelijk over afslagstrook. Snelheidsbeperking 50km/u.
Rijrichting Antwerpen inname middenberm en één rijvak. Alle verkeer behoudt doorgang. Keren is mogelijk. Snelheidsbeperking 50km/u.
Oversteekplaats voor fietsers en voetgangers afgesloten (dwarsen N1).
Voor de Boniverlei (tussen Hovestraat en N1) geldt een verbod uitgezonderd plaatselijk verkeer. Dit deel van de straat loopt dood net zoals in de voorgaande fase, maar zal wel terug opengesteld worden (zuidoostelijke zijde) voor  fietsers en voetgangers.

Fase 7: 

starten vanaf N1 x Boniverlei (excl kruispunt) tot N1 x Hovestraat (excl kruispunt)
Rijrichting Kontich inname fietspad, parkeervak en één rijvak. snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).

Fase 8: 

starten vanaf N1 x Edegemsestraat (excl kruispunt) tot N1 x Groenstraat (excl kruispunt)
Rijrichting Antwerpen inname voetpad, fietspad, parkeerstrook en één rijvak. snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).
Voet-, fiets- én autoverkeer heeft géén doorgang meer van Boniverlei naar Groenstraat. De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers in het verlengde van de Boniverlei is er afgesloten (dwarsen N1). Voetgangers en fietsers volgen een omleiding van 800m via de verkeerslichten aan de Molenlei.

Fase 8b: 

starten vanaf N1 x Edegemsestraat (excl kruispunt) tot ongeveer 100m vóór N1 x Molenstraat (excl kruispunt). De tussenliggende kruispunten met de Groenstraat en Oudebaan vallen binnen de werfzone.
Rijrichting Antwerpen inname voetpad, fietspad, parkeerstrook en één rijvak. snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).
Voet-, fiets- én autoverkeer heeft géén doorgang meer van Boniverlei naar Groenstraat. De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers in het verlengde van de Boniverlei is er afgesloten (dwarsen N1). Voetgangers en fietsers volgen een omleiding van 800m via de verkeerslichten aan de Molenlei.
De groenstraat (Hove/Mortsel) wordt doodlopend voor alle verkeer, dus ook voetgangers. Er is tijdelijk geen aansluiting op de N1.
De aansluiting Oudebaan op N1 wordt eveneens afgesloten. De Oudebaan wordt tijdelijk dubbelrichting zodat Oudebaan (Edegem) en Windhoek (Mortsel) bereikbaar blijft via de Molenlei.

Fase 9a:

starten vanaf N1 x Molenlei (excl kruispunt) tot N1 x Mussenburglei (incl kruispunt).
Rijrichting Kontich inname voetpad, fietspad, parkeerstrook en één rijvak. snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).
Rijrichting Antwerpen inname één rijvak.
Voet-, fiets- én autoverkeer heeft géén doorgang meer van Mussenburglei naar Mechelsesteenweg. Deze straat is sowieso al langs beide zijde doodlopend voor autoverkeer. Tijdens de werken zal de bareel aan het kasteel Mussenburg opengezet worden zodat alle bewoners toegang hebben via de Molenlei. Voor Voetgangers en fietsers zullen aankondigingsborden geplaatst worden aan kruispunt Molenlei x Mussenburglei, kruispunt Lourdeslaan x 't Kattegat en een herhaling aan 't Kattegat x Mussenburglei.

Fase 9: 

Idem aan fase 9a behalve dat er opnieuw twee rijstroken beschikbaar zullen zijn richting Antwerpen. In de andere rijrichting blijft de inname ongewijzigd en is er dus maar één rijvak beschikbaar.

Fase 10:

Kruispunt N1 x Molenlei (rijrichting Kontich).
Rijrichting Kontich inname voetpad, fietspad, parkeervak en rijbaan, ook op kruispunt. Snelheidsbeperking 30km/u. Voetgangers en fietsers omleiding aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting tussen Edmond Thieffrylaan en Boniverlei). Voor gemotoriseerd verkeer is er een tijdelijke doorsteek aangelegd op de middenberm. De twee rijrichtingen worden afgescheiden met new-jerseys.
Auto-, fiets- én voetgangersverkeer heeft géén doorgang meer van Molenlei naar N1. Een omleiding wordt voorzien. Vanaf de tweede week kan er wél een veilige doorgang voorzien worden voor voetgangers en fietsers tussen molenlei en molenstraat. Het kruispunt zal geregeld worden met tijdelijke verkeerslichten om deze doorsteek mogelijk te maken.


Fase 11: ...

Verdere planning en aanvragen in opmaak

Argumentatie

Aard van de werken

Het kruispunt wordt grotendeels opgebroken en opnieuw aangelegd. 

Lokaal bestuur Edegem participeert in deze werken met het vernieuwen van het voetpad.

Minder hinder
De kruispunten en de grotere lengtes tussen de kruispunten zijn als aparte fases voorzien.
AWV heeft een omgevingsmanager aangesteld als contactpunt voor de burger.
AWV en de aannemer hebben voorafgaand de werken doorgesproken en afgestemd met alle stakeholders (Koninklijk Atheneum Mortsel, ondernemers binnen projectzone, aanwonenden, ...

Omleiding:
Gemotoriseerd verkeer op de N1 Mechelsesteenweg blijft doorgang behouden in beide richtingen met een vermindering van rijstroken.
Fietsers en voetgangers op de Mechelsesteenweg behouden de doorgang aan één zijde, waar het fietspad tijdelijk dubbel richting wordt.
Gemotoriseerd verkeer kan de N1 gedurende de werken niet dwarsen. Een omleiding is voorzien.
Fietsers en voetgangers kunnen gedurende de eerste week de N1 niet dwarsen. Een omleiding is voorzien.

Signalisatie

Bij bouw- en wegeniswerken moet de inname van het openbaar domein voldoende gesignaleerd worden.

Delegatie verlenging

Grondwerken waartoe nutsleidingwerken behoren zijn onderhevig aan de weersomstandigheden.
Verlengingen worden aangevraagd naar aanleiding van slechte weersomstandigheden.
Mogelijks lopen werkzaamheden vertraging op, die echter pas echt duidelijk worden naarmate het einde van de voorziene periode nadert.
Om te vermijden dat de werkzaamheden 1 of meerdere dagen moeten gestaakt worden stellen we voor om de goedkeuring van een potentiële nieuwe verlengingsaanvraag mits ze géén wijziging van de huidige signalisatieplannen inhoudt, te delegeren aan de administratieve diensten.

Juridische grond

Artikelen 60 §2 en 78 §1, 1° van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Dit besluit bepaalt de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens die niet in dit reglement voorzien zijn, evenals de manier waarop de werken en verkeersbelemmeringen moeten gesignaleerd worden.
Het signaleren van de op de openbare weg aangebrachte werken valt ten laste van diegene die de werken uitvoert.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een verkeerssituatie aan te duiden.

Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een inname van het openbaar domein voor werken te signaleren.

Adviezen

Projectmedewerker mobiliteit Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur
<p><span style="text-decoration: underline;">Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur</span><br />Naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de signalisatievergunning voor werken aan het fietspad op de Mechelsesteenweg DEEL 2 FASE 10 van 6 januari tot en met 17 februari 2025 goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat een eventuele verlenging van deze de signalisatievergunning voor deze specifieke werkzaamheden mag gegeven worden door de administratieve dienst zelf.