Aannemer Firma Jacops voert in de Hovestraat nutswerken uit in opdracht van Fiberklaar in synergie met Fluvius, Proximus, Water-Link, Wyre en lokaal bestuur Edegem. De aannemer vraagt hiervoor een signalisatievergunning aan.
Aard van de werken
Ter voorbereiding van de wegeniswerken worden de nutswerken aangelegd of vernieuwd.
Werfzone
De werken zullen plaatsvinden over de volledige lengte van de Hovestraat maar worden opgedeeld in twee fases.
De werfzone bevind zich in het voetpad, de parkeerstrook en een deel van de rijbaan. Op de rijbaan wordt er een corridor voorzien voor voetgangers en fietsers aan de zijde waar gewerkt wordt. Aan de overzijde van de werken blijft de rijstrook, fietspad en voetpad beschikbaar voor verkeer.
Minder hinder
Voetgangers en fietsers behouden doorgang in beide richtingen. Aan de zijde waar gewerkt wordt wordt een afgeschermde corridor voorzien.
Vooraankondigingsborden informeren het verkeer over de de te volgen omleidingsroute naargelang hun bestemming.
De kruising met de Boniverlei N171 zal gebeuren door middel van een gestuurde boring zodat dit kruispunt niet moet worden opgebroken.
Fase 1 heeft een lengte van 550m en fase 2 heeft een lengte van 350m. De verkeerssituatie (enkelrichting en omleiding) blijft per fase ongewijzigd om een stabiele tijdelijke situatie te houden. Het voetpad zal enkel ingenomen worden over de lengte waar de werken plaatsvinden. De afsluiting van het voetpad schuift mee op naargelang de werken vorderen.
Zijstraten worden enkel afgesloten wanneer de sleufwerken daar passeren. De Dokter Frans Bernaersstraat vormt een uitzondering en zal niet afgesloten worden omwille van de bereikbaarheid van de supermarkt voor klanten en leveringen. De oversteek zal hier half om half uitgevoerd worden.
Toegang tot woningen: De aannemer gaat te allen tijde zorgen dat bewoners, te voet of met de fiets (al dan niet aan de hand), tot bij hun woning geraken. Hij gaat doorsteken voorzien en waar nodig gaat dit gepaard met het gebruik van rijplaten en/of loopbruggen.
Toegang tot garages/opritten: Tijdens de werkuren is het niet altijd mogelijk voor bewoners om met hun wagen de woning te bereiken. Buiten de werkuren gaat de aannemer altijd pogen maximaal toegang te verlenen tot garages en opritten.
Omleiding fiets
Geen omleiding
Omleiding De Lijn
De Lijn volgt een omleiding. De reiziger kan reisinfo op maat opvragen via de routeplanner of de app van De Lijn.
Omleiding gemotoriseerd verkeer
Fase 1: richting Hove wordt de omleiding bewegwijzerd vanaf de Drie Eikenstraat langs Oude-Godstraat - Molenlei - Mechelsesteenweg
Fase 2: richting Edegem centrum wordt de omleiding bewegwijzerd vanaf start der werken langs Mechesesteenweg en Boniverlei.
Signaleren van werken
Bij bouw- en wegeniswerken moet de inname van het openbaar domein voldoende gesignaleerd worden.
Delegatie verlenging
Grondwerken waartoe nutsleidingwerken behoren zijn onderhevig aan de weersomstandigheden.
Verlengingen worden aangevraagd naar aanleiding van slechte weersomstandigheden.
Mogelijks lopen werkzaamheden vertraging op, die echter pas echt duidelijk worden naarmate het einde van de voorziene periode nadert.
Om te vermijden dat de werkzaamheden 1 of meerdere dagen moeten gestaakt worden stellen we voor om de goedkeuring van een potentiële nieuwe verlengingsaanvraag mits ze géén wijziging van de huidige signalisatieplannen inhoudt, te delegeren aan de administratieve diensten.
Artikelen 60 §2 en 78 §1, 1° van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Dit besluit bepaalt de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens die niet in dit reglement voorzien zijn, evenals de manier waarop de werken en verkeersbelemmeringen moeten gesignaleerd worden.
Het signaleren van de op de openbare weg aangebrachte werken valt ten laste van diegene die de werken uitvoert.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een verkeerssituatie aan te duiden.
Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een inname van het openbaar domein voor werken te signaleren.
- Positief advies van De Lijn
- Voor fase 1C wordt de werfzone in de Trooststraat beperkt tot het trottoir. Een corridor voor voetgangers van 1,5m wordt ingericht op de rijbaan daar waar de comfortstrook van gezaagde kasseien ligt voor fietsers. Op de rijbaan blijft minimaal 5m beschikbaar. De afslagstrook aan de bushalte Edegem Gemeenteplein mag niet worden afgesloten. Als de werken op deze manier worden ingericht worden buslijn 32, 35 en 359 niet gehinderd en kunnen ze hun normale traject behouden.
zie opmerkingen gemeente Edegem
Het college keurt de signalisatievergunning voor nutswerken door Fiberklaar in de Hovestraat van 21 april 2025 tot en met 30 juni 2025 goed onder voorwaarden:
- Positief advies van De Lijn
- Voor fase 1C wordt de werfzone in de Trooststraat beperkt tot het trottoir. Een corridor voor voetgangers van 1,5m wordt ingericht op de rijbaan daar waar de comfortstrook van gezaagde kasseien ligt voor fietsers. Op de rijbaan blijft minimaal 5m beschikbaar. De afslagstrook aan de bushalte Edegem Gemeenteplein mag niet worden afgesloten. Als de werken op deze manier worden ingericht worden buslijn 32, 35 en 359 niet gehinderd en kunnen ze hun normale traject behouden. Goedkeuring voor aangepaste plannen worden gedelegeerd aan de administratieve diensten.
Het college keurt goed dat een eventuele verlenging van deze de signalisatievergunning voor deze specifieke werkzaamheden mag gegeven worden door de administratieve dienst zelf.