Terug
Gepubliceerd op 27/02/2024

2024_SC_00257 - verkeer - signalisatievergunning - nutswerken - Mechelsesteenweg, Molenlei - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 26/02/2024 - 14:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Philippe Muyters, tweede schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Filip Schramme, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Ann Frans, waarnemend algemeen directeur

Secretaris

Filip Schramme, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Koen Metsu, burgemeester
2024_SC_00257 - verkeer - signalisatievergunning - nutswerken - Mechelsesteenweg, Molenlei - goedkeuring 2024_SC_00257 - verkeer - signalisatievergunning - nutswerken - Mechelsesteenweg, Molenlei - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0052

Aanleiding en context

BESIX Connect voert graafwerken uit voor aanleg en koppeling van waterleiding in opdracht van Water-link.

Deze nutswerken zijn ter voorbereiding van de werken die later door het Agentschap Wegen en Verkeer zullen worden uitgevoerd.

Op vraag van lokaal bestuur Edegem zal de aannemer van Water-Link een herstelling uitvoeren van het wegdek in de Molenlei. Door deze werken te combineren zal er minder frequent hinder zijn.

De signalisatieplannen werden uitvoerig besproken met politiediensten, publiek domein, de lijn en de vergunningsaanvrager. Volgens de originele aanvraag was er geen aanvaardbare omleidingsroute mogelijk voor De Lijn. Door de rijrichting om te draaien in de voorliggende plannen werd dit verholpen.

Argumentatie

Aard van de werken
De graafwerken bevinden zich in de voet- en fietspad zone. Het betreft aanleg en koppeling van de waterleiding.
In de Molenlei zal de helft van de rijbaan worden ingenomen voor herstelling van het wegdek.

Minder hinder

Voetgangers en fietsers behouden de doorgang via een corridor op de rijbaan langs de werfzone.
De enkelrichting in de Molenlei is na overleg speciaal gekozen richting Mortsel Dorp omdat hierdoor de omleidingsroute voor De Lijn een aanvaardbare route kan volgen waardoor de hinder voor de reiziger beperkt blijft. Ook de halte aan het Ziekenhuis te Mortsel wordt op die manier in beide richtingen bediend.
Aan de aannemer van Water-Link werd gevraagd om dit werk te combineren met een herstelling van het wegdek in de Molenlei zodat er maar éénmaal hinder is.

Omleiding:
Fietsers en Voetgangers blijven in alle richtingen doorgang behouden.
Gemotoriseerd verkeer op de N1 Mechelsesteenweg blijft doorgang behouden in beide richtingen. In rijrichting Mortsel is er een vermindering van rijstroken.
Gemotoriseerd verkeer kan vanaf de Mechelsesteenweg steeds de Molenlei blijven inrijden. Komende van Morsel Dorp zal er een omleiding voorzien worden die loopt langs de Jordaenslei en Groenstraat.

Signalisatie

Bij bouw- en wegeniswerken moet de inname van het openbaar domein voldoende gesignaleerd worden.

Delegatie verlenging

Grondwerken waartoe nutsleidingwerken behoren zijn onderhevig aan de weersomstandigheden.
Verlengingen worden aangevraagd naar aanleiding van slechte weersomstandigheden.
Mogelijks lopen werkzaamheden vertraging op, die echter pas echt duidelijk worden naarmate het einde van de voorziene periode nadert.
Om te vermijden dat de werkzaamheden 1 of meerdere dagen moeten gestaakt worden stellen we voor om de goedkeuring van een potentiële nieuwe verlengingsaanvraag mits ze géén wijziging van de huidige signalisatieplannen inhoudt, te delegeren aan de administratieve diensten.

Juridische grond

Artikelen 60 §2 en 78 §1, 1° van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Dit besluit bepaalt de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens die niet in dit reglement voorzien zijn, evenals de manier waarop de werken en verkeersbelemmeringen moeten gesignaleerd worden.
Het signaleren van de op de openbare weg aangebrachte werken valt ten laste van diegene die de werken uitvoert.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een verkeerssituatie aan te duiden.

Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een inname van het openbaar domein voor werken te signaleren.

Adviezen

Politiezone HEKLA Gunstig advies
Projectmedewerker mobiliteit Gunstig advies

Het onderbord onder de 50km/u dat op 200m afstand van de werken geplaatst wordt moet een onderbord met afstand van 50m bevatten ipv 200m. De snelheidsbeperking start immers 50m verder op een afstand van 150m van het begin van de werf.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur
<p><span style="text-decoration: underline;">Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur</span><br />Naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de signalisatievergunning voor nutswerken aan de Mechelsesteenweg goed voor de periode van 4 maart tot en met 11 maart 2024.

Artikel 2

Het college keurt goed dat een eventuele verlenging van deze de signalisatievergunning voor deze specifieke werkzaamheden mag gegeven worden door de administratieve dienst zelf.