De overheidsopdracht heeft betrekking op de operationele leasing van 5 nieuwe elektrische bestelwagens.
In samenspraak met de clusters Patrimonium & Facility en Publiek domein is er beslist om te kiezen voor 2 kleinere gesloten bestelwagens (L1H1/L2H1, type Mercedes Vito, geen voorkeur), 2 grotere gesloten bestelwagens (L2H2/L3H2, type Mercedes Sprinter, geen voorkeur) en 1 grotere open bestelwagen (L2H1/L3H1).
Deze nieuwe bestelwagens vervangen een aantal oudere voertuigen.
In eerste instantie wordt gekeken naar de vervanging van de volgende:
- 2x Opel Combo (einde leeftijd, deze voertuigen hebben last van schimmelvorming door insijpelend water)
- 2x Mercedes Sprinter (einde leeftijd, zeer hoge onderhouds- en herstellingskosten)
- 1x Ford Transit open laadbak (einde leeftijd, zeer hoge onderhouds- en herstellingskosten)
De voorkeur gaat uit naar elektrische voertuigen om diverse redenen:
- Voortrekkersrol koolstofvrij maken van eigen wagenpark (LEKP en VEKP 2030)
- Lagere milieu bijdrage: lagere CO2-uitstoot; Over de hele levenscyclus stoot een elektrisch voertuig ongeveer 60% minder CO2 uit dan een equivalent voertuig op fossiele brandstof.
- Lagere onderhoudskosten;
- Zeer lage of geen brandstofkosten (afhankelijk van PV-installatie op Gemeentehallen);
Meer specifiek zijn de onderhoudskosten en brandstofkosten in detail bestudeerd.
Besparing onderhoud:
- Gemiddelde onderhoudskost voor huidig wagenpark: +/- 2.000 EUR per wagen
- Gemiddelde onderhoudskost voor nieuw wagenpark: +/- 500 EUR per wagen
Totale jaarlijkse onderhoudskost huidig wagenpark: +/- 10.000 EUR voor 5 wagens
Totale jaarlijkse onderhoudskost nieuw wagenpark: +/- 2.500 voor 5 wagens
Totale besparing onderhoud over 5 jaar: +/- 37.500 EUR
Totale besparing onderhoud over 6 jaar: +/- 45.000 EUR
Besparing brandstof:
- Gemiddelde brandstofkost voor huidig wagenpark: +/- 900 EUR per wagen (500l diesel x 1,80 EUR/liter)
- Gemiddelde onderhoudskost voor nieuw wagenpark: 0 EUR per wagen (eigen productie zonnepanelen)
Totale jaarlijkse brandstofkost huidig wagenpark: +/- 4.500 EUR voor 5 wagens
Totale jaarlijkse brandstofkost nieuw wagenpark: 0 voor 5 wagens
Totale besparing brandstof over 5 jaar: +/- 22.500 EUR
Totale besparing brandstof over 6 jaar: +/- 27.000 EUR
Totale besparing 5 jaar: +/- 60.000 EUR
Totale besparing 6 jaar: +/- 72.000 EURDe bedoeling van de nieuwe bestelwagens is meervoudig:
- Multifunctioneel gebruik (gebruik door verschillende arbeiders)
- optimale benutting (stilstand minimaliseren)
- Multifunctionele inrichting (gebruik mogelijk door verschillende arbeiders)
De inrichting wordt apart aanbesteed, zodat deze kan worden overgezet op andere voertuigen na teruggave van de geleasede voertuigen.
De levensduur van de inrichting wordt geschat op minstens 12 à 15 jaar, waardoor de kost gespreid kan worden over 2 leaseperioden.
Door de aparte aanbesteding sparen we zeker 1x de volledige inrichting uit van 4 voertuigen, zijnde +/- 25 000,00 EUR.
De raming is als volgt opgedeeld:
Perceel 1:
- Operationele leasing 2 nieuwe bestelwagens, type L1H1/L2H1 (kleiner model): raming 120 000,00 EUR, excl. BTW
Perceel 2:
- Operationele leasing 2 nieuwe bestelwagens, type L2H2/L3H2 (groter model): raming: 144 000,00 EUR, excl. BTW
Perceel 3:
- Operationele leasing 1 nieuwe bestelwagen L2H1/L3H1 met een open laadbak: raming 72 000,00 EUR, excl. BTW
De totale uitgave, gespreid over 60 maanden of 72 maanden, wordt geraamd op 336 000,00 EUR, excl. btw of 406 560,00 EUR, incl. 21% BTW.
De gunningscriteria (met gewicht), voor beide percelen, zijn de volgende:
- Prijs (50 punten)
- Kwaliteit voertuig (40 punten)
- Levertermijn (10 punten)
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Wetgeving inzake overheidsopdrachten
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet Lokaal Bestuur
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Zeker te bekijken nav bespreking filosofie rollend materieel: spreiding aankoop, gecombineerd met investering in oplaadinstallaties en zonnepanelen.
De raad keurt het bestek goed voor de overheidsopdracht met als voorwerp "Operationele leasing bestelwagens". De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raad keurt de raming van 406 560,00 EUR incl. BTW goed.
De raad keurt goed dat de opdracht wordt geplaatst bij wijze van openbare procedure.