Op 26 oktober 2020 werd het belastingreglement op de inname van het openbaar domein tot en met 31 december 2025 goedgekeurd.
Om het reglement in de praktijk werkbaar te kunnen houden en om de burgers een gerichtere dienstverlening te kunnen aanbieden dienen er enkele wijzigingen doorgevoerd te worden aan het reglement.
Om de inname van het openbaar domein te minimaliseren moet het mogelijk zijn om een vergunning in te trekken of te verkorten.
Het moet ook mogelijk zijn om de huurder van de goederen die de inname veroorzaken een retributie op te leggen en niet alleen de eigenaar.
Voor de niet zo digitaal krachtige burgers moet het mogelijk zijn om na het verkrijgen van de vergunning te betalen via overschrijving.
Als een vergunning niet tijdig wordt verlengd door de gebruiker moet het mogelijk zijn de administratieve kost voor het aanmaken van een vergunning opnieuw aan te rekenen.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit decreet regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de gemeentebelasting.
De raad keurt de retributie op de inname openbaar domein vanaf 1 april 2024 tot en met 31 december 2025 goed als volgt:
Artikel 1
Vanaf 1 april 2024 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie geheven volgens de oppervlakte ingenomen op het openbaar domein
voor het plaatsen van materialen en materieel, stellingen, containers, afsluitingen, werfketen,torenkranen, betonpompen, chapewagens, hoogtewerkers, bouwliften, verhuisliften, graafmachines,... (niet limitatieve opsomming) - en alle andere constructies, voertuigen, machines en werktuigen..
Dit reglement handelt louter over de retributie voor inname van de openbare ruimte. Het betalen van de retributie op de inname van de openbare ruimte houdt geen toestemming in om de openbare ruimte privatief te gebruiken. Deze inname is pas toegelaten na het toekennen van een toestemming door de bevoegde instanties.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1) de openbare ruimte: de publiek toegankelijk ruimte in het bezit of het beheer van een overheid; dit behelst onder meer:
- de openbare weg, te weten de wegen of pleinen en parkings die openstaan voor alle verkeer,
hetzij voetgangersverkeer of ander verkeer;
- de groene ruimten, te weten de openbare plantsoenen, wandelplaatsen, parken, tuinen, pleinen, speelterreinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de openbare weg, die openstaan voor het verkeer van personen en in hoofdorde bestemd zijn voor wandelen en ontspanning.
2). de inname openbare ruimte voor het uitvoeren van bouwwerken: elk privatief gebruik van de openbare ruimte ongeacht of dit gebruik onderworpen is aan een toelating of een vergunning, of aan een hogere wetgeving of een andere gemeentelijke reglementering, en ongeacht wat de oorzaak is van het gebruik of de wijze van het gebruik, zoals (niet limitatief):
- opstellen op de openbare weg van stellingen en werfinrichtingen zoals bouwketen,
bouwkranen, bouwliften, hoogwerkers, werfafsluitingen, werfketen;
- tijdelijke opslag van materiaal of materieel;
- het plaatsen van voorwerpen zoals containers, betonmolens, en silo’s.
Het reglement is van toepassing op het grondgebied van de gemeente Edegem.
Artikel 4
Er wordt een vrijstelling van de retributie van één dag per maand toegestaan.
Bij aansluitende aanvragen van meer dan één dag geldt enkel de eerste dag als vrijstelling de andere dagen moeten worden betaald.
De inname moet altijd aangevraagd worden via het 'digitaal loket inname openbaar domein' via de gemeentelijke website, ook indien de inname volledig onder de vrijstelling valt.
Het bedrag van de retributie op het innemen van de openbare ruimte wordt als volgt berekend:
Tarief:
1. Voor een innameperiode van maximaal 1 dag bedraagt het tarief 0 EUR;
2. Voor een innameperiode van 2 dagen tot en met 12 maanden:
Per aanvraag bedraagt het tarief van de retributie 30 EUR te verhogen met 0,66 EUR/m²/dag;
3. Voor een innameperiode langer dan 12 maanden:
Per aanvraag bedraagt het tarief van de retributie 30 EUR te verhogen met:
0,66 EUR/m²/dag vanaf de 2e dag tot en met 12 maanden, en
1,32 EUR/m²/dag voor de resterende innameperiode.
Voor de berekening van de retributie wordt rekening gehouden met de effectieve inname van de openbare ruimte. De totale oppervlakte wordt naar boven afgerond tot een volle vierkante meter. Een begonnen dag wordt aangerekend als een volledige dag.
Indien de inname van de openbare ruimte later aanvangt of vroeger eindigt dan werd vergund of de ingenomen oppervlakte vermindert, dient de aanvrager dit via het elektronisch systeem te wijzigen.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de machtiging tot inname van de openbare ruimte. Bij gebrek aan aanvraag is diegene die de retributie verschuldigd is de eigenaar of indien gekend de huurder van de voorwerpen die de inname veroorzaken.
Bij annulering kan de retributie terugbetaald worden indien de aanvrager dit aanvraagt minimaal 2 dagen voor aanvang van de inname.
Er wordt een vergoeding aangerekend van 30,00 EUR.
Wanneer een inname vroeger eindigt dan wat vergund is kan er een gedeeltelijke terugbetaling gevraagd worden ten laatste op de dag dat de inname beëindigd wordt op voorwaarde dat de inname met minstens 5 dagen ingekort wordt, hiervoor wordt een vergoeding aangerekend van 30,00 EUR. Indien het in verhouding staande terug te betalen bedrag minder bedraagt dan 30,00 EUR zal er geen bijkomende vergoeding opgelegd worden en kan er geen terugbetaling plaatsvinden.
De betaling dient op elektronische wijze te gebeuren bij de aanvraag, enkel na goedkeuring van de administratie kan de betaling plaatsvinden per overschrijving.
Bij gebrek aan betaling zal de retributie ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 94 van het gemeentedecreet of via gerechtelijke weg.
Artikel 8
De aanvraag tot inname van het openbaar domein dient online ingediend te worden via de link op de website van de gemeente Edegem. Het is mogelijk om langs te gaan bij het gemeentelijk onthaal om daar uw aanvraag in te dienen.
De raad heft alle voorgaande raadsbesluiten betreffende het belastingreglement op inname openbaar domein (containers, werfkranen, ...) vanaf 1 april 2024 op.