De leden van de gemeenteraad geven de goedkeuring om het punt toe te voegen aan de agenda.
De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare en besloten zitting van 29 januari 2024 goed.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Raadslid Joost Goris (N-VA) bedankt namens de fractie de dienst voor het knappe ontwerp. Het lange wachten wordt beloond en zorgt, samen met de werken aan de Pastorij en Huis Hellemans, voor een meerwaarde voor de buurt.
De hoogspanningscabine op de hoek Strijdersstraat-Terelststraat moet dringend vervangen worden. Het gebouwtje is in slechte staat en al verschillende keren provisorisch opgeknapt (lekkend dak / instabiele kopgevel) en voldoet niet meer aan de huidige maatstaven. Omdat ook de installatie in de cabine sterk verouderd is heeft Fluvius de cabine inmiddels vervangen door een tijdelijke cabine welke in de Strijdersstraat is geplaatst.
ARAT architecten werd aangesteld voor het maken van een ontwerp en het verzorgen van een vergunning voor de nieuwe situatie. Het inmiddels uitgewerkte ontwerpvoorstel, inclusief enkele impressies is ter info terug te vinden in bijlage. De aangevraagde omgevingsvergunning wordt eind februari onherroepelijk (ervan uitgaande dat er geen bezwaren worden ingediend).
Dit bestek behandelt de realisatie van de nieuwe afgewerkte toestand bestaande uit de plaatsing van een nieuwe tuinmuur rond de tuin van het aanpalende café en de plaatsing van een houten volume over de hoogspanningscabine.
Het houten volume bevat:
In het meest optimistische scenario kan het gebouwtje nog voor het bouwverlof (juli) van 2024 gerealiseerd worden, dit mits er tijdig een aannemer wordt gevonden.
Het bestek voorziet in:
De heraanleg van het openbaar domein maakt geen deel uit van de dit bestek. Fluvius herstelt het openbaar domein in zijn oorspronkelijke toestand. Het openbaar domein op de hoek Strijdersstraat-Terelststraat is na de werken wat groter doordat het doorstekende deel van de af te breken, cabine niet meer terug komt. Deze hoek wordt, aansluitend op de bouwwerken, onder regie van cluster publiek domein, afgewerkt.
Om het terrasseizoen van het aanpalende café zo weinig mogelijk te verstoren zullen er onderweg, in overleg met de uitbaters, mogelijk enkele tijdelijke maatregelen genomen worden.
De kosten voor de uitvoering van deze werken werden door de architect geraamd op 105 951,91 EUR exclusief BTW - 128 201,81 EUR inclusief BTW.
Daar de raming minder dan 143 000 EUR exclusief BTW bedraagt mag de opdracht tot stand komen via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De aanbesteding kent maar één gunningscriterium: de economisch meest voordelige offerte op basis van de prijs.
Het drempelbedrag voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking o.b.v. art. 42, § 1, 1°, a) Wet Overheidsopdrachten is voor de periode 2024-2025 vastgesteld op 143 000 EURO (exclusief BTW).
De raad keurt het bestek voor de bouw van een houten volume rond een hoogspanningscabine goed.
De raad keurt goed dat de opdracht wordt gegund bij wijze van de "onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking".
De raad keurt de raming voor de afbraak van de diverse gebouwen van 105 951,91 EUR exclusief BTW - 128 201,81 EUR inclusief BTW. goed.
Gemeente Edegem is deelnemer in de opdrachthoudende vereniging water-link ov.
Water-link meldt op 2 februari 2024 dat op 7 maart 2024 een bijzondere algemene vergadering zal plaatshebben, in de kantoren van water-link, Mechelsesteenweg 66 te 2018 Antwerpen met de volgende agenda:
Artikel 41, tweede lid , 4° Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (hierna: Decreet Lokaal Bestuur) dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in o.a. opdrachthoudende verenigingen.
Artikel 422, tweede lid Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat i.g.v. gebiedsuitwisseling tussen twee opdrachthoudende verenigingen deze verenigingen met de betrokken gemeente een overeenkomst moeten sluiten door middel waarvan partijen instemmen met de overdracht en waarin zij afspraken maken over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Artikel 426, 1° Decreet Lokaal Bestuur dat vereist dat de naam van de opdrachthoudende vereniging is opgenomen in de statuten van die vereniging.
Artikel 427 Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat wijzigingen in de statuten van een opdrachthoudende vereniging artikelsgewijs worden aangebracht door de algemene vergadering met een drievierde meerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemenede gemeenten haar instemming betuigt.
Artikel 432, eerste lid Decreet Lokaal Bestuur, dat bepaalt dat de algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers, voor de gemeentelijke deelnemers rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraad uit diens leden, waarbij de vaststelling van het mandaat van deze vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 432, laatste lid Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat, afgezien van de jaarvergadering, vermeld in artikel 454 Decreet Lokaal Bestuur, nog minstens één buitengewone algemene vergadering wordt belegd in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
Artikel 434, §§1 en 2 Decreet Lokaal Bestuur, die bepalen dat de algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging overgaat tot benoeming van de leden van de raad van bestuur, bij geheime stemming, uit de kandidaten voorgedragen door de deelnemers.
Artikel 472, §1 Decreet Lokaal Bestuur, dat bepaalt dat opdrachthoudende verenigingen deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet die rechtsvorm hebben aangenomen, kunnen deelnemen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van die rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving van de overheidsopdrachten wordt nageleefd. De beslissing tot deelneming wordt genomen door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de raad van bestuur heeft opgemaakt. In dat verslag worden de voor- en nadelen van de deelneming afgewogen en wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De deelneming is onderworpen aan de voorwaarde dat aan de opdrachthoudende vereniging minstens een mandaat van bestuurder wordt toegekend. Voor dat mandaat komt uitsluitend een bestuurder die benoemd is op voordracht van de gemeenten, in aanmerking. Tot de deelneming kan pas worden overgegaan nadat de beslissing van de algemene vergadering is goedgekeurd door de toezichthouder, de Vlaamse regering, volgens de modaliteiten van artikel 472, §2 DLB.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Waterlink:
Artikel 5 van de gecoördineerde statuten van water-link ov w
Daarin wordt bepaald dat het kapitaal verdeeld is in twee categorieën van aandelen, met name “A-aandelen en B-aandelen”. Lokaal bestuur Edegem beschikt over 250 A-aandelen en 22 B-aandelen.
De raad neemt kennis van de agenda van de bijzondere algemene vergadering in bijzondere zitting van opdrachthoudende vereniging water-link ov op 7 maart 2024 en de bijhorende stukken en keurt deze goed.
Raadslid Rudi Dias werd aangewezen als effectief lid en raadslid Julien Delarbre als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Water-link voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de bijzondere algemene vergadering van Water-link ov van 7 maart 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
De raad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissingen en een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan water-link ov, Mechelsesteenweg 66 te 2018 Antwerpen.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Lawrence Vancraeyenest beantwoordt de openstaande vragen. Zo kan je het belang van het maatschappelijk deel terugvinden in de aanpak en werd het milieu-aspect opgenomen in het derde criterium. Hij benadrukt dat het bestek met de school werd afgestemd.
Raadslid Sien Pillot (Groen) spreekt namens de fractie dat zij deze aanbesteding een foute beslissing vinden en zeker niet passend is voor de school. Daar zorgde de vorige aanbesteding voor veel frustratie en extra werk. Er wordt niet voldoende rekening gehouden met de speciale noden en de fractie vindt de lijst met het opleverniveau nog niet concreet genoeg. De druk en de slechte werkomstandigheden van het personeel in deze sector komt de kwaliteit niet ten goede. Ze blijven van mening dat ze voor de uitgaven die nu voorliggen, men personeel in eigen beheer kan inzetten.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) volgt de redenering van de vorige spreker. Enerzijds is de fractie geen grote fan van de reorganisatie waarvan deze uitbesteding een gevolg is. Anderzijds maken zij zich ook bedenkingen bij het grote bedrag. Hiervoor kan er voldoende personeel in eigen beheer worden ingezet wat daarnaast nog andere voordelen heeft. Wederom vragen zij om te werken met een opzegbaarheid van twee jaar maar dit wordt niet opgenomen in dit bestek van vier jaar.
Schepen Koen Michiels vindt de opmerking over de school niet terecht omdat er wel degelijk met hen werd overlegd. Hij benadrukt dat de uitdrukkelijke noden van de school werden opgenomen in het bestek. Hij vergelijkt Andreas Vesalius met de andere scholen in de buurt waar er minder wordt gepoetst.
Raadslid Sien Pillot (Groen) mist de specifieke dingen die voorkomen op school zoals bijvoorbeeld de potjes van de kleuters.
Schepen Koen Michiels bevestigt dat de schoonmaak van de potjes van de kleuters werd opgenomen in het bestek.
Schepen Vancraeyenest benadrukt dat het bedrag in de raming van de school even hoog is als de raming van het gemeentehuis en gemeentehallen samen. Hij staat garant dat het de bedoeling is om het beter te doen.
Schepen Albert Follens begrijpt dat het bedrag niet weinig is en vergelijkt de kosten met die van de schoonmaakkosten in 2018. Rekening houdend met de inflatie gaat het hier niet over een overdreven bedrag. Na de klachten is hij samen met de verantwoordelijke ter plaatse gaan kijken en werd de frequentie verhoogd. Hij begrijpt dat dit noodzakelijk was.
Actie T1.1.5: Het onderhoud van onze gebouwen en voertuigen gebeurt in samenwerking met externe partners (prioritair)
Omschrijving: Voor het onderhoud van onze gebouwen en voertuigen besteden we de planbare en/of grote uitvoerings- en onderhoudstaken uit aan een externe partner. Een eigen performante polyvalente ploeg (met beperkte samenstelling), zal instaan voor de dringende en kleine interventies m.b.t. de gebouwen.
Het huidige raamcontract voor het onderhoud van onze gebouwen loopt af eind 2024.
Daarom wordt er een nieuwe raamovereenkomst in de markt gezet voor een periode van 4 jaar.
De raamovereenkomst heeft betrekking op 2 deelaspecten:
- Perceel 1: Schoonmaakwerkzaamheden in diverse gemeentelijke gebouwen. De bestelling, levering en aanvulling van de hiervoor nodige materialen is eveneens inbegrepen.
- Perceel 2: Glazenwas in diverse gemeentelijke gebouwen
De raamovereenkomst is voornamelijk een resultaatsverbintenis met, voor bepaalde ruimtes en locaties, een minimale inspanningsverbintenis, zodat een optimale toestand van netheid en onderhoud gegarandeerd is in alle gebouwen. Ze dekt alles wat noodzakelijk is om het bereiken van de doelstellingen die beschreven staan in dit bestek en in de prestatieopgaves in bijlage.
De raming is als volgt opgedeeld:
- Opdracht schoonmaakwerkzaamheden (regulier, periodiek en regie): raming: 412 561,98 EUR, excl. btw, per jaar.
- Opdracht Glazenwas (buitenramen en separatieglas): raming 13 379,02, excl. BTW, per jaar.
De totale raming voor het eerste jaar bedraagt 425 941,01 EUR, excl. BTW of 515 388,62 EUR, incl. BTW.
Deze raming houdt rekening met de sterk toegenomen prijzen, met de nodige extra schoonmaakwerkzaamheden en met de toekomstige prijsherzieningen.
De totale uitgave voor de raamovereenkomst wordt geraamd op 1 750 745,31 EUR, excl. btw of 2 118 401,83 EUR, incl. 21% BTW, inclusief jaarlijkse prijsherziening van 2,5%.
Een overzicht van de kostenraming is bijgevoegd als bijlage.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure, met zowel nationale als Europese bekendmaking.
De gunningscriteria (met gewicht) zijn de volgende:
- Perceel 1:
- Prijs (50)
- Plan van aanpak (40)
- Milieu-aspect (10)
- Perceel 2:
- Prijs (50)
- Plan van aanpak (40)
- Milieu-aspect (10)
De opdracht gaat over de volgende gebouwen:
Wetgeving inzake overheidsopdrachten
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet Lokaal Bestuur
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De raad keurt het bestek goed voor de raamovereenkomst met als voorwerp "Schoonmaak en Glazenwas in diverse gemeentelijke gebouwen". De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raad keurt de raming van 2 118 401,83 EUR incl. BTW goed.
De raad keurt goed dat de opdracht wordt geplaatst bij wijze van "openbare procedure ".
Schepen Vancraeyenest bevestigt dat de twee Belgische firma's zijn bevraagd maar dat deze niet voldoen aan de criteria. De ene firma had hokjes die niet de juiste afmetingen hadden en de andere firma had enkel hokjes die veel te log waren.
2024 is een verkiezingsjaar waarin zowel Europese, federale, regionale als lokale verkiezingen georganiseerd worden. De huidige houten stemhokjes voldoen niet meer aan de voorgeschreven norm die bepaald is in het nieuwe KB dat in februari 2023 in werking trad.
In het Koninklijk besluit van 30 oktober 2022 "betreffende het te gebruiken materiaal bij de verkiezingen van de Kamer van volksvertegenwoordigers, het Europees Parlement of de Gemeenschaps- en Gewestparlement" staan enkele wijzigingen. Ook wat betreft de stemhokjes zelf, deze moeten vanaf nu 2,10 meter hoog zijn (hoofdstuk 3, art.4, §3).
De huidige stemhokjes voldoen hieraan niet. Bovendien zijn ze zwaar en log, mede omdat ze zelf vervaardigd werden en er bij vorige verkiezingen een ploeg schrijnwerkers ter beschikking was om deze in elkaar te zetten in de verschillende kiesbureaus. De huidige polyvalente ploeg is veel beperkter in aantal.
Vooronderzoek bij verschillende leveranciers leverde enkel resultaat op in Nederland. Ook uit rondvraag bij naburige gemeentes werd duidelijk dat ofwel een eigen technische dienst instaat voor de (eigen vervaardigde) stemhokjes, ofwel dat er nieuwe werden aangeschaft, eveneens bij een Nederlands bedrijf (wegens gebrek aan Belgische fabrikanten). Deze nieuwe stemhokjes zijn licht (16kg), en makkelijk hanteerbaar. Een ander voordeel is dat ze ook als tentoonstellingspaneel kunnen gebruikt worden.
Volgende Nederlandse fabrikanten en/of leveranciers werden gecontacteerd met de vraag tot offerte voor aankoop en/of huur. Van Beem & Van Haagen, Shopmade, Alvero en Reco. Uit de offertes blijkt snel dat aankoop voordeliger is dan huur, temeer omdat er dit jaar 2 verkiezingsmomenten plaatsvinden.
De economisch meest interessante offerte is ingediend door de firma Van Beem & Van Haagen bv. Zij zijn zelf fabrikant. Reeds 130 Belgische gemeentes hebben bij deze firma stemhokjes aangeschaft.
De totale kostprijs inclusief levering bedraagt 28 305 EUR excl. BTW, inclusief kisten voor transport en levering in België.
Koninklijk besluit van 30 oktober 2022 betreffende "het te gebruiken materiaal bij de verkiezingen van de Kamer van volksvertegenwoordigers, het Europees Parlement of de Gemeenschaps- en Gewestparlementen"
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De raad gunt de aankoop van nieuwe stemhokjes aan Van Beem & Van Haagen, Daalwijkdreef 45 / 1103 AD, Postbus 12156 / 1100 AD Amsterdam Zuidoost voor een bedrag van 28 305 EUR exclusief BTW of 34 249 EUR inclusief BTW, volgens offerte rvb/ikvb/VERK2024.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Albert Follens schetst de historiek van de aanvraag. Op de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 7 november 2022 werd de aanvraag voor een vergunning verdaagd door de grote hoeveelheid openstaande vragen. Om die reden werd er een administratieve lus opgezet en werd de periode om tot een akkoord te komen, verlengd voor 60 dagen. Op 9 januari 2023 heeft men de vergunning verleend in plaats van de oorspronkelijke datum in november 2022, waar het belastingreglement nog niet van kracht was. Ze hebben dit nagevraagd bij de raadsmannen en deze zijn van oordeel dat dit juridisch correct is. Het bestuur gaat hiermee akkoord omdat men vooruit wil met dit project. De schepen verwijst naar het eerder gegeven standpunt van het bestuur: "Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht."
Raadslid Peter Verstraeten (Open Vld) heeft hierbij enkele juridische bedenkingen. Hij voorspelt dat het punt op korte termijn wordt goedgekeurd maar dat dit later door de hogere overheid zal worden vernietigd. Ze bevinden zich in een ongekend toneel van juridisch surrealisme. Het argument dat fiscale zaken van openbare orde zijn, zorgt ervoor dat de dading wordt aangepast naar een individueel akkoord. Los van de titel blijft het een dading, een overeenkomst tussen twee partijen met een discussie. Hij betreurt dat hij het advies van de raadsvrouw niet heeft opgevraagd om het in te kijken. Een dading kan enkel zolang het niet gaat over de grondslag en de tarieven. Het reglement bepaalt de definitie van een woning, namelijk het verblijf van een gezin of een alleenstaande. Hij leest de eerste twee artikels voor van het reglement. De belastbare grondslag is in dit geval elke omgevingsvergunning voor twee of meer woongelegenheden. Hij vraagt zich af wat de hogere overheid hiervan zal vinden en stelt zich vragen bij de reden van de dading waarbij er wordt verwezen naar de aanleg van een administratieve lus. Mensen die een huis kopen en de ramen willen vernieuwen, moeten 7 maanden wachten op een vergunning. Dan lijkt hem de wachttijd van 6 maanden voor zo'n groot project heel schappelijk. Hij vindt dat, net zoals bij de Beerschotsite, wederom de rode loper wordt uitgerold voor een projectontwikkelaar. De projectontwikkelaar heeft hier een heel groot geschenk gekregen. Tot slot benadrukt hij dat hij het niet eens is met het standpunt van de schepen.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) wou starten met een vermelding naar het reglement maar de vorige spreker heeft dit al duidelijk gemaakt. Hij spreekt zich niet uit of het hier al dan niet over een dading of individueel akkoord gaat. Het akkoord zou hier gaan over een feitelijke interpretatie en niet over de fiscale basis. Hij benadrukt dat een studentenkamer een verblijfsgelegenheid is waar de studenten langer verblijven en niet over en weer pendelen. Hij vindt het overduidelijk dat het niet gaat over een interpretatie van de wettelijke basis waardoor er hier geen grond is voor het individueel akkoord. Hij vraagt zich af wat voor iets de studentenkamers zijn als ze niet vallen onder een verblijfsgelegenheid. Hij heeft het verslag van de zitting van 7 november nagelezen waar er, naar zijn mening, niet zo veel vragen werden gesteld. De dienst gaf toen een positief advies en hij vraagt zich af of men toen bewust heeft gezocht naar een administratieve lus. Als dit akkoord hypothetisch rechtsgeldig zou zijn, vindt hij dat er slecht werd onderhandeld. Bovenop de basiskorting van 500 000 euro krijgen ze nog eens een extra korting van 25 procent. Hij benadrukt de vraag of het bestuur hiermee een precedent wil scheppen om een situatie te creëren waarin elke aanvrager van een vergunning naar de rechtbank kan stappen als die niet wil betalen. Hij kan deze mensen geen ongelijk geven.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) vindt dat de voorgaande sprekers het perfect hebben verwoord maar vult hier graag nog aan dat de Wilrijkstraat geen kwaliteitsvolle plek is voor dit project maar dat doet vandaag niet ter zake. Het gaat hier over de manier waarop het bestuur met veel kunst- en vliegwerk omgaat met het aspect van de ruimtelijke ordening.
Hij benadrukt dat er meer dan voldoende argumenten zijn om dit akkoord in vraag te stellen.
Schepen Albert Follens blijft bij zijn standpunt gelet op het aspect van de Raad van State en het advies van de raadsmannen. Dit moet worden gezien als een mogelijke hinderpaal voor de verdere appartementisering.
Raadslid Peter Verstraeten (Open Vld) benadrukt dat het bestuur een groot cadeau heeft gegeven aan de projectontwikkelaar van de Beerschotsite door de stilzwijgende weigering en het gebrek aan moed. Deze hadden ze nodig om het project te weigeren en niet te wachten tot de termijn was verstreken met het argument dat ze geen extra gemeenteraad bijeen wilden roepen.
Voor het Elysiapark hebben ze een reglement gemaakt voor RUP-wijzigingen. Dit heeft zonder onderhandelingen een groot bedrag aan belastingen opgebracht. Nu werden belastingen geheven met een korting van 77 procent omdat de projectontwikkelaar niet tevreden was en het bestuur de drang had om hem tegemoet te komen. Hij vindt dit schandalig en hij zal beroep aantekenen bij de hogere overheid.
Raadslid Adrian De Weerdt (CD&V) gaat niet akkoord met de uitspraak van de burgemeester dat er niets werd gegund bij de Beerschotsite. Hij corrigeert dat hier wel degelijk nieuwe randvoorwaarden werden vergund.
Burgemeester Koen Metsu heeft bedenkingen bij een aantal opmerkingen en vraagt zich af wat ze gegund hebben bij de Beerschotsite. Het bestuur wil op deze locatie absoluut de studentenkamers vergunnen wegens het grote tekort. Ze rekenen daarvoor 165 000 euro extra aan bij de ontwikkelaar tegenover onder de vorige legislatuur van Peter Verstraeten. Bij het Elysiapark werd er gewerkt met een schatting waarbij de projectontwikkelaar een tegenschatting heeft gedaan en er zo tot een marktconform bedrag is gekomen. Hij vraagt zich af of de andere gemeenteraadsleden dan geen studentenkamers willen.
Op 8 juli 2022 werd door Belgian Real Estate Finance een vergunningsaanvraag ingediend voor een project op het adres Wilrijkstraat 15 te Edegem, bestaande uit de oprichting van 103 studentenkamers, 32 studio's, 1 conciërgewoning en alle bijhorende faciliteiten.
Op 9 januari 2023 - en na toepassing van een administratieve lus in de tweede helft van 2022 - heeft het college van burgemeester en schepenen hiervoor de omgevingsvergunning toegekend aan Belgian Real Estate Finance. In de vergunning werd melding gemaakt van de toepassing van het door de gemeenteraad op 19 december 2022 goedgekeurde belastingreglement op omgevingsvergunningen, intussen in werking getreden op 1 januari 2023.
Hierop werd op 14 februari 2023 door Belgian Real Estate Finance tegen het betrokken belastingreglement een verzoekschrift tot nietigverklaring ingediend bij de Raad Van State.
Het bestuur wil rekening houden met de lange doorlooptijd tussen indienen van de vergunningsaanvraag en de uiteindelijke aflevering van de vergunning, waardoor de vergunning net na de inwerkingtreding van het nieuwe belastingreglement werd afgeleverd.
Bovendien is de uitkomst van het verzoek tot nietigverklaring tegen het belastingreglement theoretisch altijd onzeker. Met voorliggende individueel akkoord wil het bestuur deze onzekerheid opheffen en daarnaast ook een lange en dure juridische procedureslag vermijden.
Na overleg via de respectievelijke advocaten (Mr. Brabants voor de gemeente en Mr. De Meyere voor Belgian Real Estate Finance) werd daarom bijgevoegd individueel akkoord opgemaakt die samengevat neerkomt op wat volgt:
1) gelet op de inhoud van het vergunde project wordt de betwiste belasting enkel toegepast op de te realiseren entiteiten die als volwaardige woon- en verblijfsgelegenheid in aanmerking genomen kunnen worden. Dit betekent dat de belasting van 5 000 EUR per entiteit enkel toegepast wordt op de 32 studio's en de conciërgewoning, en niet op de 103 studentenkamers omdat deze laatste niet beschikken over een individueel keuken.
2) Belgian Real Estate Finance engageert zich om bij afhandeling van het fiscale luik zoals hierboven beschreven geen bezwaar in te dienen en zal bovendien na afloop afstand doen van het geding bij de Raad van State voor wat betreft het verzoek tot nietigverklaring van het betrokken belastingreglement van 19 december 2022.
3) Belgian Real Estate Finance zal (na het verkrijgen van een aparte omgevingsvergunning ter zake) instaan voor de (her)aanleg van het openbaar domein rond het project, zowel op privaat domein als op het publiek domein. De aan de gemeente Edegem te factureren kosten als aandeel van de aanleg op publiek domein worden beperkt tot maximaal 45 000 euro inclusief BTW.
Artikel 40 §1 Decreet lokaal bestuur
Voor aangelegenheden van gemeentelijk belang beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid.
De raad keurt de hierbij gevoegd individueel akkoord goed met Belgian Real Estate Finance NV (BREFIN), Jules Bordetlaan 160/6 te 1140 Evere.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Brigitte Goris was niet op de hoogte van het aanbod fietslessen van de fietsbib van Edegem. Momenteel gaat het over een actie van ZORA Werkt! Samen met drie andere partners: Werkmaat vzw, de Kringwinkel en de fietsbib van Boechout. Ze bekijken beleidsmatig nog hoe ze het budget van Pleinmakers zullen inzetten.Met het Plan Samenleven wil de Vlaamse overheid lokale besturen ondersteunen om samenleven in diversiteit te bevorderen. Samenleven in diversiteit wordt hierbij gezien als een horizontaal beleid dat zich in eerste instantie lokaal afspeelt. Het Plan Samenleven bevat zeven doelstellingen met 24 acties die lokale besturen zelf inhoudelijk invullen. Het Plan Samenleven kadert binnen het geactualiseerde horizontaal integratie- en gelijkekansenbeleidsplan.
De Vlaamse overheid lanceerde in mei 2023 een projectoproep ‘Plan Samenleven’ voor het tweede projectjaar 2023-2024. Om in aanmerking te komen moeten lokale besturen of samenwerkingsverbanden van besturen meer dan 7500 niet-EU 14 inwoners hebben wat in de ZORA regio voor geen enkel lokaal bestuur geldt. Om middelen van de oproep Plan Samenleven te kunnen krijgen was dus een intergemeentelijke samenwerking nodig. Stad Mortsel ging met de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem een partnerschap aan. De partners dienden een gezamenlijk projectvoorstel in voor het tweede projectjaar waarbij stad Mortsel optreedt als penhouder.
De gezamenlijk ingediende acties binnen het project Plan Samenleven zien er als volgt uit:
- ACTIE 5: oefenkansen Nederlands organiseren
- ACTIE 9: begeleiden van kansengroepen naar de arbeidsmarkt
- ACTIE 13: kwetsbare kinderen en jongeren in contact met sport
- ACTIE 15: brugfiguren onderwijs
- ACTIE 17: omstaanderstrainingen
- ACTIE 22: sociaal weefsel versterken (pleinmakers)
- ACTIE 23: kwetsbare kinderen en jongeren in contact met jeugdwerk
- ACTIE 24: kwetsbare kinderen en jongeren in contact met cultuur
De partners hebben op dit gezamenlijk actieplan eigen variaties wat betreft de keuze van de acties en de vooropgestelde Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI), overzicht terug te vinden als bijlage bij dit besluit.
BEGELEIDING VAN KANSENGROEPEN NAAR DE ARBEIDSMARKT
- Met de lokale besturen Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Mortsel en Wommelgem willen we inzetten op het aanbieden van praktische en laagdrempelige ondersteuning in de zoektocht naar (vakantie)werk door middel van job-ateliers.
- Daarnaast willen we inzetten op fietslessen. Voor een uitbreiding van deze actie willen we samenwerken met het intergemeentelijke fietspunt ZORA dat wordt uitgebaat door vzw Werkmmaat, de lokale kringwinkel en de fietsbib te Boechout. Bovendien willen we inzetten op een sterke en inclusieve vrijwilligerswerking om fietslessen te geven.
- Tot slot willen we onder begeleiding van een brugfiguur/coach/ervaringsdeskundige starten met conversatietafels. Hier staat centraal als leidraad: “Ik was” (verleden) - “Ik ben” (heden) - “Ik zal zijn” (toekomst) om zo aan de toekomstperspectieven van de deelnemers te werken. Het doel van de groepssessies is dat deelnemers elkaar kunnen inspireren, leren van elkaars verworvenheden en vertrouwen opbouwen. Dit vanuit een wederkerigheid omdat de deelnemers in een gelijkaardige of herkenbare situatie zitten. Het uitgangspunt hierbij is dat de deelnemers en coach op gelijkwaardige basis deelnemen.
Deze subsidie zal gaan naar het intergemeentelijk samenwerkingsverband Zora Werkt omdat deze actie op dat niveau wordt uitgevoerd.
Volwassen anderstaligen nemen deel aan een oefenkans
We integreren deze actie in het project 'ouderbetrokkenheid tot werking van de school vergroten'. We bieden deze oefenkansen aan in basisschool de Link (zowel in wijkschool Buizegem als in school in Patronaatstraat). We zijn ervan overtuigd dat de school de beste plaats is om dit te organiseren om dit voor de ouders een vertrouwde plek is. We zullen hieraan ook huiswerkbegeleiding koppelen voor de kinderen die het nodig hebben. Deze oefenkansen zullen gegeven worden door leerkrachten van de zomerschool die al een vertrouwdheid hebben met de doelgroep. Als start-KPI willen we 45 mensen per jaar in beide scholen samen bereiken.
Brugfiguren maken de brug tussen kwetsbare kinderen of jongeren en onderwijs.
We willen het door Corona gestrande kleuterparticipatieproject verder zetten door een poule van vrijwilligers die worden opgeleid door de coördinator gezinsondersteuning die er juist een opleiding 'train the trainer' heeft opzitten bij vzw Krijt. Bedoeling is om dit project uit te breiden naar een systematische aanwezigheid van brugfiguren aan de schoolpoorten van het basisonderwijs maar ook bij de zomerschool en in het inleefhuis (cf bereik van secundaire scholen). Deze actie past in de structurele aanpak van de kinderarmoede die we via het flankerend onderwijs willen volgen. Belangrijke rol is in de scholen weggelegd voor de directeur of de zorgcoördinator die gezinnen waarbij (kans)armoede wordt vastgesteld aanmeldt bij de brugfiguur die dit gezien op zijn/haar beurt warm begeleidt naar het OCMW of naar een andere welzijnspartner. Als start-KPI willen we met deze actie 10 kwetsbare gezinnen begeleiden.
ACTIE 17 – OPLEIDEN IN OMSTAANDERSPRINCIPE
Met de lokale besturen Edegem, Hove, Kontich, Lint, Mortsel en Wommelgem willen we inzetten op het aanbieden van vormingen aan medewerkers, en later eventueel ook burgers, om adequaat te reageren in de publieke ruimte bij het vaststellen van discriminatie. We achten het als een belangrijk instrument bij het voorkomen van geweld, misbruik en ongewenst gedrag in verschillende contexten, zoals op school, op de werkplek of in de publieke ruimte.
We wensen voor deze actie intergemeentelijk en inhoudelijk samen te werken met Agentschap Integratie en Inburgering, voor de organisatie van de omstaanderstraining, het leren reageren in verschillende contexten en ons te ondersteunen bij de verkenning van een breder lokaal antidiscriminatie- en racismeplan.
ACTIE 22 – PLEINMAKERS AANBIEDEN
Pleinmakers zijn inwoners van een bepaalde buurt in de stad of gemeente die met allerhande initiatieven de sociale samenhang in de publieke ruimte proberen te versterken. Ze doen dat op maat van de buurt waar ze wonen en zetten daarvoor de eigen talenten in. Een pleinmaker is regelmatig aanwezig in de buurt, kent de sleutelfiguren en maakt deel uit van het buurtnetwerk. De pleinmaker spreekt andere bewoners aan en bouwt zo samen met hen aan het sociaal weefsel in de buurt en begeleidt bewoners naar het reguliere aanbod.
Lokaal bestuur Edegem realiseerde in 2020 het project ‘Aandachtswijken’ in partnerschap met Arktos. Concreet ging het om het verhogen van sociale cohesie in wijken met een groot aantal sociale woningen. Het gedeelte 'verbinding maken met de kinderen/jongeren van de buurt' werd gerealiseerd door Arktos. Lokaal bestuur Edegem wil verder bouwen op de resultaten van Arktos.
De Vlaamse Regering keurde op 22 september 2023 het projectvoorstel goed en kende een subsidie toe van 418 390,00 EUR, waarvan op 18 december 2023 een voorschot van 80% werd gestort. De samenwerkingsovereenkomst ‘Plan Samenleven ZORA’ verankert de gemaakte afspraken tussen de partners om de uitvoering van de acties mogelijk te maken.
Bij het uitvoeren en realiseren van enkele welbepaalde acties biedt Agentschap Integratie en Inburgering inhoudelijk ondersteuning en dit binnen hun expertise rond de thema’s taal, verbinding en participatie. De modaliteiten voor de samenwerking tussen het Agentschap Integratie en Inburgering en de intergemeentelijke samenwerking ZORA zijn eveneens verankerd in een samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot de verdeling en toekenning van projectsubsidies aan de Vlaamse lokale besturen, vzw de Rand en de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor het project Plan Samenleven.
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed tussen stad Mortsel, als penhouder, en de gemeentebesturen van Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem, als partners, betreffende de uitvoering van Plan Samenleven, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
De raad keurt de overeenkomst goed tussen de intergemeentelijke samenwerking ZORA en Agentschap Integratie en Inburgering betreffende de uitvoering van Plan Samenleven, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
Voorzitter Philippe Muyters laat weten dat de aanpassingen, zoals aangegeven op de raadscommissie, werden uitgevoerd.
Het lokaal bestuur Edegem maakt werk van CO2-reductie en het behalen van de doelstellingen in het kader van het burgemeestersconvenant 2030 en het Lokaal energie- en klimaatpact. Dat om uit te groeien tot een klimaatbestendige gemeente.
Edegem is sinds september 2019 SDG-gemeente. Het bestuur wil de 17 Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties tegen 2030 behalen. Dit reglement zet onder andere in op volgende vier doelstellingen :
- SDG 10: ongelijkheid verminderen
- SDG 11: duurzame steden en gemeenschappen
- SDG 13: klimaatactie
- SDG 15: leven op het land
Lokaal bestuur Edegem wil eigenaar – bewoners met een niet al te hoog inkomen hierbij helpen door middel een subsidie voor een energieprestatiecertificaat. Zo krijgen deze eigenaars inzicht in de energiestromen in hun woning en technische informatie over welke maatregelen ze kunnen nemen om hun woning energiezuinig te maken.
Globale normen
Ondertekening duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015
Internationaal verdrag van Kyoto van 1997
Internationaal akkoord inzake milieu en ontwikkeling Ria de Janeiro van 1992
Goedkeuring voor het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen
Europese normen
Europese Green Deal 2050
Akkoord van Parijs 2015
Fit for 55-pakket Europese Commissie
waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Nationale normen
Grondwet
Artikel 2. § 2. De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
Nationaal klimaat- en energieplan 2021 - 2030
Vlaamse normen
Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030
Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Visienota Vlaamse regering van 5 november 2021 Bijkomende maatregelen Klimaat
‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Lokale normen
Raadsbesluit 28 november 2022 goedkeuring Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0
Raadsbesluit 25 oktober 2021 goedkeuring Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0
Raadsbesluit 23 september 2019 hernieuwing SDG-engagement
Goedkeuring hernieuwing SDG-engagementsverklaring Verenging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en Verenigde Naties (VN).
Raadsbesluit 28 september 2020 Burgemeestersconvenant 2030
Principiële goedkeuring deelname.
Raadsbesluit van 18 maart 2013
Goedkeuring deelname 'klimaatneutrale organisatie 2020' goed.
De raad heft het gemeentelijk subsidiereglement energie- of renovatieaudit van 14 december 2020 op.
De raad keurt het gemeentelijk subsidiereglement energieprestatiecertificaat met ingang vanaf 1 maart 2024 goed.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) laat weten dat de fractie zich in het verleden heeft verzet tegen dit organogram. Ze stellen zich nog steeds vragen bij de opvolging van de polyvalente ploeg. De antwoorden die ze krijgen, gaan de goede richting uit maar ze vinden deze nog niet voldoende. Ze hopen dat er in de toekomst nog verdere evolutie mogelijk is.
Raadslid Sien Pillot (Groen) vindt de kille besparingen een grote hap uit het budget. De fractie vraagt zich af of er voldoende feedback wordt gevraagd aan het personeel om noden en tekorten te bekijken.
Het decreet lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het OCMW vaststellen. In de raad van 26 april 2021 werd een nieuw organisatiemodel, organogram en contractueel personeelsplan goedgekeurd. Het nieuw organisatiemodel is gebaseerd op een aantal principes van innovatieve arbeidsorganisatie zoals beperkte hiërachie, vereenvoudigde procedures en sterk leiderschap. Het organogram en personeelsplan werden bijgestuurd in de raden van 24 januari en 27 juni 2022. De personeelsnoden van een lokaal bestuur blijven evolueren in een snel veranderende omgeving. Het contractueel personeelsplan werd daarom voor enkele clusters aangepast. De uitgangspunten blijven ongewijzigd.
De personeelsbehoeften en personeelsplanning werden in kaart gebracht door middel van het organogram met personeelsplanning per cluster zodat er transparantie is over de gewenste personeelsbezetting binnen de clusters. Dit is evenwel een dynamisch document dat aanpasbaar moet zijn naargelang de noden.
Het overgangskader werd geactualiseerd doordat een aantal functies definitief zijn uitgedoofd. Er werden enkele kleine materiële vergissingen rechtgezet en functiebenamingen geactualiseerd.
Voor een aantal clusters werden kleine bijsturingen aangebracht, zoals het uitbreiden van een prestatieregime of het optrekken van een kwalificatieniveau van bepaalde functies. Uit de praktijk is gebleken dat bepaalde functies logischerwijze beter thuishoren bij een andere cluster omdat hun taken beter aansluiten bij de opdracht van een bepaalde cluster. Bepaalde functies worden inhoudelijk bijgestuurd omdat ze door interne of externe omstandigheden evolueren.
- Cluster beleid:
De functie van beleidsmedewerker duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (DOD) wordt omgezet naar duurzaamheidsdeskundige met behoud van niveau en graad. Het accent ligt meer op de praktische uitvoering van acties en projecten en minder op visieontwikkeling en beleidsvoorbereiding.
- Cluster wonen en ondernemen:
De functie van gemeenschapswacht wordt ondergebracht bij de cluster publiek domein.
- Cluster vrije tijd:
Uit de praktijk is gebleken dat de activiteiten binnen de functie welzijnswerker logischerwijze beter thuishoren bij de cluster mens & ontwikkeling omdat deze taken beter aansluiten bij de opdracht van deze cluster.
- Cluster mens & ontwikkeling:
Toevoeging van de functie van expert mens & ontwikkeling (welzijn) aan de cluster (voorheen welzijnswerker).
Schrappen van een functie van administratief medewerker C1-C3 en voorzien van een 0,5 VTE bijkomende functie van maatschappelijk werker (B1-B3):
Naar aanleiding van het vertrek wegens pensionering van een administratief medewerker bij de sociale dienst werd deze functie geëvalueerd en afgestemd op de huidige noden. Het kwalificatieniveau op niveau C blijkt te licht ingeschaald rekening houdend met o.a. de complexiteit van de taken (opvolging van al dan niet terugvorderbare financiële steunen, de optimale invordering van subsidies die door de verschillende politieke niveaus al dan niet projectmatig worden verstrekt en de exacte codering door de maatschappelijk werkers van het soort steun in de softwaretoepassing.
De functie wordt opgesplitst in twee halftijdse functies die elk apart worden aangestuurd door hun respectievelijke leidinggevenden, waarbij 0,5 VTE voorzien wordt voor de cluster mens & ontwikkeling en 0,5 VTE voor de cluster financiën.
De 0,5 VTE wordt gevoegd bij de 10 VTE ‘Maatschappelijk Assistent’. Dit wil zeggen dat in de functiebeschrijving voor maatschappelijk assistent de resultaatsgebieden verbreed met administratief-financiële taken van de IAO (Informatie-Administratie-Onthaal)-cel van de sociale dienst om ervoor te zorgen dat de processen van de maatschappelijke dienstverlening uitgewerkt in de daaraan gelinkte softwaretoepassing enerzijds en in een administratief-financiële codering anderzijds efficiënt, juridisch-financieel en administratief correct en klantvriendelijk zijn én blijven.
Bij de cluster financiën zal er bijkomende 0,5 VTE functie van boekhouder B1-B3 voorzien worden voor het correct invorderen van verstrekte terugvorderbare vormen van steun, het laten aansluiten van de administratief-financiële codering in de softwaretoepassing van de sociale dienst met deze in de softwaretoepassing van de financiële dienst, het vertalen van nieuwe regelgeving en instructies voor de sociale dienst in overeenstemmende posten binnen de boekhouding zodat toekomstige financiële verrichtingen correct kunnen worden ingeboekt.
- Cluster publiek domein:
Toevoeging van de functie van gemeenschapswacht
- Cluster patrimonium & facility
Omzetting van de functie van werkvoorbereider naar technisch logistiek medewerker (bestendiging in personeelsplan van huidige situatie).
Optrekken van het prestatieregime van aankoper van 0,5 VTE naar voltijds VTE (wegens uitbreiding van opdrachten).
- Cluster financiën
Bijkomende functie van 0,5 VTE boekhouder B1-B3
Wat de financiële haalbaarheid betreft wordt verwezen naar het strategisch meerjarenplan vastgesteld in zitting van 18 december 2023.
De aanpassingen werden besproken in de vergadering van het managementteam van 20 december 2023 en 18 januari 2024. Het aangepast personeelsplan wordt voorgelegd aan het vakbondsoverleg van 23 januari en 19 februari 2024.
Artikel 161 en 179 van het decreet van het lokaal bestuur
De raad keurt de wijzigingen aan het contractueel personeelsplan en de overgangsmaatregelen voor de uitdovende functies gevoegd als bijlage goed.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Brigitte Goris verwijst naar het nieuw jeugddecreet van 2024. Ze benadrukt dat er van de nieuwe jeugdconsulent wordt verwacht dat deze een opleiding volgt om zich te specialiseren in jeugdwerk. Dit zal ook op voorhand worden gemeld aan de betrokkene.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) bedankt de schepen voor het antwoord en hoopt dat de nieuwe jeugdconsulent zeker wordt aangemoedigd om de opleiding te volgen. Ze willen deze opleiding ondersteunen.
De wet van 17 juli 2023 regelt de arbeidsrechtelijke omkadering van een arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval die zich voordoet tijdens de (wettelijke) jaarlijkse vakantie van de werknemer. De wet treedt in werking op 1 januari 2024.
De aanleiding voor deze nieuwe wetgeving is een aanpassing van de regelgeving inzake jaarlijkse vakantie om deze in overeenstemming te brengen met de Europese arbeidstijdrichtlijn (2003/88/EG), die aan alle werknemers jaarlijks een vakantie met behoud van loon toekent van ten minste vier weken.
In dit kader worden onder meer de regels die van toepassing zijn ingeval van samenloop van jaarlijkse vakantiedagen met bepaalde dagen van arbeidsonderbreking (bv. ziekte) gewijzigd.
Hierdoor kunnen vanaf 1 januari 2024, werknemers die arbeidsongeschikt worden tijdens een periode van jaarlijkse vakantie hun vakantiedagen behouden om deze later op te nemen. Deze regeling is al in voege en is van toepassing zonder dat de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement formeel dienen aangepast worden. Deze aanpassing is een actualisatie van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement.
Daarnaast is de functie van jeugdconsulent vacant en dient deze opnieuw ingevuld te worden. De bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor jeugdconsulent dienen aangepast te worden.
De wet van 17 juli 2023 geldt enkel bij toepassing, door het bestuur, van de private vakantiewetgeving en is enkel van toepassing op contractanten, maar dezelfde regels worden toegepast voor het statutair personeel.
Voor de lokale besturen is er overigens artikel 54 van het Rechtspositiebesluit van 2023 dat, onafhankelijk van het toepasselijke vakantiestelsel, bepaalt dat een afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid nooit als vakantiedag mag tellen: als personeelsleden arbeidsongeschikt worden vóór de aanvang van aangevraagde en toegestane vakantiedagen, wordt de vakantie opgeschort; wanneer personeelsleden arbeidsongeschikt worden tijdens een periode van jaarlijkse vakantie, wordt het vakantieverlof omgezet in verlof wegens arbeidsongeschiktheid. Het Rechtspositiebesluit maakt geen onderscheid tussen statutairen en contractuelen, een lokaal bestuur kan bijgevolg de regels uit de wet 13 juli 2023 op dezelfde wijze toepassen op statutairen op basis van de gelijke behandeling van statutairen en contractuelen.
Daarnaast kunnen contractuele werknemers wegens overmacht het saldo van niet opgenomen wettelijke vakantiedagen (beperkt tot 20 dagen) overdragen en vervolgens opnemen binnen een periode van 24 maanden. Ook hier kan een zelfde regeling voorzien worden voor de statutairen. De redenen voor het inroepen van overmacht zijn door de wetgeving beperkt omschreven.
Sedert 1 januari 2023 dienen personeelsleden geen ziektebriefje meer voor te leggen voor een 1-dagziekte (max 3 keer per jaar). Deze regeling wordt toegepast maar de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement zijn nog niet geactualiseerd op dat vlak.
De functie van jeugdconsulent is vacant en zal opnieuw ingevuld worden. In de bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden is een voorwaarde opgenomen die niet meer van toepassing is en best geschrapt wordt, namelijk het verplicht bezit van een attest van jeugdconsulent. De bijzondere aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden werden bijgevolg geactualiseerd.
Voor beide aanpassingen werd een positief protocol van onderhandeling afgeleverd, respectievelijk op 22 november 2023 en op 19 februari 2024 (voorwaarden voor jeugdconsulent).
Arbeidsovereenkomstenwet en rechtspositieregeling
Wet van 17.07.2023 tot wijziging van de Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen m.b.t. samenloop van jaarlijkse vakantie en arbeidsongeschiktheid (BS 31.07.2023; in werking: 01.01.2024)
De raad keurt goed dat volgende regeling als volgt wordt opgenomen in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement zowel voor gemeente- als voor OCMW- personeel:
"Als een personeelslid ziek wordt voor de aanvang van een vakantiedag of een periode van vakantiedagen, dan wordt de vakantie opgeschort en gelden de regelingen in geval van ziekte.
Als een personeelslid ziek wordt tijdens zijn vakantie dan wordt de vakantie opgeschort en geldt de regeling in geval van ziekte. Hiertoe moet de medewerker onmiddellijk de personeelsdienst op de hoogte brengen van zijn ziekte en binnen de 48 uren een doktersattest die de ziekte wettigt ook voor ééndagsziekte, bezorgen aan de personeelsdienst.
Het personeelslid dat wegens ziekte of ongeval ziek is tijdens het jaarlijks verlof, moet de personeelsdienst op de hoogte brengen van zijn verblijfplaats indien hij zich niet op zijn thuisadres bevindt.
Deze mededeling kan telefonisch, per e-mail of een ander bericht gebeuren.
Als het personeelslid de vakantiedagen wil behouden, moet het dit uitdrukkelijk melden en een nieuwe vakantie-aanvraag indienen voor het nog bekomen van de resterende vakantiedagen.
Het personeelslid dat niet meldt dat het zijn vakantiedagen wil behouden en/of niet op de hoogte brengt van zijn verblijfplaats en/of geen medisch getuigschrift bezorgt binnen de oplegde termijn, kan de vakantiedagen die samenvielen met de dagen van arbeidsongeschiktheid niet behouden. Met andere woorden, hij kan die vakantiedagen niet naar een later tijdstip overdragen. De betrokken dagen worden bijgevolg beschouwd als vakantiedagen en niet als arbeidsongeschiktheidsdagen. "
De raad keurt goed dat volgende regeling ( inwerking sedert 1 januari 2024) als volgt wordt opgenomen in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement zowel voor gemeente- als voor OCMW- personeel:
"§1Het contractueel personeelslid heeft het recht om de wettelijke vakantiedagen die het niet heeft kunnen opnemen wegens overmacht, over te dragen naar het volgend vakantiejaar en op te nemen binnen de 24 maanden te tellen vanaf 31 december van het vakantiejaar.
§2Het statutair personeelslid heeft het recht om vakantiedagen die het niet heeft kunnen opnemen wegens overmacht over te dragen naar het volgend vakantiejaar. Maximaal kunnen 20 vakantiedagen overgedragen worden naar het volgend vakantiejaar die op te nemen zijn binnen de 24 maanden eveneens te tellen vanaf 31 december van het vakantiejaar. Het saldo van overgedragen vakantiedagen vervalt na 24 maanden en wordt niet uitbetaald.
§3 Als overmacht in het kader van de overdracht van de wettelijke vakantiedagen wordt limitatief beschouwd:
Arbeidsongeval en beroepsziekte
Ongeval en ziekte van gemeen recht
Moederschapsrust
Profylactisch verlof
Geboorteverlof
Adoptieverlof
Pleegzorgverlof en pleegouderverlof "
De raad keurt de aangepaste aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden voor jeugdconsulent B1-B3 (bijlage III van de rechtspositieregeling) als bijlage goed
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Koen Michiels laat weten dat de aanpassingen, zoals aangekondigd op de raadscommissie, werden uitgevoerd.
In 1957 kocht lokaal bestuur Edegem grond en achtergrond langs de Prins Boudewijnlaan aan (in totaal 23 534 m²). Deze aankoop geschiedde voor algemeen nut met het oog op de realisatie van sport- en speelterreinen.
In 1990 werd een deel van deze gronden (huidig perceel 422/D P000 met een oppervlakte van 21 610 m²) in erfpacht gegeven aan SC OLVE voetbal voor een termijn van 30 jaar en tegen betaling van een jaarlijkse canon van 25 000BEF. Alle andere onkosten vallen ten laste van de erfpachter. Middels dezelfde notariële akte werd aan SC OLVE voetbal een recht van opstal toegekend. Constructies nieuw opgericht met toestemming van het lokaal bestuur blijven eigendom van de erfpachter-opstalhouder en kunnen, op het einde van de overeenkomst, afgekocht worden door het lokaal bestuur.
In 2000 werd een ander deel van de eerder aangekochte gronden (huidig perceel 425/K P000 met een oppervlakte van 9 159 m²) in erfpacht gegeven aan SC OLVE voetbal. De erfpachttermijn met betrekking tot de beide percelen werd verlengd voor een termijn die eindigt op 31 december 2030. De erfpachter betaalt een bijkomende canon van 12 725 BEF per jaar. De canon gekoppeld aan de eerste erfpacht wordt bijgesteld tot 30 025 BEF. Voor dit nieuwe perceel werd geen opstalrecht voorzien.
De voetbalclub SC Olve wil graag de infrastructuur futureproof maken.
Zij hebben momenteel 2 grasvelden en 1,5 kunstgrasveld. Door de stijging van het aantal spelers/ploegen (sterke ledengroei van 500 naar 660 leden op 4 jaar tijd) worden de velden intensiever/meer gebruikt. Het A- en het C-veld wordt onbespeelbaar indien het nog intensiever gebruikt zou worden. Een kwalitatief grasveld kan slechts 250u per jaar bespeeld worden.
Het aantal terreinen uitbreiden is geen optie. De enige optie is het gebruik van de huidige terreinen verhogen. Een kunstgrasveld kan hierin een oplossing zijn aangezien het 1 600u per jaar bespeeld kan worden. Daarnaast heeft een kunstgrasveld nog bijkomende voordelen:
De aanleg van een kunstgrasveld wordt geraamd op 450 000 EUR. Een lening aangaan bij een financiële instelling is enkel mogelijk indien de club voldoende stabiele en langdurige rechten op de gronden kunnen voorleggen. De zakelijke rechten op de gronden (erfpacht en opstal) lopen af per 31 december 2030.
Het voorstel ligt daarom voor om de zakelijke rechten te verlengen tot de maximale termijn van 99 jaar is bereikt:
Ter gelegenheid van deze verlenging/vernieuwing van het erfpacht- en opstalrecht, zal de jaarlijkse canon ook herberekend worden. De huidige canon met jaarlijkse indexering blijft geldig tot 31 december 2030. De berekening van de nieuwe canon vanaf 2031 zal gebeuren op basis van een objectief kader dat op gelijkvormige wijze kan toegepast worden bij gelijkaardige vragen/situaties.
Het subsidiedossier moet uiterlijk 31 maart 2024 worden ingediend bij Sport Vlaanderen. Het is niet zeker dat de verlenging van de aktes en de herberekening van de canon voor deze datum afgerond kan zijn. Daarom werd de vraag gesteld aan Sport Vlaanderen of het principiële akkoord van de gemeenteraad om de zakelijke rechten te verlengen, voldoende is. Sport Vlaanderen antwoordt positief als volgt :"Indien de subsidieaanvrager op moment van subsidieaanvraag nog niet beschikt over zakelijk recht volstaat een beslissing/overeenkomst door een bevoegd orgaan waaruit blijkt dat tegen de start van de werken het zakelijk recht zal in gevestigd zijn. Let wel: in de overeenkomst/beslissing mogen geen opschortende/ontbindende voorwaarden zitten, behalve het verkrijgen van een subsidie door Sport Vlaanderen".
De wet overheidsopdrachten is niet van toepassing op erfpachten. Opdat er sprake is van een overheidsopdracht moeten de volgende voorwaarden immers vervuld zijn:
In voorliggende vraag gaat het over de overdracht van een zakelijk recht en niet om werken te laten uitvoeren naar de wens van de overheid.
Titel 7 van boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek van 4 februari 2020
Omschrijving van het erfpacht- en opstalrecht
Artikel 2 wet overheidsopdrachten30 juni 2017
Omschrijving van het toepassingsgebied van overheidsopdrachten
De raad keurt principieel de verlenging goed van de erfpacht- en opstalovereenkomsten van respectievelijk 1 januari 1990 en 19 december 2000 tot de maximale termijn van 99 jaar wordt bereikt.
Schepen Albert Follens legt uit dat de conceptnota vandaag werd besproken in het college. Het beleidsplan Veerkrachtige ruimte is een vervanging van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van 2005. Het gaat hier om een actualisering die door Vlaanderen werd vastgelegd.
Hij overloopt de verschillende stappen van de procedure: conceptnota - GECORO - gemeenteraad - advies omgeving, provincie en omliggende gemeenten - online bevraging.
Na de gemeenteraad van maart is deze nota publiek raadpleegbaar voor 60 dagen. De bewoners zullen een uitnodiging ontvangen om deze nota door te nemen. De conceptnota bevat mogelijke opties die worden voorgelegd. Hierbij kunnen de bewoners hun mening, voorkeuren en advies geven, dit kan online of via een brief.
Op 16 april organiseert Atelier Romain een infomoment waarop ze alle vragen kunnen beantwoorden. Dit zal zo breed mogelijk worden gecommuniceerd zoals bv in het Edegem Magazine. Op het einde van de adviesperiode van 60 dagen wordt alle info verwerkt in een voorontwerp wat daarna dan evolueert naar een definitief ontwerp waarbij een openbaar onderzoek wordt ingericht. Het lokaal bestuur gebruikt de participatieve elementen die wettelijk worden voorgelegd.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) vindt het positief dat er verschillende kansen zijn tot inbreng maar hij hoopte op een meer doorgedreven participatie dan die werd opgelegd door Vlaanderen. In de stad Mechelen maken ze gebruik van een andere aanpak met onder andere een online bevraging en een reizende tentoonstelling om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Hij vindt de aanpak van Lokaal bestuur Edegem te hoogdrempelig. Hij benadrukt het belang van de jongere generatie die te maken zal hebben met dit nieuwe ruimtelijk plan. Deze moeten de mensen warm maken om mee na te denken maar daar zijn andere methodieken voor nodig.
Voorzitter Philippe Muyters benadrukt dat er naast het online bekijken van het dossier ook een apolitieke infoavond wordt gehouden door het studiebureau. Andere suggesties zijn natuurlijk welkom om dit te verbeteren.
Op de gemeenteraad van mei 2023 werd het bestek en de raming goedgekeurd voor de opmaak van een beleidsplan veerkrachtige ruimte Edegem.
Op 31 juli 2023 werd vastgesteld dat de offertevraag nog niet uitgestuurd was, hoewel de deadline oorspronkelijk 10 juli was.
Op 31 oktober 2023 gunt het bestuur de opdracht aan Atelier Romain.
In het lastenboek stond een belangrijke passage:
Het ‘Beleidsplan Veerkrachtige Ruimte Edegem’ komt tot stand mits een doorgedreven participatie en bevat de thematische beleidskaders die de ruimtelijk-functionele uitdagingen van vandaag in Edegem voldoende het hoofd kunnen bieden.
Ook collega Goedele Van der Spiegel benadrukte eerder al dat het belangrijk is dat dit plan breed gedragen is.
Gezien we ondertussen toch al februari 2024 zijn en het bestuur dit beleidsplan nog absoluut goedgekeurd wil hebben deze legislatuur, hadden we vanuit de fractie Lijst voor Edegem hierover nog enkele vragen.
Vragen
Burgemeester Koen Metsu verduidelijkt dat alle Belgen een oproepingsbrief zullen ontvangen. De Europeanen, die niet Belg zijn, krijgen deze enkel als ze zich hebben geregistreerd. Enkel de -18 jarigen hebben geen stemplicht en kunnen zelf beslissen of ze al dan niet komen stemmen. De communicatiedienst werkt momenteel aan twee flyers. Enerzijds voor de -18 jarige die de mogelijkheid krijgen om te stemmen en anderzijds voor de jongeren tussen de 18 en 23 jaar die voor het eerst moeten gaan stemmen.
De voorzitter vraagt aan raadslid Van Laer of dit punt moet worden behandeld of hij na deze informatie er op zal vertrouwen dat deze campagne wordt uitgevoerd.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) trekt het punt in en vertrouwt erop dat de jongeren worden aangemoedigd om te gaan stemmen.
Schepen Albert Follens legt uit dat de niet bevuilde hoop op 5 februari werd afgevoerd. De bevuilde hoop zal eind februari worden afgevoerd. Deze grond werd niet verspreid maar zal worden gereinigd in een reinigingscentrum. Er zitten zware metalen in maar het blijft onder de voorwaarde van 40 procent om te mogen reinigen. Daarna zal de grondreinigingscentrum beslissen wat er met de gereinigde grond zal gebeuren. De kost die werd overeengekomen werd geschat op 900 ton maar het lijkt momenteel maar over 600 ton te gaan. Dit zal dus een positief gevolg hebben voor de kost ook al blijft het een hoge factuur.
Het verwijderen van de hopen grond zorgt voor een positief gevolg voor de site. Een deel van de site zal worden gebruikt als WADI met de aanleg van een parkzone grenzend aan WoonZorgCentrum Immaculata.
Raadslid Sien Pillot (Groen) vindt dit gerustellend en bedankt de schepen voor de antwoorden. Ze is tevreden met de uiteindelijke plannen van de site. Het lijkt haar het best mogelijke plan en vindt het een mooie aanvulling. Ze vraagt nog wel naar de totaalfactuur.
Schepen Albert Follens kan hier pas na de weging van de grond een concreet antwoord op geven. Het is wel al zeker dat het hier over een groot bedrag zal gaan.
Raadslid Goedele Van der Spiegel informeert of de aanleg van deze WADI gevolgen heeft voor de aanleg van de koker aan de Minervesite.
Voorzitter Philippe Muyters verduidelijkt dat er na de aanleg van de koker aan de Minervesite nog altijd overschot aan water zal zijn die nu kan worden opgevangen.Argumentatie
Op het voormalige rugbyterrein aan Mitterlije stonden twee gebouwen. Daarnaast lagen er op het terrein diverse hopen grond, zeefresten, steenpuin, betonpuin en ander afval.
Na de sloop en verder opruim van het terrein resten nog 2 hopen grond, waarvan één hoop sterk vervuild is. Om het terrein geschikt te maken voor toekomstig gebruik dienen ook deze hopen grond afgevoerd te worden.
Tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen op 4 december, werd beslist de opdracht voor overname en afvoer van grond - terrein Mitterlije te gunnen aan Grondwerken Paul Heylen bvba.
Op 6 februari 2024 kreeg onze fractie melding dat er werken bezig waren op het terrein.
Vragen
Wanneer werden de grondwerken gestart?
Wij kregen melding dat er grond verspreid werd over de site. Klopt dit?
Werd de grond gereinigd?
De kosten voor het reinigen van de grond zijn sterk afhankelijk van het slibresidu dat overblijft na het reinigingsproces. Is de totale kostprijs van de werken reeds gekend?
Wat gebeurt er met de gereinigde grond?
Wat is er nog mogelijk op de site en zijn er al verdere plannen?
Joost Goris - Mechelsesteenweg - vraag om de afstelling van de lichten aan het nieuwe kruispunt te bekijken
Rudi Dias - evenement Soul Tribe - vraag waarom de uren van de ticketverkoop afwijken van de beslissing van het college
Adrian De Weerdt - De Wieken - vraag tot meer sensibilisering en meldingen van afvalproblematiek
Sien Pillot - VTC Kruispunt - problemen met binnendeuren beperken reservaties van zalen
Bart Breugelmans - melding van slecht geplaatst bord werken Boniverlei - Mechelsesteenweg