Aard van de werken
Voor de aanleg van een glasvezelnetwerk, vraagt Firma Jacobs in opdracht van Fiberklaar een signalisatievergunning aan om werken uit te voeren. Voor de geplande werken werd door fiberklaar een synergieaanvraag gelanceerd waarop Fluvius, Wyre en Water-link op intekende. Ook voor deze nutsmaatschappijen worden leidingen aangelengd of vernieuwd.
Het betreft aanleg van het glasvezelnetwerk, waarbij een open sleuf gegraven word van ongeveer 60cm diepte in het voetpad. Waar ook waterleiding vervangen wordt, moeten de sleuven dieper gegraven worden op ongeveer 1m.
Aanvraagproces
De geplande werken werden reeds op voorhand besproken met de cluster publiek domein tijdens het tweewekelijks overleg met de aannemer van fiberklaar. Daarbij werden de principes van de signalisatie, omleiding en timing besproken.
Principe van de signalisatie
De werken bevinden zich in de voetpadzone, waarbij een open sleuf wordt gegraven. Om de werken te kunnen uitvoeren en voor opslag van de grond wordt de berm en een deel van de rijbaan ingenomen. In de Ingenieur Haesaertslaan wordt er daarom tijdelijk beperkt enkelrichtingsverkeer ingesteld tussen Te Nijverdoncklaan en de Prins Boudewijnlaan. Ook in de Simon Stevinlaan wordt er tijdelijk beperkt enkelrichtingsverkeer ingesteld.
omleiding
Voetgangers behouden het voetpad aan minstens één zijde van de rijbaan. In de Mariënlaan wordt eer een corridor voorzien over de rijbaan en de parkeerstrook.
Fietsers mogen in beide richtingen blijven rijden.
De Lijn ondervind geen hinder.
Voor gemotoriseerd verkeer wordt een bewegwijzerde omleiding ingelegd. Deze volgt de kortste route. Op de Prins Boudewijnlaan en Kerkplein worden vooraankondigingsborden geplaatst om de automobilisten te informeren over de afsluiting en omleiding.
timing
De werken op drukke assen of schoolomgevingen gebeuren best in een luwteperiode om de hinder te bepereken. Doorgaans zijn dat de schoolvakanties. Echter is het niet mogelijk om alle werken tijdens schoolvakanties te vragen. Daarom werden volgende afpraken gemaakt met de aannemer:
- in de Ingenieur Haesaertslaan worden de werken pas opgestart na de ochtend scholenspits (basis en secundaire scholen), dus na 08:30 en beëindigd als de basisschool gedaan is, dus tot 15:15. Dit omdat de werfzone zich in een onmiddelijke schoolomgeving bevind (OLFA Elsdonk) en op een belangrijke fiets-as gelegen is (OLVE Secundair e.a. secundaire scholen)
- langs de Prins Boudewijnlaan (lengte 30m) worden de werken pas opgestart nà de ochtend pendel spits, dus na 09:00u en worden dezelfde dag volledig afgewerkt en herbestraat vóór de avondspits begint, dus tot 16:00. Het betreft hier immers een dubbelrichting fietspad dat omwille van de werken gedeeld zal moeten worden met de voetgangers.
- in de Mariënlaan en Simon Stevinlaan worden er geen specifieke beperkingen opgelegd.
Minder hinder maatregelen
- De school OLFA Elsdonk wordt op voorhand op de hoogte gesteld zodat zij een mail met informatie over de verkeersmaatregelen en bereikbaarheid kunnen bezorgen aan de ouders.
- Er werden tijdszones afgesproken waar en wanneer er wel/niet gewerkt mag worden.
- De opslag van materiaal zal gebeuren in de rustigere Jozef Jespersstraat en niet in de Ingenieur Haesaertslaan waar véél fietsverkeer langskomt.
- De bewoners ontvangen een bewonersbrief van de aannemer.
- voorwegwijzers worden geplaatst op de Prins Bouwijnlaan en kerkplein.
Signalisatie
Bij bouw- en wegeniswerken moet de inname van het openbaar domein voldoende gesignaleerd worden.
Delegatie verlenging
Grondwerken waartoe nutsleidingwerken behoren zijn onderhevig aan de weersomstandigheden.
Verlengingen worden aangevraagd naar aanleiding van slechte weersomstandigheden.
Mogelijks lopen werkzaamheden vertraging op, die echter pas echt duidelijk worden naarmate het einde van de voorziene periode nadert.
Om te vermijden dat de werkzaamheden 1 of meerdere dagen moeten gestaakt worden stellen we voor om de goedkeuring van een potentiële nieuwe verlengingsaanvraag mits ze géén wijziging van de huidige signalisatieplannen inhoudt, te delegeren aan de administratieve diensten.
Artikelen 60 §2 en 78 §1, 1° van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Dit besluit bepaalt de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens die niet in dit reglement voorzien zijn, evenals de manier waarop de werken en verkeersbelemmeringen moeten gesignaleerd worden.
Het signaleren van de op de openbare weg aangebrachte werken valt ten laste van diegene die de werken uitvoert.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een verkeerssituatie aan te duiden.
Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een inname van het openbaar domein voor werken te signaleren.
Het college keurt de signalisatievergunning goed voor het uitvoeren van nutswerken in de Ingenieur Haesaertslaan, Mariënlaan en Simon Stevinlaan van 10 september tot en met 30 september 2024 met volgende voorwaarden:
Het college keurt goed dat een eventuele verlenging van deze de signalisatievergunning voor deze specifieke werkzaamheden mag gegeven worden door de administratieve dienst zelf.