Terug
Gepubliceerd op 06/08/2024

2024_SC_00966 - verkeer - signalisatievergunning - Nutswerken - Drie Eikenstraat - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 05/08/2024 - 14:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Michiels, eerste schepen; Philippe Muyters, tweede schepen; Albert Follens, vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Tom De Vries, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Metsu, burgemeester; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen

Secretaris

Tom De Vries, algemeen directeur
2024_SC_00966 - verkeer - signalisatievergunning - Nutswerken - Drie Eikenstraat - goedkeuring 2024_SC_00966 - verkeer - signalisatievergunning - Nutswerken - Drie Eikenstraat - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0052

Aanleiding en context

Voor de aanleg van een glasvezelnetwerk in de Drie Eikenstraat, vraagt Firma Jacobs  in opdracht van Fiberklaar een signalisatievergunning aan om werken uit te voeren.

Het betreft aanleg van het glasvezelnetwerk, waarbij een open sleuf gegraven word van ongeveer 60cm diepte in het voetpad. Om de rijbaan te dwarsen worden op twee plaatsen onderboringen uitgevoerd, waarbij het nieuwe asfalt niet moet opgebroken worden en het verkeer kan blijven passeren. 

Er zal op twee plaatsen gewerkt worden:

  1. Over een lengte van 300m, aan noordelijke zijde, tussen Strijdersstraat en Kladdenbergstraat, van huisnr 1 tot 77. Aansluitend een boring in het verlengde van de Jan de Bodtlaan
  2. Over een lengte van 180m, aan noordelijke zijde, tussen Baron de Celleslaan en de Prins Boudewijnlaan, huisnr 153 tot voorbij 177. Aansluitend een boring in het verlengde van de Kladdenbergstraat.

De geplande werken werden reeds op voorhand besproken met de cluster publiek domein tijdens het tweewekelijks overleg met de aannemer van fiberklaar. Daarbij werden de principes van de signalisatie, omleiding en timing besproken.

De signalisatieaanvraag in het vergunningsloket Eaglebe werd opgemaakt op 18 juli 2024 met een originele startdatum van 5 augustus 2024. Dat wil zeggen 12 werkdagen terwijl de aanvraagtermijn voor nutswerken met omleiding 20 werkdagen (ongeveer 1 maand) betreft. De aanvraagtermijn werd dus niet gerespecteerd.

Argumentatie

Principe van de signalisatie:

De werken bevinden zich in de voetpadzone, waarbij een open sleuf wordt gegraven. Vlak naast het voetpad ligt een enkelrichting fietspad. Om de werken te kunnen uitvoeren en voor opslag van de grond moet het voetpad, het fietspad en de parkeerstrook ingenomen worden. Ook op de rijstrook aan de zijde van de werken zal geregeld korte hinder zijn door vrachtwagens of graafkranen. Om de werken vlot en veilig te laten verlopen zal het gemotoriseerd verkeer richting Prins Boudewijnlaan omgeleid moeten worden. De graafkranen en vrachtwagens kunnen zich doorgaans op de parkeerstroken opstellen waardoor fietsers de werfzone voorbij kunnen rijden op een corridor op de rijbaan.

Principe van de omleiding:

Bij het eerdere overleg met de gemeentediensten werd de omleidingsroute gesuggereerd via de woonwijk, omdat in augustus de werken op de Boniverlei opstarten met een omleiding langs de Kontichstraat. De omleiding volgens het signalisatieplan is voorzien door de naastgelegen woonwijk (Terelststraat, Verbindingsplein, Oude Terelststraat, Acht Eeuwenlaan, Terelststraat). Dit zijn woonstraten met hoofdzakelijk erfontsluitingsfunctie (lokale weg type III) en daardoor niet optimaal voor de omleiding van een gebiedsontsluitingsweg (Lokale weg type IIa). Het ingediende signalisatieplan werd ter advies voorgelegd aan de Politie. Deze merkte op dat de omleiding via de woonwijk problemen kan opleveren aan het kruispunt Terelststraat met Prins Boudewijnlaan. Dit kruispunt is voorrangsgeregeld en niet lichtengeregeld. Een aanzienlijk verhoogde uitgaande intensiteit vanuit de woonwijk zou de wachttijden kunnen vergroten waardoor bestuurders grotere risico's nemen. De Prinsboudewijnlaan is een 2x2 weg met een snelheidsregime van 70km/u en dubbelrichting fietspaden. Door de bocht op deze locatie is het zicht beperkt. In het verleden heeft de politie in een gelijkaardige situatie al bijstand moeten verlenen om het verkeer veilig af te wikkelen.

Voor de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid, zou de omleiding beter via de Kontichstraat, Boniverlei en De Villermontstraat verlopen. De omleidingen voor deze werken en die op de Boniverei gelden maar voor één rijrichting en het zou gaan om de tegenovergestelde richting waardoor de toegenomen intensiteiten niet cumulatief zouden zijn. Bovendien zal er parkeerverbod geplaatst worden in de Kontichstraat voor de omleidingsroute van de werken aan de Boniverlei.

Principe van de timing:

De werken gebeuren best in een luwteperiode om de hinder te bepereken. Doorgaans zijn dat de schoolvakanties. Dat heeft bijkomend voordeel dat schoolgaand fietsverkeer geen hinder ondervind. Vandaar werd de timing met de aannemer afgesproken in de zomervakantie waarbij sterk benadrukt wordt dat werken vóór de jaarmarkt moeten afgerond zijn. Op voorwaarde dat de werken tijdig klaar zijn, zou het best zijn dat ze nu in augustus kunnen uitgevoerd worden.

 

Juridische grond

Artikelen 60 §2 en 78 §1, 1° van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Dit besluit bepaalt de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens die niet in dit reglement voorzien zijn, evenals de manier waarop de werken en verkeersbelemmeringen moeten gesignaleerd worden.
Het signaleren van de op de openbare weg aangebrachte werken valt ten laste van diegene die de werken uitvoert.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een verkeerssituatie aan te duiden.

Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een inname van het openbaar domein voor werken te signaleren.

Adviezen

Projectmedewerker mobiliteit Gunstig onder voorwaarden
  • De termijn voor de signalisatieaanvraag werd niet gerespecteerd (12 werkdagen i.p.v. 20 werkdagen). Om deze reden kan de aanvraag, na inwinnen van de adviezen, onmogelijk tijdig geagendeerd worden op een regulier college. Om die reden werd in dit besluit de aanvangsdatum van 5 augustus reeds aangepast naar 12 augustus, wat nog steeds korter is dan de reguliere aanvraagtermijn.
  • Het signalisatieplan bevat meerdere strijdigheden met de wetgeving van het verkeersreglement (KB 1/12/1975), de plaatsingsvoorwaarden (MB 11/10/1976) en het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen (MB 7/5/1999). De overvloed aan (foute) verkeersborden maakt het plan onleesbaar om te kunnen beoordelen. Een niet limitatieve opsomming:
    •  een snelheidsbeperking van 30km/u wordt getekend op de Prins Boudewijnlaan terwijl dit geen deel uitmaakt van de werfzone. Mocht men op de Prins Boudewijnlaan werken moeten uitvoeren, dan moet dit gesignaleerd zijn volgens werken van de 2e categorie (MB 7/5/1999) waarbij signalisatie op afstand reed 300m voor de start van de werken wordt geplaatst voor werken die het verkeer weinig hinderen. Een snelheidsverlanging van 70km/u naar 50km/u is dan mogelijk, een verlaging naar 30km/u is uitzonderlijk.
    • Verbodsbord C35 (verboden in te halen) en C43 (snelheidsbeperking) zijn geldig tot aan het volgende kruispunt. Ze worden dus niet geplaatst in de zijstraten maar op het wegsegment waar ze van toepassing zijn.
    • Op enkele locaties ontbreekt een (alternatieve) doorgang voor voetgangers. Dit in de Jan de Bodlaan waar aan beide zijde het voetpad afgesloten wordt. Ook aan het kruispunt met de Prins Boudewijnlaan, waar er onvoldoende rekening gehouden is met een realistische en natuurlijke route voor fietsers en voetgangers.
    • De borden die duiden op de enkelrichting (F19 enkelrichting en C1 vorboden richting) zijn aangevuld met onderborden die een uitzondering vormen voor fietsers. Deze onderborden zijn niet nodig wanneer de fietspaden en corridor aangeduid zijn door gebodsborden D7 verplicht fietspad en D10 verplicht voet- fietspad). De onderborden kunnen voor verwarring zorgen.
  • Een omleiding via de woonwijk is niet aangewezen. De (tijdelijk) verhoogde intensiteiten hebben een negatieve impact op de verkeersleefbaarheid voor de omwonenenden. Een omleiding via wegen van gelijke of hogere categorie is mogelijk en haalbaar en geniet daarom de voorkeur.
  • Na 21 augustus mogen er geen leidingen meer worden aangelegd. Dat wil zeggen dat bij een eventuele verlengen van maximaal twee dagen enkel (tijdelijk) herstel van de bestrating mag uitgevoerd worden en een nieuwe vergunning moet aangevraagd worden mochten er nog leidingen geplaatst moeten worden. Dit met als doel dat alle sleuven en putten hersteld zijn tegen de jaarmarkt en op de eerste schooldag.
HEKLA Ongunstig advies

De eerste locatie van de werken is gelegen in de Drie Eikenstraat, vanaf de Strijdersstraat tot de Kladdenbergstraat aan de zijde van de oneven huisnummers. Dit begint aan de parking van de Drie Eikenstraat tot aan pand 79. Deze zone van de werken ligt voor het grootste deel in de jaarmarktzone.

De tweede locatie van deze werken is gesitueerd in de Drie Eikenstraat vanaf de Baron de Celleslaan tot aan de Prins Boudewijnlaan, eveneens de kant van de oneven huisnummers. Tijdens dezelfde periode, 12/08/2024 - 16/08/2024 voert dezelfde firma ook werken uit in de Baron de Celleslaan waardoor deze ook moeilijk bereikbaar is.

Wij hebben geen enkele sluitende garantie dat deze werken in de Drie Eikenstraat tijdig zullen uitgevoerd worden. In het verleden is al gebleken dat dit wel degelijk mogelijk is.

Gezien 1 deel van deze werken in de jaarmarkt zone ligt kunnen wij enkel NEGATIEF advies geven voor de werken in de Drie Eikenstraat.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur
<p><span style="text-decoration: underline;">Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur</span><br />Naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt  de signalisatievergunning goed voor het uitvoeren van nutswerken in de Drie Eikenstraat van 12 augustus tot en met 21 augustus 2024 met volgende voorwaarden:

  • Er mogen na 21 augustus géén nieuwe leidingen meer geplaatst worden. Bij een eventuele verlenging moet het (tijdelijke) herstel ten laatste op 23 augustus klaar zijn.
  • De Lijn moet positief advies verlenen
  • Het signalisatieplan moet volgens dezelfde algemene principes aangepast worden zodat het voldoet aan de geldende wetgeving. Het college delegeert de beoordeling ervan voor dit werk aan de administratieve diensten. Het plan mag niet later dan 7 augustus 12:00 aan de dienst bezorgt worden ter beoordeling.
  • De omleiding moet verlopen via de Kontichstraat.

Artikel 2

Het college keurt goed dat een eventuele verlenging van deze de signalisatievergunning voor deze specifieke werkzaamheden mag gegeven worden door de administratieve dienst zelf.