Voor de aanleg van een glasvezelnetwerk in de Drie Eikenstraat, vraagt Firma Jacobs in opdracht van Fiberklaar een signalisatievergunning aan om werken uit te voeren.
Het betreft aanleg van het glasvezelnetwerk, waarbij een open sleuf gegraven word van ongeveer 60cm diepte in het voetpad. Om de rijbaan te dwarsen worden op twee plaatsen onderboringen uitgevoerd, waarbij het nieuwe asfalt niet moet opgebroken worden en het verkeer kan blijven passeren.
Er zal op twee plaatsen gewerkt worden:
De geplande werken werden reeds op voorhand besproken met de cluster publiek domein tijdens het tweewekelijks overleg met de aannemer van fiberklaar. Daarbij werden de principes van de signalisatie, omleiding en timing besproken.
De signalisatieaanvraag in het vergunningsloket Eaglebe werd opgemaakt op 18 juli 2024 met een originele startdatum van 5 augustus 2024. Dat wil zeggen 12 werkdagen terwijl de aanvraagtermijn voor nutswerken met omleiding 20 werkdagen (ongeveer 1 maand) betreft. De aanvraagtermijn werd dus niet gerespecteerd.
Principe van de signalisatie:
De werken bevinden zich in de voetpadzone, waarbij een open sleuf wordt gegraven. Vlak naast het voetpad ligt een enkelrichting fietspad. Om de werken te kunnen uitvoeren en voor opslag van de grond moet het voetpad, het fietspad en de parkeerstrook ingenomen worden. Ook op de rijstrook aan de zijde van de werken zal geregeld korte hinder zijn door vrachtwagens of graafkranen. Om de werken vlot en veilig te laten verlopen zal het gemotoriseerd verkeer richting Prins Boudewijnlaan omgeleid moeten worden. De graafkranen en vrachtwagens kunnen zich doorgaans op de parkeerstroken opstellen waardoor fietsers de werfzone voorbij kunnen rijden op een corridor op de rijbaan.
Principe van de omleiding:
Bij het eerdere overleg met de gemeentediensten werd de omleidingsroute gesuggereerd via de woonwijk, omdat in augustus de werken op de Boniverlei opstarten met een omleiding langs de Kontichstraat. De omleiding volgens het signalisatieplan is voorzien door de naastgelegen woonwijk (Terelststraat, Verbindingsplein, Oude Terelststraat, Acht Eeuwenlaan, Terelststraat). Dit zijn woonstraten met hoofdzakelijk erfontsluitingsfunctie (lokale weg type III) en daardoor niet optimaal voor de omleiding van een gebiedsontsluitingsweg (Lokale weg type IIa). Het ingediende signalisatieplan werd ter advies voorgelegd aan de Politie. Deze merkte op dat de omleiding via de woonwijk problemen kan opleveren aan het kruispunt Terelststraat met Prins Boudewijnlaan. Dit kruispunt is voorrangsgeregeld en niet lichtengeregeld. Een aanzienlijk verhoogde uitgaande intensiteit vanuit de woonwijk zou de wachttijden kunnen vergroten waardoor bestuurders grotere risico's nemen. De Prinsboudewijnlaan is een 2x2 weg met een snelheidsregime van 70km/u en dubbelrichting fietspaden. Door de bocht op deze locatie is het zicht beperkt. In het verleden heeft de politie in een gelijkaardige situatie al bijstand moeten verlenen om het verkeer veilig af te wikkelen.
Voor de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid, zou de omleiding beter via de Kontichstraat, Boniverlei en De Villermontstraat verlopen. De omleidingen voor deze werken en die op de Boniverei gelden maar voor één rijrichting en het zou gaan om de tegenovergestelde richting waardoor de toegenomen intensiteiten niet cumulatief zouden zijn. Bovendien zal er parkeerverbod geplaatst worden in de Kontichstraat voor de omleidingsroute van de werken aan de Boniverlei.
Principe van de timing:
De werken gebeuren best in een luwteperiode om de hinder te bepereken. Doorgaans zijn dat de schoolvakanties. Dat heeft bijkomend voordeel dat schoolgaand fietsverkeer geen hinder ondervind. Vandaar werd de timing met de aannemer afgesproken in de zomervakantie waarbij sterk benadrukt wordt dat werken vóór de jaarmarkt moeten afgerond zijn. Op voorwaarde dat de werken tijdig klaar zijn, zou het best zijn dat ze nu in augustus kunnen uitgevoerd worden.
Artikelen 60 §2 en 78 §1, 1° van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Dit besluit bepaalt de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens die niet in dit reglement voorzien zijn, evenals de manier waarop de werken en verkeersbelemmeringen moeten gesignaleerd worden.
Het signaleren van de op de openbare weg aangebrachte werken valt ten laste van diegene die de werken uitvoert.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een verkeerssituatie aan te duiden.
Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een inname van het openbaar domein voor werken te signaleren.
De eerste locatie van de werken is gelegen in de Drie Eikenstraat, vanaf de Strijdersstraat tot de Kladdenbergstraat aan de zijde van de oneven huisnummers. Dit begint aan de parking van de Drie Eikenstraat tot aan pand 79. Deze zone van de werken ligt voor het grootste deel in de jaarmarktzone.
De tweede locatie van deze werken is gesitueerd in de Drie Eikenstraat vanaf de Baron de Celleslaan tot aan de Prins Boudewijnlaan, eveneens de kant van de oneven huisnummers. Tijdens dezelfde periode, 12/08/2024 - 16/08/2024 voert dezelfde firma ook werken uit in de Baron de Celleslaan waardoor deze ook moeilijk bereikbaar is.
Wij hebben geen enkele sluitende garantie dat deze werken in de Drie Eikenstraat tijdig zullen uitgevoerd worden. In het verleden is al gebleken dat dit wel degelijk mogelijk is.
Gezien 1 deel van deze werken in de jaarmarkt zone ligt kunnen wij enkel NEGATIEF advies geven voor de werken in de Drie Eikenstraat.
Het college keurt de signalisatievergunning goed voor het uitvoeren van nutswerken in de Drie Eikenstraat van 12 augustus tot en met 21 augustus 2024 met volgende voorwaarden:
Het college keurt goed dat een eventuele verlenging van deze de signalisatievergunning voor deze specifieke werkzaamheden mag gegeven worden door de administratieve dienst zelf.