Terug
Gepubliceerd op 20/03/2024

2024_SC_00362 - verkeer - signalisatievergunning - vernieuwing fietspad - Mechelsesteenweg - DEEL 2 FASE 6a - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 18/03/2024 - 14:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Philippe Muyters, tweede schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Filip Schramme, waarnemend algemeen directeur

Secretaris

Filip Schramme, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Koen Metsu, burgemeester
2024_SC_00362 - verkeer - signalisatievergunning - vernieuwing fietspad - Mechelsesteenweg - DEEL 2 FASE 6a - goedkeuring 2024_SC_00362 - verkeer - signalisatievergunning - vernieuwing fietspad - Mechelsesteenweg - DEEL 2 FASE 6a - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0052

Aanleiding en context

Willemen Infra voert volgende werken uit in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer: asfalteren en deels verbreden fietspaden, aanleg toegankelijke bushaltes en aanpassingen aan kruispunten en verkeerslichten.

Deel 1 omvatte het traject Mechelsesteenweg tussen Vredestraat (Kontich) en Buizegemlei aan weerszijden. Deel 1 werd opgedeeld in drie fases en uitgevoerd tussen maart en juni 2023.

Deel 2 omvat het traject Mechelsesteenweg tussen Buizegemlei en Molenlei aan weerszijden. Deel 2 wordt opnieuw in meerdere fases opgedeeld.

Willemen Infra vraagt voor Deel 2, fase 6a (zie tekst in vetjes) een signalisatievergunning aan:

Fase 1: 

Starten vanaf N1x Jan Frans Gellyncklaan (excl kruispunt) tot en met N1 x Edegemsestraat (excl kruispunt)
Rijrichting Antwerpen inname fietspad, parkeervak en één rijvak. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).

Fase 2: 

Kruispunt N1 x Edegemsestraat (rijrichting Antwerpen)
Rijrichting Antwerpen inname fietspad, parkeervak en één rijvak, ook op het kruispunt. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).
Auto en fietsverkeer heeft géén doorgang meer van Edegem (Hovestraat) naar Hove (Edegemsestraat). Een omleiding wordt voorzien.

Fase 3:

Kruispunt N1 x Hovestraat (rijrichting Kontich)
Rijrichting Kontich inname fietspad, parkeervak en één rijvak, ook op het kruispunt. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting tussen Groenstraat en Edegemsestraat).
Auto-, fiets- én voetgangersverkeer heeft géén doorgang meer van Edegem (Hovestraat) naar Hove (Edegemsestraat). Een omleiding wordt voorzien.

Fase 4:

De inname van deze fase is de combinatie van fase 3 die afgewerkt wordt en fase 5 die opgestart wordt. Zie omschrijving respectievelijke fases.

Fase 5:

starten vanaf N1 x Hovestraat (excl kruispunt) tot en met N1 x Buizegemlei (excl kruispunt)
Rijrichting Kontich inname fietspad, parkeervak en één rijvak. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).

Fase 5b:

Idem fase 5 met uitbreiding van het kruispunt N1 x Buizegemlei.
Het kruispunt wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer tussen de wijk Buizegem en de N1 en volgt een omleiding. Voetgangers en Fietsers behouden doorgang. 

Fase 6:

Kruispunt N1 x Boniverlei (rijrichting Kontich) + het wegsegment van de Boniverlei tussen de N1 en de Hovestraat (excl kruispunt)
Rijrichting Kontich inname fietspad, parkeervak, afslagstrook en één rijvak, ook op kruispunt. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting tussen Molenlei en Hovestraat).
Auto-, fiets- én voetgangersverkeer heeft géén doorgang meer van Boniverlei naar N1. Een omleiding wordt voorzien.
Voor de Boniverlei (tussen Hovestraat en N1) geldt een verbod uitgezonderd plaatselijk verkeer. Dit deel van de straat loopt dood. Tussen huisnummer 28 en 14 wordt gewerkt met een mobiele werfzone. Vanaf huisnummer 12 tot aan het kruispunt met de Mechelsesteenweg wordt één rijvak ingenomen als werfzone. Aan de overzijde wordt een stilstaan en parkeerverbod geplaatst op de parkeerstrook voor een vlotte toegang tot de woningen.

Fase 6a:

Kruispunt N1 x Boniverlei  + het wegsegment van de Boniverlei tussen de N1 en de Hovestraat (excl kruispunt)
Rijrichting Kontich inname middenberm en twee rijvakken. Fietsers hebben opnieuw doorgang. Gemotoriseerd verkeer op N1 blijft mogelijk over afslagstrook. Snelheidsbeperking 50km/u.
Rijrichting Antwerpen inname middenberm en één rijvak. Alle verkeer behoudt doorgang. Keren is mogelijk. Snelheidsbeperking 50km/u.
Oversteekplaats voor fietsers en voetgangers afgesloten (dwarsen N1).
Voor de Boniverlei (tussen Hovestraat en N1) geldt een verbod uitgezonderd plaatselijk verkeer. Dit deel van de straat loopt dood net zoals in de voorgaande fase, maar zal wel terug opengesteld worden (zuidoostelijke zijde) voor  fietsers en voetgangers.

Fase 7: ...

Verdere planning en aanvragen in opmaak

Argumentatie

Aard van de werken
Omdat er breek-, graaf- en asfalteringswerken worden uitgevoerd op het kruispunt zelf is een gedeeltelijke afsluiting met omleiding onvermijdelijk.

Minder hinder
Om de duurtijd in te korten is deze fase op het kruispunt zelf in lengte zo beperkt mogelijk gehouden. De kruispunten en de grotere lengtes tussen de kruispunten zijn als aparte fases voorzien.
Omdat de oversteekplaats voor fietsers (N1 dwarsen) afgesloten zal zijn wordt het fietspad aan oostelijke zijde tijdelijk dubbelrichting tussen Molenlei en Hovestraat zodat omfietsfactor van en naar Groenstraat beperkt blijft.

Omleiding:
Gemotoriseerd verkeer op de N1 Mechelsesteenweg (tussen Antwerpen en Kontich) blijft doorgang behouden in beide richtingen met een vermindering van rijstroken.
Gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers die de N1 dwarsen (tussen Edegem en Hove) volgen een omleiding. De keerbeweging, komende van Kontich, is wel terug mogelijk.
Fietsers en voetgangers op de Mechelsesteenweg behouden de doorgang. Om de N1 te dwarsen kan een omleiding gevolgd worden aan de overzijde van de Mechelsesteenweg. Het fietspad wordt daar tijdelijk dubbel richting. Vooraankondigingsborden voor fietsers worden op de eerstvolgende lichtengeregelde kruispunten geplaatst.

Signalisatie

Bij bouw- en wegeniswerken moet de inname van het openbaar domein voldoende gesignaleerd worden.

Toevoeging dd 15/03/2024 : na overleg met aannemer en AWV zal het signalisatieplan nog aangepast worden waarbij het gemotoriseerd verkeer van het linkerrijvak onmiddellijk naar het rechterrijvak zal geleid worden, ipv omgekeerd zoals nu ingetekend staat.  Dit is ook de meest logische beweging en , doordat deze geleiding ook meer naar het kruispunt Molenlei getrokken wordt, blijven hierdoor alle toegangen naar de parkeerplaatsen én opritten van omwonenden behouden. 

Delegatie verlenging

Grondwerken waartoe nutsleidingwerken behoren zijn onderhevig aan de weersomstandigheden.
Verlengingen worden aangevraagd naar aanleiding van slechte weersomstandigheden.
Mogelijks lopen werkzaamheden vertraging op, die echter pas echt duidelijk worden naarmate het einde van de voorziene periode nadert.
Om te vermijden dat de werkzaamheden 1 of meerdere dagen moeten gestaakt worden stellen we voor om de goedkeuring van een potentiële nieuwe verlengingsaanvraag mits ze géén wijziging van de huidige signalisatieplannen inhoudt, te delegeren aan de administratieve diensten.

Juridische grond

Artikelen 60 §2 en 78 §1, 1° van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Dit besluit bepaalt de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens die niet in dit reglement voorzien zijn, evenals de manier waarop de werken en verkeersbelemmeringen moeten gesignaleerd worden.
Het signaleren van de op de openbare weg aangebrachte werken valt ten laste van diegene die de werken uitvoert.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een verkeerssituatie aan te duiden.

Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een inname van het openbaar domein voor werken te signaleren.

Adviezen

Projectmedewerker mobiliteit Gunstig advies

Ingetekende werfzone aan middenberm komt niet overeen met grenzen van ontwerpplannen. De werfzone zou daarom ruimer geplaatst kunnen worden. Dit heeft enkel invloed op de voorsignalisatie en de geleiding bij het wegvallen van de rechtse rijstrook. Deze aanpassing gaat maar over enkele tientallen meters en heeft weinig invloed op de verkeersafwikkeling. Het wegvallen van het rijvak is op ruim voldoende afstand voorbij de verkeerslichten aan de Molenlei. Deze aanpassing kan gebeuren in verder overleg met AWV en de aannemer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur
<p><span style="text-decoration: underline;">Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur</span><br />Naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de signalisatievergunning voor werken aan het fietspad op de Mechelsesteenweg DEEL 2 FASE 6a goed voor de periode van 25 maart tot en met 10 april 2024.

Artikel 2

Het college keurt goed dat een aanpassing van deze de signalisatievergunning, zoals omschreven in het advies van de projectmedewerker mobiliteit, voor deze specifieke werkzaamheden mag gegeven worden door de administratieve dienst zelf.

Artikel 3

Het college keurt goed dat een eventuele verlenging van deze de signalisatievergunning voor deze specifieke werkzaamheden mag gegeven worden door de administratieve dienst zelf.