Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

2024_SC_00146 - verkeer - signalisatievergunning - vernieuwing fietspad - Mechelsesteenweg - DEEL 2 FASE 6 - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 05/02/2024 - 14:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Philippe Muyters, tweede schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Filip Schramme, waarnemend algemeen directeur

Secretaris

Filip Schramme, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Koen Metsu, burgemeester
2024_SC_00146 - verkeer - signalisatievergunning - vernieuwing fietspad - Mechelsesteenweg - DEEL 2 FASE 6 - goedkeuring 2024_SC_00146 - verkeer - signalisatievergunning - vernieuwing fietspad - Mechelsesteenweg - DEEL 2 FASE 6 - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0052

Aanleiding en context

Willemen Infra voert volgende werken uit in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer: asfalteren en deels verbreden fietspaden, aanleg toegankelijke bushaltes en aanpassingen aan kruispunten en verkeerslichten.

Deel 1 omvatte het traject Mechelsesteenweg tussen Vredestraat (Kontich) en Buizegemlei aan weerszijden. Deel 1 werd opgedeeld in drie fases en uitgevoerd tussen maart en juni 2023.

Deel 2 omvat het traject Mechelsesteenweg tussen Buizegemlei en Molenlei aan weerszijden. Deel 2 wordt opnieuw in meerdere fases opgedeeld.

Willemen Infra vraagt voor Deel 2, fase 6 (zie tekst in vetjes) een signalisatievergunning aan:

Fase 1: 

Starten vanaf N1x Jan Frans Gellyncklaan (excl kruispunt) tot en met N1 x Edegemsestraat (excl kruispunt)
Rijrichting Antwerpen inname fietspad, parkeervak en één rijvak. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).

Fase 2: 

Kruispunt N1 x Edegemsestraat (rijrichting Antwerpen)
Rijrichting Antwerpen inname fietspad, parkeervak en één rijvak, ook op het kruispunt. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).
Auto en fietsverkeer heeft géén doorgang meer van Edegem (Hovestraat) naar Hove (Edegemsestraat). Een omleiding wordt voorzien.

Fase 3:

Kruispunt N1 x Hovestraat (rijrichting Kontich)
Rijrichting Kontich inname fietspad, parkeervak en één rijvak, ook op het kruispunt. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting tussen Groenstraat en Edegemsestraat).
Auto-, fiets- én voetgangersverkeer heeft géén doorgang meer van Edegem (Hovestraat) naar Hove (Edegemsestraat). Een omleiding wordt voorzien.

Fase 4:

De inname van deze fase is de combinatie van fase 3 die afgewerkt wordt en fase 5 die opgestart wordt. Zie omschrijving respectievelijke fases.

Fase 5:

starten vanaf N1 x Hovestraat (excl kruispunt) tot en met N1 x Buizegemlei (excl kruispunt)
Rijrichting Kontich inname fietspad, parkeervak en één rijvak. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting).

Fase 5b:

Idem fase 5 met uitbreiding van het kruispunt N1 x Buizegemlei.
Het kruispunt wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer tussen de wijk Buizegem en de N1 en volgt een omleiding. Voetgangers en Fietsers behouden doorgang.

Fase 6:

Kruispunt N1 x Boniverlei (rijrichting Kontich) + het wegsegment van de Boniverlei tussen de N1 en de Hovestraat (excl kruispunt)
Rijrichting Kontich inname fietspad, parkeervak, afslagstrook en één rijvak, ook op kruispunt. Snelheidsbeperking 50km/u. Fietsers omleiding via fietspad aan overzijde (tijdelijk dubbelrichting tussen Molenlei en Hovestraat). 
Auto-, fiets- én voetgangersverkeer heeft géén doorgang meer van Boniverlei naar N1. Een omleiding wordt voorzien.
Voor de Boniverlei (tussen Hovestraat en N1) geldt een verbod uitgezonderd plaatselijk verkeer. Dit deel van de straat loopt dood. Tussen huisnummer 28 en 14 wordt gewerkt met een mobiele werfzone. Vanaf huisnummer 12 tot aan het kruispunt met de Mechelsesteenweg wordt één rijvak ingenomen als werfzone. Aan de overzijde wordt een stilstaan en parkeerverbod geplaatst op de parkeerstrook voor een vlotte toegang tot de woningen.

Fase 7: ...

Verdere planning en aanvragen in opmaak

Argumentatie

Aard van de werken
Omdat er breek-, graaf- en asfalteringswerken worden uitgevoerd op het kruispunt zelf is een gedeeltelijke afsluiting met omleiding onvermijdelijk.

Minder hinder
Om de duurtijd in te korten is deze fase op het kruispunt zelf in lengte zo beperkt mogelijk gehouden. De kruispunten en de grotere lengtes tussen de kruispunten zijn als aparte fases voorzien. Omdat het kruispunt toch wordt afgesloten worden de werken in het eerste deel van de Boniverlei ineens mee uitgevoerd zodat een latere inname niet meer nodig is.

Omleiding:
Gemotoriseerd verkeer op de N1 Mechelsesteenweg (tussen Antwerpen en Kontich) blijft doorgang behouden in beide richtingen met een vermindering van rijstroken.
Gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers die de N1 dwarsen (tussen Edegem en Hove) volgen een omleiding.
Fietsers en voetgangers op de Mechelsesteenweg volgen een omleiding via de verkeerslichten aan de overzijde van de Mechelsesteenweg. Het fietspad wordt daar tijdelijk dubbel richting.

Signalisatie

Bij bouw- en wegeniswerken moet de inname van het openbaar domein voldoende gesignaleerd worden.

Delegatie verlenging

Grondwerken waartoe nutsleidingwerken behoren zijn onderhevig aan de weersomstandigheden.
Verlengingen worden aangevraagd naar aanleiding van slechte weersomstandigheden.
Mogelijks lopen werkzaamheden vertraging op, die echter pas echt duidelijk worden naarmate het einde van de voorziene periode nadert.
Om te vermijden dat de werkzaamheden 1 of meerdere dagen moeten gestaakt worden stellen we voor om de goedkeuring van een potentiële nieuwe verlengingsaanvraag mits ze géén wijziging van de huidige signalisatieplannen inhoudt, te delegeren aan de administratieve diensten.

Juridische grond

Artikelen 60 §2 en 78 §1, 1° van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Dit besluit bepaalt de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens die niet in dit reglement voorzien zijn, evenals de manier waarop de werken en verkeersbelemmeringen moeten gesignaleerd worden.
Het signaleren van de op de openbare weg aangebrachte werken valt ten laste van diegene die de werken uitvoert.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een verkeerssituatie aan te duiden.

Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Dit besluit bepaalt welke verkeerstekens mogen gebruikt worden om een inname van het openbaar domein voor werken te signaleren.

Adviezen

Politiezone HEKLA Gunstig advies
Projectmedewerker mobiliteit Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur
<p><span style="text-decoration: underline;">Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur</span><br />Naast zijn bevoegdheden voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten, voor de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente en voor dringende politieverordeningen is de burgemeester bevoegd voor de uitvoering van de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten van de federale overheid, het gewest of de gemeenschap tenzij die bevoegdheid uitdrukkelijk aan een ander orgaan van de gemeente is opgedragen.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de signalisatievergunning voor werken aan het fietspad op de Mechelsesteenweg DEEL 2 FASE 6 goed voor de periode van 12 februari tot en met 25 maart 2024.

Artikel 2

Het college keurt goed dat een eventuele verlenging van deze de signalisatievergunning voor deze specifieke werkzaamheden mag gegeven worden door de administratieve dienst zelf.