De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare en besloten zitting van 27 maart 2023 goed.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
De dienstverlening rond arbeidstrajectbegeleiding en activering, rond Wijk-werken en rond de regierol sociale economie is met ingang van 1 januari 2020 geïntegreerd in één intergemeentelijk samenwerkingsverband: ILV Zora Werkt!
Net zoals de jaarrekening dient ook de aanpassing van de meerjarenplanning en het budget van de interlokale vereniging Zora Werkt! jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW's nadat het beheerscomité ze heeft vastgesteld.
De financiële stromen tussen lokaal bestuur Edegem en lokaal bestuur Mortsel als beherende gemeente van Zora Werkt waren tot nu toe:
- de loonkost van de arbeidstrajectbegeleider die op de eigen payroll van lokaal bestuur Edegem staat (0,8 VTE): deze werd volledig door lokaal bestuur Edegem gedragen;
- de loonkost van de halftijdse arbeidstrajectbegeleider die door lokaal bestuur Mortsel als beherende gemeente van de interlokale vereniging werd aangeworven en dus op de payroll van lokaal bestuur Mortsel staat: deze werd tot 2022 gefactureerd aan Edegem;
- een gemeentelijke bijdrage in de overheadkosten van Zora Werkt: voor Edegem schommelt dit per jaar rond de 14.300 EUR (zie gekoppeld besluit).
De effectieve uitgaven aan Zora Werkt sinds 2020 worden weergegeven in onderstaand schema. Daaruit kan afgeleid worden dat een aantal kostencomponenten voor één of meer jaren niet aangerekend werden omdat de interlokale vereniging toen ‘break even’ draaide.
Kostencomponent | 2020 | 2021 | 2022 |
Loon arbeidstrajectbegeleider (atb'er) op payroll Edegem (0,8 VTE) | werkte nog niet voor Zora Werkt | werkt pas sinds mei 2021 voor Zora Werkt | 66.807 EUR |
Loon atb’er op payroll Mortsel (0,5 VTE) | 22.500 EUR | 22.500 EUR | 28.000 EUR (niet aangerekend) |
Gemeentelijke bijdrage | 1.284 EUR (niet aangerekend) | 14.321 EUR (niet aangerekend) | 14.386 EUR |
|
|
Mortsel is de beherende gemeente van de interlokale vereniging ZORA Werkt. Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en Wommelgem zijn de participerende gemeenten. De vereniging moet kostendekkend werken. De inkomsten worden aangewend voor de werkingsmiddelen, de coördinatiekost en de personeelskost die de beherende gemeente maakt ter uitvoering van haar opdrachten voor de vereniging.
Volgende factoren liggen aan de basis van de tussentijdse wijziging van het meerjarenplan en van de gemeentelijke bijdragen in het financieel resultaat:
Daarom wordt voorgesteld om de werking van Zora Werkt aan te passen als volgt:
1) Al de uitgaven die worden gedaan in het kader van Zora Werkt worden gedragen door lokaal bestuur Mortsel. Het totaal van inkomsten en uitgaven wordt samen gerapporteerd in de jaarrekening en het meerjarenplan van Zora Werkt. Dit betekent concreet dat de loonkosten van arbeidstrajectbegeleiders die niet op de payroll van lokaal bestuur Mortsel staan (zoals die van Edegem (0,8 VTE)), integraal (met uitzondering van een eventuele Sociale Maribel) door de betrokken besturen aan Mortsel zullen worden gefactureerd wat dus leidt tot een uitgavermindering van:
2023 75 573 EUR
2024 80 108 EUR
2025 83 820 EUR
2) Elk jaar zal er door Zora Werkt een overzicht gemaakt worden van haar totale inkomsten en haar totale uitgaven.
a. In geval van een overschot zal dit worden overgedragen naar het volgende boekjaar.
b. In het geval van een gecumuleerd tekort (= tekort van het boekjaar – overgedragen overschot van vorig boekjaar) zal er aan de deelnemende gemeenten een bijdrage gevraagd worden om tot een break-even situatie te komen.
Deze gemeentelijke bijdrage komt in de plaats van de forfaitaire bijdrage per gemeente zoals vastgesteld in de vorige versie van de meerjarenplanning (zie gekoppeld besluit). Deze bedroeg voor Edegem:
2023 | 14310 EUR |
2024 | 14273 EUR |
2025 | 14255 EUR |
De nieuwe versie van de meerjarenplanning leidt tot volgende gemeentelijke bijdrage:
Resultaatverwerking | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||||
Overgedragen resultaat van het vorige boekjaar | 21.286 | 40.528 | 40.528 | 12.465 | 0 | 0 | |||||
Gecumuleerd resultaat | 40.528 | 40.528 | 12.465 | -474.287 | -667.877 | -765.141 | |||||
Bijdrage Edegem | 20,4% | 0 | 96.531 | 135.932 | 155.728 | ||||||
OK | |||||||||||
Over te dragen resultaat van het boekjaar | 40.528 | 40.528 | 12.465 | 0 | 0 | 0 |
Dit leidt tot volgende effectieve kostprijs van de werking van ILV Zora Werkt voor Edegem voor de ganse periode 2023-2025:
2023 | 2024 | 2025 | Totaal | |||||
huidige meerjarenplanning |
|
|
|
| ||||
nieuwe meerjarenplanning |
|
|
|
| ||||
Verschil |
|
Overeenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting van de interlokale vereniging Zora Werkt!
artikel 15.2. : Verdeling van het financieel resultaat
De beherende gemeente verdeelt het financieel resultaat van de vereniging over de participerende besturen volgens de hieronder staande verdeelsleutel. De verdeelsleutel is samengesteld als het product van volgende elementen:
- het inwonersaantal op 1/1 van het betreffende werkjaar;
- het aantal RMI gerechtigden op 31/12 van het betreffende werkjaar.
artikel 18: De aanpassing van de meerjarenplanning van de vereniging dient ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW’s nadat het beheerscomité ze heeft vastgesteld.
De aanpassing van de meerjarenplanning 2021-2025 van ILV Zora Werkt! werd goedgekeurd door het beheerscomité van ILV Zora Werkt! op 25 november 2022.
De raad keurt de aanpassing van de meerjarenplanning 2021-2025 van de interlokale vereniging Zora Werkt! goed.
Bij de begrotingswijziging zullen de nodige budgettenaanpassingen doorgevoerd worden.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Lawrence Vancraeyenest vult aan dat het bij de scholen vooral gaat over klusjes en toezichtsopdrachten. Over de mogelijke invulling bij het lokaal bestuur kan hij nog geen uitspraak doen aangezien de mogelijkheden nog onderzocht worden.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) vindt het een goede zaak dat het bestuur haar rol opneemt om langdurig werklozen aan werk te brengen. Groen hoopt wel dat het hier gaat om een activeringstraject en niet om een bestraffingstraject. Ze wijzen op de belangrijke rol van een goede begeleiding en een geschikt takenpakket doorheen dit traject zodat deze leerplekken kunnen leiden naar een plaats op de reguliere arbeidsmarkt.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) sluit zich hierbij aan. Hij hoopt wel, nadat de interne oefening is gemaakt, op meer informatie om samen de mogelijkheden te bekijken.
Raadslid Peter Verstraeten (Open VLD) vraagt zich af of zijn mondelinge vraag van een tijdje geleden de aanzet heeft gegeven tot dit punt.
De voorzitter laat weten dat het lokaal bestuur dit traject ziet als de eerste stap in een traject naar werk.
Met REACT EU-middelen wilt Europa/de Vlaamse overheid de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van leerwerkplekken gemeenschapsdienst als bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt.
De middelen voor deze actie worden voorzien vanuit Prioriteit 7, REACT-EU, Specifieke doelstelling 13 Bevordering van het crisisherstel COVID-19-pandemie.
Europa/de Vlaamse overheid voorziet hiervoor in een opstartfinanciering om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW (Groeien en Leren Op de Werkvloer)-partners. Het stimuleert hiermee leerwerkplekken ter beschikking te stellen en hun ondersteuning kwaliteitsvol te organiseren.
Het indienen van een projectvoorstel is voorbehouden voor een individueel Vlaams lokaal bestuur. Ieder lokaal bestuur kan 1 'lump sum' aanvragen, dit kan vanuit de rechtspersoonlijkheid als gemeente/stad/OCMW/district.
De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is. De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar werkzoekend zijn en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren om de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. Deze nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid.
Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringstage van min 32u per maand en max 64u per maand) binnen dit traject van werkplekleren.
Een individueel lokaal bestuur moet een projectvoorstel indienen via de online ESF-applicatie https://esf.vlaanderen.be/
Een projectvoorstel wordt samengesteld door enerzijds het engagement om de vereiste acties uit te voeren en anderzijds het opvragen van de lump sum hiertoe.
Een projectvoorstel kan ingediend worden vanaf 1 januari 2023 tot 15 mei 2023 (middernacht) (uiterste indieningsdatum).
Begin februari, maart, april, mei en juni 2023 worden de ingediende projectvoorstellen telkens in behandeling genomen. De beslissing wordt bekendgemaakt op het einde van die respectievelijke kalendermaanden.
Het goedgekeurde project in deze oproep kent een uitvoeringstermijn tot uiterlijk 31 december 2023. Verlenging van de uitvoeringsperiode en/of uitstel van het opleveren van de vereiste output is niet mogelijk.
Volgende vereiste output worden binnen deze opstartperiode gerealiseerd:
1. Een actief aanbod van competentieversterkende leerwerkplekken aan de GLOW-partner (aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large - zie tabel) bij het lokaal bestuur, vzw's en onderwijsinstellingen.
2. Een plan van aanpak met rollen en verantwoordelijkheden (governance), dat het uitbouwen van de relatie met de GLOW-partners, in functie van het ter beschikking stellen van leerwerkplekken voor gemeenschapsdienst, faciliteert.
Bewijs van punten 1 en 2 wordt geleverd via een per unieke leerwerkplek gemeenschapsdienst ingevulde fiche, afgetekend door de directe leidinggevende van de mentor, verantwoordelijke HR of de algemeen directeur.
3. Het opleiden van mentoren (interne leerwerkplekbegeleiders - aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large - zie tabel). Bewijs van opleiding wordt geleverd via certificaat van deelname.
Deze output is rechtstreeks gekoppeld aan de "lump sum". De methode van "lump sum" houdt een alles of niets principe in. Bij het voldoen aan de verwachte output in relatie met het gekozen engagement (S/M/L/XL "lump sum") blijft de "lump sum" toegekend. Bij het niet of deels voldoen aan de verwachte output wordt de "lump sum" niet toegekend en het voorschot integraal teruggevorderd.
Een lokaal bestuur kiest één van onderstaande formules van "lump sum" als te behalen output:
| Aantal leerwerkplekken | Minimum aantal opgeleide mentoren | Lump sum |
Small (S) | 3 | 1 | 7 396,84 EUR |
Medium (M) | 6 | 2 | 14 793,69 EUR |
Large (L) | 18 | 6 | 44 381,06 EUR |
Extra large (XL) | 39 | 13 | 96 158,96 EUR |
Lokaal bestuur Edegem zal een aantal leerwerkplekken creëren in de eigen organisatie en binnen de Edegemse scholen die gekenmerkt zijn door het feit dat het gaat om puur ondersteunende taken die anders niet worden uitgevoerd en waarbij geen tijdslimiet wordt opgelegd. Op basis van een eerste inventaris van mogelijke leerwerkplekken is het aangewezen om in te tekenen op het 'medium'-pakket voor minimaal 6 plekken.
De effectieve leerwerkplekken zullen worden vastgelegd door het college na aftoetsing met de GLOW-partner.
Artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk.
Conceptnota gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden van 10 december 2021.
Brief Vlaamse Regering betreffende de gemeenschapsdienst en toekomst wijk-werken van 27 oktober 2022.
De raad keurt de indiening van het subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma goed.
Dit houdt het volgende in:
De raad maakt de keuze om de medium output te genereren en minimaal 6 leerwerkplekken te creëren.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Burgemeester Koen Metsu bevestigt dat artikel 3 in de bijlage werd aangepast.
Het reglement van de Rommelmarkt was aan een opfrissing toe omwille van gewijzigde inschrijvingsgelden en enkele praktische aanpassingen.
Volgende wijzigingen zijn aangebracht:
Algemeen:
Elke verwijzing naar 'marktmeester' werd vervangen door 'marktcoördinator'.
Het reglement bevat nu meer actief taalgebruik.
Omwille van de snelheid, het gebruiksgemak en klantvriendelijkheid zet lokaal bestuur in op digitalisering, wat doorgetrokken wordt naar de inschrijvingen van de rommelmarkt, die voortaan enkel digitaal kunnen. Indien nodig kunnen standhouders hulp krijgen in het VTC om zich digitaal in te schrijven.
Artikel 3:
De inschrijving gebeurt uitsluitend via de website van lokaal bestuur Edegem. De inschrijvingen eindigen wanneer alle plaatsen volzet zijn. Er kan door de deelnemers geen aanspraak gemaakt worden op in het verleden toegekende standplaatsen.
Naar analogie met andere indexeringen, en zoals besloten op de Gemeenteraad van 19/12/22 (2022_GR_00145 - reglementen - retributie rommelmarkt vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 - goedkeuring) wordt het standgeld verhoogd van 2,5 euro naar 3 euro per lopende meter.
Artikel 4:
Voor alle standplaatsen wordt aan de verantwoordelijke deelnemer een standgeld gevraagd van 3 euro per lopende meter. 1 standplaats bestaat uit minstens 2 meter. Het standgeld wordt na de reservatie van de gekozen plaatsen via de bank op voorhand betaald binnen de termijn van één maand na de plaatsaanvraag.
Dit artikel werd toegevoegd omdat in het verleden te veel last minute telefonische annuleringen werden gedaan, zonder dat hier een gevolg aan gegeven werd, en met veel extra werk voor de organisatie tot gevolg.
Artikel 5:
Standgelden die reeds gestort zijn worden niet terug betaald, voor gelijk welke reden.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
De raad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
De raad keurt de nieuwe reglementsbepalingen voor de rommelmarkt goed.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Het reglement van de jaarmarkt is aan een opfrissing toe mbt verschillende artikels aangaande de algemene organisatie, afvalpreventie, afvalverwerking, en handhaving van het reglement.
Volgende artikels zijn aangepast:
Algemene organisatie & handhaving
In 2022 is er geprobeerd om het jaarmarktweekend uit te breiden naar de vrijdagavond, maar door het beperkte succes & om de focus op de zaterdag en zondag maximaal te houden is er beslist om dit niet opnieuw te doen.
Artikel 1:
De braderij ter gelegenheid van de jaarmarktfeesten vindt plaats tijdens het weekend van de eerste zondag van de maand september: De braderij ter gelegenheid van de jaarmarktfeesten vindt plaats tijdens het weekend van de eerste zondag van de maand september:
- zaterdag tussen 12 uur en zondag 2 uur
- zondag tussen 10 uur en 21 uur.
Naar analogie met eerdere indexaties in prijzen wordt ook het standgeld van de jaarmarkt aangepast (van 5 naar 6 EUR, en van 10 naar 12 EUR).
Artikel 4
Commerciële deelnemers die geen activiteit in Edegem hebben, betalen een standgeld van 12 EUR per dag en per lopende meter. Niet-Edegemse verenigingen betalen 6 EUR per dag en per lopende meter. Niet-Edegemse non-profit organisaties (goede doelen) betalen 6 EUR per dag, per lopende meter. Edegemse verenigingen, handelaren en non-profit organisaties staan gratis.
Elke standhouder die een autoverkoop of autotentoonstelling organiseert, betaalt bijkomend 12 EUR per dag/per wagen.
Omwille van de helderheid en correcte opvolging is artikel 12 gewijzigd op vlak van deadline voor de aanvraag van geluidsafwijking, en op vlak van registratieverplichting.
Artikel 12:
Het college kan een geluidsafwijking toestaan voor standhouders die elektronisch versterkte muziek willen spelen tijdens één of meerdere optreden(s).
U vraagt de geluidsafwijking aan voor 1 juni. Daarin neemt u het gewenste geluidsniveau dB(A), de exacte plaats van het optreden en de uren van het optreden op.
Deze aanvraag gebeurt tegelijktijdig met uw aanvraag naar een standplaats.
Naast de meetverplichting is er voor elke toegestane geluidsafwijking tijdens de jaarmarkt een registratieverplichting.
Het resultaat van deze registratieverplichting, namelijk een meetrapport (volgens de voorwaarden opgenomen in het besluit van de toegelaten geluidsafwijking) wordt binnen een week na het jaarmarktweekend bezorgd door dit te mailen naar milieu@edegem.be
De standplaatshouder moet deze toelating steeds bij zich hebben.
Zij mogen de andere braderijdeelnemers niet hinderen (bijvoorbeeld door het geluidsvolume) en moeten zich schikken naar de aanwijzingen van het jaarmarktcomité of de jaarmarktcoördinator.
De leden van het jaarmarktcomité mogen zelf beslissen wanneer er te veel hinder is voor de omstaanders en het geluid stiller laten zetten.
Bovendien wordt de mogelijkheid tot uitsluiting van een volgende jaarmarkt op basis van een besluit van het jaarmarktcomité uitgebreid.
Artikel 19:
De beslissingen van de jaarmarktcoördinator of het jaarmarktcomité zijn niet aanvechtbaar.
Deelnemers die zich niet schikken naar deze reglementsbepalingen of de aanwijzingen van de jaarmarktcoördinator of het jaarmarktcomité, zullen indien nodig meteen van de braderij worden uitgesloten met verlies van standgeld.
Niet-naleving van dit reglement kan bovendien tot uitsluiting leiden van deelname van de standhouder op de eerstkomende jaarmarkt.
Het jaarmarktcomité is bevoegd om te oordelen over de ernst van de overtreding.
Afvalpreventie
Naar aanleiding van
- de wet op verbod van recipiënten van éénmalig gebruik voor drank- en cateringmateriaal
- uitgebreide interne evaluaties
- benchmarking met andere omliggende gemeentes
kan lokaal bestuur Edegem nog stappen in de positieve richting zetten mbt afvalpreventie.
De relevante wetgeving:
Art. 5.3.12.1: vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.
Voor evenementen georganiseerd in 2023 kan de minister uitzonderingen voorzien als de eventorganisator kan aantonen dat ondanks tijdige en behoorlijke inspanningen voor een bepaald evenement er onvoldoende capaciteit aan herbruikbare recipiënten en/of wasfaciliteiten beschikbaar is.
Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden.
Art. 5.3.12.2 Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik.
Op de website van OVAM is bijkomend volgende informatie terug te vinden over de toepasselijkheid van deze wetgeving:
Horeca en lokale handel wiens werking in het gebied van de evenementenzone liggen, maken niet noodzakelijk deel uit van het evenement. Zij oefenen hun reguliere werking uit. Dit verandert vanaf het moment zij een buitentoog zetten waardoor ze aangeven effectief deel uit te maken van het evenement, of wanneer de lokale overheid dit anders bepaald.
Bovenstaande is een opportuniteit om te evolueren naar een betere situatie, die meer aanleunt bij de geest van de wetgeving (doel: afval beperken). Daarom is een lichte aanpassing van het jaarmarktreglement naar een verplichte waarborg van 1 EUR voor herbruikbare bekers en 2 EUR voor herbruikbaar servies wenselijk. Een verplichte waarborgregeling is een evidentie en heeft zijn deugd al bewezen bij vele andere evenementen. Voorgaande editie van de jaarmarkt was er al een verplichte waarborg, maar geen uniformiteit in het bedrag, wat bij sommigen voor verwarring en niet-naleving zorgde.
Om de standhouders nog meer te motiveren en sensibiliseren naar minder afvalproductie, biedt lokaal bestuur Edegem ook minder restafval vuilniszakken aan (Van 4 naar 2 restafvalzakken). De 2 PMD zakken blijven behouden.
Omwille van de veiligheid is ook de invoering van een verbod om drinkglazen (i.p.v. herbruikbare bekers) aan te bieden aan bezoekers die niet op een regulier horecaterras zitten wenselijk.
Artikel 16 wordt daarom op een aantal punten aangepast als volgt:
Artikel 16:
.....
" Eten en drinken wordt aangeboden in herbruikbare recipiënten. Alle standhouders hanteren een vaste waarborg van 1 EUR per herbruikbare beker/per glazen flesje, en 2 EUR voor elke set herbruikbaar servies (bord en bestek). "
" Elke standhouder met horeca activiteit krijgt 2 PMD zakken. Deze zijn te bekomen aan het secretariaat tijdens de jaarmarkt. "
" Elke standhouder krijgt 2 restafvalzakken van 60 liter. "
....
Op de jaarmarkt geldt een verbod om drinkglazen aan te bieden aan bezoekers die niet op een terras zitten. Verkoop van glazen flesjes mag wel nog. Horecazaken op het parcours met een buitentoog die erop gericht is om ambulant drankverkoop te doen, schikken zich naar de regels van de jaarmarkt en zijn verplicht om deze drank te schenken in herbruikbare bekers met de waarborgregeling. Horeca uitbaters zien erop toe dat klanten het terras niet verlaten met glazen.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
De raad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
De raad keurt de praktische reglementsbepalingen van de jaarmarktfeesten goed.
Eind december 2022 werden alle gemeentelijke retributie- en belastingreglementen aangepast om deze in lijn te brengen met de stijgende inflatie en onkosten van het lokaal bestuur. De standgelden voor de kermis zijn echter niet opgenomen in een afzonderlijk retributie- of belastingreglement, maar zijn opgenomen in het kermisreglement zelf. Daarom is het aangewezen om dit kermisreglement eveneens aan te passen.
De standgelden voor kermisattracties worden als volgt aangepast:
Artikel 14
Het tarief per lopende meter wordt vastgesteld op 9,00 EUR/per dag voor het jaar 2013.
Voor de bijhorende koelwagens en caravans wordt 32,15 EUR/stuk aangerekend.
Het tarief is ieder jaar indexeerbaar in functie van de evolutie van het
gezondheidsindexcijfer, met als referentie de gezondheidsindex van november 2019
(basis 2013).
Art. 40§3 DLB bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen en wijzingen van alle gemeentelijke reglementen.
De raad keurt het aangepast kermisreglement goed.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) bespreekt de criteria voor het ontvangen van de toelage. Edegem heeft de afgelopen jaren grote veranderingen kunnen uitvoeren qua accommodatie. Ze steunen het plan om nu meer aandacht te besteden naar G-sport en jeugd. Zijn fractie hoopt dat de aandacht voor veilige accommodatie niet naar de achtergrond zal verdwijnen.
Het huidige reglement voor de jaarlijkse betoelaging van sportverenigingen dateert van 2008. Toen werd het accent van toekenning verlegd van kwantitatieve gegevens naar kwalitatieve werkingscriteria.
Het huidige lokaal bestuur wenst een nieuw, bijkomend accent te leggen op de stimulering van de jeugdwerking en van de G-sport in de toekenning van de sportsubsidies.
De voorliggende wijzigingen werden uitgewerkt door een werkgroep uit de gemeentelijke sportraad, met medewerking van sportverenigingen met jeugd- en/of G-sportwerking.
De sportverenigingen stellen dat het aantrekken van jeugd en hen te behouden in sportbeoefening, een opdracht is die een grotere waardering en ondersteuning verdient. Dat geldt ook, zo niet nog meer, voor sportverenigingen die een G-werking opzetten. Een mogelijkheid hiertoe is het toekennen van een groter aandeel in de sportsubsidies voor deze beide items zonder het totaalbedrag van de sportsubsidies te wijzigen.
Vanuit de sportraad werd hiertoe een werkgroep samengesteld, om in het subsidiereglement de verdeelsleutel in het bestaande puntensysteem aan te passen. Zo kunnen clubs met een goede jeugdwerking en/of G-sport bijkomend beloond worden met een verhoogde subsidie.
In art.11, waarin 18 punten verdeeld worden, gaat
- in art. 11.1. in plaats van 45% vroeger, nu 55% of 9,90 punten voor het organiseren van drempelverlagende initiatieven, waarbij mogelijk geïnteresseerden gemakkelijker toegang krijgen tot het (liefst blijvend) beoefenen van de clubsport. Deze worden afzonderlijk georganiseerd en behoren niet tot de reeds bestaande en geregelde clubwerking.
- voor een algemeen drempelverlagend initiatief (alle leeftijden) : 4,95 punten
- voor een drempelverlagend initiatief naar personen met een beperking (alle leeftijden) : 2,97 punten
- voor een drempelverlagend initiatief naar jeugd (-18 jaar) : 1,98 punten
- in art. 11.2. worden de overige 45% of 8,10 punten voor het voeren van gerichte communicatie over de in 11.1. vermelde initiatieven naar de beoogde doelgroepen. De communicatiemiddelen worden vormelijk en inhoudelijk op de doelgroep afgestemd:
- communicatie over dit initiatief voor alle leeftijden : 4,05 punten
- communicatie over dit initiatief naar personen met een beperking (alle leeftijden) : 2,43 punten
- communicatie over dit initiatief naar jeugd (-18 jaar) : 1,62 punten
- art. 11.3., waarin punten werden toegekend voor het opzetten van een nevenactiviteit binnen dit drempelverlagend initiatief, werd weggelaten omdat er te weinig gebruik van werd gemaakt. De vrijgekomen punten werden gebruikt om de verhoging van de percentages in art. 11.1 en 11.2. te realiseren.
In art.14, waarin 9 punten verdeeld worden, gaat
- in art. 14.1. in plaats van 45% vroeger, nu 50% of 4,5 punten naar het aantal -18-jarige Edegemse leden, waarbij een G-sport-lid dubbel wordt geteld ;
- in art. 14.2. in plaats van 35% vroeger, nu 30% of 2,7 punten naar het aantal +18-jarige Edegemse leden, waarbij een G-sport-lid dubbel wordt geteld ;
- in art. 14.3. blijft 20% of 1,8 punten naar het aantal +55-jarige Edegemse leden, waarbij een G-sport-lid dubbel wordt geteld.
In art.16, waarin 6 punten verdeeld worden, gaat
- in art.16.1. in plaats van 45% vroeger, nu 55% of 3,30 punten naar het aantonen van de clubstructuur, beschreven in een organogram met de omschrijving van de bestuursfuncties, werkgroepen of commissies, zodat die voor alle clubleden duidelijk en beschikbaar is;
- in art.16.2. in plaats van 35% vroeger, nu 45% of 2,70 punten naar het regelmatig volgen van bestuur-gerelateerde bijscholingen door de bestuursleden;
- art.16.3., waarin punten werden toegekend voor het aanschaffen van relevante vakliteratuur voor de zelfstudie van bestuursleden, werd weggelaten omdat er te weinig gebruik van werd gemaakt. De vrijgekomen punten werden gebruikt om de verhoging van de percentages in art. 16.1 en 16.2. te realiseren.
In art. 17, waarin 6 punten verdeeld worden, gaat
- in art.17.1. in plaats van 45% vroeger, nu 55% of 3,30 punten naar het officieel werken met een sporttechnische commissie, opgenomen in het cluborganogram;
- in art.17.1. in plaats van 35% vroeger, nu 45% of 2,70 punten naar het officieel werken met een jeugdbestuur/-commissie, opgenomen in het cluborganogram;
- art. 17.3. waarin punten werden toegekend voor het werken met een scheidsrechters/jurycommissie opgenomen in het cluborganogram werd weggelaten omdat er te weinig gebruik van werd gemaakt. De vrijgekomen punten werden gebruikt om de verhoging van de percentages in art. 17.1 en 17.2. te realiseren.
De nieuwe verdeelsleutels zullen toegepast worden bij de toekenning van de sportsubsidies in 2023, waarin de gegevens van het sportseizoen 2022-2023 zullen verwerkt worden.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
De raad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
De raad keurt het gewijzigde reglement voor de jaarlijkse betoelaging van sportvereniging goed, waarbij een groter accent wordt gelegd op de G-sportwerking en jeugdwerking.
Het sinds 2008 geldende subsidiereglement voor de sportverenigingen wordt opgeheven.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Lawrence Vancraeyenest verduidelijkt dat de renteloze lening na 2028 in mindering gebracht kan worden door de toekenning van een budget vanuit het infrastructuurreglement. Het reglement moet hiervoor nog aangepast worden waardoor dit gelijk zal lopen met het meerjarenplan en er geen discussie kan ontstaan.Hiermee gaat het bestuur dus een engagement op naar aanpassing van het reglement.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) herhaalt dat de Gidsen dus na 2028 een stuk van de infrastructuurtoelage kunnen gebruiken om hun schulden af te lossen. Hij vindt het heel belangrijk dat de lasten minder zwaar worden.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) vond dat het overkwam als een vergiftigd geschenk maar met de bijkomende uitleg keurt zijn fractie ze dit goed. Het zou nog beter zijn om een pot te voorzien om een boost te doen op vlak van veiligheid van lokalen. Doordat jeugdverenigingen een ander profiel hebben dan sportverenigingen is het voor eerstgenoemden moeilijker om hierrond het nodige te doen.
De schepen verduidelijkt dat het bedrag wordt afgetrokken van de lening maar dat dit ook met de vereniging moet worden bekeken. Het college beslist of de duur wordt verkort of het maandelijks bedrag wordt verlaagd.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) stemt hiermee in als het overlegd wordt met de vereniging.
Het lokaal van Gidsen 28e Maria Regina (op het Sterrenhof) voldoet niet meer aan de huidige normen voor jeugdinfrastructuur ondermeer op het vlak van brandveiligheid, duurzaamheid en hygiëne. Het huidige lokaal is opgebouwd met snel bouwsteen zonder isolatie. Waterdamp condenseert op de muren met schimmelvorming tot gevolg. De snel bouwsteen is ook hevig verweerd. Het lokaal is slecht geventileerd en in combinatie met de schimmel zorgt dit voor een zeer slechte luchtkwaliteit. De indeling van het lokaal voldoet niet meer aan de huidige werking om kwalitatief jeugdwerk te leveren. De architect Didier Neyrinck heeft in samenspraak met de vereniging een plan voor een totale renovatie van de lokalen met de aanleg van een nieuwe wadi opgemaakt. Het ontwerp omvat de heraanleg en isolatie van de platte daken, isolatie van de gevel, nieuwe dubbele aluminium deuren, installatie elektriciteit en een verluchtingssysteem. De uitvoering van de werken en de installatie van een duurzame warmtepomp is afhankelijk van de toegekende lening. Momenteel verwarmt de vereniging met gasbranders die een hoog vermogen leveren maar ook een hoge verbruikskost. Na renovatie kan het lokaal open gesteld worden voor andere verenigingen in Edegem voor bijvoorbeeld een quiz, eetavond, vergadering, …
De totaalrenovatie van het lokaal van 28ste Maria Regina Gidsen is geraamd op 152 000 EUR. De werken kunnen uitgevoerd en betaald worden mits gebruik van de gemeentelijke toelage voor het oprichten en aanpassen van gebouwen, lokalen, nutsvoorzieningen, speelomgeving en duurzaam kampmateriaal voor erkende jeugdinitiatieven, eigen spaargeld van de vereniging van 94 000 EUR en een renteloze lening van 41 000 EUR.
Gidsen 28e Maria Regina zal de renteloze lening van 41 000 EUR, gespreid over een termijn van 12 jaar, met 1/12 deel jaarlijks terugbetalen vanaf 2025.
Artikelen 3 en 7 van de wet van 14 november 1983 op de controle en aanwending van sommige toelagen
De trekker van een toelage moet deze aanwenden voor het doel waarvoor zij is toegekend. De toelagetrekker is gehouden de toelage terug te betalen als hij de toelage niet aanwendt voor het doel waarvoor zij hem werd toegekend.
Er wordt een renteloze lening van maximaal 41 000 EUR voorzien voor de renovatie van het lokaal van de Gidsen 28e Maria Regina gelegen op het Sterrenhof, Kontichstraat 92 te Edegem. De kosten voor het bedrag van 41 000 EUR, gespreid over een termijn van 12 jaar, worden vanaf 2025 met 1/12 deel jaarlijks terugbetaald.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Burgemeester Koen Metsu heeft het nagevraagd bij de gouverneur en enkel bij grote wijzigingen wordt het GANIP terug voorgelegd op de gemeenteraad.
De gemeente Boechout, Edegem, Hove en Lint gingen een samenwerkingsovereenkomst aan om samen de functie van intergemeentelijk noodplanningscoördinator in te richten.
De Federale diensten gouverneur Antwerpen - Dienst Noodplanning maakte een canvas op voor de herwerking van het Gemeentelijk Algemeen Nood- en Interventieplan.
De intergemeentelijke noodplanningscoördinator heeft samen met de gezamenlijke veiligheidscel het Gemeentelijk Algemeen Nood- en Interventieplan herwerkt.
De gezamenlijke veiligheidscel voor deze gemeenten keurde op 12 oktober 2022 het Gemeentelijk Algemeen Nood- en Interventieplan goed.
De gouverneur keurde op 28 november 2022 het Gemeentelijk Algemeen Nood- en Interventieplan goed.
Het Gemeentelijk Algemeen Nood- en Interventieplan dient nog goedgekeurd te worden door de burgemeester en wordt daarna ter kennisname geagendeerd op de gemeenteraad.
Koninklijk Besluit van 22 mei 2019
Besluit betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
Artikel 9 van de wet van 15 mei 2007
Wet betreffende de civiele veiligheid.
Het besluit van de gouverneur van 28 november 2022
Besluit betreffende de goedkeuring van het GANIP.
De gemeenteraad neemt akte van het Gemeentelijk Algemeen Nood- en Interventieplan.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) verklaart dat dit punt werd verplaatst nav het overlijden van de weduwe van Leo Tindemans. Toen lag het op tafel om een straat of een plein naar hem te vernoemen. De fractie zal dit punt goedkeuren omdat dit wel gepast is tijdens het feestjaar ‘850 jaar Edegem’.
De cultuurraad adviseert het college van burgemeester en schepenen om het plein aan de Sint-Antoniuskerk, voorlopig zonder eigen naam, om te dopen tot het Zonneblussersplein.
De gemeenteraad is hiervoor bevoegd en kan op voorstel van het college overgaan tot het toekennen van een straatnaam.
De procedure voor de straatnaamgeving wordt als volgt doorlopen en gemotiveerd:
1. vaststellen van noodzaak van naam van een straat.
Het pleintje voor de Sint-Antoniuskerk heeft geen eigen naam. Het is een pleinzone op de hoek van de Strijdersstraat en de Drie Eikenstraat. Het kerkgebouw is wat haar ligging betreft, gebonden aan de pastorij op adres Strijdersstraat 18, en wordt weergegeven als nr. 18+ (aanhorigheid bij nr. 18). Er zijn geen overige adressen gebonden aan het plein. Zodoende wordt er geen administratieve hinder veroorzaakt ten aanzien van derden.
2. Overmaken van vraag aan de gemeentelijke cultuurraad.
Het is niet verplicht om voorafgaandelijk advies te vragen aan de cultuurraad, wel gebruikelijk. Bovendien zal het latere advies dan ook vlotter kunnen worden verleend of zelfs maar een formaliteit zijn. In casu werd het advies spontaan reeds gegeven door de cultuurraad.
3. Formuleren van voorstel door cultuurraad
De cultuurraad gaf spontaan advies om het plein zonder naam om te dopen naar "Zonneblussersplein".
Deze benaming verwijst naar één van de sagen van de gemeente Edegem, waaraan de Edegemnaren hun bijnaam, de Zonneblussers, te danken hebben: “In de helft van de 19de eeuw hoorde men op zekere dag in Edegem de kreet : "brand! brand!" weergalmen. De stormklok klepte en van alle kanten kwamen de mensen met emmers en ladders toegelopen. Op de plaats van de vermeende ramp gekomen, zag men echter dat de vensters van het huis hetwelk men veronderstelde in brand te staan, een bloedrode schijn uitstraalden wanneer zij verlicht werden door de ondergaande zon. Het voorval werd spoedig ruchtbaar en leidde naar de spotnaam "zonneblussers".”
(Bron: Dr. R. VAN PASSEN, Geschiedenis van Edegem, 1974 Edegem, p. 980.)
De voorgestelde straatnaam voldoet aan de criteria voor nieuwe straatnamen, opgesteld door de cultuurraad op de algemene vergadering van 12 juni 2019.
a) In geval van personen, moet de persoon in kwestie minstens 30 jaar geleden gestorven zijn.
b) De naam van de straat moet op één of andere manier een link hebben met de gemeente Edegem.
c) Wanneer het gaat om meerdere straten in dezelfde buurt, dient er een zekere samenhorigheid te zijn in de straatnamen.
Op 28 februari 2023 hernam de cultuurraad dit eerdere advies en bevestigde dit unaniem.
4. College beslist over voorlopige naam en verwijst dit door naar de gemeenteraad
Het college sluit zich aan bij het advies, neemt de motivering tot de keuze "Zonneblussersplein" over. Het college keurt deze voorlopige naam goed, en legt het besluit voor aan de eerstvolgende gemeenteraad.
5. Voorlopige aanvaarding van naam door gemeenteraad
De gemeenteraad sluit zich aan bij het voorstel van het college, op initiatief van de cultuurraad, om de zone aan de Sint-Antoniuskerk om te dopen tot "Zonneblussersplein".
De vervolgstappen zijn:
6. Organiseren van openbaar onderzoek (30 dagen)
Dit gebeurt door aanplakking en adviesvraag aan gemeentelijke cultuurraad
7. Behandelen van de bezwaren, opmerkingen, reacties
8. Definitieve beslissing door gemeenteraad
9. Informeren van de bevoegde diensten (bv BPost, AAPD, (kadaster), Brandweer, Politie, Rijksregiser, nutsmaatschappijen).
Decreet van 28 juli 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (B.S. 7 april 1977) en latere wijzigingen
De gemeenteraad is bevoegd om de naam van een openbare weg of plein vast te stellen of te wijzigen.
De raad keurt de voorlopige vaststelling van de straatnaam "Zonneblussersplein" goed, voor de zone in rode kleur afgebakend op het bijgevoegde plan.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen voor beide punten. (11-12)
Raadslid Goedele Van der Spiegel (Groen) is blij met de stappen in de goede richting. Toch vindt ze het jammer dat dit niet breder inzetbaar is. Ze vindt het een gemiste kans dat de toelage enkel tijdens de wedstrijd van kracht zal zijn en niet meerdere jaren wordt volgehouden.
De voorzitter legt uit dat ze na dit eerste jaar een grondige evaluatie zullen doen. Het sensibiliseren zal ook in de volgende jaren doorgaan maar de premie is een aanmoediging om nu al mee te doen.
Raadslid Goedele van der Spiegel (Groen) zal hier volgend jaar op terugkomen.
Het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen wordt georganiseerd door vzw Breekijzer en het Departement Omgeving. Het Vlaams Departement Omgeving roept op om tussen 21 maart en 31 oktober 2023 met de gemeente deel te nemen aan het VK Tegelwippen. Het VK Tegelwippen heeft als doel het verwijderen van verharding en deze te vervangen door groen en water. Dit om de biodiversiteit te verhogen en Vlaanderen beter te beschermen tegen de gevolgen van de klimaatverandering zoals wateroverlast en droogte. Meer info: https://vk-tegelwippen.be/
De raad keurde op 14 november 2022 het Actieplan Lokaal Energie en Klimaatpacten 1.0 en 2.0 goed en op 27 februari 2023 de ontwikkelingsdoelstellingen in het Gemeentelijke Energie en Klimaatpact (SECAP) van het Burgemeestersconvenant.
Door de hoge verhardingsgraad in Vlaanderen hebben we te kampen met enerzijds wateroverlast (neerslagpieken) en anderzijds ook watertekorten (droogte). Verharding speelt een belangrijke rol in het ruimere waterafwikkelingssysteem en levert een substantiële bijdrage in de belasting op het publieke hemelwaterafvoerstelsel bij pieken. Met wateroverlast als gevolg. Edegem wenst verharding zodoende tegen te gaan.
Om Edegemse inwoners, verenigingen, bedrijven,… aan te moedigen en te ondersteunen, engageerde Lokaal bestuur Edegem zich reeds om deel te nemen aan het “Vlaams Kampioenschap Tegelwippen”.
Bovenop de prijzen die vanuit het wedstrijdverband “VK Tegelwippen” bestaan, wenst Edegem een bijkomende impulssubsidie. Er wordt een subsidie van 400 EUR voorzien, dit voor maximaal 12 tegelwip-projecten op privaat domein. Daarnaast wordt er een subsidie van 200 EUR voorzien voor de aanleg van geveltuintjes op openbaar domein, ingericht volgens het toepasselijk reglement, dit voor maximaal 6 projecten. Deze kan men aanvragen na realisatie.
De realisatie wordt aan de hand van verschillende criteria gequoteerd. Het college van burgemeester en schepenen selecteert op basis daarvan de meest verdienstelijke projecten, die bijdragen aan de doelstelling om te ontharden en vergroenen, en kent hen op basis van voorliggend reglement de toepasselijke subsidie toe.
Deze projecten kunnen vervolgens dienen om het maatschappelijk draagvlak rond ontharding en vergroening te verbreden en bijvoorbeeld als campagnemateriaal ingezet worden. Zo kunnen andere inwoners, verenigingen, bedrijven,… op basis van goede praktijkvoorbeelden geïnspireerd worden om ook “een steentje weg te dragen”, dit allen ten gunste van het klimaat en haar biodiversiteit.
Europese normen
Europese Green Deal 2050
In 2050 moet Europa het eerste klimaatneutrale continent zijn
Akkoord van Parijs 2015
Geldt als internationaal verdrag om de opwarming van de Aarde te beteugelen
Nationale normen
Het Nationaal Energie- en Klimaatplan 2021-2030
Legt de Belgische energie- en klimaatdoelstellingen vast voor de periode 2021-2030 en beschrijft de maatregelen om die doelstellingen te bereiken.
Vlaamse normen
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030
Geldt als een transversaal beleidsplan en vormt een belangrijke basis voor het Vlaams energie- en klimaatbeleid
Lokale normen
Raadsbesluit 28 november 2022
Ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 van de Vlaamse overheid.
Goedkeuring actieplan van de twee versies van het Vlaamse Lokaal Energie en Klimaatpact.
Raadsbesluit 25 oktober 2021
De raad keurt het lokaal energie- en klimaatpact goed.
Raadsbesluit 28 september 2020
De raad keurt deelname aan het burgemeestersconvenant 2030 principieel goed.
De raad keurt het subsidiereglement voor het tegelwippen (ontharden) op privaat domein en de aanleg van geveltuintjes op openbaar domein goed.
Door de hoge verhardingsgraad in Vlaanderen hebben we steeds vaker te kampen met enerzijds wateroverlast (neerslagpieken) en anderzijds ook watertekorten (droogte). Verharding speelt een belangrijke rol in het ruimere waterafwikkelingssysteem en levert een substantiële bijdrage in de belasting op het publieke hemelwaterafvoerstelsel bij pieken. Met wateroverlast als gevolg.
De raad keurde op 14 november 2022 het Actieplan Lokaal Energie en Klimaatpacten 1.0 en 2.0 goed en op 27 februari 2023 de ontwikkelingsdoelstellingen in het Gemeentelijke Energie en Klimaatpact (SECAP) van het Burgemeestersconvenant.
Edegem wenst verharding zodoende tegen te gaan en zet in op tal van impulsen die tot ontharding kunnen leiden op het terrein.
Lokaal bestuur Edegem wenst kwaliteitsvolle stukjes natuur in een verstedelijkte omgeving te ontwikkelen. Daarom wordt de aanleg van geveltuinen gestimuleerd. Er worden zo alvast subsidies voorzien voor maximaal 6 geveltuinen t.w.v. telkens 200 EUR via het gemeentelijk subsidiereglement dat geldt in 2023. Op deze manier wordt het concept gepromoot en worden goede voorbeelden gerealiseerd op het terrein.
Het betreft de ontharding van zones op het openbaar domein, waar woningen met de voorgevel langs de rooilijn liggen. Op deze manier kan er ook in dergelijke straten meer groen in het straatbeeld worden voorzien.
Om te komen tot een veilige en uniforme aanleg en inrichting van geveltuinen, is het aangewezen dit te reglementeren. Beheerders van geveltuinen verklaren zich akkoord met het reglement wanneer ze een aanvraag doen.
Het aantal straten (of meestal slechts beperkte delen ervan) dat hieraan voldoet, is eerder beperkt. Voorbeelden zijn:
Men moet per locatie steeds voldoen aan het criterium van de minimale doorgang, waardoor sommige van deze plaatsen zelfs niet in aanmerking komen voor het aanleggen van een geveltuin.
Gezien het beperkt aantal plaatsen waar dit mogelijk is, lijkt dit geen grote bijkomende werklast te veroorzaken. Er zal periodiek een gepland moment worden voorzien om de voorbereidende werken (het ontharden) in eigen beheer uit te voeren.
Europese normen
Europese Green Deal 2050
In 2050 moet Europa het eerste klimaatneutrale continent zijn
Akkoord van Parijs 2015
Geldt als internationaal verdrag om de opwarming van de Aarde te beteugelen
Nationale normen
Het Nationaal Energie- en Klimaatplan 2021-2030
Legt de Belgische energie- en klimaatdoelstellingen vast voor de periode 2021-2030 en beschrijft de maatregelen om die doelstellingen te bereiken.
Vlaamse normen
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030
Geldt als een transversaal beleidsplan en vormt een belangrijke basis voor het Vlaams energie- en klimaatbeleid
Lokale normen
Raadsbesluit 28 november 2022
Ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 van de Vlaamse overheid.
Goedkeuring actieplan van de twee versies van het Vlaamse Lokaal Energie en Klimaatpact.
Raadsbesluit 25 oktober 2021
De raad keurt het lokaal energie- en klimaatpact goed.
Raadsbesluit 28 september 2020
De raad keurt deelname aan het burgemeestersconvenant 2030 principieel goed.
De raad keurt het gemeentelijk reglement rond de aanleg, inrichting en onderhoud van geveltuinen op openbaar domein goed.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van erkende erediensten (decreet erediensten) stelt dat de eredienstbesturen jaarlijks de rekening van het vorige boekjaar moeten opmaken. Een boekjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.
De jaarrekeningen van de erkende eredienstbesturen van de rooms-katholieke, protestants-evangelische, Anglicaanse en Israëlitische geloofsgemeenschap zijn onderworpen aan een advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur.
De eredienstbesturen zijn decretaal verplicht de jaarrekening van het voorgaande boekjaar voor 1 maart binnen te brengen bij het centraal kerkbestuur (CKB) waaronder ze ressorteren (artikel 54 van het decreet erediensten). De centrale kerkbesturen bezorgen de gebundelde rekeningen van hun eredienstbesturen voor 1 mei aan het gemeentebestuur. Als het eredienstbestuur niet onder een CKB ressorteert, moet het bestuur zelf de jaarrekening aan het gemeentebestuur overhandigen (artikel 55 van het decreet erediensten).
De resultaten van de jaarrekeningen hebben een invloed op tussenkomst van de gemeente in de exploitatie- en investeringskosten van de eredienst (artikel 52/1§1 van het eredienstendecreet).
Na het overhandigen van de jaarrekeningen heeft de gemeenteraad een termijn van 50 dagen om haar advies naar het Agentschap Binnenlands Bestuur te sturen. Binnen tweehonderd dagen na ontvangst van de jaarrekeningen spreekt de provinciegouverneur zich uit over de goedkeuring van de rekening en stelt hij de bedragen vast ( artikel 55 van het decreet erediensten).
op 28 maart 2023 ontving het gemeentebestuur van Edegem de jaarrekeningen van de eredienstbesturen Sint-Jozef Edegem - Heilige Familie Edegem en O-L-V- van Lourdes
Een gunstig advies wordt voorgesteld indien de jaarrekening voldoet aan de vier volgende criteria:
- de jaarrekening wordt afgesloten met een positief saldo;
- er zijn geen (grote) verschillen tussen het budget en de jaarrekening of ze worden gecompenseerd, zodat de gemeente geen extra financiële middelen zal moeten voorzien;
- er is voldoende informatie beschikbaar om de jaarrekening te beoordelen en de aansluiting kastoestand en de staat van vermogen na te kijken;
- er is afdoende verantwoording voor aanzienlijke (meer)uitgaven of (minder)inkomsten.
De ingediende jaarrekeningen zijn hieronder ingedeeld in twee categorieën;
- jaarrekeningen met gunstig advies zonder opmerkingen;
- jaarrekeningen met gunstig advies met opmerkingen.
Artikelen 43, 48 en 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De raad beslist om aan de provinciegouverneur een gunstig advies zonder opmerkingen uit te brengen over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Jozef Edegem.
CKB | Naam | Uitbetaalde exploitatietoelage | Jaarresultaat Exploitatie | Jaarresultaat investeringen | Eindresultaat jaarrekening 2022 |
Edegem | Sint-Jozef Edegem | 0,00 EUR | 27 542,99 EUR | 0,00 EUR | 27 542,99 EUR |
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van erkende erediensten (decreet erediensten) stelt dat de eredienstbesturen jaarlijks de rekening van het vorige boekjaar moeten opmaken. Een boekjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.
De jaarrekeningen van de erkende eredienstbesturen van de rooms-katholieke, protestants-evangelische, Anglicaanse en Israëlitische geloofsgemeenschap zijn onderworpen aan een advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur.
De eredienstbesturen zijn decretaal verplicht de jaarrekening van het voorgaande boekjaar voor 1 maart binnen te brengen bij het centraal kerkbestuur (CKB) waaronder ze ressorteren (artikel 54 van het decreet erediensten). De centrale kerkbesturen bezorgen de gebundelde rekeningen van hun eredienstbesturen voor 1 mei aan het gemeentebestuur. Als het eredienstbestuur niet onder een CKB ressorteert, moet het bestuur zelf de jaarrekening aan het gemeentebestuur overhandigen (artikel 55 van het decreet erediensten).
De resultaten van de jaarrekeningen hebben een invloed op de tussenkomst van de gemeente in de exploitatie- en investeringskosten van de eredienst (artikel 52/1§1 van het eredienstendecreet).
Na het overhandigen van de jaarrekeningen heeft de gemeenteraad een termijn van 50 dagen om haar advies naar het Agentschap Binnenlands Bestuur te sturen. Binnen tweehonderd dagen na ontvangst van de jaarrekeningen spreekt de provinciegouverneur zich uit over de goedkeuring van de rekening en stelt hij de bedragen vast ( artikel 55 van het decreet erediensten).
Op 28 maart 2023 ontving het gemeentebestuur van Edegem de jaarrekeningen van de eredienstbesturen Sint-Jozef Edegem - Heilige Familie Edegem en O-L-V- van Lourdes.
Een gunstig advies wordt voorgesteld indien de jaarrekening voldoet aan de vier volgende criteria:
- de jaarrekening wordt afgesloten met een positief saldo;
- er zijn geen (grote) verschillen tussen het budget en de jaarrekening of ze worden gecompenseerd, zodat de gemeente geen extra financiële middelen zal moeten voorzien;
- er is voldoende informatie beschikbaar om de jaarrekening te beoordelen en de aansluiting kastoestand en de staat van vermogen na te kijken;
- er is afdoende verantwoording voor aanzienlijke (meer)uitgaven of (minder)inkomsten.
De ingediende jaarrekeningen zijn hieronder ingedeeld in twee categorieën;
- jaarrekeningen met gunstig advies zonder opmerkingen;
- jaarrekeningen met gunstig advies met opmerkingen.
Artikelen 43, 48 en 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De raad beslist om aan de provinciegouverneur een gunstig advies met opmerkingen uit te brengen over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Heilige Familie Edegem, vermeld in bijlage..
CKB | Naam | Uitbetaalde exploitatietoelage | Jaarresultaat Exploitatie | Jaarresultaat investeringen | Eindresultaat jaarrekening 2022 |
Edegem | Heilige Familie Edegem | 0,00 EUR | 52 816,30 EUR | 21 856,90 EUR | 74 673,20 EUR |
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van erkende erediensten (decreet erediensten) stelt dat de eredienstbesturen jaarlijks de rekening van het vorige boekjaar moeten opmaken. Een boekjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.
De jaarrekeningen van de erkende eredienstbesturen van de rooms-katholieke, protestants-evangelische, Anglicaanse en Israëlitische geloofsgemeenschap zijn onderworpen aan een advies van de gemeenteraad en aan de goedkeuring van de provinciegouverneur.
De eredienstbesturen zijn decretaal verplicht de jaarrekening van het voorgaande boekjaar voor 1 maart binnen te brengen bij het centraal kerkbestuur (CKB) waaronder ze ressorteren (artikel 54 van het decreet erediensten). De centrale kerkbesturen bezorgen de gebundelde rekeningen van hun eredienstbesturen voor 1 mei aan het gemeentebestuur. Als het eredienstbestuur niet onder een CKB ressorteert, moet het bestuur zelf de jaarrekening aan het gemeentebestuur overhandigen (artikel 55 van het decreet erediensten).
De resultaten van de jaarrekeningen hebben een invloed op de tussenkomst van de gemeente in de exploitatie- en investeringskosten van de eredienst (artikel 52/1§1 van het eredienstendecreet).
Na het overhandigen van de jaarrekeningen heeft de gemeenteraad een termijn van 50 dagen om haar advies naar het Agentschap Binnenlands Bestuur te sturen. Binnen tweehonderd dagen na ontvangst van de jaarrekeningen spreekt de provinciegouverneur zich uit over de goedkeuring van de rekening en stelt hij de bedragen vast ( artikel 55 van het decreet erediensten).
Op 28 maart 2023 ontving het gemeentebestuur van Edegem de jaarrekeningen van de eredienstbesturen Sint-Jozef Edegem - Heilige Familie Edegem en O-L-V- van Lourdes.
Een gunstig advies wordt voorgesteld indien de jaarrekening voldoet aan de vier volgende criteria:
- de jaarrekening wordt afgesloten met een positief saldo;
- er zijn geen (grote) verschillen tussen het budget en de jaarrekening of ze worden gecompenseerd, zodat de gemeente geen extra financiële middelen zal moeten voorzien;
- er is voldoende informatie beschikbaar om de jaarrekening te beoordelen en de aansluiting kastoestand en de staat van vermogen na te kijken;
- er is afdoende verantwoording voor aanzienlijke (meer)uitgaven of (minder)inkomsten.
De ingediende jaarrekeningen zijn hieronder ingedeeld in twee categorieën;
- jaarrekeningen met gunstig advies zonder opmerkingen;
- jaarrekeningen met gunstig advies met opmerkingen.
Artikelen 43, 48 en 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De raad beslist om aan de provinciegouverneur een gunstig advies met opmerkingen uit te brengen over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek O.L.V. van Lourdes Edegem. De opmerkingen werden in bijlage opgenomen.
CKB | Naam | Uitbetaalde exploitatietoelage | Jaarresultaat Exploitatie | Jaarresultaat investeringen | Eindresultaat jaarrekening 2022 |
| O.L.V. van Lourdes | 0,00 EUR | 70 615,63 EUR | 0,00 EUR | 70 615,63 EUR |
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Ika voor de buitengewone algemene vergadering op 29 juni 2023 met volgende agenda:
Voor de inhoudelijke motivering van de aandelentransacties wordt verwezen naar bijlage IKA-Agp 4.
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Ika:
De raad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Ika van 29 juni 2022 en keurt deze goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
De raad besluit om in te tekenen op de verhoging van de inbreng voor (zie bijlage IKA-Agp4 ) :
en deze te volstorten met 116 436 EUR van de 139 170 EUR beschikbaar op rekening courant.
Raadslid Albert Follens werd aangewezen als effectief lid en raadslid René Janssens als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van IKA voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 29 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
De raad besluit om het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
De voorzitter bevestigt dat er op veel plaatsen samen wachtbuizen werden gelegd. Bij heraanleg van voetpaden kan het niet direct terug worden opengebroken.
We ontvingen een uitnodiging van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen voor de algemene vergadering tevens jaarvergadering op 21 juni 2023 met volgende agenda:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 1 maart 2021
De raad neemt akte van de aangepaste samenstelling voor de afvaardiging van de gemeente Edegem in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging
Iveka - Fluvius Antwerpen:
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen van 21 juni 2023 goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
Schepen Philippe Muyters werd aangewezen als effectief lid en raadslid Cedric Guisson als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Fluvius voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 21 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
De raad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Schepen Follens begrijpt de bekommernis om de liquiditeitspositie van de nieuwe woonmaatschappij. Als er een liquiditeitsprobleem ontstond bij een sociale huisvestingsmaatschappij had men vroeger de gewoonte om patrimonium te verkopen maar eigenlijk gaat dat in tegen de missie van de woonmaatschappij en zou dit dus zo veel mogelijk moeten vermeden worden. Van een patrimonium van 6000 woningen bij de Ideale Woning neemt de Thuisrand er een 1300 over. Ook als de Ideale Woning een monolithisch blok zou gebleven zijn, zou dat tekort zijn ontstaan. Het bestaande patrimonium wordt verdeeld over Voorkempen en Thuisrand obv geografische ligging. De historische schulden zijn niet gebonden met bepaalde woningen wat zou betekenen dat er op een groep andere woningen geen schulden zouden rusten. Het probleem is dat de afbetalingen van de schulden zo zwaar wegen dat het overschot tussen huurinkomsten minus kosten altijd maar kleiner is. De minister antwoordde op de door de werkgroep financiën gestuurde brief dat het de bedoeling is om in de toekomst het financieringssysteem van de woonmaatschappijen aan te passen. Er loopt nu nog een onderzoek over deze problematiek bij 10 woonmaatschappijen. Men onderzoekt hierbij welke werkingskosten nodig zijn om een woonmaatschappij draaiende te houden. De schepen wijst erop dat in deze schatting niet eens de opstart van nieuwe projecten werd meegenomen. Dit is niet realistisch en hiervoor is er nog eens extra kapitaal nodig. De schepen hoopt op morele steun van de leden van de gemeenteraad voor de financiële werkgroep die naar aanleiding van de oprichting van Woonmaatschappij Thuisrand werd samengesteld.
Raadslid Sien Pillot (Groen) deelt de bezorgdheid en steunt zeker de werkgroep. Dat Vlaanderen eerst de fusieoperatie beslist en dan pas kijkt of de financiering moet wijzigen is kafkaiaans. . Ze vraagt om dit zeker aan de bestuurders te vermelden tijdens de vergaderingen. De sociale woningnood in onze regio is zeer groot en ze vraagt zich af wat er met de huurders zal gebeuren.
Raadslid Peter Verstraeten (Open VLD) spreekt de schepen aan bij zijn voornaam omwille van zijn bezorgdheid over de bestuurdersaansprakelijkheid. Een woonmaatschappij is een vennootschap die onderhevig is aan het solventierecht. In de raadscommissie gaf hij daarover al een stoomcursus. Hij benadrukt opnieuw dat men moet opletten voor de bestuurdersaansprakelijkheid. In deze slechte financiële situatie is het niet zo evident om daar een bestuurdersrol op te nemen.
We ontvingen op 5 april een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging voor de algemene én bijzondere algemene vergadering van 15 mei 2023 met volgende agendapunten:
Algemene vergadering:
Bijzondere algemene vergadering:
Context
Het Vlaamse Gewest heeft, bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.
Er zal één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied.
Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen afgebakend, waardoor de huidige cvba De Ideale Woning in 4 delen wordt gesplitst, waarbij een deel wordt afgesplitst naar respectievelijk WOONHAVEN ANTWERPEN (toekomstige woonmaatschappij Antwerpen), DE VOORKEMPEN - H.E., (toekomstige woonmaatschappij […]), WOONPUNT SCHELDE-RUPEL, (toekomstige woonmaatschappij […]) en waarbij de rest behouden blijft bij de DE IDEALE WONING (toekomstige woonmaatschappij Thuisrand, zie verder).
Met het oog op de voorbereiding van de vorming van woonmaatschappijen en het afbakenen van de woonmaatschappijen per werkingsgebied, hebben de vennootschappen zoals vermeld hierboven, in samenwerking met de diverse overige betrokken actoren (zoals de VMSW en het Vlaamse Gewest) een studie- en werktraject op gang gebracht onder impuls van een stuurgroep en diverse uitvoerende werk- en adviesgroepen. Deze werkzaamheden en gesprekken hebben uitgemond in een vast voornemen van alle betrokken partijen om een partiële splitsing door overneming te realiseren overeenkomstig de artikelen 12:8 jo. 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV") en overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in een voorstel van partiële splitsing, dan aan een volgende buitengewone algemene vergadering van de cvba De Ideale Woning zal worden voorgelegd. Dit punt zal aan een volgende gemeenteraad ter goedkeuring worden voorgelegd.
Statutenwijziging: wat de omvorming betreft van CVBA naar BV
De heden voorliggende, beoogde statutenwijziging is er op gericht de huidige rechtspersoon van de sociale huisvestingsmaatschappij, zijnde een cvba, om te vormen naar een besloten vennootschap, met wijziging van het doel en het voorwerp van de vennootschap, de bestuursorganen, de naam, etc.
Deze omvorming is verplicht door het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en zijn uitvoeringsbesluiten;
Als bijlage is het ontwerp van gewijzigde statuten gevoegd. Deze statuten zullen de huidige statuten van de cvba De Ideale Woning integraal vervangen.
De statuten zijn gebaseerd op de modelstatuten zoals beschikbaar gesteld door de Vlaamse overheid, zij werden vooraf afgetoetst met de Vlaamse administratie en zijn in overeenstemming met de geldende regelgeving.
De statutenwijziging kan worden aangenomen.
De naam van de woonmaatschappij zal “Thuisrand” zijn. Het doel en het voorwerp van de vennootschap worden aangepast aan het statuut van de woonmaatschappij, waarin de activiteiten van de voormalige sociale huisvestingsmaatschappij en deze van het voormalige sociaal verhuurkantoor worden geïntegreerd.
Aan een volgende gemeenteraad zal, samen met standpunt over de splitsing, worden gevraagd de kandidaten voor de haar toekomende bestuursfunctie binnen het nieuwe bestuursorgaan van de bv Thuisrand.
De inwerkingtreding van deze beslissing in het licht van de erkenning als woonmaatschappij
De Ideale Woning heeft op 8 januari 2023 een erkenningsaanvraag ingediend om erkend te worden als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand (onder de naam “Thuisrand”). Deze erkenning werd heden nog niet verleend door de Vlaamse regering.
Bovendien moet, zoals hoger aangegeven, de cvba De Ideale Woning worden gesplitst om te voldoen aan de door de Vlaamse regering aangenomen afbakening van de werkingsgebieden.
Onderliggende beslissing zal door de algemene vergadering van de cvba De Ideale Woning dienen te worden genomen
De bijzondere algemene vergadering
In de uitnodiging van 5 april 2023 voor de buitengewone algemene vergadering van 15 mei 2023 van De Ideale Woning cvba, wordt aan de vennoten gevraagd om de wijziging van de statuten, het gewijzigde voorwerp en doel en de nieuwe naam goed te keuren.
De statuten van de cvba SHM De Ideale Woning aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering zijn bijgevoegd.
Na mondelinge toelichting van het punt door het bevoegde lid van het college.
Artikel 386 §1 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenten kunnen verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen als die verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk niet belast worden met de verwezenlijking van welbepaalde taken van gemeentelijk belang.
Raadsbesluit 1 maart 2021
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de Ideale woning
Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Statuten van de cvba De Ideale Woning;
Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
De Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde;
Reparatiebesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2022 f het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
De raad keurt de agenda goed van de algemene én de bijzondere algemene vergadering van 15 mei 2023 van de ideale woning, die er als volgt uitziet:
Algemene vergadering:
Bijzondere algemene vergadering:
De raad keurt de wijziging van de statuten, zoals gevoegd in bijlage bij deze beslissing, waarbij de cvba De Ideale Woning wordt omgevormd tot de BV Thuisrand goed.
De raad keurt het gewijzigde doel en voorwerp van de woonmaatschappij met werkingsgebied Antwerpen – Zuidrand goed.
De raad keurt de nieuwe naam voor de woonmaatschappij met werkingsgebied Antwerpen – Zuidrand “Thuisrand” goed.
Deze beslissingen dienen door de bijzondere algemene vergadering van de cvba te worden genomen:
- onder de opschortende voorwaarde van het verlenen van de erkenning door de Vlaamse regering van de woonmaatschappij Thuisrand (werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand) en
- onder opschortende termijn, om uitwerking te krijgen op 1 juli 2023 (0u00).
Raadslid Sabine Peeters werd aangewezen als effectief lid en raadslid Axel Guldentops als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van de ideale woning voor deze legislatuur.
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de cvba krijgt de opdracht te handelen op de buitengewone algemene vergadering van 15 mei 2023 van de cvba De Ideale Woning en het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de raad .
Het verslag van de raadscommissie wordt voorgelezen.
Burgemeester Koen Metsu meldt dat bij een staking van de stemmen de voorzitter de doorslaggevende stem heeft. Dit zal toegevoegd worden aan artikel 51 van de code.
Vanaf maart 2023 zijn alle steden en gemeenten in Vlaanderen verplicht om een deontologische commissie op te richten die moet toezien op de verantwoorde invulling van de lokale politieke mandaten. De leidraad voor deze verantwoorde invulling wordt vastgelegd in een reeds sinds 2007 verplichtte deontologische code voor mandatarissen.
De huidige deontologische code dateert reeds van 2008 en de bepalingen m.b.t. de samenstelling van een deontologische commissie zijn niet langer actueel.
Het is dan ook aangewezen om in eerste orde een geactualiseerde deontologische code vast te stellen, inclusief de nieuwe verplichte oprichting van een deontologische commissie. Na goedkeuring van deze deontologische code kan dan de samenstelling van de effectieve commissie worden voorgelegd op de eerstvolgende gemeenteraad.
De deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. De samenleving stelt, terecht, hoge eisen aan mandatarissen. Als lokaal geëngageerd politicus is men kwetsbaar. De deontologische code is in de eerste plaats dan ook niet gemaakt om te bestraffen, maar om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken. De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden:
De deontologische code is thematisch opgebouwd en voorziet naast de inleidende en algemene bepalingen een leidraad m.b.t. volgende thema's:
Onderlinge omgang en afspraken over vergaderingen
Tot slot voorziet de deontologische code ook bepalingen over de naleving van de code. Zoals sinds kort wettelijk verplicht, wordt in dit hoofdstuk dan ook de oprichting, samenstelling en werking van een deontologische commissie voorzien. Wettelijk is voorzien dat elke verkozen fractie uit de gemeenteraad minstens 1 vertegenwoordiger heeft in de deontologische commissie en dat de commissie wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad. Leden van deontologische commissie mogen geen presentiegeld ontvangen voor de zittingen van deze commissie.
Conform de samenstelling van de raad van bestuur van het AGB van Edegem wordt er gekozen voor een deontologische commissie bestaande uit 12 leden, met een evenredige verdeling van het aantal vertegenwoordigers op basis van de geldende zetelverdeling in de gemeenteraad.
De geactualiseerde deontologische code is gebaseerd op het model van VVSG, die hiervoor samenwerkten met 'Governance & Integrity België'.
Decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet lokaal bestuur m.b.t. de verplichte oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad.
De raad keurt de deontologische code in bijlage, met inbegrip van de oprichting van een deontologische commissie goed.
Het lokaal bestuur Kampenhout heeft als aankoopcentrale een raamovereenkomst voor de afname van de raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software. Het lokaal bestuur kan gebruik maken van deze aankoopcentrale waardoor de verplichting vervalt om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Door beroep te doen op de aankoopcentrale georganiseerd door het lokaal bestuur Kampenhout inzake de raamovereenkomst voor de afname van de raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software kan het lokaal bestuur bestellingen plaatsen volgens de voorwaarden gesteld door het lokaal bestuur Kampenhout en volgens hun bedongen voorwaarden.
Door gebruik te maken van deze aankoopcentrale is het mogelijk om:
Het lokaal bestuur is niet verplicht tot de afname van producten, diensten of werken en kan nog steeds beroep doen op andere leveranciers indien gewenst.
Het lokaal bestuur zal bij elke potentiële bestelling controleren of de prijzen en technische specificaties marktconform zijn.
Artikel 2, 6° van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten
Een aankoopcentrale of opdrachtencentrale is een aanbestedende overheid die raamovereenkomsten sluit met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden, overheidsbedrijven of aanbestedende entiteiten.
Artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
de beslissing vanhet lokaal bestuur Kampenhout van 6 maart 2023
De voornoemde opdracht wordt gegund aan de combinatie van ondernemingen:
De looptijd van de percelen bedraagt 48 maanden. Na afloop van de initiële looptijd van de raamovereenkomst, kan de aanbesteder, in bijzonder gemotiveerde gevallen, de raamovereenkomst verlengen met een looptijd van telkens één jaar. In zulk geval zullen zo nodig aangepaste prijzen en voorwaarden overeengekomen worden met de opdrachtnemer.
De raad keurt goed om beroep te kunnen doen op de opdrachtencentrale van het lokaal bestuur Kampenhout waardoor er kan afgenomen worden van een raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software.
Het college wordt belast met de uitvoering.
Raadslid Thomas Van Gorp (CD&V) licht de interpellatie toe.
Burgemeester Koen Metsu neemt de rol van voorzitter over.
Schepen Muyters beantwoordt de vragenlijst van raadslid van Gorp. De uitrol van een volledig nieuw datafibernetwerk zorgt natuurlijk voor een enorme impact op het publiek domein. De beslissing om dit datanetwerk te laten uitrollen werd dan ook gewikt en gewogen en meerdere samenwerkingsvoorstellen vanuit Fiberklaar werden in eerste instantie afgewezen. Als gemeente moeten we echter ook de toekomst voor ogen houden en de digitalisering, het AI-gebeuren, het thuiswerken, ... heeft allemaal nood aan snel internet. Aangezien Fiberklaar ook kon aantonen dat zij instonden voor de aanleg van de fiberkabel, maar meerdere dataleveranciers hun contract konden aanbieden aan de eindklanten, werd uiteindelijk beslist om de datasnelheid voor iedereen in Edegem te verhogen en goedkeuring te geven aan de fiberuitrol via Fiberklaar.
Bij aanvang van de werkzaamheden was de snelheid van uitvoering en inzet van manschappen enorm hoog, te hoog om de werken op te kunnen volgen. Er werden wel aangepaste uitvoeringsmethoden opgelegd bij de opstart die gevolgd werden, maar de ene onderaannemer bleek al beter te werken dan de andere. In overleg werd het aantal ploegen teruggebracht naar 2 zodat de uitrol beter kon worden gepland en opgevolgd. Ten einde de werkbelasting voor de administratieve diensten ook te minimaliseren, werd een vaste werftoezichter aangesteld op kosten van Fiberklaar. Dit betekent echter niet dat er géén werkbelasting overblijft: de coördinatie met andere nutsmaatschappijen, het nazicht van de signalisatievergunningen, het opnemen en doorgeven van meldingen, ... maken dat er per week gemiddeld 12 uur aan prestaties gebeuren nav de fiberuitrol (mobiliteitsambtenaar, administratie, communicatie, teamleider publiek domein, ...)
De meldingen worden doorgegeven naar één centraal meldpunt. De werftoezichter controleert de opvolging van deze meldingen. Op vraag van Fiberklaar zelf wordt in mei 2023 gestart met een rondgang over de locaties waar de fiberkabel reeds is aangelegd. Tijdens deze rondgang wordt de staat nagekeken en eventuele opmerkingen genoteerd. Indien alles in orde is, wordt een ingebruikname gedaan.
Er zijn nog verschillende straten die moeten worden aangelegd, maar deze vragen meer coördinatie omwille van verkeersredenen (bv: aanleg langsheen wegen met fietspaden, ...) , synergie met andere maatschappijen die ook hun leidingen wensen te vernieuwen (oa vaak ter hoogte van de geplande voetpadvernieuwingen), in sommige straten werd een "sper" opgelegd aangezien die voetpaden nog maar recentelijk werden vernieuwd , ...
De waarborg wordt enkel aangewend mocht de aannemer géén acties ondernemen om de vastgestelde gebreken te herstellen. Tot op heden werden echter de meldingen meestal snel hersteld waardoor er tot op heden géén nood is om de waarborg aan te spreken.
De schade aan plantperkjes is correct en wordt waar mogelijk opgevolgd. Aannemer Krinkels heeft reeds op enkele locaties nieuwe aanplantingen uitgevoerd nav schade ten gevolge van de aanleg van een fiberkabel. En dit uiteraard op kosten van Fiberklaar. Ook hier mag echter niet alles aan Fiberklaar aangerekend worden. Er zijn nog andere nutsmaatschappijen bezig met het vernieuwen van hun leidingen nav de voetpadvernieuwingen , en vaak wordt ook vastgesteld dat bij verbouwingswerken, nieuwbouwwerken, ... de aannemers het niet nauw nemen met de plantvakken. Bij gebrek aan parkeerplaats wordt er ook regelmatig in een plantvak geparkeerd of wordt er doorheen gelopen. Bijkomende afsterving gebeurt bij droogte. Plantvakken op publiek domein zijn dan ook een complex gebeuren.
Lokaal bestuur Edegem heeft géén intentie om een extra trigger kenbaar te maken naar de burgers om meldingen door te geven na aanleg van de fiberkabel.
Fiberklaar heeft een domeinvergunning voor de uitrol van een datanetwerk over gans het gemeentedomein. Vanwege de vermelde ‘sper’ op enkele straten, zal de laatste datakabel pas in 2026 aangelegd kunnen worden.
Wat betreft de mogelijke "deal" met NetCo : Lokaal bestuur Edegem heeft aan Fiberklaar opgelegd om de aanleg van zijn kabel kenbaar te maken aan Telenet. Op veel locaties wordt gelijktijdig met de fiberkabel voor Fiberklaar eveneens een fiberkabel voor Telenet aangelegd. Hiermee wordt vermeden dat de voetpaden een tweede maal moeten worden opengebroken.
Voor sommige vragen wordt er nog data verwacht.
IR 2 2023_IP_00008 - Interpellatie van raadslid Jeroen Van Laer: Stand van zaken dossier Mechelsesteenweg 432
Schepen Follens schetst uitgebreid het verloop van het dossier dat al loopt sinds 2015. Na arrest van de Raad voor Vergunningenbetwistingen moet de deputatie opnieuw een beslissing nemen over de aanvraag tot omgevingsvergunning. In deze procedure wenst het college van burgemeester en schepenen gehoord te worden tijdens de hoorzitting. Bovendien moet er ook een nieuw openbaar onderzoek door het gemeentebestuur worden opgestart. Na dit openbaar onderzoek wordt een hoorzitting door de deputatie georganiseerd.
Door de slechte verstandhouding tussen de twee partijen ligt de werf er soms slecht en onveilig bij maar de schepen weet niet wat daar de mogelijkheden zijn. Het dossier zit muurvast maar twee weken geleden is er een nieuwe architect op bezoek gekomen om de problemen te bekijken. Het is echter niet aan de gemeente om hierover te beslissen. Zij hebben wel meegegeven dat parkeren, mobiliteit en groen de moeilijke punten zijn.
De buurt kan niet op de hoogte gebracht worden over het mogelijke perspectief omdat er momenteel geen verder perspectief is. Een poging om de partijen bij elkaar te brengen is niet gelukt en ze hopen dat er nu via de rechtsgang wel positieve stappen worden gezet. Het is niet de taak van de gemeente om de buurt te informeren maar men wil wel constructieve medewerking verlenen.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) begrijpt het antwoord van de schepen maar denkt dat je via het politiereglement wel enkele verplichtingen kan opleggen om de werf veiliger af te sluiten. Daarnaast vraagt hij of er momenteel een leegstandsheffing wordt geheven.
De schepen denkt niet dat deze wordt geheven maar hij is niet bekend met het reglement.
De voorzitter vraagt dit na.
Naar aanleiding van vele klachten en bezorgdheden van Edegemnaars hadden wij als cd&v fractie een aantal vragen over de uitrol en samenwerking met fiberklaar:
- Wat zijn de ervaringen die het bestuur heeft gehad met fiberklaar tijdens de uitrol?
- Hoe verloopt de opvolging van de werken?
* Hoeveelheid mankementen na 'eigen' controles zijn er tot nu toe vastgesteld?
* Hoeveel unieke klachten aangebracht door burgers?
- Hoeveel straten zijn er al aangeduid als finaal'opgeleverd'.
- Hoeveel straten moeten er nog gebeuren?
- Betreft de waarborg die voorzien werd: is gebleken dat deze lopende waarborg momenteel al voldoende is om de kosten af te dekken?
- Na de werken zijn er in verschillende straten ook plantenperkjes beschadigd. Het herstellen van deze plantenperkjes, hoe wordt dat aangepakt?
- Tot een jaar na de aanpassing kunnen klachten nog doorgegeven worden, komt er vanuit lokaal bestuur Edegem nog een extra trigger naar de burgers toe om mankementen door te geven?
- Is het college van plan om in de toekomst nog samen te werken met Fiberklaar en welke lessen worden er meegenomen vooraleer een deal te maken met Netco?
Raadslid Vera Hans (Groen) geeft een korte toelichting.
De schepen geeft een overzicht van de geplande werken namelijk heraanleg Boniverlei-Hovestraat, Fiberklaar ter hoogte van het voetpad op de Boniverlei, nutsleidingen op de Prins Boudewijnlaan en nieuwe bushaltes door een nieuwe route.
Een vertegenwoordig van AWV uitnodigen op de volgende raadscommissie vindt hij te vroeg. Begin mei is er een volgende vergadering met hen gepland en hij wil eerst deze gesprekken afwachten. De Prins Boudewijnlaan is een bezorgdheid waarbij veel verschillende factoren een rol spelen zoals toegankelijkheid voor hulpdiensten en ervaringen met herleiden naar één rijvak door werken van Fiberklaar.
Agentschap Wegen en Verkeer voert op dit moment volop werken uit op de Mechelsesteenweg om de verkeersveiligheid te verhogen en het comfort voor voetgangers en fietsers te verbeteren. We zien hier de toepassing van interessante principes, die ook op andere gewestwegen in onze gemeente zouden kunnen toegepast worden, in het bijzonder de Prins Boudewijnlaan.
Vandaar de volgende vragen:
Schepen Follens schetst uitgebreid het verloop van het dossier dat al loopt sinds 2015. Na arrest van de Raad voor Vergunningenbetwistingen moet de deputatie opnieuw een beslissing nemen over de aanvraag tot omgevingsvergunning. In deze procedure wenst het college van burgemeester en schepenen gehoord te worden tijdens de hoorzitting. Bovendien moet er ook een nieuw openbaar onderzoek door het gemeentebestuur worden opgestart. Na dit openbaar onderzoek wordt een hoorzitting door de deputatie georganiseerd.
Door de slechte verstandhouding tussen de twee partijen ligt de werf er soms slecht en onveilig bij maar de schepen weet niet wat daar de mogelijkheden zijn. Het dossier zit muurvast maar twee weken geleden is er een nieuwe architect op bezoek gekomen om de problemen te bekijken. Het is echter niet aan de gemeente om hierover te beslissen. Zij hebben wel meegegeven dat parkeren, mobiliteit en groen de moeilijke punten zijn.
De buurt kan niet op de hoogte gebracht worden over het mogelijke perspectief omdat er momenteel geen verder perspectief is. Een poging om de partijen bij elkaar te brengen is niet gelukt en ze hopen dat er nu via de rechtsgang wel positieve stappen worden gezet. Het is niet de taak van de gemeente om de buurt te informeren maar men wil wel constructieve medewerking verlenen.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) begrijpt het antwoord van de schepen maar denkt dat je via het politiereglement wel enkele verplichtingen kan opleggen om de werf veiliger af te sluiten. Daarnaast vraagt hij of er momenteel een leegstandsheffing wordt geheven.
De schepen denkt niet dat deze wordt geheven maar hij is niet bekend met het reglement.
De voorzitter vraagt dit na.
In de gemeenteraad van november 2022 vroegen we via een mondelinge vraag een stand van zaken met betrekking tot de werf Mechelsesteenweg 432. Recent kregen we weer melding van sluikstort en het oneigenlijk gebruik van een bouwafvalcontainer die er zou staan.
Omwille van verschillende beroepsprocedures (vanuit directe buurtbewoners) lijkt er voorlopig geen verandering in de situatie. Vandaar de volgende vragen:
Raadslid Gitte Gijs (Groen) geeft een korte toelichting.
Schepen Lawrence Vancraeyenest bedankt Gitte voor haar idee. Het bestuur is hiervan zeker voorstander maar het is niet mogelijk om in elke speeltuin iets te voorzien. Er zijn nog andere factoren waarmee ze rekening moeten houden zoals de toegang vanaf het openbaar domein naar de speeltuin. Anderzijds willen ze ook rekening houden met de noden en wensen van de buurt maar dit is niet altijd mogelijk door een beperking qua budget en ruimte en dus moeten er keuzes gemaakt worden. In de toekomst proberen ze wel om hiermee rekening te houden waar mogelijk.
Raadslid Gitte Gijs (Groen) verlaagt de verwachtingen door het voorbeeld te geven van een bredere glijbaan. Dit maakt voor veel kinderen al een groot verschil en is gemakkelijk te integreren.
Het zonnetje schijnt terug en het wordt warmer. Ideaal om naar buiten te trekken en te gaan spelen in een speeltuin. Om ter hoogst schommelen, in een treintje van de glijbaan naar beneden, lekker spelen in de speelhuisjes en nog veel meer. Voor verschillende kinderen is dit een evidentie maar voor een groot deel kinderen en jongeren niet. Voor verschillende kinderen met een (fysieke) beperking is schommelen in een standaard schommel of glijden van een “gewone” glijbaan niet of bijna niet mogelijk. In de meeste speeltuinen stelt zich hetzelfde probleem: er zijn weinig tot geen “ inclusieve” speelelementen waar iedereen iets aan heeft. Door kleine aanpassingen hebben nog meer kinderen plezier in de speeltuin en met het spelen. Normaal staan er nog speeltuinen op de planning die vernieuwd moeten worden. Het perfecte moment om wat creatief na te denken en rekening te houden met inclusieve speelelementen in het opstellen van een aanbesteding en het opvragen van elementen. Ik heb al een beetje rondgekeken en gesnuisterd op het wereld wijde web en in bijlage vindt u verschillende bijlagen en voorbeelden van zo een elementen.
Mijn vragen
- Kan het bestuur bij het zoeken naar nieuwe speeltuigen voor de speeltuinen rekening houden met inclusieve speel-elementen waar bijvoorbeeld mensen met een (fysieke) beperking ook evenveel kunnen genieten van een speeltuin?
- Kan het bestuur deze inclusieve speeltuigen ook mee inplannen bij het voorzien van de nieuwe speeltuigen?
- Kan er wanneer er een plan wordt gemaakt voor het vernieuwen van de speeltuin ook worden gedacht aan een picknicktafel waar rolstoelgebruikers gemakkelijker mee onder kunnen rollen?
Goedele Van der Spiegel – vraag naar reden van niet gefaseerde bomenkap aan de Romeinse Put
Goedele Van der Spiegel – Hof ter Linden en Fort 5 - melding waterproblematiek
Sien Pillot – stavaza Bessentuin en uitbereiding naar tuin aan Baron De Celleslaan
Sien Pillot – onveilige oversteekplaats Hovestraat – vraag om zebrapaden te herschilderen
Sien Pillot – slijtage fietsstroken centrum – vraag om speciale laag opnieuw aan te brengen
Jeroen Van Laer – vraag naar verdere stappen na niet opvolgen van terrasvergunningen