Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

2023_GR_00185 - uitvoering - aanbestedingsdossier voor het aanleggen en onderhoud van plantvakken - goedkeuring

gemeenteraad
ma 18/12/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Peter Verstraeten, raadslid; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Goedele Van der Spiegel, raadslid; René Janssens, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Ellen Stevens, raadslid; Joost Goris, raadslid; Goedele Vandewalle, raadslid; Julien Delarbre, raadslid; Adrian De Weerdt, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Gitte Gijs, raadslid; Vera Hans, raadslid; Axel Guldentops, raadslid; Els Pauwels-Croegaert, raadslid; Thomas Van Gorp; Filip Schramme, adjunct algemeen directeur

Verontschuldigd

Sofie De Leeuw, raadslid; Cedric Guisson, raadslid

Secretaris

Filip Schramme, adjunct algemeen directeur

Voorzitter

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00185 - uitvoering - aanbestedingsdossier voor het aanleggen en onderhoud van plantvakken - goedkeuring

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Vera Hans, Axel Guldentops, Els Pauwels-Croegaert, Thomas Van Gorp, Filip Schramme
Stemmen voor 17
Koen Metsu, Koen Michiels, Rudi Dias, Albert Follens, Ellen Stevens, Joost Goris, Axel Guldentops, Lawrence Vancraeyenest, Julien Delarbre, Goedele Vandewalle, René Janssens, Cynthia Govers, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Sabine Peeters, Els Pauwels-Croegaert, Philippe Muyters
Stemmen tegen 3
Adrian De Weerdt, Bart Breugelmans, Thomas Van Gorp
Onthoudingen 5
Goedele Van der Spiegel, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Gitte Gijs, Vera Hans
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00185 - uitvoering - aanbestedingsdossier voor het aanleggen en onderhoud van plantvakken - goedkeuring 2023_GR_00185 - uitvoering - aanbestedingsdossier voor het aanleggen en onderhoud van plantvakken - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0014

Aanleiding en context

Plantvakken zijn goed voor de biodiversiteit maar vragen ook veel onderhoud én opvolging.  Planten sterven af door droogte, inrijden voertuigen, doorwandelen voetgangers, gebruik als werkzone door nutsmaatschappijen, ... .  Bijkomend heeft Edegem enkele grotere graspleinen waar  een hogere biodiversiteit  en mooier straatbeeld gewenst is.  

Argumentatie

Het aanleggen en uitvoeren van het onderhoud van de plantvakken is een arbeidsintensieve bezigheid, die niet meer door interne polyvalente arbeiders kan opgenomen worden.  De werken zijn ook planbaar.  Daarom wordt een aanbestedingsprocedure gehouden om begin 2024 de borders heraan te leggen met nieuw plantgoed.  Dit plantgoed wordt door de verantwoordelijke aannemer het jaar zelf (2024) én  de daaropvolgende 3 jaren onderhouden en aangevuld met nieuw plantgoed ifv inboet. 

De beplanting werd gekozen ifv later minimaal onderhoud, maar ook door een mix van planten te maken die de onkruidgroei, die nooit te vermijden is, minimaal te laten opvallen. Tevens is voorzien dat de aanplantingen afgedekt worden in 7 cm lavasubstraat die eveneens onkruidgroei moet minimaliseren.  

Hiervoor dienen de bestaande borders wel uitgegraven te worden ten einde de werkzaamheden te kunnen uitvoeren.

De aannemer heeft de mogelijkheid om bijkomend aanvullend plantgoed aan te bieden om hiermee de onkruidgroei te minimaliseren of minder visueel zichtbaar te maken.  

De opdracht wordt gegund via de openbare procedure.

 

Juridische grond

Artikel 36 §1 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016
 In een openbare procedure kan elke belangstellende ondernemer naar aanleiding van een aankondiging van een opdracht een offerte indienen. De termijn voor ontvangst van de offertes bedraagt ten minste vijfendertig dagen vanaf de verzenddatum van de aankondiging van een opdracht. De offerte moet vergezeld gaan van de door de aanbestedende overheid gevraagde informatie voor de selectie.

Adviezen

Financieel visum Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
<p><span style="text-decoration: underline;">Artikel 41 &sect;1 10&deg; van het decreet lokaal bestuur</span><br />De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de lastvoorwaarden met een raming van 271 982.83 EUR inclusief BTW of nog 299 181.11 EUR incl. BTW en inclusief 10% provisie (tbv betaling herziening) goed.

Artikel 2

De opdracht wordt gegund via de openbare aanbestedingsprocedure.