Op 19 december 2022 keurde de gemeenteraad een belastingreglement goed op het afgeven van administratieve stukken in de sector van de publieke dienstverlening tot en met 31 december 2025.
Naar aanleiding van volgende punten, wordt het reglement aangepast:
1. jaarlijkse indexering door de FOD Binnenlandse zaken van de tarieven voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en verblijfsdocumenten
De FOD Binnenlandse Zaken indexeert jaarlijks de tarieven voor de elektronische identiteitskaarten. De gemeentelijke retributie blijft behouden maar het tarief dat inwoners moeten betalen, wijzigt hierdoor (zie bijlage)
2. invoering van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar
Vanaf 15 januari 2024 moderniseren de verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar. Tot nu toe kregen zij een papieren identiteitsbewijs. Dit verdwijnt en wordt vervangen door een elektronisch verblijfsdocument zoals dat ook reeds in gebruik is voor volwassenen. We stellen eenzelfde retributie voor als deze voor de kaarten voor Belgische kinderen:
• 3 EUR gewone procedure
• 30 EUR spoedprocedure
3. Aanpassing van bestaande retributies
We stellen voor om volgende bestaande retributies aan te passen:
• Voorlopig rijbewijs: verlagen van de gemeentelijke retributie van 25 EUR naar 10 EUR (waardoor de prijs zakt van 45 EUR naar 30 EUR)
Een voorlopig rijbewijs is van beperkte duur. Van zodra men het praktisch examen aflegt en slaagt, komt men voor een definitief rijbewijs Het voorlopig rijbewijs is dus tijdelijk en heeft als finaliteit om een definitief rijbewijs te verkrijgen. Het lijkt dan ook billijk om daarvoor een beperktere gemeentelijke retributie te vragen.
• uittreksels strafregister: afschaffen van de gemeentelijke retributie waardoor dit gratis wordt.
Het uittreksel strafregister wordt vaak opgevraagd door mensen die vrijwilligerswerk doen, mensen met tijdelijke contracten in het onderwijs, mensen die lid van een vereniging zijn en dit jaarlijks moeten voorleggen, ..... . Aangezien zij dit document enkel bij het lokaal bestuur kunnen opvragen, wordt dit gratis gemaakt.
4. Opnemen van een nieuwe retributies
Volgende nieuwe retributies worden ingevoerd:
• Tenlasteneming: 20 EUR
Een vreemdeling (derdelander) die zich voor een kort verblijf naar België begeeft, moet bewijzen dat hij voldoet aan de voorwaarden om de Schengenruimte binnen te komen. Eén van deze binnenkomstvoorwaarden is het feit dat hij moet beschikken over voldoende bestaansmiddelen, zowel voor de duur van het beoogde verblijf als voor de terugkeer naar het land van herkomst. Als deze persoon daar niet over beschikt, kan hij/zij beroep doen op een garant. De garant moet dan bewijzen over voldoende bestaansmiddelen te beschikken. Dit dossier wordt ingediend bij de gemeente en wordt door ons aan Dienst Vreemdelingenzaken bezorgd.
• Wijzigen van een familienaam: 66 EUR
In de loop van 2024 zal het mogelijk worden om een aanvraag tot wijziging familienaam te doen bij de gemeente. Tot op heden moest dit gebeuren bij de FOD Justitie. Wij stellen voor een retributie van 66 EUR te vragen naar analogie met het wijzigen van een voornaam.
Artikel 2 van de wet van 14 maart 1968
De gemeenten worden gemachtigd de retributies te innen welke zijn bestemd tot dekking van hun administratieve kosten telkens als zij de verblijfsvergunningen van een vreemdeling afleveren, vernieuwen, verlengen of vervangen. Die retributies zijn gelijk aan die welke van Belgische onderdanen wordt gevorderd voor het afleveren van identiteitskaarten.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit decreet regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de gemeentebelastingen.
Wet van 18 juni 2018
Houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, waarbij de bevoegdheid inzak verandering van voornamen wordt overgedragen aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en de voorwaarden ervan worden geregeld.
Het ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronisch identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de 12 jaar en de elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die wettelijk op het grondgebied van het Rijk verblijven.
De raad keurt een retributie op het afleveren van administratieve stukken in de sector publieke dienstverlening vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 goed als volgt:
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk wordt afgeleverd.
§1 Identiteitskaarten en verblijfsdocumenten voor +12 jarigen:
* 25,10 EUR voor een elektronische identiteitskaart voor Belgen en volgende verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen: EU, EU+, F, F+, N, M kaarten
Samenstelling prijs:
* 25,60 EUR voor volgende verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen: A, B, H, K, L, J, I kaarten
Samenstelling prijs:
* 146,40 EUR voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten aan vreemde onderdanen volgens spoedprocedure, inclusief kosten federale overheid en/of transport;
Samenstelling prijs:
* 183,30 EUR voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart volgens spoedprocedure voor Belgen op te halen in Brussel inclusief kosten federale overheid;
Samenstelling prijs:
§2 Identiteitskaarten en verblijfsdocumenten voor -12 jarigen:
* 10,70 EUR voor de afgifte van elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (KIDS EID) en volgende verblijfsdocumenten voor niet-Belgen: EU, EU+, F, F+, M kaarten, inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs:
* 13,70 EUR voor de afgifte van volgende verblijfsdocumenten voor niet-Belgen: A, B, K, L kaarten, inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs:
* 135,00 EUR voor afgifte van elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (KIDS EID) en volgende verblijfsdocumenten voor niet-Belgen: EU, EU+, F, F+, M-kaarten volgens spoed procedure, inclusief kosten federale overheid en/of transport;
Samenstelling prijs:
* 146,50 EUR voor afgifte volgende verblijfsdocumenten voor niet-Belgen: A, B, K, L kaarten volgens spoed procedure, inclusief kosten federale overheid en/of transport;
Samenstelling prijs:
* 171,90 EUR voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart volgens spoedprocedure voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (KIDS EID) op te halen in Brussel inclusief kosten federale overheid;
Samenstelling prijs:
§3 Papieren vreemdelingenkaart (immatriculatieattest model A):
* 3,80 EUR voor de afgifte van een immatriculatieattest inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs:
§4 Reispassen:
* 90,00 EUR voor afgifte van een reispas boven 18 jaar, inclusief kosten federale overheid; Samenstelling prijs:
* 60,00 EUR voor afgifte aan een reispas jonger dan 18 jaar, inclusief kosten federale overheid;
Samenstelling prijs:
* 290,00 EUR voor afgifte van een reispas boven 18 jaar met spoed, inclusief kosten federale overheid en/of transport, of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs:
* 260,00 EUR voor afgifte van een reispas jonger dan 18 jaar met spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport,of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs:
* 350,00 EUR voor afgifte van een reispas boven 18 jaar met superspoed, inclusief kosten federale overheid en/of transport, of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs:
* 320,00 EUR voor afgifte van een reispas jonger dan 18 jaar met superspoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport,of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs:
* 86,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen boven 18 jaar; inclusief kosten federale overheid
Samenstelling prijs:
* 66,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar; inclusief kosten federale overheid
Samenstelling prijs:
* 280,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen boven 18 jaar met spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs:
* 260,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar met spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs:
* 340,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen en staatlozen boven 18 jaar met super spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs:
* 320,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar met super spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs:
§5 Rijbewijzen:
* 41,00 EUR voor de afgifte van een internationaal rijbewijs;
Samenstelling prijs:
* 45,00 EUR voor de afgifte van een elektronisch rijbewijs;
Samenstelling prijs:
* 30,00 EUR voor de afgifte van een voorlopig elektronisch rijbewijs.
Samenstelling prijs:
§6 Activatiecode voor een niet-inwoner:
* 13,20 EUR goed voor het afleveren van een activatiecode voor een niet-inwoner van Edegem via het lokaal registratiekantoor te Edegem.
§7 Naamswijziging (voor- en/of achternaam) :
* 66 EUR per dossier voor een naamswijziging.
* 6,60 EUR per dossier voor een naamswijziging voor een transgender.
* gratis voor mensen met vreemde nationaliteit die de Belgische nationaliteit aanvragen en die geen naam hebben).
§8 Administratieve dienstverlening ter gelegenheid van geboorte, huwelijk, overlijden of nationaliteit
Geboorte
* 20,00 EUR voor aangifte van een geboorte
* gratis voor aangifte van levenloos geboren kindje
Huwelijk
* 50,00 EUR bij de huwelijksaangifte
De retributie van 50,00 EUR is niet opnieuw verschuldigd indien het parket een positief advies formuleert voor een huwelijk, maar als er omwille van termijnen een nieuwe aangifte van huwelijk moet gebeuren.
* 30,00 EUR voor de aflevering van een huwelijksboekje.
* 50,00 EUR bijkomend voor een huwelijk op zaterdag
Overlijden
* 20,00 EUR bij aangifte van een overlijden.
* gratis: de aangifte van overlijden van een kind jonger dan 1 jaar / levenloos geboren kindje
Nationaliteitsverklaring
* 50,00 EUR voor een nationaliteitsverklaring
§9 Afgifte van uittreksels / afschriften uit het bevolkingsregister, de burgerlijke stand of het strafregister:
* 10,00 EUR per document
* gratis voor uittreksel uit strafregister
§10 Ten laste name
20 EUR
De raad heft alle voorgaande raadsbeslissingen houdende belasting op het afgeven van administratieve stukken in de sector publieke dienstverlening door de gemeente vanaf 1 januari 2024 op.