Raadslid Goedele Van der Spiegel (Groen) krijgt felicitaties van de burgemeester, raadslid Peter Verstraeten (Open VLD) en raadslid Sien Pillot (Groen) voor haar aanstelling als administrateur-generaal bij Agentschap Natuur&Bos.
De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare en besloten zitting van 24 april 2023 goed.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) volgde live de uiteenzetting en laat weten dat de gemeente ook aandelen krijgt in de sociale huisvestingsmaatschappijen die verder van ons liggen. De fractie wil, nadat dit procedureel achter de rug is, de vinger aan de pols houden en wenst ingelicht te blijven. Ze roepen de gemandateerden op om te bekijken wat de mogelijke pistes zijn na de splitsing. Ze benadrukken dat het opkomen voor de sociaal zwakkeren in onze maatschappij het allerbelangrijkste is.
Raadslid Sien Pillot (Groen) heeft nog geen signalen ontvangen vanuit Vlaanderen over extra middelen voor woonmaatschappijen die achteruit gaan. De nieuwe directeur sprak hoopvol over de toekomst en toch zijn er nog veel onduidelijkheden. De fractie kan zich niet vinden in de verkoop van woningen om de financiën op orde te houden omdat dit onverenigbaar is met de missie van een woonmaatschappij. Omdat nog niet alle info voorhanden is, zullen zij zich onthouden voor dit punt.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging voor de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023.
1. Wat de partiële splitsing betreft
Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.
Er zal één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied.
Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen afgebakend, waardoor de huidige cvba De Ideale Woning in 4 delen wordt gesplitst, waarbij een deel wordt afgesplitst naar respectievelijk WOONHAVEN ANTWERPEN (toekomstige woonmaatschappij Antwerpen), DE VOORKEMPEN - H.E., (toekomstige woonmaatschappij […]), WOONPUNT SCHELDE-RUPEL, (toekomstige woonmaatschappij […]) en waarbij de rest behouden blijft bij de DE IDEALE WONING (toekomstige woonmaatschappij Thuisrand).
Met het oog op de voorbereiding van de vorming van woonmaatschappijen en het afbakenen van de woonmaatschappijen per werkingsgebied, hebben de vennootschappen zoals vermeld hierboven, in samenwerking met de diverse overige betrokken actoren (zoals de VMSW en het Vlaamse Gewest) een studie- en werktraject op gang gebracht onder impuls van een stuurgroep en diverse uitvoerende werk- en adviesgroepen. Deze werkzaamheden en gesprekken hebben uitgemond in een vast voornemen van alle betrokken partijen om een partiële splitsing door overneming te realiseren overeenkomstig de artikelen 12:8 jo. 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV") en overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in het voorliggend voorstel van partiële splitsing.
De betrokken vennootschappen zijn alle vier sociale huisvestingsmaatschappijen. Elk van hen beoogt op korte termijn (voor 30 juni 2023) de omzetting naar een woonmaatschappij, met de rechtsvorm van een BV en statuten aangepast aan de reglementering betreffende de woonmaatschappijen.
De Ideale Woning heeft op 8 januari 2023 een erkenningsaanvraag ingediend om erkend te worden als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand (onder de naam “Thuisrand”). Deze erkenning werd inmiddels verkregen bij beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023.
De Ideale Woning is momenteel echter ook nog actief in 3 andere werkingsgebieden en is derhalve verplicht om het sociaal woonpatrimonium over te dragen aan de toekomstige woonmaatschappij in wiens werkingsgebied het patrimonium gelegen is, nl. Woonhaven (werkingsgebied Antwerpen-Stad), De Voorkempen (werkingsgebied Antwerpen-Midden/Noord) resp. Woonpunt Schelde-Rupel (werkingsgebied Antwerpen–Rupel);
Het gemeenschappelijk voorstel tot partiële splitsing werd opgemaakt en goedgekeurd door de bestuursorganen van:
Het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing werd goedgekeurd door het bestuursorgaan van De Ideale Woning cvba op 9 mei 2023;
De neerlegging van het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing wordt voorzien gedurende minstens 6 weken op de griffie van de Ondernemingsrechtbank te Antwerpen, met ingang van [….] 2023;
Dat het neergelegde voorstel van partiële splitsing kan worden goedgekeurd;
2. Wat de inwerkingtreding van deze beslissing betreft in het licht van de erkenning als woonmaatschappij
De Ideale Woning heeft op 8 januari 2023 een erkenningsaanvraag ingediend om erkend te worden als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand (onder de naam “Thuisrand”).
Deze erkenning werd door de Vlaamse regering verleend bij beslissing van 23 maart 2023.
De omvorming van de cvba De Ideale Woning naar de bv Thuisrand middels de wijziging van de statuten werd goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 mei 2023.
De beslissing van de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 van de cvba De Ideale Woning zal uitwerking verkrijgen op 1 juli 2023 (0u00) en valt aldus juridisch samen met de omvorming van de cvba De Ideale Woning naar de bv Thuisrand.
3. Wat de buitengewone algemene vergadering betreft
We ontvingen een uitnodiging op 17 mei 2023 voor de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 van De Ideale Woning cvba, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd het voormelde gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing goed te keuren.
De statuten van de CVBA SHM De Ideale Woning vermeld de bevoegdheden van de algemene vergadering.
Artikel 386 §1 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenten kunnen verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen als die verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk niet belast worden met de verwezenlijking van welbepaalde taken van gemeentelijk belang.
Raadsbesluit 1 maart 2021
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de Ideale woning
Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Statuten van de cvba De Ideale Woning;
Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
De Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde;
Reparatiebesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2022 of het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
Beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023 tot erkenning van de woonmaatschappij Thuisrand.
De raad keurt de partiële splitsing van De Ideale Woning goed overeenkomstig het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing, zoals gevoegd als bijlage bij deze beslissing.
Raadslid Sabine Peeters werd aangewezen als effectief lid en raadslid Axel Guldentops als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van de ideale woning voor deze legislatuur.
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de cvba krijgt de opdracht te handelen op de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 (of op één van de daarop volgende dagen) van de cvba De Ideale Woning en het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de raad .
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging voor de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023.
Op de raad van vandaag keurt de raad de partiële splitsing van cvba De Ideale Woning overeenkomstig het gemeenschappelijk voorstel van partiële splitsing goed.
1.Context
Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.
Er zal één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied.
Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen afgebakend, waardoor de huidige cvba De Ideale Woning in 4 delen wordt gesplitst, waarbij een deel wordt afgesplitst naar respectievelijk WOONHAVEN ANTWERPEN (toekomstige woonmaatschappij Antwerpen), DE VOORKEMPEN - H.E., (toekomstige woonmaatschappij […]), WOONPUNT SCHELDE-RUPEL, (toekomstige woonmaatschappij […]) en waarbij de rest behouden blijft bij de DE IDEALE WONING (toekomstige woonmaatschappij Thuisrand).
Met het oog op de voorbereiding van de vorming van woonmaatschappijen en het afbakenen van de woonmaatschappijen per werkingsgebied, hebben de vennootschappen zoals vermeld hierboven, in samenwerking met de diverse overige betrokken actoren (zoals de VMSW en het Vlaamse Gewest) een studie- en werktraject op gang gebracht onder impuls van een stuurgroep en diverse uitvoerende werk- en adviesgroepen. Deze werkzaamheden en gesprekken hebben uitgemond in een vast voornemen van alle betrokken partijen om een partiële splitsing door overneming te realiseren overeenkomstig de artikelen 12:8 jo. 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV") en overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in een voorstel van partiële splitsing.
Dit voorstel van partiële splitsing wordt ter goedkeuring voorgelegd in de gemeenteraad van heden om te worden behandeld en goedgekeurd op de buitengewone algemene vergadering van de cvba De Ideale Woning van 28 juni 2023.
2. Wat de inwerkingtreding van deze beslissing betreft in het licht van de erkenning als woonmaatschappij
De Ideale Woning heeft op 8 januari 2023 een erkenningsaanvraag ingediend om erkend te worden als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand (onder de naam “Thuisrand”).
Deze erkenning werd door de Vlaamse regering verleend bij beslissing van 23 maart 2023.
De omvorming van de cvba De Ideale Woning naar de bv Thuisrand middels de wijziging van de statuten werd goedgekeurd door de buitengewoner algemene vergadering van […]
Onderliggende beslissing heeft evident slechts uitwerking vanaf de omvorming van de cvba De Ideale Woning naar de bv Thuisrand, met name wanneer aan alle opschortende voorwaarden voor de omvorming middels statutenwijziging is voldaan en de opschortende termijn is verstreken.
3. Wat de vertegenwoordiging betreft van de gemeente binnen de nieuwe woonmaatschappij BV Thuisrand
De statuten van de BV Thuisrand, zoals reeds goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van de cvba De Ideale Woning op 15 mei 2023 bevatten de volgende bepalingen (eigen weergave, markering en selectie, exemplarisch):
De gemeente heeft recht op 1 bestuursfunctie binnen het bestuursorgaan van de bv Thuisrand. Daartoe kan de gemeente kandidaten voor die bestuursfunctie voordragen aan de algemene vergadering van de bv.
4. Wat de bijzondere algemene vergadering betreft van 28 juni 2023 van de bv Thuisrand
We ontvingen de uitnodiging van 17 mei 2023 voor de bijzondere algemene vergadering van 28 juni 2023 van de bv Thuisrand, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd een bestuurder voor te dragen om te zetelen in het bestuursorgaan van Thuisrand BV.
De statuten van de bv Thuisrand vermeldt de bevoegdheden van de algemene vergadering.
Artikel 386 §1 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenten kunnen verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen als die verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk niet belast worden met de verwezenlijking van welbepaalde taken van gemeentelijk belang.
Raadsbesluit 1 maart 2021
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de Ideale woning
Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Statuten van de bv Thuisrand;
Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
De Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde;
Reparatiebesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2022 of het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
Beslissing van de Vlaamse regering van 23 maart 2023 tot erkenning van de woonmaatschappij Thuisrand;
Vanuit de gemeente wordt/worden de volgende kandidaat/kandidaten voorgedragen aan de bijzondere algemene vergadering van 28 juni 2023 (of één van de daarop volgende dagen) om met uitwerking vanaf 1 juli 2023 (0u00) te worden aangeduid als lid van het bestuursorgaan in de BV Thuisrand:
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van cvba De Ideale Woning blijft zetelen als vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de BV Thuisrand.
Raadslid Sabine Peeters wordt aangewezen als effectief lid en raadslid Axel Guldentops als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van BV Thuisrand voor deze legislatuur.
Raadslid Sabine Peeters werd aangewezen als effectief lid en raadslid Axel Guldentops als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van de ideale woning voor deze legislatuur.
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de cvba krijgt de opdracht te handelen op de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 (of één van de daarop volgende dagen) van de cvba De Ideale Woning en het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de raad .
We ontvingen op 17 mei een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging voor de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 met volgende agendapunten:
1 Onderzoek van de documenten en verslagen die kosteloos ter beschikking van de aandeelhouders werden gesteld overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 12:61, 12:62 en 12:64 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, met name:
1.1 Kennisneming en bespreking door de aandeelhouders van het voorstel tot met splitsing door overneming gelijk gestelde verrichting de dato 12 mei 2023, in de zin van artikel 12:59 juncto artikel 12:8 van het Wetboek van Vennootschappen en verenigingen, hierna partiële splitsing genoemd, opgesteld door het bestuursorgaan van de overgenomen vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, het bestuursorgaan van de overnemende vennootschappen “WOONHAVEN ANTWERPEN”, “DE VOORKEMPEN H.E.” en “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL”, en vervolgens neergelegd op de griffie van de Ondernemingsrechtbank te Antwerpen (afdeling Antwerpen) op 16 mei 2023, nog te publiceren in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad, in het kader van een met splitsing door overneming gelijk gestelde verrichting van “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” door “WOONHAVEN ANTWERPEN”, “DE VOORKEMPEN H.E.” en “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL”.
1.2 De verslagen opgesteld, overeenkomstig de artikelen 12:61 en 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, met name:
A. het splitsingsverslag van het bestuursorgaan betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:61 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
B. het controleverslag van de Commissaris van “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, te weten MOORE AUDIT BV (B00212), gevestigd te 2020 Antwerpen, Schaliënstraat 3, met ondernemingsnummer BE0453.925.59, betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
C. het controleverslag van de Commissaris van “WOONHAVEN ANTWERPEN”, te weten MOORE AUDIT BV (B00212), gevestigd te 2020 Antwerpen, Schaliënstraat 3, met ondernemingsnummer BE0453.925.59, betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
D. het controleverslag van de Commissaris van “DE VOORKEMPEN H.E.”, te weten WEEMAES EN C° gevestigd te 2110 Wijnegem, Turnhoutsebaan 619, met ondernemingsnummer BE0508.208.734, betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
E. het controleverslag van de Commissaris van “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL”, te weten MOORE AUDIT BV (B00212), gevestigd te 2020 Antwerpen, Schaliënstraat 3, met ondernemingsnummer BE0453.925.59, betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
1.3 Mededeling overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen van elke eventuele belangrijke wijziging in het actief of passief van het vermogen van de overgenomen vennootschap sedert de datum van het voorstel tot partiële splitsing.
2. PARTIËLE SPLITSING
2.1 Onder opschortende voorwaarde van goedkeuring/aanvaarding door de algemene vergaderingen van de respectievelijke overnemende vennootschappen, te weten:
- Besloten vennootschap “WOONHAVEN ANTWERPEN”, met zetel te 2020 Antwerpen, Jan Denucéstraat 23, met ondernemingsnummer 0403.795.657;
- Besloten vennootschap “DE VOORKEMPEN”, met zetel te 2960 Sint-Job-in-‘t-Goor, Nijverheidstraat 3, met ondernemingsnummer 0426.798.911;
- Besloten vennootschap “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL” met zetel te 2070 Zwijndrecht, Struikheidelaan 2, met ondernemingsnummer 0452.753.537.
Van de inbreng in natura als gevolg van de partiële splitsing door overneming zonder ontbinding noch vereffening van de besloten vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, met zetel te 2600 Antwerpen (Berchem), Diksmuidelaan 276, BTW BE0404.710.724, RPR Antwerpen afdeling Antwerpen 0404.710.724, overeenkomstig het voorstel tot partiële splitsing en in toepassing van artikel .... van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, waarbij “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, zonder te worden ontbonden en vereffend, drie delen van haar vermogen, zowel activa als passiva, rechten en verplichtingen overdraagt aan de overnemende vennootschappen, te weten Besloten vennootschap “WOONHAVEN ANTWERPEN”, Besloten vennootschap “DE VOORKEMPEN” en Besloten vennootschap “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL”, overeenkomstig de bepalingen en voorwaarden van voormeld voorstel tot partiële splitsing.
De partiële splitsing zal geschieden op basis van een balans opgemaakt op 31 december 2022, zoals opgevat in het voorstel tot partiële splitsing.
De partiële splitsing wordt verricht onder opschortende tijdsbepaling zodat de partiële splitsing uitwerking zal hebben op 1 juli 2023 om 0u00 (middernacht).
2.2 Goedkeuring dat de verrichtingen betreffende de ingebrachte vermogensbestanddelen van de partieel gesplitste vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” boekhoudkundig en fiscaal geacht worden te zijn verricht voor rekening van de verkrijgende vennootschappen “WOONHAVEN ANTWERPEN”, “DE VOORKEMPEN” en “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL” vanaf 1 januari 2023.
2.3 Goedkeuring dat er aan de aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” per bestaand aandeel van “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” negenenvijftig komma drieënzestig (59,63) nieuwe aandelen van de overnemende vennootschap “WOONHAVEN ANTWERPEN” zullen worden uitgereikt die van dezelfde aard zijn als de thans bestaande aandelen van de overnemende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, zodat er in totaal negen miljoen driehonderdvierentachtigduizend achthonderdvijfentachtig (9.384.885) nieuwe aandelen worden uitgereikt door “WOONHAVEN ANTWERPEN”, die proportioneel verdeeld zullen worden onder de huidige aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, naar evenredigheid van hun bestaand aandeel in het kapitaal van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”.
2.4 Goedkeuring dat er aan de aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” per bestaand aandeel van “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” nul komma zesenvijftig (0,56) nieuwe aandelen van de overnemende vennootschap “DE VOORKEMPEN” zullen worden uitgereikt die van dezelfde aard zijn als de thans bestaande aandelen van de overnemende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, zodat er in totaal vijfentachtigduizend vijfhonderdachtenvijftig (85.558) nieuwe aandelen worden uitgereikt door “DE VOORKEMPEN”, die proportioneel verdeeld zullen worden onder de huidige aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, naar evenredigheid van hun bestaand aandeel in het kapitaal van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”.
2.5 Goedkeuring dat er aan de aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” per bestaand aandeel van “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” nul komma vierendertig (0,34) nieuwe aandelen van de overnemende vennootschap “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL” zullen worden uitgereikt die van dezelfde aard zijn als de thans bestaande aandelen van de overnemende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, ”, zodat er in totaal eenenvijftigduizend vijfhonderdachtennegentig (51.598) nieuwe aandelen worden uitgereikt door “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL”, die proportioneel verdeeld zullen worden onder de huidige aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, naar evenredigheid van hun bestaand aandeel in het kapitaal van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”.
2.6 Wijze van uitreiking van de aandelen in de verkrijgende vennootschappen.
2.7 Goedkeuring dat de nieuw uitgegeven aandelen delen in de winst vanaf de datum van hun uitgifte, rekening houdende dat de betrokken vennootschappen kwalificeren als woonmaatschappijen en de aandeelhouders slechts een beperkt vermogensvoordeel nastreven. Het dividendrecht van de aandeelhouders wordt benaderd als een (beperkte) rentevergoeding op het door de aandeelhouders werkelijk gestorte bedrag van de aandelen. Het resterende gedeelte van de winst wordt toegevoegd aan de reservefondsen of uitgekeerd aan de door de algemene vergadering bepaalde hulp en bijstand voor organisaties met een sociaal doel.
2.8 Rechten die de overnemende vennootschappen toekennen aan de aandeelhouders van de partieel te splitsen vennootschap, die bijzondere rechten hebben en aan de houders van andere effecten dan aandelen, of de jegens hen voorgestelde maatregelen (artikel 12:59, 6° Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen).
2.9 Nauwkeurige beschrijving en verdeling van de aan de verkrijgende vennootschappen over te dragen delen van de activa en passiva van het vermogen. Vaststelling van de overgang van het vermogen van de partieel gesplitste vennootschap naar de overnemende vennootschappen, als gevolg van de partiële splitsing door overneming, met inbegrip van de beschrijving van de onroerende goederen en eventuele andere vermogensbestanddelen, onderworpen aan bijzondere publiciteit, die eigendom zijn van de partieel gesplitste vennootschap en in het kader van de voorgestelde partiële splitsing zullen overgaan naar de overnemende vennootschappen, en vaststelling van de overgangsvoorwaarden.
3. Goedkeuring van statutenwijzigingen ingevolge de partiële splitsing door overneming:
a. Wijziging van de statuten met betrekking tot het kapitaal / ingebracht eigen vermogen om de tekst van de statuten in overeenstemming te brengen met de door de partiële splitsing tot stand gekomen vermindering van het kapitaal / ingebracht eigen vermogen
b. Wijziging van de inbrengwaarde van de aandelen
c. Andere wijzigingen
en dit onder opschortende tijdsbepaling zodat de beslissing uitwerking zal hebben op 1 juli 2023 om 0u00 (middernacht).
4. Vaststelling van de totstandkoming van de partiële splitsing onder opschortende tijdsbepaling zodat de partiële splitsing uitwerking zal hebben op 1 juli 2023 om 0u00 (middernacht) en opschortende voorwaarde van goedkeuring/aanvaarding door de algemene vergaderingen van de respectievelijke overnemende vennootschappen.
5. Ontslag van de bestuurders van De Ideale Woning en kwijting aan de bestuurders, en dit onder opschortende tijdsbepaling zodat de beslissing uitwerking zal hebben op 1 juli 2023 om 0u00 (middernacht).
6. Benoeming van de bestuurders van de besloten vennootschap Thuisrand, en dit onder opschortende tijdsbepaling zodat de beslissing uitwerking zal hebben op 1 juli 2023 om 0u00 (middernacht).
7. Bezoldiging van de bestuurders van de besloten vennootschap Thuisrand, onder voormelde opschortende tijdsbepaling.
8. Machtiging aan de bestuurders voor de uitvoering van de genomen besluiten, onder meer om:
- een gecoördineerde tekst van de statuten van de Partieel te Splitsen Vennootschap op te stellen, in overeenstemming met wat voorafgaat;
- de formaliteiten van openbaarmaking van de partiële splitsing te verrichten met betrekking tot de Partieel te Splitsen Vennootschap;
- het nodige te doen tot aanpassing van het aandelenregister van de vennootschap en tot registratie van de verwerving van aandelen in de Overnemende Vennootschappen door de aandeelhouders van de Partieel te Splitsen Vennootschap in het aandelenregister van de respectieve Overnemende Vennootschap.
9. Opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.
Artikel 386 §1 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenten kunnen verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen als die verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk niet belast worden met de verwezenlijking van welbepaalde taken van gemeentelijk belang.
Raadsbesluit 1 maart 2021
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de Ideale woning
Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Statuten van de cvba De Ideale Woning;
Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
De Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 waarbij de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen vastlegde;
Reparatiebesluit van de Vlaamse regering van 10 november 2022 f het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
De raad keurt de agenda goed van de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 (of op één van de daarop volgende dagen) van de ideale woning, die er als volgt uitziet:
1 Onderzoek van de documenten en verslagen die kosteloos ter beschikking van de aandeelhouders werden gesteld overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 12:61, 12:62 en 12:64 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, met name:
1.1 Kennisneming en bespreking door de aandeelhouders van het voorstel tot met splitsing door overneming gelijk gestelde verrichting de dato 12 mei 2023, in de zin van artikel 12:59 juncto artikel 12:8 van het Wetboek van Vennootschappen en verenigingen, hierna partiële splitsing genoemd, opgesteld door het bestuursorgaan van de overgenomen vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, het bestuursorgaan van de overnemende vennootschappen “WOONHAVEN ANTWERPEN”, “DE VOORKEMPEN H.E.” en “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL”, en vervolgens neergelegd op de griffie van de Ondernemingsrechtbank te Antwerpen (afdeling Antwerpen) op 16 mei 2023, nog te publiceren in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad, in het kader van een met splitsing door overneming gelijk gestelde verrichting van “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” door “WOONHAVEN ANTWERPEN”, “DE VOORKEMPEN H.E.” en “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL”.
1.2 De verslagen opgesteld, overeenkomstig de artikelen 12:61 en 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, met name:
A. het splitsingsverslag van het bestuursorgaan betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:61 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
B. het controleverslag van de Commissaris van “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, te weten MOORE AUDIT BV (B00212), gevestigd te 2020 Antwerpen, Schaliënstraat 3, met ondernemingsnummer BE0453.925.59, betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
C. het controleverslag van de Commissaris van “WOONHAVEN ANTWERPEN”, te weten MOORE AUDIT BV (B00212), gevestigd te 2020 Antwerpen, Schaliënstraat 3, met ondernemingsnummer BE0453.925.59, betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
D. het controleverslag van de Commissaris van “DE VOORKEMPEN H.E.”, te weten WEEMAES EN C° gevestigd te 2110 Wijnegem, Turnhoutsebaan 619, met ondernemingsnummer BE0508.208.734, betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
E. het controleverslag van de Commissaris van “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL”, te weten MOORE AUDIT BV (B00212), gevestigd te 2020 Antwerpen, Schaliënstraat 3, met ondernemingsnummer BE0453.925.59, betreffende het voorstel tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:62 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
1.3 Mededeling overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen van elke eventuele belangrijke wijziging in het actief of passief van het vermogen van de overgenomen vennootschap sedert de datum van het voorstel tot partiële splitsing.
2. PARTIËLE SPLITSING
2.1 Onder opschortende voorwaarde van goedkeuring/aanvaarding door de algemene vergaderingen van de respectievelijke overnemende vennootschappen, te weten:
- Besloten vennootschap “WOONHAVEN ANTWERPEN”, met zetel te 2020 Antwerpen, Jan Denucéstraat 23, met ondernemingsnummer 0403.795.657;
- Besloten vennootschap “DE VOORKEMPEN”, met zetel te 2960 Sint-Job-in-‘t-Goor, Nijverheidstraat 3, met ondernemingsnummer 0426.798.911;
- Besloten vennootschap “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL” met zetel te 2070 Zwijndrecht, Struikheidelaan 2, met ondernemingsnummer 0452.753.537.
Van de inbreng in natura als gevolg van de partiële splitsing door overneming zonder ontbinding noch vereffening van de besloten vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, met zetel te 2600 Antwerpen (Berchem), Diksmuidelaan 276, BTW BE0404.710.724, RPR Antwerpen afdeling Antwerpen 0404.710.724, overeenkomstig het voorstel tot partiële splitsing en in toepassing van artikel .... van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, waarbij “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, zonder te worden ontbonden en vereffend, drie delen van haar vermogen, zowel activa als passiva, rechten en verplichtingen overdraagt aan de overnemende vennootschappen, te weten Besloten vennootschap “WOONHAVEN ANTWERPEN”, Besloten vennootschap “DE VOORKEMPEN” en Besloten vennootschap “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL”, overeenkomstig de bepalingen en voorwaarden van voormeld voorstel tot partiële splitsing.
De partiële splitsing zal geschieden op basis van een balans opgemaakt op 31 december 2022, zoals opgevat in het voorstel tot partiële splitsing.
De partiële splitsing wordt verricht onder opschortende tijdsbepaling zodat de partiële splitsing uitwerking zal hebben op 1 juli 2023 om 0u00 (middernacht).
2.2 Goedkeuring dat de verrichtingen betreffende de ingebrachte vermogensbestanddelen van de partieel gesplitste vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” boekhoudkundig en fiscaal geacht worden te zijn verricht voor rekening van de verkrijgende vennootschappen “WOONHAVEN ANTWERPEN”, “DE VOORKEMPEN” en “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL” vanaf 1 januari 2023.
2.3 Goedkeuring dat er aan de aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” per bestaand aandeel van “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” negenenvijftig komma drieënzestig (59,63) nieuwe aandelen van de overnemende vennootschap “WOONHAVEN ANTWERPEN” zullen worden uitgereikt die van dezelfde aard zijn als de thans bestaande aandelen van de overnemende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, zodat er in totaal negen miljoen driehonderdvierentachtigduizend achthonderdvijfentachtig (9.384.885) nieuwe aandelen worden uitgereikt door “WOONHAVEN ANTWERPEN”, die proportioneel verdeeld zullen worden onder de huidige aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, naar evenredigheid van hun bestaand aandeel in het kapitaal van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”.
2.4 Goedkeuring dat er aan de aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” per bestaand aandeel van “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” nul komma zesenvijftig (0,56) nieuwe aandelen van de overnemende vennootschap “DE VOORKEMPEN” zullen worden uitgereikt die van dezelfde aard zijn als de thans bestaande aandelen van de overnemende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, zodat er in totaal vijfentachtigduizend vijfhonderdachtenvijftig (85.558) nieuwe aandelen worden uitgereikt door “DE VOORKEMPEN”, die proportioneel verdeeld zullen worden onder de huidige aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, naar evenredigheid van hun bestaand aandeel in het kapitaal van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”.
2.5 Goedkeuring dat er aan de aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” per bestaand aandeel van “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN” nul komma vierendertig (0,34) nieuwe aandelen van de overnemende vennootschap “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL” zullen worden uitgereikt die van dezelfde aard zijn als de thans bestaande aandelen van de overnemende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, zodat er in totaal eenenvijftigduizend vijfhonderdachtennegentig (51.598) nieuwe aandelen worden uitgereikt door “WOONPUNT SCHELDE-RUPEL”, die proportioneel verdeeld zullen worden onder de huidige aandeelhouders van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”, naar evenredigheid van hun bestaand aandeel in het kapitaal van de overdragende vennootschap “DE IDEALE WONING-ARRONDISSEMENT ANTWERPEN”.
2.6 Wijze van uitreiking van de aandelen in de verkrijgende vennootschappen.
2.7 Goedkeuring dat de nieuw uitgegeven aandelen delen in de winst vanaf de datum van hun uitgifte, rekening houdende dat de betrokken vennootschappen kwalificeren als woonmaatschappijen en de aandeelhouders slechts een beperkt vermogensvoordeel nastreven. Het dividendrecht van de aandeelhouders wordt benaderd als een (beperkte) rentevergoeding op het door de aandeelhouders werkelijk gestorte bedrag van de aandelen. Het resterende gedeelte van de winst wordt toegevoegd aan de reservefondsen of uitgekeerd aan de door de algemene vergadering bepaalde hulp en bijstand voor organisaties met een sociaal doel.
2.8 Rechten die de overnemende vennootschappen toekennen aan de aandeelhouders van de partieel te splitsen vennootschap, die bijzondere rechten hebben en aan de houders van andere effecten dan aandelen, of de jegens hen voorgestelde maatregelen (artikel 12:59, 6° Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen).
2.9 Nauwkeurige beschrijving en verdeling van de aan de verkrijgende vennootschappen over te dragen delen van de activa en passiva van het vermogen. Vaststelling van de overgang van het vermogen van de partieel gesplitste vennootschap naar de overnemende vennootschappen, als gevolg van de partiële splitsing door overneming, met inbegrip van de beschrijving van de onroerende goederen en eventuele andere vermogensbestanddelen, onderworpen aan bijzondere publiciteit, die eigendom zijn van de partieel gesplitste vennootschap en in het kader van de voorgestelde partiële splitsing zullen overgaan naar de overnemende vennootschappen, en vaststelling van de overgangsvoorwaarden.
3. Goedkeuring van statutenwijzigingen ingevolge de partiële splitsing door overneming:
a. Wijziging van de statuten met betrekking tot het kapitaal / ingebracht eigen vermogen om de tekst van de statuten in overeenstemming te brengen met de door de partiële splitsing tot stand gekomen vermindering van het kapitaal / ingebracht eigen vermogen
b. Wijziging van de inbrengwaarde van de aandelen
c. Andere wijzigingen
en dit onder opschortende tijdsbepaling zodat de beslissing uitwerking zal hebben op 1 juli 2023 om 0u00 (middernacht).
4. Vaststelling van de totstandkoming van de partiële splitsing onder opschortende tijdsbepaling zodat de partiële splitsing uitwerking zal hebben op 1 juli 2023 om 0u00 (middernacht) en opschortende voorwaarde van goedkeuring/aanvaarding door de algemene vergaderingen van de respectievelijke overnemende vennootschappen.
5. Ontslag van de bestuurders van De Ideale Woning en kwijting aan de bestuurders, en dit onder opschortende tijdsbepaling zodat de beslissing uitwerking zal hebben op 1 juli 2023 om 0u00 (middernacht).
6. Benoeming van de bestuurders van de besloten vennootschap Thuisrand, en dit onder opschortende tijdsbepaling zodat de beslissing uitwerking zal hebben op 1 juli 2023 om 0u00 (middernacht).
7. Bezoldiging van de bestuurders van de besloten vennootschap Thuisrand, onder voormelde opschortende tijdsbepaling.
8. Machtiging aan de bestuurders voor de uitvoering van de genomen besluiten, onder meer om:
- een gecoördineerde tekst van de statuten van de Partieel te Splitsen Vennootschap op te stellen, in overeenstemming met wat voorafgaat;
- de formaliteiten van openbaarmaking van de partiële splitsing te verrichten met betrekking tot de Partieel te Splitsen Vennootschap;
- het nodige te doen tot aanpassing van het aandelenregister van de vennootschap en tot registratie van de verwerving van aandelen in de Overnemende Vennootschappen door de aandeelhouders van de Partieel te Splitsen Vennootschap in het aandelenregister van de respectieve Overnemende Vennootschap.
9. Opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.
Raadslid Sabine Peeters werd aangewezen als effectief lid en raadslid Axel Guldentops als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van de ideale woning voor deze legislatuur.
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de cvba krijgt de opdracht te handelen op de buitengewone algemene vergadering van 28 juni 2023 (of op één van de daarop volgende dagen) van de cvba De Ideale Woning en het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de raad .
Schepen Lawrence Vancraeyenest deelt mee dat de startdatum van 1 maart 2023 wordt aangepast naar 1 juni 2023. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen grote en kleine evenementen. Elk evenement is gelijkwaardig en zal dezelfde toelage ontvangen.
Voor de coronapandemie werden er een 40-tal buurtfeesten georganiseerd. Het aantal bouwt terug op, momenteel zijn er een 20-tal aanvragen ingediend. De schepen bevestigt de nood aan goede communicatie om inwoners terug warm te maken om iets te organiseren.
Raadslid Sien Pillot (Groen) bedankt de schepen voor de antwoorden en begrijpt dat de aantallen geleden hebben onder de pandemie.
Ze hoopt op extra initiatieven om het buurtleven te stimuleren want deze belofte wordt momenteel niet ingelost. Er staan geen nieuwe acties op de agenda. De wijkwerking heeft wat meer aandacht nodig, want dit legt de basis van een zorgzame buurt. Enkel extra communicatie is niet voldoende. De toelage zou alle kosten moeten dekken. De fractie hoopt dat dit bedrag kan worden herbekeken. Ze sluit af met een positieve noot en is blij dat er administratief stappen in de goede richting worden gezet door bv het verkorten van de vragenlijst.
Het reglement voor de betoelaging van buurt- en straatfeesten bestaat sinds 1 juli 2009 (goedgekeurd op de raad van 17 juni 2009). Intussen zijn er enkele veranderingen in de werking van het lokaal bestuur en zijn we 15 werkjaren verder.
Daardoor is een update/aanpassing van het reglement aan de orde.
In het reglement is nog sprake van eigen uitleendienst, deze dienstverlening is intussen uitbesteed.
De aanvraag voor de betoelaging van de buurt- en straatfeesten zal voortaan mee opgenomen worden in de aanvraag via het evenementenloket.
Het bedrag van de betoelaging is sinds 2009 ongewijzigd gebleven, na 15 jaar is een indexering aan de orde.
De betoelaging van de buurt- en straatfeesten wordt gewaardeerd door de organisatoren.
Jaarlijks kunnen zo tal van buurt- en straatfeesten ondersteund worden.
Een aanpassing aan de huidige context, integratie in een bestaande/verplichte aanvraag via het evenementenloket en een verhoging van de betoelaging is wenselijk.
Raadszitting 17 juni 2009
Goedkeuring reglement betoelaging buurt- en straatfeesten.De raad keurt de aanpassingen aan het reglement voor de betoelaging van buurt- en straatfeesten goed.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Water-link voor de algemene vergadering op 8 juni 2023 met volgende agenda:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Waterlink:
Artikel 5 van de gecoördineerde statuten van water-link ov w
Daarin wordt bepaald dat het kapitaal verdeeld is in twee categorieën van aandelen, met name “A-aandelen en B-aandelen”. Lokaal bestuur Edegem beschikt over 250 A-aandelen en 22 B-aandelen.
De raad neemt akte van de agenda van algemene vergadering op 8 juni 2023 met volgende agenda:
Raadslid Rudi Dias werd aangewezen als effectief lid en raadslid Julien Delarbre als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Water-link voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van Water-link en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
De raad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissingen en een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan water-link ov, Mechelsesteenweg 66 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Edegem is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging Pontes.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Pontes voor de algemene vergadering op 15 juni 2023 met volgende agenda:
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het eerste semester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die de jaarrekening vaststelt en kwijting verleent aan de bestuurders en de revisor.
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Pontes:
De raad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Pontes van 15 juni 2023 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
Raadslid Rudi Dias werd aangewezen als effectief lid en raadslid Ellen Stevens als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Pontes voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Cipal voor de algemene vergadering op 22 juni 2023 met volgende agenda:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 1 maart 2021
Raadslid René Janssens werd aangewezen als effectief lid en raadslid Axel Guldentops
als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Cipal voor deze legislatuur.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
Raadslid René Janssens werd aangewezen als effectief lid en raadslid Axel Guldentops als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Cipal voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Igean dienstverlening, milieu en veiligheid voor de algemene vergadering op 22 juni 2023 met volgende agenda:
dienstverlening:
milieu veiligheid:
Benoemen leden adviescomités
Artikel 28 van de statuten van Igean milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
De heer Karel Van Elshocht werd als schepen van leefmilieu in de gemeente Kontich vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans en maakt in die functie deel uit van het adviescomité milieu.
De heer Karel Van Elshocht werd als lid van het adviescomité veiligheid voor de gemeente Kontich, het OCMW Kontich en het AGB Kontich eveneens vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans.
Mevrouw Brigitte Vermeulen-Goris wordt door het WoonZorgNetwerk Edegem voorgedragen als lid van het adviescomité veiligheid.
De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
Aanvaarden toetreding WoonZorgNetwerk Edegem en OCMW Boom
Met het besluit van de raad van bestuur van het WoonZorgNetwerk Edegem van 8 juni 2022 en met het besluit van de raad van het OCMW Boom van 16 maart 2023 wordt ingestemd met de toetreding tot Igean dienstverlening en tot Igean milieu & veiligheid.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van Igean wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van Igean stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de deelnemers. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan het WoonZorgNetwerk Edegem én aan het OCMW Boom 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 EUR of een totaal bedrag van 62,50 EUR per deelnemer.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Igean dienstverlening en neemt hierbij akte van de lijst met namen van kandidaten voor de raad van bestuur en keurt deze goed:
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Igean milieu en veiligheid en neemt hierbij akte van de lijst met namen van kandidaten voor de raad van bestuur en keurt deze goed:
De raad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Igean dienstverlening van 22 juni 2023 en keurt deze goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
Raadslid Joost Goris werd aangewezen als effectief lid en raadslid Ellen Stevens als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van intergemeentelijke vereniging Igean dienstverlening voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van Igean dienstverlening en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
De raad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissingen en twee afschriften van deze beslissing te bezorgen Igean dienstverlening.
De raad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Igean milieu en veiligheid van 22 juni 2023 en keurt deze goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
Raadslid Joost Goris werd aangewezen als effectief lid en raadslid Ellen Stevens als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van intergemeentelijke vereniging Igean milieu en veiligheid voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van Igean milieu en veiligheid en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
De raad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavige beslissingen en twee afschriften van deze beslissing te bezorgen Igean milieu & veiligheid.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s waaronder cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokaal cultuurbeleid, recreatie en toerisme.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 14, §2) dient de raad van bestuur elk jaar de jaarrekening en activiteitenverslag voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende overheden ter goedkeuring.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 14, §2) dient de raad van bestuur elk jaar de jaarrekening en activiteitenverslag voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende overheden ter goedkeuring.
De projectvereniging doet dit in de vorm van een jaarrekening, het verslag van de revisor en een uitgebreid activiteitenverslag.
De raad van bestuur van de Streekvereniging Zuidrand gaf op 30 maart 2023 haar goedkeuring voor dit punt.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad is bevoegd voor
4° het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
5° het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247;
Raadsbesluit van 23 november 2016:
Goedkeuring oprichting Streekvereniging Zuidrand.
Raadsbesluit van 29 april 2019:
De raad keurt de aangepaste statuten van de Streekvereniging Zuidrand goed.
Raadsbesluit van 14 december 2020:
De raad keurt de verlenging van de duur en de aangepaste statuten van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand goed
De jaarrekening en het activiteitenverslag 2022 van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand wordt goedgekeurd.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel rond de thema’s cultuur, (cultureel en onroerend) erfgoed, toerisme, natuur en landschap.
Zij integreert de werking van de oude samenwerkingsverbanden rond cultuur (Azura), toerisme (de Zuidrand, dat smaakt) en landschap (Landschapspark Zuidrand) en de nieuwe werking rond onroerend erfgoed (IOED Zuidrand) en cultureel erfgoed (Erfgoedcel Zuidrand vanaf 2021).
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s zoals natuur, speelgroen, trage wegen, landbouw, cultuur, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, recreatie en toerisme. De vereniging staat tevens in voor het opbouwen, delen en uitwisselen van kennis en expertise rond de verschillende thema’s.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 17) wordt de hoogte van de bijdragen van de deelnemende besturen aan de projectvereniging per deelwerking vastgelegd door de raad van bestuur in meerjarenplannen en -begrotingen voor zes jaar. Deze worden ter goedkeuring voorgelegd aan de deelnemende gemeentebesturen.
Voor elk van de deelwerkingen van de Streekvereniging Zuidrand (bovenlokale cultuurwerking, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed en toerisme) werd reeds een meerjarenplan en -begroting opgesteld en goedgekeurd door de raad van bestuur en de deelnemende besturen.
Door de financiële impact van de stijgende loonkosten en materiaalkosten, werden verregaande wijzigingen doorgevoerd in de meerjarenplannen en -begrotingen van 2023 tot en met 2026. Deze aangepaste meerjarenplannen en -begrotingen worden daarom opnieuw voorgelegd ter goedkeuring.
De raad van bestuur van de Streekvereniging Zuidrand gaf op 30 maart 2023 haar goedkeuring voor dit punt.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017:
art 41 4° het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
art 41 5° het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten
Raadsbesluit 19 december 2016: Goedkeuring oprichting Streekvereniging Zuidrand.
Raadsbesluit van 29 april 2019: De raad keurt de aangepaste statuten van de Streekvereniging Zuidrand goed.
Raadsbesluit van 24 juni 2019:
De raad keurt het beleidsplan bovenlokale cultuurwerking goed, à rato van 0,9 euro per inwoner vanaf 2020.
Raadsbesluit
van 24 april 2020:
De raad keurt het beleidsplan cultureel erfgoed goed, à rato van 0,3 euro per inwoner vanaf 2021.
Raadsbesluit
van 25 mei 2020:
De raad keurt het beleidsplan voor de intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst (IOED) goed, à rato van 0,2 euro per inwoner vanaf 2021.
Raadsbesluit
van 28 september 2020:
De raad keurt de toetreding tot het Regionaal Landschap Rivierenland goed.
Raadsbesluit
van 14 december 2020:
De raad keurt het beleidsplan toerisme goed, à rato van 0,35 euro per inwoner vanaf 2021.
Raadsbesluit van 14 december 2020
De raad keurt de verlenging van de duur en de aangepaste statuten van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand goed
Raadsbesluit van 19 december 2022
De raad keurt de indexering van de gemeentelijke bijdragen aan de Streekvereniging Zuidrand goed.
De raad keurt de aangepaste meerjarenplannen en meerjarenbegrotingen van de Streekvereniging Zuidrand 2023-2026 goed.
Raadslid Goedele Van der Spiegel (Groen) is blij dat dit dossier eindelijk op tafel ligt. Ze hoopt dat het beheer van het ruimtebeslag in de juiste richting gaat maar hier zal meer dan een visie voor nodig zijn. Hoe breder gedragen het plan hoe langer het kan blijven leven en hoe beter de toekomst van Edegem kan worden uitgetekend. Een verankering van kennis bij de administratie is hiervoor noodzakelijk. Enkel consultants inzetten, is niet voldoende. Zij zullen hier actief hun schouders onder moeten zetten.
Raadslid Adrian De Weerdt (CD&V) betreurt dat dit plan lang op zich liet wachten maar is tevreden dat het er nu is. Hij wijst erop dat dit plan geen juridisch kader heeft en hoopt dat het vooral de open ruimte zal zijn die naar voren komt. Ze wachten de volgende stappen af en zullen alles van kortbij opvolgen.
Schepen Albert Follens wil er alles aan doen om het beleidsplan deze legislatuur af te ronden. Er is intern voldoende kennis aanwezig maar de interim-teamleider wordt aangeworven om de periode te overbruggen in afwachting van een nieuwe omgevingsambtenaar. Zo kan de dienst verder werken zonder tijdverlies. In het beleidsplan wordt de visie, oa het inzetten op vergroenen en ontharden, duidelijk uitgelegd.
De Vlaamse Regering keurde op 20 juli 2018 de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV) goed. De strategische visie omvat een toekomstbeeld en een overzicht van beleidsopties op lange termijn, met name de strategische doelstellingen. De Vlaamse Regering heeft hiermee een beleidslijn uitgezet die een vernieuwde filosofie en aanpak in het ruimtelijke beleid wil inzetten.
De strategische visie van het BRV heeft niet het statuut van een ontwerp van ruimtelijk beleidsplan, omdat er nog geen ontwerp-beleidskaders zijn goedgekeurd. Het biedt een basis voor regeringsbeslissingen ter realisatie van de visie.
Vlaanderen zet vanuit de strategische visie in op het stimuleren van lokaal initiatief om de doelstellingen van de strategische visie van het BRV in de praktijk uit te rollen. Er worden goede voorbeelden gedetecteerd en in de kijker gezet en pilootprojecten en proeftuinen gelanceerd. Ook wordt ondersteuning aangereikt om aan de slag te gaan met lokale ruimtelijke beleidsplanning.
De inhoudelijke voorbereiding van het 'Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen' ligt in de 'Nota Ruimte'. De provincie Antwerpen werkte samen met alle gemeentebesturen, de Vlaamse administraties, provincieraadsleden, experten en een aantal middenveldorganisaties zoals Boerenbond, Bond Beter Leefmilieu, Natuurpunt, Unizo, VOKA en Universiteit Antwerpen. Het eerste resultaat is de ontwerpversie van de 'Nota Ruimte', goedgekeurd door de provincieraad op 26 april 2018.
De provincieraad keurde vervolgens op 23 mei 2019 een eerste versie van het 'Beleidsplan Ruimte', de 'conceptnota', goed. Deze bevat:
2.1. STRATEGISCHE VISIE
De 4 ruimtelijke principes uit de strategische visie, die de basis zijn om een transitie naar een duurzame ruimtelijke ontwikkeling te faciliteren, zijn:
De principes concretiseert de provincie door 7 strategieën voor het provinciale ruimtelijke beleid te formuleren. Met deze strategieën worden keuzes gemaakt die cruciaal zijn voor het vormgeven van de ruimte in de toekomst:
De 'conceptnota' werd verder uitgewerkt naar een 'ontwerp-beleidsplan ruimte'. De strategische visie ligt aan de basis van de vooropgestelde beleidskaders.
2.2. BELEIDSKADERS
De beleidskaders zijn de vertaling van de 4 ruimtelijke principes en de 7 strategieën uit de strategische visie.
In elk beleidskader zal de provincie bij de verdere uitwerking naar voorontwerp concrete acties formuleren die ze vooropstellen om het beleidskader uit te voeren. Binnen deze acties bepaalt de provincie:
2.2.1. Ruimtelijke vertaling strategische visie
Essentieel om de strategische visie te visualiseren. Het finale doel is een ruimtelijke vertaling die de principes en strategieën weerspiegelt. Dit op een kaart die beleidsmatig impact heeft en tegelijkertijd aanpasbaar is aan wijzigingen in de ruimtelijke context. Daarom kiezen ze ervoor om de achterliggende logica, de onderbouwing van de kaart, uit te werken in dit beleidskader. De kaart zelf maken ze op als actie ter uitvoering van dit beleidskader.
Ze brengen de netwerken en locaties in beeld die relevant zijn op (regionaal en) lokaal schaalniveau.
Met twee doelstellingen; ze bepalen enerzijds waar onze toekomstige ontwikkelingen gebundeld moeten worden en anderzijds waar onze open ruimte versterkt moet worden.
2.2.2. Levendige kernen
Ontwikkelingen zijn te clusteren in kernen gelegen aan multimodale vervoersknopen om zo onze ruimte efficiënter te gebruiken. Verweving en multifunctionaliteit verminderen de druk op onze open ruimte. Vlaanderen formuleerde de ambitie om tegen 2040 geen bijkomende ruimte meer aan te snijden. De provincie zet graag mee de schouders onder die ambitie.
Met twee doelstellingen; enerzijds koppelen ze ontwikkelingsperspectieven op het vlak van wonen, voorzieningen, mobiliteit, werken, recreatie en landschap aan verschillende types van kernen. Anderzijds bepalen ze voorwaarden om de levenskwaliteit in al de kernen te verzekeren.
2.2.3. Verdichten en ontdichten
We moeten er voor zorgen dat ontwikkelingen niet meer verspreid in onze ruimte gebeuren. We willen onze ruimte efficiënter gebruiken en de druk op onze open ruimte verminderen. Vlaanderen formuleerde de ambitie om tegen 2040 geen bijkomende ruimte meer aan te snijden.
De doelstellingen van dit beleidskader bestaan erin om de open ruimte te versterken, het bijkomende ruimtebeslag te verminderen én een koppeling te maken tussen beide ambities. Verdichting van de ene locatie koppelen we bij voorkeur aan de ontdichting van een andere. Dit realiseren ze door op twee sporen te werken: het tegengaan van nieuwe ongewenste bebouwing in open ruimte en het valoriseren van de verschillende openruimtefuncties. Het efficiënter gebruiken van de bestaande open ruimte is een belangrijk onderdeel.
Edegem is een compacte gemeente in de zuidrand van Antwerpen. Ondanks de hoge bouwdichtheid en de hoge ontwikkelingsdruk, heeft Edegem een groen karakter. Dit is mede te danken aan een aantal perifeer en centraal gelegen groengebieden rond en in het bebouwde weefsel. Deze staan op heden onder druk.
Zo maakt Edegem volgens de Nota Ruimte van provincie Antwerpen deel uit van de stedelijke dynamiek. De gemeente wordt getypeerd als een te versterken kern (centrumgemeente type 3).
In de te versterken levendige kernen staat de veerkracht en levenskwaliteit voorop. Te versterken levendige kernen zijn kernen die in de toekomst verder kunnen groeien en versterken voor een diversiteit aan functies (met uitstek dynamische functies), dit omwille van hun strategische ligging nabij een degelijk multimodaal knooppunt en omwille van het feit dat ze over een degelijk uitrustingsniveau beschikken.
Edegem werd overigens aangeduid door het VITO als een gebied waar kernversterking en verdichting sterk is aangewezen. Dit vanwege nabijheid van voorzieningen alsook het openbaar vervoersaanbod (bereikbaarheid).
Voor het woonweefsel stellen we vast dat het huidige karakter en beeldkwaliteit van de woonwijken beter beschermd dient te worden, maar ook versterkt.
De oorzaken aan de basis hiervan zijn voornamelijk het oprichten en aanleggen van aanhorigheden bij woningen, gebouwen en recreatievoorzieningen (zwembaden, opritten, bijgebouwen,…), vormentaal van verdichtingsprojecten, vellen van bomen, het isoleren van woningen,...
Het toenemende aantal meergezinswoningen, zet het bestand aan eengezinswoningen onder druk. Eengezinswoningen blijven bij uitstek de typologie die de voorkeur geniet van gezinnen. Edegem wenst dit aanbod dan ook te beschermen/versterken.
Vandaag is reeds 40% van de woningen een appartement en deze trend zet zich verder door in nieuwe projecten. Tegelijkertijd is er een nood is aan meer compacte woningen en een betaalbaar woonaanbod.
Hoe verzoenen we de nood aan meer en compacte woningen met het behoud of zelfs versterking van het groene karakter? We kennen reeds enkele goede voorbeelden, deze zijn echter schaars. We ontleden deze uitdaging in twee delen:
Het formuleren van bijkomende ruimtelijke strategieën voor een kwalitatieve ontwikkeling dringt zich op (o.a. nieuwe groenstructuren, zachte verbindingen, herinrichting van straten, opwaardering van buurtpleintjes, …). Het lijkt zodoende aangewezen om plannen op te maken die thematische krijtlijnen uitzetten, zonder dat deze te stringent zijn of te generiek voor de gehele gemeente. Een moeilijk evenwicht tussen flexibiliteit maar waarborgen van kwaliteit bij ruimtelijke ontwikkelingen.
Dit gebaseerd op de huidige karakteristieken van het woonweefsel en criteria voor duurzame ontwikkeling (nabijheid van voorzieningen, duurzame bereikbaarheid en aanwezigheid van publieke groenruimte). Zo kunnen er gedifferentieerde ontwikkelingsmogelijkheden per zone worden voorzien.
Het verweven van functies op een gebalanceerde manier is de sleutel tot veerkracht.
Voor strategische ontwikkelingssites moet ontwerpend onderzoek gedaan worden en per site dienen kwaliteitsrichtlijnen voorgesteld te worden voor mogelijke ontwikkeling, in de brede zin van de term. Dit dient geconcretiseerd te worden in acties voor uitvoering, door timing, richtlijnen,…
Daarnaast speelt het complexe inhoudelijk-procedurele proces een belangrijke rol in hoe we met onze ruimte omgaan. De studieopdracht heeft niet als doel dit te vereenvoudigen, maar zal wel leiden tot geschikter instrumentarium die het toelaat de processen rond ruimtelijk-functionele ontwikkelingen transparanter, efficiënter en effectiever te doorlopen.
Het 'gemeentelijk beleidsplan veerkrachtige ruimte' staat het toe om thematisch uniformer te werken en op die wijze het ruimtelijk beleid te voeren. Echter sluit dit het gebiedsgericht werken niet uit, omdat het mogelijk wordt te differentiëren naargelang de heersende context per omgeving, zoals bijvoorbeeld mobiliteitskenmerken die verschillen naargelang de wijk (nabijheid treinstation, bus-/tramhalte, deelfiets, deelwagen,...). Deze "datagedreven" aanpak leidt tot een beleid dat meer rekening houdt met de noden, behoeften en feiten.
Het bestuur formuleerde in haar Strategisch Meerjarenplan (SMJP) de strategische doelstelling B2. Ruimte voor ruimtelijk beleid (SDG 8-9-11-12). Beoogd effect: We zetten in op het behoud van het groene karakter en op slim, duurzaam en meervoudig ruimtegebruik. In het actieplan stellen we voorop in punt B.2.1: Een uniek Edegems openruimteplan vrijwaart onze groene pracht. Edegem is als gemeente een levendige woonplaats maar heeft ook de nodige ruimte voor groen, water en recreatie.
Een wijziging van de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening (VCRO) voorziet, in het bijzonder door toevoeging van artikelen 4.4.9/1 en 7.4.4/1, meer flexibiliteit in bestaande planfiguren. Zo zijn BPA's ouder dan 15 jaar vatbaar voor andere invulling dan strikt beschreven, zo lang de goede ruimtelijke ordening gewaarborgd blijft. Een element dat men toevoegt aan de definities hierin, is het "ruimtelijk rendement". Dit betekent enerzijds verdichten van functies en ontdichten van bebouwde of te bebouwen ruimte. Dit staat het toe om met een andere bril te kijken naar verouderde plannen en open ruimte te waarborgen.
4.1. OPMAAK BELEIDSPLAN
4.2. PARTICIPATIE
Dit is de rode draad doorheen het traject. Het plan moet gedragen worden door betrokken stakeholders, inwoners, beleidsmakers,...
4.3. ANALYSE
De visie moet vertrekken vanuit:
De ambities hierrond kunnen na analyse verder scherp gesteld worden.
De visie moet rekening houden met bestaande beleidsvisies, zoals:
Een gedifferentieerde ontwikkelingsvisie biedt zo maximaal een antwoord op de veelheid en diversiteit aan de vraagstukken op ruimtelijk-functioneel vlak.
Uit het plan moeten concrete aanbevelingen/acties ontstaan voor vervolgstappen, o.a. rond bijkomend instrumentarium waarmee een kader gecreëerd kan worden om in de toekomst kwalitatieve transformatie- en ontwikkelingsprojecten te garanderen.
Per aanbeveling/actie wordt er een concrete projectfiche uitgewerkt met het opzet, de juridische implicaties (procedure), de te nemen stappen, timing, budgetraming.
De ambities kunnen pas in de praktijk doorwerken na uitgebreide analyse en intens overleg met diverse actoren, zoals de gemeente, de omgevingsraad (GECORO), werkgroepen, inwoners, en andere stakeholders, zoals bv. Natuurpunt, grondeigenaars,…
Om hier op een duurzame en toekomstbestendige manier mee om te gaan, is de opmaak van een beleidsplan wenselijk. Dit kan zich vertalen in een gemeentelijk beleidsplan ruimte.
4.4. INSTRUMENTARIUM
Het is aangewezen eerst een testperiode op te zetten. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening heeft dit voorzien onder de vorm van een “BGO”, oftewel een beleidsmatig gewenste ontwikkeling. Deze staat het toe om een beleid na goedkeuring door de gemeenteraad enige tijd te testen en evalueren, bijsturen waar mogelijk en nodig. Om vervolgens verordenende documenten op te maken, zoals een (overdruk-)RUP, een verordening (bouwcode/parkeren/groennorm/…), woningtypetoetsen.
Belangrijke noot hierbij is dat verordeningen aanvullende voorschriften bevatten, en specifieke gebiedsgerichte plannen in principe niet kunnen overschrijven. Zo zal een verordening geen voorrang krijgen op de voorschriften van een BPA of RUP.
Indien het aangewezen is om voorschriften te vervangen, zou een overdruk-RUP meer aangewezen zijn. Hieraan kunnen voorschriften gekoppeld worden zoals in een bouwcode. Het voordeel is dat er gebiedsgedifferentieerd kan worden gewerkt en per thema.
Artikel 4.4.9/1 VCRO geeft mogelijkheid om af te wijken van oudere BPA's in functie van ruimtelijk rendement volgens de principes van goede ruimtelijke ordening. Deze goede ruimtelijke ordening kunnen we volgens generieke principes vastleggen.
Artikel 7.4.4/1 VCRO staat het toe om daarnaast bestaande voorschriften aan te passen of te schrappen.
Welke thema’s kan het instrumentarium bevatten?
Concretere niet-limitatieve voorbeelden:
4.5. AANSTELLING STUDIEBUREAU EN TASKFORCE RUIMTELIJK BELEID
Het aangestelde studiebureau zal de gemeente begeleiden in deze complexe opdracht, waar zij uitwerking geven aan de visie ‘beleidsplan veerkrachtige ruimte Edegem’ en het proces ondersteunen. Daarnaast ontwerpen van afgebakende instrumenten die voortvloeien uit de beleidskaders van het BVRE (initieel) als BGO kunnen functioneren.
Per aanbeveling/actie wordt er een concrete projectfiche uitgewerkt met het opzet, de juridische implicaties (procedure), de te nemen stappen, timing, budgetraming. In een latere fase kunnen de afgewerkte instrumenten worden omgezet naar verordeningen/overdruk-RUP’s/RUP’s.
De interne taskforce die impuls krijgt door de "projectmedewerker ruimtelijk beleid" werkt hier inhoudelijk mee aan de voorbereidingen en zal al belangrijke stappen nemen in de vereenvoudiging van het stedenbouwkundig-juridisch kader. De taskforce bestaat uit een vaste samenstelling die kan worden aangevuld door interne of externe expertise per thema
De vaste samenstelling bestaat uit:
Deze wordt ad hoc aangevuld afhankelijk van het thema of de fase van voortgang:
Voorliggend bestek werd opgemaakt om te kunnen overgaan tot de aanbesteding van de opdracht 'opmaak beleidsplan veerkrachtige ruimte Edegem' volgens de geijkte 'onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Wet Overheidsopdrachten, art. 42, § 1, 1°, a)
Het drempelbedrag voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is voor de periode 2022-2023 vastgesteld op 140 000 EURO (exclusief BTW) voor diensten.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, artikelen 2.1.11 tot 2.1.13
Regelt de opmaak van het 'gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan'.
De raad keurt het lastenboek goed voor de aanstelling van een studiebureau met als opdracht 'opmaak gemeentelijk ruimtelijke beleidsplan veerkrachtige ruimte Edegem' volgens de gunningswijze 'onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking'.
De raad keurt de raming van 100 000,00 EUR inclusief BTW voor uitvoering van de opdracht goed.
Raadslid Sien Pillot (Groen) licht toe.
Schepen Philippe Muyters reageert dat we momenteel over 15 verschillende banktypes beschikken. In 2017-2018 werden de houten banken hersteld en werden er nieuwe, ijzeren banken (type Stanley) geïnstalleerd. Dit model vergt geen onderhoud en gaat dus langer mee. De seniorenraad heeft toen aangegeven dat er voldoende banken aanwezig waren.
Momenteel staat de plaatsing van 4 banken op de planning. Twee worden geïnstalleerd door het lokaal bestuur en twee door het Kempens Landschap. Ze zullen aan de seniorenraad een lijst doorgeven van mogelijke suggesties waarvan zij dan kunnen aanduiden welke zij prioritair vinden. De eerste twee worden geplaatst en voor de rest zal er een planning worden opgemaakt.
Raadslid Sien Pillot (Groen) vraagt om de oude exemplaren te bekijken en te herstellen waar nodig.
De voorzitter vraagt om beschadigde banken zeker te melden.
Argumentatie:
Op de gemeenteraad van 24 juni 2019 brachten Goedele Van der Spiegel en ikzelf de vraag naar meer zitbanken in Edegem.Met de input van tal van Edegemnaars brachten we een plan voor meer rustpunten, een bankenplan voor Edegem.
Deze zijn nog steeds te zien via volgende link . https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1zEADghHMUia6zyCZUkYvEIgcDl-MJOOg&ll=51.15591723444722%2C4.439829410496941&z=13
Voormalig schepen Birre Timmermans bedankte toen voor de nuttige informatie en beaamde dat er sommige plekken erg zinvol leken. Ze verwees nog naar de vorige legislatuur waar beslist werd om nieuwe banken te plaatsen, meer bepaald de echte rustbanken op advies van de seniorenraad.We merken op dat er ook wel wat banken een herstelling kunnen gebruiken of een vernieuwing wenselijk.
Schepen Timmermans hoopte dat die link naar ons plan bleef bestaan en wij herinneren de huidige schepen graag aan de intentie van het bestuur en de voormalig schepen.
De Groen fractie vraagt zich af of er intussen zitbanken werden bijgeplaatst in Edegem en waar er deze legislatuur nog geplaatst worden?Sien Pillot – melding slechte staat belijning Hovestraat
Jeroen Van Laer – Jacob de Roorestraat – stavaza herstellingen hangars
Jeroen Van Laer – Prins Boudewijnlaan – verantwoordelijkheid maaibeheer AWV of lokaal bestuur
Adrian De Weerdt – Prins Boudewijnlaan – stavaza na overleg over de heraanleg
Julien Delarbre – problematiek verdwijnen van geldautomaten – stavaza project neutrale bankautomaten