geen opmerkingen
De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare en besloten zitting van 23 mei 2022 goed.
Raadslid Cedric Guisson (N-VA) leest het verslag van de commissie voor.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) vraagt of ook de eerdere audit m.b.t personeelsinstroom kan bezorgd worden aan alle de raadsleden en de leden van het bijzonder comité. Dit zorgt voor extra achtergrond in het dossier en zo kan iedereen zich inlezen tegen de inhoudelijk bespreking die gepland staat voor september 2022.
Voorzitter Philippe Muyters (N-VA) geef mee dat deze zal worden overgemaakt.
In het najaar van 2021 werd een thema-audit opgestart door audit Vlaanderen bij de gemeente Edegem. De thema-audit heeft betrekking op de niet terugvorderbare steun. Audit Vlaanderen focust op de vormen van bijkomende financiële steun die het OCMW in het kader van haar maatschappelijke dienstverlening verleent op basis van een beslissing van het bijzonder comité van de sociale dienst (BCSD) zonder terugvorderingsintentie. Ook dringende aanvullende financiële steun die niet gekoppeld is aan een terugbetalingsverplichting, valt binnen de reikwijdte van deze audit.
In deze thema-audit onderzoekt Audit Vlaanderen of het bestuur voldoende beheersmaatregelen invoerde die een redelijke zekerheid kunnen bieden dat:
− de verschillende processtappen om te komen tot een onderbouwde beslissing om niet-terugvorderbare financiële steun toe te kennen aan cliënten rechtmatig, maar ook zorgvuldig kunnen worden uitgevoerd;
− de toegekende niet-terugvorderbare steun correct kan worden uitbetaald;
− cliënten op een gelijkwaardige manier kunnen worden behandeld;
− de medewerkers en de organisatie voldoende kunnen worden ondersteund om de dossiers op een veilige en correcte manier te behandelen alsook om het proces goed te kunnen opvolgen.
Tijdens de audit zal Audit Vlaanderen vooral de opzet van het proces beoordelen en een inschatting maken van de mate waarin de vooropgestelde beheersmaatregelen de risico’s verbonden aan het proces voldoende kunnen afdekken, zonder een uitspraak te doen over inhoudelijke beslissingen op dossierniveau. Voor bepaalde processtappen zal Audit Vlaanderen aan de hand van testen het procesverloop en de aanwezige beheersmaatregelen in de praktijk verifiëren. De dossiers vanaf 2018 komen in aanmerking voor deze selectie.
Audit Vlaanderen zal tijdens deze thema-audit ook een uitspraak doen over de aanpak van organisatiebeheersing bij lokaal bestuur Edegem.
Ook de mate waarin de aanbevelingen uit voorgaande audits, waarvan de streefdatum verlopen is, gerealiseerd zijn, komt aan bod tijdens de audit.
De gemeente Edegem fungeerde als pilootgemeente voor het onderdeel niet terugvorderbare steun.
Audit Vlaanderen verrichtte volgende werkzaamheden:
Het auditrapport bevat verschillende delen:
• Samenvatting
• Managementreactie
• Auditbevindingen
• Aanbevelingen met actieplan bestuur
De opvolging gebeurt zowel door het bestuur zelf (via jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing) als door Audit Vlaanderen (steekproefsgewijs en/of tijdens een volgende audit binnen de 5 jaar)
Artikelen 217 t.e.m. 224 decreet lokaal bestuur
Deze artikelen regelen de organisatiebeheersing en de audits.
De raad neemt akte van het rapport over de thema-audit niet terugvorderbare steun bij lokaal bestuur Edegem.
De raad neemt akte van het rapport globale aanpak organisatiebeheersing bij lokaal bestuur Edegem.
Raadslid Cedric Guisson (N-VA) leest het verslag van de commissie voor.
Schepen Brigitte Goris deelt mee dat de cijfers van het OCMW moeten genuanceerd worden omdat het aantal dossiers daalt. In Edegem is er nog steeds armoede, of verdoken armoede maar niet alle mensen doen beroep op de steun van het OCMW.
Schepen Brigitte Goris geeft relevante cijfers mee die een vergelijking maken tussen 2019 en 2021 en waaruit je voorzichtig kan concluderen dat de armoedecijfers licht aan het dalen zijn. De algemene cijfers van de Vlaamse monitor zijn aan het stijgen, momenteel is het onduidelijk waar dit verschil zit. De schepen zal dit bespreken met het hoofd van de sociale dienst.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) verduidelijkt het stemgedrag van Groen. Naar jaarlijkse traditie zal fractie Groen zich onthouden aangezien ze niet achter het beleid van het huidig bestuur staan. Ze hebben wel vertrouwen in financieel directeur Joost Talloen en willen hem graag bedanken voor zijn werk en de toelichting tijdens de raadscommissie. De vreugdekreten naar aanleiding van de jaarrekening zijn volgens Groen misplaatst. De autofinancieringsmarge en het exploitatiesaldo nemen jaar na jaar toe. Er is een dalende schuld per inwoner, maar de fractie vraagt zich af wat de burger er finaal voor terug krijgt.
Het bestuur neemt geen initiatief, de dienstverlening is afgebouwd en van een reeks van plannen zoals het openruimteplan, fietsstraten,… is nog geen werk gemaakt. Maar de rekening klopt!
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) denkt er deels hetzelfde over als fractie Groen en verklaart het stemgedrag van fractie CD&V. Ze zullen zich niet onthouden, maar naar jaarlijkse traditie goedkeuren. De jaarrekening is een technisch document waarbij er geen fouten gevonden zijn. Ze stuiten echter jaarlijks op dezelfde verzuchting. De jaarrekening klopt, maar fractie CD&V is niet akkoord met de inhoud.
Net dit jaar blijft CD&V er extra bij stilstaan. Als men binnen het eigen gezin geld uitgeeft, dan houdt men rekening met kwalitatieve en kwantitatieve factoren.
Bij de kwaliteit van deze jaarrekening volgen felicitaties aan de financiële dienst, daarom keurt CD&V dit besluit goed, maar de kwaliteit van Edegem gaat achteruit tov de kwantiteit.
Raadslid Peter Verstraeten (Open VLD) zal de jaarrekening goedkeuren aangezien dit geen politiek, maar een boekhoudkundig document is. De cijfers zijn juist, maar de euforie waarmee de cijfers worden voorgesteld is misplaatst. Voetpaden zijn in slechte staat, onkruid groeit weelderig, er is een vuil straatbeeld met overlopende glas- en vuilbakken. Dit alles is Edegem onwaardig. Men bekomt dezelfde kostprijs, maar we moeten inboeten op kwaliteit.
Raadslid Joost Goris (N-VA) wil financieel directeur Joost Talloen feliciteren en bedanken voor de duidelijke toelichting met grafieken en tabellen.
Anderzijds wil hij ook schepen Albert Follens bedanken. De autofinanciering is gezond en dit terwijl er rekening moet gehouden worden met problemen zoals stijgende kostprijzen , aannemers die overspoeld worden met werk, studiebureaus die het werk niet aankunnen, Corona.
Hij spoort wel aan om de werken van Fiberklaar goed op te volgen, zodat niet teniet wordt gedaan wat er de laatste jaren gerealiseerd is.
De geconsolideerde jaarrekening 2021 van de gemeente Edegem en het OCMW Edegem is beschikbaar
De enkelvoudige jaarrekening 2021 van het OCMW Edegem geeft volgende kerncijfers:
De enkelvoudige jaarrekening 2021 van de gemeente Edegem geeft volgende kerncijfers:
De geconsolideerde jaarrekening 2021 van de gemeente Edegem en het OCMW Edegem geeft volgende kerncijfers:
De jaarrekening 2021 van de gemeente Edegem en OCMW Edegem werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 13 juni 2022
De Vlaamse Regering keurde op 30 maart 2018 het besluit over de beleids- en beheerscyclus definitief goed.
Dit besluit geeft uitvoering aan de aangepaste regels over de beleids- en beheerscyclus die zijn opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningestelsels geeft op zijn beurt uitvoering aan het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.
De raad keurt de jaarrekening 2021 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn voor wat betreft het OCMW Edegem goed.
De gemeente komt financieel tussen ten bedrage van het kastekort van het boekjaar (2 414 690 EUR).
De raad keurt de jaarrekening 2021 voor wat betreft het gedeelte van de gemeente Edegem goed.
De raad keurt de jaarrekening 2021 voor wat betreft de consolidatie van gemeente Edegem en OCMW Edegem goed.
Er werd bij de afsluiting van de jaarrekening volgend verslag opgemaakt:
Veslag ven de Raad van Bestuur aan de gemeenteraad van Edegem met betrekking tot het maatschappelijk dienstjaar afgesloten op 31 december 2021.
De jaarrekening NBB en BBC van 2021 van AGBPG Edegem wordt vastgesteld op de Raad van Bestuur.
De Jaarrekening NBB van een AGBPG Edegem wordt vastgesteld op de Raad van Bestuur en wordt goedgekeurd op de gemeenteraad.
De jaarrekening BBC van een AGBPG Edegem wordt vastgesteld op de Raad van Bestuur, de Gemeenteraad brengt advies uit en de goedkeuring gebeurt door het toezicht.
Artikel 235, §4 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad beslist jaarlijks over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het autonoom gemeentebedrijf niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering over de uitvoering van de beheersovereenkomst.Artikel 243, §2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad brengt advies uit bij de jaarrekening (BBC) van het autonoom gemeentebedrijf, tenzij de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.De raad neemt kennis van het verslag van de Raad van Bestuur omtrent de jaarrekening 2021 van het AGBPG Edegem.
De raad keurt de jaarrekening NBB van het AGBPG Edegem van 2021 goed.
De raad geeft een gunstig advies betreft de jaarrekening BBC van het AGBPG Edegem van 2021 en bezorgt deze aan het toezicht.
De raad verleent kwijting aan de bestuurders van het AGBPG Edegem .
Volgens Voorafgaande Beslissing nr 2010.047 van 30 maart 2010 wordt het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het autonoom gemeentebedrijf.
Deze constructie werd reeds eerder opgenomen in de goedgekeurde meerjarenplannen en budgetten van zowel gemeente als AG BPG Edegem.
De liquiditeitspositie van het autonoom gemeentebedrijf laat geen integrale en onmiddellijke financiering van de investeringen toe. Daarom is het aangewezen dat de gemeente ter financiering een renteloze lening toestaat aan het autonoom gemeentebedrijf.
Artikel 240 §1 decreet lokaal bestuur
Het autonoom gemeentebedrijf kan leningen aangaan en giften of toelagen ontvangen binnen de grenzen, vastgesteld in de statuten en de beheersovereenkomst.
Raadsbesluit van 15 juni 2011
Oprichting AGB en goedkeuring statuten.
Raadsbesluit van 27 januari 2020
Goedkeuring statutenwijziging van het AGB BPGE.
Raadsbesluit van 27 januari 2020
Goedkeuring beheersovereenkomst AGB gemeente Edegem
De raad keurt de overeenkomst goed voor een renteloze lening tussen gemeente en autonoom gemeentebedrijf ter financiering van de AG BPG Edegem-investeringen 2021.
Vanaf 2022 wordt de bibliotheek uitgebaat door het autonoom gemeentebedrijf, dat per definitie een winstoogmerk heeft. De exploitatie van de bibliotheek kan enkel winstgevend worden in hoofde van het AGB indien de gemeente financieel ondersteunt.
Op basis van de ramingen van het aantal bezoekers en het aantal ontleningen voor het jaar 2022 heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Beheer Patrimonium Gemeente Edegem (AG BPGE) haar inkomsten en uitgaven geraamd oor het kalenderjaar 2022. Op basis van deze ramingen heeft het AG BPGE vastgesteld dat om economisch rendabel te zijn in de periode 2022:
Rekening houdend met de prijssubsidies toegepast in het 1ste semester 2022 wenst het AG BPGE die economische rendabiliteit te bereiken door vanaf 1 juli 2022 volgende ontvangsten te heffen:
De gemeente Edegem erkent dat AG BPGE, op basis van de ramingen, de voorziene bezoekersgelden en ontleningsgelden moet heffen.
Rekening houdend met de culturele en sociale functie van deze faciliteiten van de bibliotheek wenst de gemeente Edegem dat tijdens het kalenderjaar 2022 het recht op toegang en het ontlenen van materialen uit de eigen collectie kosteloos is voor de bezoekers, zodat de faciliteiten toegankelijk zijn voor iedereen. De gemeente Edegem verbindt zich ertoe om deze bezoekers- en ontleningsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
Art 41, 2e lid, 23° Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen.
Artikel 240 §4 Decreet Lokaal Bestuur
De gemeente kan prijssubsidies toekennen aan het AGB.
Beslissing BTW nr E.T.129.288 van 19 januari 2016
De BTW-administratie verduidelijkt de regeling voor AGB’s met betrekking tot o.a. hun winstoogmerk, prijssubsidies, … en de BTW-gevolgen.Raadsbesluit van 20 december 2021
Goedkeuring van prijssubsidiereglement voor AG BPGEDe raad kent met ingang van 1 juli 2022 prijssubsidies toe aan Autonoom Gemeentebedrijf Beheer Patrimonium Gemeente Edegem, zoals vermeld in de artikelen 2 en 3. Deze nieuwe prijssubsidies vervangen vanaf 1 juli 2022 de in het raadsbesluit van 20 december 2021 goedgekeurde prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente Edegem voor het recht op toegang tot de bibliotheekinfrastructuur bedraagt 0,54 EUR (excl. btw) per bezoeker.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente Edegem voor het ontlenen van boeken, tijdschriften, CD’s en DVD’s bedraagt 0,39 EUR (excl. btw) per ontlening.
De prijssubsidies kunnen steeds geëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het AGB. In de mate dat er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal AG BPGE deze steeds documenteren.
Het AGB moet op de 15e werkdag van elk kwartaal de gemeente Edegem een overzicht bezorgen van het aantal bezoekers waaraan gedurende het voorbije kwartaal recht op toegang verleend werd, alsook van het aantal ontleningen van boeken, tijdschriften, CD’s en DVD’s in dezelfde periode. Dit overzicht dient het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van de prijssubsidie zal gebeuren door de uitreiking van een factuur door het AG BPGE aan de gemeente. De gemeente Edegem dient het verschuldigde bedrag te betalen binnen de 30 dagen na ontvangst.
De algemene vergadering van de VZW ‘t Forum heeft op 24 mei 2022 haar rekening 2021 goedgekeurd.
VZW 't Forum bezorgt naar jaarlijkse gewoonte de rekening aan het gemeentebestuur.
Artikel 154, §2. van het gemeentedecreet
De gemeenteraad stelt de budgetwijzigingen vast op basis van de voorgelegde cijfers en de verklarende nota ervan.
Artikelen 15 en 16 van het koninklijk besluit van 2 augustus 1990 betreffende het algemeen reglement op de gemeentelijke comptabiliteit
In deze artikelen wordt de procedure beschreven om te komen tot een wijziging van de oorspronkelijke begroting.
De raad keurt de rekening 2021 van vzw 't Forum goed op volgende totalen:
Overdracht 2020: 19 737,62 EUR
werkingsuitgaven: 9 254,82 EUR
Werkingsontvangsten: 1 544,78 EUR
rechtenoverschot 2021: -7 710,04 EUR
Rekeningoverschot op 31 december 2021 = 12 027,58 EUR
Eind 2017 werd de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken (opvolger van Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap PWA) opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten. Vanaf 1 januari 2020 werd de dienstverlening rond Wijk-werken (opgenomen in de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken) en rond arbeidstrajectbegeleiding & activering (verankerd in de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van een intergemeentelijke dienst arbeidstrajectbegeleiding en activering) en van de regierol sociale economie in één intergemeentelijk samenwerkingsverband geïntegreerd.
Mortsel is het beherende lokaal bestuur van de interlokale vereniging ZORA Werkt. Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en Wommelgem zijn de participerende lokale besturen.
De financieel verantwoordelijke van het beherende lokaal bestuur staat in voor o.m. de voorbereiding van de begroting, het financieel verslag, de registratie van de financiële verrichtingen, de verantwoording van de middelen zoals voorgeschreven door de subsidiërende overheid,… van de vereniging.
Het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW’s nadat het beheerscomité ze heeft vastgesteld. Het beheerscomité van de ILV ZORA Werkt heeft op 3 juni 2022 de voorliggende jaarrekening van de ILV ZORA Werkt voor 2021 vastgesteld.
Artikel 17 Budget en Jaarrekening
van de overeenkomst met statutaire draagkracht van de Interlokale vereniging Zora Wijk-werken
Het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende lokale besturen en OCMW’s nadat het beheerscomité ze heeft vastgesteld.
De raad keurt de jaarrekening 2021 van de interlokale vereniging ZORA Werkt goed.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s waaronder cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokaal cultuurbeleid, recreatie en toerisme.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 14, §2) dient de raad van bestuur elk jaar de jaarrekening en activiteitenverslag voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende overheden ter goedkeuring.
De projectvereniging doet dit in de vorm van een jaarrekening, het verslag van de revisor en een uitgebreid activiteitenverslag. De raad van bestuur van de Streekvereniging Zuidrand gaf op 30 maart 2022 haar goedkeuring voor dit punt.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad is bevoegd voor
4° het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
5° het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247;
Raadsbesluit van 23 november 2016:
Goedkeuring oprichting Streekvereniging Zuidrand.
Raadsbesluit van 29 april 2019:
De raad keurt de aangepaste statuten van de Streekvereniging Zuidrand goed.
Raadsbesluit van 14 december 2020:
De raad keurt de verlenging van de duur en de aangepaste statuten van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand goed
De jaarrekening en het activiteitenverslag 2021 van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand wordt goedgekeurd.
Raadslid Cedric Guisson (N-VA) leest het verslag van de commissie voor.
Schepen Koen Michiels (N-VA) beantwoordt de vraag die raadslid Bart Breugelmans (CD&V) stelde tijdens de raadscommissie. Deze had betrekking op de extra melding in het besluit over de termijn van 5 jaar.
De schepen verduidelijkt dat de tekst is geherformuleerd in de lijn van de andere toelagen en het dus gaat om een eenmalige toelage. Deze toelage is jaarlijks te verlengen na een positieve evaluatie.
Deze beslissing is dus enkel voor dit jaar.
In de redenering rond de ondersteuning van max. 5 jaar kan raadslid Bart Breugelmans (CD&V) zich vinden, maar hij had verwacht dat deze termijn zou worden verankerd in het besluit.
Nu kan deze ondersteuning nog 15 of 20 jaar duren. Hij is niet tegen de ondersteuning, maar volgens hem mag er een termijn worden afgesproken.
Voorzitter Philippe Muyters (N-VA) zegt dat er nu vermeld staat dat de gemeenteraad er vanuit gaat dat ze nadien zelf bedruipend zullen zijn. Kortom, de doelstelling staat er nog in, maar de termijn is niet in het besluit opgenomen.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) komt erop terug dat het eigenlijk zijn vraag was om de termijn van max 5 jaar te vermelden.
Voorzitter Philippe Muyters (N-VA) meldt tot slot dat het bestuur ervan uitgaat dat de subsidie na 5 jaar eindigt en dat nu de subsidie enkel voor dit jaar voorligt. Het besluit wordt dan ook in de huidige formulering voorgelegd ter stemming.
Al ettelijke jaren organiseert Karin Leveau in de zomer een kunsthappening op het Armand Preud'hommeplein. In het verleden vroeg zij hiervoor een toelage voor buurt- en straatfeesten ten bedrage van 100 EUR aan. Door het succes van het evenement in de voorbije jaren wenst Karin het evenement uit te breiden met onder andere workshops voor kinderen. Daardoor komt ze niet meer toe met 100 EUR.
De cultuurdienst erkent de waarde van dit evenement voor de Edegemse kunstenaars en voor de wijk, en wenst het evenement dan ook verder financieel te ondersteunen. Dit met een jaarlijkse toelage van 300 EUR.
De organisatie ontvangt deze toelage op voorwaarde dat zij na elke editie een financiële afrekening indient bij de cultuurdienst. Op termijn wordt er gestreefd naar financiële onafhankelijkheid van dit evenement.
Het college hoopt dat deze toelage na 5 jaar niet meer nodig zal zijn omdat de activiteit zelfbedruipend is.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Artikel 41 §1 23°. De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De raad keurt de betoelaging van de kunsthappening Armand Preud'hommeplein ten bedrage van 300 EUR goed voor 2022. De betoelaging kan jaarlijks verlengd worden mits positieve evaluatie en voorlegging financieel overzicht.
De vzw Kunstwerk organiseert van 14 mei tot 26 juni 2022 een expo van Peter Rogiers in het binnenfort van fort 5.
De vzw vraagt hiervoor een financiële ondersteuning ten bedrage van 1 500 EUR.
Peter Rogiers maakt grote metalen sculpturen. Eén van de grootste kosten is dan ook het vervoer van de werken. Daarnaast liggen ook de verzekeringskosten hoog, aangezien Peter Rogiers een gekende naam is in de hedendaagse kunstwereld.
De expo is gratis toegankelijk en dit om een zo groot mogelijk publiek te kunnen bereiken.
De vzw vraagt aan het lokaal bestuur dan ook een financiële ondersteuning om de grootste kosten te kunnen betalen.
De cultuurdienst erkent het belang van de ondersteuning van een dergelijk initiatief, enerzijds om kunstenaars een platform te geven, maar anderzijds ook om de Edegemnaar op een laagdrempelige manier toegang te geven tot hedendaagse beeldende kunst. Verder zorgt de expo ook voor een waardevolle invulling van het binnenfort met respect voor de omgeving.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Artikel 41 §1 23°. De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De raad keurt de financiële ondersteuning van de expo van Peter Rogiers in het binnenfort van fort 5 door vzw Kunstwerk ten bedrage van 1 500 EUR goed.
Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 mei 2018. Bij het arbeidsreglement waren bijlagen gevoegd waaronder, bijlage 3 beleid gebruik elektronische informatie- en communicatiemiddelen voor gebruikers. We hebben deze bijlage geactualiseerd.
We hebben bijlage 3 van het arbeidsreglement over het gebruik van ICT-middelen aangepast naar aanleiding van het thuiswerkbeleid, de invoering van microsoft 365 en voor een betere bescherming van informatie en persoonsgegevens.
Het gebruik van ICT-middelen behoort tot de dagelijkse werking van het lokaal bestuur en is essentieel voor de continuïteit van de dienstverlening. De goede werking van een dienst is sterk afhankelijk van de ICT-werking, maar evengoed van de wijze waarop de personeelsleden daarin handelen.
De bijlage beoogt de volgende doelstellingen:
1° Een zorgvuldig en duurzaam beheer van ICT-middelen. Naast het zorgvuldig en vooruitziend hanteren van ICT-middelen is een duurzaam beheer van deze middelen van groot belang. Een degelijk beheer van ICT-middelen blijft niet binnen de grenzen van de
werkomgeving, maar geldt ook bij het tijd- en plaatsonafhankelijk werken.
2° Het belang van beveiliging en bescherming van informatie en persoonsgegevens die niet vallen onder de openbaarheid van bestuur. De beveiliging van ICT-middelen tegen virussen en internetcriminaliteit is ook een belangrijk aandachtspunt.
3° Preventie van misbruik- en controle van gebruik van ICT: de maatregelen op dat vlak vloeien voort uit de teksten en aanbevelingen van de Privacy commissie met betrekking tot cybersurveillance, en omvatten onder meer de controlemaatregelen die de werkgever kan toepassen ten aanzien van het gebruik van ICT-middelen. De code beschrijft ook de maatregelen die genomen kunnen worden bij ongeoorloofd gebruik van ICT-middelen en bij de uitdiensttreding te nemen maatregelen.
De code geldt voor personeelsleden, mandatarissen en externe gebruikers die toegang krijgen tot ons netwerk. Deze bijlagen werden voor advies voorgelegd aan de veiligheidsconsulent en besproken in het managementteam.
Het vakbondsoverleg d.d. 24 mei 2022 heeft een positief advies afgeleverd met het bijgevoegd protocol.
Arbeidsreglementenwet
De raad keurt de aangepaste bijlage 3 bij het arbeidsreglement goed over de code gebruik elektronische informatie- en communicatiemiddelen voor gebruikers.
In Vlaanderen vervijfvoudigde het aantal openstaande vacatures voor maatschappelijk werkers in 2022 tegenover 2017. Vooral bij de OCMW ’s is er een prangend tekort aan maatsschappelijk werkers. Dit is eveneens het geval voor het lokaal bestuur Edegem. De job van maatschappelijk werker is een knelpuntberoep aan het worden. Struikelblok waar we wettelijk tegenaan lopen is dat als medewerkers van de sociale dienst sociaal onderzoek moeten kunnen doen, ze een diploma M.A. moeten hebben.
In het personeelsplan zijn 11 VTE functies voorzien van maatschappelijk werker. We behouden het aantal, maar stellen voor om 1 van de functies om te zetten naar een functie expert sociaal werk met een andere inhoud en waarvoor we kandidaten toelaten die een mensgerichte opleiding hebben maar niet noodzakelijk in de richting van sociaal werk en dus een beschermde titel hebben.
Deze functie (“expert sociaal werk) zal zich focussen op het individueel begeleiden van een cliënt door een intensieve op verandering gerichte ondersteuning. Op deze manier kunnen cliënten opnieuw aansluiting vinden met de samenleving. De andere collega’s maatschappelijk werkers zullen zich dan focussen om de meer juridische en financiële aspecten zoals het traject leefloon,tewerkstelling of schuldhulpverlening.Voor het uitvoeren van deze backoffice/juridische taken van de sociale dienst (bijvoorbeeld toekennen van leefloon) is er namelijk de titel van maatschappelijk werker wel noodzakelijk. We zouden voor deze functie het diploma niet beperken tot de bachelor opleiding maatschappelijk werker maar opentrekken naar andere mensgerichte opleidingen. Hiervoor dienen de aanwervingsvoorwaarden en de functie-inhoud van de “expert sociaal werk” aangepast te worden.
Deze aanpassingen werden besproken in het vakbondsoverleg van 24 mei 2022 en hiervoor werd een positief protocol ondertekend.
Rechtspositieregeling
De raad gaat akkoord met de wijziging van het personeelsplan wat betreft de cluster mens en ontwikkeling domein sociale dienst:
DOMEIN SOCIALE DIENST
Deze functies hebben als juridische werkgever het OCMW.
VTE | NIVEAU | FUNCTIES |
1 | B4-B5 | HOOFD SOCIALE DIENST (LEIDINGGEVEND) |
11 | B1-B3 | 10 MAATSCHAPPELIJK ASSISTENT 1 EXPERT SOCIAAL WERK |
1 | B1-B3 | WERKBEGELEIDER PROJECT EN SOCIALE TEWERKSTELLING gedetacheerd |
2 | C1-C3 | ADMINISTRATIEF MEDEWERKER |
Voor het overige blijft het contractueel personeelsplan mens en ontwikkeling ongewijzigd.
De raad neemt kennis van de volgende beslissing OCMW-raad:
De raad behoudt de huidige aanwervingsvoorwaarden & examenprogramma voor de functies van maatschappelijk werker.
Voor de functie van expert sociaal werk B1-B3 gelden de volgende aanwervingsvoorwaarden:
Aanwervingsvoorwaarden
Bevorderingsvoorwaarden
Voorwaarden interne mobiliteit
Examenprogramma:
Inhoud selectieprogramma en -regeling
Schriftelijk en/of praktisch deel al dan niet onder de vorm van een thuisopdracht (50 pt)
De kandidaten dienen
Enkel de kandidaten die geslaagd zijn voor het schriftelijk/praktisch deel gaan door naar het mondeling deel.
Om toegelaten te worden tot het deel psychotechnische proeven dienen de kandidaten op het schriftelijk/praktisch deel én mondeling deel samen 60% van de punten behalen.
De resultaten van het deel psychotechnische proeven zijn ofwel ‘niet geschikt’, ‘geschikt onder voorbehoud’ of ‘geschikt’. De resultaten zijn bindend. Om geslaagd te zijn op het deel psychotechnische proeven moeten de kandidaten het resultaat ‘geschikt’ of ‘geschikt onder voorbehoud’ behalen.
Deze aanpassingen gaan in vanaf 1 augustus 2022 zodat de lopende aanwervingsprocedures rechtsgeldig kunnen uitgevoerd worden en eventuele kandidaten ten gevolge van de open verklaringen voor 1 augustus 2022 kunnen aangesteld worden op basis van het personeelsplan vastgesteld in de raad van 24 januari 2022.
Raadslid Cedric Guisson (N-VA) geeft de tussenkomst van de algemeen directeur tijdens de commissie nog even mee. Het gaat niet om een sanctionerend ambtenaar maar om een vaststellend ambtenaar, noch dient de beslissing in besloten zitting te gebeuren.
Vera Merckx en Kim Everaert zijn in het bezit van het attest Gemeentelijke Administratieve Sancties en hebben ook de bijkomende opleiding 'Stilstaan en parkeren' succesvol gevolgd.
Artikel 21, §1, 1° van de Wet van 24 juni 2013
De GAS-wetgeving voorziet dat gemeenteambtenaren vaststellingen kunnen doen van inbreuken.
Koninklijk Besluit van 21 december 2013
Tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
De raad keurt de aanstelling goed van Vera Merckx en Kim Everaert, medewerkers projectondersteuning, als GAS-vaststeller voor inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het voorzitterschap wordt overgedragen aan burgemeester Koen Metsu (N-VA).
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) vraagt zich af of de burgers op de hoogte zijn van dit initiatief, want dit wordt waarschijnlijk niet bij iedereen goed onthaald.
Schepen Philippe Muyters (N-VA) verduidelijkt dat elke woning een verharding behoudt van de oprit tot op de straat. Er is een folder onderweg om de burgers op de hoogte te brengen. Tot nu toe zijn de reacties steeds positief.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) vraagt of dit dan reacties zijn op de folder.
Schepen Philippe Muyters (N-VA) ontkent dit en geeft aan dat deze tijdens de tour door de wijken zijn overgemaakt.
Op 10 januari 2022 werd de studieopdracht voor de ‘voetpadvernieuwing 2022-2023’ aan studiebureau France gegund.
Studiebureau France heeft het aanbestedingsdossier opgemaakt voor de voetpadvernieuwing van de Ten Boschstraat en Molenveldlaan, inclusief het ontharden van het kruispunt met lokale waterinfiltratie. De groenaanplanting en groenonderhoud voor 2 jaar zijn in deze aanbesteding geïntegreerd ten einde een kwalitatieve groenaanplanting te bekomen met garanties op inboet gedurende de eerste 2 jaren.
De raming voor deze twee straten bedraagt 389 704,34 EUR incl. btw of 428 674,77 EUR incl. btw en 10% provisie.
De opdracht word aanbesteed via de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 41 [Wet 17/06/2016]
§§ 1. Overheidsopdrachten mogen enkel worden geplaatst bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking in de volgende gevallen :
1° voor de leveringen en diensten waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan de betreffende drempel voor de Europese bekendmaking;
2° voor de werken waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan 750.000 euro.
§ 2. In een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking kan elke belangstellende ondernemer naar aanleiding van een aankondiging van een opdracht een offerte indienen.
De termijn voor ontvangst van de offertes bedraagt ten minste tweeëntwintig dagen vanaf de verzenddatum van de aankondiging van een opdracht. Artikel 37, §§ 3 tot 5, is van toepassing.
De offerte moet vergezeld gaan van de door de aanbestedende overheid gevraagde informatie voor de selectie.
§ 6. Indien de aanbestedende overheid voornemens is de onderhandelingen af te sluiten, stelt zij de resterende inschrijvers daarvan in kennis en stelt zij een gemeenschappelijke termijn vast voor de indiening van nieuwe of aangepaste offertes. De aanbestedende overheid controleert of de definitieve offertes voldoen aan de minimumeisen en overeenstemmen met artikel 66, § 1, beoordeelt de definitieve offertes aan de hand van de gunningscriteria en gunt de opdracht krachtens de artikelen 79 tot 84.
Indien de aanbestedende overheid beslist om niet te onderhandelen, geldt de initiële offerte als definitieve offerte.
Gunstig advies nr 1956 verleend.
De raad keurt de lastvoorwaarde, raming en gunningswijze via openbare procedure voor de opdracht ‘Voetpadvernieuwingen Edegem 2022-2023, Molenveldlaan – Ten Boschstraat’ goed. De raming bedraagt 428 674,77 EUR.
Met de omschakeling van onze diensten van een volwaardige straatploeg naar een polyvalenteploeg kunnen we maar een klein deel van de kleinschalige herstellingen op het openbaar domein zelf uitvoeren. Ten einde het publiek domein veilig en toegankelijk te houden, hebben we een raamcontract met een externe aannemer nodig. Deze kan ook instaan voor het aanleggen van nieuwe opritten. De aannemer Hertsens heeft de laatste 2 jaar deze werken uitgevoerd, het beschikbare budget van zijn opdracht is nu opgebruikt.
Dit kadert ook in het actieplan van de gemeente “veilige voetpaden”.Er is een bestek opgemaakt voor een raamcontract voor kleinschalige herstellingen zodat een aannemer op afroep herstellingen op het openbaar domein kan uitvoeren. De opdracht wordt gegund via een onderhandeling procedure zonder bekendmaking en is opgedeeld in twee delen met een totaal bedrag van 135 000 EUR incl. btw:
De volgende aannemers zullen uitgenodigd worden om een prijsofferte op te maken:
1. Rega nv, Ambachtsstraat 32, 2390 Malle.
2. Emeric D'Hollander bvba, Lekestraat 17, 9190 Stekene.
3. Hertsens Wegenwerken nv, Oeverkant 38, 2070 Zwijndrecht.
4. Van Geel wegenbouw bvba, Bleukenlaan 19, 2300 Turnhout.
5. Rovana grondwerken bv, Nijverheidstraat 58, 2570 Duffel.
6. Hofman en zoon bv, Moortselstraat 22 A, 9140 Tielrode.
7. Houwelyckx wegenbouw nv, Wilsonstraat 84, 2860 Sint-Katelijne-Waver.
.Artikel 42 §1 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
Overheidsopdrachten van werken, leveringen en diensten mogen enkel worden geplaatst bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers, wanneer de goed te keuren uitgave zonder belasting over de toegevoegde waarde, lager is dan de bedragen bepaald door de Koning.
De raad keurt de lastvoorwaarden met een raming van 135 000,00 EUR inclusief BTW goed.
De opdracht wordt gegund via een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
Het college keurt de voorgestelde lijst met zeven aannemers goed.
Raadslid Cedric Guisson (N-VA) leest het verslag van de commissie voor.
Raadslid Goedele Van der Spiegel (Groen) geeft aan dat in het bestek er weinig duidelijkheid is over de evenementen waarvoor er momenteel veegbeurten op afroep zijn voorzien. Er is slechts sprake van 42 uur vegen op afroep, waar naar haar aanvoelen bv. geen rekening is gehouden met het vegen na afloop van de wekelijkse markt.
Daarnaast vindt ze het jammer dat het bestuur de veegwagen niet in eigen handen houdt. Een goed beleid voeren is vooruitkijken en niet pas beslissen als het probleem zich stelt.
Ze verduidelijkt het stemgedrag van de fractie. Groen zal voor stemmen, want een oplossing is nodig. En met deze aanbesteding heeft het bestuur anderhalf jaar de tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe veegwagen, hopelijk in eigen beheer.
Schepen Philippe Muyters (N-VA) zegt dat er naar september toe zal gekeken worden of er andere oplossingen zijn. Als het bestuur effectief de uitbesteding doet, is er anderhalf jaar de tijd om een oplossing te zoeken.
Hij geeft nog mee dat het onduidelijk is of het vegen van de markt hierin mee is opgenomen. Hij zal dit navragen en zal deze info later bezorgen.
Raadslid Goedele Van der Spiegel (Groen) benadrukt nog even dat men met het vegen op afroep van 42 uur niet ver komt.
Het onkruidvrij maken van de weggoten alsook het vegen van de straten gebeurde tot op heden met interne medewerkers: 1 persoon met grote veegwagen en 2 personen met gasbranders en onkruidstekers (schob). De veegmachine is echter volledig versleten en de 2 arbeiders voor het gasbranden zijn mee ingeschakeld voor het onderhoud van plantvakken.
Het vegen van straatgoten dient principieel in onze gemeente meerdere keren per jaar te gebeuren, en de frequentie wordt hoofdzakelijk bepaald door de aanwezigheid van de straatbomen. Gezien de 100 verschillende soorten straatbomen, is het tijdsstip van zaad- en bloemval veelal verschillend. Het is echter onmogelijk om dit in een planning naar externe aannemers te steken. Vandaar dat 3 structurele veegbeurten voorzien worden in het bestek en raming in bijlage. Voor 2022 betekent dit nog één veegbeurt, voor 2023 zijn 3 veegbeurten voorzien. Gemeentes die hun straten door een externe firma laten vegen, laten dit meestal 3 à 4 keer uitvoeren. De herfstveegbeurt houdt dan in het verwijderen van het bladval, maar dat wordt in onze gemeente opgenomen door de firma aangesteld voor het grasmaaien.
De opdracht wordt gegund via de openbare procedure.
Artikel 36 §1 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016
In een openbare procedure kan elke belangstellende ondernemer naar aanleiding van een aankondiging van een opdracht een offerte indienen. De termijn voor ontvangst van de offertes bedraagt ten minste vijfendertig dagen vanaf de verzenddatum van de aankondiging van een opdracht. De offerte moet vergezeld gaan van de door de aanbestedende overheid gevraagde informatie voor de selectie.
De raad keurt de lastvoorwaarden met een raming van 189 068.74 EUR inclusief BTW of nog 207 975.61 EUR incl. BTW en inclusief 10% provisie (tbv betaling herziening) goed.
De opdracht wordt gegund via de openbare aanbestedingsprocedure.
In de oudste stookplaats naast de turnzaal van de lagere school (stookplaats 1)
is een CV-ketel defect, deze ketel werkte in cascade met een ketel die momenteel nog werkt (installatiejaar 2006).
Edegem maakt in het kader van het burgemeestersconvenant 2030 (klimaat en energie) een weloverwogen keuze. Er wordt geopteerd voor het plaatsen van een warmtepomp (lucht/lucht) in de turnzaal en om de rest van de lokalen in de linkervleugel van het gebouw te koppelen aan de andere (vernieuwde) stookplaats van de lagere school (stookplaats 2). De 2 ketels in stookplaats 1 zullen volledig ontmanteld worden en hierdoor zal er een aanzienlijke CO2 reductie zijn.
Het bestek voorziet volgende werken:
Enerzijds dient de turnzaal ontkoppeld te worden van de bestaande CV installatie en dient op zijn beurt uitgerust te worden met warmtepompen van het type lucht/lucht verwarming.
Het tweede deel bestaat uit het ontmantelen van de oudste stookplaats waar de defecte verwarmingsketel zich bevindt (stookplaats 1). Beide ketels van stookplaats 1 dienen ontmanteld te worden en verwijderd.
De resterende lokalen welke momenteel gekoppeld zijn op de ketels van stookplaats 1, dienen gekoppeld te worden op stookplaats 2. Het betreft 3 leslokalen, 1.17, 1.18 1.19 en de gangen 1.02 & 1.03 op het eerste verdiep. Op het gelijkvloers het sanitair 0.17 a&b, de kleedkamers 0.18 a&b en de gang 0.02 .
Stookplaats twee is de meest recente stookplaats en bezit voldoende capaciteit (120 & 160 kWatt), mede doordat het gebouw in het verleden bijkomend werd geïsoleerd.
We ramen de totale kost voor deze werken op 70 000 EUR inclusief BTW 6%.
Daar de raming minder dan 140 000 EUR exclusief BTW bedraagt mag de opdracht tot stand komen via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende criteria zijn van toepassing bij de gunning van de opdracht:
1. Prijs - weging: 70
2. Startdatum - weging: 15
3. Uitvoeringstermijn - weging: 15
Er is gekozen om een onderscheid te maken tussen startdatum en uitvoeringsdatum. Zowel de startdatum (van belang in samenhang met de andere geplande activiteiten in de turnzaal) als de uitvoeringstermijn (niet-beschikbaarheid van de turnzaal) zijn belangrijk om te weten. Beide zijn gerelateerd, maar kunnen elk afzonderlijk zorgen voor een planningsprobleem.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139 000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De raad keurt het bestek voor de stookplaatsrenovatie goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raad keurt dat de opdracht wordt gegund bij wijze van de "onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking" goed.
De raad keurt de raming voor een totaal bedrag van 70 000 EUR inclusief BTW 6% voor de stookplaatsrenovatie goed.
Gemeente Edegem bezit diverse gebouwen die in een dusdanig slechte staat zijn dat ze bij voorkeur worden afgebroken.
Daarom is nu een bestek opgemaakt om over te kunnen gaan tot de aanbesteding en sloop van deze gebouwen.
Het bestek voorziet de sloop van de volgende objecten:
Voor enkele objecten die ook op de nominatie stonden om mogelijk afgebroken te worden is een andere route gekozen of is een andere invulling gevonden:
Voor alle te slopen locaties, uitgezonderd de hoogspanningscabine, is inmiddels een sloopvergunning aangevraagd. Voor de sloopvergunning van de hoogspanningscabine is vanwege de niet vrijstaande setting en de ligging in een beschermd dorpsgezicht de medewerking van een architect verplicht. Die zal zo snel mogelijk aangesteld worden.
Voor alle te slopen locaties is in het bestek voorzien dat de bouwput met teelaarde wordt aangevuld tot maaiveldniveau.
Voor de locaties 'Woning Herfstlei' & 'Sportgebouw Romeinse Put' is bijkomend voorzien dat het vrijgekomen terrein wordt ingezaaid met gras.
De sloop van de hoogspanningscabine aan de Strijdersstraat is een uitgenomen onderdeel van een ander dossier waarin samen met Fluvius heel deze hoek opnieuw wordt aangelegd en vormgegeven (aanpassen hoek Strijdersstraat - Terelststraat / herstellen historische tuinmuur / plaatsen nieuwe compacte hoogspanningscabine achter tuinmuur).
Voor alle te slopen locaties is een sloopopvolgingsplan (SOP) opgemaakt waarin ook de inventarisatie van de asbesthoudende materialen is opgenomen. Deze SOP's maken deel uit van het bestek. Bij verschillende objecten zijn asbesthoudende materialen gevonden.
We ramen de totale kost voor de sloopwerken op 128 130,50 EUR exclusief BTW - 155 037,91 EUR inclusief BTW.
Daar de raming minder dan 140 000 EUR exclusief BTW bedraagt mag de opdracht tot stand komen via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De aanbesteding kent maar één gunningscriterium: de economisch meest voordelige offerte op basis van de prijs.
De verschillende sloopwerken werden samengevoegd tot één groot sloopdossier in de vooronderstelling dat dit zal leiden tot een gunstigere prijs.
Het drempelbedrag voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking o.b.v. art. 42, § 1, 1°, a) Wet Overheidsopdrachten is voor de periode 2022-2023 vastgesteld op 140 000 EURO (exclusief BTW).
De raad keurt het bestek voor de sloop van diverse gebouwen goed en gaat daarmee tevens akkoord met de afbraak van de betreffende bouwwerken.
De raad keurt goed dat de opdracht wordt gegund bij wijze van de "onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking".
Het college keurt de raming voor de afbraak van de diverse gebouwen van 128 130,50 EUR exclusief BTW - 155 037,91 EUR inclusief BTW goed.
Raadslid Cedric Guisson (N-VA) leest het verslag van de commissie voor.
Raadslid Sien Pillot (Groen) meldt dat fractie Groen tegen zal stemmen. Ze vinden een uitbesteding van deze werken geen goed idee. Ze vragen zich af of klein onderhoud niet door de polyvalente ploeg kan gebeuren en of de know how nog aanwezig is binnen Edegem. Als dat niet het geval is, moet deze worden uitbesteed met een lange wachttijd als gevolg.
Schepen Lawrence Vancraeyenest (N-VA) herhaalt de bevindingen uit de raadscommissie. Hij bevestigt dat de polyvalente ploeg nog veel doet, maar dat grote zaken of opdrachten die hun petje te boven gaan, worden uitbesteed.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&C) meldt dat fractie CD&V zich aansluit bij de bedenkingen van Groen en dus ook tegen zal stemmen.
De bedoeling van de raamovereenkomst is om vooral curatief de kwaliteit van de elektrische installaties op punt te brengen en te houden.
Door gebruik te maken van een expert kunnen andere kosten en gevolgschade voorkomen worden.
Deze raamovereenkomst valt onder actieplan T1.1.5, "Het onderhoud van onze gebouwen en voertuigen gebeurt in samenwerking met externe partners."
De opdrachten, op afroep, betreffen het uitvoeren van kleine onderhoudswerkzaamheden en herstellingswerken:
- interventies voor opheffen van storingen en herstellen van gebreken,
- systematisch en/of preventief bouwkundig en technisch onderhoud en controles,
- aanpassingswerken,
- leveren en plaatsen van bouwkundige/ sanitaire elementen.
Het betreft werken van beperkte omvang die geen onderdeel zijn van een globaal bouw- of renovatieproject, maar die per geval afzonderlijk worden besteld.
Deze opsomming is niet limitatief, en kan volgens de specialiteit van de inschrijver worden aangepast.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 41 000,00 EUR excl. btw of 47 190,00 EUR incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Prijs is het enige gunningscriterium. De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige offerte, vastgesteld op basis van de prijs.
Er wordt gestreefd om vooral te werken met lokale inschrijvers.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 EUR niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De raad keurt het bestek goed voor de raamovereenkomst voor elektrische werken. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raad keurt de raming van 47 190,00 EUR, incl. 21% BTW, goed.
De raad keurt goed dat de opdracht wordt gegund bij wijze van de "vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking".
Vanaf 1 september 2021 werd de muziekacademie Edegem een filiaal van de Interlokale Vereniging AMWD Mortsel-Edegem-Kontich en ABK Mortsel-Edegem.
Er werd overeengekomen dat het lokaal bestuur van Edegem nieuw buitenschrijnwerk zou voorzien in de wachtzaal van de muziekacademie.
Het huidige schrijnwerk is amper te openen en is aan vernieuwing toe.
Een nieuwe harmonicadeur biedt de mogelijkheid om concerten te geven vanuit de wachtzaal met publiek in de tuin.
Daarnaast wordt 1 van de zijdeuren voorzien als nooduitgang. De huidige nooddeur in de gang geeft niet meer uit op de verzamelplaats in de tuin. De brandweer raadt aan om een deur te voorzien die evacuatie mogelijk maakt.
De werken omvatten:
De werken worden geraamd op 35 000 EUR (excl BTW) of 37 100 EUR (incl 6% BTW) en worden aanbesteed bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Er is 1 gunningscriterium: de prijs. Zie plan en bestek in bijlage.
Er kunnen geen erfgoedpremies aangevraagd voor dit gedeelte. De muziekacademie is een monument, behalve het nieuw aangebouwde deel (links vanaf de straatzijde), waarin de wachtzaal gelegen is. Voor het monument gedeelte kunnen wel premies bij Onroerend erfgoed aangevraagd worden.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De raad keurt het bestek, de raming van 37 100 EUR (incl. 6% BTW) en gunningswijze goed, voor het vernieuwen van het buitenschrijnwerk in de wachtzaal van de muziekacademie.
Raadslid Cedric Guisson (N-VA) leest het verslag van de commissie voor.
Op de raadscommissie was raadslid Jeroen Van Laer benieuwd naar de kostprijs van de juridische bijstand. Schepen Lawrence Vancraeyenest (N-VA) geeft mee dat er voor dit dossier 9 675 euro excl btw, of 11 706 euro incl btw gefactureerd zal worden.
In de nasleep van het restauratieproject aan de koetshuizen en verhardingen op domein Hof ter Linden is een juridisch conflict ontstaan tussen aannemer Verstaete & Vanhecke en gemeente Edegem betreffende diverse vergoedingen waarop aan aannemer meent aanspraak te kunnen maken. In dit conflict zijn beide partijen via minnelijke weg tot een overeenkomst gekomen die geconcretiseerd is een dading.
Op 22 februari 2016 gunde Gemeente Edegem de overheidsopdrachten voor werken “Restauratie koetshuizen Hof Ter Linden” en “Restauratie beschermde verhardingen” aan NV Verstraete & Vanhecke voor de respectievelijke bedragen van 2 087 652,66 EUR en 996 129,74 EUR.
Na afronding van de projecten is tussen de partijen discussie gerezen over de financiële afrekening van de werken, meer bepaald met betrekking tot de volgende punten:
Omdat het aanvankelijk onmogelijk bleek voor partijen om tot een regeling te komen is op 31 december 2020 de NV Verstraete & Vanhecke met betrekking tot het voorgaande overgegaan tot dagvaarding van Gemeente Edegem voor de rechtbank van eerste aanleg Antwerpen, afdeling Antwerpen.
Parallel aan de rechterlijke procedure zijn partijen de mogelijkheden om tot een minnelijke regeling te komen verder blijven onderzoeken. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de huidige dading.
De vergoedingen waarop aannemer Verstraete & Vanhecke meent recht te hebben, hebben betreffen de volgende onderwerpen.
Een door de aannemer geëiste schadevergoeding ten gevolge van diverse verstoringen van de werven als gevolg van feiten die aan de opdrachtgever te verwijten zijn.
Het gaat dan vooral om het gegeven dat de aannemer tijdens de uitvoering van de werken geconfronteerd werd met diverse vertragingen en verstoringen van de opdracht als gevolg van laattijdige beslissingen en instructies van de opdrachtgever. Deze waren voornamelijk het gevolg van het bij aanvang van de werken ontbreken van de concessies voor de uitbating van de koetshuizen. En verder het gevolg van de gelijktijdige uitvoering van werken aan de ondergrondse leidingen welke werden gegund aan een andere aannemer. Aannemer Verstraete & Vanhecke meende als gevolg hiervan voor de door haar geleden schade en kosten recht te hebben op een vergoeding van 275 807,18 EUR voor de opdracht “Restauratie koetshuizen Hof Ter Linden” en 275 582,11 EUR voor de opdracht “Restauratie beschermde verhardingen”.
De door de opdrachtgever ingehouden vertragingsboetes op de eindstaten.
Gemeente Edegem heeft anderzijds vertragingsboetes ingehouden op de eindstaten. Meer bepaald een bedrag van 86 265,12 EUR op de eindstaat van de opdracht “Restauratie koetshuizen Hof Ter Linden” en een bedrag van 41 162,39 EUR op de eindstaat van opdracht “Restauratie beschermde verhardingen”. De aannemer eist de betaling van deze ingehouden bedragen omdat de vertraging volledig te verwijten zou zijn aan de opdrachtgever. Het gaat dan over 127 427,51 EUR (BTW verlegd). (154 187,29 EUR inclusief BTW)
Een door de aannemer geëiste forfaitaire vergoeding van 10% ingevolge vermindering van de aannemingssom.
Tevens heeft NV Verstraete & Vanhecke op grond van artikel 80, § 5 AUR de betaling gevorderd van een forfaitaire vergoeding van 16 897,09 EUR, hetzij 10% op het bedrag van 168 970,90 EUR ingevolge wijzigingen die werden aangebracht aan de opdracht “Restauratie koetshuizen Hof Ter Linden” waardoor het oorspronkelijk bedrag van deze opdracht werd verminderd. Het ging hier vooral op het weglaten van een groot deel van de binnen-afwerking in Koetshuis Oost.
De door de aannemer aangerekende verwijlsintresten als gevolg van laattijdige betalingen door de opdrachtgever.
Op alle hogervermelde bedragen zijn volgens NV Verstraete & Vanhecke verwijlsintresten verschuldigd in toepassing van artikel 69, § 1 AUR. Ondergeschikt zouden minstens vergoedende intresten en in elk geval ook gerechtelijke intresten verschuldigd zijn. Bovendien voert NV Verstraete & Vanhecke aan dat Gemeente Edegem ook betaling van verwijlsintresten en invorderingskosten verschuldigd is ingevolge het niet naleven van de betalingstermijnen inzake diverse vorderingsstaten. NV Verstraete & Vanhecke begroot deze verwijlinteresten op 15 010,07 EUR voor de opdracht “Restauratie koetshuizen Hof Ter Linden” en op 9 460,23 EUR voor de opdracht “Restauratie beschermde verhardingen”.
Wanneer bovenstaande wordt opgeteld dan vordert NV Verstraete & Vanhecke vanwege Gemeente Edegem de betaling van een bedrag van 720 184,19 EUR.
De pogingen om tot een minnelijke regeling te komen hebben uiteindelijk geleid tot de dading waarin de betaling van een forfaitaire, eenmalige en globale vergoeding is opgenomen ten belope van 290 825,79 EUR ter algehele regeling van de betwistingen en dit tot slot van alle rekeningen (te verhogen met 26 759,78 als gevolg van de verlegde BTW).
Dit bedrag is als volgt samengesteld:
Met de dading en de daarin voorgestelde vergoeding:
De raad keurt de dading tussen nv Verstraete & Vanhecke en gemeente Edegem goed en gaat daarmee akkoord met de betaling van een forfaitaire, eenmalige en globale vergoeding van 290 825,79 EUR (+ 26 759,78 aan BTW welke is verlegd naar de opdrachtgever) ter algehele regeling van de betwistingen en dit tot slot van alle rekeningen.
Raadslid Peter Verstraeten (Open VLD) wil graag zijn bezorgdheid en ongerustheid uiten. Er moet steeds opgelet worden met straffe koffie, want daarin kan je je verslikken, verbranden of je kan er maagpijn van krijgen en dat wenst hij niemand toe.
Voorzitter Philippe Muyters (N-VA) bedankt Peter Verstraeten voor zijn bezorgdheid.
In het gemeentehuis zijn er 3 koffie automaten, waarvan er 1 defect is.
In de gemeentehallen zijn er 4 koffie automaten, waarvan er 2 defect zijn.
De nog werkende toestellen zijn reeds 10 jaar in dienst en hebben meer en meer onderhoud nodig. Een defect aan deze toestellen is evenzeer reëel.
De kosten van de voor de reeds defecte toestellen zijn niet in verhouding tot de waarde toevoeging van de reparaties.
Daarom stellen we voor om te investeren in 5 nieuwe koffieautomaten, 3 voor het gemeentehuis en 2 voor de gemeentehallen.
Voor de vernieuwing van de toestellen zijn de volgende parameters belangrijk:
- Kwalitatief toestel (verschillende varieteiten, warm water en chocomelk)
- Onderhoudscontract voor maximale ontzorging
- Koffiebonen voor betere smaak (Fairtrade)
- Melktoevoegingen op basis van poedermelk
Als toestel hebben we geopteerd voor een Animo Optibean Touch 3 (XL). Dit toestel heeft naast alle gevraagde parameters, ook het nodige volume om de kwaliteit te garanderen bij herhaalde koffiebeurten.
Als criteria hebben we ons gebaseerd op de prijs van het toestel (40%), de prijs van het onderhoudscontract (10%), de prijs van de koffiebonen (50%).
Op basis van deze criteria hebben we enkele leveranciers gecontacteerd. U vindt de samenvattende tabel in bijlage.
We hebben zowel gewerkt met offertes toestel, inclusief bonen als een offerte waar toestel en bonen apart zijn.
De meest economische offerte, op basis van het gewogen gemiddelde van de verschillende criteria, werd ingediend door Oké Koffie te Geraardsbergen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van 30.000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De raad keurt de offerte van Oké Koffie, Edingseweg 36 te 9500 Geraardsbergen, goed, voor de aankoop van 5 Optibean 3 Touch XL toestellen voor een bedrag van 24 927,50 EUR, incl. BTW.
De raad keurt het onderhoudscontract (voor 5 jaar) van Oké koffie goed, voor een bedrag van 911,43 EUR, incl. BTW per toestel per jaar.
Raadslid Cedric Guisson (N-VA) leest het verslag van de commissie voor.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) heeft nog een bijkomende vraag. Hij wil graag weten hoe zeker het bestuur is dat Edegem in aanmerking komt voor subsidies mbt de inkomensgerelateerde opvang.
Edegem is een blinde vlek op de kaart en hij dacht dat Edegem dus niet in aanmerking komt, maar misschien is de situatie ondertussen veranderd.
Schepen Lawrence Vancraeyenest geeft het woord aan schepen Albert Follens (N-VA), aangezien dit een vraag is mbt kinderopvang en geen betrekking heeft op patrimonium. Schepen Albert Follens geeft aan dat het de vraag is van de dienst om dit op te nemen in het lastenboek. Het gaat hier om een minimumaantal inkomensgerelateerde plaatsen. Hij zal de vraag voorleggen aan de cluster mens en ontwikkeling.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) deelt nog mee dat de fractie Groen zich zal onthouden bij de stemming. Ze zijn blij met het dossier, kinderopvang in het Zwaluwnest, de invulling van het gebouw en zeker met het idee van een kindercampus aangezien die reeds vorige legislatuur werd voorgesteld. Inkomensgerelateerd is dit zeker een goed idee. Ze zijn echter niet overtuigd dat de gewenste minimumhuurprijs haalbaar is voor organisatoren van inkomensgerelateerde kinderopvang.
De kantoren van de jeugddienst en de dienst kinderopvang waren tot einde 2021 gehuisvest op de eerste verdieping van het gebouw Zwaluwnest, gelegen aan de Drie Eikenstraat 16 te Edegem. Na verhuis van deze diensten naar het vrijetijdscentrum Kruispunt en het administratief gebouw van het OCMW, staat deze kantoorruimte leeg. In het gebouw bleven nog gehuisvest:
Het bestuur wenst de mogelijkheid te voorzien om de eerste verdieping te verhuren voor kinderopvang.
Uit de cijfers blijkt immers dat er in Edegem niet alleen nood is aan bijkomende opvangplaatsen, maar zeker ook aan inkomensgerelateerde kinderopvang.
De cijfers van Kind en Gezin en het Agentschap Opgroeien tonen dat er in het derde kwartaal van 2021 726 kinderen tussen 0-3 jaar in Edegem wonen. Dit terwijl er slechts 326 opvangplaatsen zijn ofwel 44,90 plaatsen per 100 kinderen.
Deze cijfers zullen nog wijzigen door de bijkomende woongebieden die werden gecreëerd (Elysiapark – 2021, Minverve – 2022). Er zijn nog projecten lopende: Mechelsesteenweg (voormalig gebouw van de belastingen), projectsite Berkenhof – Heldenstraat, Heihoefseweg, Site Beerschot (Hovestraat).
In het jaar 2020 waren er in de groepsopvang 162 plaatsen met enkel de basissubsidie en 115 met de basissubsidie en het inkomenstarief.
Eveneens in 2020 lag het gemiddeld inkomenstarief voor een volledige opvangdag op 16,23 EUR. Het maximumtarief was toen 29,51 EUR/volledige opvangdag, het minimum 5,32 EUR. De verdeling per klasse inkomenstarief geeft aan dat 33% van de ouders meer dan 20 EUR per opvangdag betalen.
Wetgeving overheidsopdrachten
Deze procedure valt niet onder de toepassing van de Belgische reglementering inzake overheidsopdrachten. Deze opdracht wordt echter met respect voor de gelijke mededinging en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur aan een transparante marktbevraging onderworpen.Artikelen 1708 tot 1762 bis van het Burgerlijk Wetboek
Het gemeen huurrecht is van toepassing op alle huurcontracten die niet onder de bijzondere huurregels vallen en zijn aanvullend van kracht voor zaken die niet in de bijzondere huurregels worden geregeld.
De raad keurt het lastenboek goed om een partner te vinden die in het gebouw Zwaluwnest kinderopvang 0-3 jaar organiseert.
Raadslid Cedric Guisson (N-VA) leest het verslag van de commissie voor.
Het team wonen van IGEAN ondersteunt en begeleidt de gemeenten bij het uitvoeren van hun regisseursrol op het vlak van wonen en bij het uitvoeren van woningonderzoeken in kader van het (verplicht) conformiteitsattest en de procedure ongeschikt- en onbewoonbaar.
IGEAN voorziet woningcontroleurs die werkzaam zijn in alle aangesloten lokale besturen en heeft reeds ruime ervaring in het uitvoeren van deze controles.
In de procedure van het (verplicht) conformiteitsattest beoordeelt de woningcontroleur van IGEAN of de betrokken huurwoning voldoet aan de minimale normen van de Vlaamse Codex Wonen en vraagt na een positieve beoordeling op het technisch verslag aan de burgemeester het conformiteitsattest af te leveren.
In de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning heeft de woningcontroleur van IGEAN momenteel enkel de bevoegdheid om een vooronderzoek uit te voeren. Het vooronderzoek in het kader van de procedure ongeschikt en onbewoonbaar wordt binnen 1 maand na aanvraag uitgevoerd door de woningcontroleur van IGEAN of door de huisvestingsambtenaar. Wordt de woning, na het vooronderzoek (wat een volledige controle is), negatief beoordeeld en vertoont de eigenaar geen initiatief om de woning te verbeteren, dan dient er nog een advies gevraagd te worden bij Wonen-Vlaanderen. Wonen-Vlaanderen gaat opnieuw een volledige woningcontrole uitvoeren, binnen de 75 dagen na aanvraag van het advies. De procedure wordt op deze manier vertraagd en de communicatie m.b.t. het woningkwaliteitsdossier verloopt via verschillende kanalen. Om deze knelpunten weg te werken en tijdswinst te realiseren in de behandeling van woningkwaliteitsdossiers, zal de vrijstelling van adviesverplichting voor het nemen van besluiten ongeschikte en onbewoonbare woningen worden aangevraagd bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen.
De schepenen bevoegd voor wonen, de huisvestingsambtenaren en het Agentschap Wonen-Vlaanderen werden uitgenodigd op de informatievergadering van 4.10.2021, waar toelichting werd gegeven bij de afbakening, de voorwaarden en de cijfers m.b.t. de woningcontroles. Het Agentschap bevestigde dat de lokale besturen en IGEAN voldoen aan de voorwaarden (zoals hieronder opgenomen) om de vrijstelling van adviesverplichting aan te vragen.
Afbakening
Lokaal bestuur Edegem en IGEAN vragen de vrijstelling van adviesverplichting aan voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
Het lokaal bestuur Edegem en IGEAN wensen blijvend beroep te doen op de expertise van Wonen-Vlaanderen in specifieke situaties, zoals:
Voorwaarden
1. Het aantal (inter)gemeentelijke woningcontroleurs dat de burgemeester heeft aangewezen, is voldoende om binnen de beslissingstermijn (90 dagen) een beslissing te nemen in de procedures tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring waarin geen advies van de gewestelijk ambtenaar wordt gevraagd. Het lokaal bestuur doet beroep op het team van de intergemeentelijke woningcontroleurs van IGEAN. Het team beschikt over expertise, kennis en ervaring met betrekking tot woningkwaliteit. Het team is voldoende groot om snel op te treden bij aanvragen m.b.t. procedures ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
2. De gemeente voert een proactief woningkwaliteitsbeleid. Het lokaal bestuur maakt deel uit van de interlokale vereniging lokaal woonbeleid (IVLW Zuidrand 1), waardoor er extra aandacht wordt besteed aan het verbeteren van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving. Het lokaal bestuur Edegem heeft een verplicht conformiteitsattest, goedgekeurd bij ministerieel besluit op 7 april 2021.
De proactieve aanpak versterkt zich in de oplossingsgerichte aanpak van de woningcontroles. Na elk conformiteitsonderzoek (in functie van het verplicht CA), krijgt de eigenaar een advies van de woningcontroleur en een redelijke termijn van herstel, waarbinnen de gebreken dienen opgelost te worden.
Daarnaast wordt er samengewerkt met een aantal partners:
De vrijgestelde burgemeester
De vrijgestelde burgemeester neemt, rekening houdend met de beslissingstermijn, een beslissing over elk verzoek.
De gemeente met vrijgestelde burgemeester
De gemeente met vrijgestelde burgemeester:
Het Agentschap biedt technische vormingen aan voor de (inter)gemeentelijke woningcontroleurs en organiseert structureel overleg over de woonkwaliteitsbewaking met de gemeente die vrijgesteld werd van adviesverplichting.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.12 §3.
Op verzoek van de gemeenteraad kan de Vlaamse Regering de burgemeester vrijstellen van de verplichting om het advies van de gewestelijk ambtenaar.
Het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.19 t.e.m. artikel 3.25.
Regelt de vrijstelling van de adviesverplichting.
De gemeenteraad vraagt bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen een vrijstelling voor adviesverplichting voor het nemen van besluiten tot ongeschikt-, onbewoonbaar- en overbewoondverklaringen van woningen.
De vrijstelling van adviesverplichting wordt gevraagd voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
De vrijstelling wordt niet aangevraagd voor specifieke situaties, zoals:
Het lokaal bestuur engageert zich tot het naleven van de voorwaarden na de erkenning, zoals bepaald in Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Op 20 december 2021 keurde de raad de administratieve verordening voor het verhuren van studentenkamers (reglement studentenkamers) goed. Na goedkeuring door de gemeenteraad werd het reglement ter goedkeuring voorgelegd aan de minister. Het reglement kan pas ingaan na de goedkeuring door de minister.
Op 24 maart 2022 keurde de minister de administratieve verordening voor het verhuren van studentenkamers voorwaardelijk goed. Het ministerieel besluit is samen met het begeleidend schrijven opgenomen bij dit besluit.
Op 23 mei 2022 keurde de raad de wijzigingen goed van de administratieve verordening voor het verhuren van studentenkamers.
Op 30 mei 2022 werd het aangepast reglement bezorgd aan het agentschap Wonen-Vlaanderen.
Op 30 mei 2022 ontvingen we bericht van het agentschap Wonen-Vlaanderen dat het reglement opnieuw aangepast moet worden. Er was een fout geslopen in een juridische verwijzing in het ministerieel besluit, de gemeente nam dit over in het gewijzigde reglement. Dit moet rechtgezet worden.
Noodzakelijke aanpassingen:
De aangepaste administratieve verordening voor het verhuren van studentenkamers moet opnieuw ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.2.
De gemeenteraad kan bij verordening strengere veiligheids- en kwaliteitsnormen voor kamers opleggen dan vastgesteld door de Vlaamse Regering.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.3.
Binnen drie maanden na de voorlegging van een gemeentelijke verordening als vermeld in artikel 3.2 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 beslist de minister over de goedkeuring ervan.
De raad keurt de wijzigingen van de administratieve verordening voor het verhuren van studentenkamers goed.
Het aangepaste reglement wordt - na goedkeuring door de gemeenteraad - bezorgd aan het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarna mag het reglement gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.
Raadslid Sien Pillot (Groen) licht haar interpellatie kort toe
Schepen Koen Michiels (N-VA) geeft mee dat Groen naar zijn aanvoelen een eerder ideologische kijk heeft op de zaak. Vorig jaar is er door raadslid Jeroen Van Laer reeds een schriftelijke vraag rond hetzelfde onderwerp ingediend. De schepen heeft de indruk dat volgens fractie Groen de overheid alles moet regelen en betalen. Volgens de schepen moeten standhouders echter zelf ook hun plicht opnemen en hun steentje bijdragen bij de afvalproblematiek. De schepen meent dat N-VA en Groen elkaar niet kunnen overtuigen aangezien het een ideologisch verschil betreft dat niet weggewerkt kan worden.
Het bestuur is bereid om op zoek te gaan naar een duurzaam systeem, maar botst op limieten zoals een groot aantal paletten met materiaal dat verdeeld moet worden over een grote oppervlakte. Het bestuur heeft er de vrijwilligers en middelen niet voor.
Momenteel worden er mogelijkheden aangeboden. Er is een toelichting gepland voor kermishouders en marktkramers. Anderzijds kunnen organisatoren en houders gebruik maken van het raamcontract via Igean. Dit geeft de organisatoren de mogelijkheid om zelf passende herbruikbare drank- en voedselverpakkingen uit te kiezen. Dit wordt aangemoedigd zodat er een beperkt aantal verschillende bekers zullen worden gebruikt op de jaarmarkt. Het is echter niet verplicht, zo kunnen verenigingen inventief aan de slag en hun materiaal voorzien van hun eigen logo .
Volgens de overeenkomst met IGEAN mogen de bekers niet afgewassen worden. Hierdoor mogen er geen wasstraten gehuurd worden, waardoor het extra logistiek geloop op het terrein beperkt blijft.
Er is 1 waarborgbedrag van 2 euro afgesproken over de ganse jaarmarkt. Elke standhouder zorgt voor zijn eigen benodigdheden inclusief transport. Stockage gebeurt achter hun eigen standplaats.
Daarnaast meldt de schepen dat de junikermis valt onder het kermisreglement en dus niet gebonden is aan de regelgeving van herbruikbaar materiaal, noch voor drank, noch voor voeding. Er is wel gevraagd om zich naar de toekomst toe voor te bereiden omdat de kermisreglementering ook zal evolueren naar herbruikbaar materiaal.
Elke uitbater moet voor de bezoekers extra afvalrecipiënten plaatsen.
Restafval tijdens de kermis kan door de standhouders in twee door het lokaal bestuur geleverde containers geplaatst worden. Door middel van een slot op de containers zijn deze enkel toegankelijk voor standhouders, maar na de kermis zijn deze containers niet op slot gedaan , zodat er achteraf ander afval (ondermeer van de wekelijkse markt) is bijgevoegd, de ophaling van de container is tevens een dag later dan voorzien gebeurd. Dat moet dus naar volgend jaar toe worden opgevolgd. Bij de kermis is er een grote stap vooruit gezet in het afvalverhaal tov vorig jaar.
De septemberkermis valt wel onder een strengere regelgeving omdat deze onderdeel is van de jaarmarkt.
Hierbij geldt enkel het gebruik van herbruikbare bekers en het niet verkopen van PET-flesjes en blikjes voor eenmalig gebruik. Men snijdt hier in de broodwinning, dus is er veel gepraat en de standhouders zijn bereid om de nodige maatregelen te nemen. Voor voeding hebben ze geen beperking.
We hebben net deze week vernomen dat de standhouders van de septemberkermis het standgeld voor de jaarmarkt willen betalen ipv die van de kermis, aangezien ze vallen onder de regelgeving van de jaarmarkt. Zo staat het bestuur steeds voor nieuwe uitdagingen.
Voor de toekomstige evenementen kan er gezegd worden dat er tijdens de kerstmarkt van 2021 reeds gewerkt werd met herbruikbare bekers en voor de kerstmarkt van 2022 zal er bijkomend ingezet worden op herbruikbare voedingsrecipiënten.
Toost! werkte al van 2022 met beide herbruikbare recipiënten.
Ook voor de jaarmarkt 2022 wordt er maximaal ingezet op herbruikbaar materiaal, zowel voor drank als voor voeding. Verkoop van blikjes en pet-flesjes is hierbij verboden. In het overgangsjaar geldt er nog een uitzondering voor puur karton dat vet absorbeert (dus zonder coating) en voor servetten.
PMD, papier en karton moet de standhouder zelf mee naar huis nemen. Het lokaal bestuur voorziet 3 glasbollen, het restafval mag aan de kant gezet worden en wordt nadien opgehaald door een firma.
Voor alle externe evenementen wordt naleving gevraagd van de richtlijnen mbt herbruikbare materialen voor drank en voeding zoals de wetgeving het voorschrijft.
Er zijn recent een 5-tal externe events geweest: Flying Pig, Edegem Culinair, de avondmarkt, junikermis en Edegem Zomert. Deze externe organisaties zijn heel goed op de hoogte van de regelgeving en hebben geïnvesteerd in herbruikbaar materiaal.
Flying Pig werkt met herbruikbare bekers en de verkoop van pet-flesjes, hiervoor stonden veel pmd- en restafvalbakken en dat was dus allemaal goed geregeld. Edegem Culinair schonk wijn en bier in glazen, frisdrank was te verkrijgen in pet-flesjes die ook gescheiden werden opgehaald en het eten in kartonnen bakjes, ook hiervoor waren PMD- en restafvalbakken aanwezig. Bij de avondmarkt is drank en eten zeer beperkt.
Tot slot werd er tijdens Edegem Zomert gebruik gemaakt van glazen en wegwerpbekers in het jeugdhuis Het Varken. Er is verzekerd dat er werd ingezet op 95% recyclage en volgens de organisatoren werd er zelfs meer dan 95% gerecycleerd.
Raadslid Sien Pillot (Groen) is het niet eens met de referentie naar een ideologische kijk. Het gaat hier over het opvolgen van de regelgeving. Het is de plicht van het bestuur om te sensibiliseren. Niets moet gratis aangeboden worden, er kan zelfs een kleine bijdrage gevraagd worden aan de standhouders voor het gebruik van de gemeentelijke diensten.
De fractie vreest dat er jaarmarktkramers zullen afhaken, maar de handhaving is belangrijk en er moet op blijven gewezen worden en men moet hopen dat er niet te veel klachten komen. Men moet ook stil staan bij de praktisch zaken want het kan zijn dat men bij iedere vereniging ander materiaal krijgt om nadien terug te brengen. Als de mensen daar blijven staan, zorgt dat voor opstopping, ofwel moet men achteraf terug lopen. In beide gevallen zal het wandelen over de jaarmarkt niet makkelijk verlopen. In de Strijdersstraat is er steeds een moeilijke doorstroom.
Als men kijkt naar een grote oppervlakte , kunnen we bij de Gentse feesten spreken over een nog grotere oppervlakte. In vergelijking met dergelijk evenement zou de ondersteuning in Edegem toch moeten meevallen.
De fractie vindt het een goed idee om via IGEAN de standhouders de keuze te laten. Verenigingen die meermaals per jaar iets organiseren hebben misschien zelf reeds oplossingen gevonden. Bij andere verenigingen is dit eenmalig en kunnen zij gebruik maken van dit raamcontract.
Het raadslid merkt echter op dat de verstrekte info m.b.t. de afgelopen evenementen en meer bepaald bij Edegem Zomert , niet helemaal strookt met de realiteit. Volgens haar is er enkel restafval opgehaald na afloop van dit event. De fractie vraagt zich dan ook af hoe men is gekomen tot de ophaling van 95% gescheiden afval .
Raadslid Vera Hans (Groen) wil nog even tussenkomen ivm het restafval op Edegem Culinair van afgelopen zondag.
Ze heeft gemerkt dat bij de restafval alles samen werd gegooid, zowel PMD- als restafval. Pannenkoeken werden er in aluminium bakjes geserveerd en dus niet in kartonnen bakjes. Ze vraagt zich af hoe dit gehandhaafd kan en zal worden.
Een traditie die we als Groen alleen maar kunnen toejuichen.
Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik.
Maar vanaf 1 januari 2022 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik ook bij andere evenementen verboden.
Om deze activiteiten meer duurzaam te laten doorgaan draagt best iedereen z’n steentje bij.
Meer dan hoog tijd dus om als lokaal bestuur hiermee aan de slag te gaan en samen met alle standhouders, kermiskramers en partners die een event plannen in Edegem op zoek te gaan naar een werkbaar en duurzaam alternatief.
U heeft nu een unieke kans om aan de standhouders en de inwoners te tonen dat duurzaamheid niet tot iets negatiefs leidt. Er is nu een kans om het positief te brengen. Pronken met hoe goed het geregeld is en tonen dat het kan. Een duurzaam event moet geen extra rompslomp met zich meebrengen. Mensen moeten verwonderd zijn van hoe goed het geregeld is en hoe makkelijk het kan.
Een gecoördineerde actie op gemeenteniveau dringt zich dus op.
Een gespreksavond in de raadzaal ter voorbereiding van de jaarmarkt bracht heel wat vragen met zich mee. Het afvalplan voor de jaarmarkt werd aangevuld en waar nodig verduidelijkt.
Jammer maar helaas blijft een gecoördineerde actie uit. Iedere standhouder moet zelf op zoek naar antwoorden op tal van vragen rond:
Transport
Was- en droogfaciliteiten
Bijkomende kosten
Stockage
Waarborgsysteem
…
Het is klaar en duidelijk dat er een systeem ontwikkeld moet worden dat zowel voor de gemeente als organisator, de standhouders en voor de bezoeker een minimale last is. Een systeem dat zo doeltreffend maar ook zo laagdrempelig mogelijk is.
Ook om ecologische redenen is het beter om met een minimum aan varianten van herbruikbare bekers te werken. Hoe meer een beker gebruikt wordt des te groter het ecologisch voordeel tegenover de wegwerpvariant.
We beseffen dat deze omschakeling energie en financiële middelen vraagt van de standhouders en willen voorkomen dat zij afhaken. We moeten voorkomen dat het voor bezoekers van de jaarmarkt onduidelijk is, dat vrijwilligers en ambtenaren moeten instaan voor de handhaving en achteraf er geen verwijten komen naar het bestuur.
Het lijkt ons daarom aangewezen dat de gemeente hen ondersteunt zodat de meerkost en werklast voor hen beperkt blijft.
Hiervoor is nodig:
Één soort beker dat centraal verdeeld wordt naar de standhouders en uniform kan worden ingeleverd door de consument.
Degelijke was-capaciteiten (idealiter een industriële wasstraat) of een berekening van hoeveel bekers er nodig zijn per dag zodat er niet ter plaatse moet worden gewassen.
Tal van steden en gemeenten gingen jullie voor. Universiteiten faciliteren hun studentenverenigingen en actoren. Maatwerkbedrijven, brouwerijen, bedrijven en de eventsector bieden oplossingen om kleine, middelgrote en grote events zoals bijvoorbeeld de jaarmarkt te ondersteunen bij de organisatie.
Jullie kregen hiervoor eerder al een voorstel op mail:
Het maatwerkbedrijf ACG in Deurne heeft een professionele wasinstallatie.
Medewerkers van fietspunt kunnen eventueel instaan voor het vervoer van de bekers. De overslag kan gebeuren in gemeentelijke diensten vlakbij en cargofietsen voor vervoer in het centrum.
Verenigingen tekenen in voor een aantal bekers, de gemeente verzamelt alle info van de verenigingen en zorgt voor evt facturatie.
De gemeente Edegem kan en moet tevens een belangrijke rol spelen in de omslag naar duurzamere evenementen op haar grondgebied en een lange termijnvisie ontwikkelen dat zich doortrekt op alle events. In kaart brengen dus wat de noden zijn op jaarbasis voor de gemeente zelf en voor de vereniging, en op basis hiervan een bepaald systeem installeren.
Voor evenementen zoals Edegem culinair, Edegem zomert, Flying Pig, … maar ook voor kleinere buurtfeesten bijvoorbeeld, zien wij het als de taak van de gemeente te zorgen voor ondersteuning.
Zo kunnen organisatoren makkelijker de weg inslaan naar een duurzame toekomst. Deze steun kan financieel zijn om tijdens de overgang edities de transitie te maken maar ook logistiek.
Daarom volgende vragen:
Is het lokaal bestuur bereid om op zoek te gaan naar een meer duurzaam, doeltreffend, laagdrempelig systeem?
Welke afspraken worden er gemaakt met toekomstige events rond herbruikbare materialen en afvalopruiming?
Graag wil ik weten of er effectief voor voeding herbruikbare recipiënten zijn gebruikt tijdens de afgelopen evenementen op het gemeenteplein. Hoe was de naleving op vlak van gescheiden afval?
Raadslid Goedele Van der Spiegel (Groen) ligt haar interpellatie toe.
Schepen Lawrence Vancraeyenest (N-VA) deelt mee dat -omdat partijen tot een principieel akkoord zijn gekomen- er door het kabinet van de Vlaams minister inzake onroerend erfgoed een laatste maal uitstel is verleend tot 15 november 2022.
Dit geeft iedere partij én de notaris voldoende tijd de interne processen zorgvuldig te doorlopen en af te stemmen op het definitief afronden van de nieuwe eigendomsstructuur voor de gestelde deadline.
In de gemeenteraad van maart legde het huidige bestuur een voorstel op tafel voor een nieuwe eigendomsstructuur van het domein Hof Ter Linden. Dat in het kader van de toekenning van de subsidies voor de renovatie van het kasteel. De erfgoedpremie werd voorwaardelijk toegekend en is gekoppeld aan het uit onverdeeldheid treden van de eigenaren, waarbij de gemeente Edegem exclusief eigenaar diende te worden van het kasteel tegen uiterlijk 1 november 2019 om recht te hebben op deze verhoogde subsidie volgens de bijzondere procedure. Omdat het tot dan toe niet gelukt was om met de 3 eigenaren tot een nieuwe eigendomsverdeling te komen die tegemoet komt aan deze voorwaarde werd de deadline van 1 november 2019 op vraag van de drie partners reeds verschillende malen verlengd. De nieuw deadline loopt tot medio juli 2022. Vanuit het kabinet van de Vlaams minister inzake onroerend erfgoed werd volgens het bestuur aangegeven dat een volgende verlenging niet meer mogelijk zal zijn.
We hadden dan ook op deze raad een punt verwacht rond deze eigendomsstructuur. Wat is de stand van zaken in de onderhandelingen en hoe gaan wij de premie vrijwaren, gezien er voor medio juli geen nieuwe gemeenteraad meer samenkomt?
Het voorzitterschap wordt overgedragen aan burgemeester Koen Metsu (N-VA).
Raadslid Vera Hans (Groen) deelt mee dat haar interpellatie ondertussen nutteloos is geworden aangezien ze ondertussen de evaluatie van de ANPR camera’s die behandeld is op de collegezitting van 13 juni 2022 heeft kunnen nalezen via E!Besluit.
Ze wil toch graag nog wat meer duidelijkheid over onterechte boetes: Wat gebeurt er mee en klopt het dat er bij twijfel niet wordt beboet.
Schepen Philippe Muyters (N-VA) geeft mee dat tot half december 2021 bezwaren zijn aanvaard van onterechte boetes voor overtredingen tot 1 minuut na 9 uur of na 18 uur, Om gelijkaardige discussies te vermijden werd vanaf half december niet meer beboet na 9 uur en 18 uur.
Na half december ’21 en dus ook in heel ’22 werd er niemand beboet buiten de officiële uren.
Het C3-verkeersbord blijft inderdaad soms oplichten buiten de bedoelde uren, maar men wordt dan niet beboet.
Over de hele periode (15 okt ’21 tot nu) werden in totaal 9% van de boetebrieven verstuurd naar Edegemse adressen. Dat aandeel is gezakt naar 7% voor overtredingen in 2022.
Er zijn over de hele periode 1 194 unieke in Edegem geregistreerde nummerplaten beboet en dus boetebrieven verstuurd naar 1 120 unieke Edegemse adressen.
Een Edegemnaar die een leasewagen bezit, is niet mee opgenomen in deze “unieke Edegemse cijfers” aangezien de auto geregistreerd staat in de gemeente waar de leasefirma gehuisvest is.
De bestemming van de opbrengst uit deze boetes wordt bewust apart gehouden. Het bestuur voert al jaren een bewust beleid op het vlak van (zachte) mobiliteit en verkeersveiligheid.
Het zou gevaarlijk zijn om inspanningen voor die thema’s afhankelijk te maken van boete-ontvangsten. De bedoeling van de ANPR-camera is dat het sluipverkeer stopt. Als de camera in de toekomst zijn doel bereikt heeft en er minder of geen boetes meer moeten worden uitgeschreven zou dat met zich meebrengen dat er geen geld meer vrijkomt om te blijven investeren in dit thema. Net daarom wordt er bewust géén verband gelegd tussen de boete-ontvangsten en dergelijke investeringen en komen de boete-ontvangsten terecht in de algemene pot.
Aangezien het toch om een serieuze opbrengst gaat stelt raadslid Vera Hans (Groen) voor om deze opbrengst in een apart potje te steken om daarmee leuke dingen te doen.
Voorzitter Philippe Muyters (N-VA) herhaalt dat deze opbrengsten in de algemene pot worden opgenomen.
Op het einde van de raden wenst voorzitter Philippe Muyters (N-VA) iedereen een deugddoende vakantie toe.
Naar aanleiding van de laatste tellingen in de Collegewijk vragen wij graag naar de resultaten. In april zijn er telslangen geplaatst in de collegewijk gedurende een aantal weken. Zijn deze reeds geïnterpreteerd en zijn er al conclusies genomen?
Vera Hans – beleid fietsboxen – procedure ter opvolging van suggesties locaties en plaatsing
Goedele Van der Spiegel – stand van zaken van het vergunningsdossier voor het nieuw ecopark
Sien Pillot – uitkomst evaluatie poestfirma in de gemeentelijke bassischool Andreas Vesalius
Sien Pillot – aanleg fietsstraten omgeving scholen
Jeroen Van Laer – behandeling klachten en bevindingen werken Fiberklaar
Jeroen Van Laer – rol van bestuur in toekomstige edities Edegem Zomert
Axel Guldentops – periodiek onderhoudsplan leegstaande gebouwen