Terug
Gepubliceerd op 27/09/2022

2022_GR_00075 - personeel - wijziging personeelsplan - goedkeuring

gemeenteraad
ma 27/06/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Peter Verstraeten, raadslid; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Goedele Van der Spiegel, raadslid; René Janssens, raadslid; Sofie De Leeuw, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Ellen Stevens, raadslid; Joost Goris, raadslid; Cedric Guisson, raadslid; Goedele Vandewalle, raadslid; Julien Delarbre, raadslid; Ann De Cleyn, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Gitte Gijs, raadslid; Vera Hans, raadslid; Axel Guldentops, raadslid; Els Pauwels-Croegaert, raadslid; Katleen De Prins, algemeen directeur

Verontschuldigd

Adrian De Weerdt, raadslid

Secretaris

Katleen De Prins, algemeen directeur

Voorzitter

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00075 - personeel - wijziging personeelsplan - goedkeuring

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Cedric Guisson, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Vera Hans, Axel Guldentops, Els Pauwels-Croegaert, Katleen De Prins
Stemmen voor 26
Goedele Van der Spiegel, Jeroen Van Laer, Koen Metsu, Koen Michiels, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Albert Follens, Ellen Stevens, Joost Goris, Cedric Guisson, Axel Guldentops, Lawrence Vancraeyenest, Julien Delarbre, Goedele Vandewalle, René Janssens, Bart Breugelmans, Sien Pillot, Cynthia Govers, Ann De Cleyn, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Vera Hans, Els Pauwels-Croegaert, Philippe Muyters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00075 - personeel - wijziging personeelsplan - goedkeuring 2022_GR_00075 - personeel - wijziging personeelsplan - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en context

In Vlaanderen vervijfvoudigde het aantal openstaande vacatures voor maatschappelijk werkers in 2022 tegenover 2017. Vooral bij de OCMW ’s is er een prangend tekort aan maatsschappelijk werkers. Dit is eveneens het geval voor het lokaal bestuur Edegem. De job van maatschappelijk werker is een knelpuntberoep aan het worden. Struikelblok waar we wettelijk tegenaan lopen is dat als medewerkers van de sociale dienst sociaal onderzoek moeten kunnen doen, ze een diploma M.A. moeten hebben. 

Argumentatie

In het personeelsplan zijn 11 VTE functies voorzien van maatschappelijk werker. We behouden het aantal, maar stellen voor om 1 van de functies om te zetten naar een functie expert sociaal werk met een andere inhoud en waarvoor we kandidaten toelaten die een mensgerichte opleiding hebben maar niet noodzakelijk in de richting van sociaal werk en dus een beschermde titel hebben.

Deze functie (“expert sociaal werk) zal zich focussen op het individueel begeleiden van een cliënt door een intensieve op verandering gerichte ondersteuning. Op deze manier kunnen cliënten opnieuw aansluiting vinden met de samenleving. De andere collega’s maatschappelijk werkers zullen zich dan focussen om de meer juridische en financiële aspecten zoals het traject leefloon,tewerkstelling of schuldhulpverlening.Voor het uitvoeren van deze backoffice/juridische taken van de sociale dienst (bijvoorbeeld toekennen van leefloon) is er namelijk de titel van maatschappelijk werker wel noodzakelijk. We zouden voor deze functie het diploma niet beperken tot de bachelor opleiding maatschappelijk werker maar opentrekken naar andere mensgerichte opleidingen. Hiervoor dienen de aanwervingsvoorwaarden en de functie-inhoud van de “expert sociaal werk” aangepast te worden.
Deze aanpassingen werden besproken in het vakbondsoverleg van 24 mei 2022 en hiervoor werd een positief protocol ondertekend.

Juridische grond

Rechtspositieregeling

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad gaat akkoord met  de wijziging van het personeelsplan wat betreft de cluster mens en ontwikkeling domein sociale dienst:

DOMEIN SOCIALE DIENST

Deze functies hebben als juridische werkgever het OCMW.

VTE

NIVEAU

FUNCTIES

1

B4-B5

HOOFD SOCIALE DIENST (LEIDINGGEVEND)

11

B1-B3

10 MAATSCHAPPELIJK ASSISTENT

1  EXPERT SOCIAAL WERK

1

B1-B3

WERKBEGELEIDER PROJECT EN SOCIALE TEWERKSTELLING

gedetacheerd

2

C1-C3

ADMINISTRATIEF MEDEWERKER

 

Voor het overige blijft het contractueel personeelsplan mens en ontwikkeling ongewijzigd.

Artikel 2

De raad neemt kennis van de volgende beslissing OCMW-raad:

De raad behoudt de huidige aanwervingsvoorwaarden & examenprogramma voor de functies van maatschappelijk werker.

Voor de functie van expert sociaal werk B1-B3 gelden de volgende aanwervingsvoorwaarden:

Aanwervingsvoorwaarden

  • In het bezit zijn van een bachelordiploma gezinswetenschappen,  sociaal werk, orthopedagogie, toegepaste psychologie, (sociaal) verpleegkunde of een diploma dat hiermee  gelijkgesteld werd 
  • Slagen voor de selectie

 Bevorderingsvoorwaarden

  • Statutair zijn, ofwel contractueel zijn én voldoen aan volgende voorwaarden:
    • Ofwel aangesteld na 1 januari 2008 volgens een selectieprocedure zoals vermeld in titel II, hoofdstukken II en III van de rechtspositieregeling
    • Ofwel aangesteld voor 1 januari 2008 na een externe bekendmaking van de vacature en volgens een gelijkwaardige selectieprocedure als van toepassing op vacatures in statutaire betrekking
    • De proeftijd beëindigd hebben
  • Titularis zijn van een graad van niveau C of niveau D en ten minste drie jaar graadanciënniteit hebben in een graad van niveau C of D of in beide niveaus samen
  • Een gunstige evaluatie hebben voor de laatste evaluatie
  • Slagen voor het bevorderingsexamen waarvan het programma gelijkwaardig is aan dat van het aanwervingsexamen

 

Voorwaarden interne mobiliteit

  • Een minimale graadanciënniteit van één jaar hebben
  • Een gunstig evaluatieresultaat gekregen hebben voor de laatste evaluatie
  • Voldoen aan de competentievereisten die vastgesteld zijn in de functiebeschrijving
  • Slagen voor de selectie

 Examenprogramma:

 Inhoud selectieprogramma en -regeling

 Schriftelijk en/of praktisch deel al dan niet onder de vorm van een thuisopdracht (50 pt)

    1. Een proef gevalstudie en/of meerdere cases met betrekking tot zaken die rechtstreeks verband houden met het werkgebied van de dienst en de eigen bevoegdheden, en waarover de gegevens tijdens het examen aan de kandidaat worden bezorgd. In dit luik kan een praktijkgerichte informaticatest en/of kunnen praktijktesten geïntegreerd worden.
       In dit onderdeel worden de competenties vereist voor de functie op basis van de resultaatsgebieden in de functiebeschrijving en het competentieprofiel getoetst.
  • Mondeling deel (50 pt)
    1. Interview waarin er getoetst wordt naar de competenties die vereist zijn voor de functie en waarin er gepeild wordt naar de motivatie en interesse voor het werkterrein
  • Psychotechnische proeven

  De kandidaten dienen

  • op het schriftelijk/praktisch deel en mondeling deel afzonderlijk 50% van de punten behalen om als geslaagd te worden beschouwd
  • op het schriftelijk/praktisch deel en mondeling deel samen 60% van de punten behalen om als geslaagd te worden beschouwd 

 

Enkel de kandidaten die geslaagd zijn voor het schriftelijk/praktisch deel gaan door naar het mondeling deel.

 Om toegelaten te worden tot het deel psychotechnische proeven dienen de kandidaten op het schriftelijk/praktisch deel én mondeling deel samen 60% van de punten behalen. 

 De resultaten van het deel psychotechnische proeven zijn ofwel ‘niet geschikt’, ‘geschikt onder voorbehoud’ of ‘geschikt’. De resultaten zijn bindend.  Om geslaagd te zijn op het deel psychotechnische proeven moeten de kandidaten het resultaat ‘geschikt’ of ‘geschikt onder voorbehoud’ behalen.

Artikel 3

Deze aanpassingen gaan in vanaf 1 augustus 2022 zodat de lopende aanwervingsprocedures rechtsgeldig kunnen uitgevoerd worden en eventuele kandidaten ten gevolge van de open verklaringen voor 1 augustus 2022 kunnen aangesteld worden op basis van het personeelsplan  vastgesteld in de raad van 24 januari 2022.