De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare en besloten zitting van 27 juni 2022 goed.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
De vzw Orfeoproducties organiseerde op zondag 26 juni 2022 een concert in het kader van hun reeks Domingo met Roland Grlica (piano) in de Sint-Antoniuskerk.
De vzw vraagt hiervoor een financiële ondersteuning ten bedrage van 1 150 EUR.
De jonge pianist Roland Grlica nam al deel aan verschillende nationale en internationale wedstrijden en won al talloze eerste prijzen. Vzw Orfeoproducties nodigde hem uit voor een pianorecital met muziek van Bach, Chopin en Schumann.
De vzw vraagt aan het lokaal bestuur een financiële ondersteuning om de grootste kosten te betalen.
De cultuurdienst erkent de toegevoegde waarde van dit concert aan de culturele beleving van de Edegemnaar. Als aanvulling op de concertreeks Edegemse Concerten stelt deze organisatie de Edegemnaar in staat om een buitenlandse topmuzikant aan het werk te zien in de eigen gemeente.
De raad keurt de financiële ondersteuning van het concert door Roland Grlica in de Sint-Antoniuskerk georganiseerd door de vzw Orfeoproducties ten bedrage van 1 150 EUR goed.
Van 8 tot 23 oktober organiseert de vzw Kunstwerk de expo Mobiles van Eva Traey in de ruimtes Kunstwerk in het binnenfort van Fort 5.
Voor deze expo vraagt de vzw een financiële ondersteuning van 1 500 EUR.
De gevraagde 1 500 EUR zal gebruikt worden voor de onkosten van de kunstenaar, voor de vergoedingen van de toezichters en voor het drukwerk en de promotie voor de expo.
De expo is gratis toegankelijk en dit om een zo groot mogelijk publiek te kunnen bereiken.
De cultuurdienst erkent het belang van de ondersteuning van een dergelijk initiatief, enerzijds om kunstenaars een platform te geven, maar anderzijds ook om de Edegemnaar op een laagdrempelige manier toegang te geven tot hedendaagse beeldende kunst. Verder zorgt de expo ook voor een waardevolle invulling van het binnenfort met respect voor de omgeving.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Artikel 41 §1 23°. De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De raad keurt de financiële ondersteuning van de expo Mobiles van Eva Traey ten bedrage van 1 500 EUR goed.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Raadslid Bart Breugelmans (CD&V) dankt voor de uitgebreide en duidelijke toelichting tijdens de commissie, maar hij wenst toch kort aan te kaarten dat dit punt eigenlijk aantoont dat we de afgelopen jaren wat dit thema betreft geen al te beste beurt maken. Meermaals werd het belang van dit thema op de agenda geplaatst en acties aangekondigd, maar helaas bleven deze tot op heden uit.
Dit is een goede start om lessen uit te trekken. Er zijn ook voldoende aanwijzingen zoals oa de toezegging tot het voeren van een open dialoog m.b.t. de opmaak van het actieplan waardoor CD&V hoopvol is dat dit in 2022 kan gerealiseerd worden. Dit mag niet meer op de lange baan geschoven worden. Omdat dit zo belangrijk is, zal CD&V deze beslissing goedkeuren.
Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem werd vastgesteld door de gemeenteraad/OCMW-raad. In zijn zitting van 23/02/2015 en 20/01/2015 besliste respectievelijk de gemeenteraad en de OCMW-raad dat het "traject naar uitmuntendheid", een door de VVSG ontwikkeld totaalconcept voor organisatiebeheersing,- ontwikkeling en kwaliteitsmanagement als kader voor organisatiebeheersing zal gebruikt worden.
Na de OCMW- en gemeenteraadsbeslissing startten de beide besturen aan het eerste deel van het VVSG-model: de zelfevaluatie. De zelfevaluatie resulteerde in een opsomming van 122 aandachtspunten. Hieruit werden er 14 prioritaire aan te pakken punten weerhouden.
In juni 2020 werd gerapporteerd over 2019, het laatste jaar van het vorig meerjarenplan.
Het traject naar uitmuntendheid.is een allesomvattend model. Hierdoor is het erg complex en onoverzichtelijk om in praktijk dagdagelijks te hanteren.
In de zittingen van 14 juni 2021 besliste de raden om voor het nieuwe meerjarenplan 2020-2025 de leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen te gebruiken. Deze leidraad bestaat uit 10 thema's waarvoor telkens doelstellingen zijn uitgewerkt. De leidraad werkt meer als een checklist. Aan de hand van de opgesomde risico's en mogelijke beheersmaatregelen, krijgt het bestuur sneller een overzicht of het item al dan niet goed beheerst is in de organisatie. Als vertrekpunt werd een quikscan gemaakt op basis van de situatie einde 2019.
In de periode november 2021 - juni 2022 voerde Audit Vlaanderen de thema-audit "niet terugvorderbare steun" uit. Bij een thema-audit wordt telkens ook globale aanpak van de organisatie rond organisatiebeheersing geëvalueerd. Hierbij gaat Audit Vlaanderen na of:
Audit Vlaanderen stelde vast:
Audit Vlaanderen vraag om het kader voor organisatiebeheersing te vervolledigen en om dit ter goedkeuring voor te leggen aan de raden. Het kader bepaalt duidelijk:
Artikel 41 Decreet Lokaal Bestuur
De raad keurt het kader organisatiebeheersing goed.
Auditrapport Audit Vlaanderen 3/6/22
Beoordeling aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen
De raad keurt het kader organisatiebeheersing goed.
Het lokaal bestuur is eigenaar van een stukje grond van bijna 85m² grenzend aan
Kadastraal gekend onder sectie C nummer 189C. Dit perceeltje maakt, samen met grote perceel langs de Heihoefseweg (sectie C nummer 189A, 12 218,35m²) deel uit van de zone waarop een recht van opstal werd gevestigd ten voordele van De Ideale Woning voor de realisatie van hun bouwproject. Het recht van opstal werd gevestigd voor een termijn van 50 jaar (van 1 januari 2004 – 31 december 2053). De Ideale Woning betaalt jaarlijks 1 EUR vergoeding (beslissing GR 24 januari 2002). Dit recht van opstal werd gevestigd door een notariële akte van 3 juni 2003.
De strook grond achter de tuinen in de Gebroeders van Raemdoncklaan staat in het BPA Groot Molenveld gecatalogeerd als een strook voor tuinen, vrij van elke constructie.
In de Gebroeders van Raemdoncklaan kochten 13 percelen (nr 26 t.e.m. 50) een extra stuk grond aan in 1997, nl. de strook achter hun tuinen. De toenmalige eigenaar van het pand Gebroeders van Raemdoncklaan 52 ging destijds niet in op die mogelijkheid. De huidige eigenaar van het pand is wel geïnteresseerd in aankoop. Hij startte daarom gesprekken op met De Ideale Woning aangezien hij in de veronderstelling was dat dit de eigenaar was. Er werd een landmeter aangesteld voor opmeting en precadastratie. Na overleg tussen De Ideale Woning en de landmeter zou de grond minstens 165 EUR/m² waard zijn. Rekening houdend met 77m² (84,97 – de grensoverschrijding van 7m² van de buur) werd een akkoord bereikt met de eigenaar van Gebroeders Van Raemdoncklaan 52 op een aankoopbedrag van 12.000 EUR.
De eigenaar van Gebroeders Van Raemdoncklaan 52 kreeg helaas geen lening om de aankoop in één keer rond te krijgen, dus er werd met De Ideale Woning volgend scenario afgesproken.
Er werd een overleg bij de notaris belegd om de verkoop notarieel vast te leggen. De notaris stelde vast dat De Ideale Woning de verkoop niet kon regelen want het lokaal bestuur Edegem is eigenaar.
1. Principe van verkoop
Dit stukje grond heeft geen strategische meerwaarde voor het gemeentelijk patrimonium en/of de werking van de gemeentelijke diensten. Daarom wordt de verkoop voorgesteld.
2. Schatting
Het goed werd niet formeel geschat door een erkend landmeter-expert. Op basis van opzoekingen door de landmeter in overleg met De Ideale Woning werd de venale waarde geraamd op 12 000 EUR. Gelet op de beperkte venale waarde wordt voorgesteld om geen nieuwe schatter aan te stellen en om de schatting van De Ideale Woning als de minimale verkoopprijs te beschouwen.
3. Procedure
Uit artikel 293 van het decreet lokaal bestuur vloeit de verplichting voort in hoofde van een gemeente en autonome gemeentebedrijven om onroerende goederen van de gemeente altijd te vervreemden volgens de principes van mededinging en transparantie.
“Onroerende goederen van de gemeente en van de autonome gemeentebedrijven worden altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan.”
Uit dit artikel blijkt aldus expliciet dat men van het algemene principe kan afwijken mits motivering.
Artikel 3.2 van de omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten bepaalt verder het volgende:
“Voor onroerende transacties moet de markt geraadpleegd worden. Elke mogelijk geïnteresseerde moet de kans krijgen om mee te dingen. De procedure verloopt met voldoende openbaarheid en transparantie. Het bestuur moet voldoende en gepaste publiciteit voeren om de mogelijk geïnteresseerden te bereiken. Dat is de beste garantie om een goede prijs te verkrijgen en is de werkwijze die het best het algemeen belang dient.
Onderhandse verkopen met voldoende publiciteit, transparantie en mededinging beantwoorden aan voormelde criteria. Dat geldt uiteraard ook voor de notariële openbare verkopen, zoals die zijn geregeld in het Gerechtelijk Wetboek.
Alleen om redenen van algemeen belang kan worden aanvaard dat de transactie zonder concurrentie verloopt. Het bestuur moet dat voldoende motiveren.”
Uit deze omzendbrief volgt opnieuw expliciet dat men kan afwijken van het principe van transparantie en mededinging. In deze omzendbrief wordt niet bepaald wat onder ‘algemeen belang’ valt.
De Raad van State erkent in een aantal arresten dat in welbepaalde gevallen van die transparantie en gelijke mededinging kan worden afgeweken omwille van redenen van algemeen belang.
Zo heeft de Raad in de arresten dd. 13 juli 2012 met nr. 220.328 en dd. 30 januari 2015 met nummer 230.062 (arresten NV Immorocha) geoordeeld dat gelet op de unieke en uitzonderlijke positie van de medecontractant die niet bij ieder andere eigenaar is aan te treffen, de betrokken medecontractant als ‘enige partner’ van de betrokken overheid kan worden beschouwd.
De afwijking kan dus geargumenteerd worden dat door het feit dat de eigenaren van de Gebroeders Van Raemdoncklaan in 1997 de kans kregen een perceel bij aan te kopen en het feit dat inclusie van dit stuk grond bij deze tuin de logische ruimtelijke ordening ten goede zou komen.
De openbare bekendmaking is ook een toepassing van het zorgvuldigheidsbeginsel. Dit kan achterwege blijven indien blijkt dat de baten (hogere prijs) niet zouden opwegen tegen de kosten van een mededingingsprocedure (organisatie openbare verkoop). Door de ligging van het stuk grond lijkt dat in deze het geval te zijn.
4. Precadastratie
Mocht er een verkoop plaatsvinden, dan moet de akte van opstal aan De Ideale Woning aangepast worden (notarieel). Het stukje grond zal ook geprecadastreerd moeten worden als behorende bij het perceel van de koper.
Artikel 41, tweede alinea,11° Decreet Lokaal Bestuur
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, §3, 8°, b)
artikel 293 van het decreet lokaal bestuur:
“Onroerende goederen van de gemeente en van de autonome gemeentebedrijven worden altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan.
Artikel 3.2 van de omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Voor onroerende transacties moet de markt geraadpleegd worden. Alleen om redenen van algemeen belang kan worden aanvaard dat de transactie zonder concurrentie verloopt. Het bestuur moet dat voldoende motiveren.”
De raad keurt goed dat het stuk grond, grenzend aan perceel Gebroeders Van Raemdoncklaan 52 en gekend onder sectie C nummer 189C aangeboden wordt aan de eigenaar van het perceel Gebroeders Van Raemdoncklaan 52 tegen de minimale prijs van 12 000 EUR.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Schepen Koen Michiels (N-VA) geeft aan dat de gevraagde evaluatie mbt de samenwerking met Schoeters later schriftelijk bezorgd zal worden aangezien de betrokken medewerkster momenteel op vakantie is.
De schepen geeft alvast mee dat er ondertussen reeds 2 evaluaties gebeurd zijn, meer bepaald in april en in de zomer. Deze waren beiden vrij positief, maar een aantal zaken moeten nog uitgeklaard worden zoals de overbrugging van de sluitingsperiode van Schoeters tijdens de zomervakantie .
Volgens raadslid Sien Pillot (Groen) is er heel weinig info in de evaluatie van het SMJP 2022 opgenomen. De info lijkt hen ook niet altijd up-to-date of zelfs soms fout. De timing klopt bijvoorbeeld vaak niet. De toelichting tijdens de commissie was volgens fractie Groen dan ook enkel gericht op de cijfers. Ze zijn van mening dat het bestuur blijkbaar enkel hiermee bezig is.
Over het algemeen is fractie Groen dus relatief teleurgesteld in de output van dit bestuur. Ze vragen zich af hoelang het bestuur nog gelooft in de verhuis van het Ecopark. Ze stellen zich de vraag of het niet eerlijker/beter is om met de sportclubs te praten over alternatieve parkings in de buurt en circulatieplannen. Bijkomend vragen ze naar de stand van zaken van het openruimteplan. Ze zullen hier verder niet gedetailleerd op ingaan, omdat het hen te ver zou leiden.
Op de komende raden zullen ze hier zeker op terugkomen met inhoudelijke tussenkomsten.
Het meerjarenplan geeft een inzicht in de wijze waarop het bestuur de strategie wenst te realiseren in de komende zes jaar van de beleidscyclus. Daarvoor worden beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties geformuleerd die inzicht geven in wat de organisatie wil bereiken en hoe ze dat gaat doen.
Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 maken de gemeente en haar OCMW geïntegreerde beleidsrapporten. Het meerjarenplan 2020-2025 heeft dus betrekking op zowel de gemeente als de OCMW. Er wordt voortaan geen gemeentelijke bijdragen aan het OCMW meer berekend in de beleidsrapporten. Beide besturen moeten het eens zijn over de te bereiken doelstellingen en de financiële haalbaarheid van hun gezamenlijk beleid.
De opvolgingsrapportering bestaat uit volgende documenten:
Artikel 263, 2de alinea Decreet Lokaal Bestuur:
Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 29 Besluit Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus dd. 30 maart 2018:
De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De raad neemt akte van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2022.
Het voorzitterschap wordt overgedragen aan burgemeester Koen Metsu (N-VA).
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) geeft de stemverklaring voor fractie Groen.
Ze vinden de agendering van de concessie voorbarig, zeker omdat er nog procedures lopende zijn. Dat geeft een fout signaal naar de burgers van Edegem, zo ondersteunt Edegem Fiberklaar en wordt het hen makkelijk gemaakt.
In de volkstuinen van de Kapelaan Smitslaan is het probleem pertinent en zijn er veel bezwaren ingediend, maar deze worden door het schepencollege naast zich neer gelegd. Daarom zal fractie Groen tegen stemmen.
Raadslid Adrian De Weerdt (CD&V) merkt op dat heel Edegem open ligt en een werfzone lijkt en geeft mee dat Fiberklaar zeer agressief reclame voert. De POP in de volkstuinen is volgens hen niet verdedigbaar, ook de eenmalige vergoeding is vrij laag ingeschat, zeker omdat het toch gaat over 30 jaar. Vele omwonenden hebben bezwaar ingediend. Door dit alles zal ook CD&V tegen stemmen.
De samenwerkingsovereenkomst tussen lokaal bestuur Edegem en Fiberklaar werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 april 2022.
De gesprekken over de inplanting van de POP's leidden tot de volgende locaties:
Er zijn nog twee vergunningsaanvragen lopende nl. Terlindenlaan en Kapelaan Smitslaan.
Tegen de vergunningen voor de locaties aan Rotenaard en Ten Bogaerdeplein werd bezwaar ingediend bij de provincie.
Voor de locatie aan de ingang van het Fort aan de Vestingslaan werd recent een positief advies van Agentschap Onroerend Erfgoed verkregen. Deze vergunningsaanvraag kan nu ingediend worden door Fiberklaar.
De bouw van de POP’s kan maar starten van zodra de vergunning is afgeleverd én van zodra Fiberklaar voldoende rechten op de gronden heeft bekomen. Die rechten worden geregeld door een concessieovereenkomst. De vergoeding maakt deel uit van de concessieovereenkomst.
Aangezien de procedures voor de verschillende locaties allemaal op een ander tijdstip hun finaal beslag zullen kennen, werd ervoor geopteerd om met aparte overeenkomsten per locatie te werken.
In de concessieovereenkomst worden de rechten en plichten van beide partijen omschreven.
Het Woonzorgnetwerk Edegem is, ter kennisname, tussenkomende partij in de overeenkomst tussen OCMW Edegem en Fiberklaar BV. Het stuk grond waarop de POP in de Terlindenlaan gebouwd zal worden, is in eigendom van het OCMW maar zit mee in het gebied waarop een erfpacht is gevestigd ten voordele van het Woonzorgnetwerk. Deze concessieovereenkomst zal aan de OCMW-raad worden voorgelegd ter goedkeuring en aan de algemeen vergadering van het Woonzorgnetwerk ter kennisname.
De concessie wordt afgesloten voor 30 jaar. Bij de locatie aan de Terlindenlaan wordt rekening gehouden met de looptijd van de erfpacht van het Woonzorgnetwerk.
Fiberklaar is bereid om, hoewel dat op basis van de Telecomwet discussie zou kunnen gevoerd worden of er überhaupt een vergoeding betaald zou moeten worden, een gangbare concessievergoeding te betalen. Rekening houdend met een prijsstijging van 30% tov de gemiddelde grondprijs in Edegem (https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/bouwen-en-wonen/bouwgronden 2014), komen we op een prijs van ±500 euro/m² => 5.750 EUR (WP 11,5m²) & 7.000 EUR (LC 14m²) voor koop. Het gaat in deze over losse stukjes grond die daardoor niet de volwaardige grondwaarde hebben.
De huidige afspraken naar andere gemeentes toe omtrent prijzen per POP liggen in lijn met onderstaande éénmalige vergoedingen:
Na onderhandeling worden volgende bedragen voorgesteld:
Fiberklaar betaalt in totaal dus een éénmalige vergoeding van 52 000 EUR.
De overeenkomsten worden gesloten onder opschortende voorwaarde van het bekomen van een definitieve en uitvoerbare omgevingsvergunning voor het bouwen van deze POP's.
Besluit gemeenteraad 25 april 2022
Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Fiberklaar
Besluit college 26 juli 2021
Gunning van de raamovereenkomst met een landmeter-expert
artikel 97 en 98 van de Wet van 21 maart 1991 op de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven (WEOB)
Omschrijving van nutsmaatschappijen en of er financiële voorwaarden aan hen mogen opgelegd worden
Besluit gemeenteraad 24 april 2017
Aanname van het gemeentelijk reglement "Code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen"
De raad keurt de concessieovereenkomsten met Fiberklaar principieel goed voor de bouw van een technische cabine aan Ten Bogaerdeplein, Kapelaan Smitslaan, Rotenaard en De Burletlaan onder voorbehoud van het bekomen van een definitieve en uitvoerbare omgevingsvergunning.
Philippe Muyters neemt het voorzitterschap terug over.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Deze actie vloeit voort uit het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering.
Op 25 oktober 2021 sloot de raad zich aan bij het werkingsgebied voor de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met volgende gemeenten uit de Antwerpse Zuidrand: Aartselaar, Boechout, Borsbeek, Hove, Kontich, Lint en Mortsel.
Op vrijdag 4 februari 2022 keurde de Vlaamse Regering het voorstel zoals ingediend door de gemeenten uit de Antwerpse Zuidrand goed. De gemeenten Aartselaar, Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel vormen samen een werkingsgebied voor de toekomstige woonmaatschappij.
De erkenning van alle sociale huisvestingsmaatschappijen eindigt van rechtswege op 31 december 2022 met de bedoeling om vanaf 1 januari 2023 enkel nog woonmaatschappijen te hebben die de activiteiten van sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren bundelen en de unieke speler worden per werkingsgebied dat door de Vlaamse Regering werd afgebakend.
De Vlaamse Regering heeft tegelijk voorzien in een overgangsregeling, waarbij sociale huisvestingsmaatschappijen een tijdelijke verlenging van hun erkenning kunnen krijgen op voorwaarde dat ze aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 kunnen omvormen tot woonmaatschappij of tegen die datum via een herstructurering deel zullen uitmaken van een woonmaatschappij. Aan deze aanvraag dient zowel een stappenplan als een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied toegevoegd te worden.
Sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning, actief in Edegem, bevindt zich in een situatie waarbij een omvorming tot woonmaatschappij in 2022 technisch/organisatorisch niet meer haalbaar is, maar wel tegen eind juni 2023. De Ideale Woning wenst een tijdelijke verlenging van haar erkenning aan te vragen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Aan deze aanvraag moet een advies van de gemeenten van het toekomstige werkingsgebied toegevoegd worden.
Op 12 augustus 2022 ontving Edegem een brief van sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning waarin gevraagd wordt om uiterlijk tegen 28 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar Edegem deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
De raad neemt kennis van bijgevoegde aanvraag tot verlenging van erkenning van sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning en van het stappenplan om tijdig als woonmaatschappij erkend te worden. De raad geeft advies.
De Vlaamse Codex Wonen 2021, boek 4 titel 3.
Regelt de woonmaatschappijen.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Regelt de woonmaatschappijen.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen.
Vormt het regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021.
Wijzigt verschillende besluiten over wonen.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning tot en met 30 juni 2023.
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
Het lokaal bestuur heeft het project “intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid” in het kader van de zelfstandige groepering onderschreven en maakt deel uit van de Intergemeentelijke Vereniging Lokaal Woonbeleid, IVLW Zuidrand 1.
Tijdens de zitting van 24 juni 2019 heeft de gemeenteraad het subsidiedossier goedgekeurd, waardoor de gemeente akkoord is gegaan met het verderzetten van de werking van de IVLW en het uitvoeren van de verplichte en aanvullende activiteiten, zoals vermeld in het BVR lokaal woonbeleid van 16 november 2018. Door het onderschrijven van het subsidiedossier engageert de gemeente zich ervoor minstens volgende activiteiten uit te voeren:
Het lokaal bestuur stelt het belang van een goede woningkwaliteit in private huurwoningen voorop. De huurwoningen op het grondgebied moeten voldoen aan de minimale veiligheids- en kwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Het lokaal bestuur wenst de lopende acties hierrond verder te zetten. De gemeente koos tijdens de gemeenteraad van 28 september 2015 ervoor een verplichting op het conformiteitsattest in te voeren voor private huurwoningen. De gemeenteraad heeft hiertoe een verordening goedgekeurd.
Intussen is het wetgevend kader aangepast op basis waarvan er voorgesteld wordt de verordening aan te passen.
GAS voorzien:
De mogelijkheid voor gemeenten om een conformiteitsattest te verplichten, is een belangrijk instrument voor het lokale woningkwaliteitsbeleid. De kwaliteit van het huurwoningpatrimonium in de gemeente kan op die manier in kaart gebracht worden, bewaakt en opgevolgd worden. De verplichting legt de verantwoordelijkheid bij de eigenaars en vormt voor die eigenaars een aansporing en aanmoediging om bewust om te gaan met de minimale kwaliteit van de woning die ze verhuren.
Om de verplichting meer draagkracht te geven, wenst de gemeente de verplichting te handhaven via een gemeentelijke administratieve sanctie.
Door een recente wijziging aan de Vlaamse Codex Wonen kunnen gemeenten een jaarlijks terugkerende aanvraagverplichting voorzien. Zolang aan de verplichting om over een geldig conformiteitsattest te beschikken niet is voldaan, kan opgelegd worden dat er jaarlijks een conformiteitsattest moet worden aangevraagd. Het niet aanvragen van dit attest kan dan (jaarlijks) gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie GAS, zijnde een gemeentelijke administratieve geldboete van 350 EUR.
De gemeente wenst gebruik te maken van deze mogelijkheid en stelt daarom voor de huidige verordening in die zin aan te passen.
Voorafgaande documenten, bespreking en adviezen:
Bijkomende bespreking:
Bespreking op de stuurgroep, het huisvestingsambtenarenoverleg en het lokaal woonoverleg.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 2, §1 en artikel 3, 3°.
Regelt de gemeentelijk administratieve sancties.
Vlaamse Codex Wonen van 2021 van 17 juli 2020, inzonderheid boek 3 en artikel 3.2.
Regelt de woningkwaliteitsbewaking en de modaliteiten van het conformiteitsattest. De gemeenteraad kan bij verordening het conformiteitsattest verplicht stellen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, inzonderheid boek 3.
Regelt o.a. de veiligheids-, gezondheids- en woningkwaliteitsnormen, het conformiteitsonderzoek en het conformiteitsattest.
Ministerieel besluit van 12 december 2019.
Goedkeuring subsidiebelofte aan IVLW Zuidrand 1 voor de periode 2020-2025 door de Vlaamse minister voor Wonen.
De gemeentelijke verordening conformiteitsattesten, goedgekeurd op de gemeenteraad van 31 mei 2021, wordt opgeheven en door volgende gemeentelijke verordening conformiteitsattesten vervangen:
De gemeentelijke verordening conformiteitsattesten:
Artikel 1
Elke eigenaar en verhuurder die een woning of kamer verhuurt of te huur of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats of met het oog op de huisvesting van een of meer studenten, moet voor elke woning of kamer een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.
Deze verplichting wordt gefaseerd ingevoerd voor alle nieuwe verhuringen en op basis van de leeftijd van de huurwoning:
Zolang niet aan deze verplichting is voldaan, geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen. De aanvraag wordt ten laatste ingediend op de verjaardag van de dag waarop de eigenaar en verhuurder bij aangetekend schrijven in kennis is gesteld dat hij niet over het verplichte conformiteitsattest beschikt. Als ontvangstdatum van het aangetekend schrijven geldt de eerste werkdag na de verzending.
Artikel 2
De geldigheidsduur van het conformiteitsattest voor woningen en kamers is afhankelijk van het aantal gebreken in categorie 1 in het technisch verslag. Het conformiteitsattest heeft een geldigheidsduur van:
Artikel 3
De kostprijs van het conformiteitsattest is vastgelegd in het gemeentelijk retributiereglement.
Artikel 4
Inbreuken op bepalingen van deze verordening worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete van 350 euro en wordt opgelegd door de daartoe aangestelde ambtenaar conform de procedure vervat in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 5
Deze verordening treedt in werking na de goedkeuring van de gemeenteraad en de goedkeuring van de Vlaamse minister van Wonen, en ten vroegste op 1 januari 2023.
Het reglement op het aanvragen van een conformiteitsattest en het belastingreglement op het niet hebben van een conformiteitsattest worden opgeheven.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Raadslid Axel Guldentops (N-VA) heeft bij het nalezen van de dading opgemerkt dat het ondernemingsnummer en adres van SAMC nv foutief is. Dit zal worden nagekeken.
Raadslid Peter Verstraeten (Open VLD) heeft na zijn tussenkomen in de commissie nog enkele zaken nagekeken en vraagt zich af of deze dading überhaupt rechtsgeldig is.
Het schepencollege heeft de vergunningsaanvraag geweigerd waarna de projectontwikkelaar beroep aantekende bij de deputatie, op dat moment is de deputatie dan ook de enige partij die over die vergunning een oordeel kan vellen. In de toelichting van dit punt vernam hij echter dat schepen Albert Follens op de hoorzitting een akkoord heeft gesloten met de projectontwikkelaar, namelijk om 5 extra parkeerplaatsen in openlucht te voorzien. Raadslid Verstraeten omschrijft het als 5 lijnen die op de grond zijn geschilderd. Volgens het raadslid is het een gemiste kans om de ondergrondse parkeerplaatsen niet aan de toets van de deputatie voor te leggen.
Als de minieme toegift van de 5 bijkomende parkeerplaatsen de oplossing zou zijn, zodat de deputatie een omgevingsvergunning zou afleveren – wat blijkbaar het geval is- dan moet dit in de duiding staan , wat momenteel niet het geval is.
Hij is van mening dat het juridisch niet kan dat de Gemeente Edegem er zich nu al toe verbindt om in een nog in te dienen dossier een omgevingsvergunning te zullen afleveren.
Volgens hem is haast en spoed zelden goed. Om die redenen zal raadslid Peter Verstaeten de dading niet goedkeuren.
Raadslid Adrian De Weerdt (CD&V) geeft aan dat ook hun fractie na de toelichting op de raadscommissie met gemengde gevoelens zit. Het gaat dan enerzijds over de argumenten die raadslid Verstraeten net heeft aangehaald, maar ook over de vermindering van openbare parkeerplaatsen. Momenteel worden er 20 parkeerplaatsen voorzien voor de bewoners van de assistentiewoningen en slechts 4 openbare parkeerplaatsen voor postbezoekers en buurtbewoners, terwijl er momenteel 25 openbare parkeerplaatsen voorzien zijn.
Raadslid Sien Pillot (Groen) geeft aan dat Better soon than perfect een uitspraak is van de schepen Albert Follens, een uitspraak en houding die ook zeker tekenend is in andere dossiers zoals dat van Fiberklaar en de Beerschotsite. Ze geeft aan dat er binnen het college geen eensgezindheid bestaat. Schepen Albert Follens wenst ondergronds, schepen Brigitte Goris wenst dit niet omwille van het onveiligheidsgevoel.
Er zijn nog geen plannen, maar al wel een dading, hallucinant en kenmerkend voor hoe dit bestuur omgaat met ruimtelijke ordening. Schepen Follens wenst dus geen optimaal plan voor de buurt en lacht hiermee de buren en de toekomstige bewoners uit. Dansen naar de pijpen van een projectontwikkelaar en het buikgevoel van de schepen van sociale zaken. Benieuwd hoe sociaal dit project zal worden en hoe betaalbaar dit wordt voor de gemiddelde Edegemnaar.
Schepen Albert Follens (N-VA) licht toe dat het project al 3 jaar loopt, dus van een haastig plan is hier zeker geen sprake. De omgevingsambtenaar heeft het project zeer grondig opgevolgd.
Door zijn input is het architecturaal plan veranderd in een mooi project met veel glaspartijen.
Op basis van de normen die bestaan voor assistentiewoningen heeft hij voor bezoekers en voor de post 15 parkeerplaatsen vastgelegd. Het schepencollege beslist echter dat 15 parkeerplaatsen te weinig is en heeft meermaals aangedrongen op een ondergrondse parking met 1 absolute parkeerplaat per woning, dus 20 parkeerplaatsen in totaal en besliste daarbij om het besluit te weigeren. De projectontwikkelaar heeft vervolgens beroep aangetekend bij de deputatie.
De provinciaal omgevingsambtenaar gaf hierbij gunstig advies. Albert Follens stelt dat hij daar zelf niet aanwezig was wegens vakantie. Schepen Goris was aanwezig en heeft schepen Follens telefonisch ingelicht met de vraag of het college akkoord kon gaan met vijf parkeerplaatsen extra. In het leven moet men compromissen sluiten. Schepen Follens blijft erbij dat de dading een redelijk compromis zal zijn tot verbetering van de omgeving.
Raadslid Peter Verstraeten (Open VLD) geeft aan dat ook in zijn andere job duidelijk is dat het belangrijk is om naar overeenkomsten te streven en heeft daardoor al meer dadingen dan conclusies gemaakt.
Hij moet echter terugkomen op de volgende 2 punten, enerzijds dat er een constructie is gemaakt om de deputatie ervan te overtuigen om de vergunning goed te keuren.
Anderzijds spreekt men zich in deze dading al uit over een vergunning die nog moet worden ingediend.
Raadslid Sien Pillot (Groen) vult nog aan dat in dit dossier het advies van de omgevingsraad om parkeren ondergronds te organiseren niet werd gevolgd. Ze weet dat dit niet bindend is, maar vindt dit wel een belangrijke stem.
Het college van burgemeester en schepenen weigerde op 14 maart 2022 de aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor het gefaseerd slopen van het postgebouw en het bouwen van 20 assistentiewoningen met polyvalente ruimte en postkantoor te Drie Eikenstraat 15-17, en wel om volgende redenen:
• Het project voldoet niet aan de goede ruimtelijke ordening wegens ontoereikende voorzieningen rond het mobiliteitsaspect. Deelwagens zijn geen geschikte vervoersmodus voor het doelpubliek, dat bestaat uit mensen met een leeftijd vanaf 65 (minimale leeftijd binnen het verplichte kader van assistentiewoningen). Deze lijken niet in staat te zijn om gebruik te maken van een deelwagensysteem, voor zover zij een wagen gebruiken.
• Het absolute aantal parkeerplaatsen lijkt overigens ontoereikend enerzijds voor de bewoners van de 20 assistentiewoningen, anderzijds de bezoekers en diensten gekoppeld aan deze woningen. Men voorziet slechts 15 feitelijke parkeerplaatsen (en een keerplek), waarvan 2 gereserveerd zijn voor een deelwagen. Gezien een deelwagen niet geschikt is voor deze doelgroep, wordt het equivalent van 23 parkeerplaatsen niet erkend (15 waarvan 2 parkeerplaatsen met deelwagen meetellen als 10 parkeerplaatsen). Van de 15 parkeerplaatsen zijn er vervolgens nog eens 4 parkeerplaatsen voorzien voor het postkantoor, wat het nuttige aantal parkeerplaatsen voor de 20 assistentiewoningen (bewoners, bezoekers, diensten) op 11 brengt. Dit is een norm van 0,55 per assistentiewoning en dus onvoldoende. Het is aangewezen om 1 absolute parkeerplaats per woongelegenheid te voorzien.
• Vandaag is er een ruime parking voorzien op de site. Deze parking wordt gebruikt als overdrukparking voor het openbaar domein en zodoende gebruikt door de omgeving. Door het aantal op het terrein sterk te verminderen, en bijkomende voorzieningen te implementeren, zal er een bijkomende verzwaring ontstaan op de plaatselijke parkeerdruk. Het openbaar domein zal namelijk als overdruk dienen voor het nieuwe project en de site zelf kan niet meer instaan als overdruk voor het openbaar domein.
• Tenslotte is het college van oordeel dat het aangewezen is om het parkeren in nieuwe projecten steeds ondergronds te organiseren.
Vervolgens werd door de aanvrager beroep aangetekend bij de deputatie.
Naar aanleiding van de hoorzitting bij de deputatie, stelde de bouwheer aan de aanwezige schepen voor om vijf extra bovengrondse parkeerplaatsen te creëren om zo aan de bezwaren van het college tegemoet te komen.
Daartoe neemt de bouwheer de verplichting op zich om een extra aanvraag tot omgevingsvergunning in te dienen voorafgaand aan de uitvoering van de werken, zodat de 'geweigerde' aanvraag zonder verdere vertraging en procedurele incidenten definitief en uitvoerbaar vergund kan worden door de deputatie.
De gemeente zelf ziet in de dading af van haar mogelijkheid om verder in beroep te gaan tegen deze vergunning.
Daar beide partijen wederzijdse toegevingen doen ter beslechting van een geschil, betreft het een dading conform artikel 2044 Burgerlijk Wetboek en dient deze voorgelegd te worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt het dadingsvoorstel van de bouwheer zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit goed.
Het voorzitterschap wordt overgedragen aan burgemeester Koen Metsu (N-VA).
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Schepen Philippe Muyters (N-VA) geeft antwoord op de opmerkingen uit de commissie.
In het bestek zal conform de opmerkingen van raadslid Rudi Dias de paragraaf met betrekking tot de watergift terug worden opgenomen.
De in het bestek voorgeschreven methode voor grondboorden is een vaak toegepaste methode. De aardewal dient hierbij goed aangedrukt te worden om inzakking te vermijden. Alternatieve uitvoering – zoals voorgesteld door het raadslid - om met HDPE of PVC een omboording te maken is naar onderhoud toe veel moeilijker. Het groeiende onkruid binnen de boord kan niet meer met de boskantmaaier verwijderd worden, maar moet manueel gebeuren. Nu, met de voorgeschreven methode, kan er met de boskantmaaier mooi over de gietrand gegaan worden.
Schepen Philippe Muyters geeft aan dat alle boompalen minimum tot 30 cm in de vaste grond ‘onder’ de gespitte grond en dus onder de kluit geplaatst wordt en hebben een afstand van 70 cm boven het maaiveld. Hij verduidelijkt dit met volgend voorbeeld: als de boomput ongeveer 70 cm diep uitgegraven wordt om de boom met wortel te planten , moet de boompaal nog eens minimum 30 cm dieper komen en komt dus zo op een totale diepte van 1 meter en dus niet maar 30cm diep. Er is dus ook wat deze opmerking betreft geen aanpassing van het bestek nodig.
Hij wil ook graag reageren op de vragen tijdens de commissie van raadslid Goedele Van der Spiegel .
Het klopt inderdaad dat niet alle bomen mee zijn opgenomen aangezien er een max. budget wordt voorzien voor dit jaar en niet alle bomen binnen dit budget kunnen worden vervangen. Hij heeft gevraagd een lijst te maken van alle gerooide bomen van 2020 tot op heden, met melding welke er vernieuwd zijn, en welke niet. Deze lijst zal nog worden overgemaakt na de vakantieperiode van de verantwoordelijk.
De vervanging van de 4 dode treurbeuken naast de strooiweide op de begraafplaats is mee opgenomen in het groot onderhoud en zal door Natuurwerk in oktober of november 2022 worden uitgevoerd. Gezien de grootte van de plantgaten is het verwijderen en heraanplanten in de planning in 1 keer voorgeschreven om het ongemak van de werken te beperken.
Raadslid Goedele Van der Spiegel bedankt voor het antwoord, ook al is haar fractie er niet tevreden mee.
In het verslag van het raadsbesluit van november 2021 ivm het rooien en knotten, werd toen al duidelijk dat er 90 bomen gerooid en slechts 30 bomen heraangeplant zouden worden. Er werd daarbij verzekerd dat de nazorg en opvolging met de nodige zorg zou gebeuren en alle gerooide bomen vervangen zouden worden. Ze vinden het daarom niet aanvaardbaar dat er daarvoor te weinig budget is voorzien. Dit vindt de fractie geen goed beleid. In het volgend bestek moet dat rechtgezet worden .
Bij een kapvergunning van burgers wordt er een heraanplanting opgelegd. Daarom lijkt het hen evident om dit ook zelf als bestuur te doen.
Fractie Groen gaat zich bij de stemming onthouden en zal dit dossier zeker blijven opvolgen.
Door stormen, ziektes of ouderdom zijn er verschillende bomen op het openbaar domein gesneuveld. Om het bomen areaal op peil te houden dienen wij de verdwenen bomen te vervangen. Het in stand houden van de jonge bomen en het onderhoud ervan is een belangrijk item in dit dossier.
Aangezien bomen een cruciale rol spelen in het beheersen van het klimaat, bomen mee het karakter bepalen van de straat, fijn stof capteren en hitte eilanden vermijden moeten we zorgen dat de gesneuvelde bomen hun functie kan vervangen worden door nieuwe bomen of door bestaande bomen meer kans te geven om uit te groeien. Volwassen bomen hebben een hogere ecologische waarden door hun volume dan jonge bomen.
De bomen die nu geveld zijn en vervangen worden hebben de mogelijkheid om volwaardig uit te groeien. Er wordt voor verschillende soorten van bomen gekozen om monocultuur te vermijden en de bomen weerbaarder te maken bij plagen. Zo vermijden we een kaalkap van alle bomen door een plaag.
In dit dossier wordt ook het aanplanten en onderhouden van de bomen geregeld. Deze taak is een planbare taak en dient volgens de huidige visie door externen te worden uitgevoerd. De doelstelling van dit dossier is dat de bomen worden aangekocht, aangeplant en voor 3 jaar een onderhoud krijgen alvorens zij worden overgedragen aan het lokaal bestuur om verder onderhoud op uit te voeren.
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd
De raad keurt het lastenboek en de bijhorende raming goed.
De raad keurt de gekozen onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking goed.
Philippe Muyters (N-VA) neemt het voorzitterschap terug over.
In 2017-2019 werd een eerste samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB, het lokaal bestuur Mortsel en tal van andere lokale besturen onder leiding van KINA afgesloten (samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB en OCMW Boechout, Borsbeek, Edegem, Essen, Hove, Lint, Kontich, Mortsel, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel en de lokale besturen Wijnegem, Essen, Mortsel, Zandhoven en Zoersel).
Sinds 2019 zijn er contacten tussen ILV ZORA Werkt, de betrokken lokale besturen en VDAB om werk te maken van een tweede lokale samenwerkingsovereenkomst, deze keer tussen VDAB en de acht lokale besturen van ZORA Werkt. Dit resulteert in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2022-2025.
De Vlaamse regering wil de werkzaamheidsgraad op 80% brengen. De huidige arbeidsmarkt telt meer en meer knelpuntberoepen terwijl er nog veel mensen niet op die arbeidsmarkt geraken. Om die kloof mee te helpen dichten, wil deze overeenkomst de samenwerking met Zora Werkt verdiepen én deze met de lokale besturen activeren.
De lokale context vergt meer dan ooit een gezamenlijke en geïntegreerde aanpak. Daarom werden bij de opmaak van deze samenwerkingsovereenkomst ook de schepenen en ambtenaren lokale economie, onderwijs en kinderopvang betrokken en werd het ontwerp ook voorgelegd aan de adviesraad lokale economie.
Deze samenwerkingsovereenkomst 2022-2025 beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen van ZORA Werkt en VDAB.
Drie centrale ambities worden beoogd:
1. Meer mensen aan de slag
2. Veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt
3. Sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat
Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% is het doel. In dat Vlaams Regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking tussen VDAB met Lokale Besturen naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie.
De opdracht van VDAB wordt door het Vlaamse Regeerakkoord uitgebreid tot de centrale datagedreven en resultaatsgerichte werkzaamheids- en loopbaanregisseur van het volledige
activeringsbeleid in Vlaanderen, en de samenwerking met lokale besturen en bedrijven wordt versterkt.
De opdracht van de Lokale Besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen, of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden dat, aanvullend aan het Vlaamse beleid, inzet op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.
Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen van Zora werkt!, Zora Werkt! zelf en VDAB Antwerpen.
Samen worden 3 centrale ambities of thema's vastgelegd in zes actiedomeinen, die verder vertaald werden naar tal van concrete acties. De overeenkomst en bijbehorende actieplan wordt opgevolgd door een stuurgroep waarin het dagelijks bestuur van ZORA Werk! dat bestaat uit de voorzitter (schepen van welzijn van stad Mortsel), de adjunct algemeen directeur (lokaal bestuur Edegem), afdelingshoofd burger&welzijn (lokaal bestuur Wommelgem), het leidinggevend personeel van Zora Werkt!, aangevuld met de teammanager Welzijn (lokaal bestuur Kontich).
De zes actiedomeinen zijn de volgende:
1. Terugdringen van jeugdwerkloosheid.
2. Extra aandacht voor groepen in de regio die moeilijker de aansluiting vinden met de arbeidsmarkt.
3. Het lokaal bestuur en VDAB werken samen aan het activeren van burgers richting arbeidsmarkt.
4. Het lokaal bestuur en VDAB ondersteunen, creëren kansen en opstapmogelijkheden binnen een inclusieve economie.
5. De lokale besturen van Zora Werkt en VDAB ondersteunen bedrijven om te komen tot een lokale inclusieve economie.
6. Levenslang leren
BVR regierol van lokale besturen op het lokale werkgelegenheidsbeleid
decreet op lokaal sociaal beleid
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst 2022-2025 goed tussen het lokaal bestuur Edegem, VDAB en de andere lokale besturen van de interlokale verendiging ZORA Werkt (Mortsel, Kontich, Lint, Hove, Boechout, Borsbeek en Wommelgem).
Het voorzitterschap wordt overgedragen aan burgemeester Koen Metsu (N-VA).
De 2 voorstellen tot beslissing worden samen besproken.
Raadslid Vera Hans (Groen) en Adrian De Weerdt (CD&V) lichten hun voorstel kort toe.
Schepen Philippe Muyters (N-VA) geeft aan dat er op 12 augustus overleg is geweest tussen hemzelf, het team openbaar domein en het agentschap wegen en verkeer (AWV). AWV engageert zich om tellingen te doen. We moeten immers over objectief cijfermateriaal beschikking, oa over het effect van andere initiatieven zoals de plaatsing van camera’s in de Collegewijk. Veiligheid en vlot verkeer zijn de aandachtspunten van het schepencollege. De Prins Boudewijnlaan herleiden naar één baanvak blijft voor het schepencollege geen goede keuze. Andere maatregelen zoals extra oversteekplaatsen, invoegstroken, plaatselijk het snelheidsregime verlagen van 70 naar 50 km/uur, …. zijn zeker bespreekbaar. Het schepencollege doet geen verdere voorafnames, maar zal dat pas doen adhv objectieve tellingen waarna er zeker een terugkoppeling naar de raad zal gebeuren.
Raadslid Vera Hans (Groen) informeert naar de timing en vraagt waarom de Collegewijk hierbij betrokken wordt, het reduceren van 70 naar 50 km/uur op de Prins Boudewijnlaan zorgt er niet voor dat de mensen zullen omrijden naar een woonwijk waar er maar 30 km/uur mag gereden worden.
Voorzitter Koen Metsu (N-VA) verduidelijkt dat deze redenering niet door de vakschepen is aangebracht, maar dat het vooral belangrijk is dat 50 km/uur geen taboe is voor dit bestuur, maar wel gekoppeld aan het gegeven dat ook de doorstroom van verkeer cruciaal is, in het bijzonder voor de hulpdiensten.
Raadslid Adrian De Weerdt (CD&V) stelt dat het aantal slachtoffers op de Boudewijnlaan relevanter is dan wachten op tellingen. In 2016 was er reeds hetzelfde voorstel, maar ondertussen komen er nog steeds dodelijke ongevallen bij.
Schepen Philippe Muyters (N-VA) vindt het een vreemde gedachtegang om tellingen uit te sluiten en reeds maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat het verkeer moeilijk doorstroomt waardoor er minder ongevallen zullen gebeuren. Daarom herhaalt hij dat er zal gewacht worden op de resultaten van de telling die na de heropstart van de ANPR-camera’s, dus na de jaarmarkt in september, uitgevoerd werden. Pas nadien komt er een terugkoppeling van AWV met voorstellen. Iedereen is akkoord dat veiligheid belangrijk is , maar de doorstroom is ook belangrijk.
Raadslid Adrian De Weerdt (CD&V) herhaalt dat hij niet langer wil wachten op tellingen , maar dat er een pragmatische beslissing moet genomen worden.
Schepen Philippe Muyters sluit het debat af met de melding dat er geen voorafnames worden genomen en dat zij de voorstellen van AWV zullen afwachten.Aanleiding en context
In Edegem en Kontich is het de norm om een maximumsnelheid van 70 km/ u toe te passen op de Prins Boudewijnlaan. Nieuwe ongevallen nopen ons om onze vraag tot het terugschroeven van de snelheid terug op de agenda te zetten. Opnieuw met een meer dwingend karakter. Elk ongeval is er een te veel voor zowel de zwakke als de minder zwakke weggebruiker. Het omlaag trekken van de maximumsnelheid zorgt voor een kleinere kans op ongevallen én bij een eventueel ongeval voor een minder grote impact.
Argumentatie
In de andere districten waar de Prins Boudewijnlaan doorloopt, is de maximumsnelheid terecht 50 km/ uur. Het doortrekken van deze lijn omwille van de veiligheid en eenduidigheid lijkt niet overbodig.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad geeft het bestuur het mandaat om in samenwerking met AWV de snelheid op de Prins Boudewijnlaan omlaag te brengen naar 50 km/uur.
Artikel 2
Het bestuur verbindt zich ertoe om alle middelen aan te wenden om de snelheid op de Prins Boudewijnlaan omlaag te brengen tot 50 km/ uur.
Samen besproken met initiatiefrecht 1
De Prins Boudewijnlaan kent meer en meer dodelijke ongevallen. Dit kan zo niet meer verder. De Prins Boudewijnlaan is een gevaarlijke barrière, middenin Edegem. Ook het Edegemse mobiliteitsplan bepaalt heel duidelijk dat de snelheid op de Prins Boudewijnlaan op termijn dient te worden afgebouwd. Het is nu tijd om verdere stappen te zetten in dit dossier.
Artikel 1. De gemeenteraad beslist principieel dat de snelheidslimiet op de Prins Boudewijnlaan tussen de De Burletlaan en de Drie Eikenstraat dient te worden verlaagd naar 50 km/u. Het bestuur treedt verder in overleg met Agentschap Wegen en Verkeer om dit te realiseren.
Artikel 2. Het bestuur onderzoekt in hoeverre de verlaging van de snelheidslimiet naar 50 km/u op de Prins Boudewijnlaan dient gecombineerd te worden met het invoeren van afslagstroken, dit met het oog op de verdere verhoging van de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.
Philippe Muyters neemt het voorzitterschap terug over.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) licht toe.
Schepen Lawrence Vancraeyenest (N-VA) stelt dat het wijkcentrum inderdaad van groot belang is zowel voor het bestuur als voor de wijk. Men zal proberen om tegen oktober een nieuwe oproep voor te leggen aan de raad. Er is contact geweest met de curator, deze lijkt meegaand en de timing lijkt haalbaar. Het schepencollege hoopt tegen begin 2023 met een nieuwe uitbater van start te kunnen gaan . Indien mogelijk zal zelfs naar een tussentijdse oplossing worden gezocht. De vzw zal zelf mee een rol spelen in de beoordeling van het dossier. In antwoord op de vraag welke belangrijke les we hebben geleerd, stelt de schepen dat een huidige passage in de concessie-overeenkomst heel belangrijk is geweest. Deze stelt dat de concessie wordt verbroken in geval van faillissement. Als dat niet het geval was, zaten we met lange opzegtermijnen. Deze passage nemen we dus zeker opnieuw mee. Bij een minder gunstig scenario is een goede inventaris en archief ook zeer belangrijk gebleken, dit is een aandachtspunt voor de toekomst.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) bedankt voor toelichting en de goede opvolging. Hij geeft mee dat onder andere een pop-up mogelijk is als tijdelijke oplossing. Hij wil benadrukken dat het samen zijn toch van groot belang is in de periode die eraan komt.
Raadslid Peter Verstraeten (Open VLD) heeft een dubbel aanbod. Enerzijds heeft de curator stage gedaan op een goed kantoor, hem wel gekend, indien nodig is hij ter beschikking mocht er nood zijn aan hulp in de gesprekken met de curator in het kader van de afhandeling van het faillissement. Anderzijds biedt hij zijn diensten of hulp aan bij de opstart en opvolging van de nieuwe concessie.
Wijkcentrum 't Forum is sinds enkele weken gesloten. De gemeente liet al weten dat ze op zoek gaat naar een nieuwe uitbating. Verschillende kandidaat-uitbaters hebben zich al kenbaar gemaakt.
Gezien het belang van wijkcentrum 't Forum voor de wijk Buizegem is een snelle, maar ook duurzame oplossing gewenst.
Vandaar de volgende vragen:
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) licht toe.
Schepen Albert Follens (N-VA) licht toe dat de buren tijd kregen tot 30 juni om opmerkingen, bezwaren, voorstellen te bezorgen. Dat is in ruime mate gebeurd. Objectief gezien waren de reacties, zoals verwacht, overwegend negatief. De omgevingsambtenaar heeft alle opmerkingen gebundeld en thematisch verwerkt met daarbij telkens zijn reacties. Dit verslag werd besproken in het schepencollege. Vervolgens heeft het schepencollege beslist over een uitbreiding van de lijst van randvoorwaarden waarbij mobiliteit en het behoud van het groene karakter een belangrijke rol spelen. Recent werd een brief aan de buurtbewoners bezorgd. Die bevat onder andere een verwijzing naar de website voor het volledige rapport.
Alle opmerkingen werden ook aan de projectontwikkelaar bezorgd met de vraag het plan bij te sturen en zo het project in harmonie te brengen rekening houdend met de opmerkingen van de buurtbewoners, daarmee naar de buurt te gaan en op basis daarvan al dan niet een omgevingsvergunning aan te vragen. Bij een aanvraag zal in eerste instantie de administratie de aanvraag nakijken en analyseren, rekening houdend met alle adviezen om dan vervolgens voor te leggen aan het schepencollege.
Schepen Albert Follens (N-VA) verduidelijkt de bijkomende randvoorwaarden op vraag van raadslid Jeroen Van Laer (Groen). Deze hebben betrekking op mobiliteit, doorgang , brandweertoegang, het al dan niet overleven van de huidige bomen,.. Een verdere studie is hier zeker aan de orde voor er een nieuwe aanvraag kan ingediend worden.
Het schepencollege heeft de vroegere lijst met randvoorwaarden dus bevestigd en heeft er nog nieuwe elementen aan toegevoegd.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) reageert dat uit deze aanpak blijkt dat bal weer volledig in het kamp van de projectontwikkelaar ligt. Het voorstel was om dit participatief in samenwerking met de buurt te doen, dus stelt hij voor om terug met de projectontwikkelaar en de buurt rond de tafel te gaan zitten.
Raadslid Ann De Cleyn (CD&V) beaamt dat de samenwerking met de buurt tijdens het buurtoverleg werd afgesproken. Albert Follens bevestigt dit maar stelt dat ontwikkelaar de participatieve rol met de buurt moet invullen. Het schepencollege zal hierbij geen actieve rol opnemen, daar zij pas in een latere fase het dossier inhoudelijk dient te beoordelen.Naar aanleiding van de discussie rond de toekomstige invulling van de site Beerschot werd een digitale bevraging gehouden door de gemeente.
Vandaar de volgende twee vragen:
Het voorzitterschap wordt overgedragen aan burgemeester Koen Metsu (N-VA).
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) licht toe.
Schepen Philippe Muyters (N-VA) licht toe dat dit een uitgebreid technisch antwoord vereist en dit beter schriftelijk kan bezorgd worden. Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) heeft hier geen bezwaar tegen, maar vraagt om nu reeds een korte inhoud te verkrijgen in afwachting van de uitgebreide schriftelijke versie.
Schepen Philippe Muyters (N-VA) geeft aan dat schade aan een boom niet altijd onmiddellijk kan worden vastgesteld. Als dit toch het geval is en de oorzaak is duidelijk kan er direct een handhaving gebeuren, wat in de praktijk dan ook wordt opgenomen zoals het voorbeeld aantoont. Wanneer de problemen zich echter pas enkele jaren later voordoen, is het niet eenvoudig om te achterhalen wat de oorzaak is geweest of waar er verbanden kunnen gelegd worden.
Maar daar waar mogelijk doen we dus effectief aan handhaving.
Tijdens de zomermaanden kregen wij en de gemeente de melding van schade aan een straatboom in de Onafhankelijkheidstraat als gevolg van werken. Hoewel de gemeente een PV liet opmaken, doet dit voorval enkele vragen rijzen over de opvolging en handhaving van werven en met name wanneer er inname plaatsvindt van het openbaar domein met zwaar(der) materiaal.
Vandaar de volgende vragen:
Philippe Muyters neemt het voorzitterschap terug over.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) licht toe.
Schepen Lawrence Vancraeyenest (N-VA) antwoordt dat we inderdaad geen rapportering vragen. Dat betekent niet dat we totaal geen idee hebben over het verloop van de concessie of dat er geen opvolging is. Onrechtstreeks blijkt dit ook uit de evaluaties van eigen gemeentelijke activiteiten (bv SPED), feedback uit adviesraden, en informatie uit ons meldingensysteem. Waar nodig wordt de feedback rechtstreeks opgenomen met de uitbaters. Momenteel zien we vooral positieve signalen dus is er geen reden om, of nood aan opvolging van cijfers. We doen dat ook niet bij andere concessies en daarom lijkt het geen goed idee om dit voor Hangar 27 anders te doen. Het is geen goede zaak om te gaan schoonmoederen of om de planlast te verhogen. Er is een concessie opgemaakt om in nood dingen af te dwingen, maar dat is nu met de positieve signalen over de uitvoering van de concessie niet van toepassing.
Raadslid Jeroen Van Laer (Groen) was teleurgesteld met het antwoord op de schriftelijke vraag , daarin staat dat men niet kan geven wat men niet heeft. Het is niet de bedoeling om de administratieve last te verhogen, maar dit lijkt hem niet de goede manier van werken. Hij verwijst eveneens naar de voetpaden. Eerst moeten burgers klagen over de slechte staat en dan zal het bestuur reageren. Hij ziet hierin een patroon. Hij maakt daarom de vergelijking met een huwelijkscontract. In een huwelijkscontract maakt men ook afspraken op een moment dat het goed gaat, maar die bedoeld zijn voor wanneer het fout gaat. Hij stelt voor om -zoals dat in de vorige legislatuur gebeurde voor de concessie van het Meihof- een halfjaarlijks overleg te organiseren om de concessie op te volgen.
Schepen Lawrence Vancraeyenest vindt de vergelijking met een huwelijkscontract eerlijk gezegd wat vreemd en begrijpt de parallel niet zo goed. Bovendien herhaalt hij dat het schepencollege geen voorstander is van het opleggen van controles of rapporteringen wanneer er zich geen problemen voordoen in de samenwerking of uitvoering van een concessie.
Voorzitter Philippe Muyters (N-VA) ziet een duidelijk verschil van mening in de manier waarop het raadslid en het schepencollege naar bv. de noodzaak van rapporteren kijken, en besluit daarmee het debat rond deze interpellatie.Uit een eerdere reactie van het college van burgemeester en schepenen blijkt dat de gemeente geen zicht heeft op het aantal activiteiten en evenementen georganiseerd in Hangar 27 (zie bijlage). De oorspronkelijke vraag ging als volgt:
Hoewel in de concessieovereenkomst inderdaad niets is opgenomen over rapportering, zijn er in Art. 15 tot en met Art. 17 wel zaken opgenomen die o.m. een garantie inhouden naar het gebruik van Hangar 27 als uitvalsbasis voor de Edegemse verenigingen.
Vandaar de volgende vragen:
Vera Hans – vraag naar locatie zomerbar 2023
Vera Hans - vraag naar heroverweging samenwerking mbt tewerkstelling werkgestraften
Goedele Van der Spiegel – vraag naar toelichting mbt dossier fiets-o-strade FR3 Hemiksem-Lint
Goedele Van der Spiegel – vraag om meerwinst ISVAG verbrandingsoven te laten terugvloeien naar energiesnoeiers
Sien Pillot – melding van gevaarlijke oversteek aan werken in Hovestraat
Sien Pillot – melding van moeilijkheden (inefficiëntie) bij aanvraag buurtfeest
Jeroen Van Laer – vraag naar herstellingswerken dak AKABE-scouts
Jeroen Van Laer – vraag naar stavaza verzakking Armand Preud’hommeplein
Bart Breugelmans – melding onduidelijke voorrangssituatie oversteekpunten fiets- en voetgangers op de Drie Eikenstraat tussen de brug over de E19 en UZA
Bart Breugelmans – vraag naar verduidelijking mbt schade-eis naar aanleiding van een tijdelijke afsluiting van het elektriciteitsnet door het LAC
An De Cleyn – vraag naar verduidelijking over de sollicitatievoorwaarden directeur AVE
Adrian De Weerdt – vraag naar stavaza dossier intergemeentelijk ecopark Doornstraat
Peter Verstraeten – vraag naar bezwaren en timing mbt herneming RUP Heihoefseweg
René Janssens – vraag naar stand van zaken en planning nieuwe geluidsinstallatie voor de raadzaal