Met de bouw van het vrijetijdscentrum (VTC) Kruispunt is er een deel van het openbaar domein ingenomen om het gebouw te kunnen plaatsen. Daarom is er beslist geweest om de omgeving van het VTC ook te vernieuwen.
Aangezien beide dossiers samen zijn opgestart had de dienst publiek domein niet de correcte gegevens om een volledig sluitend dossier op te maken. Hierdoor zijn er aanzienlijke meerwerken gebeurd.
Bij de start van de omgevingsaanleg is er vast gesteld dat het VTC lager staat ingepland dan oorspronkelijk aangehouden. Hierdoor zijn er grotere aanpassingen nodig geweest aan het openbaar domein om een drempelloze aansluiting van het VTC te kunnen realiseren met het oog op rolstoeltoegankelijkheid en ten einde afwateringsproblemen te vermijden. Ten einde de impact te kennen, werd aan de aannemer opgelegd om een passenplan op te meten zodat de noodzakelijke bijkomende opbraak en her aanleg zo beperkt mogelijk konden gehouden worden :
- OP 3: maken van passenplan in navolging van mail 19 februari ten einde een afgebakend uitvoeringsplan op te maken : 499 EUR excl. BTW
Uit het aangepaste uitvoeringsplan volgden volgende meerwerken :
- Een groter deel van de parking tussen het VTC en de sporthal opbreken en her aanleggen om een correcte afwatering te krijgen van het voetpad tegen het VTC : 176 m² x 60EUR /m² (excl. BTW) = 10.560 EUR excl. BTW .
- onder dit extra op te breken parkinggedeelte zat een magerbetonfundering. De meerprijs van 613,96 EUR werd vergoed via post 19.
- het volledig opbreken van de parking ter hoogte van het huis Hellemans om alzo het hellingspercentage van het voetpad binnen de norm voor mindervaliden te krijgen aan de noordingang van het VTC : 87 m² x 60EUR /m² = 5 220 EUR excl. BTW .
- Het plaatsen van afwateringsgoten voor de ingangen van het VTC zodat afstromend water niet in het gebouw kan stromen : deze werden via nieuwe OP posten vergoed :.
Alle meerwerken die konden uitgevoerd worden binnen de posten van de meetstaat zijn daar met een overschrijding van de hoeveelheden ingevuld.
Bijkomend diende er aan de bestaande parking aanpassingen te gebeuren want bij de nieuwbouwwerkzaamheden waren de ondergrondse putten voor DWA- en RWA-afvoer zodanig groot dat een deel van de te behouden parking ( naast nieuwe mindervalidenparking van VTC) ernstig beschadigd was. Deze moest nu heraangelegd worden : 30 m² x 60EUR /m² = 1 800 EUR excl. BTW
Eveneens was er onduidelijkheid wat er ging gebeuren thv de toekomstige fietsenstalling voor het personeel, aan de achterzijde van de parking. Hiervoor was niets voorzien in het gebouwenontwerp, noch in het aanbestedingsdossier van omgevingsaanleg. Tijdens uitvoering werd daarom beslist om de verharding voor de toekomstige overdekte en afgesloten fietsenstalling reeds aan te leggen ten einde een afgewerkt tussentijds resultaat te geven : 50 m² x 60EUR /m² = 3 000 EUR excl. BTW . Hier werden ook veel massieven opgebroken (ondergrondse funderingsmuurtjes).
De uitvoering moest eveneens gefaseerd uitgevoerd worden omdat de aannemer van de bouwwerkzaamheden achterstand had opgelopen. De werken van onze aannemer dienden onderbroken te worden en , na definitief einde bouwwerkzaamheden , verder afgewerkt te worden. De bijkomende kostprijs voor het opbreken en herplaatsen van de signalisatie bedraagt 1 294,73 EUR excl. BTW
Een bijkomend probleem van de niet vlottende werken aan het hoofdgebouw maakte dat de aannemer omgevingswerken ook meer werkdagen nodig had dan voorzien. Ipv 30 kalenderdagen ( opgelegd ten einde de datum van opening VTC te halen ) liep de uiteindelijk uitvoeringstermijn op tot 69 kalenderdagen waarbij signalisatie nodig was. De bijkomende 39 kalenderdagen betekenen een bijkomende kost van 3 105,57 EUR excl. BTW.
Bij opmaak van het ontwerpdossier was er van uitgegaan dat op de afwatering van het nieuwe gebouw 3 nieuwe toezichtsluiken dienden geplaatst te worden op de riolering. Uiteindelijk , mede ook door de bijkomende aanpassingswerken om de niveaus te behalen, dienden er 7 rioleringsdeksels op niveau gebracht te worden wat resulteerde in een meerprijs van 2 222 EUR excl. BTW
Thv de andere parkeerinrit was oorspronkelijk het nieuwe voetpad tegen de Terelststraat voorzien. Omwille van veiligheidsredenen werd het voetpad echter naar achter getrokken. Hierbij moest één berk bijkomend gerooid worden maar deze werd vergeten in de nieuwe meetstaat : 497,98 EUR excl. BTW
Thv de bestaande te behouden bomen aan de nieuw aan te brengen luifel voor de sporthal was de aanleg van Tiger Mulch voorzien als waterdoorlatende doch elastische bodembedekking. Vanwege de ingeschatte aanwezigheid van boomwortels was bij ontwerp tussen de Tiger Mulch én de betonstraatstenen géén boordsteen voorzien. Bij opbraak bleken de wortels echter toch redelijk diep te zitten zodat een boordsteen kon geplaatst worden om de voetpadverharding conform op te sluiten. Bijkomende kost van 32lm boordsteen ID 4 = 507,84 EUR excl. BTW
Een hele reeks van supplementaire werken werd vergoed op basis van gepresteerde uren voor een totaalbedrag van 6 626 EUR excl. BTW
Er dient bijkomend gemeld te worden dat bij de opmaak van het aanbestedingsdossier de aanleg van de parkeerstrook naast het VTC én de aanpassing aan de parkeerstrook thv de sporthal vergeten waren in de opmeetstaat. Samen gaat het hier over een oppervlakte van 145 m² x 60 EUR /m² = 8 700 EUR excl. BTW
Ook het opbreken en egaal aanleggen van 2 bestaande verkeersdrempels was niet opgenomen in de meetstaat : 43 m² x 60 EUR /m² = 2 580 EUR excl. BTW
De betaling van de luifel gebeurde eveneens op basis van een factuur opgemaakt door een onderaannemer van Rega Infra. Deze factuur was niet teruggerekend naar datum aanbesteding en hield dus reeds rekening met de hogere eenheidsprijzen voor materialen. Hiervoor werd een creditnota gevraagd van 2 960,54 EUR + BTW welke ook bezorgd werd : zie bijlage.
Wel werd de oorspronkelijk voorziene palen aan de voorzijde uiteindelijk weg gelaten om de bereikbaarheid van de fietsparking zo comfortabel mogelijk te houden, maar diende de constructie dus met zwaardere profielen te gebeuren. Voor de constructie op zich betekende dit praktisch géén kostprijswijziging , maar de palen langsheen de éne zijde dienden wel van veel ruimere funderingsblokken voorzien te worden. Het alternatief om de fietsluifel bijkomend te bevestigen aan de wand van de sporthal werd uiteindelijk niet weerhouden vanwege het potentiële gevaar van infiltratie met regenwater. De bijkomende kostprijs van de zwaardere funderingsblokken bedraagt 2 839,17 EUR excl. BTW
Eveneens is er een aanzienlijk hogere uitgave ten gevolge van de momenteel zeer hoge herzieningscoëfficiënten met een gemiddelde van 7,9% (waarbij dit in het verleden zelden hoger dan 1% bedroeg, zelfs voor werken die meer dan 1 jaar duurden) , wat resulteert in een aanzienlijk hoge uitgavenpost van 14 390,71 EUR excl. BTW.
Ten gevolge van bovenstaande redenen bedraagt het eindbedrag der werken 238 461,52 EUR - 3 582 EUR (creditnota) = 234 879,27 EUR incl. BTW.
Tov het goedgekeurde gunningsbedrag van 144 595 EUR incl. BTW geeft dit een totale meeruitgave van 90 284,27 EUR incl. BTW en herziening.
Tov het goedgekeurde ramingsbedrag van 176 328,64 EUR incl. BTW en 10% herziening geeft dit een totale meeruitgave van 58 550,63 EUR incl. BTW en herziening.
Artikel 32 § 2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden aangebracht, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de wijziging is het noodzakelijk gevolg van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien;
2° de wijziging brengt geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst;
3° de prijsverhoging die het gevolg is van een wijziging is niet hoger dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht of raamovereenkomst. Indien er verscheidende opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen.
Artikel 95 § 1 en 2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
Zowel voor de betalingen in mindering als voor de betaling van het saldo of de éénmalige betaling van de opdrachtsom, legt de aannemer een gedateerde en ondertekende schuldvordering over die steunt op een gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken, welke volgens hem de gevraagde betalingen rechtvaardigen.
De aanbesteder beschikt over een verificatietermijn van dertig dagen vanaf de datum van ontvangst van de schuldvordering en de gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken en stelt binnen de verificatietermijn de volgende verrichtingen:
1° ze ziet de ingediende staat van de werken na en brengt er eventueel verbeteringen in aan. Wanneer er niet tussen de partijen overeengekomen prijzen in voorkomen, stelt ze deze prijzen ambtshalve vast met behoud van alle rechten van de aannemer;
2° ze maakt een proces-verbaal op met vermelding van de werken die voor betaling zijn aanvaard en het volgens haar verschuldigde bedrag. Ze geeft de aannemer schriftelijk kennis van dit proces-verbaal en verzoekt hem binnen vijf dagen, een factuur in te dienen voor het vermelde bedrag.
De raad keurt de eindafrekening ten bedrage van 234.879,27 € incl. BTW en herziening goed.
De raad keurt het overzicht en de bijhorende prijsverantwoording van de meerwerken goed.
De raad neemt akte van de voorlopige oplevering en geeft de gestelde borg voor de helft vrij.