In de vervoerregio speelt combimobiliteit een cruciale rol in de aanpak van het mobiliteitsvraagstuk. Binnen deze strategie is fietsen een essentiële schakel, zowel voor directe verplaatsingen van A naar B als in het voor- en natransport.
De fiets is uitgegroeid tot een volwaardig vervoermiddel, zowel voor verplaatsingen in de kernen alsook voor langere afstanden en dit mede dankzij de elektrisch fiets.
Binnen de vervoerregio werd een overkoepelend deelfietsensysteem via een aanbesteding aan het bedrijf Donkey Republic toegewezen voor een looptijd van 10 jaar met een mogelijke verlenging van 5 jaar.
Voordelen:
Lokale en buurthoppinpunten (mobipunten)
Om de kwaliteit van elk van de netwerken optimaal te benutten en combimobiliteit kansen te geven, heeft de vervoerregio een netwerk van mobiliteitsknopen uitgewerkt. De mobiliteitsknopen worden multimodaal opgezet op de verschillende netwerkniveaus (kernnet, aanvullend net, …..).. Zo worden de relatie met de stad en de regio, maar ook die met de omliggende regio’s meegenomen.
Voor Edegem werden twee lokale hoppinpunten opgenomen voor het kernnet, namelijk het gemeenteplein en op het domein van het UZA.
De kosten voor het deelfietsensysteem op deze lokale hoppinpunten wordt door de vervoerregio betaald. Voor het aanvullend net moet de gemeente wel financieel bijdragen. De gemeente heeft hiervoor een budget vrijgemaakt van 50 000 euro.
Voor het aanvullend net werden, in samenspraak met de vervoerregio, 5 buurthoppinpunten gekozen, namelijk het Sint -Goriksplein, Kerkplein, Prins Boudewijnlaan ter hoogte Carrefour/Elysiaproject), Prins Boudewijnlaan ter hoogte Kattenbroek en de Minerva-site.
Deze hoppinpunten werden bewust gekozen, vanwege de trage wegen of fietsroutes (trage weg door Elysiaproject met de nieuwe verkeerslichten) of de uitzonderlijke locatie rond bedrijven en sport (Kattenbroek) maar evenzeer om het project zichtbaar te maken binnen het publiek domein.
In een latere fase komt ook de Hovestraat ter hoogte de Lourdeslaan in aanmerking (met de heraanleg van de Hovestraat). Aangezien de Minerva-site nog niet helemaal afgewerkt is, komt deze best ook in een latere fase aan de orde. Deze hubs kunnen op het budget van volgend jaar voorzien worden.
Om een betere spreiding van het deelfietsensysteem te bekomen en het hierdoor nog aantrekkelijker te maken, werden twee bijkomende, weloverwogen locaties voorzien, namelijk het Omer van Ommerenplein en Grijpegemplein (belangrijk ivm het wegvallen van het openbaar vervoer op de Molenlei).. De verschillende hubs worden door het bedrijf permanent gemonitord. Indien een bepalende locatie onvoldoende werkt, kan er op een eenvoudige manier met de hubs geschoven worden of meer fietsen voorzien aan een goed draaiende hub.
Donkey Republic stelt dat er per hub minstens 6 fietsen beschikbaar moeten zijn.
Elektrisch versus gewone fietsen
Aangezien Edegem zich in de rand van de regio bevindt is het belangrijk om in eerste instantie in te zetten op elektrische fietsen (lange afstand naar de stad maar ook tangentieel> buurgemeenten en andere regio’s) . Na een grondige evaluatie kan het aanbod eventueel uitgebreid worden met gewone fietsen.
Verdere info
Voor verder info over het fietsdeelsysteem, namelijk de werking, klantenservice, tarieven voor de gebruiker, .... wordt verwezen naar de bijlagen.
Artikel 135, §2, 1° van de nieuwe gemeentewet
De gemeente is bevoegd om op blijvende wijze het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en plaatsen te verzekeren.
De raad keurt de 6 aanvullende hubs met elk 6 e-bikes voor het deelfietsensysteem, voor een totaal budget van 41 280 EUR (excl. BTW) goed en gaat akkoord om deze bij aanvang te voorzien op volgende locaties:
- Kerkplein
- Prins Boudewijnlaan (ter hoogte Carrefour / Elysia)
- Prins Boudewijnlaan (ter hoogte Kattenbroek)
- Sint-Goriksplein
- Omer van Ommerenplein
- Grijpegemplein
De raad geeft opdracht aan het college om het deelfietsensysteem verder uit te werken.