Terug
Gepubliceerd op 24/05/2022

2022_GR_00042 - personeel - toetreding tot OFP Prolocus tweede pensioenpijler contractueel personeel - goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Peter Verstraeten, raadslid; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Goedele Van der Spiegel, raadslid; René Janssens, raadslid; Sofie De Leeuw, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Ellen Stevens, raadslid; Joost Goris, raadslid; Cedric Guisson, raadslid; Goedele Vandewalle, raadslid; Julien Delarbre, raadslid; Adrian De Weerdt, raadslid; Ann De Cleyn, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Vera Hans, raadslid; Axel Guldentops, raadslid; Els Pauwels-Croegaert, raadslid; Filip Schramme, adjunct algemeen directeur

Verontschuldigd

Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Gitte Gijs, raadslid; Katleen De Prins, algemeen directeur

Secretaris

Filip Schramme, adjunct algemeen directeur

Voorzitter

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00042 - personeel - toetreding tot OFP Prolocus tweede pensioenpijler contractueel personeel - goedkeuring

Gestemd

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Cedric Guisson, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Vera Hans, Axel Guldentops, Els Pauwels-Croegaert, Filip Schramme
Stemmen voor 25
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00042 - personeel - toetreding tot OFP Prolocus tweede pensioenpijler contractueel personeel - goedkeuring 2022_GR_00042 - personeel - toetreding tot OFP Prolocus tweede pensioenpijler contractueel personeel - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het sectoraal akkoord van 2008 garandeert aan contractuele personeelsleden de opbouw van een 2de pensioenpijler. De gemeente Edegem is daarom met ingang van 2010toegetreden tot de overheidsopdracht voor groepsverzekering, toegewezen aan Belfius Insurance en Ethias. De gemeente Edegem draagt momenteel 3% van het jaarloon bij voor de opbouw van de 2de pensioenpijler.Ethias en Belfius hebben de pensioenverzekering voor contractuelen opgezegd met ingang van 1 januari 2022, omdat de garantie van1,75% voor hen financieel niet meer haalbaar was. VVSG heeft het initiatief genomen voor een alternatief, namelijk het pensioenfonds van de provincie Antwerpen dat omgevormd werd tot OFP Prolocus  door een statutenwijziging die goedgekeurd werd op een algemene vergadering op 17 december 2021 .

Argumentatie

De gemeente Edegem wil de pensioenkloof tussen haar statutair en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolgd een tweede pensioenpijler voor haar contractueel personeel.

Om toe te treden tot het pensioenfonds moet er de minimumgarantie van 2,5% op het pensioengevende loon zijn. De gemeente Edegem garandeert een basistoelage van 3%. Deze basistoelage is voor iedereen die werkt bij de gemeente  Edegem 3%. De gemeenteraad bestendigt de beslissing van de gemeenteraad van 27 januari 2014 waarbij een aanvullende toezegging van 3% gedaan werd voor de contractuele personeelsleden van cultuur, sport, bibliotheek en jeugd zolang de subsidies VIA diensten gegarandeerd werden (de diensten onthaalouders en IBO werden overgedragen naar externe partners in 2020 en 2021).

Het bestuur heeft voor het voorzien van de 2de pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfsvoorziening (pensioenfonds).
Door de toetreding bij een IBP is een bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf ;
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden , zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt; Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; Het bestuur kan immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten. OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;

Het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance vereist geen werknemersbijdragen , voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;

De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage;  het is namelijk mogelijk op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen. Het bestuur wenst dit niet uit te voeren omdat dit in het verleden ook niet werd aangeboden en om de gelijkheid tussen de personeelsleden te bewaren.

Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balanceen defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen moet behaald worden).

Het bestuur zal als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 %  voorzien om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen; Deze budgetten zijn voorzien.

Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s,OCMW, gemeente) een MIPS-Groep vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid ;Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit. Men adviseert om dit MIP te organiseren met besturen die nauw verwant zijn.  We stellen voor  deze MIP te sluiten tussen gemeente & OCMW Edegem.
Per bestuur dient een vertegenwoordiger voor de AV aangeduid worden, maar er kan onderling volmacht gegeven worden indien men een MIPS vormt. De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024; Er zal nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds; De toetreding moet ten laatste op 30 april  2022 gebeuren.

Het vakbondsoverleg heeft een positief advies afgeleverd op 22 maart 2022.

Juridische grond


Decreet op de rechtspositieregeling personeel lokale besturen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad geeft goedkeuring om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus en een aansluitingsverzoek als lid van de algemene vergadering te verrichten. Hiervoor zal een vertegenwoordiger in de algemene vergadering aangeduid worden.

Artikel 2

De raad neemt kennis van als bijlage gevoegde documenten:
- de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de
toetredingsakte van OFP prolocus
- het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement
- verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) en de statuten

Artikel 3

De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon. Er wordt geen steprate voorzien.

De gemeenteraad bestendigt de beslissing van de gemeenteraad van 27 januari 2014 waarbij een aanvullende toezegging van 3% gedaan werd voor de contractuele personeelsleden van cultuur, sport, bibliotheek en jeugd zolang de subsidies VIA diensten gegarandeerd werden (de diensten onthaalouders en IBO werden overgedragen naar externe partners in 2020 en 2021).

Artikel 4

De raad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP Prolocus.

Artikel 5

De raad gaat akkoord tot het vormen van een MIPS groep gemeente en OCMW Edegem.

Artikel 6

De volgende personen worden afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering en als plaatsvervanger als de vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn:

  • in de algemene vergadering: Cedric Guisson als effectief lid en Bart Breugelmans als plaatsvervangend lid.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 25
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Artikel 7

De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.