Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

2022_GR_00033 - reglementen - kermisactiviteiten op de openbare kermissen - goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Gebruikersreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Peter Verstraeten, raadslid; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Goedele Van der Spiegel, raadslid; René Janssens, raadslid; Sofie De Leeuw, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Ellen Stevens, raadslid; Joost Goris, raadslid; Cedric Guisson, raadslid; Goedele Vandewalle, raadslid; Julien Delarbre, raadslid; Adrian De Weerdt, raadslid; Ann De Cleyn, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Vera Hans, raadslid; Axel Guldentops, raadslid; Els Pauwels-Croegaert, raadslid; Filip Schramme, adjunct algemeen directeur

Verontschuldigd

Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Gitte Gijs, raadslid; Katleen De Prins, algemeen directeur

Secretaris

Filip Schramme, adjunct algemeen directeur

Voorzitter

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00033 - reglementen - kermisactiviteiten op de openbare kermissen - goedkeuring

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Cedric Guisson, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Vera Hans, Axel Guldentops, Els Pauwels-Croegaert, Filip Schramme
Stemmen voor 25
Goedele Van der Spiegel, Jeroen Van Laer, Koen Metsu, Koen Michiels, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Albert Follens, Ellen Stevens, Joost Goris, Cedric Guisson, Adrian De Weerdt, Axel Guldentops, Lawrence Vancraeyenest, Julien Delarbre, Goedele Vandewalle, René Janssens, Bart Breugelmans, Sien Pillot, Cynthia Govers, Ann De Cleyn, Peter Verstraeten, Sabine Peeters, Vera Hans, Els Pauwels-Croegaert, Philippe Muyters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00033 - reglementen - kermisactiviteiten op de openbare kermissen - goedkeuring 2022_GR_00033 - reglementen - kermisactiviteiten op de openbare kermissen - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De modaliteiten bij de organisatie van de kermis in Edegem worden gewijzigd. Daardoor moet het bestaande reglement aangepast te worden.

Argumentatie

Het kermisreglement dateert van 16 december 2019. Sindsdien is de regelgeving verstrengd m.b.t. afval en herbruikbare materialen. Daarom worden de betreffende paragrafen vervangen. Bijkomend worden enkele verduidelijkingen en aanpassingen naar de realiteit toegevoegd in het reglement en komt het reglement op het nieuw gemeentelijke sjabloon.

Er is op 28 maart een bespreking geweest met kermisstandhouders over de voorgestelde aanpassingen.

Een kermis wordt door de lokale overheid beschouwd als evenement indien zij mee onderdeel is van een "activiteit die grote groepen mensen aantrekt en mogelijkheid biedt tot hoge consumptie van dranken ter plaatse. Aldus is er een verhoogd risico op ontstaan van zwerfvuil of afdanken van grote hoeveelheden recycleerbaar drankafval in restafvalrecipiënten." De septemberkermis tijdens de jaarmarkt bevindt zich volgens het lokaal bestuur Edegem in dat geval. De wetgeving drankverpakkingen is van toepassing indien we kermis zien als evenement (wetgeving drankverpakkingen (VLAREMA-artikel 5.3.12.1)" De wetgeving voedselverpakkingen blijft echter niet van toepassing op kermissen (wetgeving VLAREMA-artikel 5.3.12.2).

De junikermis is een activiteit op zich en is geen evenement. Hier geldt de kermisregelgeving zonder verplichtingen over recycleerbaarheid of herbruikbaarheid van drank- en voedingsrecipiënten.

Volgende wijzigingen zijn aangebracht:

art 3 - Voorwaarden tot toewijzing standplaatsen §3:
"Het lokaal bestuur waakt over de diversiteit van het aanbod."

Deze toevoeging dient ter verduidelijking waarom attracties geweigerd kunnen worden bij het dingen naar vrije plaatsen.

art 7 - Spoedprocedure - vrije plaatsen: aangepast en duidelijker gemaakt:
"1° de gemeente raadpleegt de door hem gekozen kandidaten en de spontaan ingediende kandidaturen. Zij richt zich, in de mate van het mogelijke, tot verscheidene kandidaten per voorziene standplaats;

2° de kandidaturen worden ingediend hetzij per duurzame drager tegen ontvangstbewijs; hetzij schriftelijk tegen ontvangstbewijs;

3° de gemeente gaat over tot de toewijzing van de standplaatsen;

4° zij neemt de kandidaten op in een collegebesluit waarin per vacature of onbezette standplaats de kandidaten vermeld worden die hun kandidatuur hebben ingediend;

5° indien meerdere kandidaten naar eenzelfde standplaats dingen, geeft zij in het collegebesluit de motivatie van haar keuze aan;

6° zij deelt aan iedere kandidaat, hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding, hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstbewijs, hetzij per duurzame drager met ontvangstmelding, de beslissing mede die hem aanbelangt."

art 11 - Schorsing en opzegging van het abonnement - aangevuld:
"b) om redenen vermeld in dit reglement" 

Dit artikel was te beperkt geformuleerd.

art 12 - Overdracht standplaats - aangevuld:
"(...) - de gemeente vastgesteld heeft dat de overnemer voldoet aan de voorwaarden tot overdracht (artikel 5 §2 van dit reglement)"

aangevuld naar voorbeeld VVSG

art 13 - inname standplaatsen - gewijzigd:
§3. De kermisuitbaters mogen het gemeenteplein betreden vanaf dinsdag om 19.00 uur voorafgaand aan de kermis en ze dienen het plein verlaten te hebben op dinsdagochtend na de kermis om 3:00 uur. De afbraak op de laatste dag mag niet starten als andere kramen nog publiek ontvangen. De afbraak mag ook niet vroeger starten dan 20:00 uur."

aangevuld vanuit de praktijkervaring van gemeentepersoneel en HEKLA

art 15 - Boeteclausule - aangevuld:
"Bij afbraak voor 20:00 uur op de laatste dag van de juni- en septemberkermis zal er een boete opgelegd worden van 275 euro. Dezelfde boete (275 euro) geldt ook voor het te vroeg oprijden vóór het opgegeven uur omdat dit problemen veroorzaakt bij het veilig wegslepen van voertuigen en bij het manoeuvreren van grotere attracties indien er al iemand onvoorzien staat."

aangevuld vanuit de praktijkervaring van gemeentepersoneel en HEKLA

art 16 - Elektriciteit - aangepast naar realiteit
"De kermisuitbaters kunnen gebruik maken van de elektriciteit uit de marktkassen of van de elektriciteit van het Oud Gemeentehuis. Water kan afgetapt worden van het Oud Gemeentehuis. Voor de nutsvoorzieningen wordt forfaitair 55 EUR aan elke standhouder aangerekend voor de ganse duur van elke kermis wat integraal opgenomen wordt in de te betalen standplaatsvergoeding."

In het reglement van 2019 stond dat de kermiskramers zelf voor hun elektriciteit zorgen maar dat is niet het geval in de praktijk. Sommigen hebben wel generatoren bij maar als aanvulling op het gebruik van de marktkassen of aansluiting Oud Gemeentehuis. In de praktijk betekent dit artikel een extra kost voor de standhouders.

art 17 - Muziek - aangevuld:
"De kermis mag tijdens de volledige termijn een geluidsniveau produceren van max 85 dB(A)LAeq,15min, zijnde de wettelijke geluidsnorm.
Er wordt geen geluidsafwijking toegestaan."

Dit is volgens de geldende milieuregelgeving.

art 18 - Gezondheidszorg en milieu - vervangen:

"a) De junikermis, als alleenstaande gebeurtenis, volgt de geldende kermisregelgeving m.b.t drank en voedselverpakkingen. Ze wordt niet beschouwd als een evenement en is daarom niet onderhevig aan de wetgeving cateringsmateriaal.

b) Omdat de septemberkermis integraal onderdeel uitmaakt van de jaarmarkt, wordt ze beschouwd als een evenement (“activiteit die grote groepen mensen aantrekt en mogelijkheid biedt tot hoge consumptie van dranken ter plaatse. Aldus is er een verhoogd risico op ontstaan van zwerfvuil of afdanken van grote hoeveelheden recycleerbaar drankafval in restafvalrecipiënten.”). De wetgeving drankverpakkingen is van toepassing (VLAREMA artikel 5.3.12.1.)

Wanneer er dus dranken worden aangeboden met het oog op onmiddellijke consumptie, is het gebruik van herbruikbare consumptiematerialen verplicht: herbruikbare glazen of bekers, … De organisator kiest zelf of hij met waarborgsystemen werkt. Alle drankmaterialen voor eenmalig gebruik zoals PET flesjes, drankblikjes, drankkartons alsook bio-afbreekbare materialen voor eenmalig gebruik (bamboe, karton, enz;) zijn verboden omdat zij de afvalberg blijven vergroten."

Voor alle kermissen:

Het gebruik van wegwerprietjes en plastic ballonnen is niet toegestaan. Ook de verkoop van heliumballonnen, ook in bio-afbreekbare materialen is verboden.

Elke standhouder zamelt zelf de volgende fracties selectief in: papier & karton, glas, PMD, GFT en restafval.  Elke standhouder zorgt zelf voor een vuilbak voor restafval en een vuilbak voor PMD aan zijn/haar attractie.

De gemeente plaatst centrale afvalcontainers voor collectieve inzameling van de fracties restafval en PMD. De standhouders van de kermis kunnen deze gebruiken om de eigen vuilbakken te ledigen, enkel voor deze specifiek aangegeven fracties. Elke door de gemeente centraal geplaatste container wordt voorzien van een duidelijke vermelding van de fractie die er in mag worden gedeponeerd. De overige afvalfracties (papier & karton, glas en GFT) worden door de standhouder zelf meegenomen en op correcte wijze aangeboden voor verwerking.

Drinkbaar water wordt aan de kermisuitbaters bezorgd door middel van kranen in de nabijheid van het Gemeenteplein.

Dit artikel zorgt dat er alvast voor de septemberkermis ingezet wordt op herbruikbare materialen voor drank. Dit wordt enkel opgelegd voor de septemberkermis die we beschouwen als evenement binnen de jaarmarkt. Voor de junikermis geldt de kermisregelgeving, als alleenstaande gebeurtenis.

art 18 - Toepassingsgebied 1 op aanvraag van een kermisuitbater - aangevuld:

"Deze aanvraag dient te gebeuren via het evenementenloket (dit valt onder ambulante handel)."

Dit geldt in die gevallen dat een kraam ergens alleen een standplaats wil voor verkoop, meestal van voeding.

Juridische grond

Wet van 25 juni 1993

betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005 en wet van 20 juli 2006 en van 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10.

  • Artikel 8 §1 bepaalt dat de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, geregeld wordt bij gemeentelijk reglement.
  • Artikel 9 §1 bepaalt dat de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.

Koninklijk besluit van 24 september 2006
betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, artikelen 8 tot en met 24. Deze artikelen handelen over de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare kermissen en op het openbaar domein.

Decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Artikel 40:
§ 3. De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. 

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
Artikel 41 °14 Vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan is een bevoegdheid van de gemeenteraad.

Wetgeving drankverpakkingen (VLAREMA-artikel 5.3.12.1)

Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik.

Wetgeving voedselverpakkingen (VLAREMA-artikel 5.3.12.2)

Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik.

Raadsbesluit van 16 december 2019
Aanpassing van het reglement kermisactiviteiten op de openbare kermissen m.b.t. stopzetting van de paaskermis en het aanpassen van de oprijtijden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het aangepaste reglement kermisactiviteiten goed.