Een overzicht van de belangrijkste aanpassingen:
Statuten
₋ Artikel1 : De definitie van een interlokale vereniging volgens het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 werd toegevoegd.
₋ Artikel3: De duur van de samenwerking wordt vastgelegd op zes jaar in plaats van 2 jaar.
₋ Artikel4: De bevoegde schepenen vormen samen het Beheerscomité in plaats van een Raad van bestuur.
₋ Artikel5: Het huishoudelijk reglement kan in consensus gewijzigd worden door het beheerscomité.
₋ Artikel6: De leden van het beheerscomité zullen geen presentiegeld ontvangen.
₋ Artikel7: De notulen van de vergaderingen worden ter kennisname geagendeerd op de verschillende colleges.
₋ Artikel8: De financiering gebeurt volgens een verdeelsleutel op basis van het aantal inwoners per gemeente op 1 januari 2019.
₋ Artikel8: De opdracht van de financieel directeur van de beherende gemeente wordt duidelijker omschreven.
₋ Artikel9: Er wordt bepaald hoe nieuwe deelnemers kunnen toetreden tot de vereniging.
Huishoudelijk reglement
₋ Artikel1: De hernieuwing van het beheerscomité dient uiterlijk zes maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad te gebeuren. In de vorige versie was dit drie maanden.
₋ Artikel4: De voorwaarden om geldig te kunnen vergaderen worden omschreven.
₋ Artikel4: Beslissingen worden steeds in consensus genomen.
Voor de volledige teksten: zie bijlages.
Artikel 392 van het decreet lokaal bestuur
Twee of meer gemeenten kunnen een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid vormen om, zonder beheersoverdracht, een welbepaald project van gemeentelijk belang te verwezenlijken.
Artikel 393 van het decreet lokaal bestuur
Het samenwerkingsverband is gegrond op een overeenkomst met statutaire draagkracht die bepalingen bevat over de duur en de eventuele verlenging, de opzegmogelijkheid, de eventuele inbreng van de deelnemers en de wijze waarop die inbreng wordt beheerd, de interne organisatie, de wederzijdse rechten en verplichtingen en de financiële repercussies, de informatieverstrekking aan de deelnemers en de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financiële controle, de vereffening.
Bibkwintet verenigt de openbare bibliotheken van Hove, Edegem, Kontich, Lint, Boechout en Mortsel in een intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid. Zij vormen de interlokale vereniging Bibkwintet. Via Bibkwintet werken de gemeenten structureel samen op vlak van aanbod, dienstverlening en activiteiten. Bibkwintet zet in op leesbevordering, cultuureducatie, samenwerking met scholen, collectiebeleid en mediawijsheid. Via Bibkwintet streven de bibliotheken naar meer efficiëntie en kwaliteit in hun werking. Bibkwintet experimenteert met nieuwe vormen van bibliotheekwerking die inspelen op de hedendaagse maatschappelijke noden. Om volledig in overeenstemming te zijn met de huidige regelgeving was het nodig om de bestaande beheersovereenkomst van Bibkwintet aan te passen. Tevens was er nood aan een huishoudelijk reglement waarin de afspraken om geldig te vergaderen werden opgenomen.
De raad keurt de aangepaste statuten van de interlokale vereniging Bibkwintet goed.
De raad keurt het huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging Bibkwintet goed.