Terug
Gepubliceerd op 23/04/2021

2020_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Sien Pillot: Klachtenbehandeling en de rapportering hiervan

gemeenteraad
ma 17/02/2020 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Birre Timmermans, tweede schepen; Sofie De Leeuw, derde schepen/ontslagnemend schepen; Lawrence Vancraeyenest, vierde schepen/derde schepen; Albert Follens, vijfde schepen/vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Peter Verstraeten, raadslid; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Goedele Van der Spiegel, raadslid; René Janssens, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Ellen Stevens, raadslid; Joost Goris, raadslid; Guido Wallebroek, raadslid; Cedric Guisson, raadslid; Julien Delarbre, raadslid; Adrian De Weerdt, raadslid; Ellen Van Assche, raadslid; Ann De Cleyn, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Gitte Gijs, raadslid; Katleen De Prins, algemeen directeur

Verontschuldigd

Goedele Vandewalle, raadslid

Secretaris

Katleen De Prins, algemeen directeur

Voorzitter

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad
2020_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Sien Pillot: Klachtenbehandeling en de rapportering hiervan 2020_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Sien Pillot: Klachtenbehandeling en de rapportering hiervan

Motivering

Indiener(s)

Sien Pillot

Gericht aan

Koen Metsu

Tijdstip van indienen

wo 12/02/2020 - 17:29

Toelichting

Argumentatie
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat alle lokale besturen een systeem voor klachtenbehandeling moeten organiseren. Een geheel nieuwe vereiste is dat het lokaal bestuur daarover voortaan ook jaarlijks moet rapporteren aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Om zo het lokaal klachtenbeeld een meer publiek karakter te geven. 

Lokale besturen kunnen in het verlengde hiervan ook een lokale ombudsdienst oprichten, al dan niet via een eigen onafhankelijk ombudspersoon in eigen huis, via een intercommunale of door aan te kloppen bij de lokale kamer van de Vlaamse ombudsman.
Bij de laatste optie zijn de besturen 3 jaar gratis aangesloten daarna volgt na evaluatie een prijsmodel.
Wij volgen de VVSG in hun mening dat een ombudsdienst een weg kan zijn om burgers de kans te geven om na de eerste klachtenbehandeling door de gemeente de klacht nog eens extra te bekijken en waar mogelijk te onderhandelen. 
Wij zien hier tevens een kans om op ook op hoger niveau, regio of provincie,... een beeld te krijgen van deze klachten en de onvrede bij burgers samen op te lossen. 

Vragen
Op welke manier en welke termijn zal de gemeenteraad en de raad maatschappelijk welzijn gerapporteerd worden over de klachten in de gemeente?

Is dit bestuur bereid om samen te werken met een ombudsdienst?