Terug
Gepubliceerd op 23/04/2021

2020_GR_00016 - verkeer - afspraken rond administratieve takelingen op grondgebied van de politiezone HEKLA - goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/02/2020 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Birre Timmermans, tweede schepen; Sofie De Leeuw, derde schepen/ontslagnemend schepen; Lawrence Vancraeyenest, vierde schepen/derde schepen; Albert Follens, vijfde schepen/vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Peter Verstraeten, raadslid; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Goedele Van der Spiegel, raadslid; René Janssens, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Ellen Stevens, raadslid; Joost Goris, raadslid; Guido Wallebroek, raadslid; Cedric Guisson, raadslid; Julien Delarbre, raadslid; Adrian De Weerdt, raadslid; Ellen Van Assche, raadslid; Ann De Cleyn, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Gitte Gijs, raadslid; Katleen De Prins, algemeen directeur

Verontschuldigd

Goedele Vandewalle, raadslid

Secretaris

Katleen De Prins, algemeen directeur

Voorzitter

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00016 - verkeer - afspraken rond administratieve takelingen op grondgebied van de politiezone HEKLA - goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Birre Timmermans, Sofie De Leeuw, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ellen Van Assche, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Katleen De Prins
Stemmen voor 26
Birre Timmermans, Goedele Van der Spiegel, Jeroen Van Laer, Koen Metsu, Koen Michiels, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Albert Follens, Ellen Stevens, Ellen Van Assche, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Adrian De Weerdt, Lawrence Vancraeyenest, Julien Delarbre, René Janssens, Bart Breugelmans, Sien Pillot, Cynthia Govers, Ann De Cleyn, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Philippe Muyters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00016 - verkeer - afspraken rond administratieve takelingen op grondgebied van de politiezone HEKLA - goedkeuring 2020_GR_00016 - verkeer - afspraken rond administratieve takelingen op grondgebied van de politiezone HEKLA - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In dit besluit worden de richtlijnen en modaliteiten rond administratieve takelingen beschreven.

Dit besluit is van toepassing:
- voor administratieve takelingen ingevolge de plaatsing van verkeersbord E1 door of op vraag van particulieren na betaling en goedkeuring;
- op het grondgebied van de politiezone HEKLA (zijnde de gemeenten Hove, Edegem, Kontich, Lint en Aartselaar)

Bij oproep zal steeds alles in het werk gesteld worden om de eigenaar van het voertuig in overtreding op te sporen en te contacteren. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen zal worden overgegaan worden tot takeling nadat werd nagegaan of de signalisatie tijdig (24 uur op voorhand) en reglementair geplaatst werd.

Enkel indien uit onderzoek blijkt dat het voertuig er reeds stond voor de plaatsing van het bord E1 en het voertuig nadien niet meer verplaatst werd, zullen de kosten voor de takeling ten laste van de desbetreffende gemeente vallen. Om deze reden is het ook belangrijk dat er bij de aanvraag in het Eagle be-systeem wordt opgelegd om bewijsstukken (foto's) van op het moment van plaatsing bij te voegen.
De desbetreffende gemeente zal dan als opdrachtgever doorgeven worden aan de takelfirma. De politie zal telkens een bestuurlijke akte opstellen en overmaken aan de financiële dienst van de gemeente in kwestie, zodat die op hun beurt tot betaling van de factuur kunnen overgaan.

In alle andere gevallen zullen de takelkosten op de overtreder verhaald worden.

Juridische grond

Koninklijk besluit van 1 december 1975
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Artikel 4.4 in het K.B. van 1 december 1975
Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.

Aanleiding en context

In 2020 starten de HEKLA gemeenten met het software programma EAGLE be van Merkator om op deze manier de aanvragen voor innames van het openbaar domein digitaal te behandelen en goed te keuren.
De vijf gemeenten bereikten een concensus inzake het onderscheid tussen verschillende types van innames en de aanvraagtermijnen om op deze manier uniformiteit binnen de zone zo veel mogelijk te bewaren.
Deze gelijkgestemdheid is zeer belangrijk om een vlotte en transparante werking binnen de zone te vrijwaren.

Het plaatsen van een tijdelijk parkeerverbod zal dus ook via het systeem dienen aangevraagd  te worden.

Politie HEKLA is sterk vragende partij naar een éénvormig standpunt inzake het takelbeleid zodat de bevoegde personen volgens duidelijke richtlijnen kunnen handelen.
Vermits de aanvrager een retributie betaalt voor het parkeerverbod, wordt hieraan ook de vraag naar handhaving gekoppeld. Dit om te vermijden dat de burger betaalt voor een inname van de openbare weg, maar de overheid (gemeente/politie) dit niet afdwingt door gebrek aan daadwerkelijke actie bij overtreding. Indien er hierrond geen afspraken gemaakt worden, kan er geen zekerheid geboden worden over voldoende ruimte voor bijvoorbeeld verhuiswagen, container,...

Op dit ogenblik is er geen duidelijk reglement in de politiezone met betrekking tot bestuurlijke takelingen.

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0003 dlb0004

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p><span style="text-decoration: underline;">Artikel 40 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur</span> <br />De raad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.</p>
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
<p><span style="text-decoration: underline;">Artikel 40 &sect;3 van het decreet lokaal bestuur</span><br />De raad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de nota rond administratieve takelingen goed en gaat akkoord met het dragen van de takelkosten indien deze niet verhaald kunnen worden op de overtreder en er een bestuurlijke akte werd overgemaakt.