In dit besluit worden de richtlijnen en modaliteiten rond administratieve takelingen beschreven.
Dit besluit is van toepassing:
- voor administratieve takelingen ingevolge de plaatsing van verkeersbord E1 door of op vraag van particulieren na betaling en goedkeuring;
- op het grondgebied van de politiezone HEKLA (zijnde de gemeenten Hove, Edegem, Kontich, Lint en Aartselaar)
Bij oproep zal steeds alles in het werk gesteld worden om de eigenaar van het voertuig in overtreding op te sporen en te contacteren. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen zal worden overgegaan worden tot takeling nadat werd nagegaan of de signalisatie tijdig (24 uur op voorhand) en reglementair geplaatst werd.
Enkel indien uit onderzoek blijkt dat het voertuig er reeds stond voor de plaatsing van het bord E1 en het voertuig nadien niet meer verplaatst werd, zullen de kosten voor de takeling ten laste van de desbetreffende gemeente vallen. Om deze reden is het ook belangrijk dat er bij de aanvraag in het Eagle be-systeem wordt opgelegd om bewijsstukken (foto's) van op het moment van plaatsing bij te voegen.
De desbetreffende gemeente zal dan als opdrachtgever doorgeven worden aan de takelfirma. De politie zal telkens een bestuurlijke akte opstellen en overmaken aan de financiële dienst van de gemeente in kwestie, zodat die op hun beurt tot betaling van de factuur kunnen overgaan.
In alle andere gevallen zullen de takelkosten op de overtreder verhaald worden.
Koninklijk besluit van 1 december 1975
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 4.4 in het K.B. van 1 december 1975
Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.
Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.
Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.
In 2020 starten de HEKLA gemeenten met het software programma EAGLE be van Merkator om op deze manier de aanvragen voor innames van het openbaar domein digitaal te behandelen en goed te keuren.
De vijf gemeenten bereikten een concensus inzake het onderscheid tussen verschillende types van innames en de aanvraagtermijnen om op deze manier uniformiteit binnen de zone zo veel mogelijk te bewaren.
Deze gelijkgestemdheid is zeer belangrijk om een vlotte en transparante werking binnen de zone te vrijwaren.
Het plaatsen van een tijdelijk parkeerverbod zal dus ook via het systeem dienen aangevraagd te worden.
Politie HEKLA is sterk vragende partij naar een éénvormig standpunt inzake het takelbeleid zodat de bevoegde personen volgens duidelijke richtlijnen kunnen handelen.
Vermits de aanvrager een retributie betaalt voor het parkeerverbod, wordt hieraan ook de vraag naar handhaving gekoppeld. Dit om te vermijden dat de burger betaalt voor een inname van de openbare weg, maar de overheid (gemeente/politie) dit niet afdwingt door gebrek aan daadwerkelijke actie bij overtreding. Indien er hierrond geen afspraken gemaakt worden, kan er geen zekerheid geboden worden over voldoende ruimte voor bijvoorbeeld verhuiswagen, container,...
Op dit ogenblik is er geen duidelijk reglement in de politiezone met betrekking tot bestuurlijke takelingen.
De raad keurt de nota rond administratieve takelingen goed en gaat akkoord met het dragen van de takelkosten indien deze niet verhaald kunnen worden op de overtreder en er een bestuurlijke akte werd overgemaakt.