De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare zitting van 23 november 2020 goed.
In de plaats van een materiële steun in de vorm van bemand leerlingenvervoer, beslist het bestuur om over te schakelen naar:
- enveloppefinanciering voor het leerlingenvervoer. Dit geeft de scholen meer autonomie om eigen keuzes te maken.
Per school wordt een enveloppe samengesteld die bestaat uit 1/3e van het bedrag van de maximumfactuur die voor elke school geldt. Concreet betekent dit anno 2020 15 euro per kleuter en 30 euro per leerling van de lagere school. Elke school heeft meer keuzevrijheid omdat ze dit geld ook kan gebruiken voor uitstappen buiten de gemeente. Ze is immers niet meer gebonden door de beperkingen qua afstand die de schoolbus wel had. Het lokaal bestuur heeft in de loop van de zomer een marktbevraging georganiseerd waarbij zij optrad als opdrachtencentrale. Op die manier konden interessantere prijzen verkregen worden dan in het geval dat elke school op zich de markt moest verkennen. Daarnaast heeft het lokaal bestuur de scholen toegeleid naar het systeem van cultuurKuur: door de erkenning van de gemeentelijke bibliotheek, huis Hellemans, de Bioklas als culturele bestemming, kunnen scholen gratis gebruik maken van het openbaar vervoer zolang ze buiten de spitsuren blijven (https://www.cultuurkuur.be/faq/hoe-word-ik-een-culturele-bestemming).
- De samenwerking met de cluster Mens&Ontwikkeling waarvan het OCMW deel uitmaakt wordt vernieuwd. Deze nieuwe cluster in de eengemaakte organisatie wil kansen en ondersteuning op maat creëren, met speciale aandacht voor diegene die het meest nodig hebben zodat zij zich kunnen ontwikkelen, elk op hun eigen manier en volgens hun eigen ritme zodat zij op de duur op eigen benen kunnen staan. Hiervoor maakt de gemeente een enveloppe aan van 5.200 euro per jaar. Dit is extra geld dat primordiaal bedoeld is voor kinderarmoedebestrijding. Dit schooljaar wordt een project opgezet rond onbetaalde schoolfacturen in samenwerking met SOS Schulden op School. Via drie workshops van deze organisatie werken alle scholen samen een kostenbeheersend schoolkostenbeleid uit zodat de schoolparticipatie van alle kinderen gemaximaliseerd wordt en met ouders met financiële moeilijkheden een menselijke aanpak rond afbetaling van achterstallige facturen wordt afgesproken zonder inschakeling van incassobureaus.
Decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 juli 1991 houdende bepaling van de begrippen gezondheidstoezicht en sociale voordelen
Besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs, hoofdstuk II.
Het decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau definieert het flankerend onderwijsbeleid. Het is het geheel van acties van een lokale overheid om vertrekkend vanuit de lokale situatie en aanvullend bij het Vlaamse onderwijsbeleid, een onderwijsbeleid te ontwikkelen in samenwerking met de lokale actoren.
Vaak richt een gemeente ook zelf (basis)onderwijs in - zie de gemeentelijke basisschool Andreas Vesalius- maar daarnaast kan een gemeente nog andere initiatieven nemen. Het flankerend onderwijsbeleid ligt in het verlengde van het Vlaams onderwijsbeleid en zou het moeten kunnen versterken. Door samenwerking tussen alle onderwijsactoren op lokaal vlak te stimuleren, creëert een flankerend onderwijsbeleid extra mogelijkheden voor het lokaal onderwijsgebeuren. Via een flankerend onderwijsbeleid kan een gemeente inspelen op de toename aan maatschappelijke uitdagingen zoals kansarmoede, taalachterstand, schooluitval, ...Met uitzondering van een beperkt aantal verplichte opdrachten, bepaalt een gemeente autonoom hoe ver ze gaat in het voeren van een flankerend onderwijsbeleid.
Het gemeentebestuur van Edegem heeft door de jaren heen een traditie ontwikkeld om de lokale basisscholen te ondersteunen via diverse vormen van directe en indirecte dienstverlening.
Het lokaal bestuur zette tot het einde van het schooljaar 2019-2020 eigen rollend materieel met chauffeur in voor het leerlingenvervoer van de basisscholen van Edegem.
In het kader van het globale besparingsplan bepaalde het bestuur dat leerlingenvervoer geen kerntaak van het lokaal bestuur is.
De raad keurt het reglement voor de toelage voor leerlingenvervoer aan de Edegemse basisscholen goed.
De structuur van doelstellingen, actieplannen en acties ondergaat bij de huidige aanpassing van het meerjarenplan geen wijzigingen. Om de ontvangst- en uitgavenkredieten te laten aansluiten bij de realiteit is wel een cijfermatige wijziging van het oorspronkelijke budget noodzakelijk.
Bij de opmaak van het meerjarenplan werden een aantal belangrijke uitgangspunten gedefinieerd die bepalend zijn voor de financiële uitwerking van de beleidsdoelstellingen, en die ook nu blijven gelden:
1) De opcentiemen op de onroerende voorheffing en de aanvullende personenbelasting worden niet verhoogd;
2) In de eerste plaats wordt er bezuinigd op de eigen uitgaven en werkingsmiddelen;
3) Investeren mag niet leiden tot een verhoogde schuldenlast of een verhoging van de lasten voor inwoners
Wat betreft de uitgangspunten op het vlak van stijging van uitgaven en ontvangsten verwijzen we naar de toelichting van de grondslagen en assumpties in de bundel van het strategisch meerjarenplan.Bovendien worden de concrete resultaten van de ingrepen meer en meer tot uiting in de cijfers. de verdere uitrol van het sociaal plan zorgt hierbij nog voor een lichte vertekening van het langetermijneffect.
Ook covid-19 heeft er voor gezorgd dat er aanpassingen nodig waren aan de gebudgetteerde ontvangsten- en uitgavenstromen door de verwerking van minderontvangsten, gecombineerd met extra uitgaven, al dan niet deels gecompenseerd door subsidie-ontvangsten. In het nieuwe plan wordt tevens al een aanzienlijke provisie van 1 miljoen euro aangelegd voor de te verwachten fiscale minderontvangsten in de jaren 2021 en 2022.
Artikel 249 van het decreet lokaal bestuur
§ 1. De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn het meerjarenplan, de aanpassingen van het meer-jarenplan en de jaarrekening. De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen een geïntegreerd geheel. § 2. Elk ontwerp van beleidsrapport wordt op zijn minst veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd. Vanaf het ogenblik dat het ontwerp van het beleidsrapport bezorgd is aan de raadsleden, wordt aan hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking gesteld. § 3. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn. De gemeenteraad kan het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn niet goedkeuren als dat de financiële belangen van de gemeente bedreigt. In dat geval vervalt de eventuele vaststelling van het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de gemeenteraad. § 4. Elke raad stemt telkens over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport. In afwijking daarvan kan elk raadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de betrokken raad pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming. Als deze afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.
Artikel 254 vanhet decreet lokaal bestuur
Voor het einde van het jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een meerjarenplan vastgesteld. Dat meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
Het meerjarenplan start in het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen en loopt af op het einde van het jaar na de daaropvolgende gemeenteraadsverkiezingen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010, aangepast bij besluit van 23 november 2012
Dit besluit regelt de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Ministerieel besluit van 1 oktober 2010, gewijzigd bij ministerieel besluit van 26 november 2012
Dit besluit stelt de modellen en de nadere voorschriften vast van de beleidsrapporten, alsook de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de OCMW’s.
Omzendbrief KB/ABB 2020/3
Deze omzendbrief regelt de opmaak van de strategische meerjarenplannen.
Het meerjarenplan geeft een inzicht in de wijze waarop het bestuur de strategie wenst te realiseren in de komende zes jaar van de beleidscyclus. Daarvoor worden beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties geformuleerd die inzicht geven in wat onze organisatie wil bereiken en hoe ze dat gaat doen.
Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 maken de gemeente en haar OCMW geïntegreerde beleidsrapporten. Dit meerjarenplan heeft dus betrekking op zowel de gemeente als de OCMW. Er wordt voortaan geen gemeentelijke bijdragen aan het OCMW meer berekend in de beleidsrapporten. Beide besturen moeten het eens zijn over de te bereiken doelstellingen en de financiële haalbaarheid van hun gezamenlijk beleid.
Het nu voorliggend plan is een wijziging van het in maart 2020 goedgekeurde document.
De raad keurt het aangepast meerjarenplan 2020-2025 voor de gemeente Edegem én het geconsolideerde meerjarenplan 2020-2025 goed. Dit financieel meerjarenplan wordt gekenmerkt door volgende kerncijfers per 31 december 2025:
* Beschikbaar budgettair resultaat = 2 541 614 EUR
* Autofinancieringsmarge = 3 236 242 EUR
* Geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat = 4 017 435 EUR
* Geconsolideerde autofinancieringsmarge = 3 304 894 EUR
De jaarrekening omvat een beleidsnota, een financiële nota en een samenvatting van de algemene rekeningen.
De beleidsnota geeft het beleid weer dat het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het financiële boekjaar heeft gevoerd. De beleidsnota omvat een toelichting over de financiële toestand van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en verwoordt de aansluiting met de financiële nota.
De financiële nota bevat minstens de exploitatierekening, de investeringsrekening en de liquiditeitenrekening.
De samenvatting van de algemene rekeningen omvat de balans en de staat van opbrengsten en kosten.
Omdat gemeente en OCMW in 2019 nog niet onder BBC-2020 werkten dient de gemeenteraad de vaststellig door de OCMW-raad van de jaarrekening van 2019 nog in een aparte beslissing goed te keuren.
Artikel 249 §1 van het decreet lokaal bestuur
De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening.
De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen een geïntegreerd geheel.
De raad keurt de vaststelling door de OCMW-raad van de jaarrekening 2019 van het OCMW goed.
De vaststelling van de politietoelage en de brandweertoelage dient ieder jaar te gebeuren door de gemeenteraad.
Omzendbrief BB 2015/02 van 10 juni 2015 betreffende de budgetten en de bijhorende meerjarenplannen van de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van het Vlaamse Gewest
De gemeentelijke dotatie van elke gemeente wordt niet alleen ingeschreven in de gemeentebegroting, maar ook vastgesteld in een afzonderlijk gemeenteraadsbesluit.
Ministeriële omzendbrief van 18 juli 2016 betreffende de onderrichtingen voor de opmaak van de begroting van de hulpverleningszones
De minister raadt sterk aan om de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningszone voor te leggen aan de gemeenteraad van elke gemeente van de zone.
De raad keurt de bijdrage van 2 996 289 EUR van de gemeente Edegem aan de politiezone HEKLA voor het dienstjaar 2021 goed.
De raad keurt de bruto-werkingstoelage van 785 510 EUR en een investeringstoelage van 261 446 EUR van de gemeente Edegem aan de hulpverleningzone Rand voor het dienstjaar 2021 goed.
De coronamaatregelen hebben een grote impact op de financiële toestand van het AGB Edegem.
Hierdoor kunnen we een corona toelage toekennen.
Artikel 240 §1 decreet lokaal bestuur
Het autonoom gemeentebedrijf kan leningen aangaan en giften of toelagen ontvangen binnen de grenzen, vastgesteld in de statuten en de beheersovereenkomst.
De raad keurt een corona toelage van 15 700 EUR goed voor het AGB Edegem.
De kazerne wordt ter beschikking gesteld om er gebruik van te maken als brandweerpost van de Brandweer Zone Rand.
Het appartement nr 37 en 39 alsook het magazijn wordt ter beschikking gesteld om er gebruik van te maken door de Brandweer Zone Rand.
De gebruiksovereenkomst wordt afgesloten voor de duur van de gemeentelijke legislatuur en gaat in op 01 januari 2020 en eindigt op 31 december 2024. Ze is telkens verlengbaar voor een duur van de opeenvolgende gemeentelijke legislaturen onder dezelfde voorwaarden. De verlenging van de gebruiksovereenkomst zal automatisch gebeuren indien de gebruiksovereenkomst niet wordt opgezegd en indien de gemeente deel blijft uitmaken van de zone.
De bedragen, zoals hieronder vermeld, van de gebruiksovereenkomst die overeengekomen werd en bepaald werd in de zonerand van 28 juni 2019 worden niet geïndexeerd:
De gemeente stelt het gebouw waarin de brandweerkazerne gehuisvest is, gelegen in de Zomerlei 37, 2650 Edegem ter beschikking van de Brandweer Zone Rand..
De raad keurt de gebruiksovereenkomst voor de huur van de brandweerkazerne, de bijhorende appartementen nr 37 en 39 alsook de huur van het magazijn door de Brandweer Zone Rand goed.
We ontvangen van Agentschap Binnenlands Bestuur een omzendbrief met de mededeling dat het tarief van de vergoeding ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten zal wijzigen vanaf 1 januari 2021.
Vanaf 1 januari 2020 worden, op 1 januari van elk jaar, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen ven de gezondheidsindex volgens volgende formule: nieuw tarief= (basistarief x nieuwe index) / basisindex.
De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2018 en de nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand september die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de vergoedingen.
De verkregen resultaten worden naar de hogere tien eurocent afgerond.
Artikel 2 van de wet van 14 maart 1968
De gemeenten worden gemachtigd de retributies te innen welke zijn bestemd tot dekking van hun administratieve kosten telkens als zij de verblijfsvergunningen van een vreemdeling afleveren, vernieuwen, verlengen of vervangen. Die retributies zijn gelijk aan die welke van Belgische onderdanen wordt gevorderd voor het afleveren van identiteitskaarten.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit decreet regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de gemeentebelastingen.
Wet van 18 juni 2018
Houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, waarbij de bevoegdheid inzak verandering van voornamen wordt overgedragen aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en de voorwaarden ervan worden geregeld.
Op 26 oktober 2020 werd het belastingreglement op het afgeven van administratieve stukken in de sector publieke dienstverlening tot en met 31 december 2025 goedgekeurd.
Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, meest recent gewijzigd door het ministerieel besluit van 28 oktober 2019, legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2021 van toepassing zullen worden voor de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en -documenten die in het besluit worden opgesomd.
De raad keurt een belasting gevestigd op het afleveren van administratieve stukken in de sector publieke dienstverlening voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 goed als volgt:
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk wordt afgeleverd.
§1 Identiteitskaarten:
* 20,30 EUR voor een electronische identiteitskaart voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten zonder biometrie afgeleverd aan vreemde onderdanen;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 16,30 EUR
Gemeentelijke belasting : 4,00 EUR
* 20,80 EUR voor biometrische kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 16,80 EUR
Gemeentelijke belasting : 4,00 EUR
* 124,60 EUR voor de afgifte van een electronische identiteitskaart voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten aan vreemde onderdanen volgens spoed procedure, inclusief kosten federale overheid en/of transport;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 99,60 EUR
Gemeentelijke belasting : 25,00 EUR
* 156,10 EUR voor de afgifte van een electronische identiteitskaart volgens spoed procedure voor Belgen op te halen in Brussel inclusief kosten federale overheid;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 131,10 EUR
Gemeentelijke belasting : 25,00 EUR
§2 KIDS EID jonger dan 12 jaar:
* 7,70 EUR voor de afgifte van electronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (KIDS EID) inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 6,60 EUR
Gemeentelijke belasting : 1,10 EUR
* 114,90 EUR voor afgifte van electronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (KIDS EID) volgens spoed procedure, inclusief kosten federale overheid en/of transport;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 89,90 EUR
Gemeentelijke belasting : 25,00 EUR
* 146,40 EUR voor de afgifte van een electronische identiteitskaart volgns spoed procedure voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (KIDS EID) op te halen in Brussel inclusief kosten federale overheid;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 121,40 EUR
Gemeentelijke belasting : 25,00 EUR
§3 Kinderidentiteitsbewijs vreemdelingen jonger dan 12 jaar:
* 2,00 EUR voor de afgifte van een kinderidentiteitsbewijs afgeleverd aan vreemdelingen inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 0,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 2,00 EUR
§4 Papieren vreemdelingenkaart (immatriculatieattest model A):
* 2,00 EUR voor de afgifte van een immatriculatieattest inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 0,80 EUR
Gemeentelijke belasting : 1,20 EUR
§5 Reispassen:
* 75,00 EUR voor afgifte van een reispas boven 18 jaar, inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 65,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 10,00 EUR
* 40,00 EUR voor afgifte aan een reispas jonger dan 18 jaar, inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 35,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 5,00 EUR
* 280,00 EUR voor afgifte van een reispas boven 18 jaar met spoed, inclusief kosten federale overheid en/of transport, of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 240,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 40,00 EUR
* 230,00 EUR voor afgifte van een reispas jonger dan 18 jaar met spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport,of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 210,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 20,00 EUR
* 340,00 EUR voor afgifte van een reispas boven 18 jaar met superspoed, inclusief kosten federale overheid en/of transport, of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 300,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 40,00 EUR
* 290,00 EUR voor afgifte van een reispas jonger dan 18 jaar met superspoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport,of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 270,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 20,00 EUR
* 81,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen boven 18 jaar; inclusief kosten federale overheid
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 61,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 20,00 EUR
* 51,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar; inclusief kosten federale overheid
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 41,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 10,00 EUR
* 270,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen boven 18 jaar met spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 230,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 40,00 EUR
* 230,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar met spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 210,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 20,00 EUR
* 330,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen en staatlozen boven 18 jaar met super spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 290,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 40,00 EUR
* 290,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar met super spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 270,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 20,00 EUR
§6 Rijbewijzen:
Het tarief is vastgesteld als volgt voor een internationaal rijbewijs:
* 21,00 EUR voor de afgifte van een origineel rijbewijs;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 16,00 EUR
Gemeentelijke aandeel : 5,00 EUR
Het tarief is vastgesteld als volgt voor een bankkaartmodel rijbewijs:
* 25,00 EUR voor de afgifte van een elektronisch bankkaartmodel rijbewijs;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 20,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 5,00 EUR
* 25,00 EUR voor de afgifte van een voorlopig elektronisch bankkaartmodel rijbewijs.
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 20,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 5,00 EUR
* 11 EUR goed voor het afleveren van een activatiecode voor een niet-inwoner van Edegem via het lokaal registratiekantoor te Edegem.
* 55 EUR per dossier voor een voornaamswijziging.
* 5,50 EUR per dossier voor een voornaamswijziging voor een transgender.
* gratis voor mensen met vreemde nationaliteit die de Belgische nationaliteit aanvragen en die geen voornaam hebben (voornaamstoevoeging).
De raad heft alle voorgaande raadsbeslissingen houdende belasting op het afgeven van administratieve stukken in de sector publieke dienstverlening door de gemeente vanaf 1 januari 2021 op.
Op 19 oktober 2020 heeft het college beslist dat de ophaling van piekzakken zal wijzigen.
Vanaf 1 januari 2021 zal het aanbieden van extra afval gebeuren met een extra zak. Deze extra huisvuilzakken moeten 2 werkdagen voor de ophaling aangevraagd worden op het gratis telefoonnummer van IGEAN 0800 1 46 46. Ze moeten naast de volledig gevulde huisvuilcontainer voor ophaling worden aangeboden. De extra zak moet geen vuilzak van de gemeente zijn maar moet wel vlot in de container passen. Ook dit huisvuil wordt namelijk gewogen. Na lediging van de ‘normale’ container wordt deze zak in de container geplaatst en wordt deze opnieuw gewogen. De burger betaalt voor deze ophaling maar 1x de ledigingskost, maar ze betalen wel de verwerkingskost voor de totale hoeveelheid afval.
Extra zakken die niet in combinatie met een volle huisvuilcontainer worden aangeboden, zullen niet worden opgehaald.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit decreet regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de gemeentebelasting.
Raadsbesluit van 22 juni 2015
Dit besluit regelt de retributies en modaliteiten voor de selectieve inzameling en verwerking met diftar.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
De minima en maxima tarieven zoals vermeld in bijlage 5.1.4 van het VLAREMA worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de gezondheidsindex.
Op 16 december 2019 werd de contantbelasting op het ophalen van huishoudelijk afval tot 31 december 2025 goedgekeurd.
Een jaarlijkse bijsturing van de retributies is aangewezen om de algemene kostenstijging te volgen en de verhouding inkomsten/kosten in balans te houden.
De piekzakken heten vanaf volgend jaar ‘extra zakken’ en moeten niet langer aangeboden worden in vuilniszakken van de gemeente. De verkoop van de piekzakken stopt, bijgevolg moet het item piekzakken verwijdert worden in het besluit.
De raad keurt het reglement, welke de contantbelasting op het ophalen van afval bepaalt, goed met ingang van 1 januari 2021 en eindigend op 31 december 2025:
Artikel 1
1) een contantbelasting gevestigd op het ophalen van tuinafval, GFT+ en PMD. Ze is verschuldigd bij aflevering van de recipiënten en de zelfklevers door diegene die erom verzoekt.
2) de contantbelasting gevestigd voor de diftarophaling van restafval. Deze is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmakken van een aansluitpunt:
de referentiepersoon van elk gezin als zondanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister;
de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening;
iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die beroep doet op de dienstverlening;
verenigingen, gemeenschapshuizen, kerkfabrieken, openbare en semi-openbare instellingen, enz ... die beroep doen op de dienstverlening.
§1. Zakken voor tuinafval, GFT+ en PMD
De contantbelasting voor afvalzakken wordt als volgt vastgesteld:
- 0,45 EUR per tuinafvalzak van 50 l;
- 0,125 EUR per PMD-zak van 60 l.
Deze contantbelasting bevat de kostprijs van de zakken.
§2. Restafval
§2.1. De contantbelastingen voor de ophaling van restafval door middel van diftarcontainers zijn:
|
40 l |
120 l |
240 l |
1 100 l |
gebruiksrecht per maand/per container |
EUR 0,25 |
EUR 0,90 |
EUR 1,50 |
EUR 7,20 |
ledigingskost per aanbieding |
EUR 0,12 |
EUR 0,30 |
EUR 0,60 |
EUR 3,00 |
Verwerking (per kg) |
EUR 0,25 |
EUR 0,25 |
EUR 0,25 |
EUR 0,25 |
Voor tweede verblijven bedraagt de contantbelasting voor verwerking 0,34 EUR/kg in plaats van 0,25 EUR/kg.
Voor wijken die met ondergrondse containers zullen werken met een volumediftar gelijkgesteld aan 40 liter bedragen de contantbelastingen: 0,25 EUR gebruiksrecht per maand en 1,25 EUR per keer dat er gestort wordt.
De aanrekening van het gebruiksrecht gebeurt maandelijks. Bij een wisseling van container in de loop van de maand, zal het maandelijkse bedrag voor het volume van de initiële contaier aangerekend worden tot het einde van die maand. De volgende maand zal het maandbedrag van het volume van de nieuwe container aangerekend worden.
§2.2 Omruiling container / plaatsen slot
De contantbelasting voor het wisselen van volume na 30 kalenderdagen na de activering van een nieuw aansluiting bedraagt 15 EUR.
De contantbelasting voor het leveren en plaatsen van een kantelslot bedraagt 20 EUR.
De contantbelastingen worden van het voorschot afgehouden onmiddellijk na de uitvoering van deze opdracht.
§3. Zelfklever GFT+ emmer
Indien het GFT+ afval wordt aangeboden in de voorgeschreven emmers, moet elke emmer voorzien zijn van een jaarlijks te hernieuwen zelfklever die ter beschikking gesteld wordt door het college van burgemeester en schepenen.
De jaarlijkse contantbelasting voor de zelfklever wordt vastgesteld op 11,00 EUR per stuk.
Het eenmalig tarief voor de aankoop van een GFT+ emmer wordt vastgesteld op 15,00 EUR per stuk.
Deze contantbelasting is evenwel niet verschuldigd indien het afval dat in de rolcontainer wordt gedeponeerd, op zich reeds verpakt is in de voorgeschreven gemeentelijke zakken voor GFT+.
§4. Grofvuilophaling huis-aan-huis
Voor de huis-aan-huis ophaling van grof vuil worden volgende contantbelasting gevestigd:
1) een vaste kost van 15,00 EUR per ophaling;
2) een verwerkingskost van 0,25 EUR per kilo.
Per ophaling wordt maximaal 2m³ opgehaald.
Artikel 2
Voor het OCMW zijn voor de in artikel 2 vermelde tarieven tegemoetkomingen voorzien voor inwoners van Edegem die genieten van één van volgende uitkeringen:
- het leefloon of de financiële hulp toegekend door het OCMW in toepassing van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie, respectievelijk de wet van 2 april 1965, betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door het OCMW;
- het gewaarborgd inkomen van bejaarden volgens de wet van 1 april 1969, toegekend door de Rijksdienst voor Pensioenen.
De modaliteiten hiervoor worden vastgesteld in overleg met het OCMW.
Artikel 3
De retributies, vermeld in artikel 1, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op vier decimalen.
Bij gebrek aan contante betaling wordt de contantbelasting een kohierbelasting.
De vestiging en de invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure en latere wijzigingen.
De raad heft alle voorgaande raadsbesluiten betreffende de contantbelasting op het huishoudelijk afval op met ingang van 1 januari 2021.
1) In dit reglement zal toegevoegd worden onder artikel 4 dat de inning via een betalingsverzoek zal gebeuren.
2) opruimen en verwijderen van sluikstort:
De gemeente en haar burgers worden regelmatig geconfronteerd met afvalstoffen die worden achtergelaten op niet-reglementaire wijze.
Het is noodzakelijk dat sluikstort zo vlug mogelijk verwijderd wordt, omdat dit past in een algemeen streven naar een nette en leefbare gemeente.
Het verwijderen en verwerken van deze achtergelaten afvalstoffen vergt extra inspanningen van de gemeentelijke diensten en/of het inzetten van een externe firma en gaat gepaard met extra kosten voor de gemeente.
Deze kosten worden berekend en verhaald op de sluikstorter, tegen een louter kostendekkend tarief.
Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) (artikelen 16.1.2., 2° en art 16.6.3, §2);
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet) (artikel 12);
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Het Algemeen Politiereglement van de gemeente van 29 januari 2018 (en latere wijzigingen) dit reglement regelt gemeentelijke administratieve sancties
1) Op 16 december 2019 werd het retributiereglement vaststellen tarieven voor de de uitvoering van werken goedgekeurd voor de periode van 1 januari 2020 tot 31 december 2025.
Op 22 oktober 2020 ontvangt het Lokaal Bestuur van Edegem een mail van de Vlaamse Overheid Agentschap Binnenlands Bestuur dat er geen inningswijze werd opgenomen in het goedgekeurde raadsbesluit van 16 december 2020 in verband met het retributiereglement, geldig tot 31 december 2025, betreffende de tarieven voor de uitvoering van werken en het nieuwe tarief voor de aansluiting IBA op het hydraulische.
2) Op 16 december 2019 werd het retributiereglement op het opruimen en verwijderen van sluikstorting goedgekeurd voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Op 30 september 2020 ontvangt het Lokaal Bestuur van Edegem een mail van de Vlaamse Overheid Agentschap Binnenlands Bestuur met de mededeling dat het reglement op het opruimen en verwijderen van sluikstorting geldig tot en met 31 december 2025 moet aangepast worden.
Op 22 oktober 2020 krijgen we de goedkeuring van de Vlaamse Overheid Binnenlands Agentschap Binnenlands bestuur om het opruimen en verwijderen van sluikstort mee op te nemen in het reglement werken voor derden.
De raad keurt het retributiereglement voor de uitvoering van werken goed voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 als volgt:
Artikel 1
Voor de uitvoering van werken van derden is de retributie verschuldigd door de concessie houdende maatschappij of door de persoon die de uitvoering van de werken aanvraagt.
Voor het opruimen van sluikstort is de retributie verschuldigd door de persoon die de afvalstoffen achtergelaten heeft. De persoon die de opdracht of de toelating gaf of de eigenaar van de afvalstoffen is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.
Voor het opruimen van hondenpoep is de retributie verschuldigd door de begeleider of diegene die voor hem/haar burgerlijk aansprakelijk is.
Artikel 2
1 | herplaatsen van betonstraatstenen 22x11x8 of 22x22x8 cm | ||
1.1 | Omzichtig opbreken van betonstraatstenen of grondwerk, incl fundering en afvoer van afval | 6,60 | EUR/m² |
1.2 | Plaatsen van nieuwe fundering in breekzand (10cm thv voetpad) | 10,50 | EUR/m² |
1.3 | Plaatsen van nieuwe fundering in steenslag (15cm thv oprit) | 15,50 | EUR/m² |
1.4 | (Her)plaatsen van (opgebroken) betonstraatstenen | 24,20 | EUR/m² |
1.5 | Meerprijs voor het leveren van nieuwe betonstraatstenen 22x11x8 (grijs) | 9.80 | EUR/m² |
1.6 | Meerprijs voor het leveren van nieuwe betonstraatstenen 22x22x8 (grijs) | 9,75 | EUR/m² |
1.7 | Meerprijs voor het leveren van nieuwe betonstraatstenen 22x22x8 (rood) | 12,00 | EUR/m² |
1.8 | Meerprijs voor het leveren van nieuwe betonstraatstenen 22x22x8 (zwart) | 12,00 | EUR/m² |
2 | herplaatsen van betontegels 30x30x6 cm (enkel thv voetpad) | ||
2.1 | Omzichtig opbreken van betontegels of grondwerk, incl fundering en afvoer van afval | 6,60 | EUR/m² |
2.2 | Plaatsen van nieuwe fundering in breekzand (10cm thv voetpad) | 10,50 | EUR/m² |
2.3 | (Her)plaatsen van (opgebroken) betontegels | 24,50 | EUR/m² |
2.4 | Meerprijs voor het leveren van nieuwe betontegels 30x30x6 (grijs) | 9,50 | EUR/m² |
3 | Aanpassen of maken nieuwe boordstenen | ||
3.1 | omzichtig opbreken van boordstenen type ID (max breedte 10cm), incl fundering | 6,60 | EUR/m |
3.2 | omzichtig opbreken van boordstenen type IA-IB of IE (min breedte 10cm), incl fundering | 8,80 | EUR/m |
3.3 | aanbrengen nieuwe fundering in mager beton , dikte 10cm + stut (type ID) | 7,50 | EUR/m |
3.4 | aanbrengen nieuwe fundering in mager beton , dikte 15cm + stut (type > ID) | 9,90 | EUR/m |
3.5 | (Her)plaatsen boordstenen type ID ( max breedte 10cm) | 25,30 | EUR/m |
3.6 | (Her)plaatsen boordstenen type IA-IB of IE (min breedte 10cm) | 27,50 | EUR/m |
3.7 | Meerprijs nieuwe boordstenen type ID ( max breedte 10cm) | 4,00 | EUR/m |
3.8 | Meerprijs nieuwe boordstenen type IA-IB of IE (min breedte 10cm) | 9,00 | EUR/m |
4 | Aanpassen of maken nieuwe weggoot in halve betontegels | ||
4.1 | omzichtig opbreken van weggoot, incl fundering | 6,60 | EUR/m |
4.2 | aanbrengen nieuwe fundering in mager beton , dikte 10cm | 7,50 | EUR/m |
4.3 | (Her)plaatsen greppelstenen 30x15x7 cm | 24,20 | EUR/m |
4.4 | Meerprijs nieuwe greppelstenen 30x15x7 (grijs) | 4,00 | EUR/m |
5 | Herstellen KWS-verhardingen (plaatselijke uitvoering) | ||
5.1 | Maken van zaagsnedes in KWS-verharding, diepte 10 cm | 11,00 | EUR/m |
5.2 | Uitbreken KWS-verharding , incl fundering 20cm en afvoer afval | 60,50 | EUR/m² |
5.3 | aanbrengen nieuwe fundering in niet-continue steenslag , dikte 20cm | 60,00 | EUR/m² |
5.4 | Plaatsen van bitumenemulsie thv de naden | 2,75 | EUR/m |
5.5 | Plaatsen van nieuwe KWS-verharding, dikte 5 cm | 33,00 | EUR/m² |
6 | herstellen grasbermen | ||
6.1 | vaste kost ( opp < 25 m²) | 16,50 | |
6.2 | afgraven bermen en aanleggen nieuwe teelaarde, dikte 20cm | 15,00 | EUR/m³ |
6.3 | kost voor inzaaien met gras, incl egaliseren, eggen en rollen ( berekeningsformule VVSG ) | 6,00 | EUR/m² |
7 | Leveren van nieuw bestratingsmateriaal in kleine hoeveelheden ( hoeveelheden < of = 1 m of 1 m² ) | ||
betontegel 30x30x6 cm | 1,50 | EUR/st | |
betonstraatsteen 22x11x8 cm | 0,55 | EUR/st | |
betonstraatsteen 22x22x8 cm | 0,83 | EUR/st | |
boordstenen type ID ( max breedte 10cm) | 12,10 | EUR/st | |
boordstenen type IA-IB of IE (min breedte 10cm) | 14,30 | EUR/st | |
8 | Vaststelling prijzen bij aanrijding gemeentelijk (straat)meubilair | ||
gecoate paal dia 67,3 mm , l = 4,00 m , incl bevestiging met beton in grond | 110,00 | EUR/st | |
Meerprijs voor bevestiging in bestrating | 55,00 | EUR/st | |
verkeersbord met omgeplooide rand, incl bevestigingsmiddelen | 275,00 | EUR/st | |
antiparkeerpaal in hardhout met diamantkop en reflectorbanden, incl bevestiging in grond | 165,00 | EUR/st | |
9 | Afvoeren van afval (oude fundering, stabilsé, beton…) | 47,00 | EUR/m³ |
10 | Aansluiting IBA op het hydraulische net: per installatie | 1 210,00 | EUR/st |
11 | Houthak (op te halen door personeelsleden en scholen) | 11,00 | EUR/m³ |
Artikel 3 opruimen en verwijderen van sluikstort
De retributie wordt als volgt berekend en vastgesteld:
a) Loonkosten van werklieden tijdens het verwijderen van achtergelaten afvalstoffen: 30 EUR/uur/personeelslid en voor administratief personeel voor de opvolging van het verwijderen van de achtergelaten afvalstoffen: 30 EUR/uur/personeelslid
b) lnzetten van een voertuig met chauffeur tijdens het verwijderen van de achtergelaten afvalstoffen: 50 EUR/uur
c) Overslag en verwerken: te bepalen aan de werkelijke kostprijs
d) Verbruikte goederen en/of materiaal: tegen aankoopprijs
e) In geval van verwijdering en/of verwerking door een externe firma op verzoek van de gemeente: aanrekening aan de werkelijke kostprijs volgens de factuur van de externe firma.
Artikel 4 Betalingswijze en termijn
De retributie is verschuldigd na het verstrekken van de dienst en dit op basis van een door het gemeentebestuur toegezonden betalingsverzoek. De retributie dient betaald te worden via overschrijving op de bankrekening van de gemeente binnen de dertig dagen na toezending van het betalingsverzoek.
Bij gebrek aan betaling binnen deze termijn, zal het verschuldigde bedrag worden ingevorderd op basis van artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 of via een procedure bij de burgerlijke rechtbank.
De raad heft alle voorgaande raadsbesluiten in verband met het retributiereglement betreffende de tarieven voor de uitvoering van werken op met ingang van 1 januari 2021.
De raad heft alle voorgaande raadsbesluiten in verband met het retributiereglement betreffende het opruimen en verwijderen van sluikstorting op met ingang van 1 januari 2021
De raad van bestuur van IGEAN heeft op 9 september 2020 beslist dat het asbesthoudend afval per 1 januari 2021 alleen verpakt mag worden aangeleverd in verpakkingen die via het recyclagepark worden verdeeld. Op deze manier wordt het asbest steeds goed verpakt aangeboden in uniforme verpakkingen over alle recyclageparken heen en is er zekerheid dat dit aan alle wettelijke verplichtingen voldoen. Zo is het belangrijk dat de nodige asbestlogo’s vermeld worden en dat de dikte van het verpakkingsmateriaal steeds aan alle minimumeisen voldoet.
Afhankelijk van de grootte en de hoeveelheid van het asbestmateriaal zullen er 2 soorten verpakkingen aangeboden worden:
Om te vermijden dat er onterecht en voor andere doeleinden folies worden afgehaald, besliste de raad van bestuur van IGEAN om een uniforme retributie per verpakking te vragen. De retributie vermijdt misbruiken maar blijft laag genoeg om op het recyclagepark het nodige materiaal aan te kopen. De retributie dekt louter de kosten voor aankoop van de verpakkingen.
De gemeente Edegem is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan voor de exploitatie van het recyclagepark.
Omzendbrief LNE/2008/2 over de inzameling van asbesthoudend afval via de recyclageparken.
De inzameling van asbesthoudend afval via de recyclageparken gebeurt conform de bepalingen van de Omzendbrief LNE/2008/2. Deze Omzendbrief adviseert reeds dat bij de inzameling van asbesthoudend afval stofvorming maximaal dient vermeden te worden. Een nieuwe geactualiseerde Omzendbrief, die in voorbereiding is, voorziet dat asbesthoudend materiaal door bezoekers alleen nog verpakt zal mogen aangeleverd worden op het recyclagepark.
Met ingang van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 legt de gemeenteraad de retributie vast voor de verpakking bestemd voor de inzameling van asbestcement op de recyclageparken.
Artikel 1
De retributie bedraagt 1 euro per verpakking, ongeacht het type en de grootte.
Artikel 2
Het bedrag van de retributie is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van het recyclagepark voor de aanvoer van asbesthoudend afval.
Artikel 3
§1. De gemeentelijke diensten en de diensten van andere lokale openbare instellingen (zoals het OCMW, de politie, de brandweer, de gemeentelijke IVA’s en EVA’s) gevestigd op het grondgebied van de gemeente Edegem worden vrijgesteld van de retributie.
§2. Erkende verenigingen die handelen in het algemeen en gemeentelijk belang waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is op het grondgebied van de gemeente Edegem en die een lokaal in eigendom of in beheer bezitten kunnen tevens vrijgesteld worden van de retributie. Het college van burgemeester en schepenen oordeelt gemotiveerd over deze vrijstelling.
Artikel 4
De betaling gebeurt ter plaatse bij afhaling aan de betaalterminal met betaalkaarten. Bij ontstentenis van betaling kan de toegang tot het recyclagepark geweigerd worden. Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden.
Dit reglement valt onder het algemeen bestuurlijk toezicht zoals bepaald in artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.
Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid.
Om verder uit te groeien tot een duurzame, inclusieve gemeenschap is een update vereist van de bestaande subsidiereglementen. De subsidies ondersteunen maatregelen die energiebesparingen en -efficiëntie opleveren.
Dankzij de update wordt dubbele subsidiëring vermeden. De focus wordt verlegd op inclusieve maatregelen die zowel klimaat, milieu als het (financieel) welzijn van de inwoners ten goede komen.
Algemene voorwaarden
De hemelwaterinstallatie of de infiltratievoorziening waarvoor de premie wordt aangevraagd, dient te voldoen aan volgende algemene voorwaarden:
Raadsbesluit van 28 september 2020
Principiële goedkeuring deelname aan het burgemeestersconvenant 2030
Besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid.
De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
Besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2018 inzake energie.
Er is een laagdrempelig energieloket in de gemeente waar burgers terecht kunnen voor basisinformatie inzake energie.
Ministerieel besluit van 3 april 2017 houdende de toekenning van een subsidie aan het project ‘Wonen in de Zuidrand’.
De Vlaamse minister voor wonen keurt het verlengingsdossier van IVLW Zuidrand goed.
Het lokaal bestuur Edegem maakt werk van CO2-reductie en het behalen van de doelstellingen in het kader van het burgemeestersconvenant 2030. Dat om uit te groeien tot een klimaatbestendige gemeente.
Edegem is sinds september 2019 SDG-gemeente. Het bestuur wil de 17 Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties tegen 2030 behalen. De reglementen zetten onder andere in op volgende vier doelstellingen :
- SDG 10: ongelijkheid verminderen
- SDG 11: duurzame steden en gemeenschappen
- SDG 13: klimaatactie
- SDG 15: leven op het land
De raad heft volgende reglementen op:
De raad keurt het Gemeentelijk subsidiereglement voor regenwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen van 14 december 2020 goed.
Om verder uit te groeien tot een duurzame, inclusieve gemeenschap is een update vereist van de bestaande subsidiereglementen. De subsidies ondersteunen maatregelen die energiebesparingen en -efficiëntie opleveren.
Dankzij de update wordt dubbele subsidiëring vermeden. De focus wordt verlegd op inclusieve maatregelen die zowel klimaat, milieu als het (financieel) welzijn van de inwoners ten goede komen.
Algemene voorwaarden
Raadsbesluit van 28 september 2020
Principiële goedkeuring deelname aan het burgemeestersconvenant 2030
Besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid.
De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
Besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2018 inzake energie.
Er is een laagdrempelig energieloket in de gemeente waar burgers terecht kunnen voor basisinformatie inzake energie.
Ministerieel besluit van 3 april 2017 houdende de toekenning van een subsidie aan het project ‘Wonen in de Zuidrand’.
De Vlaamse minister voor wonen keurt het verlengingsdossier van IVLW Zuidrand goed.
Het lokaal bestuur Edegem maakt werk van CO2-reductie en het behalen van de doelstellingen in het kader van het burgemeestersconvenant 2030. Dat om uit te groeien tot een klimaatbestendige gemeente.
Edegem is sinds september 2019 SDG-gemeente. Het bestuur wil de 17 Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties tegen 2030 behalen. De reglementen zetten onder andere in op volgende vier doelstellingen :
- SDG 10: ongelijkheid verminderen
- SDG 11: duurzame steden en gemeenschappen
- SDG 13: klimaatactie
- SDG 15: leven op het land
De raad heft volgende reglementen op:
De raad keurt het Gemeentelijk subsidiereglement energie- of renovatieaudit van 14 december 2020 goed.
Om verder uit te groeien tot een duurzame, inclusieve gemeenschap is een update vereist van de bestaande subsidiereglementen. De subsidies ondersteunen maatregelen die energiebesparingen en -efficiëntie opleveren. De beschermde afnemer is daarbij een belangrijke belanghebbende.
Dankzij de update wordt dubbele subsidiëring vermeden. De focus wordt verlegd op inclusieve maatregelen die zowel klimaat, milieu als het (financieel) welzijn van de inwoners ten goede komen.
Algemene voorwaarden
Raadsbesluit van 28 september 2020
Principiële goedkeuring deelname aan het burgemeestersconvenant 2030
Besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid.
De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
Besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2018 inzake energie.
Er is een laagdrempelig energieloket in de gemeente waar burgers terecht kunnen voor basisinformatie inzake energie.
Ministerieel besluit van 3 april 2017 houdende de toekenning van een subsidie aan het project ‘Wonen in de Zuidrand’.
De Vlaamse minister voor wonen keurt het verlengingsdossier van IVLW Zuidrand goed.
Het lokaal bestuur Edegem maakt werk van CO2-reductie en het behalen van de doelstellingen in het kader van het burgemeestersconvenant 2030. Dat om uit te groeien tot een klimaatbestendige gemeente.
Edegem is sinds september 2019 SDG-gemeente. Het bestuur wil de 17 Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties tegen 2030 behalen. De reglementen zetten onder andere in op volgende vier doelstellingen :
- SDG 10: ongelijkheid verminderen
- SDG 11: duurzame steden en gemeenschappen
- SDG 13: klimaatactie
- SDG 15: leven op het land
De raad keurt het Gemeentelijk subsidiereglement voor kleine energiebesparende maatregelen van 14 december 2020 goed.
Binnen het traject rond het routeplan 2030 van de vervoerregio, is het doel om tegen 2030 een modal split van 50/50 (auto/alternatieven) te bereiken. Combi- en deelmobiliteit zijn hierbij sleutelwoorden.
Het feit dat het hier om 100% elektrische voertuigen gaat, kadert eveneens in de SDGs.
GreenMobility ziet de uitbreiding voor Edegem in (voorlopig) 2 fasen. Fase 1 zal op korte termijn geïmplementeerd kunnen worden; fase 2 maakt deel uit van een vlootuitbreiding die voorzien is eind 2021. Sportzone Kattenbroek wordt op onze vraag opgenomen als sattelite (beschikbaar punt buiten de zone) in fase 1. Het UZA, alsook het station van Hove kunnen in fase 2 op dezelfde manier opgenomen en bediend worden.
Deze overeenkomst kan op elk moment beëindigd worden met een opzegtermijn van drie maanden na kennisgeving van de andere partij per aangetekend schrijven.
Hoe werkt het?
- Het is een free float- systeem. Dit houdt in dat er geen specifieke stalplaatsen voorzien moeten worden.
Edegem dient geen aanpassingen te doen aan de geldende retributiereglementen inzake parkeren. Indien een blauwe zone wordt opgenomen in één van de fasen, zal de deze door GreenMobility worden aangeduid als een zone waar de voertuigen niet achtergelaten mogen worden.
- De app is de sleutel tot alle voertuigen
- Men kan extra kilometers verdienen als men het voertuig oplaadt; er is een samenwerkingsverband met bleu corner.
- Er wordt gewerkt met streetrunners; waarbij men streeft naar een minimum, maar ook een maximum aantal wagens in een bepaalde regio. Zo vermijdt men te grote concentraties of tekorten.
Artikel 2 van de wet politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk besluit van 16 maart 1968
De gemeenteraad stelt aanvullende reglementen vast over de op het grondgebied van de gemeente gelegen openbare wegen.
Koninklijk besluit van 1 december 1975
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
K.B. van 9 januari 2007
Tot wijziging van het Koninklijk besluit van1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Op 30 september 2020 stelde GreenMobility zich aan onze diensten voor. Zij zien in Edegem een goede partner om hun autodeelsysteem, dat reeds op grondgebied Antwerpen en Mortsel in werking en succesvol is, uit te breiden.
De raad geeft toelating aan GreenMobility NV, Vosstraat 323 te 2100 Deurne om een deelwagensysteem met 100% elektrische wagens op free float basis uit te baten op grondgebeid Edegem. Deze toelating geldt voor zolang de toelating van de steden Antwerpen en Mortsel van toepassing blijft.
De cluster publiek domein stelt voor om de raming te verhogen naar het bedrag van de laagste offerte, zijnde 94 802,90 EUR.
De goedgekeurde raming bedroeg: 82.440,33 EUR inclusief BTW
De laagste offerte bedraagt: 94 802,90 EUR inclusief BTW.
Artikel 42 §1 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
Overheidsopdrachten van werken, leveringen en diensten mogen enkel worden geplaatst bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers, wanneer de goed te keuren uitgave zonder belasting over de toegevoegde waarde, lager is dan de bedragen bepaald door de Koning.
De aanbesteding voor de opdracht “raamcontract voor kleinschalige herstellingen verharding openbaar domein” werd op 26 oktober aanbesteed. De cluster publiek domein heeft aan de negen aannemers van de goedgekeurde lijst een offerte gevraagd, drie aannemers hebben een offerte ingediend. De laagste offerte ligt hoger dan de goedgekeurde raming.
De eerste raming was reeds opgemaakt met verhoogde eenheidsprijzen tov klassieke dossiers (voetpadvernieuwing, wegenisdossier) maar dit was echter onvoldoende. Aangezien de opdracht kleinschalige herstellingen betreft kunnen de aannemers moeilijk rendement halen met de standaard prijzen.
De raad keurt de geactualiseerde raming van 94 802,90 EUR incl. BTW goed.
Vanaf 1 januari 2021 kan de maximale vergoeding voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte van het conformiteitsattest door de burgemeester verhoogd worden naar:
Deze bedragen in EUR worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex november 2019.
De gemeenteraad stelt de vergoeding voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest door de burgemeester vast.
Vlaamse Codex Wonen van 2021 van 17 juli 2020, inzonderheid boek 3 en artikel 3.6.
De Vlaamse Regering stelt het model, de vergoeding voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte en de regels voor de bekendmaking van het conformiteitsattest vast.
Besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, inzonderheid artikel 3.9.
Regelt de maximale vergoeding van het conformiteitsattest.
Ministerieel besluit van 12 december 2019.
Goedkeuring subsidiebelofte aan IVLW Zuidrand 1 voor de periode 2020-2025 door de Vlaamse minister voor Wonen.
Met de aflevering van een conformiteitsattest doet de burgemeester of het agentschap Wonen-Vlaanderen uitspraak over de conformiteit van zelfstandige woningen en kamerwoningen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, die door de Vlaamse Regering nader bepaald werden in de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Een woning of kamerwoning kan vanaf 1 januari 2021 een conformiteitsattest krijgen als ze minder dan 7 gebreken categorie I heeft in het technisch verslag en geen enkel gebrek van categorie II of III vertoont. Een gebrek wordt vanaf 1 januari 2021 in een bepaalde categorie ondergebracht in het technisch verslag afhankelijk van de aard van het individuele gebrek:
De volgende natuurlijke personen kunnen in het kader van een conformiteitsonderzoek vaststellen of een woning voldoet aan de vereisten en normen: de gewestelijk ambtenaar en de personeelsleden die de leidend ambtenaar van het agentschap bij besluit aanwijst; de personen die de burgemeester van de gemeente waar de woning ligt bij besluit aanwijst; de ambtenaren die bij besluit aangewezen zijn als wooninspecteur of als ambtenaar met opsporings-en vaststellingsbevoegdheid.
De Vlaamse Regering stelt de maximale vergoeding voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte van het conformiteitsattest vast.
De raad keurt voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 het retributiereglement conformiteitsattesten als volgt goed:
Artikel 1 - Voorwerp:
Voor een periode aanvang nemend op 1 januari 2021 en eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op de afgifte van een conformiteitsattest door de burgemeester voor zelfstandige woningen en kamerwoningen.
Alle voorgaande retributiereglementen op conformiteitsattesten worden opgeheven van het moment dat dit reglement aanvang neemt.
Artikel 2 - Definities:
§1 Met een conformiteitsattest wordt de conformiteit bevestigd van een zelfstandige woning of kamerwoning met de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen. Het conformiteitsattest doet geen uitspraak over stedenbouwkundige verplichtingen. Conformiteitsattesten worden niet verstrekt voor constructies die niet bestemd zijn voor (permanent) wonen.
§2 Een kamer: de woning waarin één (1) of meer van de volgende voorzieningen ontbreken:
- WC;
- bad of douche;
- kookgelegenheid,
en waarvan de bewoners voor deze voorzieningen afhankelijk zijn van de gemeenschappelijke ruimten in of aansluitend bij het gebouw waarvan de woning deel uitmaakt.
§3 Een kamerwoning: elk gebouw dat bestaat uit één (1) of meer te huur gestelde of verhuurder kamers en gemeenschappelijke ruimtes.
§4 Zelfstandige woning: elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande waarvan de bewoners niet afhankelijk zijn van gemeenschappelijke voorzieningen.
Artikel 3 - Betalingsplichtige:
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van het conformiteitsattest en moet betaald worden bij de aflevering van het conformiteitsattest.
Artikel 4 - Vrijgesteld van retributie:
- De aanvrager van het conformiteitsattest is een erkend sociaal verhuurkantoor;
- De aanvrager van het conformiteitsattest is een erkende sociale huisvestingsmaatschappij.
Artikel 5 - Machtigingen:
De conformiteitsattesten afgeleverd door de burgemeester dienen ondertekend te worden door burgemeester en algemeen directeur.
Het conformiteitsonderzoek kan uitgevoerd worden door de gewestelijk ambtenaar en de personeelsleden die de leidend ambtenaar van het agentschap bij besluit aanwijst; de personen die de burgemeester van de gemeente waar de woning ligt bij besluit aanwijst en de ambtenaren die bij besluit aangewezen zijn als wooninspecteur of als ambtenaar met opsporings- en vaststellingsbevoegdheid.
Artikel 6 - Bedrag:
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld:
De bedragen in EUR, vermeld in het eerste lid, worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex november 2019.
Artikel 7 - Invordering:
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden.
De raad heft alle voorgaande retributiereglementen over conformiteitsattesten met ingang vanaf 1 januari 2021 op.
De voorliggende aanvraag bestaat uit het verkavelen van een stuk grond (fase 2) in 54 loten met wegeniswerken. De tweede fase situeert zich ter hoogte van Jacob de Roorestraat en Minervastraat.
De aanvraag omvat volgende werkzaamheden
Het openbaar domein bestaat in hoofdzaak uit:
De twee toegangswegen worden ingericht als woonerf. De woonerven zijn allemaal tweerichtingsstraten. Alle straten worden uitgevoerd in betonstraatstenen, in twee verschillende grijstinten. Omwille van de robuustheid worden de betonstraatstenen in een ellenboogverband geplaatst. Waar nodig worden de woonerven voorzien van een asverspringing om de snelheid van het verkeer te beperken. Bijkomend wordt er een toegang voorzien naar een buurtparking.
De parkeervakken worden uitgevoerd in een waterdoorlatende betontegel met grasvoegen. Rondom de grondgebonden woningen en appartementen worden onderhoudspaden voorzien in betonstraatsteen. Hier wordt gekozen voor één lichte grijstint en een halfsteensverband.
De fiets- en wandelpaden worden uitgevoerd in uitgewassen beton. Het noord-zuid gerichte hoofdpad heeft een breedte van 3,00 meter. De overige paden hebben een breedte van 2,00 meter. Het grootste deel van deze paden heeft een overmaat in gefundeerd gazon zodat deze ook als brandweg kunnen fungeren.
Het groenconcept voor de woonontwikkeling Minerve bestaat uit groenzones met een natuurlijk karakter in de parkzone en groenzones met een industrieel karakter rondom de woningen.
Het buurtplein wordt ingericht als een groen plein met intensief gemaaide groenzones, en extensief beheerd bloemrijk grasland met bomen en struiken. De oude bovenleiding van AGFA wordt behouden als industrieel relict en gebruikt om schommels aan te bevestigen.
De randen van dit plein worden afgewerkt met groenschermen en bakstenen muren, die een barrière vormen met de straten en parkeervlaktes van de bedrijven in de noordelijke zone, maar toch voldoende perforaties hebben en transparantie verzekeren.
De zitbanken worden geïntegreerd in de noordelijke parkrand. Op het plein wordt een waterelement aangelegd als spelprikkel voor de allerkleinsten en informatief punt waar de waterhuishouding van de site wordt uitgelegd.
Langsheen de wegen aan de zijde van de gebouwen liggen brede plantvakken, de zogenaamde plantenborders. Het substraat van deze borders bestaat uit gerecupereerd puin van de afbraak van de oude loodsen. In de plantvakken worden vaste planten aangeplant (een mix van verschillende types). In de plantvakken worden eveneens heesters en kleinere bomen aangeplant volgens een lineair patroon.
De centrale wadizone is een rustige, en laag dynamische ruimte . Hier wordt het hemelwater verzameld en zoveel mogelijk geïnfiltreerd. Rond deze wadi worden enkele grote bomen aangeplant. Langsheen de noordelijke tuinmuren worden publieke zitbanken voorzien.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de plantenborders die tevens instaan voor de opvang van hemelwater (‘regentuinen’) en de gewone plantenborders. Bij de plantkeuze wordt hier eveneens rekening met gehouden. Deze borders worden aangeplant met belangrijke nectarplanten die veel insecten, vlinders en bijen aantrekken. Voorts zorgen deze voor een kleurrijk straatbeeld.
Aan de toegangszone aan de Jacob de Roorestraat wordt een boomgaard ingeplant. In deze boomgaard worden typische Vlaamse fruitsoorten aangeplant. In de boomgaard wordt énerzijds een grote picknickbank voorzien en anderzijds een informatiekiosk. Deze kiosk is een hoogspanningscabine die aan de buitenzijde wordt voorzien van stickers of schilderingen over het rijke verleden van deze plek.
De zitbanken worden tegen de tuinmuren en grensmuren geplaatst.
Procedureverloop
Procedurestap | Datum |
Ontvangst aanvraag | 3 juli 2020 |
Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs | 28 juli 2020 |
Opening openbaar onderzoek | 6 augustus 2020 |
Afsluiten openbaar onderzoek | 4 september 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 23 november 2020 |
Omgevingsambtenaar | Peter Bonnez en Peter Bonnez |
Datum verslag OA | 23 november 2020 |
Uiterste datum beslissing | 4 januari 2021 |
Bij de verwerking van de uitgebrachte adviezen worden die voorwaarden opgenomen in het besluit, die enkel betrekking hebben op de zaak der wegen en het rooilijnplan.
Externe Adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brandweer Edegem-Lint | 28 juli 2020 | 14 september 2020 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conclusie gunstig | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provinciebestuur van Antwerpen | 28 juli 2020 | 20 september 2020 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conclusie gunstig | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rio-link | 28 juli 2020 | 17 september 2020 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conclusie voorwaardelijk gunstig De voorwaarden in het hierbijgevoegde advies van 17 september 2020 van WATER-LINK moeten strikt opgevolgd worden. Volgende punten dienen in acht genomen te worden:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TELENET | 28 juli 2020 | 31 augustus 2020 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conclusie voorwaardelijk gunstig De voorwaarden in het hierbijgevoegde advies van 31 augustus 2020 van Telenet moeten strikt opgevolgd worden. Deze voorwaarden luiden samengevat als volgt:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PROXIMUS | 28 juli 2020 | 14 augustus 2020 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conclusie voorwaardelijk gunstig De voorwaarden in het hierbijgevoegde advies van 14 augustus 2020 van Proximus moeten strikt opgevolgd worden, namelijk:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fluvius System Operator | 28 juli 2020 | 29 september 2020 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conclusie voorwaardelijk gunstig De voorwaarden en de daaraan verbonden financiële tussenkomsten zijn opgenomen in onderstaande tabel en schematisch aangeduid op het voorontwerp als bijlage. De voorwaarden blijven 6 maanden geldig.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mortsel | 28 juli 2020 | 14 september 2020 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conclusie voorwaardelijk gunstig Hierbij werden volgende voorwaarden voorgesteld: Vanuit leefomgeving wordt volgend advies van 15 september 2020 van de stad Mortsel geformuleerd voor fase 2:
|
Interne Adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | ||||||||||||||||||||||
gemeentelijke dienst openbaar domein | 28 juli 2020 | 21 oktober 2020 | ||||||||||||||||||||||
Conclusie voorwaardelijk gunstig Hierbij werden volgende lasten en voorwaarden voorgesteld: Berekening van de waarborg:
|
Openbaar onderzoek |
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 6 augustus 2020 tot 4 september 2020.
Resultaat:
Digitale bezwaren | Schriftelijke bezwaren | Schriftelijk gebundelde bezwaren | Petitielijjst |
0 | 1 | 1 | 0 |
De verschillende items in de ingediende bezwaarschriften luiden samengevat als volgt:
Als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, en niet over de vergunningsaanvraag.
Het aantal parkeerplaatsen moet in eerste instantie voldoen aan de parkeernormen die in het geldende RUP ‘Agfa Gevaert’ worden opgelegd. Volgens dit RUP bestaan de minimumnormen inzake parkeren als volgt:
Bovenop de bewoners- en bezoekersplaatsen wordt een ruime parking voorzien dat niet alleen het recreatief verkeer van het fort 5, alsook het schoolverkeer ruimschoots zal opvangen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 23 november 2020 om op uiterlijk 30 juni 2021 een ingreep te implementeren om de mobiliteitsdruk in de omgeving te temperen. Dit op de kruising van de Jacob de Roorestraat - Minervastraat met de Ernest Staesstraat - Rogier van der Weydenstraat, waar er zich vandaag niet-functionele verdwijnpalen bevinden en de doorgang op geen enkele wijze wordt gereguleerd. Het mobiliteitseffectenrapport formuleert de maatregelen die nodig zijn om de verzadiging van de reeds bestaande wegen te milderen.
De maatregel volgens de beslissing van het college, houdt in dat de bestaande verdwijnpalen worden verwijderd. Om sluipverkeer te weren, zullen ANPR-camera’s met nummerplaatherkenning worden geïnstalleerd, waarbij bewoners en werknemers in de aangrenzende wijk worden ontheven van de doorgangsrestricties. Deze camera’s zullen de doorgang virtueel knippen tussen 7u30 en 9u00 en 15u00 en 18u00, dit elke dag (ook in het weekend).
Op deze wijze wordt het overschrijden van het maximaal toelaatbare pae per uur vermeden op de momenten waar dit op heden wel het geval is.
Er wordt afdoende geanticipeerd op de vermeende verzwarende mobiliteitsdruk die het project met zich zou meebrengen. De wijk wordt ontlast van sluipverkeer en de leefbaarheid in de omgeving wordt hierdoor verhoogd.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014
Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in arikel 15, oordeelt
dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen vooraleer de bevoegde overheid een beslissing
neemt over de aanvraag.
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur
De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college worden toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de
gemeenteraad voorbehoudt
Op 3 juli 2020 ontvingen wij de aanvraag van de heer Béarelle voor Revive tot een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een stuk grond in 54 loten met wegeniswerken langsheen Jacob de Roorestraat en Minervastraat, kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie A, nrs. 51 R2, 51T2, 51S3, 51X3, 54H3, 54K3, 54L3, 54M3, 58S, 58Z, 58A2 en 58E2.
Omdat het een verkaveling met nieuwe wegenis betreft, is een beslissing van de gemeenteraad over de zaak der wegen vereist alvorens een verkavelingsvergunning kan worden afgeleverd.
Onder 'zaak der wegen' wordt verstaan: het wegtracé en de uitrusting van de weg.
De raad neemt akte van het openbaar onderzoek.
De raad neemt kennis van het aanvraagdossier met bijhorende plannen.
De raad keurt het bijgevoegde rooilijnplan goed.
De raad keurt de zaak der wegen, met name het wegtracé en de opbouw ervan, van de verkaveling gelegen langsheen Jacob de Roorestraat en Minervastraat, kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie A, nrs. 51 R2, 51T2, 51S3, 51X3, 54H3, 54K3, 54L3, 54M3, 58S, 58Z, 58A2 en 58E2 goed,
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020.
Volgens de statuten van de Streekvereniging Zuidrand (art. 6 sectie 2) kan de projectvereniging opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan zes jaar.
De Streekvereniging Zuidrand wil de samenwerking tussen de gemeenten op vlak van cultuur, cultureel en onroerend erfgoed, en toerisme en recreatie verderzetten voor de beleidsperiode 2021-2026. Zij vraagt dan ook een verlenging van de duur van de projectvereniging van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2026.
Op deze manier kan de Streekvereniging Zuidrand de beleidsplannen bovenlokaal cultuur, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed en toerisme verder uitvoeren, in navolging van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de samenwerking binnen deze beleidsdomeinen.
De Streekvereniging Zuidrand legt haar nieuwe statuten voor aan de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten, waarbij de volgende aanpassingen gebeurden t.o.v. de goedgekeurde statuten van mei 2019:
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017:
art 41 4° het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
art 41 5° het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten
Raadsbesluit 19 december 2016: Goedkeuring oprichting Streekvereniging Zuidrand.
Raadsbesluit van 29 april 2019: De raad keurt de aangepaste statuten van de Streekvereniging Zuidrand goed.
Raadsbesluit van 24 juni 2019:
De raad keurt het beleidsplan bovenlokale cultuurwerking goed, à rato van 0,9 euro per inwoner vanaf 2020.
Raadsbesluit
van 24 april 2020:
De raad keurt het beleidsplan cultureel erfgoed goed, à rato van 0,3 euro per inwoner vanaf 2021.
Raadsbesluit
van 25 mei 2020:
De raad keurt het beleidsplan voor de intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst (IOED) goed, à rato van 0,2 euro per inwoner vanaf 2021.
Raadsbesluit
van 28 september 2020:
De raad keurt de toetreding tot het Regionaal Landschap Rivierenland goed.
Raadsbesluit
van 14 december 2020:
De raad keurt het beleidsplan toerisme goed, à rato van 0,35 euro per inwoner vanaf 2021.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel rond de thema’s cultuur, (cultureel en onroerend) erfgoed, toerisme, natuur en landschap.
Zij integreert de werking van de oude samenwerkingsverbanden rond cultuur (Azura), toerisme (de Zuidrand, dat smaakt) en landschap (Landschapspark Zuidrand) en de nieuwe werking rond onroerend erfgoed (IOED Zuidrand) en cultureel erfgoed (Erfgoedcel Zuidrand vanaf 2021).
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s zoals natuur, speelgroen, trage wegen, landbouw, cultuur, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, recreatie en toerisme. De vereniging staat tevens in voor het opbouwen, delen en uitwisselen van kennis en expertise rond de verschillende thema’s.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020.
De raad keurt de verlenging van de projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ goed van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2026.
De raad keurt de aangepaste statuten voor de projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ goed.
De Streekvereniging Zuidrand wil de samenwerking tussen de gemeenten op toerisme en recreatie verderzetten voor de beleidsperiode 2021-2026.
Het beleidsplan toerisme dat voorligt, kwam tot stand na overleg met en input van gemeentelijke, de schepenen voor toerisme, de raad van bestuur en het directiecomité van de Streekvereniging Zuidrand en verenigingen en experts uit het brede toeristische veld.
Het beleidsplan zet 4 strategische doelstellingen voorop:
Met dit beleidsplan wil de Streekvereniging Zuidrand de komende zes jaren een uitgebreide en structurele werking op vlak van toerisme uitbouwen.
Raadsbesluit van 19 december 2016:
Goedkeuring oprichting Streekvereniging Zuidrand.
Raadsbesluit
van 29 april 2019:
De raad keurt de aangepaste statuten van de Streekvereniging Zuidrand goed.
Raadsbesluit
van 24 juni 2019
De raad keurt het beleidsplan bovenlokale cultuurwerking goed, à rato van 0,9 euro per inwoner vanaf 2020.
Raadsbesluit
van 21 april 2020:
De raad keurt het beleidsplan cultureel erfgoed goed, à rato van 0,3 euro per inwoner vanaf 2021.
Raadsbesluit
van 25 mei 2020:
De raad keurt het beleidsplan voor de intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst (IOED) goed, à rato van 0,2 euro per inwoner vanaf 2021.
Raadsbesluit
van 28 september 2020:
De raad keurt de toetreding tot het Regionaal Landschap Rivierenland goed.
Raadsbesluit
van 14 december 2020:
De raad keurt het beleidsplan toerisme goed, à rato van 0,35 euro per inwoner vanaf 2021.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel rond de thema’s cultuur, (cultureel en onroerend) erfgoed, toerisme, natuur en landschap.
Zij integreert de werking van de oude samenwerkingsverbanden rond cultuur (Azura), toerisme (de Zuidrand, dat smaakt) en landschap (Landschapspark Zuidrand) en de nieuwe werking rond onroerend erfgoed (IOED Zuidrand) en cultureel erfgoed (Erfgoedcel Zuidrand vanaf 2021).
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s zoals natuur, speelgroen, trage wegen, landbouw, cultuur, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, recreatie en toerisme. De vereniging staat tevens in voor het opbouwen, delen en uitwisselen van kennis en expertise rond de verschillende thema’s.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020.
De raad keurt het beleidsplan Toerisme 2021-2026 van de Streekvereniging Zuidrand goed.
De raad keurt de bijdrage voor de toeristisch-recreatieve werking van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Streekvereniging Zuidrand goed à rato van 0,35 euro per inwoner voor de periode 2021-2026.
Vorige legislatuur was wijkwerking één van de belangrijke speerpunten. Met de wijkbudgetten en de baravan werd aan de wijkwerking een nieuwe boost gegeven.
Op 22 juni 2020 keurde het schepencollege de toekenning goed van een wijkbudget. In het verslag van het college valt het volgende te lezen:
Het lokaal bestuur Edegem heeft veel sympathie voor de dynamiek die komt uit haar buurten en wijken. Zij tracht initiatieven vanuit de straat, buurt of wijk dan ook te ondersteunen. De ondersteuning via het ter beschikking stellen van een wijkbudget is daar één van. De geijkte stappen uit het reglement werden doorkruist door diverse gebeurtenissen o.a. de verkiezingen en de daaropvolgende opmaak en finalisatie van de strategische meerjarenplanning, de interne reorganisatie en finaliter de Coronacrisis.
Het valt inderdaad op dat sinds de laatste ronde ‘wijkbudgetten’ vorige legislatuur dit hele proces is stil gevallen en geen enkele communicatie gebeurde. Nochtans is het draaiboek gekend.
Op 23 november 2020 keurde het bestuur de privatisering goed van het uitleenmateriaal. Over de baravan werd niet gesproken. De baravan was de vorige legislatuur een zeer gegeerde en zeer gewaardeerde gast op menig buurtfeest.
Vandaar de volgende vragen en discussiepunten:
Gitte Gijs - Vraag naar bijkomende studieplekken voor studenten op aanvullende locaties naast het Bolwerk
Sien Pillot - Kerstverlichting Strijdersstraat, Hovestraat en afgelegen handelszaken
Sien Pillot - Sneeuw en ijzelbestrijding - wie zal hier in de toekomst voor instaan?
Sien Pillot - Uitleendienst - informatie over nieuwe werkwijze en samenwerking met Schoeters - niet iedereen lijkt deze ontvangen te hebben
Jeroen Van Laer - Beschermd statuut open ruimte rond Edegemse Beekvallei - Is er overleg geweest met Kontich over de impact hiervan voor de eventuele realisatie van de Verbindingsweg plus?