De voorliggende aanvraag bestaat uit het verkavelen van een stuk grond (fase 2) in 54 loten met wegeniswerken. De tweede fase situeert zich ter hoogte van Jacob de Roorestraat en Minervastraat.
De aanvraag omvat volgende werkzaamheden
- het aanleggen van circa 5.500 m² verharding (wegen, parkeerzones en paden)
- het aanleggen van plantvakken, groenzones, wadi’s
- het aanplanten van hoogstammige bomen
- het ophogen en afgraven in functie van de wadi’s en de aanleg van infrastructuur
- het aanleggen van nutsvoorzieningen
- het bouwrijp maken van 54 loten voor de bouw van meer- en eengezinswoningen
Het openbaar domein bestaat in hoofdzaak uit:
De twee toegangswegen worden ingericht als woonerf. De woonerven zijn allemaal tweerichtingsstraten. Alle straten worden uitgevoerd in betonstraatstenen, in twee verschillende grijstinten. Omwille van de robuustheid worden de betonstraatstenen in een ellenboogverband geplaatst. Waar nodig worden de woonerven voorzien van een asverspringing om de snelheid van het verkeer te beperken. Bijkomend wordt er een toegang voorzien naar een buurtparking.
De parkeervakken worden uitgevoerd in een waterdoorlatende betontegel met grasvoegen. Rondom de grondgebonden woningen en appartementen worden onderhoudspaden voorzien in betonstraatsteen. Hier wordt gekozen voor één lichte grijstint en een halfsteensverband.
De fiets- en wandelpaden worden uitgevoerd in uitgewassen beton. Het noord-zuid gerichte hoofdpad heeft een breedte van 3,00 meter. De overige paden hebben een breedte van 2,00 meter. Het grootste deel van deze paden heeft een overmaat in gefundeerd gazon zodat deze ook als brandweg kunnen fungeren.
Het groenconcept voor de woonontwikkeling Minerve bestaat uit groenzones met een natuurlijk karakter in de parkzone en groenzones met een industrieel karakter rondom de woningen.
Het buurtplein wordt ingericht als een groen plein met intensief gemaaide groenzones, en extensief beheerd bloemrijk grasland met bomen en struiken. De oude bovenleiding van AGFA wordt behouden als industrieel relict en gebruikt om schommels aan te bevestigen.
De randen van dit plein worden afgewerkt met groenschermen en bakstenen muren, die een barrière vormen met de straten en parkeervlaktes van de bedrijven in de noordelijke zone, maar toch voldoende perforaties hebben en transparantie verzekeren.
De zitbanken worden geïntegreerd in de noordelijke parkrand. Op het plein wordt een waterelement aangelegd als spelprikkel voor de allerkleinsten en informatief punt waar de waterhuishouding van de site wordt uitgelegd.
Langsheen de wegen aan de zijde van de gebouwen liggen brede plantvakken, de zogenaamde plantenborders. Het substraat van deze borders bestaat uit gerecupereerd puin van de afbraak van de oude loodsen. In de plantvakken worden vaste planten aangeplant (een mix van verschillende types). In de plantvakken worden eveneens heesters en kleinere bomen aangeplant volgens een lineair patroon.
De centrale wadizone is een rustige, en laag dynamische ruimte . Hier wordt het hemelwater verzameld en zoveel mogelijk geïnfiltreerd. Rond deze wadi worden enkele grote bomen aangeplant. Langsheen de noordelijke tuinmuren worden publieke zitbanken voorzien.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de plantenborders die tevens instaan voor de opvang van hemelwater (‘regentuinen’) en de gewone plantenborders. Bij de plantkeuze wordt hier eveneens rekening met gehouden. Deze borders worden aangeplant met belangrijke nectarplanten die veel insecten, vlinders en bijen aantrekken. Voorts zorgen deze voor een kleurrijk straatbeeld.
Aan de toegangszone aan de Jacob de Roorestraat wordt een boomgaard ingeplant. In deze boomgaard worden typische Vlaamse fruitsoorten aangeplant. In de boomgaard wordt énerzijds een grote picknickbank voorzien en anderzijds een informatiekiosk. Deze kiosk is een hoogspanningscabine die aan de buitenzijde wordt voorzien van stickers of schilderingen over het rijke verleden van deze plek.
- meubilair en inrichtingselementen.
De zitbanken worden tegen de tuinmuren en grensmuren geplaatst.
Procedureverloop
Procedurestap | Datum |
Ontvangst aanvraag | 3 juli 2020 |
Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs | 28 juli 2020 |
Opening openbaar onderzoek | 6 augustus 2020 |
Afsluiten openbaar onderzoek | 4 september 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 23 november 2020 |
Omgevingsambtenaar | Peter Bonnez en Peter Bonnez |
Datum verslag OA | 23 november 2020 |
Uiterste datum beslissing | 4 januari 2021 |
Bij de verwerking van de uitgebrachte adviezen worden die voorwaarden opgenomen in het besluit, die enkel betrekking hebben op de zaak der wegen en het rooilijnplan.
Externe Adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Brandweer Edegem-Lint | 28 juli 2020 | 14 september 2020 |
Conclusie gunstig |
Provinciebestuur van Antwerpen | 28 juli 2020 | 20 september 2020 |
Conclusie gunstig |
Rio-link | 28 juli 2020 | 17 september 2020 |
Conclusie voorwaardelijk gunstig De voorwaarden in het hierbijgevoegde advies van 17 september 2020 van WATER-LINK moeten strikt opgevolgd worden. Volgende punten dienen in acht genomen te worden: - Er dient toegelicht te worden hoe de vertraagde afvoer gerealiseerd wordt.
- Hou in het ontwerp rekening met:
- De werken moeten worden uitgevoerd volgens standaardbestek 250 en de algemene wijzigingen en aanvullingen van Aquafin aan het standaardbestek 250 of verkavelingsreglement.
- In verband met administratieve bepalingen wordt verwezen naar het verkavelingsreglement van de rioolbeheerder
- Voor aansluiting van de riolering op de bestaande infrastructuur dienen volgende voorwaarden in acht genomen te worden:
- Er dient aangesloten op een bestaande inspectieput of, indien deze inspectieput te ver ligt, dient er een nieuwe inspectieput gebouwd te worden op de leiding.
- De aansluiting op een bestaande inspectieput moet worden uitgevoerd volgens standaardbestek 250, hoofdstuk 7, artikel 3.10. met dien verstande dat het dichten van de aansluitopening in een betonnen inspectieput gebeurt d.m.v. beton (dus niet met metselwerk).
- De bouw van een nieuwe inspectieput moet worden uitgevoerd volgens standaardbestek 250, hoofdstuk VII, artikel 3.9.
- De afmetingen van de put moeten zodanig gekozen worden dat aan beide zijden op de bestaande leiding korte inbouwstukken ontstaan met een maximale lengte van 0,75 m, gemeten vanaf de binnenzijde van de wand van de inspectieput, in de geest van het standaardbestek 250, hoofdstuk VII, artikel 1.1.2.3.A.
- 15 dagen voor aanvang van de werken, dient een technische voorstel overgemaakt worden aan de PM.
- Voor eventuele opbraak en herstelling van wegenis dient contact genomen met en gewerkt worden volgens de voorwaarden opgelegd door de eigenaar van de wegenis.
- Voor het ontwerp van het pompstation wordt een richtlijn, meetstaat, bestek en bijlagen ter beschikking gesteld. Deze dienen te worden opgevraagd bij advies@aquafin.be.
- Het onderhoud van pompstations in de periode tussen voorlopige oplevering en definitieve oplevering gebeurt door Aquafin.
- De PLC van pompstations moet aangekocht en geplaatst worden door Aquafin.
- De hydraulische structuren moeten goed bereikbaar zijn.
- Het bemalingswater moet bij voorkeur geloosd worden op een gracht of RWA-leiding. Indien het bemalingswater wordt geloosd op een afvalwaterleiding moet er een vergunning aangevraagd worden op de site van aquafin bij technische partners.
- Aandacht voor typedetail grachten : inkalven vermijden, het ruimen moet mogelijks zijn ondanks de beschoeiing.
- Indien kunststofbuizen : ovalisatiemeting noodzakelijk, leidingen >3m zijn niet toegelaten.
- Alle leidingen moeten op waterdichtheid beproefd worden, tenzij ze waterdoorlatend zijn.
- Controle van het bestek kan aangevraagd worden bij advies@aquafin.be.
- Uitvoering van verkaveling
- 1 maand voor aanvang van de werken wordt een uitnodiging voor een startvergadering gestuurd naar advies@aquafin.be.
- Vooraf aan deze vergadering worden het bestek, de rioleringsplannen, het proevenplan en de technische fiches overgemaakt aan advies@aquafin.be. Zij zorgen ervoor dat er een Projectmanager van Water-link aanwezig zal zijn.
- Het technisch dossier van het PS moet overgemaakt worden aan advies@aquafin.be. Zij zorgen ervoor dat dit terecht komt bij de projectmanager elektromechanica ter controle.
- Tijdens de werken voert een toezichter van Water-link kwaliteitscontrole uit op de werken.
- Einde der werken en overname van de rioleringsinfrastructuur
- De verkavelaar maakt aan het einde der werken de datum van rondgang der werken en volgende zaken over aan de toezichter en aan advies@aquafin.be:
- Overzichtlijst Technische fiches + Technische fiches
- Overzichtlijst van proeven + Proefverslagen
- Huis-en kolkaansluitingsfiches
- Asbuiltplan
- Aquadatafiches
- Het opleveringsdossier EM (inhoud zie ontwerprichtlijn pompstation) => er moet een papieren versie aan de team coördinator (TC) bij de overdracht bezorgd worden.
- De verkavelaar maakt asbuiltplannen op. Aquafin voert een kwaliteitscontrole uit op de asbuiltplannen, dit wordt doorgerekend aan de verkavelaar.
- Het onderhoud van pompstations, kolken en leidingen in de periode tussen voorlopige en definitieve oplevering gebeurt door Water-link.
- Bij definitieve oplevering wordt een energieovernamedocument opgemaakt tussen de aannemer of verkavelaar en Water-link.
|
TELENET | 28 juli 2020 | 31 augustus 2020 |
Conclusie voorwaardelijk gunstig De voorwaarden in het hierbijgevoegde advies van 31 augustus 2020 van Telenet moeten strikt opgevolgd worden. Deze voorwaarden luiden samengevat als volgt: - Onze studiedienst stelde vast dat er een netuitbreiding nodig is om alle loten van dit project aansluitbaar te maken.
- Er werd een offerte opgesteld en ter goedkeuring doorgestuurd naar de aanvrager. In deze offerte houden we rekening met het aanleggen van nutsleidingen in overleg met andere nutsmaatschappijen. Dit is kostenbesparend en beperkt de hinder. We stemmen de uitvoeringstermijnen dan ook af op de planning van de andere werken.
|
PROXIMUS | 28 juli 2020 | 14 augustus 2020 |
Conclusie voorwaardelijk gunstig De voorwaarden in het hierbijgevoegde advies van 14 augustus 2020 van Proximus moeten strikt opgevolgd worden, namelijk: - Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.
- Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.
- Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het downloadbaar formulier (zie onderstaande URL) ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com https://www.proximus.be/dam/jcr:ffc363f8-2d58-4d85-9df7-fbda9694f859/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/PXM-10916-PACK-Aanvraag-vooraanleg~2019-01-25-15-33-13~cache.pdf
- De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via werfcoordinatie@proximus.com .
- Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.
|
Fluvius System Operator | 28 juli 2020 | 29 september 2020 |
Conclusie voorwaardelijk gunstig De voorwaarden en de daaraan verbonden financiële tussenkomsten zijn opgenomen in onderstaande tabel en schematisch aangeduid op het voorontwerp als bijlage. De voorwaarden blijven 6 maanden geldig. Omschrijving | btw-tarief Bedrag | excl. btw Bedrag | btw | Bedrag incl. btw | Uitbreiding distributienetten binnen het project | Laagspanning | Vrij van btw | 90.755,70 | 0,00 | 90.755,70 | Openbare verlichting | | 13.584,00 | 0,00 | 13.584,00 | Uitbreiding distributienetten buiten het project | Forfaitaire tussenkomst elektriciteit | 21% btw | 17.316,00 | 3.636,36 | 20.952,36 | Studie | Studie | 21% btw | 629,84 | 132,27 | 762,11 | Openbare verlichting: palen, stutten, toestellen | Palen & armaturen incl RECUPEL | 21% btw | 23.508,84 | 4.936,86 | 28.445,70 | Aansluitkost | 21% btw | 3.881,57 | 815,13 | 4.696,70 | | | | | | Eindtotaal | | 149.675,95 | 9.520,61 | 159.196,56 |
- Patrimonium en overdracht:
- De installaties voor openbare verlichting (palen en armaturen) blijven eigendom van de distributienetbeheerder. Ook alle leidingen en overige installaties blijven eigendom van de distributienetbeheerder.
- De oprichting van een distributiecabine voor elektriciteit is noodzakelijk. Voor meer informatie over grondafstand, zie bijlage: 'Gronden, lokalen en/of erfdienstbaarheden'.
- Afstand van grond voor toevoerleidingen en/of doorgang voor personeel en materiaal is noodzakelijk. Voor meer informatie, zie bijlage: 'Afstand van gronden en erfdienstbaarheden'
- Warmtenetten of biogasnetten:
- In de verkaveling is voorzien dat langs de openbare wegenis biogasnetten of warmtenetten op basis van restwarmte, hernieuwbare energiebronnen of kwalitatieve warmtekrachtkoppeling worden aangelegd.
- De wooneenheden of gebouwen voorzien in de verkaveling worden daardoor als ontsloten beschouwd (Energiedecreet). De initiatiefnemer is dus niet verplicht een aardgasdistributienet in de verkaveling te laten aanleggen (verkavelingsreglement DNB). Voorwaarde is wel dat dit is opgenomen in de verkavelingsvergunning die door de bevoegde overheid aan de initiatiefnemer wordt afgeleverd. ndien men na het realiseren van de verkaveling een aanvraag doet voor uitbreiding van het aardgasdistributienet naar deze wooneenheden of gebouwen, dan zullen alle kosten voor de uitbreiding integraal doorgerekend worden in de offerte van de aanvrager.
- Opmerkingen betreffende de nieuwe wegenis:
- De perceelsgrenzen en rooilijnen moeten uitgezet zijn en de nieuwe wegenis moet verhard zijn.
- De voetpaden mogen nog niet zijn aangelegd.
- Voor dit project kunt u als initiatiefnemer zelf instaan voor het sleufwerk. Voor meer info zie bijlage: 'Korting sleufwerk'.
- Er dient minstens een vrije, openbare ruimte met een breedte van 1,50 m langs beide zijden van de straat op het openbaar domein tussen de 2 rooilijnen voorzien te worden waarin de leidingen en kabels aangelegd worden. Op het einde van een pijpenkop wordt eveneens een vrije openbare ruimte van 1,5 m voorzien.
- Zowel bovengronds als ondergronds (tot op een diepte van 1,5 m ten opzichte van het maaiveld) mogen zich geen hindernissen, o.a. fundering, bevinden in deze ruimte. Hieronder wordt tevens begrepen dat de ruimte vrij dient te zijn van bebouwing, bedekking (zoals asfalt, beton,…) of beplanting uitgezonderd gras.
- De vrije, openbare ruimte dient na de aanleg der nutsleidingen een openbaar karakter te behouden en vrij te blijven van alle constructies.
- Openbare verlichting:
- In het kader van dit project wordt nieuwe openbare verlichting geplaatst, namelijk:
- Mast 7 LICHTMAST ALSH 4 -1000 blank au
- Toestel 7 SIGNIFY_LUMA_Micro_AmberK_DN10_2947LM_Zhaga ral 9006
- Mast 7 LICHTMAST ALSH 4 -1000 blank alu
- Toestel 7 SIGNIFY_LUMA_Micro_3000K_DW10_2500LM_Zhaga ral 9006
- Mast 4 alu paal met arm h6,3m offerte arcos blank alu
- Toestel 4 SIGNIFY_LUMA_Micro_3000K_DW10_2500LM_Zhaga ral 9006
- Mast 2 alu paal met 2 armen h 6,3m offerte arcos blank alu
- Toestel 4 SIGNIFY_LUMA_Micro_3000K_DW10_2500LM_Zhaga ral 9006
- Verdere verloop van de procedure:
- Als u akkoord gaat met de voorwaarden van deze offerte, starten wij met de voorbereiding van het dossier, nemen wij de uitvoering ervan op in onze planning en versturen wij u de bijhorende facturen.
- Na uw akkoord, moet u rekening houden met een termijn van minimum 120 werkdagen voor de uitvoering van de infrastructuurwerken.
- U moet ook rekening houden met de levertermijn van materialen en eventuele vergunningen. Ten vroegste 8 weken nadat uw facturen zijn betaald, kunnen de werken worden aangevat.
- Na ontvangst van uw akkoord wordt de factuur opgemaakt om deze binnen de 30 dagen te betalen.
- De prijzen blijven nog 12 maanden geldig.
- U dient tevens te voldoen aan het KB van 25 januari 2001 inzake tijdelijke of mobiele bouwplaatsen (Zie bijlage in dit document).
- Er moet een nieuwe aanvraag worden ingediend bij wijziging of herverdeling. De overeenkomst vervalt als de omgevingsvergunning wordt geweigerd.
- De gemeente wordt in kennis gesteld als u aan alle voorwaarden heeft voldaan. De gemeente zal dan volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening een verkoopbaarheidsattest afleveren. De omgevingsvergunning die reeds is afgeleverd mag in uitvoering gebracht worden.
|
Mortsel | 28 juli 2020 | 14 september 2020 |
Conclusie voorwaardelijk gunstig Hierbij werden volgende voorwaarden voorgesteld: Vanuit leefomgeving wordt volgend advies van 15 september 2020 van de stad Mortsel geformuleerd voor fase 2: - De opmerking over de verbinding van de vorige omgevingsvergunning is ondertussen vertaald in een concreet plan. Het college besliste op 29 juni 2020 om aan de gemeenteraad een besluit over de zaak der wegen voor te leggen zodat er een strook grond met een breedte van 5,00 meter gelegen tussen de Vredebaan en de grens met Edegem aan het openbaar domein van de stad Mortsel wordt toegevoegd voor de aanleg van een groene wandel- en fietsverbinding.
- De opmerkingen over de densiteit en de mobiliteit blijven behouden.
- Specifiek over de MOBER in het dossier wordt voorbehoud gemaakt over de tellingen in de Beekstraat en Minervastraat dewelke uitgevoerd werden in 2017 tijdens periode werken in deze straten. Verder wordt er geredeneerd dat de realisatie van kantoren op de site geen extra verplaatsingen meebrengen. Dit is weinig realistisch.
- De flankerende maatregelen (voor de circulatie) moeten concreet geformuleerd worden en opgelegd als last.
- De maatregelen moeten uitgewerkt worden in overleg met Mortsel voor de werken starten.
- Concreet dienen onder andere de verdwijnpaaltjes in de Collegewijk weggehaald te worden.
|
Interne Adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
gemeentelijke dienst openbaar domein | 28 juli 2020 | 21 oktober 2020 |
Conclusie voorwaardelijk gunstig Hierbij werden volgende lasten en voorwaarden voorgesteld: Berekening van de waarborg: Raming omgevingsaanleg inclusief riolering | 1 507 104,61 EUR | Raming studiekosten (10% omgevingsaanleg) | 150 710,46 EUR | Raming aanpassing openbaar domein (details aanpassingen zie bijlage) | 39 660 EUR | Offerte Fluvius (aanleg nutsleidingen en openbare verlichting) | 159 196,56 EUR | Offerte Proximus | 25 000,00 EUR | Offerte Telenet | 25 000,00 EUR | Offerte Water–link (aanleg waterleiding en brandkranen) | 100 000,00 EUR | | | Totaal | 2 006 671,63 EUR | Provisie 10% | 200 667,16 EUR | TOTAAL | 2 207 338,79 EUR |
- De waarborg mag voldaan worden via een bankgarantie. Het garantiebewijs dient overgemaakt te worden aan het lokaal bestuur Edegem ter attentie van de gemeentelijke dienst publiek domein.
- Overdracht van wegenis en groenaanplantingen:
- De waarborg van de wegenis (definitieve aanvaarding) bedraagt 2 jaar na de voorlopige oplevering.
- De waarborgtermijn van de groenaanplantingen (= definitieve aanvaarding) , inclusief borders, op het openbaar domein, bedraagt 5 jaar na de voorlopige oplevering van de groenaanplantingen. Tot die termijn staat de ontwikkelaar in voor een degelijk onderhoud van de groenaanplantingen.
|
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 6 augustus 2020 tot 4 september 2020.
Resultaat:
Digitale bezwaren | Schriftelijke bezwaren | Schriftelijk gebundelde bezwaren | Petitielijjst |
0 | 1 | 1 | 0 |
De verschillende items in de ingediende bezwaarschriften luiden samengevat als volgt:
- Niveauverschil tussen de tuinen van de woningen in Jacob de Roorestraat en Minerve-site
- Verplaatsing van bestaande verkeersdrempel door de nieuwe fietsaansluiting
- Aanplanting van halfstammige bomen voor de boomgaard ter hoogte van de woning met huisnummer 31
- Bezwaar tegen de plaatsing van zitbanken tegen de tuin- en grensmuren
- Onvoldoende aanbod van parkeerplaatsen in Jacob de Roorestraat door verlies van meerdere parkeerplaatsen
Als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, en niet over de vergunningsaanvraag.
Het aantal parkeerplaatsen moet in eerste instantie voldoen aan de parkeernormen die in het geldende RUP ‘Agfa Gevaert’ worden opgelegd. Volgens dit RUP bestaan de minimumnormen inzake parkeren als volgt:
- 1 bewonersparkeerplaats per 1 eengezinswoning
- 1 bewonersparkeerplaats en 0,1 bezoekersparkeerplaats per 1 woongelegenheid in meergezinswoning
Bovenop de bewoners- en bezoekersplaatsen wordt een ruime parking voorzien dat niet alleen het recreatief verkeer van het fort 5, alsook het schoolverkeer ruimschoots zal opvangen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 23 november 2020 om op uiterlijk 30 juni 2021 een ingreep te implementeren om de mobiliteitsdruk in de omgeving te temperen. Dit op de kruising van de Jacob de Roorestraat - Minervastraat met de Ernest Staesstraat - Rogier van der Weydenstraat, waar er zich vandaag niet-functionele verdwijnpalen bevinden en de doorgang op geen enkele wijze wordt gereguleerd. Het mobiliteitseffectenrapport formuleert de maatregelen die nodig zijn om de verzadiging van de reeds bestaande wegen te milderen.
De maatregel volgens de beslissing van het college, houdt in dat de bestaande verdwijnpalen worden verwijderd. Om sluipverkeer te weren, zullen ANPR-camera’s met nummerplaatherkenning worden geïnstalleerd, waarbij bewoners en werknemers in de aangrenzende wijk worden ontheven van de doorgangsrestricties. Deze camera’s zullen de doorgang virtueel knippen tussen 7u30 en 9u00 en 15u00 en 18u00, dit elke dag (ook in het weekend).
Op deze wijze wordt het overschrijden van het maximaal toelaatbare pae per uur vermeden op de momenten waar dit op heden wel het geval is.
Er wordt afdoende geanticipeerd op de vermeende verzwarende mobiliteitsdruk die het project met zich zou meebrengen. De wijk wordt ontlast van sluipverkeer en de leefbaarheid in de omgeving wordt hierdoor verhoogd.