Terug
Gepubliceerd op 28/01/2022

2022_SC_00101 - mobiliteit - evaluatie ANPR-camera - aanpassing aanvullend evaluatie reglement - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 24/01/2022 - 14:00 Digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Philippe Muyters, tweede schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Katleen De Prins, algemeen directeur

Secretaris

Katleen De Prins, algemeen directeur

Voorzitter

Koen Metsu, burgemeester
2022_SC_00101 - mobiliteit - evaluatie ANPR-camera - aanpassing aanvullend evaluatie reglement - goedkeuring 2022_SC_00101 - mobiliteit - evaluatie ANPR-camera - aanpassing aanvullend evaluatie reglement - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

1) Evaluatie : 

Er werden door Signco tellingen uitgevoerd op verschillende locaties .  Eveneens werd met de ANPR-camera thv de "knip"-zone tellingen uitgevoerd.  Enkele telresultaten kunnen vergeleken worden met telresultaten die in 2020 werden genomen.  Voor een overzicht en een globale analyse verwijzen we naar de bijlages " evaluatie van uitgevoerde tellingen in Collegewijk", "vergelijking tellingen deel 1", "vergelijking tellingen deel 2" en "210926 Edegem Collegewijk Draaiboek tellingen december 2021"

Op basis van de metingen kan men afleiden dat :

- er voor installatie van de ANPR er tijdens de weekdagen te veel voertuigen voor een woonwijk doorheen de knip-zone passeren.

- er tijdens de slangtelmetingen van 2020 ook op zaterdag een lichte overschrijding van het aantal pae's vast te stellen is in de lus Fort V-straat , Jacob de Roorestraat en Minervastraat, maar echter niet doorheen de ANPR-zone, Omheining of Rombout Keldermansstraat. 

- na invoering ANPR de verkeersintensiteit in de Collegewijk terug gebracht is tot een aanvaardbare leefbaarheidscapaciteit.

- na invoering ANPR het aantal voertuigen in de Edegemsestraat en Oude Godstraat nog (ver) beneden de capaciteitsgrens ifv leefbaarheid blijven.

- uit de telgegevens van 2021 blijkt dat het aantal voertuigen in de Drie Eikenstraat, meer bepaald in de avondspits, tegen hun grenscapaciteit qua leefbaarheid zitten.  Dit was echter ook al zo in 2020.

2) aanpassingen aan het aanvullend reglement

2.1 artikel 6 : 

- Uren van werking knip : Voor de aanpassing en motivatie van de uren waarop de knip wordt geactiveerd wordt verwezen naar het collegebesluit 2022_SC_00093 van 17 januari 2022.

- Permanente vergunningen :

Het afbakenen van grenzen heeft automatisch als gevolg dat er protest mag verwacht worden van degene die net buiten de grens valt.  De afgebakende doorgangszone op planmatig vlak, kan schriftelijk  vertaald worden op volgende wijze : Alle bewoners en eigenaars/huurders van eigendommen gelegen in de zone tussen Oude Godstraat- Edegemsestraat – Antwerpsestraat – R11 – Prins Boudewijnlaan en Fortloop, dus ook op grondgebied Mortsel en Wilrijk, komen in aanmerking voor een doorgangsvergunning,  uitgezonderd degene die met hun garage of, bij ontbreken van een garage hun voordeur, rechtstreeks aansluiten op de bovenvermelde hoofdwegen.  

Oorspronkelijk was voorzien om het Rubenspark niet mee op te nemen in de doorgangszone aangezien zij een rechtstreekse ontsluiting hebben op de Prins Boudewijnlaan.  Het volledige Rubenspark heeft echter een 2de uitgang in de Parklaan, en deze uitgang wordt vaker gebruikt dan de rechtstreekse ontsluiting aangezien op deze wijze het verlaten van het domein op een veiligere wijze kan gebeuren.  Aangezien ze hierdoor wel in aanmerking komen voor een doorgangsvergunning wordt  het Rubenspark  mee opgenomen in de doorgangszone. 

 

- Permanente vergunningen : uitbreiding van de doelgroepen 

  • Hulpdienstvoertuigen en hun medewerkers : Doorgangsvergunning wordt uitgebreid voor medewerkers van hulpverleners die ten allen tijde oproepbaar moeten zijn in kader van hun functie (bv vrijwilligers brandweerpersoneel).  Deze kunnen zich immers op moment van oproep in de Collegewijk bevinden en zij moeten dan de snelste weg volgen naar hun vertrekbasis.  Mogelijks verloopt die op dat moment over de ANPR-zone.
  • Mantelzorgers met een erkenningsattest van het ziekenfonds voor verzorging van personen binnen de afgebakende zone : deze personen staan mee in voor verzorgende taken van mensen die in de Collegewijk wonen en dienen ten allen tijde zo snel mogelijk ter plaatse te geraken.
  • Mindermobielcentrales : Het is niet wenselijk om vervoer van minder mobiele mensen (bv ook jongeren die met aangepast busvervoer opgehaald worden naar school ) langer te maken dan noodzakelijk.  Het aantal voertuigbewegingen zal ook eerder zeer beperkt zijn.   
  • Voertuigen voor afvalverwerking : de doorgang is noodzakelijk ten behoeve van de goede werking van deze voertuigen van openbaar nut.
  • Voertuigen voor De Post : de doorgang is noodzakelijk ten behoeve van de goede werking van deze voertuigen van openbaar nut.  
  • Deelwagensystemen : Het bestuur vindt het belangrijk dat maatregelen ter bevordering van de modal shift, niet belemmerd worden door de invoering van het ANPR-systeem. Het niet opnemen van de voertuigen van deelwagensystemen, maakt het weinig waarschijnlijk dat bewoners van de Collegewijk beroep gaan doen op dergelijke systemen.  Het deelwagensysteem wordt ook actief gepromoot bij de toekomstige bewoners van de Minervesite.  Vandaar dat deze voertuigen eveneens een doorgangsvergunning krijgen.

- Tijdelijke vergunningen : uitbreiding van de doelgroep en aanpassing tijdsslot 

  • Kleuter- of kinderopvang : Nummerplaten van ouders met kinderen in een kleuter- of kinderopvang gelegen binnen de zone tussen Oude Godstraat- Edegemsestraat – Antwerpsestraat – R11 – Prins Boudewijnlaan mogen opgenomen worden op de whitelist mits bij de aanvraag een attest “kleuter of kind ingeschreven in opvang “naam kinderopvang” “ toe te voegen.  Het aantal nummerplaten per gezin wordt hierbij wel beperkt tot 2 nummerplaten én dient elk (school)jaar vernieuwd te worden.        De doorgangsvergunning geldt tijdens de periode van 1/08 tot 31/07.  Motivatie : Conform de doorgangsvergunning voor basisschool OLVE, is het vervoer van kleuters en zeer jonge kinderen met de fiets moeilijk haalbaar.  Gelijktijdig is het moment van afleveren en ophalen van deze zeer kwetsbare groep tijdens de ANPR-werking.  Vandaar dat de kleuter- of kinderopvang dezelfde modaliteiten krijgt als de OLVE-basisschool.
  • Aanpassing tijdsslot : De kleuter - en kinderopvang is een gans jaar open.  Er wordt daarom een jaarvergunning verleent van 1/08 tot 31/07 van elk jaar.  Oorspronkelijk was de doorgangsvergunning voor OLVE Basisschool beperkt van 10/07 tot 20/08.  Ten einde de uniformiteit te bewaren voor de ouders van (jonge) kinderen, worden de doorgangsvergunningen voor OLVE eveneens op dit tijdsslot vast gelegd. 

2.2  Artikel 9 :  Het lokaal bestuur ipv het college heeft het recht om de gegevens op de toegevoegde attesten te verifiëren bij de attestverleners. Motivatie : De behandeling van de doorgangsvergunning, met hun noodzakelijke bewijsstukken , ligt bij de administratie.  Ten einde te vermijden om telkens het college te belasten met het onderzoek van de bewijzen, wordt dit gedelegeerd aan de administratie.  

2.3 Artikel 10 : Het lokaal bestuur ipv het college heeft het recht om een vergunning te weigeren of in te trekken wanneer niet (meer) voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden.  Motivatie : De behandeling van de doorgangsvergunning, met hun noodzakelijke bewijsstukken , ligt bij de administratie.  Ten einde te vermijden om telkens weigeringen, veelal tijdens de vergunningsaanvraag ten gevolge van een gebrek aan de nodige bewijsstukken,  in het college te laten goedkeuren, wordt dit gedelegeerd aan de administratie. 


Al de voorgaande wijzigingen worden opgenomen in het aangepast aanvullend reglement m.b.t. de ANPR-camera op het kruispunt Jacob de Roorestraat - Rogier Van der Weydenstraat - Minervastraat - Ernest Staesstraat zoals goedgekeurd bij dit besluit. 


Juridische grond

Artikelen 119 en 135, §2 van de nieuwe gemeentewet
De gemeenteraad keurt de gemeentelijke politieverordeningen goed. De gemeente is bevoegd om het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en plaatsen te verzekeren.

Artikel 2 van de wet politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk besluit van 16 maart 1968
De gemeenteraad stelt aanvullende reglementen vast over de op het grondgebied van de gemeente gelegen openbare wegen.

Koninklijk besluit van 1 december 1975
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. 

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 
Dit besluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens. Het voert het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens uit.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een gemeente.

De Wet van 24 juni 2013
Betreffende gemeentelijke administratieve sancties

Koninklijk Besluit van 9 maart 2014
Betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.

Gemeenteraadsbesluit van 1 maart 2021
Goedkeuring van de procedure en raming ten bate van het dossier ANPR-camera Collegewijk

Gemeenteraadsbesluit van 1 maart 2021
Goedkeuring van Cipal DV als aankoopcentrale voor de afname van de raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving

Collegebesluit van 23 november 2020
Beslissing aanpak sluipverkeer

Collegebesluit van 15 maart 2021
ANPR-camera Collegewijk - kader project

Collegebesluit van 6 april 2021
ANPR-camera Collegewijk - gunning

Aanleiding en context

Bij de opstart van het ANPR-project in de Collegwijk werd voorzien om dit project en de impact van de plaatsing van een camera voor doorgangscontrole na enkele maanden te evalueren.

De ANPR camera was op 15 oktober 2021 klaar voor registratie en ingebruikname en de controle  van de doorgangsvergunningen werd op die datum geactiveerd in plaats van op 1 oktober 2021 zoals oorspronkelijk voorzien. 

Het aantal voertuigen in een woonwijk dient beperkt te worden tot 250 PAE/uur/rijrichting.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt akte van de uitgevoerde telslangmetingen en de analyse van de resultaten.

Artikel 2

Het college keurt het aangepaste aanvullende reglement m.b.t. de ANPR-camera op het kruispunt Jacob de Roorestraat - Rogier Van der Weydenstraat - Minervastraat - Ernest Staesstraat, zoals integraal gevoegd bij dit besluit, goed

Artikel 3

Het college wenst een 2de evaluatiemoment uit te voeren begin juni , na analyse van de telresultaten van de maand april 2022.