Op 16 december 2019 ging het huidige reglement van kracht. Dit reglement rond de ambulante activiteiten op de openbare markt en het openbaar domein is voor verbetering vatbaar op verschillende punten.
Het huidige reglement zorgt voor onvoldoende aanvulling op de bestaande lokale handel in de gemeente, zowel naar diversiteit in producten en diensten als openingsuren. Het aanvullen met een grotere diversiteit aan functies buiten de openingsuren van bestaande zaken draagt bij tot het versterken van de detailhandelskern. Tevens vermijdt dit eventuele oneerlijke concurrentie tegen zaken die doorlopende openingsuren hebben tegenover ambulante zaken die op piekmomenten hun producten of diensten afzetten in Edegem.
Ook niet-commerciële activiteiten, zoals studentenstanden voor een eindwerk, enquêtes,... worden momenteel minder uitvoerig geregeld.
Verder zijn er verbeteringen nodig aan hoe de elektriciteitsvoorzieningen zijn geregeld, zowel naar organisatie als vergoedingen voor het effectieve verbruik. De regeling rond vergoedingen wordt in een apart reglement opgenomen.
Er dient een vernieuwd en geactualiseerd reglement goedgekeurd te worden, met het oog op eenduidige behandeling van de aanvragen rond ambulante handel binnen of buiten de wekelijkse openbare markt, om enkele aanvullingen te maken rond bestaande lacunes, of onduidelijkheden uit te klaren.
De bestaande reglementen worden herleid tot twee reglementen. Het eerste reglement organiseert de ambulante activiteiten op de markt of het openbaar domein, het tweede reglement regelt de financiële modaliteiten, zowel naar standplaatsvergoedingen als bijkomende kosten voor bv. elektriciteit. Dit beoogt een duidelijk overzicht over alle betrokken modaliteiten.
Onderhavig reglement regelt de organisatie van alle ambulante activiteiten op de openbare markt en het openbaar domein. Het is opgebouwd uit vier afdelingen en beschrijft per afdeling de modaliteiten die daarop van toepassing zijn, namelijk:
Er bestond geen uniforme regeling rond de aanbieding van diensten en producten met een niet-commercieel karakter, zoals scholen die voor een eindwerk een standplaats vragen, dienstbedrijven die een enquête wensen af te nemen van de marktbezoekers,... Voor een goed verloop van de marktorganisatie, is dit echter aangewezen.
Er moet altijd de mogelijkheid moet zijn om producten en diensten aan te bieden met een niet-commercieel karakter. Daarom zal er in het marktplan een vaste plaats worden gereserveerd door de gemeente zelf. Dit zal beschreven worden als ‘pop-up’ en dient uitsluitend voor het aanbieden van producten of diensten met een niet-commercieel karakter.
De toewijzing van plaatsen voor ambulante handel op het openbaar domein werd onvoldoende duidelijk geregeld, vnl. bij ambulante plaatsen die niet over elektriciteit beschikken. Om zo te vermijden dat er gevaarlijke situaties bestaan, of er ongeoorloofd elektriciteit wordt afgenomen van de gemeentelijke voorzieningen. Het is aangewezen om meer maatwerk te voorzien, waarbij enkel de daartoe voorziene installaties worden benut en de verbruiker proportioneel betaalt.
In uitvoering van de sustainable development goals (SDG's), is het raadzaam om duurzaam ondernemerschap te stimuleren. Zo werden de duurzaamheidscriteria aangescherpt voor kandidaat-standhouders. Waar de mate van duurzame producten, verpakkingen, hergebruik, korte keten,... als criteria worden aangewend om kandidaten af te wegen tegenover elkaar. De handelaar die het meest duurzaam onderneemt, wordt geselecteerd.
Dit draagt bij aan volgende doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling:
Om handelaars met ambulante activiteiten op de openbare markt en het openbaar domein beter te kunnen ondersteunen en hun activiteiten beter te kunnen stroomlijnen, zal de gemeentelijk website worden uitgebouwd. Via een specifieke webpagina, zullen aanvragen voor een standplaats op een zelfde wijze kunnen worden gemaakt.
Dit komt tevens de interne werking en het overzicht op ambulante activiteiten op de openbare markt en het openbaar domein ten goede.
Op 24 mei 2022 werd over dit ontwerpreglement advies gevraagd aan de marktcommissie, zij gingen akkoord met de wijzigingen.
Het is aangewezen de geactualiseerde en verbeterde reglementering in werking te laten treden vanaf 1 januari 2023, om de omschakeling duidelijk en gestroomlijnd te laten verlopen. Alle aanvragen vanaf 1 januari 2023 moeten voldoen aan de nieuwe reglementering. De eventuele bestaande toelatingen voor langere termijn (bv. jaarabonnementen, reeds toegekende standplaatsen op de markt), zijn pas aan de nieuwe reglementering onderhevig bij de aanvraag tot wijziging of verlenging ervan.
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, artikelen 23 tot en met 44, gewijzigd bij besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017
Deze artikelen handelen over de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein.
Raadsbesluit van 16 december 2019
Dit besluit regelt het reglement op de ambulante activiteiten op de openbare markt en het openbaar domein.
De raad gaat akkoord met het reglement dat ambulante activiteiten organiseert als volgt:
Artikel 1 Gegevens van openbare markten
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markten in :
Per openbare markt vermelden:
MARKT : Edegem
PLAATS : Gemeenteplein
DAG : Wekelijks op dinsdag
UUR : 08.00u. tot 13.00u.
SPECIALISATIE: max. 50 % der abonnementen toe te kennen aan voedingswaren
max. 25 % der abonnementen toe te kennen aan textielwaren
max. 20 % der abonnementen toe te kennen aan allerlei
max. 5 % toe te kennen aan losse marktkramers (op risico)
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik.
Een openbare markt van allerlei producten/goederen wordt gehouden:
Afdeling 1.1 : Toewijzing standplaatsen
Artikel 2 Voorwaarden inzake toewijzing vaste standplaatsen
Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan:
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 2.
Een abonnement kan nooit toegekend worden aan een losse marktkramer. Risico of losse standplaatsen betreffen standplaatsen op de openbare markt die van dag tot dag worden toegekend.
Artikel 3 Verhouding abonnementen – losse plaatsen
De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:
Artikel 4 Toewijzingsregels losse plaatsen
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt bij loting om 08.00u.,
De houder van de machtiging als werkgever moet bij de toewijzing van de standplaats aanwezig zijn.
Artikel 5 Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten
5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement
Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het gemeentelijk infobord en/of via de website.
De kandidaturen kunnen ingediend worden:
5.2. Register van de kandidaturen (KB art. 31, gewijzigd door BVR)
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register van kandidaturen. Deze kandidaturen worden geklasseerd:
Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur.
Om de 2 jaar moeten de kandidaten opgenomen in het register hun kandidatuur bevestigen om in het register opgenomen te blijven.
5.3. Volgorde van toekenning standplaatsen van kandidaten register
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:
De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:
5.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement (KB art. 33)
De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager bij elektronische post (email). (VVSG, algemene digitalisering, ook van facturatie)
5.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement
Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:
Overeenkomstig het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.
Afdeling 1.2 : Abonnementen
Artikel 6 Periodiciteit van abonnement
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden.
Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 7 en 8 van onderhavig marktreglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven door het college van burgemeester en schepenen in de gevallen bepaald in artikel 9 van onderhavig marktreglement
Een seizoensgebonden activiteit (art 37) is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden.
De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van hoger vernoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen. (6 maanden)
Artikel 7 Opschorting abonnement (KB art. 32, gewijzigd door BVR)
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats.
Artikel 8 Afstand van het abonnement (KB art. 32, gewijzigd door BVR)
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
Artikel 9 Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente (KB art 32 laatste lid, gewijzigd door BVR)
Het abonnement kan door het college van burgemeester en schepenen geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Artikel 10 Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2, gewijzigd door decreet)
Wanneer een deel van de markt of alle standplaatsen definitief worden opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement van ten minste 6 maanden. In gevallen van absolute noodzakelijkheid, die door de Vlaamse regering zijn vastgesteld, kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.
Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement (cf. artikel 5.3).
Artikel 11 Inname standplaatsen (KB art. 26, gewijzigd door BVR)
De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
De personen opgesomd in B. tot E. kunnen de standplaatsen innemen, toegewezen of onderverhuurd aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd.
Artikel 12 Overdracht standplaats (KB art. 35, gewijzigd door BVR)
De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.
De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als het college van burgemeester en schepenen heeft vastgesteld dat:
Afdeling 2.1 Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden zijn vooraf bepaald
Artikel 13 Toepassingsgebied (KB art. 42 §1)
Op volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente:
De gemeenteraad geeft de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen tot vastlegging van deze plaatsen.
De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente via het e-loket (gemeentelijke website).
Artikel 14 Voorafgaande machtiging (KB art. 38)
14.1. Aanvraag machtiging
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 13 om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 van dit reglement en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente (contactgegevens vermelden).
De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen. (artikel 5.5)
14.2. Beslissing machtiging (KB art 42, gewijzigd door BVR)
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
Het college van burgemeester en schepenen zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
Artikel 15 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen (KB art. 40 en 41)
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 16 Toewijzingsregels VOORAF BEPAALDE ambulante standplaatsen
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.
Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Artikel 17 Toewijzingsregels per abonnement
Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten.
Artikel 18 Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2, gewijzigd door decreet)
Wanneer de ambulante activiteit definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement van ten minste 3 maanden. In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.
Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement.
Afdeling 2.2. Plaatsen waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden zijn niet vooraf bepaald
Artikel 19 Toepassingsgebied (KB art. 43, gewijzigd door BVR)
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein of grenzen aan het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij de gemeente.
Artikel 20 Voorafgaande machtiging
20.1. Aanvraag machtiging (KB art. 43, gewijzigd door BVR)
Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 20 moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente (contactgegevens vermelden).
20.2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
Het college van burgemeester en schepenen zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
Artikel 21 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (Afdeling 1 artikel 2) en innemen van de ambulante handel op het openbaar domein, kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen indien voldaan aan de voorwoorden van artikel 20.2.
Artikel 22 Toewijzingsregels ambulante standplaatsen (KB art. 43 §2, gewijzigd door BVR)
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.
Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Artikel 23 Toewijzingsregels per abonnement
Hier gelden dezelfde criteria als voor de openbare markten.
Afdeling 2.3. Ambulante activiteit op rondtrekkende wijze
Artikel 24 Toepassingsgebied
Eenieder die op de openbare weg ambulante activiteiten wenst uit te oefenen, dient dit voorafgaand aan te vragen bij het college.
Artikel 25 Voorafgaande machtiging
25.1. Aanvraag machtiging (KB art. 43, gewijzigd door BVR)
Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, zoals vermeld in artikel 2, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging.
Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente via het e-loket (gemeentelijke website).
25.2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
Het college van burgemeester en schepenen zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
Afdeling 3.1 Specifieke voorwaarden voor aanbieden met niet-commercieel karakter (KB art 7, gewijzigd door BVR)
Artikel 26 Toewijzingsregels op aangeduide plaatsen
Er wordt in het marktplan een vaste plaats worden gereserveerd door de gemeente zelf. Dit zal beschreven worden als ‘pop-up’ en dient uitsluitend voor het aanbieden van producten of diensten met een niet-commercieel karakter. Zo kunnen deze steeds een plek krijgen.
De producten of diensten met een niet-commercieel karakter aanbieden of uitstallen is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet indien deze activiteiten aan al de volgende voorwaarden voldoen:
1° ze vinden plaats met één van volgende doelen;
2° ze blijven occasioneel;
3° de betrokken college of in voorkomend geval zijn afgevaardigde heeft vooraf toestemming verleend;
4° als ze de grenzen van de gemeente overschrijdt en geen bijkomende toelating van de gemeente vereist is, dan heeft de organisatie een voorafgaande toelating gevraagd aan de Minister of de personeelsleden aan wie hij deze bevoegdheid heeft gedelegeerd.
De voorwaarde vermeld in het eerste lid, 3°, geldt niet ingeval toepassing wordt gemaakt van het eerste lid, 4°.
Artikel 27 Identificatievereiste
Tijdens de verkoop, te-koop-aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten voor een niet-commercieel doel zoals vermeld in art 31, is elke verkoper herkenbaar via een kenmerk dat het mogelijk maakt om de operatie te identificeren.
Op verzoek van de overheid die de toestemming heeft verleend, overhandigt de verantwoordelijke, binnen dertig dagen, het bewijs van de bestemming van de fondsen om het aangegeven doel te realiseren.
Artikel 28 Aanvraag voorafgaande machtiging (KB art 7 §2 en 3, gewijzigd door BVR).
De aanvraag van een toestemming zoals vermeld in art. 31, is afhankelijk van de situatie, gericht aan de burgemeester(s) of aan zijn afgevaardigde(n) of aan de Minister of aan de personeelsleden aan wie hij die bevoegdheid heeft gedelegeerd, op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
De aanvraag omvat :
De toestemming, vermeld in paragraaf 1, eerste lid, 3° of 4°, is beperkt tot één jaar. Ze is hernieuwbaar. Ze bevat de vermeldingen uit de aanvraag.
Artikel 29 Weigering en intrekking machtiging
De toestemming voor een specifiek niet-commercieel doel, zoals vermeld in art 31, eerste lid, 3° of 4°, kan geweigerd worden en de actie kan verboden worden als de doelstelling niet overeenstemt met de toegestane doelen of als de voorgestelde verkopen een risico vormen voor de openbare orde, veiligheid, gezondheid of rust.
Als de overheid die ervoor bevoegd is de toestemming te verlenen, argwaan heeft over de reële doelstellingen van de actie of over de moraliteit van de verantwoordelijke(n), kan ze een voorafgaand onderzoek laten uitvoeren door de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel45 van dit besluit. Ze kan ook van een of meer verantwoordelijken eisen dat ze een uittreksel uit het strafregister voorleggen.
De toestemming, vermeld in art 7 §1, eerste lid, 3° of 4°, kan ingetrokken worden of de actie kan verboden worden, tijdens de manifestatie, door de bevoegde overheid als vastgesteld wordt dat de voorwaarden van de toestemming of van de verklaring of de voorschriften, vermeld in dit artikel, niet worden nageleefd.
Iedere nieuwe actie kan verboden worden voor een natuurlijke of rechtspersoon of een vereniging die de bepalingen van dit artikel niet naleeft, gedurende een periode van één jaar vanaf de vaststelling van de niet-naleving. In geval van recidive kan de duur van de voormelde periode op drie jaar worden gebracht.
De weigering, het verbod of de intrekking wordt betekend:
Artikel 30 Bevoegdheid marktleider (KB art. 44)
De marktleider, aangesteld door het college van burgemeester en schepenen of in voorkomend geval zijn afgevaardigde, is bevoegd om documenten die de machtiging en identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen aantonen te controleren. In functie van de continuïteit, kan er tevens een vervangend marktleider worden aangesteld die over dezelfde bevoegdheid beschikt.
Artikel 31 Verplichte documenten (KB art 15, gewijzigd door BVR)
De machtiging ambulante handel is alleen geldig als de volgende documenten erbij gevoegd zijn:
De machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, worden voorgelegd op elk verzoek van de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 44 en 45 van dit besluit.
Artikel 32 Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten (KB art 21)
Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelde aangebracht worden wanneer deze alleen werken.
Het bord bevat volgende vermeldingen:
Artikel 33 De marktcommissie
33.1. Er wordt door het lokaal bestuur een marktcommissie voorzien met als functie:
a) afvaardiging van alle markthandelaars met een standplaats op wekelijkse markten;
b) advies aan het college van burgemeester en schepenen;
c) zich ten dienste stellen bij aangelegenheden met betrekking tot het marktgebeuren;
d) de marktcommissie vergadert niet periodiek maar volgens behoefte, of bij aanvraag van meer dan de helft van de vaste leden.
33.2. Samenstelling:
De marktcommissie zal samengesteld worden op basis van vrijwillige toetreding na aanmelding bij de marktleider.
Elke abonnee zal 1 keer per jaar de vraag krijgen toe te treden tot de marktcommissie met een maximum van 6 handelaars. Indien er meer dan 6 kandidaat-leden zijn, zal er door middel van loting gekozen worden wie er in de commissie zetelt.
Artikel 34 Richtlijnen en veiligheid:
De gemeente dient toelating te geven om een andere specialisatie op de betrokken standplaats toe te laten en dient ook het marktplan aan te passen.
34.1. Controle
De burgemeester, of in voorkomend geval de afgevaardigde, kan beslissen een technische controle en controle inzake brandveiligheid uit te voeren.
De markthandelaars moeten de brandweerdienst of gemeenteafgevaardigde alle inlichtingen verschaffen. Markthandelaars die niet in regel worden bevonden, ontvangen een tweede controlebezoek. Zo ook bij de tweede controle zou blijken dat de markthandelaar niet voldoet aan de gestelde eisen, wordt dit beschouwd als een inbreuk op de algemene voorwaarden.
Indien het resultaat van de onder vorige aangehaalde inspectie ongunstig is, kan een exploitatieverbod uitgevaardigd worden voor de markthandelaar. Al dan niet uitvoering van deze inspectie kan in geen geval met zich meebrengen dat de gemeente verantwoordelijk gesteld wordt bij om het even welk ongeval of schade veroorzaakt door het verblijf of de exploitatie van het marktkraam.
34.2. Technisch
Indien de burgemeester vaststelt dat om technische redenen de veiligheid van de omstanders niet gewaarborgd is, kan het marktkraam gesloten worden voor de verdere duur van de marktdag of tot na de herstelling van de vastgestelde gebreken. De marktkramen dienen steeds in goede staat van onderhoud en zindelijkheid te zijn. Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om, indien nodig, steeds aanvullende voorwaarden op te leggen.
34.3. Beveiliging tegen risico’s:
Artikel 35 Het is de markthandelaar verboden:
Artikel 36 Deponeren van afval en milieurichtlijnen:
Artikel 37 In werking treden van gemeentelijk reglement
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023.
Artikel 38 Overgangsbepalingen
Alle voorgaande reglementen rond de organisatie van ambulante handel en de wekelijkse markt worden ingetrokken met ingang van 1 januari 2023. Vanaf 1 januari 2023 zullen alle standhouders, zowel nieuwe als bestaande, onderhevig worden aan de regels van het nieuwe reglement.
Lopende abonnementen voor de wekelijkse markt blijven onverminderd geldig, voor zover ze niet moeten vernieuwd worden of wijzigen.