Op 16 december 2019 werd de belasting op de afgifte van administratieve stukken in de sectore ruimtelijke ordening tot en met 31 december 2025 goedgekeurd.
Artikel 170, §4 van de Grondwet.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit decreet regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de gemeentebelasting
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning:
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning:
De raad keurt het retributiereglement op het afgeven van administratieve stukken in de sector ruimtelijke ordening goed vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 als volgt:
Artikel 1
De retributie is verschuldigd op het tijdstip van afgifte van het document en wordt contant ingevorderd.
Bij gebrek aan betaling zal de retribtutie ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 94 van het gemeentedecreet of via gerechtelijke weg.
De retributie is verschuldigd door degene aan wie het document wordt afgeleverd.
Berekeningsgrondslag en tarief |
|
melding van een ingedeelde inrichting of activiteit |
300,00EUR |
melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen |
150,00 EUR |
aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen zonder architect: - gewone procedure - technische werken en terreinaanlegwerken - vereenvoudigde procedure |
600,00 EUR 450,00 EUR 300,00 EUR |
aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met architect: - gewone procedure - technische werken en terreinaanlegwerken - vereenvoudigde procedure |
600,00 EUR 450,00 EUR 450,00 EUR |
aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit : - gewone procedure klasse 1 - gewone procedure klasse 2 - vereenvoudigde procedure |
1 500 EUR 500 EUR 300 EUR |
Aanvraag voor een omgevingsvergunning waarbij volgende zaken noodzakelijk zijn: - Informatievergadering - Projectvergadering - Aanwezigheid bij POVC |
0 EUR 350 EUR 0 euro |
aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden : - met wegenis
- zonder wegenis |
1 500 EUR + 130 EUR/lot
500 EUR + 130 EUR/lot |
vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning (art. 390 omgevingsvergunningsdecreet) |
500 EUR |
bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art. 83, § 1, lid 3 omgevingsvergunningsdecreet) |
150 EUR |
verzoek tot bijstelling van de milieuvoorwaarden klasse 1 en klasse 2 |
300 EUR |
verzoek tot bijstelling van een verkavelingsvergunning |
500 EUR + 130 EUR/lot |
Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (art. 104 omgevingsvergunningsdecreet) |
250 EUR |
melding van de (gedeeltelijke) overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
250 EUR |
aanvraag van een stedenbouwkundig attest (art. 5.3.1 VCRO) |
350 EUR |
aanvraag van een planologisch attest (art. 4.4.24 e.v. VCRO) |
350 EUR |
vergunningsaanvraag springstoffen (K.B. 23.09.1958) |
50 EUR |
vergunningsaanvraag ioniserende stralingen (K.B. 20.07.2001) |
50 EUR |
Voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier (art 156 omgevingsvergunningsbesluit) |
250 EUR |
Op de aflevering van modelformulieren van vastgoedinformatie conform artikel 5.2.1 tot en met 5.2.6 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening |
250 EUR |
Op de spoedregistratie in functie van het afleveren van modelformulieren van vastgoedinformatie conform artikel 5.2.1 tot en met 5.2.6 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening met inbegrip van de aflevering van modelformulier conform artikel 5.2.1 tot en met 5.2.6 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening |
500 EUR |
Op de aflevering van een as-builtattest |
350 EUR |
kapvergunning | 50,00 EUR |
Verzoek tot opname inhet vergunningenregister als "vergund geacht" overeenkomstig artikel 5.1.3 VCRO | 250 EUR |
Aanvraag tot afgifte van een attest "uitvoering lasten" overeenkomstig artikel 4.2.1 VCRO | 250 EUR |
Het aanbrengen van wijzigingen aan een omgevingsvergunningsaanvraag na indiening ervan, door toepassing van:
| 150 EUR 450 EUR 450 EUR |
Zijn meerdere bedragen uit deze tabel van toepassing dan geldt de som van de bedragen.
Verminderingen
§1. Er is geen retributie verschuldigd ingeval de gevraagde vergunning geweigerd of een ongunstig attest afgeleverd werd.
§2. De retributie is niet verschuldigd indien het document wordt afgeleverd aan een erkende sociale huisvestingsmaatschappij
§3. De retributie voor het aanbrengen van wijzigingen is niet verschuldigd wanneer de vergunningverlenende overheid onwettelijkheden in de procedure remedieert middels toepassing van de administratieve lus, in de gevallen waar zij deze onwettelijkheden zou veroorzaakt hebben.
Vrijstellingen
Er is vrijstelling van belasting voor meldingen en aanvragen door:
Invordering
De vestiging en de invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeurt volgende de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure en de latere wijzigingen.
Artikel 2 - bouwcollege
De bouwheer en/of zijn vertegenwoordigers kunnen een overleg aanvragen met de bevoegde schepen en de omgevingsambtenaar ter voorbereiding van de aanvraag en /of behandeling van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, verkavelen van gronden, bijstellen van een verkaveling, exploitatie of de combinatie exploitatie-stedenbouwkundige handelingen.
Dergelijk overleg kost 300 EUR per overlegmoment.
Artikel 3 - regularisatie
Voor regularisatieaanvragen worden de tarieven, zoals opgenomen en artikel 1 en 2 verdubbeld.
De raad heft alle voorgaande raadsbeslsuiten betreffende belasting op afgifte administratieve stukken in de sector ruimtelijke ordening op met ingang van 1 januari 2023.