Op 16 december 2019 werd de retributie op het opzoeken en samensstellen van administratieve stukken en inlichtingen tot en met 31 december 2025 goedgekeurd.
Het opzoeken, samenstellen en afgeven van administratieve stukken en inlichtingen brengt zware lasten en kosten mee voor de gemeente en het is derhalve passend dat hiervoor een vergoeding wordt gevraagd.
Aangezien de huidige tariefstructuur reeds van toepassing is vanaf 1 januari 2020 is een tariefverhoging rekening houdend met de evolutie van de gezondheidsindex aangewezen.
Raadsbesluit 16 december 2019
Dit besluit regelt de retributie op het opzoeken en samensstellen van administratieve stukken en inlichtingen tot en met 31 december 2025.
De raad keurt het retributiereglement voor op het opzoeken en samenstellen van administratieve stukken en inlichtingen voor een periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 goed als volgt:
Voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op het opzoeken, samenstellen en afgeven van administratieve stukken en inlichtingen. De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk wordt afgeleverd.
§1 Tarief
De retributie wordt vastgesteld als volgt: 66 EUR voor inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien van, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten vereisen, maar ruim opzoekingswerk (meer dan één uur) en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken of eigendommen
§2 Modaliteiten
De retributie moet betaald worden bij het verkrijgen van de administratieve stukken en inlichtingen.
Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.
De raad heft de voorgaande raadsbesluiten in verband met de retributie op het opzoeken en het samenstellen van administratieve stukken en inlichtingen met ingang van 1 januari 2023 op.