Samenstelling
Aanwezig
Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad;
Koen Metsu, burgemeester;
Koen Michiels, eerste schepen;
Birre Timmermans, tweede schepen;
Lawrence Vancraeyenest, derde schepen;
Albert Follens, vierde schepen;
Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité;
Peter Verstraeten, raadslid;
Bart Breugelmans, raadslid;
Jeroen Van Laer, raadslid;
Sien Pillot, raadslid;
Cynthia Govers, raadslid;
Goedele Van der Spiegel, raadslid;
René Janssens, raadslid;
Sofie De Leeuw, raadslid;
Rudi Dias, raadslid;
Ellen Stevens, raadslid;
Joost Goris, raadslid;
Guido Wallebroek, raadslid;
Cedric Guisson, raadslid;
Goedele Vandewalle, raadslid;
Julien Delarbre, raadslid;
Adrian De Weerdt, raadslid;
Ann De Cleyn, raadslid;
Sabine Peeters, raadslid;
Gitte Gijs, raadslid;
Vera Hans, ;
Katleen De Prins, algemeen directeur
Secretaris
Katleen De Prins, algemeen directeur
Voorzitter
Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad
2021_IP_00001 - Interpellatie van raadsleden Vera Hans, Jeroen Van Laer: Toepassing sociaal beheersrecht
Motivering
Indiener(s)
Vera Hans,
Jeroen Van Laer
Gericht aan
Brigitte Goris
Tijdstip van indienen
wo 27/01/2021 - 23:09
Toelichting
Het sociaal beheersrecht heeft als doel de leegstand en verkrotting te bestrijden en probleemwoningen na herstel opnieuw op de woningmarkt te brengen tegen sociale voorwaarden. Doel is dus zowel een verbetering van de kwaliteit van het woningpatrimonium als een uitbreiding van het aanbod van betaalbare woningen. Het sociaal beheer geeft de gemeente het recht om woningen die minstens twee jaar zijn opgenomen in het leegstandsregister, de inventaris van ongeschikte- en onbewoonbare woningen of het register van verwaarloosde woningen of gebouwen, te renoveren en te verhuren als sociale huurwoning.
De toepassing van het sociaal beheersrecht als gemeente is met andere woorden een win-win-win situatie: leegstand wordt aangepakt, woningkwaliteit wordt verbeterd én we werken aan betaalbare woningen. Dankzij de Vlaamse regering is dit kader ook vereenvoudigd en bestaat er een zeer handig draaiboek dat in samenspraak met verschillende gemeenten werd opgesteld en als handleiding kan dienen voor andere gemeenten. Zie https://www.wonenvlaanderen.be/sites/wvl/files/documents/draaiboek_sociaal_beheersrecht_-_webversie_27-06.pdf.
Dit beleidsinstrument sluit mooi aan bij de doelstellingen die eerder deze raad aan bod kwamen bij de punten rond de conformiteitsattesten.
Daarom de volgende vragen:
- Hoeveel woningen zijn er in Edegem opgenomen in het leegstandsregister, de inventaris van ongeschikte- en onbewoonbare woningen of het register van verwaarloosde woningen of gebouwen? En voor hoe lang al?
- Is het bestuur bereid de piste te onderzoeken van het sociaal beheersrecht?