De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare zitting van 1 maart 2021 goed.
Aanpassing artikel 17 en artikel 18
We stellen voor om het huidige artikel 18 dat over de perceelsafmetingen van de urnenveldgraven gaat, volledig te schrappen. De perceelsgrenzen van andere type graven worden ook niet vermeld in het reglement. Bovendien is de vermelding niet relevant. De nabestaanden moeten rekening houden met de afmetingen van de gedenktekens. Deze worden opgegeven in de artikelen 24, 25 en 26.
Om te vermijden dat we de volledige nummering van het reglement moeten wijzigen, stellen we voor om de laatste paragraaf van artikel 17 onder te brengen in een afzonderlijk artikel 18. De laatste zin "Per asurn wordt een concessie aangevraagd" wordt daar geschrapt aangezien dit fout is. Er kan immers een concessie voor twee personen worden aangevraagd.
Aanpassing artikel 24
De eerste zin "De grafconcessies worden afgebakend door het gedenkteken zelf of door boordstenen" schrappen we. De vermelding is overbodig en verwarrend. Overbodig omdat in artikel 19 reeds duidelijk wordt aangegeven dat een gedenkteken verplicht is bij een concessie. Verwarrend omdat dit de indruk wekt, aangezien artikel 24 zowel over gewone rij als over concessies gaat, dat er bij de gewone rij indien men niet voor een gedenkteken kiest, een boordsteen zou moeten komen. Dit is niet het geval.
Aanpassing artikel 25 en artikel 26
Aangezien de afmetingen van de grafzerken voor lichamen in volle grond worden vermeld, is het logisch dat ook de afmetingen voor de afdekplaten van de graven voor asurnen vermeld worden. Door de aanleg van het nieuw urnenveld, zijn er bovendien verschillende afmetingen voor gewone rij en concessies. Door dit expliciet op te nemen in het reglement is dit duidelijk en weten mensen ook dat ze bij een omzetting, voor een aangepaste afdekplaat moeten zorgen. Het is niet de bedoeling dat bv. de afdekplaat van de gewone rij, bij een omzetting, op het lessenaarsdeksel van de concessie wordt gekleefd.
art. 25:
art. 26
Algemeen gemeentelijk reglement op de begraafplaats van 16 december 2019.
Decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorgingen.
Het algemeen reglement op de begraafplaats werd bij de nieuwe legislatuur gewijzigd. We ondervinden in de praktijk soms problemen die we, door een aanpassing/verduidelijking van enkele artikelen in het reglement, wensen te ondervangen. Het gaat dan om
De raad keurt de nieuwe versie van het algemeen reglement op de begraafplaatsen goed en heft het vorige reglement op met ingang van 1 april 2021.
Binnen het traject rond het routeplan 2030 van de vervoerregio, is het doel om tegen 2030 een modal split van 50/50 (auto/alternatieven) te bereiken. Combi- en deelmobiliteit zijn hierbij sleutelwoorden.
Hoe werkt het?
- Het is een free float- systeem. Dit houdt in dat er geen specifieke stalplaatsen voorzien moeten worden.
Edegem dient geen aanpassingen te doen aan de geldende retributiereglementen inzake parkeren. De blauwe zones worden aangeduid als een zone waar de voertuigen niet achtergelaten mogen worden.
- De app is de sleutel tot alle voertuigen.
- De gebruiker betaalt per minuut voor een all-in formule.
- Er wordt gewerkt met streetrunners; waarbij men streeft naar een minimum, maar ook een maximum aantal voertuigen in een bepaalde regio. Zo vermijdt men te grote concentraties of tekorten.
Artikel 2 van de wet politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk besluit van 16 maart 1968
De gemeenteraad stelt aanvullende reglementen vast over de op het grondgebied van de gemeente gelegen openbare wegen.
Koninklijk besluit van 1 december 1975
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
K.B. van 9 januari 2007
Tot wijziging van het Koninklijk besluit van1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Op 19 januari 2021 stelde Poppy zich aan onze diensten voor. Zij zien in Edegem een goede partner om hun succesvol deelvervoer concept, waavoor reeds 450 Edegemse adressen geregistreerd zijn, uit te breiden.
In eerste instantie wordt de focus gelegd op deelauto's.
De raad geeft toelating aan Poppy mobility nv, Maliestraat 50 - 1050 Brussel, om een deelwagensysteem op free-float basis uit te baten op grondgebied Edegem. Deze toelating geldt voor zolang de toelating in de stad Antwerpen van toepassing blijft.
Studiekosten worden procentueel betaald in verhouding tot de waarde van de opdracht (lees: aannemingsprijzen) conform de KVIV-tarieven (KVIV staat voor Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging, intussen omgedoopt tot ie-net ingenieursvereniging VZW). Met andere woorden is het inderdaad mogelijk dat studiebureau's verliezen lijden wanneer de bouwwereld een laagconjunctuur beleeft. Anderzijds kunnen studiebureau's ook genieten van een eventuele hoogconjunctuur van diezelfde bouwwereld. Tot nog toe werd dit delicaat evenwicht door alle partijen voor lief genomen.
Ondanks deze redenering heeft studiebureau Jouret gemeend om voor de projecten in de betrokken periode een schadeclaim in te dienen.
Het lokaal bestuur Edegem heeft destijds de behandeling en goedkeuring van de schadevordering afhankelijk gemaakt van de onderzoeken en beslissingen van Aquafin/Water-Link, de aanbestedende overheid van het project Ontsluitingsweg Kattenbroek. Dit werd destijds ook zo gemeld aan het studiebureau.
Eind 2019 vernamen we van Aquafin dat zij, na onderhandeling en analyse, hun akkoord hebben gegeven aan de aan hen voorgelegde schadevordering voor hun aandeel in de opdracht. Aansluitend heeft studiebureau Jouret de in 2018 voorgelegde vordering voor het Edegems aandeel opnieuw aan het lokaal bestuur Edegem voor nazicht en facturatie voorgelegd.
Omwille van het gelijkheidsprincipe en de kennis hierover bij Aquafin, heeft de cluster Publiek Domein de vordering van het Edegems aandeel voor advies aan Aquafin
voorgelegd.
Met dat advies heeft de cluster Publiek Domein over het gevorderde bedrag van 11 564,78 EUR
onderhandeld met studiebureau Jouret
waarop dit bedrag werd gecorrigeerd naar 9 576,79 EUR inclusief BTW.
Artikel 66 § 1 en artikel 95 § 1 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken
Zodra de uitvoering van een opdracht zodanig is gevorderd dat zij recht geeft op betaling, wordt hiervan proces-verbaal opgemaakt door de aanbestedende overheid. De opdrachtnemer moet evenwel een schuldvordering indienen vooraleer hij kan worden betaald. De aannemer legt hiervoor een gedateerde en ondertekende schuldvordering voor die steunt op een gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken, welke volgens hem de gevraagde betalingen rechtvaardigen.
Het project Ontsluitingsweg Kattenbroek werd uitgevoerd tijdens de periode september 2016 en oktober 2017 en werd ontworpen en opgevolgd door studiebureau Jouret uit Sint Niklaas.
Op 6 februari 2018 vordert het studiebureau Jouret 11 564,78 euro inclusief BTW aan de gemeente ter compensatie van de opgelopen economische schade die het studiebureau zou zijn opgelopen vanwege de laagconjunctuur van bouwactiviteiten op dat moment.
Gunstig advies nr 638 verleend.
De raad keurt de vordering van 9 576,79 EUR (incl.BTW) van studiebureau Jouret uit Sint Niklaas als vordering wegens economisch nadeel, opgelopen tijdens de uitvoering van de studieopdracht voor het project "Ontsluitingsweg Kattenbroek", goed.
De cluster Publiek Domein verwijst naar bijgevoegde PP.
Kontich:
Zowel de rijweg als de fietspaden zijn in Kontich in erbarmelijke staat. Kontich heeft daarom beslist om de fietspaden meteen volgens de geldende voorschriften te vernieuwen waardoor ook de maatvoering van de rijweg moet aangepast worden. De 3-vaksrijweg zal tot 2 wegvakken herleid worden. Hierdoor komt er ruimte vrij om het fietspad langs beide zijden volledig gescheiden van de rijweg aan te leggen.
Edegem - deel Drie Eikenstraat/grens Kontich:
De oorspronkelijke fietspaden werden ruim 15 jaar geleden vernieuwd maar zijn vandaag niet meer aangepast aan de huidige normen voor fietsvoorzieningen. De grijze betonplaten werden één op één vervangen door rode betonplaten.
De rijweg is in dezelfde conditie als de rijweg op Kontichs grondgebied en wordt al decennia lang opgelapt. Een volledige vernieuwing dringt zich al jaren op. Er zijn meerdere klachten uit de buurt over geluidslast vanwege de staat van de wegenis.
Ook Edegem heeft altijd de intentie gehad om bij een grootschalige onderhoudsbeurt de fietsvoorzieningen aan de huidige normen aan te passen en de rijweg van 3 naar 2 rijvakken te brengen waardoor vrijliggende fietspaden kunnen gerealiseerd worden.
In dit deel van de Doornstraat wordt de herlocalisatie van de recyclageparken van Aartselaar en Edegem voorbereid. Deze herlocalisatie zal gevolgen hebben voor het verkeer op de Doornstraat. Het verkeer zal zo goed als zeker toenemen. De verkeersbewegingen ter hoogte van de in- en uitgang van het geplande recyclagepark moeten bestudeerd worden. Niet alleen het bezoekers- en vrachtbestemmingsverkeer moet ter plaatse veilig kunnen verlopen, ook de doorstroming op de Doornstraat moet gewaarborgd blijven. Een verhoogde verkeersdruk zal ook gevolgen hebben op het kruispunt Doornstraat/Drie Eikenstraat.
De rioolaansluiting van het recyclagepark wordt momenteel bestudeerd door Water-Link/Aquafin. Volgens het Zoneringsplan moet het vuilwater, van het perceel waar het park komt, gezuiverd worden door een IBA (individuele behandelingsinstallatie afvalwater) omdat er binnen een straal van 50 meter geen riolering aanwezig is. IGEAN geeft aan dat een IBA om operationele/economische redenen niet haalbaar is en vraagt hierop een afwijking en bijgevolg een rioolaansluiting op de riolering van de Doornstraat verderop richting Drie Eikenstraat. Afhankelijk van de debieten en hoogteverschillen wordt dit ofwel een gravitaire leiding ofwel een drukleiding met pompstation. In ieder geval zullen hiervoor rioolwerken nodig zijn met een opbraak en heraanleg van de wegenis tot gevolg.
Waterlink/Aquafin onderzoekt meteen of de woningen van de Drie Eikenstraat ter hoogte van het kruispunt wel degelijk zijn aangesloten op de rioolwaterzuivering. Bij de opmaak van het Zoneringsplan gebeurde de inventarisatie van de aansluitingsgraad van deze woningen op basis van vermoedens en verklaringen, niet op basis van controles of exacte wetenschap. Mogelijk zullen ook hiervoor nog bijkomende particuliere en publieke rioolwerken uitgevoerd moeten worden.
Edegem/Wilrijk - deel Drie Eikenstraat/Kleine Doornstraat:
Dit deel is de voormalige gewestweg N106 waarvan het Edegems deel in juni 2020 aan het lokaal bestuur werd overgedragen. Het Wilrijks gedeelte was al eerder door AWV overgedragen aan Wilrijk.
Deze voormalige gewestweg is nog in iets betere staat dan de gemeentelijke wegvakken van de Doornstraat, maar het voorbije jaar zijn ook hier ernstige gaten in de rijweg ontstaan. Het fietspad werd door het gewest heraangelegd in betonstraatstenen. Alle straatafmetingen bleven hierbij dezelfde waardoor ook hier de fietspaden vandaag als "moordstrookjes" gecatalogeerd worden en best worden aangepast.
Samen met de werken aan de Drie Eikenstraat werd het kruispunt Doornstraat/Drie Eikenstraat in 2019 lokaal aangepast. Door en op kosten van AWV werden er op vraag van Edegem middengeleiders aangebracht om de oversteekbewegingen van de zwakke weggebruikers te beveiligen.
In het Edegems deel van dit deel van de Doornstraat zijn er verder een aantal opportuniteiten die bij een eventuele herprofilering van de straat kunnen aangepakt worden:
- De geplande nieuwe verkaveling naast "Het Recreatief" zal net als het recyclagepark een rioolaansluiting vergen;
- Het lozingspunt van vuilwater door sport- en recreatiepark "Mariënborg" op de Kleine Struisbeek zou definitief kunnen afgekoppeld worden;
- Door een versmalling van de rijweg zouden de bushaltes ter hoogte van Mariënborg kunnen geoptimaliseerd worden zodat het veiliger wordt voor de sporters en schoolbezoekers;
Op de grens Edegem/Wilrijk kan de oversteek van de trage weg "Geitepad" beveiligd worden.
Mogelijk heeft Wilrijk nog andere issues op haar grondgebied.
Planning:
Kontich wenst dit project zo snel als mogelijk uit te voeren. Snelheid was blijkbaar zo belangrijk dat zij voorzien om het project op haar grondgebied volledig zelf te financieren, ondanks de gedeeltelijke financieringsmogelijkheid van de fietspaden door het Fietsfonds. Kontich meent (onterecht, zie verder ...) dat dit een negatieve invloed zal hebben op de planning van het project.
Op het Edegems grondgebied zal er deze legislatuur onvermijdelijk opnieuw asfaltonderhoud noodzakelijk zijn.
Vanwege de herlocalisatie van het recyclagepark zullen er op het Edegemse deel mogelijk ook plaatselijke wegenis- en rioleringswerken moeten uitgevoerd worden. Deze werken zullen de opening van het recyclagepark moeten voorafgaan. Het spreekt voor zich dat de toegankelijkheid van het recyclagepark, omwille van herhaaldelijk onderhoud van de Doornstraat, best niet om de haverklap onderbroken wordt. Hierdoor kan de Doornstraat best voor de toekomst nu meteen opgewaardeerd worden.
Financiering/subsidiëring: zie tabel in bijlage
Edegem heeft deze legislatuur, behalve via haar onderhoudsbudget, geen specifieke budgetten voorzien voor infrastructuurwerken aan de Doornstraat.
Eventuele rioolwerken en de bijbehorende herstelling van de bestaande toestand zijn voor rekening van Water-Link, Igean, Mariënborg en de projectontwikkelaar van de aangekondigde verkaveling.
Zoals altijd met infrastructuurwerken valt er een financieel voordeel te halen bij gecombineerde werken met andere partijen. Dit heeft niet enkel materiële financiële voordelen maar ook voordelen in kader van minder hinder en communicatie.
Zoals hierboven aangehaald komen optimalisaties aan de fietspadinrichtingen in aanmerking voor subsidies van het Fietsfonds. De subsidiërende overheid laat weten dat dit voor Doornstraat kan via de verkorte procedure met de unieke verantwoordingsnota (UVN) en dat elk lokaal bestuur voor zich de subsidies kan aanvragen. Omwille van de continuïteit wordt wel gevraagd om één dossier in te dienen voor het totale project.
Moesten er zich intussen subsidiemogelijkheden aandienen voor ontharding, kan het project Doornstraat hiervoor ook in aanmerking komen (3 rijstroken worden er 2). Eind februari werd ook vanuit het Vlaams Gewest een subsidiepremie voor elke gemeente beschikbaar gesteld (project Copenhagen) ter bevordering van aanleg of verbetering van fietsinfrastructuur. Ook dit subsidiestelsel zal bekeken worden of cumulatie met het Fietsfonds kan verkregen worden.
Besluit:
De cluster Publiek Domein meent dat Edegem het initiatief van Kontich moet aangrijpen om ook de Doornstraat op haar grondgebied voor de toekomst duurzaam her aan te leggen. Distrikt Wilrijk heeft dit ook besloten (mits gelijktijdigheid van Edegem).
Uiteraard moeten eventuele werken hierbij wel afgestemd worden op de opening van het nieuw geplande recyclagepark.
Een gezamenlijke aanpak met allerhande partners is altijd beterkoop en zorgt voor meer draagvlak bij de bevolking en de weggebruikers. Het zet de betrokken overheden ook in de picture als verantwoorde wegbeheerders en beleidsmakers.
Door Kontich werd SB Antea reeds aangesteld om met de ontwerpopdracht te starten. Op vraag van de subsidiërende overheid van het Fietsfonds wordt best voor alle partijen één gezamenlijke UVN opgesteld ten einde de continuïteit te behouden. Sb Antea stelt hierbij een kostennota op waarbij de kostprijs verdeeld wordt over alle partijen a rato van de lengte van het tracé over het betrokken gemeentelijke domein.
Artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Twee of meer aanbestedende overheden kunnen overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.
Eind 2019 vernam de cluster Publiek Domein dat het lokale bestuur Kontich een heraanleg van de Doornstraat, op haar grondgebied, overweegt.
De Doornstraat loopt over het grondgebied van 3 lokale besturen: Kontich, Edegem en Wilrijk (Antwerpen).
Omdat de door Kontich aangekondigde werken niet louter onderhoudswerken zijn, maar een drastische aanpassing van het dwarsprofiel, is het aangewezen dat de overige besturen zich ook beraden over het doortrekken van het nieuw gekozen dwarsprofiel.
Gunstig advies nr 925 verleend.
De raad besluit om mee in te stappen in het project waarbij aan de diensten gevraagd wordt om de timing van diverse partners op elkaar af te stemmen en maximale subsidiemogelijkheden te benutten en keurt goed dat in de begroting een bedrag van ongeveer 640 000 EUR zal voorzien worden.
De raad keurt goed dat Antea met de opmaak van de UVN mag starten ten behoeve van het bekomen van de subsidies in kader van het Fietsfonds voor een bedrag van 10 412,54 EUR excl. BTW of 12 599,17 EUR incl. BTW en 10% provisie.
De federale pensioendienst zal, in naam van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, een offerteaanvraag voor een collectieve hospitalisatieverzekering conform de wet op de overheidsopdrachten organiseren. Deze nieuwe polis zal vanaf 1 januari 2022 ingaan. De dienst heeft daarvoor een basispolis opgemaakt waaraan minimaal moet voldaan worden. De prijs zal het gunningscriterium zijn. De gunningswijze is een aanbesteding op Europees niveau krachtens artikel 36 van de wet van 17 juni 2016.
Op deze manier kunnen de verzekeringspremies op een aanvaardbaar niveau worden gehouden door samen te werken. De voorwaarden van de polis zijn geactualiseerd ook ten opzichte van onze huidig polis en biedt op sommige punten meer voordelen voor het personeel, zoals bijvoorbeeld de derdebetalersrekening.
Wil het besturen genieten van het voordeel van deze kaderovereenkomst dan moet men zich inschrijven voor 31 maart 2021. De inschrijving is bindend.
Het voorstel tot aansluiting tot deze collectieve hospitalisatieverzekering werd voorgelegd aan de vakorganisaties in overleg van 19 maart 2021 met bijgevoegd protocol.
De omzendbrief BA 2000/14 van 22 december 2000 van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden betreffende de verplichte toekenning van een hospitalisatieverzekering aan het personeel van de lokale besturen;
Het sectoraal akkoord 1999-2001 voor het personeel van de lokale overheden van de Vlaamse Gemeenschap, meegedeeld bij omzendbrief nummer BA 2001-03 van 27.04.2001;
Elk lokaal bestuur is verplicht een hospitalisatieverzekering af te sluiten. Het gemeentebestuur Edegem is sedert 2002 aangesloten bij de groepsverzekering AG. De federale pensioendienst- gemeenschappelijke sociale dienst biedt de provinciale en plaatselijke besturen een kaderovereenkomst inzake collectieve hospitalisatie aan krachtens artikel 21,5° van de wet van 18 maart 2016.
Het gemeentebestuur Edegem zal toetreden met ingang van 1 januari 2022 tot de collectieve verzekering "verzorgingskosten bij hospitalisatie of ernstige ziekte" (uitgebreide formule) die de FPD zal afsluiten op basis van het toetredingsformulier dat samen met dit raadsbesluit aan de FDP zal bezorgd worden. De raad neemt er kennis van dat de toetreding tot de voornoemde verzekering voor het aangesloten bestuur de verbintenis inhoudt, de bijzondere en algemene bepalingen, in acht te nemen.
Brandwerende deuren:
In de prijsvraag aan vier aannemers wordt gevraagd naar aluminiumdeuren. Stalen deuren zijn veel duurder, omdat ze hangen aan een stalen kassement dat ingegoten is in de muur. Bij het vervangen van een stalen deur wordt het oude kassement uit de muur verwijderd, en een nieuw kassement ingegoten. Bij een aluminiumdeur wordt een aluminiumkassement geplaatst zonder dat het oude stalen kassement weggenomen wordt.
De volgende aannemers zijn gecontacteerd:
- Erba (Heist-op-den-Berg): geen interesse, concentreert zich vooral op buitenschrijnwerk;
- Peeters (Dessel): 36 416,16 EUR;
- Aluzon (Zonhoven): 35 056,49 EUR;
- Nuyts (Kontich): 32 630,07 EUR incl. BTW (26 967 EUR ex. BTW)
De elektrische bedrading van de toegangscontrole preventief wegnemen voor de plaatsing, en nadien terug aansluiten op de nieuwe sloten gebeurt door de firma Securiplus (ondernemingsnummer 0648.589.609). Dit werk wordt geschat op een halve dag voor de plaatsing van de deuren, en een halve dag na de plaatsing van de deuren. Indien er nog wat materiaal vernieuwd dient te worden, kan de totale kost geraamd worden op maximum 1 700 EUR excl. BTW (2 057 EUR incl. BTW.)
Binnenraam:
De firma Nuyts gaf ook een prijs voor de vervanging van het gebarsten raam aan het kantoor: 453,75 EUR incl. BTW (375 EUR ex. BTW).
Verwarming:
Minstens 3 van de 8 ventilatoren van de luchtgroepen werken niet meer. De huidige ventilatoren zijn niet meer verkrijgbaar met als gevolg dat ze dienen vervangen te worden. Het nieuwe type ventilatoren is op zijn beurt niet compatibel met de huidige regeling; hieruit volgt dat ook deze dient vervangen te worden. En dat is niet de enige reden om de regeling te vervangen; de regeling werkt al gehele tijd niet meer naar behoren en de huidige leverancier ondersteunt de regeling niet meer. Daarom zal, aangezien alles compatibel dient te zijn, niet enkel de sturing vernieuwd moeten worden, maar waarschijnlijk ook alle andere nog functionerende ventilatoren.
In december 2020 werd al een offerte gevraagd aan Veolia voor de vervanging van 4 ventilatoren met bijhorende regelmodule. Toen was nog niet duidelijk dat, omwille van compatibiliteit, het geheel moest vervangen worden. De offerte bedroeg 25 882,47 EUR (excl. BTW).
Op basis van een eigen raming van cluster patrimonium zouden we uitkomen op een bedrag van 39 530 EUR (excl. BTW).
Het uiteindelijke factuurbedrag zal liggen tussen het dubbel van de offerte van Veolia (51 764 EUR) en de eigen raming (39 530 EUR). Veiligheidshalve wordt het bedrag van 51 764 EUR (excl. BTW) voorzien.
Voor de verwarming werden offertes gevraagd aan volgende aannemers:
- Comtis (Geel)
- Veolia (Wommelgem)
- Vinci (Kruibeke)
- De Haes (Edegem)
- Spie (Brussel, met kantoren in Grobbendonk en Geel)
- Van Der Heyden/Van Aelst (Merksem)
De offertes zijn nog niet binnen, de plaatsbezoeken lopen nog.
Investeringstoelage:
Dit gestelde kosten moeten, middels de concessie-overeenkomst, door de eigenaar ten laste genomen worden en dus door het lokaal bestuur.
De concessionaris is bereid om de uitvoering van deze werken over te nemen. Voordeel is dat de werken sneller kunnen uitgevoerd worden en ook goedkoper. Wanneer de concessionaris als opdrachtgever optreedt, valt voor het bestuur ook een deel werklast weg. De werkwijze werd juridisch en boekhouding-financieel bevraagd en afgetoetst: het bestuur staat voor de uit te voeren werken een investeringstoelage toe aan de concessionaris van Hangar 27, Solo Slim.
De investeringstoelage bedraagt aldus 80 806 EUR, opgedeeld als volgt:
- 26 967 EUR voor de brandwerende deuren
- 1 700 EUR voor de toegangscontrole
- 375 EUR voor het binnenraam
- 51 764 EUR voor de verwarming en de ventilatoren van het luchtcirculatiesysteem.
Aangezien het bedrag van de verwarming en de ventilatoren van het luchtcirculatiesysteem nog niet vastligt evenmin als dat van de toegangscontrole, wordt de investeringstoelage beperkt tot het bedrag van de factuur. Voor deze twee items vraagt Solo Slim voorafgaand toestemming aan het college aangezien deze investeringen onroerend worden door bestemming.
Gemeenteraadsbesluit 26 oktober 2020:
goedkeuring van de concessie-overeenkomst
Artikel 35 concessie-overeenkomst
opsomming van de werken waarvoor de eigenaar verantwoordelijk is
Hoofdstuk 6 plaatsbeschrijving
opsomming van de werken die de eigenaar nog zal laten uitvoeren
Artikel 41, tweede lid, ten 23ste decreet lokaal bestuur
de bevoegdheid van de gemeenteraad om subsidiereglementen vast te stellen en om nominatieve subsidies toe te kennen
Vanaf 1 januari 2021 baat Solo Slim Hangar 27 uit als concessionaris.
In artikel 35 van de concessie-overeenkomst engageerde het bestuur zich tot het uitvoeren van enkele herstellingen waaronder:
- herstelling van de verwarming en de ventilatoren van het luchtcirculatiesysteem
- herstelling van de dubbele toegangsdeur tussen de inkomhal en de zaal
- de vervanging van het gebarsten binnenraam aan het kantoor.
In het brandpreventieadvies van 24 oktober 2020 wordt melding gemaakt van brandwerende deuren die niet meer zelfsluitend zijn. De deuren hebben een brandweerstand van 30 minuten, en een deur die niet meer zelfsluitend is, kan een ernstig risico inhouden wat betreft brandcompartimentering en het evacueren van personen.
Het zijn stalen binnendeuren die weinig of geen mogelijkheid hebben om af te regelen. Door het veelvuldig en intens gebruik van de deuren, die een leeftijd hebben van 19 jaar, is het afregelen van de deuren niet meer mogelijk. De deuren hangen zo scheef dat ze slepen over de grond en niet meer in het deurkassement vallen. Herstelling is niet meer mogelijk, vervanging is de enige mogelijkheid.
Het betreft volgende deuren: de inkomdeur van de feestzaal, de deur naar het bureel, en de inkomdeur van de toiletten. Het zijn allen dubbele brandwerende deuren, en twee zijn voorzien van een toegangscontrole.
Aangezien dit kadert in een brandveilige voorziening ging het bestuur akkoord om, via een bijkomende vermelding in de plaatsbeschrijving, deze 3 deuren te vervangen.
In Hangar 27 bevinden zich 2 luchtgroepen en een centrale verwarming met een regeling; alles is geplaatst in het jaar 2002. Deze luchtgroepen, centrale verwarming en regeling bevinden zich in 3 kleine lokaaltjes op het dak. Minstens 3 van de 8 ventilatoren van de luchtgroepen zijn defect en dienen vervangen te worden.
De raad keurt de investeringstoelage goed aan Solo Slim voor het bedrag van 80 806 EUR met een maximum van de factuurbedragen.
Voor de verwarming en de ventilatoren van het luchtcirculatiesysteem als ook voor het aansluiten van de toegangscontrole op de nieuwe brandwerende deuren vraagt het Solo Slim op voorhand goedkeuring aan het college. De investeringstoelage is beperkt tot het factuurbedrag.
Toneelvereniging De Meeuw, die gehuisvest zijn in het Forttheater heeft het afgelopen jaar als toneelvereniging zwaar geleden onder de corona-maatregelen. Zij kregen daarom, net zoals andere huurders van gemeentelijk patrimonium, een vrijstelling van huur voor 5 maanden in 2020.
Bijkomend diende het afgelopen jaar ook werken uitgevoerd te worden aan het dak, waardoor de zaal bijkomend sinds eind augustus tot december niet beschikbaar was voor voorstellingen of repetities. Daarom is het opportuun om een bijkomende huurvrijstelling van 3 maanden te verlenen, bovenop de reeds eerder toegekende corona-vrijstelling van 5 maanden. Voor Toneelvereniging De Meeuw komt dit neer op een bijkomende vrijstelling van 154,94 EUR.
Decreet van 20 maart 2020, artikel 4, § 1, eerste lid, 1° :
handelt over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid.
Op 19 januari 2021 ontvangen we een mail met een bezwaar tegen het factuur VK1/2020/1004 betreffende de huurgelden 2020 voor het Forttheater
De raad keurt de kwijtschelding van 3 maanden huur 2020 aan Toneelgroep De Meeuw goed voor een bedrag van 154,94 EUR.
Het resterende saldo van 211,57 EUR moet nog betaald worden.
Om de ontvangst- en uitgavenkredieten te laten aansluiten bij de realiteit is de wijziging van het oorspronkelijke budget noodzakelijk.
Zowel in de budgetwijziging 2020 als in het budget 2021 werden de in november gekende en/of verwachte gevolgen van corona verwerkt. De onmogelijkheid om activiteiten te organiseren had in 2020 een daling van de uitgaven tot gevolg. Vertegenwoordigers van de vzw en het gemeentebestuur hebben in overleg afgesproken om de gemeentelijke toelage 2020 te reduceren tot 25% van het gebruikelijke bedrag. De resterende 75% wordt gebruikt als voorschot op de toelage 2021.
Het budget 2021 werd in het najaar van 2020 opgemaakt in de veronderstelling dat de activiteiten vanaf het voorjaar zouden kunnen hernemen. Wellicht zal dat moeten bijgestuurd worden in een eerstvolgende budgetwijziging 2021, met mogelijks een nieuwe aanpassing van de gemeentelijke toelage tot gevolg.
Artikel 154, §2. van het gemeentedecreet
De gemeenteraad stelt de budgetwijzigingen vast op basis van de voorgelegde cijfers en de verklarende nota ervan.
Artikelen 15 en 16 van het koninklijk besluit van 2 augustus 1990 betreffende het algemeen reglement op de gemeentelijke comptabiliteit
In deze artikelen wordt de procedure beschreven om te komen tot een wijziging van de oorspronkelijke begroting.
De algemene vergadering van de vzw ‘t Forum heeft in november 2020 de budgetwijziging 2 voor 2020 en de begroting 2021 goedgekeurd.
De raad neemt akte van de budgetwijziging 2 van 2020.
Na deze budgetwijziging 2 geeft het budget 2020 van de vzw 't Form volgend saldi:
Ontvangsten eigen dienstjaar: 25 161,34 EUR.
Uitgaven eigen dienstjaar: 6 961,34 EUR.
Saldo: 18 200 EUR.
Gemeentelijke toelage 2020 = 3 750 EUR
De raad neemt akte van het budget van 2021 op volgend saldi:
Ontvangsten eigen dienstjaar: 36 550,00 EUR.
Uitgaven eigen dienstjaar: 36 550,00 EUR
Saldo: 00,00 EUR.
Gemeentelijke toelage 2021 = 11 250 EUR
De rekening wordt voorgedragen door de Protestantse kerk VPKB Antwerpen Zuid samen met de wettelijk voorgeschreven bijlagen.
Artikelen 43, 48 en 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het meerjarenplan en de wijzigingen zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad. De gemeenteraad neemt akte van de budgetten van de kerkbesturen indien de gemeentelijke bijdrage binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan. In alle andere gevallen zijn de budgetten van de kerkbesturen onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
De Protestantse kerk VPKB Antwerpen Zuid heeft de rekening 2020, zoals goedgekeurd in de bestuursraad van 21 februari 2021, ingediend voor aktename door het gemeentebestuur.
De raad neemt akte van de rekening 2020
van de Kerkfabriek Protestantse Kerk VPKB Antwerpen Zuid, die afgesloten werd met de volgende totalen:
Ontvangsten exploitatie: 38 770,24 EUR
Uitgaven exploitatie incl financiering: 33 423,82 EUR
Saldo exploitatie voor overboeking: 5 346,42EUR
Overboeking - 5 346,42 EUR
Overschot vorige jaren: 00,00 EUR
Overschot exploitatie: 00,00 EUR
Ontvangsten investeringen: 3 200,00 EUR
Uitgaven investeringen: 9 265,750 EUR
Saldo: -6 065,75 EUR
Overboeking: 5 346,42 EUR
Investering eigen fin. boekjaar - 719,33 EUR
Overschot vorige jaren: 26 555,41 EUR
Overschot investeringen: 25 836,08 EUR
Het verwijderen en het verwerken van huisvuil betekent aan aanzienlijke uitgave voor het gemeentebestuur.
In het kader van de integrale aanpak van de huisvuilverwerking dringt zich de noodzaak op de gepaste maatregelen te treffen tegen het groot aandeel dat papier uitmaakt van het aangeboden huisvuil.
De begrotingsnoodwendigheden voor de volgende aanslagjaren nopen tot het behoud van deze belasting.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit decreet regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de gemeentebelasting;
Raadsbesluit 16 december 2019
Dit besluit regelt de belasting op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten tot en met 31 december 2025.
Op 16 december 2019 werd het belastingreglement op de huis aan huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten goedgekeurd tot en met 31 december 2025.
Door problemen rond inbaarheid opteren we om de beslissing de definitie van de belastingplichtige te wijzigen. Bovendien wordt het principe ingevoerd van hoofdelijkheid met betrekking tot de betaling van de verschuldigde belasting.
De raad keurt de belasting voor de huis aan huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Edegem voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 december 2025 goed als volgt:
Artikel 1
Voor de periode 1 april 2021 tot op 31 december 2025 wordt een belasting gevestigd op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente Edegem.
Onder reclamedrukwerk wordt verstaan: elke publicatie die ertoe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen en andere elementen en die erop gericht is een potentieel cliënteel ertoe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder.
Onder gelijkgestelde producten wordt verstaan: de stalen of reclamedragers van gelijk welke aard die aanzetten tot gebruik of verbruik van het aangeprezen product of de aangeboden dienst.
Onder huis-aan-huis verspreiding wordt verstaan: het systematisch achterlaten van het drukwerk zonder adressering in de brievenbussen van woningen, zonder dat de bestemmeling hiervoor enig initiatief heeft betoond.
Artikel 3 Belastingplichtige
Belastingplichtige is de natuurlijke of de rechtspersoon die de opdracht gaf om het drukwerk te drukken of het gelijkgestelde product te produceren.
De belastingplichtige doet aangifte van zijn belastingschuld overeenkomstig artikel 4.
Als de opdrachtgever geen aangifte gedaan heeft overeenkomstig artikel 4 en niet gekend is op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt, bestaat er een weerlegbaar vermoeden dat de verantwoordelijke uitgever als opdrachtgever is opgetreden.
De verantwoordelijke uitgever, de drukker of producent van de gelijkgestelde goederen en de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of het gelijkgestelde product wordt verspreid, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
De belasting is verschuldigd telkenmale er een huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk of daarmee gelijkgesteld product plaatsvindt.
De belastingplichtigen zijn ertoe gehouden aangifte te doen van de belastbare elementen twee dagen voor de datum waarop wordt aangevangen met de verspreiding van het reclamedrukwerk of daarmee gelijkgesteld product dat het voorwerp uitmaakt van de aanslag. Deze aangifte zal vergezeld zijn van een specimen van het te verspreiden drukwerk of daarmee gelijkgesteld product.
Bij gebrek aan een aangifte of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen, aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van de procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van de kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Op de ambtshalve ingekohierde belasting zal een belastingverhoging van 100 % worden toegepast en afzonderlijk in het kohier en op het aanslagbiljet worden vermeld.
Het tarief wordt vastgesteld per bedeling op
De vestiging en invordering van de belasting, evenals de regeling van de geschillen terzake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure en latere wijzigingen.
De raad heft de voorgaande raadsbesluiten in verband met het belastingreglement op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten met ingang van 1 april 2021 op.
Het financieel reglement op de begraafplaats werd bij de nieuwe legislatuur gewijzigd. We ondervinden in de praktijk problemen die we, door een aanpassing/verduidelijking van het reglement, wensen te ondervangen. Het gaat om volgende zaken:
Aanpassing artikel 4
Artikel 4 bepaalt dat onze concessies kunnen verlengd worden mits het betalen van de concessieprijs.
In het kader van een optimaal beheer van de beschikbare ruimte op de begraafplaats en het gericht kunnen ontruimen en herinrichten van velden, kan de gemeente bij het verlengen van een concessie verplichten het graf te verplaatsen. Dit brengt extra kosten met zich mee (aanpassen van een gedenkplaat) waarvoor niet duidelijk is beschreven wie deze draagt. Het is wenselijk vast te leggen wanneer de gemeente de kosten voor een aanpassing gedenkplaat draagt.
Verbetering artikel 4 en 5
In beide artikelen wordt de indruk gewerkt dat de concessietermijn verlengd zou worden indien er omwille van een latere bijzetting nog grafrust gerespecteerd moet worden nadat de concessietermijn is verlopen. Dit is fout. De concessietermijn wordt hierdoor niet verlengd wel zal het graf blijven liggen tot de verplichtte grafrust ten einde is. Dit is een belangrijke nuance. Nabestaanden zullen bij het einde van de concessietermijn de vraag tot verlenging krijgen. Doen zij dit niet, dan blijft het vervallen graf liggen tot einde grafrust en zal het daarna ontruimd worden. Wensen zij alsnog de concessie ter verlengen nadat de grafrust is verlopen, dan zal deze nieuwe concessie aanvangen op datum verstrijken van de eerdere concessietermijn en niet op datum verstrijken grafrust.
Aanpassing artikel 7
Dit artikel bepaalt de retributie die moet betaald worden bij de opgraving of verplaatsing van een stoffelijk overschot. Dit is het geval bij een omzetting van een gewone rij naar een concessie maar bv. ook bij de omzetting van een graf naar een thuisbewaring. Deze retributie wordt gevraagd om het administratief werk (informatieverstrekking, beslissing maken, factureren, …) maar ook het “technisch” werk dat hierbij komt kijken (grafplaats openen en afsluiten), af te dekken.
Volgende aanpassingen stellen we voor vanuit de praktijk:
Zie gekoppeld gemeenteraadsbesluit 2019_GR_00169
Op 16 december 2019 werd het retributiereglement voor de begraafplaats voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 goedgekeurd.
De raad keurt voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 december 2025 het retributiereglement begraafplaats goed als volgt:
Artikel 1
De belastingen en retributies zijn verschuldigd door de aanvrager (of zijn gemachtigde) van de lijkbezorging, concessie, verlenging, … en worden gefactureerd.
Artikel 2
Voor de bepaling van de concessietarieven wordt een onderscheid gemaakt tussen inwoners en niet-inwoners.
Een inwoner is een persoon
De bepaling van het tarief inwoner of niet-inwoner gebeurt op datum van overlijden.
Artikel 3 consessies - tarieven
De concessietarieven zijn van toepassing per persoon voor een concessie in volle grond, een urnenveldconcessie en een columbariumconcessie en worden, voor een termijn van 25 jaar als volgt vastgelegd:
Artikel 4 -Consessies - verlengen
De verlenging/hernieuwing van de altijddurende concessie die, krachtens het keizerlijk decreet van 23 prairial jaar XII werd verleend voor de inwerkingtreding van de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, is kosteloos.
Alle andere concessies kunnen verlengd worden met een termijn van 25 jaar aan de tarieven (per persoon in de concessie) zoals bepaald in artikel 3.
De verlenging van de concessie gebeurt bij het aflopen van de concessietermijn.
Bij het verlengen van een bestaande concessie in het columbarium waarbij de urne moet verplaatst worden, zal het lokaal bestuur op haar kosten voorzien in een standaard nieuwe gedenkplaat met gravering.
Artikel 5 – concessies: bijzettingen
Een bijzetting is mogelijk volgens de modaliteiten zoals bepaald in het algemeen reglement.
Per bijzetting is steeds de volledige concessieprijs, zoals bepaald in artikel 3,verschuldigd, ongeacht het feit dat de termijnen van de concessie reeds lopen.
Bij een bijzetting zal de grafrust gerespecteerd worden, doch de bijzetting verlengt de concessie termijn niet.
Artikel 6: asverstrooiïng van een niet-inwoner
De retributie voor de asverstrooïing van een niet-inwoner bedraagt 500 EUR.
Artikel 7 - opgraven van stoffelijke overschotten
De retributie voor de opgraving of verplaatsing van een stoffelijk overschot wordt aangerekend per grafplaats.
Indien het om de opgraving van een niet-gecremeerd stoffelijk overschot gaat, stelt de gemeente bijkomend een externe aannemer aan in overleg met de aanvrager (of zijn gemachtigde). De kosten van de externe aannemer zijn daarbij volledig ten laste van de aanvrager.
Alle kosten voor supplementaire prestaties door derden, die niet in bovenvermelde opdracht begrepen zijn, zijn ten laste en in opdracht van de aanvrager.
De raad heft alle voorgaande raadsbesluiten in verband met het financieel reglement begraafplaats op met ingang van 1 april 2021.
Op elk van de twee financiële stromen wordt een aanpassing gevraagd die een logisch gevolg is van het groeipad dat van de oprichting van de interlokale vereniging werd overeengekomen:
1) de doorrekening van de arbeidskost van het aantal VTE arbeidstrajectbegeleider
1.1. Lokaal bestuur Mortsel heeft bij de doorrekening van de arbeidskost van het aantal VTE arbeidstrajectbegeleider (ATB'er) gewerkt met een te laag forfait. Tot nu toe was dit 45 000 EUR per VTE. Dat is het bedrag dat in aanmerking werd genomen voor ESF subsidiedossiers (cf loonbarema B1 met enkele jaren ervaring). In alle OCMW's worden de maatschappelijk werkers verloond loonbarema B1-B3. Heel wat ATB’ers zitten op B3 niveau met meer anciënniteit. Daarom wordt voorgesteld om het forfait te verhogen naar 55 560 EUR per VTE. Dit zal dus betekenen dat de arbeidskost voor OCMW Edegem zou evolueren van 22 500 EUR naar 27 780 EUR per jaar.
1.2. De tot nu toe gehanteerde norm om te bepalen hoeveel VTE ATB'er er nodig was per bestuur werd gekeken naar het aantal leefloontrekkenden in de gemeente en het aantal te activeren cliënten. Wat dat laatste betreft werd de VVSG-norm gehanteerd waarbij 1 VTE 35 trajecten (mix van tijdelijke werkervaring (art 60), arbeidsbegeleiding, nazorg ..) kon bolwerken.
Om de slagkracht en de performantie van het samenwerkingsverband op een hoger niveau te brengen tegenover de vroegere situatie dat elk OCMW dit op zichzelf zo goed mogelijk trachtte te doen (cf ambitie die bij het begin van het samenwerkingsverband werd afgesproken), is het nodig dat atb’ers kunnen specialiseren en daar is tijd voor nodig. Voorbeelden van specialisatie zijn: hoe werkgevers uit het regulier economisch circuit warm maken voor sociale tewerkstelling, mogelijkheden van sociale tewerkstelling per sector verkennen, zelf indiceringstrajecten voor sociale economie kunnen doen ipv afhankelijk te zijn van derde instanties wat snelheid van doorverwijzing ten goede komt. Om die vormen van specialisatie te verkrijgen is het nodig om de norm van het aantal trajecten per VTE ATB'er te laten zakken naar 30.
1.3. Gezien de grote wachtlijst aan cliënten van OCMW Edegem die moeten geactiveerd worden, is een uitbreiding van de capaciteit ATB'er noodzakelijk. De huidige 0,5 VTE ATB'er voor Edegem werkt in het verleden vastgeklikt op het aantal TWE trajecten. Daarnaast is er nog een grote groep van mensen die in andere soorten trajecten kunnen begeleid worden. In november 2020 zag het plaatje voor Edegem er uit als volgt:
22 actieve begeleidingen waarvan:
15 personen op de wachtlijst bij Zora Werkt waarbij de voorwaarden voldaan zijn (plan kunnen trekken in de taal, huishouden-kinderopvang-vervoer ok …) en nog x aantal personen die niet geregistreerd worden omdat ze niet aan de Zora voorwaarden voldoen maar wel een vorm van activatie nodig hebben.
Het CBS/VAB keurde reeds principieel goed dat die uitbreiding van capaciteit ATB'er zou gebeuren door de heroriëntatie van een medewerker naar de interlokale vereniging. Gezien het totaal aantal trajecten (cf hiervoor) wordt ingeschat dat het nodig zal zijn om deze medewerker voltijds (= 0,8 VTE) over te hevelen.
2) de doorrekening van het financieel resultaat van de interlokale vereniging:
Er zijn twee factoren die een tussentijdse wijziging van de gemeentelijke bijdragen in het financieel resultaat verklaren:
- de arbeidskost voor het aantal VTE medewerkers die met ESF middelen werden aangeworven: in de voorliggende nieuwe versie van de meerjarenplanning werd de uitbreiding van de subsidies én de verlenging van subsidies verwerkt. De subsidies werden in 2020 ontvangen maar de kosten moeten op de volgende jaren worden aangerekend.
- Er werd voor Wijk-werken principieel afgesproken dat de overschotten uit de vereffening van de vzw's PWA per gemeente (182.000 euro) overgedragen zouden worden naar de interlokale vereniging, met als bottom-line per gemeente 0,75 EIR per inwoner. Die overdrachten werden geïnd en werden verrekend met de drie voorbije jaarrekeningen.
In de voorliggende versie van de meerjarenbegroting worden de overschotten uit de vereffening van de PWA's gespreid over de komende boekjaren, zodat het tekort op een min of meer gelijk globaal bedrag van rond de 77 000 EUR per jaar gespreid kan worden. Dat geeft volgende hogere gemeentelijke bijdrage:
VERREKENING PER GEMEENTE | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Edegem |
14 321 (+9.939 EUR) |
14 386 (+ 4.065 EUR) | 14 310 (+ 3.348 EUR) |
14 273 (+ 2.648 EUR) |
14 255 (+ 1.957 EUR) |
Dit geeft een meeruitgave over de vijf jaren samen van 21 927 EUR.
Bijkomende info bij de cijfers:
- Het enige PWA dat nog niet vereffend is en wiens overschot nog niet in de cijfers van de meerjarenplanning werd verwerkt is dat van Mortsel/Borsbeek.Op die manier mag nog een substantieel bedrag aan inkomsten verwacht worden.
- De laatste toekenning van ESF-subsidies houden zowel een verlenging van de duurtijd als een uitbreiding van de subsidies in: dit houdt in een verlenging van de tewerkstellingsduur van de reeds aangeworven extra 2 arbeidstrajectbegeleiders maar ook budget voor de aanwerving van een derde arbeidstrajectbegeleider voor de cliënten met een welzijnsproblematiek. Om die begeleiding nog intensiever te maken en om zo deze cliënten sneller klaar te maken voor een volgende fase in de activatie, wordt ook een capaciteit arbeidspsychologie aangetrokken.
- Een belangrijke indicator om de performantie van de intergemeentelijke dienst te berekenen is de effectieve én duurzame doorstroming van cliënten naar het normaal economisch circuit (een vaste tewerkstelling middels een gewone arbeidsovereenkomst waardoor de steuntrekkende bijdragebetalende wordt in de sociale zekerheid). Volgens de recentste VDAB doorstroomcijfers is ruim 57% van de mensen die uit een traject tijdelijke werkervaring komen (lees art. 60 tewerkstelling) na drie maanden duurzaam aan de slag bij hun werkgever.
Overeenkomst met statutaire draagkracht voor de interlokale vereniging Zora Werkt
Tussen elk individueel lokaal bestuur en de beherende gemeente (Mortsel) van de interlokale vereniging Zora Werkt zijn er twee financiële stromen (die via aparte overeenkomsten worden geregeld):
1) de doorrekening van de arbeidskost van het aantal VTE arbeidstrajectbegeleider dat tewerkgesteld is bij het beherend lokaal bestuur (Mortsel) maar dat voor rekening van een individueel lokaal bestuur werkt (via een terbeschikkingstellingsovereenkomst). Tot nu toe was dit 45 000 EUR per VTE arbeidstrajectbegeleider (ATB'er). Momenteel werkt er 0,5 VTE ATB'er voor OCMW Edegem wat 22 500 EUR kost.
De volledige capaciteit aan ATB'er in september 2020 was de volgende:
INZET ATB IN VTE | ||
Mortsel | 2,6 | |
Edegem | 0,5 | |
Boechout | 0,5 | |
Borsbeek | 0,8 | |
Kontich | 1,3 | |
Wommelgem | 0,6 | |
Hove | 0,3 | |
Lint | 0,5 | |
ESF | 2 | |
WIJK-WERK | 0,8 | |
9,9 |
Daar tegenover staan volgend aantal trajecten:
2020 ATB | aug |
totaal aantal trajecten | 204 |
Mortsel | 81 |
Edegem | 16 |
Boechout | 20 |
Borsbeek | 28 |
Kontich | 15 |
Wommelgem | 20 |
Hove | 12 |
Lint | 12 |
2) de doorrekening van het financieel resultaat van de interlokale vereniging: hierin zit de arbeidskost van het aantal VTE coördinator dat voor alle besturen werkt, de arbeidskost van de wijkwerkbemiddelaar die extra (lees: naast de wijkwerkbemiddelaars die door de VDAB worden terbeschikkinggesteld) werd aangeworven, het aantal VTE medewerkers die met ESF middelen werden aangeworven en een overheadkost. Die doorrekening wordt geregeld in de overeenkomst met statutaire draagkracht voor de interlokale vereniging Zora Werkt zoals goedgekeurd door de Raad op 16 december 2019, meer specifiek artikel 15.2:
"De beherende gemeente verdeelt het financieel resultaat van de vereniging over de participerende besturen volgens de hieronder staande verdeelsleutel.
De verdeelsleutel is samengesteld als het product van volgende elementen:
- het inwonersaantal op 1 januari van het betreffende werkjaar;
- het aantal RMI gerechtigden op 31 december van het betreffende werkjaar.
In geval van negatief resultaat, verbinden de participerende besturen zich ertoe hun financiële bijdrage aan de beherende gemeente te storten binnen de 2 maanden na ontvangst van de factuur."
De gemeente- en OCMW-raad keurden op 16 december 2019 tegelijkertijd volgend groeipad in de bijdrage in het financieel resultaat goed:
Edegem 2021 2022 2023 2024 2024
4 382 10 319 10 962 11 625 12 298
In dit groeipad zat reeds de tijdelijke tewerkstelling van 2 extra arbeidstrajectbegeleiders via ESF-subsidies. Dezen worden ingezet voor een groter wordende groep van cliënten met een welzijnsproblematiek die een intensieve begeleiding nodig hebben en nog niet klaar zijn om voor zichzelf een jobdoelwit te formuleren.
De raad keurt de gewijzigde versie van de meerjarenplanning 2021-2025 van de interlokale vereniging Zora Werkt met bijhorende hogere gemeentelijke bijdrage goed op voorwaarde dat de extra tewerkstellingen met ESF-subsidies maar zolang duren als hiervoor ESF-subsidies ontvangen worden.
Na de beslissing in de vorige gemeenteraad rond ANPR-camera’s in de Collegewijk en de ruime aandacht in pers en op sociale media, wensen we graag een stand van zaken over het traject richting buurtbewoners, OLVE-college en omliggende gemeenten.
Daarom de volgende vragen:
Op de gemeenteraadscommissie van 23 maart '21 kondigde schepen Follens aan dat de plannen voor het ecopark op de Doornstraat definitief afgeklopt zijn in een schepenoverleg bij Igean. Kunt u ons inzicht geven in deze plannen?
De laatste werken aan de nieuwe bibliotheek zijn stilaan een feit.
Vorige gemeenteraad werd de aanbesteding goedgekeurd voor de effectieve inrichting. We mogen dus stilaan beginnen dromen van een heugelijke opening van het Kruispunt, dé plek waar boeken, vrije tijd, cultuur, jeugd, sport... elkaar zullen ontmoeten. Het Kruispunt is een project waar we samen, Groen, Open VLD en N-VA, vorige legislatuur met de nodige hobbels, maar steeds met de volle overtuiging van het belang en de meerwaarde voor onze gemeente aan gewerkt hebben. De plechtige opening moet dan ook een moment zijn van en voor alle Edegemnaren. Het Kruispunt wordt immers in de eerste plaats hun ontmoetingsplaats.
We stellen daarom voor om van de officiële opening van het Kruispunt een heus volksfeest te maken, een warm en cultureel gebeuren waar we symbolisch de verhuis maken van de Hovestraat naar de Terelststraat. Met de nodige randanimatie, verenigingen die zich laten horen en kennen, muziek, lekker eten en drinken. Een jaarmarkt in het klein.
Zo'n volksfeest is nog om een andere belangrijke reden belangrijk en een fantastisch idee. De coronacijfers zijn op dit moment barslecht, maar perspectief hebben op zo'n warm post-corona volksfeest kan ook symbolisch het einde zijn van deze ellendige corona periode waar we noodgedwongen fysiek afstand van elkaar houden.
Daarom dus de vraag of het gemeentebestuur overweegt om van de officiële opening van het Kruispunt een heus post-corona volksfeest te maken?
Goedele Van der Spiegel – sluikstort rond nieuwe ondergrondse vuilbakken wegens te grote opening en te beperkte ophaling – hoe wil bestuur hierop bijsturen?
Goedele Van der Spiegel – waarom komt gemeente haar belofte niet na rond beloofde subsidies aan Natuurpunt ?
Cedric Guisson – Finse piste in slechte staat, vraag naar extra onderhoud