Terug
Gepubliceerd op 27/04/2021

2021_GR_00055 - openbaar domein - Doornstraat: herinrichting - aanpak en planning - principiële goedkeuring

gemeenteraad
ma 29/03/2021 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Peter Verstraeten, raadslid; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Goedele Van der Spiegel, raadslid; René Janssens, raadslid; Sofie De Leeuw, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Ellen Stevens, raadslid; Joost Goris, raadslid; Cedric Guisson, raadslid; Goedele Vandewalle, raadslid; Julien Delarbre, raadslid; Adrian De Weerdt, raadslid; Ann De Cleyn, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Gitte Gijs, raadslid; Vera Hans, raadslid; Axel Guldentops, raadslid; Els Pauwels-Croegaert, raadslid; Katleen De Prins, algemeen directeur; Filip Schramme, adjunct algemeen directeur

Verontschuldigd

Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité

Secretaris

Filip Schramme, adjunct algemeen directeur

Voorzitter

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00055 - openbaar domein - Doornstraat: herinrichting - aanpak en planning - principiële goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Cedric Guisson, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Vera Hans, Axel Guldentops, Els Pauwels-Croegaert, Katleen De Prins, Filip Schramme
Stemmen voor 26
Goedele Van der Spiegel, Jeroen Van Laer, Koen Metsu, Koen Michiels, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Albert Follens, Ellen Stevens, Joost Goris, Cedric Guisson, Adrian De Weerdt, Axel Guldentops, Lawrence Vancraeyenest, Julien Delarbre, Goedele Vandewalle, René Janssens, Bart Breugelmans, Sien Pillot, Cynthia Govers, Ann De Cleyn, Peter Verstraeten, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Vera Hans, Els Pauwels-Croegaert, Philippe Muyters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00055 - openbaar domein - Doornstraat: herinrichting - aanpak en planning - principiële goedkeuring 2021_GR_00055 - openbaar domein - Doornstraat: herinrichting - aanpak en planning - principiële goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De cluster Publiek Domein verwijst naar bijgevoegde PP.

Kontich:
Zowel de rijweg als de fietspaden zijn in Kontich in erbarmelijke staat. Kontich heeft daarom beslist om de fietspaden meteen volgens de geldende voorschriften te vernieuwen waardoor ook de maatvoering van de rijweg moet aangepast worden. De 3-vaksrijweg zal tot 2 wegvakken herleid worden. Hierdoor komt er ruimte vrij om het fietspad langs beide zijden volledig gescheiden van de rijweg aan te leggen.

Edegem - deel Drie Eikenstraat/grens Kontich:
De oorspronkelijke fietspaden werden ruim 15 jaar geleden vernieuwd maar zijn vandaag niet meer aangepast aan de huidige normen voor fietsvoorzieningen. De grijze betonplaten werden één op één vervangen door rode betonplaten.
De rijweg is in dezelfde conditie als de rijweg op Kontichs grondgebied en wordt al decennia lang opgelapt. Een volledige vernieuwing dringt zich al jaren op. Er zijn meerdere klachten uit de buurt over geluidslast vanwege de staat van de wegenis.
Ook Edegem heeft altijd de intentie gehad om bij een grootschalige onderhoudsbeurt de fietsvoorzieningen aan de huidige normen aan te passen en de rijweg van 3 naar 2 rijvakken te brengen waardoor vrijliggende fietspaden kunnen gerealiseerd worden.
In dit deel van de Doornstraat wordt de herlocalisatie van de recyclageparken van Aartselaar en Edegem voorbereid. Deze herlocalisatie zal gevolgen hebben voor het verkeer op de Doornstraat. Het verkeer zal zo goed als zeker toenemen. De verkeersbewegingen ter hoogte van de in- en uitgang van het geplande recyclagepark moeten bestudeerd worden. Niet alleen het bezoekers- en vrachtbestemmingsverkeer moet ter plaatse veilig kunnen verlopen, ook de doorstroming op de Doornstraat moet gewaarborgd blijven. Een verhoogde verkeersdruk zal ook gevolgen hebben op het kruispunt Doornstraat/Drie Eikenstraat.
De rioolaansluiting van het recyclagepark wordt momenteel bestudeerd door Water-Link/Aquafin. Volgens het Zoneringsplan moet het vuilwater, van het perceel waar het park komt, gezuiverd worden door een IBA (individuele behandelingsinstallatie afvalwater) omdat er binnen een straal van 50 meter geen riolering aanwezig is. IGEAN geeft aan dat een IBA om operationele/economische redenen niet haalbaar is en vraagt hierop een afwijking en bijgevolg een rioolaansluiting op de riolering van de Doornstraat verderop richting Drie Eikenstraat. Afhankelijk van de debieten en hoogteverschillen wordt dit ofwel een gravitaire leiding ofwel een drukleiding met pompstation. In ieder geval zullen hiervoor rioolwerken nodig zijn met een opbraak en heraanleg van de wegenis tot gevolg.
Waterlink/Aquafin onderzoekt meteen of de woningen van de Drie Eikenstraat ter hoogte van het kruispunt wel degelijk zijn aangesloten op de rioolwaterzuivering. Bij de opmaak van het Zoneringsplan gebeurde de inventarisatie van de aansluitingsgraad van deze woningen op basis van vermoedens en verklaringen, niet op basis van controles of exacte wetenschap. Mogelijk zullen ook hiervoor nog bijkomende particuliere en publieke rioolwerken uitgevoerd moeten worden.

Edegem/Wilrijk - deel Drie Eikenstraat/Kleine Doornstraat:
Dit deel is de voormalige gewestweg N106 waarvan het Edegems deel in juni 2020 aan het lokaal bestuur werd overgedragen. Het Wilrijks gedeelte was al eerder door AWV overgedragen aan Wilrijk.
Deze voormalige gewestweg is nog in iets betere staat dan de gemeentelijke wegvakken van de Doornstraat, maar het voorbije jaar zijn ook hier ernstige gaten in de rijweg ontstaan. Het fietspad werd door het gewest heraangelegd in betonstraatstenen. Alle straatafmetingen bleven hierbij dezelfde waardoor ook hier de fietspaden vandaag als "moordstrookjes" gecatalogeerd worden en best worden aangepast.
Samen met de werken aan de Drie Eikenstraat werd het kruispunt Doornstraat/Drie Eikenstraat in 2019 lokaal aangepast. Door en op kosten van AWV werden er op vraag van Edegem middengeleiders aangebracht om de oversteekbewegingen van de zwakke weggebruikers te beveiligen.
In het Edegems deel van dit deel van de Doornstraat zijn er verder een aantal opportuniteiten die bij een eventuele herprofilering van de straat kunnen aangepakt worden:
- De geplande nieuwe verkaveling naast "Het Recreatief" zal net als het recyclagepark een rioolaansluiting vergen;
- Het lozingspunt van vuilwater door sport- en recreatiepark "Mariënborg" op de Kleine Struisbeek zou definitief kunnen afgekoppeld worden;
- Door een versmalling van de rijweg zouden de bushaltes ter hoogte van Mariënborg kunnen geoptimaliseerd worden zodat het veiliger wordt voor de sporters en schoolbezoekers;
Op de grens Edegem/Wilrijk kan de oversteek van de trage weg "Geitepad" beveiligd worden.
Mogelijk heeft Wilrijk nog andere issues op haar grondgebied.

Planning:
Kontich wenst dit project zo snel als mogelijk uit te voeren. Snelheid was blijkbaar zo belangrijk dat zij voorzien om het project op haar grondgebied volledig zelf te financieren, ondanks de gedeeltelijke financieringsmogelijkheid van de fietspaden door het Fietsfonds. Kontich meent (onterecht, zie verder ...) dat dit een negatieve invloed zal hebben op de planning van het project.
Op het Edegems grondgebied zal er deze legislatuur onvermijdelijk opnieuw asfaltonderhoud noodzakelijk zijn.
Vanwege de herlocalisatie van het recyclagepark zullen er op het Edegemse deel mogelijk ook plaatselijke wegenis- en rioleringswerken moeten uitgevoerd worden. Deze werken zullen de opening van het recyclagepark moeten voorafgaan. Het spreekt voor zich dat de toegankelijkheid van het recyclagepark, omwille van herhaaldelijk onderhoud van de Doornstraat, best niet om de haverklap onderbroken wordt. Hierdoor kan de Doornstraat best voor de toekomst nu meteen opgewaardeerd worden.

Financiering/subsidiëring:  zie tabel in bijlage
Edegem heeft deze legislatuur, behalve via haar onderhoudsbudget, geen specifieke budgetten voorzien voor infrastructuurwerken aan de Doornstraat.
Eventuele rioolwerken en de bijbehorende herstelling van de bestaande toestand zijn voor rekening van Water-Link, Igean, Mariënborg en de projectontwikkelaar van de aangekondigde verkaveling.
Zoals altijd met infrastructuurwerken valt er een financieel voordeel te halen bij gecombineerde werken met andere partijen. Dit heeft niet enkel materiële financiële voordelen maar ook voordelen in kader van minder hinder en communicatie.
Zoals hierboven aangehaald komen optimalisaties aan de fietspadinrichtingen in aanmerking voor subsidies van het Fietsfonds. De subsidiërende overheid laat weten dat dit voor Doornstraat kan via de verkorte procedure met de unieke verantwoordingsnota (UVN) en dat elk lokaal bestuur voor zich de subsidies kan aanvragen. Omwille van de continuïteit wordt wel gevraagd om één dossier in te dienen voor het totale project.
Moesten er zich intussen subsidiemogelijkheden aandienen voor ontharding, kan het project  Doornstraat hiervoor ook in aanmerking komen (3 rijstroken worden er 2).  Eind februari werd ook vanuit het Vlaams Gewest een subsidiepremie voor elke gemeente beschikbaar gesteld (project Copenhagen) ter bevordering van aanleg of verbetering van fietsinfrastructuur.  Ook dit subsidiestelsel zal bekeken worden of cumulatie met het Fietsfonds kan verkregen worden.  

Besluit:
De cluster Publiek Domein meent dat Edegem het initiatief van Kontich moet aangrijpen om ook de Doornstraat op haar grondgebied voor de toekomst duurzaam her aan te leggen. Distrikt Wilrijk heeft dit ook besloten (mits gelijktijdigheid van Edegem). 
Uiteraard moeten eventuele werken hierbij wel afgestemd worden op de opening van het nieuw geplande recyclagepark.
Een gezamenlijke aanpak met allerhande partners is altijd beterkoop en zorgt voor meer draagvlak bij de bevolking en de weggebruikers. Het zet de betrokken overheden ook in de picture als verantwoorde wegbeheerders en beleidsmakers.

Door Kontich werd SB Antea reeds aangesteld om met de ontwerpopdracht te starten.  Op vraag van de subsidiërende overheid van het Fietsfonds wordt best voor alle partijen één gezamenlijke UVN opgesteld ten einde de continuïteit te behouden. Sb Antea stelt hierbij een kostennota op waarbij de kostprijs verdeeld wordt over alle partijen a rato van de lengte van het tracé over het betrokken gemeentelijke domein. 

Juridische grond

Artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Twee of meer aanbestedende overheden kunnen overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.

Aanleiding en context

Eind 2019 vernam de cluster Publiek Domein dat het lokale bestuur Kontich een heraanleg van de Doornstraat, op haar grondgebied, overweegt.
De Doornstraat loopt over het grondgebied van 3 lokale besturen: Kontich, Edegem en Wilrijk (Antwerpen).
Omdat de door Kontich aangekondigde werken niet louter onderhoudswerken zijn, maar een drastische aanpassing van het dwarsprofiel, is het aangewezen dat de overige besturen zich ook beraden over het doortrekken van het nieuw gekozen dwarsprofiel.

Adviezen

Financieel visum Gunstig advies

Gunstig advies nr 925 verleend.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad besluit om mee in te stappen in het project waarbij aan de diensten gevraagd wordt om de timing van diverse partners op elkaar af te stemmen en maximale subsidiemogelijkheden te benutten en keurt goed dat in de begroting een bedrag van ongeveer 640 000 EUR zal voorzien worden.

Artikel 2

De raad keurt goed dat Antea met de opmaak van de UVN mag starten ten behoeve van het bekomen van de subsidies in kader van het Fietsfonds voor een bedrag van 10 412,54 EUR excl. BTW of 12 599,17 EUR incl. BTW en 10% provisie.