Op elk van de twee financiële stromen wordt een aanpassing gevraagd die een logisch gevolg is van het groeipad dat van de oprichting van de interlokale vereniging werd overeengekomen:
1) de doorrekening van de arbeidskost van het aantal VTE arbeidstrajectbegeleider
1.1. Lokaal bestuur Mortsel heeft bij de doorrekening van de arbeidskost van het aantal VTE arbeidstrajectbegeleider (ATB'er) gewerkt met een te laag forfait. Tot nu toe was dit 45 000 EUR per VTE. Dat is het bedrag dat in aanmerking werd genomen voor ESF subsidiedossiers (cf loonbarema B1 met enkele jaren ervaring). In alle OCMW's worden de maatschappelijk werkers verloond loonbarema B1-B3. Heel wat ATB’ers zitten op B3 niveau met meer anciënniteit. Daarom wordt voorgesteld om het forfait te verhogen naar 55 560 EUR per VTE. Dit zal dus betekenen dat de arbeidskost voor OCMW Edegem zou evolueren van 22 500 EUR naar 27 780 EUR per jaar.
1.2. De tot nu toe gehanteerde norm om te bepalen hoeveel VTE ATB'er er nodig was per bestuur werd gekeken naar het aantal leefloontrekkenden in de gemeente en het aantal te activeren cliënten. Wat dat laatste betreft werd de VVSG-norm gehanteerd waarbij 1 VTE 35 trajecten (mix van tijdelijke werkervaring (art 60), arbeidsbegeleiding, nazorg ..) kon bolwerken.
Om de slagkracht en de performantie van het samenwerkingsverband op een hoger niveau te brengen tegenover de vroegere situatie dat elk OCMW dit op zichzelf zo goed mogelijk trachtte te doen (cf ambitie die bij het begin van het samenwerkingsverband werd afgesproken), is het nodig dat atb’ers kunnen specialiseren en daar is tijd voor nodig. Voorbeelden van specialisatie zijn: hoe werkgevers uit het regulier economisch circuit warm maken voor sociale tewerkstelling, mogelijkheden van sociale tewerkstelling per sector verkennen, zelf indiceringstrajecten voor sociale economie kunnen doen ipv afhankelijk te zijn van derde instanties wat snelheid van doorverwijzing ten goede komt. Om die vormen van specialisatie te verkrijgen is het nodig om de norm van het aantal trajecten per VTE ATB'er te laten zakken naar 30.
1.3. Gezien de grote wachtlijst aan cliënten van OCMW Edegem die moeten geactiveerd worden, is een uitbreiding van de capaciteit ATB'er noodzakelijk. De huidige 0,5 VTE ATB'er voor Edegem werkt in het verleden vastgeklikt op het aantal TWE trajecten. Daarnaast is er nog een grote groep van mensen die in andere soorten trajecten kunnen begeleid worden. In november 2020 zag het plaatje voor Edegem er uit als volgt:
22 actieve begeleidingen waarvan:
15 personen op de wachtlijst bij Zora Werkt waarbij de voorwaarden voldaan zijn (plan kunnen trekken in de taal, huishouden-kinderopvang-vervoer ok …) en nog x aantal personen die niet geregistreerd worden omdat ze niet aan de Zora voorwaarden voldoen maar wel een vorm van activatie nodig hebben.
Het CBS/VAB keurde reeds principieel goed dat die uitbreiding van capaciteit ATB'er zou gebeuren door de heroriëntatie van een medewerker naar de interlokale vereniging. Gezien het totaal aantal trajecten (cf hiervoor) wordt ingeschat dat het nodig zal zijn om deze medewerker voltijds (= 0,8 VTE) over te hevelen.
2) de doorrekening van het financieel resultaat van de interlokale vereniging:
Er zijn twee factoren die een tussentijdse wijziging van de gemeentelijke bijdragen in het financieel resultaat verklaren:
- de arbeidskost voor het aantal VTE medewerkers die met ESF middelen werden aangeworven: in de voorliggende nieuwe versie van de meerjarenplanning werd de uitbreiding van de subsidies én de verlenging van subsidies verwerkt. De subsidies werden in 2020 ontvangen maar de kosten moeten op de volgende jaren worden aangerekend.
- Er werd voor Wijk-werken principieel afgesproken dat de overschotten uit de vereffening van de vzw's PWA per gemeente (182.000 euro) overgedragen zouden worden naar de interlokale vereniging, met als bottom-line per gemeente 0,75 EIR per inwoner. Die overdrachten werden geïnd en werden verrekend met de drie voorbije jaarrekeningen.
In de voorliggende versie van de meerjarenbegroting worden de overschotten uit de vereffening van de PWA's gespreid over de komende boekjaren, zodat het tekort op een min of meer gelijk globaal bedrag van rond de 77 000 EUR per jaar gespreid kan worden. Dat geeft volgende hogere gemeentelijke bijdrage:
VERREKENING PER GEMEENTE | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Edegem |
14 321 (+9.939 EUR) |
14 386 (+ 4.065 EUR) | 14 310 (+ 3.348 EUR) |
14 273 (+ 2.648 EUR) |
14 255 (+ 1.957 EUR) |
Dit geeft een meeruitgave over de vijf jaren samen van 21 927 EUR.
Bijkomende info bij de cijfers:
- Het enige PWA dat nog niet vereffend is en wiens overschot nog niet in de cijfers van de meerjarenplanning werd verwerkt is dat van Mortsel/Borsbeek.Op die manier mag nog een substantieel bedrag aan inkomsten verwacht worden.
- De laatste toekenning van ESF-subsidies houden zowel een verlenging van de duurtijd als een uitbreiding van de subsidies in: dit houdt in een verlenging van de tewerkstellingsduur van de reeds aangeworven extra 2 arbeidstrajectbegeleiders maar ook budget voor de aanwerving van een derde arbeidstrajectbegeleider voor de cliënten met een welzijnsproblematiek. Om die begeleiding nog intensiever te maken en om zo deze cliënten sneller klaar te maken voor een volgende fase in de activatie, wordt ook een capaciteit arbeidspsychologie aangetrokken.
- Een belangrijke indicator om de performantie van de intergemeentelijke dienst te berekenen is de effectieve én duurzame doorstroming van cliënten naar het normaal economisch circuit (een vaste tewerkstelling middels een gewone arbeidsovereenkomst waardoor de steuntrekkende bijdragebetalende wordt in de sociale zekerheid). Volgens de recentste VDAB doorstroomcijfers is ruim 57% van de mensen die uit een traject tijdelijke werkervaring komen (lees art. 60 tewerkstelling) na drie maanden duurzaam aan de slag bij hun werkgever.
Overeenkomst met statutaire draagkracht voor de interlokale vereniging Zora Werkt
Tussen elk individueel lokaal bestuur en de beherende gemeente (Mortsel) van de interlokale vereniging Zora Werkt zijn er twee financiële stromen (die via aparte overeenkomsten worden geregeld):
1) de doorrekening van de arbeidskost van het aantal VTE arbeidstrajectbegeleider dat tewerkgesteld is bij het beherend lokaal bestuur (Mortsel) maar dat voor rekening van een individueel lokaal bestuur werkt (via een terbeschikkingstellingsovereenkomst). Tot nu toe was dit 45 000 EUR per VTE arbeidstrajectbegeleider (ATB'er). Momenteel werkt er 0,5 VTE ATB'er voor OCMW Edegem wat 22 500 EUR kost.
De volledige capaciteit aan ATB'er in september 2020 was de volgende:
INZET ATB IN VTE | ||
Mortsel | 2,6 | |
Edegem | 0,5 | |
Boechout | 0,5 | |
Borsbeek | 0,8 | |
Kontich | 1,3 | |
Wommelgem | 0,6 | |
Hove | 0,3 | |
Lint | 0,5 | |
ESF | 2 | |
WIJK-WERK | 0,8 | |
9,9 |
Daar tegenover staan volgend aantal trajecten:
2020 ATB | aug |
totaal aantal trajecten | 204 |
Mortsel | 81 |
Edegem | 16 |
Boechout | 20 |
Borsbeek | 28 |
Kontich | 15 |
Wommelgem | 20 |
Hove | 12 |
Lint | 12 |
2) de doorrekening van het financieel resultaat van de interlokale vereniging: hierin zit de arbeidskost van het aantal VTE coördinator dat voor alle besturen werkt, de arbeidskost van de wijkwerkbemiddelaar die extra (lees: naast de wijkwerkbemiddelaars die door de VDAB worden terbeschikkinggesteld) werd aangeworven, het aantal VTE medewerkers die met ESF middelen werden aangeworven en een overheadkost. Die doorrekening wordt geregeld in de overeenkomst met statutaire draagkracht voor de interlokale vereniging Zora Werkt zoals goedgekeurd door de Raad op 16 december 2019, meer specifiek artikel 15.2:
"De beherende gemeente verdeelt het financieel resultaat van de vereniging over de participerende besturen volgens de hieronder staande verdeelsleutel.
De verdeelsleutel is samengesteld als het product van volgende elementen:
- het inwonersaantal op 1 januari van het betreffende werkjaar;
- het aantal RMI gerechtigden op 31 december van het betreffende werkjaar.
In geval van negatief resultaat, verbinden de participerende besturen zich ertoe hun financiële bijdrage aan de beherende gemeente te storten binnen de 2 maanden na ontvangst van de factuur."
De gemeente- en OCMW-raad keurden op 16 december 2019 tegelijkertijd volgend groeipad in de bijdrage in het financieel resultaat goed:
Edegem 2021 2022 2023 2024 2024
4 382 10 319 10 962 11 625 12 298
In dit groeipad zat reeds de tijdelijke tewerkstelling van 2 extra arbeidstrajectbegeleiders via ESF-subsidies. Dezen worden ingezet voor een groter wordende groep van cliënten met een welzijnsproblematiek die een intensieve begeleiding nodig hebben en nog niet klaar zijn om voor zichzelf een jobdoelwit te formuleren.
De raad keurt de gewijzigde versie van de meerjarenplanning 2021-2025 van de interlokale vereniging Zora Werkt met bijhorende hogere gemeentelijke bijdrage goed op voorwaarde dat de extra tewerkstellingen met ESF-subsidies maar zolang duren als hiervoor ESF-subsidies ontvangen worden.