De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare zitting van 26 april 2021 goed.
De omzendbrief van 12 februari 2010 i.v.m. vervreemding van onroerende goederen stelt dat het bestuur verplicht is om aan de toezichthoudende overheid een aantal documenten voor te leggen: een metingsplan, het bewijs dat de nodige publiciteit werd gevoerd en een recent schattingsverslag (max. 2 jaar oud). De bepaling van de verkoopprijs moet gebeuren op basis van dit recent officieel schattingsverslag. Zowel bij een onderhandse als een openbare verkoop is de geschatte waarde, de minimumverkoopprijs.
Het bestuur beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met een landmeter voor het opstellen van deze objectieve schattingsverslagen. In het dossier van de gronden aan de Oude Godstraat moet ook een nieuw verkavelingsplan gemaakt worden.
Het gemeentebestuur kan fungeren als aankoopcentrale tot dewelke de OCMW-raad kan beslissen toe te treden. Op die manier kunnen de schattingen voor het OCMW ook afgenomen worden binnen de raamovereenkomst die het gemeentebestuur zal afsluiten.
Nadat de schattingen werden uitgevoerd, zal elke beslissing tot verkoop worden voorgelegd aan de gemeenteraad, samen met de publiciteitscampagne en de eventuele voorwaarden.
Wet van 11 mei 2003 tot bescherming van de titel en het beroep van landmeter-expert
Deze wet omschrijft de bescherming van het beroep van landmeter-expert
Koninklijk besluit van 15 december 2005 tot vaststelling van de voorschriften inzake de plichtenleer van de landmeter-expert
Dit besluit omschrijft de plichtenleer van de landmeter-expert.
Omzendbrief van 12 februari 2010 i.v.m. vervreemding van onroerende goederen door de provincies, gemeenten, OCMW’s en erkende erediensten
Deze omzendbrief wijst de besturen op de procedure die ze moeten volgen als ze een gedeelte van hun onroerend patrimonium willen vervreemden en maakt duidelijk welke stukken ze moeten opnemen in het dossier dat ze aan de toezichthoudende overheid voorleggen.
Decreet van 10 december 2010 houdende aanstelling van erkende landmeters door provincies, gemeenten en OCMW’s voor het opmaken van schattingsverslagen in het kader van onroerende verrichtingen die worden gesteld door de provincies, gemeenten en OCMW’s.
Dit decreet omschrijft de procedure voor de aanstelling van landmeters door een overheid voor de opmaak van schattingsverslagen.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
Deze wet omschrijft de procedure voor overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten alsook voor de aankoopcentrales.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Dit besluit regelt de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
In de geactualiseerde strategische nota van 2020 werd voorzien dat in 2021 een aantal commercialiseringen of herbestemmingen van onroerende goederen worden opgestart.
In 2021 wordt onder meer de verkoop van volgende onroerende goederen voorzien:
De raad keurt de lastvoorwaarden, raming en de gunningswijze goed om te komen tot een raamovereenkomst met een landmeter-expert.
Door beroep te doen op de opdrachtencentrale georganiseerd door de stad Brugge kan het lokaal bestuur bestellingen plaatsen volgens de voorwaarden gesteld door de stad Brugge en volgens hun bedongen kortingen.
Door gebruik te maken van deze raamovereenkomst is het mogelijk om:
Het lokaal bestuur is niet verplicht tot de afname van producten, diensten of werken en kan nog steeds beroep doen op andere leveranciers indien gewenst.
Het lokaal bestuur zal bij elke potentiële bestelling controleren of de prijzen en technische specificaties marktconform zijn.
Artikel 2, 4° van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aankoopcentrale of opdrachtencentrale is een aanbestedende overheid die raamovereenkomsten sluit met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden, overheidsbedrijven of aanbestedende entiteiten.
Artikel 15 van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Beslissing van 19 november 2018 van het college van de stad Brugge
De stad Brugge gunt de opdracht voor volgende percelen:
De stad Brugge heeft als opdrachtencentrale een raamovereenkomst gegund inzake aankoop van ICT Infrastructuur, ondersteuning en software volgens verschillende percelen.
Het lokaal bestuur kan gebruik maken van deze raamovereenkomst waardoor de verplichting vervalt om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
De raad keurt goed om beroep te kunnen doen op de ICT opdrachtencentrale van Brugge voor alle percelen.
Het college wordt belast met de uitvoering.
Om een antwoord te bieden aan de bestaande behoefte kunnen drie ruimten in het nieuwe vrijetijdscentrum gehuurd worden. Een verhuurreglement moet hiervoor opgesteld worden. Nadien wordt het digitaal reserveren mogelijk gemaakt via het gemeentelijk digitaal zalenreservatiesysteem.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Art 40 § 3. De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.
Betaalbare lokalen waar verenigingen terecht kunnen zijn, schaars in Edegem. In de nieuwbouw van het vrijetijdscentrum in Edegem zijn daarom drie ruimten van verschillende grootte voorzien die in verhuur gezet zullen worden.
De raad keurt het verhuurreglement voor drie ruimten in het nieuwe vrijetijdscentrum Kruispunt, Terelststraat 1, goed.
De verhuuraanvragen kunnen ingediend worden vanaf opname verhuurmogelijkheid in de zalensoftware. Startdatum voor een effectieve huurmogelijkheid is 1 september 2021, indien de coronamaatregelen het toelaten.
Het standgeld van een kermiskraam wordt berekend op het aantal dagen van deelname, de grootte van het kraam, het bij hebben van een woonwagen ... volgens de richtlijnen uit het kermisreglement. De standhouders van de junikermis zijn deels andere ondernemers dan op de septemberkermis.
Het totaal van standgelden voor de junikermis 2021 bedraagt 4 235 EUR. Een korting van 25% betekent dan een vermindering met 1 058,75 EUR. Het restbedrag inkomsten is dan : 3 176,25 EUR.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Art 40 § 2. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
De kermissen mogen normaal gezien vanaf 1 juni opnieuw opstarten met de nog vereiste coronamaatregelen.. Deze groep van ondernemers heeft omwille van corona veel inkomstenverlies geleden. Het lokaal bestuur Edegem is eerder al voor de septemberkermis 2020 opgekomen door een kwijtschelding van 25% van het standgeld toe te staan.
Het college keurt de kwijtschelding van 25% van de standgelden voor de junikermis 2021, een totale korting van 1 058,75 EUR goed.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Water-link voor de algemene vergadering op 10 juni 2021 met volgende agenda:
1. Jaarverslag 2020
2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur m.b.t. de jaarrekening over het boekjaar afgesloten op 31 december 2020
3. Mededeling van het verslag van de commissaris m.b.t. de jaarrekening over het boekjaar afgesloten op 31 december 2020
4. Goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2020
5. Bestemming van het resultaat
5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
7. Verlenen van kwijting aan de commissaris
8. lncentive aan het personeel
9. Varia en mededelingen
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Waterlink:
Artikel 5 van de gecoördineerde statuten van water-link ov w
Daarin wordt bepaald dat het kapitaal verdeeld is in twee categorieën van aandelen, met name “A-aandelen en B-aandelen”. Lokaal bestuur Edegem beschikt over 250 A-aandelen en 22 B-aandelen.
De raad neemt akte van de agenda van algemene vergadering op 10 juni 2021 met volgende agenda:
1. Jaarverslag 2020
2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur m.b.t. de jaarrekening over het boekjaar afgesloten op 31 december 2020
3. Mededeling van het verslag van de commissaris m.b.t. de jaarrekening over het boekjaar afgesloten op 31 december 2020
4. Goedkeuring van de jaarrekening afgesloten per 31 december 2020
5. Bestemming van het resultaat
5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
7. Verlenen van kwijting aan de commissaris
8. lncentive aan het personeel
9. Varia en mededelingen
Raadslid Rudi Dias werd aangewezen als effectief lid en raadslid Julien Delarbre als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Water-link voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van Water-link en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Ika voor de algemene vergadering op 15 juni 2021 met volgende agenda:
1. Kennisneming verslagen van IKA van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris van IKA met betrekking tot het boekjaar 2020.
5. Kapitaalverhoging aandelen kengetal 9d (Storm Retie)
6. Statutaire benoemingen en mededelingen
1. Actualiseren van het register van de deelnemers
Op heden worden we geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, daarom staat het momenteel niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Er wordt rekening gehouden met de huidige federale richtlijnen, alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De Raad van Bestuur van IKA heeft besloten over te gaan tot een kapitaalverhoging ter dekking van de 100% van het kapitaal Storm Retie, de kapitaalverhogingen wordt georganiseerd om de namens de gemeenten aangehouden financieel vaste activa ook in de gemeentelijke boekhouding te kunnen opvolgen.
De kapitaalverhoging kan gefinancierd worden met middelen beschikbaar in de schoot van IKA.
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 22 juni 2020
De raad keurt goed om in te tekenen op de 322 aandelen IKA met kengetal 5f
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Ika:
De raad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Ika van 15 juni 2021 en keurt deze goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
1. Actualiseren van het register van de deelnemers
De raad keurt goed om in te tekenen op de kapitaalverhoging aandelen kengetal 9d (STORM Retie) van IKA voor 20 aandelen met nominale waarde per aandeel van 500 EUR voor een totale waarde 10 000 EUR te volstorten met 10 000 EUR beschikbaar op rekening courant.
Lokaal bestuur stelt zich ten behoeve van deze operatie borg voor haar niet-volstort aandeel voor een bedrag van 403 0000 EUR.
Raadslid Albert Follens werd aangewezen als effectief lid en raadslid René Janssens als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van IKA voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van 15 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
We ontvingen op 23 maart 2021 een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Fluvius voor de algemene vergadering, jaarvergadering op 23 juni 2021 met volgende agenda:
Op heden worden we geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, daarom staat het momenteel niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Er wordt rekening gehouden met de huidige federale richtlijnen, alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 1 maart 2021
De raad neemt akte van de aangepaste samenstelling voor de afvaardiging van de gemeente Edegem in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging
Iveka - Fluvius Antwerpen:
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering, jaarvergadering van Fluvius van 23 juni 2021 goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
Schepen Philippe Muyters werd aangewezen als effectief lid en raadslid Cedric Guisson als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Fluvius voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 23 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Cipal voor de algemene vergadering op 24 juni 2021 met volgende agenda:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 1 maart 2021
Raadslid René Janssens werd aangewezen als effectief lid en raadslid Axel Guldentops
als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Cipal voor deze legislatuur.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
Raadslid René Janssens werd aangewezen als effectief lid en raadslid Axel Guldentops als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Cipal voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Pontes voor de buitengewone algemene vergadering op 24 juni 2021 met volgende agenda:
1. Algemene vergadering: verslag 17 december 2020 - goedkeuring2. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2020 - goedkeuring
3. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2020 - aktename
4. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2020 - goedkeuring
5. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
6. Varia en rondvraag
Op heden worden we geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, momenteel is er gekozen om deze algemene vergadering fysiek te laten plaatsvinden.
Maar er wordt rekening gehouden met de huidige federale richtlijnen, alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het eerste semester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die de jaarrekening vaststelt en kwijting verleent aan de bestuurders en de revisor.
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Pontes:
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Pontes van 24 juni 2021 goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
2. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2020 - goedkeuring
3. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2020 - aktename
4. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2020 - goedkeuring
5. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
6. Varia en rondvraag
Raadslid Rudi Dias werd aangewezen als effectief lid en raadslid Ellen Stevens als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Pontes voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Igean dienstverlening, milieu en veiligheid voor de algemene vergadering op 25 juni 2021 met volgende agenda:
dienstverlening:
l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
5. Goedkeuren van de statutenwijziging
6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
8. Zelfstandige groepering - kennisname inwendig reglement.
milieu veiligheid:
l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
5. Goedkeuren van de statutenwijziging
6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
8. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.
Gezien de uitzonderlijke situatie en de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van COVID-19, heeft de raad van bestuur in de zitting van 17 maart 2021 beslist om deze algemene vergaderingen digitaal te organiseren.
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Igean dienstverlening en neemt hierbij akte van de lijst met namen van kandidaten voor de raad van bestuur en keurt deze goed:
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Igean milieu en veiligheid en neemt hierbij akte van de lijst met namen van kandidaten voor de raad van bestuur en keurt deze goed:
De raad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering en de statutenwijziging van Igean dienstverlening van 25 juni 2021 en keurt deze goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
5. Goedkeuren van de statutenwijziging
6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
8. Zelfstandige groepering - kennisname inwendig reglement.
Raadslid Joost Goris werd aangewezen als effectief lid en raadslid Ellen Stevens als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Igean dienstverlening voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van Igean dienstverlening en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
De raad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering en de statutenwijziging van Igean milieu en veiligheid van 25 juni 2021 en keurt deze goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
l. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2020
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020
5. Goedkeuren van de statutenwijziging
6. Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding
7. Toetreding aanvaarden van PZ Hekla
8. Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.
Raadslid Joost Goris werd aangewezen als effectief lid en raadslid Ellen Stevens als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Igean milieu en veiligheid voor deze legislatuur.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van Igean milieu en veiligheid en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
Vanaf 1 juni 2021 zal er samengewerkt worden met de stad Mortsel om onze muziekschool verder te kunnen exploiteren.
Hiervoor moet een nieuw uitleenreglement opgesteld worden. (zie bijlage)
Gelet op de samenwerking met de stad Mortsel en Kontich is het wenselijk om de reglementen hierover over te nemen en te uniformiseren.
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
De raad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Op 1 juni 2021 wordt de samenwerking met de muziekacademie te Wilrijk stopgezet.
De gemeenteraad keurt het uitleenreglement muziekinstrumenten voor leerlingen van de AMWD zoals opgenomen als bijlage goed vanaf 1 juni 2021.
De gemeenteraad heft alle voorgaande raadsbesluiten over het uitleenreglement van muziekinstrumenten op vanaf 1 juni 2021.
Vanaf 1 juni 2021 zal er samengewerkt worden met de stad Mortsel om onze muziekschool verder te kunnen exploiteren.
Gelet op de samenwerking met de stad Mortsel en Kontich is het wenselijk om de reglementen hierover over te nemen en te uniformiseren.
Artikel 40§3 van het decreet lokaal bestuur
De raad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Op 1 juni 2021 wordt de samenwerking met de muziekacademie te Wilrijk stopgezet.
De raad keurt het retributiereglement van de Academie voor BeeldendeKunst Mortsel-Edegem en de Academie voor Muziek, Woord en Dans Mortsel-Edegem-Kontich goed vanaf 1 juni 2021.
De raad heft alle voorgaande raadsbesluiten betreffende retributie huurgeld muziekinstrumenten muziekacademie met ingang van 1 juni 2021 op.
Op 4 mei 2021 ontvangen we een mail van de Vlaamse overheid, Agentschap Binnenlands Bestuur met daarin de vermelding dat we een aanpassing moeten doorvoeren voor artikel 1, §9.
Het Agentschap Binenlands bestuur merkt op dat niet enkel de eerste aflevering van de M-kaart “duurzaam verblijf” voor de begunstigden van het terugtrekkingsakkoord die op moment van de aanvraag reeds in bezit is van een E+ of F+ kaart gratis is, maar ook voor de begunstigde van het terugtrekkingsakkoord die op moment van de aanvraag reeds in bezit is van een bijlage 8bis.
Artikel 2 van de wet van 14 maart 1968
De gemeenten worden gemachtigd de retributies te innen welke zijn bestemd tot dekking van hun administratieve kosten telkens als zij de verblijfsvergunningen van een vreemdeling afleveren, vernieuwen, verlengen of vervangen. Die retributies zijn gelijk aan die welke van Belgische onderdanen wordt gevorderd voor het afleveren van identiteitskaarten.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Dit decreet regelt de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de gemeentebelastingen.
Wet van 18 juni 2018
Houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, waarbij de bevoegdheid inzak verandering van voornamen wordt overgedragen aan de ambtenaren van de burgerlijke stand en de voorwaarden ervan worden geregeld.
Het ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronisch identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de 12 jaar en de elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die wettelijk op het grondgebied van het Rijk verblijven.
Op 26 april 2021 keurde de gemeenteraad een belastingreglement goed op het afgeven van administratieve stukken in de sector van de publieke dienstverlening tot en met 31 december 2025.
De raad keurt een belasting gevestigd op het afleveren van administratieve stukken in de sector publieke dienstverlening vanaf heden tot en met 31 december 2025 goed als volgt:
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk wordt afgeleverd.
§1 Identiteitskaarten:
* 20,30 EUR voor een electronische identiteitskaart voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten zonder biometrie afgeleverd aan vreemde onderdanen;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 16,30 EUR
Gemeentelijke belasting : 4,00 EUR
* 20,80 EUR voor biometrische kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 16,80 EUR
Gemeentelijke belasting : 4,00 EUR
* 124,60 EUR voor de afgifte van een electronische identiteitskaart voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten aan vreemde onderdanen volgens spoed procedure, inclusief kosten federale overheid en/of transport;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 99,60 EUR
Gemeentelijke belasting : 25,00 EUR
* 156,10 EUR voor de afgifte van een electronische identiteitskaart volgens spoed procedure voor Belgen op te halen in Brussel inclusief kosten federale overheid;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 131,10 EUR
Gemeentelijke belasting : 25,00 EUR
§2 KIDS EID jonger dan 12 jaar:
* 7,70 EUR voor de afgifte van electronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (KIDS EID) inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 6,60 EUR
Gemeentelijke belasting : 1,10 EUR
* 114,90 EUR voor afgifte van electronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (KIDS EID) volgens spoed procedure, inclusief kosten federale overheid en/of transport;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 89,90 EUR
Gemeentelijke belasting : 25,00 EUR
* 146,40 EUR voor de afgifte van een electronische identiteitskaart volgns spoed procedure voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (KIDS EID) op te halen in Brussel inclusief kosten federale overheid;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 121,40 EUR
Gemeentelijke belasting : 25,00 EUR
§3 Kinderidentiteitsbewijs vreemdelingen jonger dan 12 jaar:
* 2,00 EUR voor de afgifte van een kinderidentiteitsbewijs afgeleverd aan vreemdelingen inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 0,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 2,00 EUR
§4 Papieren vreemdelingenkaart (immatriculatieattest model A):
* 2,00 EUR voor de afgifte van een immatriculatieattest inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 0,80 EUR
Gemeentelijke belasting : 1,20 EUR
§5 Reispassen:
* 75,00 EUR voor afgifte van een reispas boven 18 jaar, inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 65,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 10,00 EUR
* 40,00 EUR voor afgifte aan een reispas jonger dan 18 jaar, inclusief kosten federale overheid ;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 35,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 5,00 EUR
* 280,00 EUR voor afgifte van een reispas boven 18 jaar met spoed, inclusief kosten federale overheid en/of transport, of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 240,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 40,00 EUR
* 230,00 EUR voor afgifte van een reispas jonger dan 18 jaar met spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport,of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 210,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 20,00 EUR
* 340,00 EUR voor afgifte van een reispas boven 18 jaar met superspoed, inclusief kosten federale overheid en/of transport, of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 300,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 40,00 EUR
* 290,00 EUR voor afgifte van een reispas jonger dan 18 jaar met superspoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport,of voor een gewoon paspoort van 64 blz;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 270,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 20,00 EUR
* 81,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen boven 18 jaar; inclusief kosten federale overheid
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 61,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 20,00 EUR
* 51,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar; inclusief kosten federale overheid
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 41,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 10,00 EUR
* 270,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen boven 18 jaar met spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 230,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 40,00 EUR
* 230,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar met spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 210,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 20,00 EUR
* 330,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen en staatlozen boven 18 jaar met super spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 290,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 40,00 EUR
* 290,00 EUR voor afgifte van reisdocumenten voor vluchtelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar met super spoed; inclusief kosten federale overheid en/of transport
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 270,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 20,00 EUR
§6 Rijbewijzen:
Het tarief is vastgesteld als volgt voor een internationaal rijbewijs:
* 21,00 EUR voor de afgifte van een origineel rijbewijs;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 16,00 EUR
Gemeentelijke aandeel : 5,00 EUR
Het tarief is vastgesteld als volgt voor een bankkaartmodel rijbewijs:
* 25,00 EUR voor de afgifte van een elektronisch bankkaartmodel rijbewijs;
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 20,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 5,00 EUR
* 25,00 EUR voor de afgifte van een voorlopig elektronisch bankkaartmodel rijbewijs.
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 20,00 EUR
Gemeentelijke belasting : 5,00 EUR
§7 Activatiecode voor een niet-inwoner:* 11 EUR goed voor het afleveren van een activatiecode voor een niet-inwoner van Edegem via het lokaal registratiekantoor te Edegem.
§8 voornaamswijziging:* 55 EUR per dossier voor een voornaamswijziging.
* 5,50 EUR per dossier voor een voornaamswijziging voor een transgender.
* gratis voor mensen met vreemde nationaliteit die de Belgische nationaliteit aanvragen en die geen voornaam hebben (voornaamstoevoeging).
§9 De M-kaarten en N-kaarten voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
* 22,80 EUR voor een M-kaart / N-kaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
Samenstelling prijs : Kosten voor federale overheid: 16,80 EUR
Gemeentelijke belasting: 4 EUR
* 124,60 EU voor een M-kaart/N-kaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord volgens de spoedprocedure
Samenstelling prijs: Kosten voor federale overheid: 99,60 EUR
Gemeentelijke belasting: 25 EUR
* Gratis voor een eerste aflevering van een M-kaart “duurzaam verblijf” voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord die op moment van de aanvraag reeds in het bezit is van een E+ of F+ kaart
* Gratis voor de begunstigde van het terugtrekkingsakkoord die op het moement van de aanvraag reeds in het bezit is van een bijlage 8bis.
De raad heft alle voorgaande raadsbeslissingen houdende belasting op het afgeven van administratieve stukken in de sector publieke dienstverlening door de gemeente worden met ingang vanaf heden op.
De gemeenteraad keurde op 1 februari 2021 de wijziging van de verordening verplicht conformiteitsattest en beperking geldigheidsduur van het conformiteitsattest goed.
Op 4 februari 2021 vroeg de gemeente Edegem de goedkeuring van de gewijzigde verordening verplicht conformiteitsattest en beperking geldigheidsduur van het conformiteitsattest aan Matthias Diependaele, Vlaams minister van Wonen. Een gemeentelijke verordening geldt pas vanaf de goedkeuring door de Vlaamse Regering.
Op 14 april 2021 ontving het college een brief van 12 april 2021 van het agentschap Wonen-Vlaanderen met het ministerieel besluit van 7 april 2021. De gewijzigde verordening van de gemeenteraad van 1 februari 2021 werd voorwaardelijk goedgekeurd. Zowel de brief als het ministerieel besluit zijn opgenomen als bijlage bij dit besluit.
De verordening van de gemeenteraad van de gemeente Edegem van 1 februari 2021 houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest wordt goedgekeurd op voorwaarde dat:
Het ministerieel besluit tot goedkeuring van de verordening van 1 februari 2021 van de gemeenteraad van Edegem houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest trad in werking vanaf de datum van ondertekening ervan, namelijk 7 april 2021.
Het aangepaste reglement wordt aan de gemeenteraad voorgelegd op 31 mei 2021. Na goedkeuring door de gemeenteraad bezorgt de gemeente het aangepaste reglement opnieuw aan het agentschap Wonen-Vlaanderen. Het agentschap Wonen-Vlaanderen brengt de gemeente nog op de hoogte van de publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Vlaamse Codex Wonen van 2021 van 17 juli 2020, inzonderheid boek 3 en artikel 3.2.
Regelt de woningkwaliteitsbewaking en de modaliteiten van het conformiteitsattest. De gemeenteraad kan bij verordening het conformiteitsattest verplicht stellen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, inzonderheid boek 3.
Regelt o.a. de veiligheids-, gezondheids- en woningkwaliteitsnormen, het conformiteitsonderzoek en het conformiteitsattest.
Ministerieel besluit van 12 december 2019.
Goedkeuring subsidiebelofte aan IVLW Zuidrand 1 voor de periode 2020-2025 door de Vlaamse minister voor Wonen.
Lokaal bestuur Edegem neemt deel aan de Intergemeentelijke Vereniging Lokaal Woonbeleid IVLW Zuidrand 1. Tijdens de zitting van 24 juni 2019 keurde de gemeenteraad het subsidiedossier IVLW Zuidrand 1 voor de Vlaamse regering goed. Hiermee ging de gemeente akkoord met de verdere deelname aan deze intergemeentelijke samenwerking lokaal woonbeleid en het uitvoeren van de verplichte en aanvullende activiteiten, zoals bepaald in het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Eén van de Vlaamse prioriteiten voor het woonbeleid is dat de gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving. In de subsidieaanvraag IVLW Zuidrand 1 heeft de gemeente zich geëngageerd om onder andere volgende activiteiten uit te voeren in het kader van woningkwaliteitsbewaking:
Lokaal bestuur Edegem stelt het belang van een goede woningkwaliteit in huurwoningen voorop. De gemeente koos er tijdens de gemeenteraad van 28 september 2015 voor om het conformiteitsattest te verplichten voor huurwoningen. De huurwoningen op het grondgebied moeten voldoen aan de minimale veiligheids- gezondheids- en woningkwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Het lokaal bestuur wenst de lopende acties hierrond verder te zetten.
Na een intergemeentelijke evaluatie van de verordening conformiteitsattesten tijdens de stuurgroep van IVLW Zuidrand 1 en het huisvestingsambtenarenoverleg werd besloten om het reglement aan te passen.
Toepassingsgebied:
De verplichting van het conformiteitsattest werd gefaseerd ingevoerd op basis van het afsluiten van een nieuw huurcontract en de ouderdom van de private huurwoning. De oudste woningen (50 jaar en ouder) werden eerst (2015-2019) gecontroleerd. Begin 2020 werd er overgeschakeld naar woningen van 35 jaar en ouder.
Na evaluatie kiezen we ervoor om de huidige fase in de verordening (woningen van 35 jaar en ouder) te verlengen tot en met 2025. Daarnaast zullen huurwoningen van 20 jaar en jonger vrijgesteld worden van de verplichting. De huidige energetische en bouwnormen zorgen ervoor dat deze woningen van behoorlijke kwaliteit zijn.
Geldigheidsduur:
De huidige geldigheidsduur van het conformiteitsattest van 5 jaar wordt gewijzigd in een geldigheidsduur van 5 of 10 jaar. De geldigheidsduur wordt in deze verordening bepaald aan de hand van het aantal gebreken in het technisch verslag van Wonen-Vlaanderen. De gebreken worden ingedeeld in 3 categorieën:
Het nieuwe technische verslag van Wonen-Vlaanderen trad in voege op 1 januari 2021.
Om de geldigheidsduur van een conformiteitsattest te bepalen wordt er in deze verordening gewerkt met 2 termijnen: 5 OF 10 jaar.
De conformiteit van de woningen en kamers wordt vastgesteld door bevoegde personen (woningcontroleurs), aangeduid door de burgemeester, in het daartoe bestemde aanstellingsbesluit.
Om de verplichting meer slagkracht te geven, heeft de gemeenteraad op 16 december 2019 het belastingreglement op het niet hebben van een conformiteitsattest goedgekeurd. Eigenaars en verhuurders die het nalaten om een conformiteitsattest aan te vragen of het nalaten hun woning in orde te brengen met de minimale veiligheids- gezondheids- en woningkwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, worden belast. Het belastingreglement werd ook opnieuw voorgelegd aan de gemeenteraad op 1 februari 2021.
De raad keurt de wijziging van de "Verordening verplicht conformiteitsattest en de beperking van de geldigheidsduur van het conformiteitsattest" als volgt goed:
Artikel 1 Toepassingsgebied:
Elke eigenaar en verhuurder die een woning of kamer verhuurt of te huur of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats of met het oog op de huisvesting van één of meer studenten, moet voor elke woning of kamer een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.
Deze verplichting wordt gefaseerd ingevoerd voor alle nieuwe verhuringen en op basis van de leeftijd van de huurwoning:
1 januari 2021 tot en met 31 december 2025: woningen en kamers van 35 jaar en ouder
1 januari 2026 tot en met 31 december 2028: woningen en kamers van 30 jaar en ouder
vanaf 1 januari 2029: woningen en kamers van 20 jaar en ouder
Artikel 2 Geldigheidsduur:
De geldigheidsduur van het conformiteitsattest voor woningen en kamers is afhankelijk van het aantal gebreken in categorie I in het technisch verslag. Het conformiteitsattest heeft een geldigheidsduur van:
Artikel 3 Kostprijs:
De kostprijs van het conformiteitsattest is vastgelegd in het gemeentelijk retributiereglement.
De wijziging van de "Verordening verplicht conformiteitsattest en beperking geldigheidsduur van het conformiteitsattest" trad in werking na de voorwaardelijke goedkeuring door de Vlaams minister van Wonen op 7 april 2021.
Na de inwerkingtreding van deze wijziging "Verordening verplicht conformiteitsattest en beperking geldigheidsduur van het conformiteitsattest" werd de verordening conformiteitsattesten van 28 september 2015 opgeheven.
Het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten en OCMW’s nadat het beheerscomité ze heeft vastgesteld. Het beheerscomité van de ILV ZORA Werkt heeft op 7 mei 2021 de voorliggende jaarrekening van de ILV ZORA Wijk-werken voor 2020 vastgesteld.
Artikel 17 Budget en Jaarrekening
van de overeenkomst met statutaire draagkracht van de Interlokale vereniging Zora Wijk-werken
Het budget en de jaarrekening (met daarbij een inhoudelijk jaarverslag) van de vereniging worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raden van de deelnemende lokale besturen en OCMW’s nadat het beheerscomité ze heeft vastgesteld.
Eind 2017 werd de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken (opvolger van Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap PWA) opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten. Vanaf 1 januari 2020 werd de dienstverlening rond Wijk-werken (opgenomen in de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken) en rond arbeidstrajectbegeleiding & activering (verankerd in de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van een intergemeentelijke dienst arbeidstrajectbegeleiding en activering) en van de regierol sociale economie in één intergemeentelijk samenwerkingsverband geïntegreerd.
Mortsel is het beherende lokaal bestuur van de interlokale vereniging ZORA Werkt. Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en Wommelgem zijn de participerende lokale besturen.
De financieel verantwoordelijke van het beherende lokaal bestuur staat in voor o.m. de voorbereiding van de begroting, het financieel verslag, de registratie van de financiële verrichtingen, de verantwoording van de middelen zoals voorgeschreven door de subsidiërende overheid,… van de vereniging.
De raad keurt de jaarrekening 2020 van de interlokale vereniging ZORA Werkt goed.
De Vlaamse Regering gaf vrijdag 7 mei 2021 haar definitieve goedkeuring aan het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Het definitieve besluit bevat, naast de tweede verlenging van de subsidieperiode voor optie 1 tot 31 augustus 2021, ook een paar administratieve wijzigingen t.o.v. het BVR van 23 april 2021:
Besturen zoals Edegem die al een eerste addendum voor de eerste verlenging (1 april tot 31 mei/30 juni) instuurden, moeten vóór 31 mei 2021 een tweede, nieuw addendum insturen voor een verlenging tot max. 31 augustus. Vermits de volgende gemeenteraad pas doorgaat op 31 mei 2021 diende eerst een burgemeestersbesluit genomen te worden vooraleer de gemeenteraad dit kan bekrachtigen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken
De gemeenteraad keurde op 26 april 2021 het eerste addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid goed. Voor de gemeenten zoals Edegem die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) werd de forfaitaire subsidie van 0,125 EUR per inwoner per maand een eerste keer verlengd voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021. laamse subsidies verbonden aan de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst moeten alle stukken ten laatste op 31 januari 2021 binnen zijn bij het Vlaams Agentschap. Op advies van VVSG en het Agentschap werd de samenwerkingsovereenkomst reeds goedgekeurd via burgemeesterbesluit zodat alle documenten tijdig konden worden ingediend.
De raad bekrachtigt het burgemeesterbesluit van 11 mei 2021 dat het tweede addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid goedkeurt in het kader van de vraag van de Vlaamse overheid rond de versterking van de preventie en bestrijding van COVID-19 door contactonderzoek en bronopsporing.
Handvest Edegemse Gemeentelijke Raad Internationale Solidariteit 2013
Kaderdecreet van 22 juni 2007 inzake ontwikkelingssamenwerking
Het decreet van 1 april 2004 betreffende het beleid inzake convenants gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking strookte niet meer met de algemene uitgangspunten voor de plan- en rapporteringsverplichtingen van het planlastendecreet. Het nieuwe decreet van 2007 vervangt dit. Het bepaalt het regelgevend kader inzake gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking.
Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het kaderdecreet van 22 juni 2007 inzake ontwikkelingssamenwerking
Dit besluit bepaalt de nieuwe krijtlijnen van het subsidieprogramma van de Vlaamse overheid.
Dreamz India Projecten vzw diende een aanvraag in voor 3 300 EUR noodhulp in India Coimbatore/Anaikatty. De projecten voor kinderen die daar tweedekansonderwijs in het Anaikatty Rural Community College krijgen, kreunen mee onder de lokale covidbesmettingen en het lokale ziekenhuis heeft onvoldoende zuurstofflessen.
De algemene vergadering verklaart zich akkoord om een gunstig advies te verlenen om 2 000 EUR aan noodhulp over te maken aan Dreamz India Projecten vzw.
Uitslag digitale stemming: unaniem akkoord
Alle leden van EGRIS behalve de schepen en de deskundige Internationale Solidariteit hebben stemrecht. Elk lid werd op voorhand uitgenodigd en kreeg de kans zich uitgebreid te informeren bij de leden van het Bureau. Dat zowel voor als tijdens de algemene vergadering. De digitale stemming vond plaats op 18 mei 2021.
De raad keurt het bedrag van 2 000 EUR noodhulp aan Dreamz India Projecten vzw goed. De middelen zijn bedoeld om in Coimbatore/Anaikatty, India, zuurstofflessen aan te kopen om coronapatiënten in de lokale ziekenhuizen te kunnen behandelen.
Corona treft niet alleen onze luchtwegen, maar hakt er bij heel veel mensen ook mentaal zwaar in. Met name jongeren hebben het door de opeenvolgende lockdownmaatregelen mentaal bijzonder zwaar te verduren gekregen. De cijfers liegen er dan ook niet om. 1 op 3 jongeren heeft toegenomen depressieve gevoelens. De wachtlijsten bij psychosociale hulpverlening zijn nog nooit zo lang geweest. Wachttijden kunnen oplopen tot meer dan een jaar.
Zowel vanuit de Vlaamse als de federale overheid zijn er bijkomende middelen uitgetrokken om te werken op het mentaal welzijn. Lokale besturen kunnen hiervoor projecten indienen.
Vandaar onze vraag:
Recent werden in het binnengebied van Mussenburg heel wat bomen gekapt. Het gaat over het perceel gelegen langs het Kattengat. Passanten kunnen er niet naast kijken. Waar vroeger een dichtbegroeid bos te zien was, resten nu nog slechts enkele bomen en een grote zandvlakte.
Het gebied Mussenburg is voor Edegem van een grote ecologische waarde. De bomen die er staan soms eeuwen oud. In het verleden is er steeds met veel zorg en bezorgdheid gekeken naar het behoud van het aanwezige, waardevolle groen.
Vandaar de volgende vragen:
Volgende twee locaties worden voorgesteld:
Praktische voordelen:
beide locaties bevinden zich vlak bij het oud gemeentehuis.
Beide locaties bevinden zich vlak bij het nieuw gemeentehuis.
Praktische nadelen:
Burgerlijk Wetboek artikel 165/1
Huwelijken kunnen enkel worden voltrokken in het gemeentehuis of - wanneer de gemeenteraad daartoe beslist - op andere openbare plaatsen (binnen of buiten) met een neutraal karakter, waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft.
Ministerieel Besluit van 7 mei 2021
Vanaf 8 mei 2021 is het bijwonen van de burgerlijke huwelijken in open lucht toegelaten tot maximum 50 personen. Huwelijken in de daartoe bestemde gebouwen "binnen dus" blijven toegelaten tot een maximum van 15 personen. Kinderen tot en met 12 jaar en de ambtenaar van de burgerlijke stand worden niet meegeteld.
Het aantal mensen dat aanwezig mag zijn bij een huwelijk is omwille van corona, voor de binnenlocaties beperkt. Met de aangekondigde versoepelingen kan dit aantal uitgebreid worden indien het huwelijk buiten plaats vindt. Daarnaast wenst het bestuur deze mogelijkheid ook te bieden aan koppels los van corona.
Het bepalen van de locaties waar gehuwd kan worden, gebeurt door de gemeenteraad. Het moet gaan om locaties waar de gemeente over een exclusief gebruiksrecht beschikt.
De raad keurt volgende bijkomende locaties om huwelijken te voltrekken goed:
Sien Pillot:
1/ vakbondsactie mbt loon- en arbeidsvoorwaarden voor ibo-personeel bij overdracht
° vraag naar feedback over lopend overleg en afspraken uit het verleden
° aanwending budget voorzien voor privatisering (120 000 EUR)
2/ omheining aan Gemeenteplein in slechte staat: zijn er plannen om deze te vervangen of verwijderen?
3/ verspreiding van gele dozen (met medische info) aan 65+, mensen met beperking of chronische aandoening
° intentie om vanuit Edegem of ELZ ZORA in te stappen in project
Jeroen Van Laer:
1/ afvalophaling
° melding dat Wattiezplaats herhaaldelijk vergeten wordt bij ophaling
° verschil in weging door burgers en deze vermeld op de afrekening van IGEAN
Goedele Van der Spiegel:
1/ vraag om probleem aan te pakken mbt parkeren op binnenplein van HTL
Bart Breugelmans:
1/ sluit zich aan bij vragen van Sien mbt loon- en arbeidsvoorwaarden en uit bekommernissen over statuut ibo personeel
2/ stavaza villa Berkenhof – toekomstplannen met dit pand