De structuur van doelstellingen, actieplannen en acties ondergaat bij de huidige aanpassing van het meerjarenplan geen wijzigingen. Om de ontvangst- en uitgavenkredieten te laten aansluiten bij de realiteit is wel een cijfermatige wijziging van het oorspronkelijke budget noodzakelijk.
Bij de opmaak van het meerjarenplan werden een aantal belangrijke uitgangspunten gedefinieerd die bepalend zijn voor de financiële uitwerking van de beleidsdoelstellingen, en die ook nu blijven gelden:
1) De aanvullende personenbelasting verlaagt in 2022 van 7,0% naar 6,8%; de opcentiemen op de onroerende voorheffing blijven ongewijzigd op 627;
2) In de eerste plaats wordt er bezuinigd op de eigen uitgaven en werkingsmiddelen;
3) Investeren mag niet leiden tot een verhoogde schuldenlast of een verhoging van de lasten voor inwoners.
Wat betreft de uitgangspunten op het vlak van stijging van uitgaven en ontvangsten verwijzen we naar de toelichting van de grondslagen en assumpties in de bundel van het strategisch meerjarenplan.
De overheveling van de exploitatie van het VTC en de sportlocaties naar het AGB zorgt tevens voor een verschuiving van budgetten richting het AGB-budget. Daartegenover staat een prijssubsidie die de gemeente aan het AGB toekent teneinde de VTC-uitgaven te financieren.
Artikel 249 van het decreet lokaal bestuur
§ 1. De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn het meerjarenplan, de aanpassingen van het meer-jarenplan en de jaarrekening. De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen een geïntegreerd geheel. § 2. Elk ontwerp van beleidsrapport wordt op zijn minst veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd. Vanaf het ogenblik dat het ontwerp van het beleidsrapport bezorgd is aan de raadsleden, wordt aan hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking gesteld. § 3. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn. De gemeenteraad kan het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn niet goedkeuren als dat de financiële belangen van de gemeente bedreigt. In dat geval vervalt de eventuele vaststelling van het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de gemeenteraad. § 4. Elke raad stemt telkens over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport. In afwijking daarvan kan elk raadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de betrokken raad pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming. Als deze afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.
Artikel 254 vanhet decreet lokaal bestuur
Voor het einde van het jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een meerjarenplan vastgesteld. Dat meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.
Het meerjarenplan start in het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen en loopt af op het einde van het jaar na de daaropvolgende gemeenteraadsverkiezingen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010, aangepast bij besluit van 23 november 2012
Dit besluit regelt de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Ministerieel besluit van 1 oktober 2010, gewijzigd bij ministerieel besluit van 26 november 2012
Dit besluit stelt de modellen en de nadere voorschriften vast van de beleidsrapporten, alsook de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de OCMW’s.
Omzendbrief KB/ABB 2020/3
Deze omzendbrief regelt de opmaak van de strategische meerjarenplannen.
Het meerjarenplan geeft een inzicht in de wijze waarop het bestuur de strategie wenst te realiseren in de komende zes jaar van de beleidscyclus. Daarvoor worden beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties geformuleerd die inzicht geven in wat onze organisatie wil bereiken en hoe ze dat gaat doen.
Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 maken de gemeente en haar OCMW geïntegreerde beleidsrapporten. Dit meerjarenplan heeft dus betrekking op zowel de gemeente als de OCMW. Er wordt geen gemeentelijke bijdragen aan het OCMW meer berekend in de beleidsrapporten. Beide besturen moeten het eens zijn over de te bereiken doelstellingen en de financiële haalbaarheid van hun gezamenlijk beleid.
Het nu voorliggend plan is een wijziging van het in december 2020 goedgekeurde document.
De raad keurt het aangepast meerjarenplan 2020-2025 voor de gemeente Edegem én het geconsolideerde meerjarenplan 2021-2025 goed. Dit financieel meerjarenplan wordt gekenmerkt door volgende kerncijfers per 31 december 2025:
* Beschikbaar budgettair resultaat = 2 599 230 EUR
* Autofinancieringsmarge = 3 033 180 EUR
* Geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat = 3 215 782 EUR
* Geconsolideerde autofinancieringsmarge = 5 381 824 EUR