Terug
Gepubliceerd op 23/04/2021

2020_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Vera Hans: Herstelling verdwijnpalen Collegewijk

gemeenteraad
ma 26/10/2020 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Birre Timmermans, tweede schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Peter Verstraeten, raadslid; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Goedele Van der Spiegel, raadslid; René Janssens, raadslid; Sofie De Leeuw, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Ellen Stevens, raadslid; Joost Goris, raadslid; Guido Wallebroek, raadslid; Cedric Guisson, raadslid; Goedele Vandewalle, raadslid; Julien Delarbre, raadslid; Adrian De Weerdt, raadslid; Ann De Cleyn, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Vera Hans, ; Katleen De Prins, algemeen directeur

Verontschuldigd

Gitte Gijs, raadslid

Secretaris

Katleen De Prins, algemeen directeur

Voorzitter

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad
2020_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Vera Hans: Herstelling verdwijnpalen Collegewijk 2020_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Vera Hans: Herstelling verdwijnpalen Collegewijk

Motivering

Indiener(s)

Vera Hans

Gericht aan

Birre Timmermans

Tijdstip van indienen

wo 21/10/2020 - 21:07

Toelichting

5 oktober was er op CBS de goedkeuring voor de vervanging van de drie verdwijnpalen.
Op de gemeenteraad van 22 juni was er nog sprake van andere oplossingen. Ik citeer schepen Timmermans: “We willen ons geld liever inzetten op verkeer afleiden of te minderen, dan op herstel van de paaltjes.”

In 2015 werden drie palen, inclusief twee dynamische verkeersborden, geplaatst voor 35 000,00 EUR.
De vervanging van drie palen zou nu 24 004,51 EUR kosten.

In juni 2019 werd een van de paaltjes hersteld, na een vermoedelijke aanrijding, aldus de firma. In november- 5 maanden later- zijn ze opnieuw stuk. Dit keer oordeelt de firma, ook al is eenzelfde defect geconstateerd dat dit te wijten is aan de zware frequente belastingen die de paalkop telkens te verduren krijgt als er een voertuig overrijdt. De twee andere palen vertonen ook slijtage aan de stalen structuur. Een vervanging van de 3 paaltjes dringt zich op.

Vragen:

  1. Hoeveel dagen/ maanden/ jaren hebben de palen effectief gefunctioneerd sinds installatie?
  2. Werd er tijdens het uitzetten van het systeem ( vermoedelijk +- 3 jaar van de 5), maandelijks verder betaald voor software en huur?
    +-1000 euro huur + toegangssoftware excl btw per maand
  3. De firma spreekt over metaalmoeheid (na slechts 2 jaar effectief gebruik!). Is deze blijkbaar wederkerende kost ook ingepland in de toekomst?
  4. De grootste kost is Automatic Bollard 275/P600 AIX Multiled, hoe komt dat?
  5. Komt er ook een uitbreiding van het gebruik van de paaltjes die deze herstelling verantwoordt?
  6. Waarom is er (opnieuw?) gekozen voor het type paal Vesta City die volgens de technische fiches minder impact aan kan, dewelke geen certificaat heeft ook niet getest is door de firma zelf (aldus hun website)? https://lowist.be/faq/ en https://lowist.be/verzinkbare-palen/aanbod/

     

Impact zonder schade

Breakout weerstand

Veste City

40.000 joules

250.000 joules

K4 verdwijnpaal*

250.000 joules

750.000 joules

K12 verdwijnpaal*

700.000 joules

2.000.000 joules

*De K4 en de K12 zijn getest en hebben een officieel certificaat