De taken van een omgevingsambtenaar
De belangrijkste taak van een omgevingsambtenaar is het schrijven van het deskundig advies (‘verslag’) dat ter voorbereiding van de beslissingen van het college moet worden opgemaakt. Dit advies maakt deel uit van het vergunningsdossier.
Bovendien zijn er verschillende taken die logischerwijs aan de omgevingsambtenaar worden overgelaten. Het gaat om:
Tot slot kan een omgevingsambtenaar andere taken opnemen, zonder dat er een expliciete decretale basis is. Zo kan visievorming rond ruimtelijke planning en milieubeleid ook tot het takenpakket van een omgevingsambtenaar behoren. Sommige omgevingsambtenaren spelen ook een rol op het vlak van handhaving.
Aanwijzing omgevingsambtenaar?
De omgevingsambtenaar moet worden aangewezen door de gemeenteraad. Op die regel is er echter één uitzondering. Als de omgevingsambtenaar op 27 november 2015 al als stedenbouwkundige ambtenaar aangewezen is hoeft de gemeenteraad zich niet nogmaals uit te spreken. Hij/zij wordt automatisch omgevingsambtenaar. Deze uitzondering geldt niet voor stedenbouwkundig ambtenaren die reeds in een andere gemeente werkzaam waren op deze datum.
Om te kunnen worden aangewezen als gemeentelijke omgevingsambtenaar, moet een persoon voldoen aan elk van de volgende voorwaarden:
In Edegem zijn op heden Peter Bonnez, deskundige vergunningenbeleid ruimtelijke ordening, en Katrien De Wel, deskundige milieu en natuur, aangewezen als gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Hans Van der Heyden, hun nieuwe teamleider 'Wonen en Ondernemen', heeft een masterdiploma stedenbouw en ruimtelijke planning dat toegang geeft tot niveau A. Hans Van der Heyden was sedert 1 augustus 2014 tot 31 augustus 2020 diensthoofd ruimtelijke ordening en stedenbouwkundig ambtenaar/omgevingsambtenaar in een andere gemeente. Hij beschikt over meer dan 2 jaar relevant aantoonbare beroepswerkervaring, waardoor hij in aanmerking komt als omgevingsambtenaar. Hij voldoet zo aan de decretale vereisten om als gemeentelijke omgevingsambtenaar te fungeren.
Om de continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening binnen het omgevingsbeleid te blijven waarborgen, lijkt het aangewezen om Hans Van der Heyden aan te wijzen als omgevingsambtenaar. De groep van omgevingsambtenaren, die in gemeente Edegem werkzaam zijn, beschikt over voldoende kennis van de ruimtelijke ordening en van het milieu.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 9
Iedere gemeente moet minimaal één omgevingsambtenaar in dienst hebben. Die ambtenaar of groep van ambtenaren verenigt gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu.
Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 betreffende de omgevingsvergunning, artikelen 143 tot en met 146
De voorwaarden, onverenigbaarheden en kwaliteitsvereisten van een omgevingsambtenaar worden bepaald.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 mei 2020
Hans Van der Heyden wordt aangeworven als teamleider wonen en ondernemen.
De komst van de omgevingsvergunning hervormde het vergunningenlandschap grondig. Ze verenigt en vervangt de stedenbouwkundige vergunning, de milieuvergunning, de socio-economische vergunning en de natuurvergunning. De aanvragen worden ingediend bij één loket, het Omgevingsloket, waarna één openbaar onderzoek en één adviesronde worden georganiseerd. Dat is efficiënter, bespaart tijd en leidt tot betere resultaten.
Vanaf 1 juni 2017 trad de omgevingsvergunning in Edegem in werking. Vanaf die datum zijn er dus gemeentelijke omgevingsambtenaren nodig om de vergunningsbeslissingen voor te bereiden.
Omgevingsambtenaren Greet Compeers en Annik Somers zijn niet langer in dienst bij gemeente Edegem. Hans Van der Heyden trad in dienst op 1 september 2020 ter vervanging van Greet Compeers.
De raad wijst Hans Van der Heyden, de teamleider 'Wonen en Ondernemen', aan als gemeentelijke omgevingsambtenaar.