Voor de inhoud van de eindstaat en de verrekeningen wordt verwezen naar de bijlagen.
Samen met de cluster Publiek Domein heeft het studiebureau Evolta deze eindstaat en de verrekeningen nagekeken en ambtelijk goedgekeurd.
Studiebureau Evolta heeft op 25 februari 2020 een Proces-Verbaal van vaststelling van vordering der werken opgemaakt waarin zowel de eindstaat als de verrekeningen zijn opgenomen.
De verrekeningen kunnen allen beschouwd worden als niet voorziene meeruitgaven. Zij brengen geen verandering in de algemene aard van de opdracht en hun bedragen zijn allen kleiner dan 50% van het totale gunningsbedrag. Hierdoor kunnen zij juridisch/administratief goedgekeurd worden zonder bijkomende procedures.
Artikel 32 § 2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden aangebracht, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de wijziging is het noodzakelijk gevolg van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien;
2° de wijziging brengt geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst;
3° de prijsverhoging die het gevolg is van een wijziging is niet hoger dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht of raamovereenkomst. Indien er verscheidende opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen.
Artikel 95 § 1 en 2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten
Zowel voor de betalingen in mindering als voor de betaling van het saldo of de éénmalige betaling van de opdrachtsom, legt de aannemer een gedateerde en ondertekende schuldvordering over die steunt op een gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken, welke volgens hem de gevraagde betalingen rechtvaardigen.
De aanbesteder beschikt over een verificatietermijn van dertig dagen vanaf de datum van ontvangst van de schuldvordering en de gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken en stelt binnen de verificatietermijn de volgende verrichtingen:
1° ze ziet de ingediende staat van de werken na en brengt er eventueel verbeteringen in aan. Wanneer er niet tussen de partijen overeengekomen prijzen in voorkomen, stelt ze deze prijzen ambtshalve vast met behoud van alle rechten van de aannemer;
2° ze maakt een proces-verbaal op met vermelding van de werken die voor betaling zijn aanvaard en het volgens haar verschuldigde bedrag. Ze geeft de aannemer schriftelijk kennis van dit proces-verbaal en verzoekt hem binnen vijf dagen, een factuur in te dienen voor het vermelde bedrag.
Het project Drie Eikenstraat werd in oktober 2019 afgerond met de ingreep aan de Doornstraat.
Tijdens de uitvoering van het totale project Drie Eikenstraat kwamen er een aantal technische en administratieve problemen aan het licht die tijdens de uitvoering zo goed als mogelijk werden opgevangen om de goede gang van zaken niet te verstoren. Deze problematieken werden samengevat in 4 verrekeningen.
Tijdens een finale onderhandelingsvergadering op 28 november 2019 werden deze verrekeningen ambtelijk goedgekeurd onder voorbehoud van een goedkeuring door het college en de gemeenteraad.
Op 14 januari 2020 heeft aannemer Willemen een schuldvordering ingediend voor vorderingsstaat 18, zijnde de eindstaat van het project Drie Eikenstraat.
De raad keurt de eindstaat en de verrekeningen van de opdracht "Herinrichting Drie Eikenstraat tussen Prins Boudewijnlaan en E19" goed.