Terug
Gepubliceerd op 23/04/2021

2020_GR_00022 - omgeving - prioriteitenlijst omgevingshandhaving - goedkeuring

gemeenteraad
ma 27/04/2020 - 20:00 De zitting zal uitzonderlijk plaatsvinden achter gesloten deuren via google Meet, cfr. burgemeesterbesluit dd 14 april 2020. Dit besluit kan u consulteren via volgende link: https://edegem.onlinesmartcities.be/suite-consult/publication/20.0416.8332.5145/detail
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Birre Timmermans, tweede schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Peter Verstraeten, raadslid; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Goedele Van der Spiegel, raadslid; René Janssens, raadslid; Sofie De Leeuw, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Joost Goris, raadslid; Guido Wallebroek, raadslid; Cedric Guisson, raadslid; Goedele Vandewalle, raadslid; Julien Delarbre, raadslid; Adrian De Weerdt, raadslid; Ann De Cleyn, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Gitte Gijs, raadslid; Vera Hans, ; Katleen De Prins, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ellen Stevens, raadslid

Secretaris

Katleen De Prins, algemeen directeur

Voorzitter

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00022 - omgeving - prioriteitenlijst omgevingshandhaving - goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Birre Timmermans, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Vera Hans, Katleen De Prins
Stemmen voor 26
Birre Timmermans, Goedele Van der Spiegel, Jeroen Van Laer, Koen Metsu, Koen Michiels, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Albert Follens, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Adrian De Weerdt, Lawrence Vancraeyenest, Julien Delarbre, Goedele Vandewalle, René Janssens, Bart Breugelmans, Sien Pillot, Cynthia Govers, Ann De Cleyn, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Vera Hans, Philippe Muyters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00022 - omgeving - prioriteitenlijst omgevingshandhaving - goedkeuring 2020_GR_00022 - omgeving - prioriteitenlijst omgevingshandhaving - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het meerjarenplan werd een strikt handhavingsbeleid opgenomen. De vergunningsvoorwaarden worden van nabij opgevolgd tijdens de bouwfase.

Communicatie van deze prioriteiten zorgt voor transparantie en vormt een signaal naar de burger dat effectief en proactief aandacht wordt besteed aan de handhaving van de regelgeving inzake milieu en inzake ruimtelijke ordening.

De gemeenteraad bepaalt volgende prioriteiten:

Thema milieu:

  • Proactieve controle van bedrijven bij milieuvergunningsaanvraag klasse 1, 2 en 3 (afhankelijk van aanvraag en mogelijke impact op de mens en het leefmilieu)
  • Controleren van bijzondere voorwaarden opgelegd in een omgevingsvergunning (verleende vergunningen 2019 en later)
  • Oppompen van grondwater zonder melding/vergunning en het correct naleven van de voorwaarden in de vergunning
  • Meldingen met (risico op) verontreiniging van oppervlaktewater, grondwater en bodem
  • Opslaan van gebruikte of afgedankte voertuigen, materiaal of afval
  • Afwijkingen van de geluidsnormen – voorwaarden opgelegd door college controleren

Thema ruimtelijke ordening:

De prioriteitenlijst is van toepassing voor:

  • Flagrante en zware inbreuken
    • Bijvoorbeeld de bouw van een volledig gebouw zonder omgevingsvergunning
  • Inbreuken met een groot vermogensvoordeel
    • Bijvoorbeeld het opdelen van één- en meergezinswoningen in meerdere woongelegenheden (appartementen, studio’s en kamers)
    • Bijvoorbeeld vergunningsplichtige functiewijzigingen met bijkomende parkeerplaatsen/lasten: een woning zonder vergunning inrichten als restaurant, bar, kantoor, winkel,… .
  • Inbreuken met een manifeste impact op het openbaar domein
    • Onvergunde verhardingen en/of parkeerplaatsen in de voortuinstrook
    • Sterke visuele hinder door grote reclamepanelen en – zuilen
    • Plaatsen van constructies op het openbaar domein zonder toelating
    • Hoge schuttingen, afsluitingen en grote constructies in de voortuinstrook
  • Inbreuken op het culturele patrimonium
    • Bijvoorbeeld aan beschermde monumenten en dorpsgezichten
  • Herhaalde stedenbouwkundige inbreuken
  • Doorbrekingen van stakingsbevelen

Andere prioriteiten voor de gemeente zijn:

  • De controle van voorwaarden in een vergunning voor parkeerplaatsen, fietsenstallingen en heraanleg van groen in de voortuin
  • Rooien van bomen zonder vergunning
  • De controle van opgelegde voorwaarden na het rooien van bomen
  • Vergunningen met zware voorwaarden (delen uitgesloten, grote aanpassingen aan het plan)
  • Werken die nog bezig zijn en nog kunnen worden stilgelegd
  • Negeren van een omgevingsweigering
  • Bij manifeste onwil van de eigenaar om zich in regel te stellen met de stedenbouwkundige wetgeving

Alle inbreuken die reeds plaatsgevonden hebben voor de goedkeuring van deze nota worden niet als prioriteit beschouwd.

Om tot een efficiënte en effectieve handhaving te komen is het noodzakelijk om blijvend aandacht te hebben voor samenwerking en voor het maken van afspraken tussen de verschillende handhavingspartners.

Juridische grond

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 43, §2, 2°van het gemeentedecreet
De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen en het bepalen van straffen en administratieve sancties op de overtreding van die reglementen.

Artikel 6.2.1. Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
Inspectie Ruimtelijke Ordening behandelt klachten over bouwmisdrijven en bouwinbreuken:

  • het uitvoeren van de handelingen zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsvergunning, omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, hetzij in strijd met de betreffende vergunning, of het verder uitvoeren van de handelingen, hetzij na verval, vernietiging of het verstrijken van de termijn van de betreffende vergunning, hetzij in geval van schorsing van de betreffende vergunning
  • het uitvoeren van de handelingen in strijd met een ruimtelijk uitvoeringsplan
  • het verder uitvoeren van de handelingen in strijd met het bevel tot staking, de bekrachtigingsbeslissing of, in voorkomend geval, de beschikking in kort geding
  • het na 1 mei 2000 plegen van een schending, op welke wijze ook, van de plannen van aanleg en verordeningen die tot stand zijn gekomen volgens de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, en die van kracht blijven zolang en in de mate dat ze niet vervangen worden door nieuwe voorschriften, uitgevaardigd krachtens deze codex, tenzij de uitgevoerde werken, handelingen of wijzigingen vergund zijn of tenzij het gaat om de handelingen, vermeld in artikel 6.2.2, 6° 
  • het uitvoeren van handelingen die een schending zijn op de bouw- en verkavelingsvergunningen die zijn verleend krachtens het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996
  • het uitvoeren van illegale handelingen in watergevoelig openruimtegebied
  • het als eigenaar toestaan of aanvaarden dat een van de misdrijven, vermeld in punt 1° tot en met 6°, worden gepleegd

De klachten zullen steeds getoetst worden aan de prioriteiten zoals ze door de Vlaamse regering werden bepaald. Misdrijven en inbreuken die vallen onder de Vlaamse prioriteiten en, afhankelijk van afspraken met de gemeenten/steden, ook diegene die vallen onder de gezamenlijke prioriteiten zullen worden behandeld.

Decreet van 25 april 2014 betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning
Het decreet omgevingshandhaving van 25 april 2014 wijzigt de Vlaamse regelgeving inzake handhaving omgevingsrecht op grondige wijze.

Aanleiding en context

Het decreet omgevingshandhaving van 25 april 2014 wijzigt de Vlaamse regelgeving inzake handhaving omgevingsrecht grondig. De gemeente heeft hierdoor de mogelijkheid om handhavend op te treden in het kader van schendingen in het omgevingsrecht.

Een performante vergunningenbeleid kan pas slagen wanneer er ook een handhavingsbeleid tegenover staat.

De opname van handhaving, inzake milieu en ruimtelijke ordening, zelf als prioriteit én het uitschrijven van specifiek prioritair aan te pakken omgevingsproblemen binnen de eigen gemeente geeft aan dat wordt geïnvesteerd in een beter milieu, een betere ruimtelijke ordening, een betere omgeving, … .

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt de gemeentelijke prioriteitennota omgevingshandhaving goed als volgt:

Thema milieu:

  • Proactieve controle van bedrijven bij milieuvergunningsaanvraag klasse 1, 2 en 3 (afhankelijk van aanvraag en mogelijke impact op de mens en het leefmilieu)
  • Controleren van bijzondere voorwaarden opgelegd in een omgevingsvergunning (verleende vergunningen 2019 en later)
  • Oppompen van grondwater zonder melding/vergunning en het correct naleven van de voorwaarden in de vergunning
  • Meldingen met (risico op) verontreiniging van oppervlaktewater, grondwater en bodem
  • Opslaan van gebruikte of afgedankte voertuigen, materiaal of afval
  • Afwijkingen van de geluidsnormen – voorwaarden opgelegd door college controleren

Thema ruimtelijke ordening:

  • Flagrante en zware inbreuken
    • Bijvoorbeeld de bouw van een volledig gebouw zonder omgevingsvergunning
  • Inbreuken met een groot vermogensvoordeel
    • Bijvoorbeeld het opdelen van één- en meergezinswoningen in meerdere woongelegenheden (appartementen, studio’s en kamers)
    • Bijvoorbeeld vergunningsplichtige functiewijzigingen met bijkomende parkeerplaatsen/lasten: een woning zonder vergunning inrichten als restaurant, bar, kantoor, winkel,… .
  • Inbreuken met een manifeste impact op het openbaar domein
    • Onvergunde verhardingen en/of parkeerplaatsen in de voortuinstrook
    • Sterke visuele hinder door grote reclamepanelen en – zuilen
    • Plaatsen van constructies op het openbaar domein zonder toelating
    • Hoge schuttingen, afsluitingen en grote constructies in de voortuinstrook
  • Inbreuken op het culturele patrimonium
    • Bijvoorbeeld aan beschermde monumenten en dorpsgezichten
  • Herhaalde stedenbouwkundige inbreuken
  • Doorbrekingen van stakingsbevelen
  • De controle van voorwaarden in een vergunning voor parkeerplaatsen, fietsenstallingen en heraanleg van groen in de voortuin
  • Rooien van bomen zonder vergunning
  • De controle van opgelegde voorwaarden na het rooien van bomen
  • Vergunningen met zware voorwaarden (delen uitgesloten, grote aanpassingen aan het plan)
  • Werken die nog bezig zijn en nog kunnen worden stilgelegd
  • Negeren van een omgevingsweigering
  • Bij manifeste onwil van de eigenaar om zich in regel te stellen met de stedenbouwkundige wetgeving