Op 1 juni vindt de overdracht van het ecopark naar IGEAN plaats. Voor een vlotte werking betreffende de elektronische toegangskaarten is er een kleine wijziging van het reglement nodig. De kaarten zullen in de toekomst namelijk door IGEAN worden afgeleverd op het ecopark. Dit wil zeggen dat ook het terug binnenbrengen van kaarten ook op het ecopark zal gebeuren. IGEAN werkt met het volgende waarborg systeem van 5 euro en wenst ook in Edegem zo te werken:
Situatie | Pasje? | Waarborg | |
1. eigenaar woning maar er niet woont en die frequent afval wil aanleveren | Enkel toegang voor beperkte duur mits schriftelijke toelating van het gemeentebestuur | ja | 5 EUR |
2. eigenaar die verhuurt & nabestaanden die sporadisch afval leveren | Enkel toegang voor beperkte duur mits schriftelijke toelating van het gemeentebestuur | ja | 5 EUR |
3. eigenaar van een tweede verblijf | Enkel toegang voor beperkte duur mits schriftelijke toelating van het gemeentebestuur | ja | 5 EUR |
4. scholen, verenigingen, bouwmaatschappijen | De scholen, verenigingen krijgen mits een schriftelijke toelating van de gemeente (individueel of op lijst) en betaling van een waarborg van 5 € één toegangskaart per vestigingsadres. | ja | 5 EUR |
5. KMO | Enkel toegang in Aartselaar, Kontich, Wommelgem | ja | 5 EUR |
6. personen die recent verhuisden naar de gemeente | Toegangspasje wordt door de parkwachter aangemaakt bij eerste bezoek voor een beperkte duur van 12 weken. | ja | 5 EUR |
7. personen die een pasje hebben gekregen, hiervoor geen waarborg hoefden te betalen en dit pasje verloren zijn. | Toegangspasje wordt door de parkwachter aangemaakt. | ja | 5 EUR |
8. personen die geen Belgische identiteitskaart hebben wegens geen Belgische nationaliteit | Toegangspasje wordt door de parkwachter aangemaakt bij eerste bezoek. | ja | nee |
9. gemeentediensten | Gemeentediensten betalen geen waarborg | ja | nee |
10. personen met Belgische identiteitskaart zonder vaste verblijfplaats | Geen toegang | nee | nee |
Daarnaast werkt IGEAN ook met een einddatum voor de kaarten, namelijk 1 jaar voor:
Verenigingen en scholen zouden een kaart van onbeperkte duur kunnen krijgen. Of er kan voor gekozen worden om een kaart met beperkte duur te verlenen aangezien de verantwoordelijke binnen verenigingen vaak veranderen.
Raadsbesluit van 16 december 2013
Dit retributie reglement regelt de toepassing en de verdeling van elektronische kaarten voor het geautomatiseerd toegangssysteem van het ecopark.
Op 16 december 2013 werd het retributiereglement op de toepassing en verdeling van elektronische kaarten voor het geautomatiseerd toegangssysteem van het ecopark goedgekeurd.
Het softwarepakket voor identificatie en registratie van de bezoekers vertrekt van de gegevens uit het bevolkingsregister (update via server IGEAN). Niet-inwoners van Edegem (verenigingen, middenstanders, …) en inwoners van Edegem die niet over een identiteitskaart beschikken die gelezen kan worden door het systeem kunnen niet zonder een apart kaartje op het ecopark terecht. Dit kaartje wordt rechtstreeks aangemaakt op het ecopark. Om misbruik van de toegangskaarten te voorkomen zijn voor de aanmaak ervan duidelijke afspraken nodig. Afvaltoerisme, zijnde aanvoer van afval buiten de IGEAN gemeente, dient maximaal vermeden te worden.
Voor volgende categorieën werd een elektronische toegangskaart voor het ecopark verleend:
Bijkomende voorwaarden:
Voor een periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 wordt de retributie op de toepassing en verdeling van elektronische kaarten voor het geautomatiseerd toegangssysteem als volgt goedgekeurd:
§1 De volgende categorieën van personen kunnen op aanvraag een elektronische toegangskaart voor het ecopark bekomen:
Situatie | Pasje? | Waarborg | |
1. eigenaar woning maar er niet woont en die frequent afval wil aanleveren | Enkel toegang voor beperkte duur mits schriftelijke toelating van het gemeentebestuur | ja | 5 EUR |
2. eigenaar die verhuurt & nabestaanden die sporadisch afval leveren | Enkel toegang voor beperkte duur mits schriftelijke toelating van het gemeentebestuur | ja | 5 EUR |
3. eigenaar van een tweede verblijf | Enkel toegang voor beperkte duur mits schriftelijke toelating van het gemeentebestuur | ja | 5 EUR |
4. scholen, verenigingen, bouwmaatschappijen | De scholen, verenigingen krijgen mits een schriftelijke toelating van de gemeente (individueel of op lijst) en betaling van een waarborg van 5 € één toegangskaart per vestigingsadres. | ja | 5 EUR |
5. KMO | Enkel toegang in Aartselaar, Kontich, Wommelgem en Edegem | ja | 5 EUR |
6. personen die recent verhuisden naar de gemeente | Toegangspasje wordt door de parkwachter aangemaakt bij eerste bezoek voor een beperkte duur van 12 weken. | ja | 5 EUR |
7. personen die een pasje hebben gekregen, hiervoor geen waarborg hoefden te betalen en dit pasje verloren zijn. | Toegangspasje wordt door de parkwachter aangemaakt. | ja | 5 EUR |
8. personen die geen Belgische identiteitskaart hebben wegens geen Belgische nationaliteit | Toegangspasje wordt door de parkwachter aangemaakt bij eerste bezoek. | ja | nee |
9. gemeentediensten | Gemeentediensten betalen geen waarborg | ja | nee |
10. personen met Belgische identiteitskaart zonder vaste verblijfplaats | Geen toegang | nee | nee |
De raad beslist dat toegangkaarten maximaal 1 jaar geldig zijn, tenzij anders vermeld in punt 1 van dit besluit.
De raad heft alle voorgaande raadsbesluiten in verband met het retributiereglement op de toepassing en verdeling van elektronische kaarten voor het geautomatiseerd toegangssysteem van het ecopark met ingang van 1 januari 2020 op.