Terug
Gepubliceerd op 23/04/2021

2020_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Goedele Van der Spiegel: Bladruimen

gemeenteraad
ma 23/11/2020 - 20:00 digitaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Birre Timmermans, tweede schepen; Lawrence Vancraeyenest, derde schepen; Albert Follens, vierde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Peter Verstraeten, raadslid; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Goedele Van der Spiegel, raadslid; René Janssens, raadslid; Sofie De Leeuw, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Ellen Stevens, raadslid; Joost Goris, raadslid; Guido Wallebroek, raadslid; Cedric Guisson, raadslid; Goedele Vandewalle, raadslid; Julien Delarbre, raadslid; Adrian De Weerdt, raadslid; Ann De Cleyn, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Gitte Gijs, raadslid; Vera Hans, ; Katleen De Prins, algemeen directeur

Secretaris

Katleen De Prins, algemeen directeur

Voorzitter

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad
2020_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Goedele Van der Spiegel: Bladruimen 2020_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Goedele Van der Spiegel: Bladruimen

Motivering

Indiener(s)

Goedele Van der Spiegel

Gericht aan

Birre Timmermans

Tijdstip van indienen

wo 18/11/2020 - 22:47

Toelichting

Oktober en november zijn traditioneel de maanden dat de bomen in de gemeente hun blad verliezen. Op heel wat plaatsen hebben ze absoluut een toegevoegde waarde om te laten liggen, maar op de straat, het fiets- en voetpad is dat natuurlijk niet ideaal. We weten dat de natte bladeren nogal eens tot ongelukken leiden. Het is dan ook een prioritaire taak van de gemeente om ons als burger daarvoor te beschermen.

De gemeente heeft sinds dit jaar het opruimen van de bladeren uitbesteed aan een externe partij. We zien en horen in de dorpsstraat dat dat met nogal wat kinderziekten gepaard gaat… Het vallen van het blad is nog niet gedaan, we vinden het dan ook cruciaal dat het bestuur een eerste tussentijdse evaluatie plant en eventueel bijstuurt. Vandaar deze vragen:

  • Hoe evalueert het bestuur de opstart en samenwerking met de externe partner in dit eerste seizoen van bladafval? Welke taken worden opgepakt door de eigen polyvalente ploeg en welke door de externe firma? Verloopt de samenwerking zoals voorzien in de overeenkomst?
  • Hoe verloopt de communicatie rond prioriteiten, dringende interventies of bijkomende opdrachten tussen de gemeente en de opdrachthouder?
  • Wie is er verantwoordelijk bij ongevallen? Waar moeten burgers naartoe met klachten?
  • Komen er klachten binnen bij de gemeente rond het resultaat en de manier van werken van deze opdrachthouder? Op sociale media kunnen we alvast zien dat de gemeente meermaals aangesproken wordt over deze zaken…
  • Graag ook even inzoomen op een specifieke case: het bladruimen op de Hovestraat liep zeker niet van een leien dakje: alle bladeren werden op het fietspad verzameld wat tot een uiterst gevaarlijke situatie geleid heeft. We hebben begrepen dat de politie is moeten tussenkomen en dat een polyvalente arbeider van de gemeente alsnog het probleem moest recht trekken. Kan het bestuur hier toch wat meer duiding bij geven? Welke lessen werden hieruit getrokken?
  • Al deze zaken in overweging genomen, vragen wij het bestuur hoe er zal bijgestuurd worden?