De notulen van de vorige gemeenteraadszitting dienen goedgekeurd te worden.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad keurt de notulen van de openbare zitting van 27 mei 2019 goed.
Raadslid Bart Breugelmans vraagt of er duiding is bij de reden van het ontslag van beide bestuursleden.
De voorzitter, Philippe Muyters geeft aan dat dit een persoonlijke keuze is, waar hem insziens geen toelichting rond vereist is.
Patricia Dierickx en Albert Follens geven hun ontslag als raad van bestuur-leden van het AGB.
Dit hebben zij per mail laten weten aan de voorzitter de gemeenteraad op 28 mei 2019.
Er worden dan ook 2 nieuwe kandidaten voorgedragen.
Erik Schiltz wordt voorgedragen ter vervanging van Albert Follens en Sabine Peeters wordt voorgedragen ter vervanging van Patricia Dierickx.
De raad neemt akte van het het ontslag van de raad van bestuur leden van AGB Albert Follens en Patricia Dierickx.
De raad duidt volgende leden aan voor de raad van bestuur van het AGB:
Dit zorgt voor de volgende volledige samenstelling voor de verdere legislatuur 2019-2024:
Aangezien Joost Talloen, Albert Follens en Lawrence Vancraeyenest lid zijn van het directie comité kunnen zij de vergaderingen van de raad van bestuur met raadgevende stem bijwonen.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
De korpschef van de lokale politiezone Hekla diende op 30 oktober 2018 een toestemmingsaanvraag in, waarin het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten, de plaats en een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau beschreven worden.
Hij vraagt hiermee de principiële toestemming om de PZ HEKLA gebruik te laten maken van tijdelijk vaste camera’s alsook van mobiele camera’s met ANPR technologie op het ganse grondgebied van de politiezone.
Met als doel te streven naar een optimaal gebruik van camera’s door de politie en de coherentie binnen het grondgebied van de politiezone zoveel als mogelijk te bewaren, adviseer ik het ontwikkelen van strikte en uniforme procedures met betrekking tot het gebruik en de inzet van de verschillende types camera’s enerzijds en anderzijds de training van politieagenten in de manier waarop de camera te gebruiken.
De korpschef van politiezone Hekla vraagt aan de gemeenteraad om het type tijdelijk vaste en mobiele camera, die in voorkomend geval intelligent kan zijn, op zichtbare en niet-zichtbare wijze te kunnen gebruiken.
Het betreffen volgende soorten toepassingen:
Tijdelijk vaste camera, zichtbaar gebruik van een vaste camera die in functie van de plaats, tijdstip en de opdracht op een andere plaats kan worden gehangen.
Mobiele ANPR-camera (Automatic Number Plate Recognition), camera met nummerplaatherkenning die wordt gemonteerd op een rijdend voertuig, dat geïdentificeerd kan worden als toebehorend aan de politiediensten.
Politiezone Hekla beschikt over een herkenbaar voertuig (zichtbaar gebruik) en een anoniem voertuig (niet-zichtbaar gebruik).
De politie vraagt om op het hele grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt om enerzijds tijdelijk vaste en anderzijds mobiele camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare en niet-zichtbare wijze te kunnen gebruiken.
De politie wenst zichtbare en niet-zichtbare camera’s te kunnen inzetten in de niet-besloten plaatsen op het grondgebied van de PZ HEKLA.
Dit is elke plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek, waaronder de openbare wegen beheerd door de openbare overheden bevoegd voor het wegbeheer.
De mobiele camera’s en de opnames worden gebruikt in uitvoering van de opdrachten van de politie, zoals bepaald in de Wet Politieambt. Het betreffen zowel opdrachten van bestuurlijke als gerechtelijke politie. Enkele voorbeelden die de wetgever zelf aanhaalt in de memorie van toelichting met betrekking tot het gebruik van (mobiele) camera’s betreffen:
IN CONCRETO
Specifiek voor zichtbaar gebruik:
De raad keurt het gebruik van ANPR-camera’s, type tijdelijk vaste en mobiele camera, die in voorkomend geval intelligent kan zijn, op zichtbare en niet-zichtbare wijze, door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente Edegem, principieel goed.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Cipal voor de algemene vergadering op 27 juni 2019 met volgende agenda:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
Raadslid René Janssen werd aangewezen als effectief lid en raadslid Guido Wallebroek als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van Cipal voor deze legislatuur.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Cipal van 27 juni 2019 goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Igean dienstverlening, milieu en veiligheid voor de algemene vergadering op 28 juni 2019 met volgende agenda:
dienstverlening:
milieu veiligheid:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Igean dienstverlening en neemt hierbij akte van de lijst met namen van kandidaten voor de raad van bestuur en keurt deze goed:
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Igean milieu en veiligheid en neemt hierbij akte van de lijst met namen van kandidaten voor de raad van bestuur en keurt deze goed:
De raad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Igean dienstverlening van 28 juni 2019 en keurt deze goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
De raad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Igean milieu en veiligheid van 28 juni 2019 en keurt deze goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
De raad keurt de statutenwijziging van Igean dienstverlening goed.
De raad keurt de statutenwijziging van Igean milieu en veiligheid goed.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van Igean dienstverlening en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van Igean milieu en veiligheid en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Waterlink voor de algemene vergadering op 8 juli 2019 met volgende agenda:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Waterlink:
De raad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Waterlink van 8 juli 2019 en keurt deze goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de algemene vergadering van Waterlink en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
We ontvingen een uitnodiging van de intergemeentelijke vereniging Waterlink voor de buitengewone algemene vergadering op 8 juli 2019 met volgende agenda:
Artikel 432 alinea 3a van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor deelname aan de algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging, het mandaat dient voor elke vergadering herhaald te worden.
Raadsbesluit van 25 februari 2019
De raad duidt de hierna vermelde raadsleden en/of schepenen aan als afgevaardigden van de gemeente Edegem in de organen van de intergemeentelijke vereniging Waterlink:
De raad neemt akte van de agenda van de buitengwone algemene vergadering van Waterlink van 8 juli 2019 en keurt deze goed, ook inhoudelijk, die er als volgt uitziet:
De raad keurt de nieuwe statuten van Waterlink goed.
De raad keurt de code goed bestuur van Waterlink goed.
De raad mandateert de volmachtdrager van de gemeente in de buitengewone algemene vergadering van Waterlink en deze wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen van de gemeenteraad.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Schepen Birre Timmermans verduidelijkt dat er inderdaad een fout geslopen was in de omschrijving van het besluit, wat ondertussen werd rechtgezet en waardoor het budget wel degelijk klopt.
Raadslid Goedele Van der Spiegel beaamt dat het besluit op deze manier wel klopt, al blijft zij ongerust over het budget omdat de raming het volledige beschikbare budget vereist. Zij had daarnaast wel ook geïnformeerd naar de verlichtingskost, en deze ontving zij nog niet tot op heden.
Schepen Birre Timmermans bevestigt dat deze inderdaad nog niet werden bezorgd, omdat men deze zelf ook nog niet heeft. Deze zullen bezorgd worden eens zij beschikbaar zijn.
De cluster Publiek Domein verwijst naar bijgevoegde presentatie.
1. Overname AS IS:
Fluvius kan de bestaande openbare verlichting overnemen voor 19 603,21 EUR inclusief BTW.
Fluvius heeft enkel de bovengrondse installaties kunnen inspecteren en maakt dus voorbehoud bij de ondergrondse installaties. Mochten daarmee in de toekomst problemen optreden zal het herstel ervan ook aangerekend worden aan de gemeente. Deze kosten zullen opgenomen moeten worden in het jaarlijkse onderhoudsbudget van de openbare verlichting.
Fluvius laat in de marge weten dat ze momenteel een nieuw voorstel aan het voorbereiden zijn om de volledige openbare verlichting van de gemeente over te nemen. Dit zou gepaard gaan met een overnamebod. Als de gemeente met dat voorstel akkoord zou kunnen gaan komt het risico op bijkomende kosten ten laste van Fluvius. Het weze wel duidelijk dat in het overnamevoorstel waarschijnlijk wel mechanismen zullen ingebouwd zijn zodat de gemeente hier niet altijd aan het kortste eind zal trekken. Gratis bestaat immers niet….
Als de ondergrondse installaties meteen mee vernieuwd worden (zie verder) zal de éénmalige kost van 19 603,21 EUR herbekeken en verminderd worden, mogelijk tot 0 herleid worden.
2. Verledding OV deel Drie Eikenstraat tussen E19 en rond punt UZA:
Om de klimaatdoelstellingen te halen moeten we inzetten op minder energieverbruik. Het is dan ook logisch dat elke mogelijkheid op “verledding” van de openbare verlichting wordt aangesproken. De cluster Publiek Domein gaat er van uit dat de nieuwe bestuursploeg deze actie zal opnemen in haar Strategisch Meerjarenplan.
De verledding van dit deel van de Drie Eikenstraat wordt door Fluvius begroot op 6 339,47 EUR.
3. Verledding en vernieuwing OV deel Drie Eikenstraat tussen E19 en rond punt UZA:
Momenteel staan er in dit straatdeel enkel verlichtingspalen aan de noordzijde. De verlichtingstudie van Fluvius wijst uit dat er met een loutere vervanging van de lichtarmaturen er onvoldoende licht zal zijn op het fietspad aan de zuidzijde. Dit straatdeel heeft immers over de ganse lengte een middenberm.
Om op het fietspad voldoende licht te halen stelt Fluvius voor om nieuwe verlichting te voorzien op de middenberm. Deze vernieuwing (inclusief verledding) wordt door Fluvius geraamd op 35 409,68 EUR.
De cluster Publiek Domein moet hierbij opmerken dat na overname van de Drie Eikenstraat deze groene middenberm zal onderhouden worden door een externe aannemer (DFM) die intussen hiervoor werd aangesteld via de aanbesteding “beplantingswerken Drie Eikenstraat”. Volgens de aanbestedingsdocumenten gaat dit om louter onderhoud van de bestaande aanplantingen.
Om de nieuwe openbare verlichting te plaatsen zal deze relatief smalle middenberm haast volledig moeten uitgegraven worden voor het plaatsen van de nieuwe OV-leidingen en palen.
Dit zal gevolgen hebben voor de groenaanneming:
- huidige beplanting zal haast volledig weggenomen moeten worden;
- zij kan dan best meteen vervangen worden door een meer onderhoudsvriendelijke beplanting.
Omdat hierdoor de aannemingsvoorwaarden wijzigen zal dit sowieso een onderhandeling vergen met de groenaannemer waarvan de uitkomst momenteel nog niet in te schatten valt. Uiteraard zal de cluster Publiek Domein ook hier het budget bewaken en de meest duurzame oplossing trachten te onderhandelen.
4. Verledding OV deel Drie Eikenstraat tussen rond punt UZA en Doornstraat:
In dit deel is er geen middenberm en volstaat het om enkel de bestaande armaturen te vervangen.
Deze werken worden door Fluvius geraamd op 9 503,87 EUR.
5. Verledding OV Doornstraat:
Deze verlichting zou al door Fluvius beheerd worden maar kan verbeterd worden door de armaturen te vervangen door Led-armaturen.
Voor de volledige Doornstraat (dus ook het huidige Edegems deel ten zuiden van Drie Eikenstraat) wordt de verledding geraamd op 16 556,72 EUR.
6. Vernieuwing OV Wilrijkstraat:
In kader van vermoedelijke wegenwerken in de Wilrijkstraat en vanwege een dringende vraag van UZA naar een optimalisatie van de drinkwaterdruk (waarvoor Water-Link dringende leidingwerken moet uitvoeren in Wilrijkstraat) werd een coördinatievraag opgestart.
Als gevolg hiervan stelt Fluvius voor om meteen de volledige verlichting van Wilrijkstraat te vernieuwen, dus ook het noordelijk gelegen Edegems deel van de Wilrijkstraat.
Deze volledig vernieuwing (inclusief verledding) wordt door Fluvius begroot op 38 745,08 EUR.
7. Punctuele verlichting oversteekplaatsen:
De cluster Publiek Domein heeft 16 oversteekplaatsen geteld.
Het gewest had/heeft niet de gewoonte om voetgangers- en fietsoversteekplaatsen automatisch te voorzien van een punctuele aandachtsverlichting. Enkel in uitzonderlijke gevallen wordt/werd dit toegestaan.
In de over te nemen delen staan nergens zulke punctuele verlichtingsinstallaties. Nochtans zijn deze zeer nuttig in de strijd tegen ongevallen met zwakke weggebruikers. Zij vallen overdag op door hun geel/zwarte kleur en ’s nachts door hun afwijkende verlichtingskleur van de rest van de openbare verlichting.
De cluster publiek domein selecteerde de meest kwestbare oversteekplaatsen (10):
- oversteek Aartselaarstraat;
- oversteek Wilrijkstraat;
- oversteek spoed UZA/ventweg;
- oversteek revarte:
- 3 oversteken kruispunt Doornstraat;
- nieuwe voetgangersoversteek UZA Wilrijkstraat;
- fietsoversteekplaats Wilrijkstraat (waar het dubbelrichtingsfietspad overgaat naar twee eenrichtingsfietspaden);
- fietsoversteekplaats personeelsingang UZA.
De oversteekplaatsen kunnen op 2 manieren verlicht worden:
- met 2 ronde palen, zonder arm, eventueel egaal geel geleverd: 2 240,97 EUR/oversteek;
- met 2 vierkante palen, met arm, geel/zwart geleverd: 3 702,37 EUR/oversteek.
Van deze 10 mogelijke plaatsen wordt er momenteel geopteerd om op 8 plekken galgen (punctuele verlichting) te gaan installeren.
8. Ramingen:
Op basis van de ramingen van Fluvius zijn vele mogelijkheden mogelijk die al dan niet binnen het voorziene budget van 100 000 EUR passen.
Voor een samenvatting verwijst de cluster Publiek Domein naar bijgevoegde presentatie.
9. Voorstel cluster Publiek Domein:
- deel Drie Eikenstraat oost: verledding en vernieuwing + 2 punctuele oversteekplaatsverlichtingen;
- deel Drie Eikenstraat west: verledding + 3 punctuele oversteekplaatsverlichtingen;
- Doornstraat: voorlopig geen verledding maar wel 2 punctuele oversteekplaatsverlichtingen ter hoogte van de Drie Eikenstraat. Verledding en eventuele OV-aanpassingen kunnen best gekoppeld worden aan eventuele herinrichtingsvoorstellen (dossier verkeersingrepen) en in samenwerking met de buurgemeenten Kontich en Wilrijk.
- Wilrijkstraat: voorlopig enkel punctuele oversteekplaatsverlichting op de nieuwe verhoogde inrichting van de voetgangersoversteekplaats UZA. De overige OV-werken kunnen best gekoppeld worden aan een eventuele latere herinrichting van de Wilrijkstraat omdat de inplanting van de OV-palen afhankelijk zijn van eventuele gewijzigde dwarsprofielen.
Dit voorstel kan geraamd worden op 80 752,50 EUR wat nagenoeg overeenkomt met het beschikbare budget na aftrek van de exploitatiekosten.
Artikel 26 §1 van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
De overheidsopdrachten mogen enkel worden geplaatst bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking wanneer de werken, leveringen of diensten om technische of artistieke redenen of omwille van de bescherming van alleenrechten, slechts aan één bepaalde aannemer, leverancier of dienstverlener kunnen worden gegund.
Volgens de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Gewest inzake de herinrichtingswerken aan de Drie Eikenstraat (deel tussen E19 en Prins Boudewijnlaan) werd overeengekomen dat de gemeente de Drie Eikenstraat, de Doornstraat en de Wilrijkstraat van het gewest zal overnemen na de voorlopige oplevering van de werken.
Deze voorlopige oplevering zal wellicht nog in het voorjaar 2019 plaatsvinden.
Met de overname van de weg moet ook de openbare verlichting (OV) worden overgenomen.
Door Fluvius werd onderzocht of deze verlichting kan overgenomen worden in de staat waarin ze zich in bevindt. Het antwoord was niet éénduidig.
In kader van duurzaamheid en veiligheid moet ook overwogen worden om de bestaande verlichting te verbeteren, aan te vullen of te vervangen. Hiervoor heeft Fluvius in samenwerking met de cluster Publiek Domein en de collega's van duurzaamheid voorstellen uitgewerkt.
De raad besluit in het kader van de overname van de Drie Eikenstraat, Doornstraat en Wilrijkstraat van het Vlaams Gewest en op voorstel van het college, Fluvius en de cluster Publiek Domein om:
- de openbare verlichting in het deel Drie Eikenstraat tussen E19 en rond punt UZA te vernieuwen en te verledden met nieuwe verlichting op de middenberm;
- de openbare verlichting in het deel Drie Eikenstraat tussen rond punt UZA en Doornstraat te verledden;
- punctuele verlichting (type galg) aan te brengen op 8 van de 10 voorgestelde locaties in de Drie Eikenstraat, Doornstraat en Wilrijkstraat;
voor een totaal geraamd bedrag van 100 000 EUR inclusief BTW en algemene kosten.
De raad keurt de gunningswijze via de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking goed.
De algemene vergadering van vzw tentoonstellingshuis Hellemans heeft de rekening 2018 goedgekeurd op 6 juni 2019 en doorverwezen naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
Artikel 10 van de overeenkomst van 19 februari 2004 tussen het gemeentebestuur en vzw tentoonstellingshuis Hellemans
De vzw zal haar rekeningen voor goedkeuring aan de gemeenteraad voorleggen.
De raad keurt de rekening 2018 van vzw tentoonstellingshuis Hellemans goed op de volgende totalen:
Samen met het batig saldo van de vorige dienstjaren (25 450,96 EUR) en het saldo voor het Fonds Aanleg Patrimonium (14 113,28 EUR) rest er in totaal een batig saldo van 40 061,15 EUR, dat wordt overgedragen naar het volgende dienstjaar.
De algemene vergadering van vzw tentoonstellingshuis Hellemans heeft het jaarverslag 2018 goedgekeurd op 6 juni 2019 en doorverwezen naar de gemeenteraad ter aktename.
De raad neemt akte van het jaarverslag 2018 van vzw tentoonstellingshuis Hellemans.
Op de vraag van raadslid Goedele Van der Spiegel, verzekert schepen Koen Michiels dat er inhoudelijk niets aan het punt werd gewijzigd ten opzichte van de gemeenteraadscommissie.
Jaarlijks wordt een jaarverslag over de werking van de sportregio Midden Provincie opgesteld en voorgelegd aan de deelnemende gemeenten.
Artikel 5- Beheerscomité paragraaf 1 - van de Statuten Sportregio Midden-Provincie ILV 2015
Edegem maakt deel uit van de intergemeentelijke sportregio Midden Provincie met als doel het verzekeren van een kwaliteitsvol regionaal sportaanbod. Dit wordt bevorderd door te informeren, te communiceren en te organiseren.
De raad keurt het jaarverslag inclusief de jaarrekening 2018 goed van de sportregio Midden-Provincie.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen. De punten 12 en 13 werden in de commissie samen behandeld, de voorzitter, Philippe Muyters, stelt dan ook voor deze opnieuw samen te bespreken waarmee de raad instemt.
Raadslid Goedele Van der Spiegel herhaalt haar bezorgdheid om voldoende concrete acties af te dwingen. Maar zij stelt vast dat deze bezorgdheid ook wordt gedragen door het bestuur.
Daarnaast verbaast het haar dat er geen toelichting over het toekomstig beleid kon gegeven worden, mede omdat de schepen van cultuur blijkbaar mee de pen vasthield bij de opmaak van dit beleidsplan. Nu heeft het zoiets van: we gaan betalen en we zien wel wat er uit komt. De fractie Groen zal het punt wel goedkeuren maar ze vindt het jammer dat er niet meer engagement/ambitie uit straalt.
Schepen Koen Michiels vindt het niet terecht dat hem verweten wordt geen ambitie getoond te hebben in dit dossier, want dit is niet correct. Hij heeft op de commissie louter willen aangeven het nog te vroeg te vinden om hier in detail op in te gaan omdat er nog een aantal dingen onduidelijk zijn en hij geen voorafnames wil doen. Als hij zich nu vastpint op actiepunten, zal hij daar op afgerekend worden. De ambitie zal er zeker zijn.
Organisaties die werkingssubsidies voor cultuur of jeugdwerk ontvingen van de provincies in 2014 kregen in 2018 en 2019 een subsidie van de Vlaamse overheid. Voor de hoogte van het subsidiebedrag werd 2014 als referentie genomen. Vanaf 2020 vervallen deze subsidies.
De Streekvereniging Zuidrand kreeg in 2018 en 2019 in het kader van deze regeling een subsidie van 26 738 euro voor haar culturele werking. Deze werking omvat momenteel: Neerdorpen Klassiek, de Tijdmobiel, de film- en beeldbank, de erfgoedsalonnetjes en het Gevaert project.
De Streekvereniging Zuidrand wil intekenen op het nieuwe decreet bovenlokale cultuurwerking om een werkingssubsidie aan te vragen voor de periode 2020-2025.
Het beleidsplan bovenlokale cultuurwerking dat voorligt, kwam tot stand na overleg met en input van de cultuurambtenaren en -programmatoren, de schepenen voor cultuur, de raad van bestuur en het directiecomité van de Streekvereniging Zuidrand en spelers uit het brede culturele veld.
Het beleidsplan zet 5 strategische doelstellingen voorop:
1) De Streekvereniging Zuidrand draagt met de bovenlokale cultuurwerking bij tot het versterken van de streekidentiteit via haar transversale werking;
2) De Streekvereniging Zuidrand realiseert tegen 2025 een gedragen bovenlokale cultuurwerking;
3) De Streekvereniging Zuidrand zorgt voor een betere afstemming van het cultureel aanbod van de aangesloten gemeenten;
4) De Streekvereniging Zuidrand zorgt voor een bredere participatie aan het vrijetijdsaanbod van de gemeenten;
5) De Streekvereniging Zuidrand speelt in op de bovenlokale noden van het culturele veld.
Met dit beleidsplan en de bijhorende subsidiëring vanuit de Vlaamse Gemeenschap wil de Streekvereniging Zuidrand de komende zes jaren een uitgebreide en structurele werking op vlak van bovenlokale cultuurwerking uitbouwen.
De gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2016 betreffende de deelname aan en de statuten van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand.
De Streekvereniging Zuidrand is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel rond de thema’s erfgoed, cultuur, toerisme, natuur en landschap.
Zij integreert de werking van de oude samenwerkingsverbanden rond cultuur (Azura), toerisme (de Zuidrand, dat smaakt) en landschap (Landschapspark Zuidrand) en de nieuwe werking rond onroerend erfgoed (IOED Zuidrand).
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s zoals natuur, bos, speelgroen, groen in de stad, trage wegen, landbouw, landschapskwaliteit, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, recreatie en toerisme, enz. De vereniging staat tevens in voor het opbouwen, delen en uitwisselen van kennis en expertise rond de verschillende thema’s.
Sinds 1 januari 2018 zijn de provincies niet langer bevoegd voor de persoonsgebonden bevoegdheden, zoals Cultuur, Jeugd, Welzijn, Gelijke Kansen en Sport. Daarbij is er steeds van uitgegaan dat Vlaanderen zorgt voor een continuering van de initiatieven die de provincies overdragen. Vlaams minister van Cultuur en Jeugd Sven Gatz besliste in het kader van een warme overdracht om de subsidies van organisaties die werkingssubsidies voor cultuur of jeugdwerk ontvingen van de provincies in 2014 ook uit te betalen in 2018 en 2019. Ondertussen werd een decreet bovenlokale cultuurwerking uitgetekend dat ingaat vanaf 1 januari 2020.
De raad keurt het beleidsplan bovenlokale cultuurwerking 2020-2025 van de Streekvereniging Zuidrand goed.
Zie de bespreking onder punt 12.
De Streekvereniging Zuidrand kent in 2017 haar oprichting. In 2018 werd gestart met de aanwerving van personeel en de overdracht van de projecten uit de oude samenwerkingsverbanden. In 2019 zal de Streekvereniging echt uit de startblokken kunnen schieten.
De Streekvereniging Zuidrand werkt op dit moment voor 58% op bovenlokale (Provinciale, Vlaamse, Europese) subsidies. Als katalysator voor de streek slaagden we er in 2018 in om voor 367 238,41 euro aan subsidies binnen te halen.
Dit betekent evenwel dat vele projecten en deelwerkingen bijna uitsluitend op subsidies werken en we daardoor geen structurele werking kunnen uitbouwen.
Om een structurele werking te kunnen uitbouwen, vraagt de Raad van bestuur van de Streekvereniging Zuidrand om de jaarlijkse bijdragen vanuit de gemeenten te verhogen met 0,5 euro per inwoner vanaf 2020. Momenteel bedraagt de jaarlijkse bijdrage 1 euro, aangevuld met 0,5 euro voor de werking voor de Intergemeentelijke Onroerend ErfgoedDienst (IOED) Zuidrand. Concreet betekent dit een verhoging van de bijdragen vanuit de gemeenten tot 2 euro per inwoner vanaf 2020.
Deze structurele verhoging van 0,5 euro per inwoner vanaf 2020 zal gekoppeld worden aan de aanvraag tot Vlaamse werkingssubsidies via het nieuwe decreet bovenlokale cultuurwerking. Het bijhorende bovenlokaal cultuurbeleidsplan zal in juni worden voorgelegd aan de gemeenteraden, samen met de bijkomende bijdrage van 0,5 euro voor bovenlokale cultuurwerking aan de Streekvereniging Zuidrand.
Indien de Streekvereniging Zuidrand deze subsidies voor bovenlokale cultuurwerking niet verkrijgt in 2020, vraagt de Streekvereniging om een eenmalige verhoging van 0,5 euro per inwoner in 2020. Deze eenmalige verhoging zal gebruikt worden om de huidige culturele werking te bestendigen terwijl we een subsidieaanvraag indienen via het Vlaamse cultureel erfgoeddecreet, ingaand vanaf 2021.
Raadsbesluit van 19 december 2016
De gemeente Edegem neemt deel aan de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand.
Raadsbesluit 29 april 2019
De raad keurt de aangepaste statuten van de Streekvereniging Zuidrand goed.
De Streekvereniging Zuidrand is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel rond de thema’s erfgoed, cultuur, toerisme, natuur en landschap.
Zij integreert de werking van de oude samenwerkingsverbanden rond cultuur (Azura), toerisme (de Zuidrand, dat smaakt) en landschap (Landschapspark Zuidrand) en de nieuwe werking rond onroerend erfgoed (IOED Zuidrand).
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s zoals natuur, bos, speelgroen, groen in de stad, trage wegen, landbouw, landschapskwaliteit, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, recreatie en toerisme, enz. De doelstelling wordt onder andere verwezenlijkt door:
- gemeenschapsvormende initiatieven te stimuleren die de mogelijkheden van een afzonderlijke gemeente of stad overstijgen en hiervoor projecten op schaal van de regio ontwikkelen;
- via een gedragen streekbeleid te werken aan de uitstraling van de streek;
- te zorgen voor het behoud (zonder eigendomsverwerving), beheer, onderzoek en duurzame ontsluiting van het onroerend (archeologisch, landschappelijk, gebouwd patrimonium) en cultureel (roerend en immaterieel) erfgoed op het grondgebied van de deelnemende gemeenten en stad;
- te zorgen voor kwalitatieve open ruimte, met groene vingers tot in de stad Antwerpen; er wordt ingezet op het versterken van natuur, bos, speelgroen, groen in de stad, trage wegen, natuureducatie, enz.;
- te zorgen voor versterking van de landbouwbedrijfsvoering, verbrede landbouwinitiatieven, landbouweducatie, enz.;
- het toerisme en de recreatie te bevorderen en mede hierdoor bij te dragen aan de verdere ontwikkeling, promotie en kwaliteitsbewaking van het toeristisch aanbod en van toerisme en recreatie in de Zuidrand in het algemeen; met het oog hierop kan zij allerhande initiatieven nemen die ten goede komen aan onder meer het onthaal van toeristen en recreanten;
- te zorgen voor animatie, infrastructuur en voorzieningen, productontwikkeling, promotie en communicatie.
De vereniging staat tevens in voor het opbouwen, delen en uitwisselen van kennis en expertise rond de verschillende thema’s.
De raad keurt een structurele verhoging van de bijdrage aan de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand goed à rato van 0,5 EUR (dit is van 1,5 EUR naar 2 EUR) per inwoner vanaf 2020 indien de werkingssubsidies voor bovenlokale cultuurwerking worden toegekend.
De raad keurt een eenmalige verhoging van de bijdrage aan de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand goed à rato van 0,5 EUR per inwoner in 2020 indien de werkingssubsidies voor bovenlokale cultuurwerking niet worden toegekend.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Schepen Brigitte Vermeulen-Goris geeft, zoals tijdens de commissie beloofd, verdere informatie over de huidige stand van zaken van de uitreiking van de conformiteitsattesten. De wetgeving is van kracht sinds 4 november 2015 en wordt gefaseerd ingevoerd. Vanaf 2025 zouden alle huurwoningen een conformiteitsattest moeten hebben.
Zij gaat dieper in op de aanpak die gehanteerd wordt om deze aflevering van conformiteitsattesten op te volgen. Er zijn 116 aanvragen ingediend, waarvan er een 80-tal ook effectief werden afgeleverd na een inspectie. Momenteel zijn er 18 aanvragen in opvolging. Veel eigenaars laten na er één aan te vragen. Het gebeurt regelmatig dat attesten niet vanaf de eerste controle kunnen toegekend worden. De huurder moet toegang geven tot de woning en dat gebeurt niet altijd.
Edegem telt 979 geregistreerde huurwoningen op 1 november 2017. De oudste woningen van meer dan 50 jaar komen het eerst aan de beurt. Zo telt Edegem er 300. Op 269 daarvan is de verordening van toepassing. Van de overigen wordt een deel verhuurd via het sociaal verhuurkantoor en op die woningen is een apart systeem voor de aflevering van conformiteitsattesten van toepassing. Men weet niet exact hoeveel woningen nog moeten gecontroleerd worden. Het is evenwel niet steeds mogelijk om als bestuur op de hoogte te zijn van alle verhuurbewegingen. Om dit evenwel maximaal te ondervangen is er een nieuwe procedure opgestart waarbij de diensten bij adreswijziging de nodige registraties in GIS doorvoeren om hier zicht op te krijgen. Let op, een conformiteitsattest is slechts 5 jaar geldig.
Raadslid Jeroen Van Laer dankt de schepen voor het antwoord. Hij wil graag weten of er zekerheid is over de cijfers van het aantal huurwoningen.
De schepen, Brigitte Goris, bevestigt dat dit de geregistreerde huurwoningen zijn, maar zij vermoedt dat er wel nog enkele woningen buiten de scope van de registratie blijven. Zij meent dat dit geen groot aantal zal zijn want men weet dat 3/4 van de bewoners, eigenaar is.
Het subsidiedossier in functie van de verdere intergemeentelijke samenwerking lokaal woonbeleid dient nu ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
IGEAN streeft naar een gebiedsdekkende werking, gekoppeld aan een maximalisering van de subsidiemogelijkheden. Daarom worden vanaf 2020 zes Interlokale Verenigingen voor het Lokaal Woonbeleid IVLW’s voorzien, zoals omschreven in het ontwerpbesluit opgemaakt door IGEAN en toegevoegd als bijlage aan dit besluit.
Edegem zal samen met Aartselaar, Hove, Kontich en Lint deel uitmaken van IVLW Zuidrand 1. De gemeenten Boechout, Borsbeek en Mortsel worden verenigd in IVLW Zuidrand 2. De oprichting en organisatie van deze Interlokale Vereniging voor het Lokaal Woonbeleid is opgenomen in de bijgevoegde statuten.
Overeenkomstig het BVR lokaal woonbeleid moet elke interlokale vereniging een halftijdse projectcoördinator voorzien. De taken en opdrachten van deze coördinator zijn vermeld op het overzicht in bijlage.
Op de bijgevoegde tabel wordt een overzicht gegeven van de verplichte activiteiten zoals vermeld in het BVR lokaal woonbeleid van 16.11.2018, met o.m. een korte omschrijving van de activiteit en taakverdeling tussen de gemeente (G) en het intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS).
In het ontwerp subsidiedossier wordt een overzicht gegeven van de aanvullende activiteiten evenals van de eigen voorstellen. Elke activiteit wordt kort toegelicht met vermelding van de concrete taakverdeling.
Om tegemoet te komen aan de vraag van de lokale besturen aan IGEAN om maximaal in te zetten op woningkwaliteit, zal IGEAN haar werking hierop afstemmen en voorziet zij de aanwerving van extra woningcontroleurs. Deze woningcontroleurs zullen ingezet worden in alle lokale besturen.
Besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid.
Regelt de opdrachten op vlak van wonen voor de lokale besturen vanaf 1 januari 2020.
De gemeente Edegem geeft haar lokaal woonbeleid intergemeentelijk mee vorm. Sinds 2011 maakt de gemeente Edegem deel uit van de Interlokale Vereniging voor het Lokaal Woonbeleid, zoals opgericht door IGEAN: "IVLW Zuidrand".
IVLW Zuidrand bestaat uit de gemeenten: Aartselaar, Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel. Het team wonen van IGEAN ondersteunt en begeleidt de gemeenten bij het uitvoeren van hun regisseursrol op het vlak van wonen en bij het uitvoeren van de taken in het kader van de subsidieregeling.
Op 31 december 2019 loopt de huidige subsidieperiode van IVLW Zuidrand af.
Het besluit van de Vlaamse regering inzake lokaal woonbeleid van 16 november 2018 bepaalt de opdrachten op vlak van wonen voor de lokale besturen vanaf 1 januari 2020. De opdrachten kaderen in 3 grote beleidsprioriteiten:
In het BVR zijn verplichte en aanvullende opdrachten opgenomen. Alle gemeenten dienen minimaal de verplichte activiteiten uit te voeren en 2 keer per jaar een lokaal woonoverleg te organiseren.
IGEAN en de deelnemende gemeenten hebben een nieuw subsidiedossier voorbereid voor de verderzetting van de intergemeentelijke samenwerking voor de periode 2020 - 2025. Het ontwerp subsidiedossier werd opgemaakt in overleg met de betrokken lokale besturen en uitgebreid toegelicht en besproken op onder meer de stuurgroep en het lokaal woonoverleg.
Op 18 maart 2019 ging het college principieel akkoord met het verderzetten van de werking van de IVLW voor de periode van 2020 - 2025, inclusief het uitvoeren van de verplichte activiteiten zoals vermeld in het BVR lokaal woonbeleid van 16 november 2018 en in het subsidiedossier.
Tijdens een verkennend overleg op 7 mei 2019 werd het ontwerp subsidiedossier eveneens besproken met Wonen-Vlaanderen.
Voor 30 juni 2019 moet het subsidiedossier ingediend worden bij de Vlaamse Overheid.
De raad gaat akkoord met de (verdere) deelname aan Interlokale Vereniging Lokaal Woonbeleid, IVLW Zuidrand 1.
De raad gaat akkoord met het uitvoeren van de verplichte activiteiten, zoals beschreven in art. 6, 7 en 8 van het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 16.11.2018:
en de daarbij horende taakverdeling.
De raad gaat akkoord met de organisatie van minstens 2 bijeenkomsten van het lokaal woonoverleg per werkingsjaar.
De raad gaat akkoord met de aanvullende activiteiten en eigen voorstellen, zoals beschreven in art. 13, 14 en 15 van het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 16.11.2018 en opgenomen in de ontwerp subsidieaanvraag van IVLW Zuidrand 1 en keurt het ontwerp subsidiedossier goed.
De raad keurt de statuten goed van de Interlokale Vereniging Lokaal Woonbeleid Zuidrand 1.
De raad neemt kennis van de ontwerp begroting 2020 en keurt deze goed.
Twee ondertekende exemplaren van gemeenteraadsbeslissing en van de statuten worden aan IGEAN dienstverlening bezorgd.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Schepen Sofie De Leeuw verduidelijkt dat het punt op twee niveaus werd aangepast. Zo werd er advies gevraagd bij VVSG, die adviseerde om de benaming 'omgevingsraad' op officiële adviezen steeds aan te vullen met de juridische benaming "Gecoro".
Daarnaast werd er een artikel opgenomen waarbij het presentiegeld wordt vermeld maar gelijk gesteld werd aan 0 EUR.
Raadslid Peter Verstraeten herhaalt zijn bezorgdheid over de wettigheid van dit besluit. Hij vindt het een goedkope truc om dit presentiegeld nu gelijk te stellen met 0 EUR. Hij herinnert eraan dat er in de vorige legislatuur 50 euro per zitting werd betaald. Hij wil toch opnieuw adviseren om een gewone gecoro samen te stellen in minimale vorm, die voor bepaalde dossiers kan aangevuld worden, maar voor stedenbouwkundig verplichte adviezen zijn opdracht kan vervullen.
Raadslid Jeroen Van Laer wil het bestuur bedanken om een aantal suggesties ter harte te nemen. Maar hij betreurt de manier waarop het dossier is toegelicht in de commissie. Het idee is zeker positief, in de bijlage zat een duidelijke presentatie die de raadsleden evenwel niet te zien kregen. Hij wil dan ook een oproep doen om fier te zijn op wat uitgewerkt is en dit dan ook te tonen en hierover in debat te gaan met de commissie. Hij vindt dit een gemiste kans. Daarnaast sluiten zij zich als fractie Groen aan bij de reactie van raadslid Peter Verstraeten.
Raadslid Adrian De Weerdt stelt zich ook vragen bij de wettelijkheid, zeker ook bij het presentiegeld dat op 0 EUR wordt gebracht. Daarnaast betreurt hij dat er geen vertegenwoordiging van de werkgevers/werknemersorganisaties voorzien is zoals voordien.
Schepen Sofie De Leeuw benadrukt dat dit dossier volledig werd doorgesproken met VVSG en dat zij hierover advies gaven. Wat het presentiegeld betreft, geeft zij aan dat er inderdaad geen presentiegeld wordt voorzien maar dat het wel de doelstelling is om de leden de mogelijkheid te bieden om studieboeken aan te kopen via de gemeente of studiedagen bij te wonen om de expertise te vergroten.
Raadslid Bart Breugelmans vreest dat dit niet het enige knelpunt is. Er zijn meerdere punten waarvan zij als fractie denken dat het niet juist is. De vraag is of die ene aanpassing voldoende is.
De voorzitter, Philippe Muyters wenst het punt ter stemming voor te leggen met de wijziging zoals voorzien. Het bestuur zal dubbelchecken of juridisch alles in orde is en zo niet, komt men in september terug.
De algemeen directeur, Katleen De Prins heeft ter zitting de bepaling over de samenstelling van de Gecoro nog eens gecheckt. Er wordt vermeld dat er gekozen kan worden uit een aantal "maatschappeljke geledingen" waaronder de werknemers- en werkgeversorganisaties, zolang er maar 4 vertegenwoordigers uit die doelgroepen in de Gecoro zetelen.
De voorzitter, Philippe Muyters herhaalt dat alles juridisch werd nagezien waardoor de meerderheidsfractie zich comfortabel voelt bij het voorliggend voorstel. Maar zij willen luisteren naar de oppositie en zijn bereid akkoord te gaan met het voorstel om bij de vertegenwoordiging van de maatschappelijke geledingen bijkomend 1 werknemersvertegenwoordiger te voorzien.
Het punt wordt goedgekeurd met de aanpassing dat er nog 1 extra afgevaardigde van de geleding 'werknemers' wordt toegevoegd en het aantal leden dus uitbreidt tot 12.
Het voorstel is om de GECORO te verruimen tot omgevingsraad, waar volgende disciplines met belangrijke expertise op vlak van omgeving hun plaats krijgen:
Volgens inwonersaantal zijn minimum 4 maatschappelijke geledingen noodzakelijk. Ze worden voorgesteld als volgt:
De omgevingsraad volgt de wettelijke samenstelling van een GECORO. Maximum 2/3 van de leden van de GECORO - die in het dagelijks gebruik omgevingsraad zal worden genoemd- mag van hetzelfde geslacht zijn. De leden moeten geen inwoners van Edegem zijn. Met haar ruime en gevarieerde expertise adviseert de GECORO (omgevingsraad) het bestuur over dossiers m.b.t. omgeving in ruime zin met het oog op het garanderen van ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid, het versterken van de sociale cohesie en het bewaren van de eigenheid van de gemeente.
Het presentiegeld bedraagt 0 EUR. De gemeente heeft evenwel de intentie de leden van de GECORO (omgevingsraad) maximaal te ondersteunen bij het opbouwen van expertise.
Artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van kracht vanaf 1 september 2009
Er wordt een adviesraad voor ruimtelijke ordening opgericht op het niveau van de gemeente, hierna de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening te noemen.
Naast de opdrachten die de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening heeft ingevolge deze codex, kan ze advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.
De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen.
De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De vaste secretaris is niet stemgerechtigd.
Het aantal leden is afhankelijk van het inwoneraantal van de gemeente : minimum 9 en maximum 13 leden voor een gemeente met meer dan 10 000 en niet meer dan 30 000 inwoners. Minimum één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, zijn deskundigen inzake ruimtelijke ordening. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. Ieder lid, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Leden van de gemeenteraad of het schepencollege kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.
De gemeenteraad beslist welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. De maatschappelijke geledingen die een lid voordragen, dragen tevens een plaatsvervanger voor.
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening en latere wijzigingen
In een gemeente met meer dan 10 000 en niet meer dan 30 000 inwoners moeten minstens 4 verschillende maatschappelijke geledingen opgeroepen worden om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gemeentelijke of intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Voor de toepassing van het eerste tot het vierde lid worden in ieder geval volgende maatschappelijke geledingen als onderling verschillend beschouwd:
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer milieu- en natuurverenigingen;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van handelaars;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van landbouwers;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van werknemers.
Aan de leden van de gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening worden presentiegelden, reis- en verblijfsvergoedingen toegekend. Het bedrag van die vergoedingen wordt vastgesteld door de gemeenteraad.
Elke legislatuur dient een gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening te worden samengesteld (GECORO).
De raad keurt goed dat de GECORO wordt verruimd tot 'omgevingsraad', bestaande uit 12 effectieve leden en 11 plaatsvervangers.
De raad keurt de samenstelling ervan als volgt goed:
Deskundigen:
Maatschappelijke geledingen (aantal):
Het presentiegeld bedraagt 0 EUR.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Schepen Lawrence Vancraeyenest licht kort de stand van zaken van het juridisch dossier toe dat werd opgestart tegen de eerste vergunning.
Schepen Sofie De Leeuw wil ter aanvulling van haar toelichting tijdens de commissie en gelet op de vraag tot meer toelichting, het plan nog kort presenteren voor de raad. Daarnaast deelt zij mee dat er nog wordt onderzocht of de verhardingsgraad van de keerlus kan verminderd worden, maar hier is nog geen duidelijkheid over momenteel.
Raadslid Bart Breugelmans wil even informeren naar een besluit dat in januari 2017 werd genomen op de gemeenteraad, waar de nominatieve toelage werd toegekend aan een jeugdvereniging voor de vernieuwing van hun lokaal. Hij meent dat het niet volstaat dat deze toelage gekoppeld zou worden aan de nieuwe vergunning, want hij is er van overtuigd dat deze nieuwe vergunning opnieuw vernietigd zal worden.
Het is daarnaast ook een kopie van een dossier dat hier al vaak besproken werd. CD&V is tegen om de redenen die ze al in de vorige legislatuur hebben toegelicht. Zij zullen daarom dit aangepaste plan niet mee goedkeuren.
Raadslid Peter Verstraeten specificeert dat hij eigenlijk wou informeren naar de stand van zaken van de dossiers voor de Raad van State maar dit mogelijks onvoldoende duidelijk heeft aangegeven. Hij stelt voor dat de schepen hier tijdens de zomermaanden ook eens naar informeert omdat hij hier echt wel naar geïnteresseerd is.
Burgemeester Koen Metsu kan raadslid Bart Breugelmans niet volgen als deze meent dat de vergunning opnieuw vernietigd zal worden. Bij de opmaak van de nieuwe vergunning werd rekening gehouden met de verplichte motivering die ontbrak in de eerste procedure. Daarnaast wil hij ook benadrukken dat zij als bestuur deze toelage niet zullen terugvorderen.
Raadslid Bart Breugelmans stelt dat hij in zijn tussenkomst heeft gezegd dat men terdege rekening moet houden met de kans dat het opnieuw zal vernietigd worden. Hij meent niet gezegd te hebben dat het zal vernietigd worden. Hij herinnert eraan dat er alternatieve oplossingen zijn.
Raadslid Goedele Van der Spiegel heeft een vraag over de timing van deze procedure aangezien er afspraken waren met de uitbaters van het rechter koetshuis rond de timing voor de oplevering van deze parking.
Burgemeester Koen Metsu reageert hier op dat er in tussentijd in overleg met de uitbaters van het rechterkoetshuis naar alternatieve oplossingen wordt gezocht in afwachting van de oplevering. Zo is er tijdelijk bijvoorbeeld ook nog de parking van het OCMW.
De fractie Groen is ervan overtuigd dat de Patronaatstraat de ideale locatie is. Het alternatief aan de post is heel duur.
Schepen Sofie De Leeuw wil nog aanvullen dat de vergunning voor de parking zelf volgende week zal voorgelegd worden aan het college.
Raadslid Bart Breugelmans dankt om op de CD&V suggestie rond de parking achter het OCMW in te gaan.
Het punt wordt goedgekeurd.
Omschrijving aanvraag:
De aanvraag betreft de aanleg en landschappelijke inpassing van een nieuwe parking bij Hof Ter Linden en reorganisatie van de omgeving, omvattend:
De parking wordt aangelegd ter ontsluiting van het Hof Ter Linden – Fort 5, en de bijhorende herbestemming van kasteel en koetshuizen en bevindt zich naast de dreef van Hof Ter Linden op de terreinen van de gemeente Edegem.
Openbaar onderzoek:
Vergunningsaanvragen die wegenwerken omvatten waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, worden behandeld volgens de gewone vergunningsprocedure.
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 26 maart 2019 tot 24 april 2019.
Resultaat:
Digitale bezwaren |
Schriftelijke bezwaren |
Schriftelijk gebundelde bezwaren |
Petitielijjst |
2 |
0 |
0 |
0 |
De ingediende bezwaarschriften luiden samengevat als volgt:
Als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, en niet over de vergunningsaanvraag.
Standpunt over ingediende bezwaarschriften:
Indien na de realisatie van de parking zou blijken dat er zich terzake een probleem stelt over de veiligheid, orde en de hygiëne (sluikstorten), dan zal het college van burgemeester en schepenen hiervoor de nodige gepaste maatregelen nemen.
In de toelichtingsnota van het RUP werd voorzien in de aanleg van een parking zoals deze thans in de aanvraag werd geconcipieerd. Er kan dus worden gesteld dat het RUP aan een zeer uitgebreid en gedetailleerd plan-MER werd onderworpen en dat hieruit geen resultaten naar voor kwamen die er op zouden wijzen dat er aanzienlijke gevolgen te verwachten waren voor het bestaande bomenbestand en de aanwezige natuurwaarden.
Bovendien werd de vergunningsaanvraag onderworpen aan het bindend advies van het Agentschap Natuur en Bos. De inrichting van deze parking is overeenkomstig met het masterplan Hof Ter Linden. De impact van aanleg is beperkt tot nihil te noemen. Voor de verlichting wordt een ongunstig advies uitgebracht, dit wegens strijdigheid met artikel 10 van het Besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot soortenbescherming en soortenbeheer van 15 mei 2009.
Het probleem van de overlast met fietsen aan de bestaande bushalte en de Strijderstraat is een bevoegdheid van het college.
Artikel 31 van 25 april 2014 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning
Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Op 18 maart 2019 heeft het gemeentebestuur van Edegem, een vraag tot omgevingsvergunning ingediend tot het aanleggen van een openbare parking Hof Ter Linden en het reorganiseren van de omgeving op de percelen, kadastraal gekend onder 1ste afdeling, sectie A, nrs. 107M, 107R, 108P, 108/3B, 179B, 315B en 315A.
De raad neemt akte van de bezwaarschriften van het openbaar onderzoek over de zaak der wegen, zoals ontworpen op de bijhorende wegenisplannen voor de percelen gelegen aan de Patronaatsraat, en kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie A 107 M, 107 R, 108 P, 108/3 B, 179 B, 315 B en 315 A
De raad keurt de zaak der wegen, zoals opgemaakt door de architect Steven Geereaert, gevestigd te 2600 Antwerpen, op het adres, Belpairestraat 31, goed op voorwaarde dat rekening wordt gehouden met de ‘voorwaarden' vermeld in artikel 3.
De voorwaarden voor de vergunningsaanvraag worden als volgt gesteld:
De aanwezigen op de algemene vergadering van EGRIS op 16 mei 2019 formuleren volgend advies:
Gunstig advies om de helft van het budget voor noodhulp, 2000 EUR, te schenken aan de bevolking in Mozambique, Malawi en Zimbabwe. Dat om de humanitaire crisis als gevolg van de natuurrampen door cyclonen Idai en Kenneth. Oxfam Solidariteit is ter plaatse en staat klaar om noodhulp te bieden. Sinds de doortocht van Idai hebben ze al 100.000 mensen geholpen. Ze evalueren de behoeften van de getroffen mensen en verdelen voedselhulp, hygiënekits en muggennetten.
Handvest Edegemse Gemeentelijke Raad Internationale Solidariteit 2013
Kaderdecreet van 22 juni 2007 inzake ontwikkelingssamenwerking
Het decreet van 1 april 2004 betreffende het beleid inzake convenants gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking strookte niet meer met de algemene uitgangspunten voor de plan- en rapporteringsverplichtingen van het planlastendecreet. Het nieuwe decreet van 2007 vervangt dit. Het bepaalt het regelgevend kader inzake gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking.
Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het kaderdecreet van 22 juni 2007 inzake ontwikkelingssamenwerking
Dit besluit bepaalt de nieuwe krijtlijnen van het subsidieprogramma van de Vlaamse overheid.
Rond 15 maart 2019 verwoestte de cycloon Idai Mozambique, Malawi en Zimbabwe. Deze enorme ramp treft naar schatting 2,5 miljoen mensen. Onder hen, vele kinderen. In Mozambique heeft de cycloon Idai al 500 levens geëist en 110.000 mensen zijn ontheemd. De cycloon en de daarop volgende zware regenval heeft geleid tot een binnenzee met een oppervlakte groter dan het Groothertogdom Luxemburg. 2875 km2 staan volledig onder water. In Zimbabwe en Malawi worden meer dan 300 doden geteld. In de hele regio is de materiële schade enorm en zijn de gewassen vernietigd.
Op 25 april verwoestte cycloon Kenneth op zijn beurt het noorden van Mozambique. De zware regenbuien veroorzaakten stortvloeden en overstromingen, waarbij minstens 38 mensen het lieven lieten. Daarnaast verkeren ook 160.000 mensen in levensgevaar en werden er 35.000 woningen beschadigd.
Hoewel zich in de regio steeds terugkerende overstromingen voordoen, is er in zuidelijk Afrika nog nooit eerder een klimaatramp van deze omvang geweest.
Dat toont eens te meer de dodelijke realiteit van de klimaatverandering aan. Opnieuw wordt een van de armste landen ter wereld getroffen. Door die armoede is het land al kwetsbaarder voor dergelijke rampen.
De raad keurt het bedrag van 2 000 EUR noodhulp goed om de burgerslachtoffers, via Oxfam Solidariteit te helpen, die lijden onder de humanitaire crisis als gevolg van de natuurrampen in Mozambique, Malawi en Zimbabwe.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Met ingang van dit jaar, moeten de lokale besturen jaarlijks uiterlijk 30 juni aan het politieke niveau rapporteren over de organisatiebeheersing. Een dergelijk rapport bevat normaliter ook de stand van zaken betreffende de uitvoering van aanbevelingen die voortkwamen uit diverse doorlichtingen. Audit Vlaanderen volgt jaarlijks de realisatiegraad op van hun aanbevelingen.
Daarenboven voorziet het decreet lokaal bestuur in de overgangsmaatregelen dat het bestaand systeem van organisatiebeheersing nog maximaal t.e.m. 1 juli 2019 in gebruik kan blijven. Dat wil zeggen dat vóór die datum, het lokaal bestuur ofwel het systeem van organisatiebeheersing bevestigt ofwel een nieuw systeem van organisatiebeheersing goedkeurt.
Titel II, hoofdstuk 5 Decreet Lokaal Bestuur dd. 22/12/2017
Bevattende bepalingen over de organisatiebeheersing en de audit.
Artikel 592 Decreet Lokaal Bestuur dd. 22/12/2017
Houdende overgangsmaatregelen inzake het systeem van organisatiebeheersing.
Artikel 24, §1 kaderdecreet bestuurlijk beleid dd. 18/07/2003
Houdende de oprichting van Audit Vlaanderen.
Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de gemeenteraad/OCMW-raad. In zijn zitting van 23/02/2015 en 20/01/2015 besliste respectievelijk de gemeenteraad en de OCMW-raad dat het "traject naar uitmuntendheid", een door de VVSG ontwikkeld totaalconcept voor organisatiebeheersing,- ontwikkeling en kwaliteitsmanagement als kader voor organisatiebeheersing zal gebruikt worden.
Na de OCMW- en gemeenteraadsbeslissing startten de beide besturen aan het eerste deel van het VVSG-model: de zelfevaluatie. Deze oefening startte tijdens het voorjaar van 2015 maar liep vertraging op door wisselingen bij de functie van stafmedewerker.
In het gemeentebestuur werden verschillende sessies georganiseerd met de staf (i.e. diensthoofden) om de 60 vragen van zelfevaluatie te beantwoorden. De resultaten werden door de stafmedewerker verwerkt en teruggekoppeld aan het managementteam. Het managementteam koppelde op zijn beurt hun feedback terug aan de staf.
Binnen het OCMW gingen de managementteamleden aan de slag met de verschillende onderdelen van de zelfevaluatie. Na individueel de vragen te hebben voorbereid, maakte de beleidscoördinator de samenvatting. Deze werd per onderdeel teruggekoppeld aan en besproken op het managementteam.
De zelfevaluatie resulteerde in een opsomming van 122 aandachtspunten. Hieruit werden er 14 prioritaire aan te pakken punten weerhouden.
Daarnaast werd tijdens het najaar van 2016 een thema-audit uitgevoerd door Audit Vlaanderen bij de gemeente Edegem. De thema-audit heeft betrekking op het instroomproces van medewerkers. Audit Vlaanderen onderzocht hierbij de verschillende stappen van het instroomproces van de behoeftebepaling tot en met de indiensttreding en een aantal procesgebonden randvoorwaarden. Deze audit focuste zich zowel op externe aanwerving als op interne procedures. De thema-audit hield twee twee doelstellingen voor ogen:
In het eindrapport werd een aanbevelingentabel met streefdata opgenomen.
De raad keurt de voortgangsrapportering organisatiebeheersing goed.
De raad gaat akkoord om het door de VVSG ontwikkelde "traject naar uitmuntendheid" verder te gebruiken als kader voor organisatiebeheersing.
Het verslag van de commissie wordt voorgelezen.
Raadslid Adrian De Weerdt geeft mee dat zij als CD&V fractie principieel akkoord zijn met de verlenging van dit contract maar zij vragen zich af of dit een nieuwe oproep is of een verlenging binnen de bestaande opdracht betreft.
Schepen Brigitte Goris licht toe dat dit een verlenging betreft.
Raadslid Adrian De Weerdt vraagt of dit dan de laatst mogelijke verlenging binnen de huidige overheidsopdracht is. Dit wordt bevestigd door de algemeen directeur.
Stijn Van Otterdijk nam de voorbije jaren met succes de werfopvolging van een aantal grote bouwdossiers voor zijn rekening:
In de komende jaren zijn nog een aantal grote werven gepland:
Aangezien de samenwerking met Stijn Van Otterdijk vlot én deskundig verloopt en Stijn ondertussen een dermate grote kennis opbouwde van de verschillende dossiers, wordt voorgesteld de samenwerking te verlengen, met behoud van dezelfde voorwaarden, zodat de continuïteit van de projecten kan gegarandeerd worden.
Gelet op de meerkost van deze externe projectondersteuning en de huidige projectplanning van de toegewezen projecten wordt een verlenging van de opdracht met 1 jaar tot einde juli 2020 voorgesteld, waarna de samenwerking opnieuw geëvalueerd zal worden.
Artikel 42 §1 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Overheidsopdrachten van werken, leveringen en diensten mogen enkel worden geplaatst bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers, wanneer de goed te keuren uitgave zonder belasting over de toegevoegde waarde, lager is dan de bedragen bepaald door de Koning.
De opdracht 'coördinatie bouwdossiers gemeente Edegem' werd in april 2016 door de gemeenteraad goedgekeurd. Op 9 mei 2016 gunde het college de opdracht 'Coördinatie bouwdossiers Edegem' aan Robuust Architecten / Stijn van Otterdijk aan een uurtarief van 69 EUR / uur, inclusief BTW. Op 25 juni 2018 werd de opdracht met een jaar verlengd tot einde juli 2019.
.
De raad keurt de verlenging voor 1 jaar goed van de opdracht 'coördinatie bouwdossiers gemeente Edegem' door de firma Robuust, Tureluur 7, 7222HG Zuid Scharwoude, Nederland voor een bedrag van 68 000,00 EUR inclusief BTW.
Dit is de vierde jaarrekening volgens de regels van de nieuwe beleids- en beheerscyclus (BBC).
De rekening bestaat uit een beleidsnota, een financiële nota, een samenvatting van de algemene rekening en een toelichting bij de financiële nota.
De jaarrekening van het autonome gemeentebedrijf moet ook beantwoorden aan de schema's voor de ondernemingsboekhouding conform de regels van het wetboek van het economisch recht.
Deze jaarrekening moet neergelegd worden bij de Nationale Bank van België samen met het financiëel verslag.
Besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Vlaams besluit werd eveneens van toepassing gemaakt op autonome gemeentebedrijven.
Ministrieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere toelichtingen voor de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten , de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het ministriële besluit werd eveneens van toepassing gemaakt op autonome gemeentebedrijven.
De raad keurt de jaarrekening 2018 van het AGB Edegem goed:
a) Balans op 31 december 18:
ACTIEF | PASSIEF | |||
vlottende activa: | 233 293,06 | schulden KT: | 182 473,26 | |
vaste activa: | 424 050,52 | schulden LT: | 366 018,38 | |
Netto actief | 108 851,94 | |||
TOTAAL ACTIEF | 657 343,58 | TOTAAL PASSIEF | 657 343,58 |
b) Staat van opbrengsten en kosten 2018:
Toaal kosten: | 519 807,20 | ||
Totaal opbrengsten: | 512 052,20 | ||
Saldo Boekjaar | -7 755,00 |
c) Financiële toestand van jaarrekening 2018 AGB:
Resulaat op kasbasis: | 108 955,03 | ||
Autofinancieringsmarge: | -2 528,00 |
Volgende documenten zijn als bijlagen toegevoegd en maken integraal deel uit van dit besluit:
Raadslid Bart Breugelmans wil de mensen van de financiële dienst danken voor hun duidelijke toelichting. Zij zullen als CD&V fractie de jaarrekening goedkeuren omdat dit een correcte weergave is, al wil dit niet zeggen dat zij zich aansluiten bij het beleid.
Raadslid Sien Pillot wil aansluitend ook de voormalige schepen van financien Peter Verstraeten danken voor zijn werk de vorige legislatuur. Wat het punt van bespreking in de gemeenteraadscommissie was, meer bepaald de toelage aan de politiezone, vernam de CD&V fractie dat binnen de politieraad luidop wordt gesteld dat er weer reserves opgebouwd kunnen worden, onder meer door de ruime toelagen van de gemeenten.
Raadslid Peter Verstraeten wil kort Sien Pillot danken voor de bedanking en aanvullend wil hij net zoals vroeger de financieel directeur, Joost Talloen danken voor het goede werk. Ook hij kan dit dan goedkeuren.
Raadslid Joost Goris wil zich, zoals de traditie betaamt, aansluiten bij de bedanking van de financieel directeur voor het goede werk.
In bijlage wordt het beleidsrapport van de rekening weergegeven met opname van alle verplichte rapporteringsschema’s en bijgevoegde toelichtingen en verklaringen.
Het exploitatieresultaat van de rekening is positief ( 2 359 487 EUR ) en is hoger dan het gebudgetteerde overschot van 1 454 932 EUR.
Het investeringsresultaat is logischerwijs negatief (- 5 136 300 EUR. ). Als we dit vergeleken met het gebudgetteerde resultaat (- 6 662 964 EUR.) merken we dat er nog een belangrijk deel van de gebudgetteerde investeringsuitgaven pas in 2019 zullen gebeuren.
Rekening houdend met bovenstaande en met de leninglasten en leasingontvangsten eindigt het financieel boekjaar 2018 met een budgettair resultaat van – 4 611 455 EUR. waardoor het resultaat op kasbasis eind 2018 afsluit op 2 369 349 EUR.
De autofinancieringsmarge bedraagt 687 225 EUR in de rekening 2018 ten opzichte van een gebudgetteerd niveau van – 221 088 EUR.. De gunstiger resultaten van het exploitatiebudget liggen hierbij aan de basis.
Bij de eerste budgetwijziging van 2019 zal het resultaat van 2018 verwerkt worden.
Besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus.
Binnen de beleids-en beheerscyclyus hoort de jaarrekening bij de fase van de beleidsevaluatie. De jaarrekening geeft een zicht op de mate waarin de (prioritaire) doelstellingen werden gerealiseerd.
De jaarrekening volgt heel nauw de structuur, vorm en inhoud van het budget. Op deze wijze wordt maximale transparantie en toegankelijkheid gegarandeerd, ook over de gemeentegrenzen heen. Het laat bovendien een duidelijke vergelijking toe van wat was gepland (budget) en wat uiteindelijk is gerealiseerd (jaarrekening).
De jaarrekening bestaat uit drie delen:
- de beleidsnota;
- de financiële nota;
- de samenvatting van de algemene rekeningen.
Tot slot wordt er eveneens een toelichting voorzien.
De raad keurt de jaarrekening 2018 goed als volgt:
Raadslid Sien Pillot licht het punt kort toe.
Schepen Birre Timmermans wil de fractie Groen bedanken voor dit initiatief waar zeker nuttige informatie naar het toekomstig beleidsplan is in terug te vinden. Sommige plekken lijken haar zinvol, een aantal andere raar, maar ze zal het zeker bekijken. Ze verwijst ook nog naar de vorige legislatuur waar beslist werd om al veel nieuwe banken te plaatsen, meer bepaald de echte rustbanken op advies van de seniorenraad. Wat de zitbanken tegen het privaat domein betreft; hebben mensen daar ook richtlijnen over gekregen. Schepen Timmermans hoopt dat die link blijft bestaan zodat ze er regelmatig naar kan gaan kijken. Het zou leuk zijn om de achterliggende gedachte te kunnen lezen bij de keuze voor een bepaalde plek.
Raadslid Sien Pillot vult nog even aan dat de rustpuntbanken misschien soms raar geplaatst lijken, maar dus het gevolg zijn van het feit dat deze door de bevraagde mensen als rustpunt werden aangegeven.
Argumentatie:
Onze vraag kadert in een visie waarin we van Edegem een nog mooiere plek willen maken om te leven en te vertoeven. Groen Edegem wil meer aandacht voor de publieke ruimte, buren die elkaar kennen en plaatsen waar we elkaar kunnen ontmoeten. Dit moet meer warmte in onze wijken brengen.
We willen daarom actief inzetten op straten en wijken waar jong en oud zich thuis en gelukkig kunnen voelen. Straten waar het aangenaam wonen is, waar kinderen zorgeloos buiten kunnen spelen, waar rustpunten zijn en mogelijkheid is om er een babbeltje te slaan.
Vorige legislatuur investeerden we o.a. in rustbanken in Hof ter Linden. Maar we voelen dat er ook in de wijken meer nood is. Er zijn immers heel wat plekjes waar het aangenaam is om te verpozen en te genieten van de omgeving. Een zitbank kan ook op een plek waar veel wandelaars (jong en oud) een stop kunnen inlassen onderweg tijdens hun wandeling of gewoon op een plek die uitnodigt tot ontmoeting…
Dit zijn essentiële rustpunten voor onder meer de oudere, minder mobiele Edegemnaren. Zitbanken kunnen klassieke banken zijn, maar ook speelsere versies (zoals de zitkeien op het gemeenteplein).
Tijdens de vorige legislatuur vroegen we aan de Edegemenaren naar ideale plaatsen voor een zitbank. Van de 150 tal voorstellen zijn er 30 nieuwe. Deze zijn te zien via volgende link https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1zEADghHMUia6zyCZUkYvEIgcDl-MJOOg&ll=51.15591723444722%2C4.439829410496941&z=13
Aan de hand van de suggesties lanceren wij daarom vandaag tijdens de gemeenteraad een bankenplan voor Edegem.
Vragen:
Ook vanuit de oppositie willen we werken aan dat mooier Edegem. We vragen het gemeentebestuur om meer zitbanken, rustpunten te plaatsen en hierbij in te gaan op de suggesties van de Edegemenaren.
Raadslid Ellen Van Assche - vraag naar een eenduidig parkeerbeleid in de Ter Voortlaan om de veiligheid te bevorderen en de optimale doorgang voor de veiligheidsdiensten te verzekeren.
Raadslid Goedele Van der Spiegel - elke zomer vraag naar wekelijkse ophaling van afval. Het raadslid raagt of het geen optie is om enkele ondergrondse containers te plaatsen, bv. op het ecopark of in de buurt hiervan, of in elke wijk een extra container, waar je met je badge van de diftarophaling extra afval kan wegbrengen.
Raadslid Goedele Van der Spiegel - herhaalt haar vraag over het herlocaliseren van het ecopark. De vragen hierover blijven bij hen toekomen, waardoor zij toch opnieuw wil weten of hier reeds concrete plannen voor bestaan en of er naar bepaalde mensen ook al werd gecommuniceerd.
Raadslid Sien Pillot - schriftelijke vraag gesteld rond een veld dat oranje kleurde door mogelijks gebruik van het product glyfosaat. Zij wil graag weten of hier specifieke acties in ondernomen werden.
Raadslid Jeroen Van Laer - informeert of er participatiemomenten voorzien zijn om alle burgers mbt het toekomstig meerjarenplan te bevragen.
Raadslid Jeroen Van Laer - GR maart werden de adviesraden goedgekeurd en informeert of al deze raden al voor een eerste keer zijn samengekomen.
Raadslid Rudi Dias - wil aandacht vragen voor onze medewerkers op de buitendiensten om, zoals de gewoonte is in de privé-sector, voor hen extra water (flessen van 1,5 liter per persoon) te voorzien bij een hittegolf.