Terug
Gepubliceerd op 15/02/2022

2019_GR_00093 - algemeen - toestemming gebruik camera's en ANPR - goedkeuring

gemeenteraad
ma 24/06/2019 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad; Koen Metsu, burgemeester; Koen Michiels, eerste schepen; Birre Timmermans, tweede schepen; Sofie De Leeuw, derde schepen; Lawrence Vancraeyenest, vierde schepen; Albert Follens, vijfde schepen; Brigitte Goris, schepen / voorzitter bijzonder comité; Peter Verstraeten, raadslid; Bart Breugelmans, raadslid; Jeroen Van Laer, raadslid; Sien Pillot, raadslid; Cynthia Govers, raadslid; Goedele Van der Spiegel, raadslid; René Janssens, raadslid; Rudi Dias, raadslid; Ellen Stevens, raadslid; Joost Goris, raadslid; Guido Wallebroek, raadslid; Goedele Vandewalle, raadslid; Julien Delarbre, raadslid; Adrian De Weerdt, raadslid; Ellen Van Assche, raadslid; Ann De Cleyn, raadslid; Sabine Peeters, raadslid; Katleen De Prins, algemeen directeur

Verontschuldigd

Cedric Guisson, raadslid; Haileab Fisehaye, raadslid

Secretaris

Katleen De Prins, algemeen directeur

Voorzitter

Philippe Muyters, voorzitter gemeenteraad

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00093 - algemeen - toestemming gebruik camera's en ANPR - goedkeuring

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Birre Timmermans, Sofie De Leeuw, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Guido Wallebroek, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ellen Van Assche, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Katleen De Prins
Stemmen voor 25
Birre Timmermans, Goedele Van der Spiegel, Jeroen Van Laer, Koen Metsu, Koen Michiels, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Albert Follens, Ellen Stevens, Ellen Van Assche, Joost Goris, Guido Wallebroek, Adrian De Weerdt, Lawrence Vancraeyenest, Julien Delarbre, Goedele Vandewalle, René Janssens, Bart Breugelmans, Sien Pillot, Cynthia Govers, Ann De Cleyn, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Sabine Peeters, Philippe Muyters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00093 - algemeen - toestemming gebruik camera's en ANPR - goedkeuring 2019_GR_00093 - algemeen - toestemming gebruik camera's en ANPR - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De korpschef van de lokale politiezone Hekla diende op 30 oktober 2018 een toestemmingsaanvraag in, waarin het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten, de plaats en een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau beschreven worden.

Hij vraagt hiermee de principiële toestemming om de PZ HEKLA gebruik te laten maken van tijdelijk vaste camera’s alsook van mobiele camera’s met ANPR technologie op het ganse grondgebied van de politiezone.

  • de tijdelijk vaste en mobiele camera’s en de opnames worden gebruikt in uitvoering van de opdrachten van de politie, zoals bepaald in de Wet Politieambt. Het betreffen zowel opdrachten van bestuurlijke als gerechtelijke politie;
  • de prioriteiten die werden vastgelegd in het zonaal veiligheidsplan hierbij leidend zijn;
  • PZ HEKLA door bovengenoemde toepassingen in te zetten wil komen tot
    • een betere besluitvorming op het terrein (‘operational awareness’ tijdens evenementen, incidenten,…);
    • het bevorderen van het veiligheidsgevoel van bewoners en bezoekers van de gemeenten;
    • handhaven van de openbare orde en veiligheid;
    • verbeteren van heterdaadkracht en opsporing;
    • bijdragen aan bewijsvoering (waarheidsvinding, bewijs, reconstructie na incidenten);
    • hogere verkeersveiligheid;
    • gebruik beeldmateriaal  voor training en coaching;
    • het verhogen van de pakkans van geseinde of gezochte voertuigen zodat misdrijven mee voorkomen kunnen worden;
  • door de inzet van camera’s de politie efficiënter kan  omgaan met haar capaciteit;
  • de camera’s geplaatst worden met respect voor de privacy van de bewoners en bezoekers en dat het publiek ook met borden zal ingelicht worden, zoals voorzien in de wet.

Met als doel te streven naar een optimaal gebruik van camera’s door de politie en de  coherentie binnen het grondgebied van de politiezone zoveel als mogelijk te bewaren, adviseer ik  het ontwikkelen van strikte en uniforme procedures met betrekking tot het gebruik en de inzet van de verschillende types camera’s enerzijds en anderzijds de training van politieagenten in de manier waarop de camera te gebruiken.  

Juridische grond

Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden
 
Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016
betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG);
 
Richtlijn (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016
betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS);
 
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen
met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (bestaande wetten, koninklijke besluiten en andere reglementering die verwijzen naar de Wet van 8 december 1992 worden geacht te verwijzen naar de nieuwe wet);
 
Artikel 2, §2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
 
Artikel 186 en artikel 187 gemeentedecreet van 15 juli 2005,  (artikel 286, artikel 287 en artikel 288 van het decreet lokaal bestuur vanaf 1 januari 2019)
 
De Wet Politieambt en de uitvoeringsbesluiten ter zake
regelen de plaatsing en het gebruik van camera’s door de politiediensten.

Wet op het politieambt van 5 augustus 1992, artikel 25/4
bepaalt dat een politiedienst camera’s kan plaatsen en gebruiken overeenkomstig artikel 25/3, op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad. De korpschef vraagt de toestemming aan de gemeenteraad. De toestemmingsaanvraag preciseert het type camera, de doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden geïnstalleerd of gebruikt en de voorziene gebruiksmodaliteiten. De aanvraag houdt rekening met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.

Artikel 25/3 Wet op het politieambt van 5 augustus 1992
voorziet dat de politiediensten in het kader van hun opdrachten (mobiele) camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze kunnen gebruiken op het grondgebied van de politiezone in:
  1. de niet-besloten plaatsen en de besloten plaatsen waarvan zij de beheerder zijn;
  2. voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen, waarvan zij niet de beheerder zijn tijdens de duur van een interventie;
  3. niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen, waarvan zij niet de beheerders zijn tijdens de duur van een interventie.
Artikel 46 van de Wet op het politieambt van 5 augustus 1992
bepaalt de modaliteiten van het niet-zichtbaar gebruik van camera’s door de politie. Tenzij expliciet anders bepaald, zijn de voorwaarden die worden opgelegd in artikel 25 voor het zichtbaar gebruik evenzeer van toepassing op het niet-zichtbaar gebruik.
 
Politiecollege van 19 januari 2018
Gunning tot aankoop en plaatsing van ANPR-camera’s.

Aanleiding en context

De korpschef van politiezone Hekla vraagt aan de gemeenteraad om het type tijdelijk vaste en mobiele camera, die in voorkomend geval intelligent kan zijn, op zichtbare en niet-zichtbare wijze te kunnen gebruiken.

Het betreffen volgende soorten toepassingen:
Tijdelijk vaste camerazichtbaar gebruik van een vaste camera die in functie van de plaats, tijdstip en de opdracht op een andere plaats kan worden gehangen.
Mobiele ANPR-camera (Automatic Number Plate Recognition), camera met nummerplaatherkenning die wordt gemonteerd op een rijdend voertuig, dat geïdentificeerd kan worden als toebehorend aan de politiediensten.

Politiezone Hekla  beschikt over een herkenbaar voertuig (zichtbaar gebruik) en een anoniem voertuig (niet-zichtbaar gebruik).
De politie vraagt om op het hele grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt om enerzijds tijdelijk vaste en anderzijds mobiele camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare en niet-zichtbare wijze te kunnen gebruiken.
De politie wenst zichtbare en niet-zichtbare camera’s te kunnen inzetten in de niet-besloten plaatsen op het grondgebied van de PZ HEKLA.
Dit is elke plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek, waaronder de openbare wegen beheerd door de openbare overheden bevoegd voor het wegbeheer.

De mobiele camera’s en de opnames worden gebruikt in uitvoering van de opdrachten van de politie, zoals bepaald in de Wet Politieambt. Het betreffen zowel opdrachten van bestuurlijke als gerechtelijke politie. Enkele voorbeelden die de wetgever zelf aanhaalt in de memorie van toelichting met betrekking tot het gebruik van (mobiele) camera’s betreffen:

  • handhaving en het herstel van de openbare orde in het kader van het genegotieerd beheer van de publieke ruimte;
  • opsporen van voertuigen of personen die het voorwerp uitmaken van een te nemen maatregel in de zin van artikel 44/7, 5°, van de wet op het politieambt, door middel van camera’s uitgerust met de ANPRtechnologie;
  • gebruik van tijdelijk vaste camera’s door de politiediensten inzake voetbal;
  • beheer van de mensenmassa’s (crowdmanagement);
  • beveiliging van de gebouwen van de politie;
  • voorbereiding en het uitvoeren van de politieoperaties, dit met het oog op het garanderen van de veiligheid van deze personen. Ongeacht het feit of het om operaties van bestuurlijke of gerechtelijke politie gaat, is het gebruik van camera’s om de politieoperatie voor te bereiden, de veiligheid van het politiepersoneel en van derden te garanderen tijdens deze operatie of de operatie tactisch voor te bereiden, een handeling van bestuurlijke politie

IN CONCRETO

  • Tijdelijk vaste camera’s
    • voorkomen en registreren van verstoringen van de openbare orde;
    • voorkomen, vaststellen en registeren van strafbare feiten;
    • openbare ordehandhaving (vb. voetbal, betogingen, evenementen, manifestaties, rampen, calamiteiten);
    • beelden en -opnames ter operationele ondersteuning (‘situational awareness’ en ‘common operational picture’);
    • publieksstromen in real time observeren (crowdmanagement);
    • gerechtelijk (vb. opsporen van sluikstorters);
    • gebruik opgenomen beelden als ondersteunend bewijsmateriaal;
    • interne opleidingsdoeleinden (training en coaching van collega's);
    • communicatie over politiewerk.
  • Mobiele ANPR
    • blacklistinvan geseinde voertuigen (o.m. gestolen voertuigen en nummerplaten);
    • blacklisting voor niet-verzekerde of niet-gekeurde voertuigen;

           Specifiek voor zichtbaar gebruik:

    • retro-actieve data analyse (rondtrekkende dadergroeperingen, gedragspatroonherkenning, terrorisme,…)
    • verkeershandhaving;
    • verkeersinformatie en beeldvorming.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het gebruik van ANPR-camera’s, type tijdelijk vaste en mobiele camera, die in voorkomend geval intelligent kan zijn, op zichtbare en niet-zichtbare wijze, door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente Edegem, principieel goed.