Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00236 - intergemeentelijke samenwerking - interlokale vereniging Zora Wijk-werken - overeenkomst met statutaire draagkracht - wijziging - goedkeuring

gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Birre Timmermans, Sofie De Leeuw, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ellen Van Assche, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Katleen De Prins

Secretaris

Katleen De Prins

Voorzitter

Philippe Muyters

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00236 - intergemeentelijke samenwerking - interlokale vereniging Zora Wijk-werken - overeenkomst met statutaire draagkracht - wijziging - goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Birre Timmermans, Sofie De Leeuw, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ellen Van Assche, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Katleen De Prins
Stemmen voor 27
Birre Timmermans, Goedele Van der Spiegel, Jeroen Van Laer, Koen Metsu, Koen Michiels, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Albert Follens, Ellen Stevens, Ellen Van Assche, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Adrian De Weerdt, Lawrence Vancraeyenest, Julien Delarbre, Goedele Vandewalle, René Janssens, Bart Breugelmans, Sien Pillot, Cynthia Govers, Ann De Cleyn, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Philippe Muyters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00236 - intergemeentelijke samenwerking - interlokale vereniging Zora Wijk-werken - overeenkomst met statutaire draagkracht - wijziging - goedkeuring 2019_GR_00236 - intergemeentelijke samenwerking - interlokale vereniging Zora Wijk-werken - overeenkomst met statutaire draagkracht - wijziging - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0008 dlb0064

Argumentatie

Inhoudelijke argumenten:

Bij het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van een intergemeentelijke dienst voor arbeidsbegeleiding & activering werd reeds in het vooruitzicht gesteld dat het de bedoeling was om deze dienstverlening te integreren in de interlokale vereniging Zora Wijk-werken. Wijk-werken is één van de tools die algemene sociale diensten van de OCMW's hebben om cliënten te activeren naast anderen zoals Tijdelijke Werkervaring, stage, individuele beroepsopleiding enz ...

Gezien de sterke vervlechting van arbeidsbegeleiding & activering en de initiatieven in de sociale economie, draagt het de voorkeur weg van de betrokken besturen om de regierol sociale economie weg te trekken van Kina pv en te integreren in het samenwerkingsverband rond arbeidsbegeleiding & activering.

Het is efficiënter en effectiever indien alle krachten die de lokale besturen zelf als actor inzetten rond arbeidsbegeleiding & activering te bundelen in één samenwerkingsverband dat werkt vanuit één centrale dienst die gevestigd is bij één lokaal bestuur.

Het beheerscomité van de interlokale vereniging "Zora Wijk-werken" keurde op 15/11/2019 bovengenoemde integratie van dienstverleningen goed en keurde het ontwerp van aangepaste overeenkomst met statutaire draagkracht goed.

Financiële argumenten

De interlokale vereniging Zora Wijk-werken kende op het einde van 2018 een aanzienlijk overschot. Dit had te maken met de inkomsten uit de wijkwerk-cheques maar daarnaast bestond ook de afspraak dat elke gemeentelijke vertegenwoordiger zou proberen om de financiële overschotten van de gemeentelijke PWA's bij hun vereffening te bestemmen voor Zora Wijk-werken.

Bij de intergemeentelijke dienst voor arbeidstrajectbegeleiding & activering voelde men sterk aan dat er behoefte was aan bijkomend personeel om de nieuwe verwachtingen en uitgebreide opdracht voor de lokale besturen ingevolge de invoering van Tijdelijke Werkervaing te kunnen waarmaken.

Bij Peter Cousaert van de VVSG werd afgetoetst of financiële overschotten uit Wijk-werken bij een integratie van de dienstverlening in de interlokale vereniging zouden kunnen aangewend worden voor arbeidstrajectbegeleiding & activering. Het antwoord luidde:

"Dit kan in principe. In het decreet staat (artikel 24) dat de Vlaamse Regering kan bepalen dat de organisator een deel van de middelen dient in te zetten voor activiteiten in het kader van werkgelegenheid en activering. In het BVR is voorlopig geen besluit daarover. Er is dus niet rond geregeld. Het lijkt ons dus geen probleem om de middelen in te zetten ikv activering. (het past overigens ook nog eens binnen artikel 24)

Ik voeg de link naar het BVR en het Decreet even toe:

https://partners.vdab.be/sites/web/files/doc/partners/wijkwerken/VR_2017_1306_DOC.0574-2_Wijk-Werken_decreet.pdf

https://partners.vdab.be/sites/web/files/doc/partners/wijkwerken/Wijk-Werken_BVR.pdf"

Groeipad voor de komende legislatuur:

in bijgevoegde nota met als titel "Zora Werkt!" wordt omstandig uitgelegd wat de financiële vooruitzichten zijn van het vernieuwd en geïntegereerd samenwerkingsverband.

Onder "Wijkwerken & ATB" - de cijfers wordt erop gewezen dat tegenover de ontvangen subsidie van het Europees Sociaal Fonds (ESF) van 240.000 euro over twee jaar, een eigen inbreng van de interlokale vereniging nodig is van 60.000 euro. Deze inbreng zal bestaan uit de (tijdelijke) uitbreiding van de personeelscapaciteit met 2 VTE arbeidstrajectbegeleider.

Op pagina 5 vindt u de financiële weerslag per gemeente van de uitvoering van de integratie van dienstverlening voor deze legislatuur:

Het is belangrijk hierbij de stijgende gemeentelijke bijdrage te zien als een investering. Door de regelgeving Tijdelijke Werkervaring, moet een tewerkstelling met een artikel 60 arbeidsovereenkomst na maximum twee jaar resulteren in een doorstroming naar het normaal economisch circuit (sociale of reguliere economie). Dat wil zeggen dat er dan een win-win-win voor cliënt-lokaal bestuur-Belgische sociale zekerheid ontstaat doordat de cliënt een stabiele tewerkstelling en inkomen verwerft en niet meer afhankelijk blijft van OCMW-steun, meer nog (opnieuw) bijdraagt in de financiering van de Belgische sociale zekerheid.

Tegelijkertijd moet beklemtoond worden dat de maatschappelijk werkers van de algemene sociale diensten van elke OCMW, de wijkwerkbemiddelaars en de arbeidstrajectbegeleiders eerst veel tijd zullen moeten investeren in het geleidelijk ontwikkelen van de grote groep cliënten die nog niet klaar zijn voor een TWE-tewerkstelling en dit middels het inzetten van de meest geschikte activatietools.

Juridische grond

Artikel 392 van het decreet lokaal bestuur
Twee of meer gemeenten kunnen een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid vormen om, zonder beheersoverdracht, een welbepaald project van gemeentelijk belang te verwezenlijken.
Met behoud van de toepassing van andersluidende decretale bepalingen kunnen andere rechtspersonen van publiek recht en privaat recht deelnemen aan de samenwerkingsverbanden, vermeld in het eerste lid.
De samenwerkingsverbanden, vermeld in het eerste lid, heten interlokale verenigingen en ze voegen die term altijd toe aan hun naam.
Als in een samenwerkingsverband, als vermeld in het eerste lid, andere overheden dan gemeenten deelnemen dan mag het zich, in afwijking van het derde lid, ook interbestuurlijk samenwerkingsverband noemen.

Artikel 393 van het decreet lokaal bestuur
Het samenwerkingsverband is gegrond op een overeenkomst met statutaire draagkracht die bepalingen bevat over de duur en de eventuele verlenging, de opzegmogelijkheid, de eventuele inbreng van de deelnemers en de wijze waarop die inbreng wordt beheerd, de interne organisatie, de wederzijdse rechten en verplichtingen en de financiële repercussies, de informatieverstrekking aan de deelnemers en de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financiële controle, de vereffening.

Artikel 394 van het decreet lokaal bestuur
De overeenkomst, vermeld in artikel 393, kan bepalen dat een van de deelnemende gemeenten aangesteld wordt als beherende gemeente waar de zetel gevestigd wordt en die de interlokale vereniging vertegenwoordigt. De beherende gemeente kan eigen personeel inzetten ten behoeve van het samenwerkingsverband overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in die overeenkomst en onder voorbehoud dat de rechten van het personeel geëerbiedigd worden.

Artikel 395 van het decreet lokaal bestuur
§ 1. Een beheerscomité dat samengesteld is uit één afgevaardigde van elke deelnemer, overlegt over de wijze waarop de overeenkomst, vermeld in artikel 393, wordt uitgevoerd.
Alleen natuurlijke personen kunnen afgevaardigde zijn van een deelnemer.
De afgevaardigden voor de deelnemende gemeenten worden aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen.
§ 2. Het beheerscomité formuleert waar nodig adviezen ten behoeve van de beherende gemeente, stelt de rekeningen van de interlokale vereniging vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de raden van de deelnemende gemeenten, waarvan de gewone meerderheid de goedkeuring verleent.
§ 3. Het beheerscomité legt de organisatie van zijn werkzaamheden vast in een huishoudelijk reglement dat bij de overeenkomst gevoegd wordt zonder dat het er deel van uitmaakt.
§ 4. Uitgezonderd de personen die het ambt van burgemeester of schepen waarnemen, kunnen de leden van het beheerscomité per bijgewoonde vergadering presentiegeld ontvangen dat gelijk is aan het hoogste bedrag dat uitkeerbaar is aan een gemeenteraadslid voor een gemeenteraadszitting in een van de deelnemende gemeenten.

Aanleiding en context

De interlokale vereniging "Zora Wijk-werken" die een intergemeentelijke organisator van Wijk-werken (opvolger van Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap PWA) is met een overeenkomst met statutaire draagkracht die werd afgesloten tussen de OCMW's en gemeenten van de Zuidoostrand (ZORA), nl. Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Mortsel en Wommelgem. De beherende gemeente is lokaal bestuur Mortsel en het personeel bestaat uit twee wijkwerkbemiddelaars die ter beschikking gesteld worden door de VDAB en één wijkwerkbemiddelaar die door de interlokale vereniging zelf extra in dienst werd genomen.

De samenwerkingsovereenkomst tussen de OCMW's van Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Mortsel en Wommelgem waartoe in tweede instantie ook het OCMW van Lint is toegetreden tot oprichting van een intergemeentelijke dienst voor arbeidsbegeleiding & activering waarbij de arbeidstrajectbegeleiders van de verschillende OCMW's worden gecentraliseerd bij lokaal bestuur Mortsel en de coördinator van deze dienst de Teamleider Sociale Tewerkstelling van lokaal bestuur Mortsel wordt.

De regierol sociale economie die tijdens de vorige legislatuur door de betrokken besturen werd toegekend aan Kina pv.

Adviezen

Financieel visum Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 4° van het decreet lokaal bestuur
<p><span style="text-decoration: underline;">Artikel 41 &sect;1 4&deg; van het decreet lokaal bestuur</span><br />De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college worden toevertrouwd: het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen</p>
Artikel 78 §1 5° van het decreet lokaal bestuur
<p><span style="text-decoration: underline;">Artikel 78 &sect;1 5&deg; van het decreet lokaal bestuur</span><br />De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen, of het aanwijzen van leden van de rechtspersonen, vermeld in deel 3, titel 4, en de besluiten om deel te nemen in een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het volgende goed:

de dienstverlening rond Wijk-werken (opgenomen in de interlokale vereniging Zora Wijk-werken) en rond arbeidstrajectbegeleiding en activering (verankerd in de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van een intergemeentelijke dienst arbeidstrajectbegeleiding en activering) en van de regierol sociale economie wordt met ingang van 1 januari 2020 geïntegreerd in één intergemeentelijk samenwerkingsverband.

Artikel 2

De raad keurt goed dat deze integratie gebeurt in de bestaande interlokale vereniging Zora Wijk-werken waardoor de benaming van deze interlokale vereniging wijzigt in "Zora Werkt!".

Artikel 3

De raad keurt de nieuwe overeenkomst met statutaire draagkracht van de interlokale vereniging "Zora Werkt !", in bijlage, goed.

Artikel 4

De raad beëindigt de samenwerkingsovereenkomst tussen de OCMW’s van Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Mortsel en Wommelgem betreffende de gemeenschappelijke dienstverlening inzake arbeidstrajectbegeleiding en activering van 3 september 2018 met ingang van 1 januari 2020.