Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00243 - reglementen - kermisactiviteiten op de openbare kermissen - goedkeuring

gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Birre Timmermans, Sofie De Leeuw, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ellen Van Assche, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Katleen De Prins

Secretaris

Katleen De Prins

Voorzitter

Philippe Muyters

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00243 - reglementen - kermisactiviteiten op de openbare kermissen - goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Philippe Muyters, Koen Metsu, Koen Michiels, Birre Timmermans, Sofie De Leeuw, Lawrence Vancraeyenest, Albert Follens, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Bart Breugelmans, Jeroen Van Laer, Sien Pillot, Cynthia Govers, Goedele Van der Spiegel, René Janssens, Rudi Dias, Ellen Stevens, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Goedele Vandewalle, Julien Delarbre, Adrian De Weerdt, Ellen Van Assche, Ann De Cleyn, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Katleen De Prins
Stemmen voor 27
Birre Timmermans, Goedele Van der Spiegel, Jeroen Van Laer, Koen Metsu, Koen Michiels, Sofie De Leeuw, Rudi Dias, Albert Follens, Ellen Stevens, Ellen Van Assche, Joost Goris, Guido Wallebroek, Cedric Guisson, Adrian De Weerdt, Lawrence Vancraeyenest, Julien Delarbre, Goedele Vandewalle, René Janssens, Bart Breugelmans, Sien Pillot, Cynthia Govers, Ann De Cleyn, Brigitte Goris, Peter Verstraeten, Sabine Peeters, Gitte Gijs, Philippe Muyters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00243 - reglementen - kermisactiviteiten op de openbare kermissen - goedkeuring 2019_GR_00243 - reglementen - kermisactiviteiten op de openbare kermissen - goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De abonnementen betreffende kermisactiviteiten op de openbare kermissen vervallen op 31 december 2019 en moeten opnieuw opgesteld worden. Tarieven worden aangepast. Bijkomend wordt alle versnipperde besluitvorming uit het verleden nu terug gebundeld in één overzichtelijk reglement.

Juridische grond

Wet van 25 juni 1993

betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005 en wet van 20 juli 2006 en van 22 december 2009, 21 januari 2013 en decreet van 24 februari 2017 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10.

  • Artikel 8 §1 bepaalt dat de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, geregeld wordt bij gemeentelijk reglement.
  • Artikel 9 §1 bepaalt dat de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.

Koninklijk besluit van 24 september 2006
betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, artikelen 8 tot en met 24. Deze artikelen handelen over de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare kermissen en op het openbaar domein.

Decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Artikel 40:
§ 3. De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. 

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
Artikel 41 °14 Vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan is een bevoegdheid van de gemeenteraad.

Raadsbesluit van 17 oktober 2007
Dit besluit regelt de kermisactiviteiten op de openbare kermissen.

Raadsbesluit van 29 april 2013
Aanpassing van het reglement kermisactiviteiten op de openbare kermissen.

Raadsbesluit van 23 maart 2015
Aanpassing van het reglement kermisactiviteiten op de openbare kermissen qua verlenging duurtijd en bijhorende tarieven.

Raadsbesluit van 25 januari 2016
Aanpassing van het reglement kermisactiviteiten op de openbare kermissen m.b.t. stopzetting van de paaskermis en het aanpassen van de oprijtijden. 

Aanleiding en context

De modaliteiten bij de organisatie van de kermis in Edegem worden gewijzigd. Daardoor moet het bestaande reglement aangepast te worden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het onderstaande aangepaste reglement kermisactiviteiten goed als volgt:

AFDELING 1. ORGANISATIE VAN KERMISACTIVITEITEN EN AMBULANTE KERMISACTIVITEITEN IN KERMISGASTRONOMIE OP OPENBARE KERMISSEN

Artikel 1 – Toepassingsgebied

Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie georganiseerd of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.

Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.

Dit reglement is niet van toepassing op pretparken noch op vaste kermisattracties.

Artikel 2 – Gegevens van openbare kermissen

De gemeente organiseert volgende openbare kermissen:

Junikermis op het Gemeenteplein: de zondag na 16 juni:

Vrijdag 15u30-24u00

Zaterdag 13u30-24u00

Zondag 13u30-24u00

Maandag 15u30-23u00

Dinsdag 15u30-23u00 voor de kermishouders op de parking van het gemeenteplein

Septemberkermis op het Gemeenteplein: de eerste zondag van september :

Vrijdag 15u30-24u00

Zaterdag 10u00-24u00

Zondag 10u00-24u00

Maandag 15u30-23u00

Dinsdag 15u30-23u00 voor de kermishouders op de parking van het gemeenteplein

De standplaatsen ingenomen door de foorinrichtingen en kermiskramen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan gedurende de in artikel 13, §3 vermelde periode.

Artikel 3 – Voorwaarden tot toewijzing standplaatsen

§1 De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen:

1° Voor kermisattracties en vestigingen van kermisgastronomie met bediening aan tafel:

a) houder zijn van een “machtiging als werkgever in kermisactiviteiten” voor eigen rekening;

b) aan rechtspersonen door tussenkomst van de persoon verantwoordelijke voor hun dagelijks bestuur houder van de “machtiging als werkgever in kermisactiviteiten”.

2° Bijkomende voorwaarden:

de uitbater dient behoorlijk gedekt te zijn door verzekeringspolissen inzake burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;

wanneer het een kermisattractie met voortbeweging van personen, aangedreven door een niet-menselijke energiebron betreft, dient de attractie te voldoen aan de bepalingen van artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen;

c) het bewijs voorleggen dat de uitbating van de kermisattractie met dieren voldoet aan de reglementaire voorschriften betreffende deze materie;

d) het bewijs voorleggen dat de vestiging van kermisgastronomie met bediening aan tafel en de personen die er werkzaam zijn, voldoen aan de reglementaire voorwaarden inzake volksgezondheid.

§2 Voor vestigingen van kermisgastronomie zonder bediening aan tafel:

1° houder zijn van een “machtiging als werkgever in ambulante activiteiten” voor eigen rekening;

2° aan rechtspersonen door tussenkomst van de persoon verantwoordelijk voor hun dagelijks bestuur houder van de “machtiging als werkgever in ambulante activiteiten”.

3° Bijkomende voorwaarden:

a) de uitbater dient behoorlijk gedekt te zijn door verzekeringspolissen inzake burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;

b) het bewijs voorleggen dat de vestiging en de personen die er werkzaam zijn, voldoen aan de reglementaire voorwaarden inzake volksgezondheid.

Artikel 4 – Verhouding abonnement - losse plaatsen

De standplaatsen op de openbare kermissen worden eenmalig toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel.

De eenmalige toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:

- in geval van absolute noodzaak;

- wanneer de verplichtingen onafscheidelijk zijn verbonden aan de hernieuwing van de kermis (bijvoorbeeld introductie van nieuwe attracties).

De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.

Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.

De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.

Artikel 5 – Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen

§1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats

Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester of zijn afgevaardigde deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.

Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht op de gemeentelijke website en aan het gemeentelijk info bord.

De kandidaturen worden ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.

§2. Onderzoek van de kandidaturen en toewijzing standplaatsen

Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de gemeente of 

voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in artikel 4 van dit reglement.

De standplaatsen worden door het college van burgemeester en schepenen toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria:

1° de aard van de attractie of van de vestiging;

2° de technische specificaties van de attractie of van de vestiging;

3° de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging;

4° de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging;

5° de deskundigheid van de uitbater , van de aangestelde-verantwoordelijken en van het tewerkgesteld personeel;

6° desgevallend, de nuttige ervaring;

7° de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat.

Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.

§3. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats

De gemeente deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee:

1° hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding;

2° hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding;

3° hetzij per duurzame drager (fax of e-mail) met ontvangstmelding.

Artikel 6 – Het register of plan van de toegewezen standplaatsen

Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats vermeld staat:

1° de situering van de standplaats;

2° de toewijzingsmodaliteiten van de standplaats;

3° de duur van het gebruiksrecht of het abonnement;

4° de naam, voornaam, adres van de persoon aan wie of door de tussenkomst van wie de standplaats toegewezen werd;

5° desgevallend, het maatschappelijk doel van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegewezen werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;

6° het ondernemingsnummer;

7° de aard van de attractie of van de vestiging die de standplaats inneemt of die op de standplaats toegelaten is;

8° de prijs van de standplaats behalve wanneer deze uniform werd vastgesteld;

9° desgevallend, de identificatie van de overlater en de datum van de overdracht.

Artikel 7 – Spoedprocedure

Indien, binnen de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven:

- hetzij omdat zij niet konden worden toegewezen na afloop van de gewone procedure;

- hetzij omdat ze in die tussentijd vacant zijn geworden;

- hetzij ten gevolge van hun niet-bezetting resulterend uit de afwezigheid van hun houder, kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:

1° de gemeente raadpleegt de door hem gekozen kandidaten. Zij richt zich, in de mate van het mogelijke, tot verscheidene kandidaten per voorziene standplaats;

2° de kandidaturen worden ingediend hetzij per duurzame drager tegen ontvangstbewijs; hetzij schriftelijk tegen ontvangstbewijs;

3° de gemeente gaat over tot de toewijzing van de standplaatsen;

4° zij stelt een proces-verbaal op dat per vacature of onbezette standplaats de kandidaten vermeld die hun kandidatuur hebben ingediend;

5° indien meerdere kandidaten naar eenzelfde standplaats dingen, geeft zij in het proces-verbaal de motivatie van haar keuze aan;

6° zij deelt aan iedere kandidaat, hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding, hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstbewijs, hetzij per duurzame drager met ontvangstmelding, de beslissing mede die hem aanbelangt.

Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waarvan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de invoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.

De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 8 – Duur van het abonnement

§1 De looptijd van het abonnement is van 2020 tot en met 2025.

§2 De houder van een abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan.

Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt ze af van de beoordeling van de burgemeester of van zijn afgevaardigde.

Artikel 9 – Opschorten abonnement

De houder van een abonnement kan het abonnement laten opschorten wanneer:

1° hij tijdelijk ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:

- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest;

- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op het einde van de kermis op.

Indien de opschorting één jaar overschrijdt, moet zij minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden.

2° hij over een abonnement beschikt voor een andere kermis die op hetzelfde ogenblik plaats heeft .

De opschorting moet worden bekendgemaakt tenminste drie maanden voor de begindatum van de kermis. Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden.

De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen.

Artikel 10 – Afstand van het abonnement

De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:

1° bij de stopzetting van zijn activiteiten, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden;

2° indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 9, 1° van dit reglement. De opzegging gaat onmiddellijk in na de bekendmaking van de ongeschiktheid.

De houder kan een vervroegde beëindiging van zijn abonnement aanvragen voor andere motieven. De beslissing om gevolg te geven aan deze aanvraag te geven, hangt af van de beoordeling van de burgemeester of zijn afgevaardigde.

De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

Artikel 11 – Schorsing en opzegging van het abonnement

De gemeente kan het abonnement intrekken of opzeggen omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of de betrokken attractie of vestiging.

Artikel 12 – Overdracht standplaats

De overdracht van een standplaats is toegelaten wanneer:

1° de houder van een standplaats op een openbare kermis de uitbating van zijn attractie of zijn vestiging stopzet;

2° de houder van een standplaats overlijdt. Zijn rechthebbenden kunnen zijn standplaats overlaten.

In de beide gevallen is overdracht slechts mogelijk op voorwaarde dat:

- de overnemer de attractie of vestiging uitgebaat op de overgedragen standplaatsen overneemt;

- de overnemer voldoet aan de voorwaarden tot het toewijzen van een standplaats op de kermis;

- de gemeente de attractie goedkeurt rekening houdend met de criteria vermeld in artikel 5 §2 van dit reglement.

Artikel 13 – Inname standplaatsen

§1. De standplaatsen kermisattractie of vestiging van kermisgastronomie met bediening aan tafel kunnen ingenomen worden door:

1° de personen aan wie de standplaats toegewezen is, houders “machtiging als werkgever in kermisactiviteiten”;

2° de verantwoordelijke van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen, houder van de “machtiging als werkgever in kermisactiviteiten”;

3° de echtgenoot of echtgenote of wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houders van de “machtiging als werkgever in kermisactiviteiten” voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;

4° de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houders van de “machtiging als werkgever in kermisactiviteiten” voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;

5° de personen die beschikken over de “machtiging als aangestelde-verantwoordelijke in kermisactiviteiten” die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de personen bedoeld in §1,1° tot en met 4°;

6° aangestelden die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de personen bedoeld in §1, 1° tot en met 4° onder het gezag en in aanwezigheid van deze of van een persoon bedoeld in 5°.

De personen bedoeld in §1,2° tot en met 5° kunnen deze standplaats innemen voor zover hun machtiging geldig is voor de attractie of vestiging die erop uitgebaat wordt.

Zij kunnen deze standplaatsen innemen buiten de aanwezigheid van de personen aan wie of door middel van wie ze werden toegewezen.

§2. De standplaatsen voor een ambulante activiteit in kermisgastronomie zonder bediening aan tafel kunnen ingenomen worden door:

1° de personen aan wie de standplaats toegewezen is, houders “machtiging als werkgever in ambulante activiteiten”;

2° de verantwoordelijke voor het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever in ambulante activiteiten”

3° de feitelijke vennoot van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;

4° de echtgenoot of echtgenote en wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;

5° door de personen die beschikken over een “machtiging als aangestelde A” of een “machtiging als aangestelde B”, die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in §2,1° tot en met 4°;

6° door de personen vrijgesteld van de machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten in een vestiging kermisgastronomie zonder bediening aan tafel, in aanwezigheid en onder het gezag van de houder van de “machtiging ambulante activiteiten als werkgever” of van de houder van de “machtiging ambulante activiteiten als aangestelde A of B”.

De personen opgesomd in §2, 2° tot en met 5° kunnen de standplaatsen innemen buiten de aanwezigheid van de personen aan wie of door middel van wie ze werden toegewezen.

§3. De kermisuitbaters mogen het gemeenteplein betreden vanaf dinsdag om 20.00 uur voorafgaand aan de kermis en ze dienen het plein verlaten te hebben op dinsdagochtend na de kermis om 3:00 uur. De afbraak op de laatste dag mag niet vroeger starten dan 21:00uur.

Artikel 14 – Tarieven

Het tarief per lopende meter wordt vastgesteld op 7,70 EUR/per dag voor het jaar 2013.

Voor de bijhorende koelwagens en caravans wordt 27,50 EUR/stuk aangerekend.

Het tarief is ieder jaar indexeerbaar in functie van de evolutie van het gezondheidsindexcijfer, met als referentie de gezondheidsindex van november 2019 (basis 2013).

Artikel 15 – Boeteclausule

Indien vastgesteld wordt dat het gemeenteplein bezet wordt met attracties en of toebehoren buiten de periode vermeld in artikel 13 §3 zal aan de eigenaar van betrokken attracties en of toebehoren een forfaitaire boete aangerekend worden van 1 100 EUR. Daarbovenop zullen de kosten die het gemeentebestuur moet maken om die attracties en of toebehoren te verwijderen van het gemeenteplein integraal doorgerekend worden aan de eigenaar.

Bij afbraak voor 21:00 uur op de laatste dag van de juni- en septemberkermis zal er een boete opgelegd worden van 275 EUR.

Artikel 16 – Elektriciteit

De kermisuitbaters dienen zelf in te staan voor stroomvoorziening. De aanvraag dient door de kermisuitbaters rechtstreeks te geschieden aan de stroomverstrekkende maatschappij. Al wat de stroomlevering betreft zoals kostprijs, levering, onderbrekingen, toezicht, zal zonder tussenkomst van de gemeente gebeuren, tussen kermisuitbater en de maatschappij.

Artikel 17 – Muziek

Muziek zal enkel mogen gespeeld worden tijdens de openingsuren van de kermis en dient op zulke wijze geregeld te worden dat de muziekuitvoering van andere speeltuigen niet overstemd wordt en/of door omgeving en publiek niet als hinderlijk wordt ervaren. Het gebruik van sirenes, stoomfluiten en andere oorverdovende sein- of werktuigen is verboden.

Artikel 18 – Gezondheidszorg

Drinkbaar water wordt aan de kermisuitbaters bezorgd door middel van kranen in de nabijheid van het Gemeenteplein.

Wanneer er voedingswaren en/of dranken worden aangeboden met het oog op onmiddellijke consumptie, is het gebruik van herbruikbare consumptiematerialen verplicht. Vanaf 1/01/2020 mag enkel gebruik gemaakt worden van herbruikbare glazen of bekers. Vanaf 1/01/2022 moeten ook borden, bestek,… herbruikbaar zijn.

Het gebruik van wegwerprietjes en plastic ballonnen is niet toegestaan.

De organisator van een evenement zamelt minstens de volgende fracties selectief in: papier & karton, glas, PMD, GFT en restafval. De geplaatste afvalcontainers (ENKEL VOOR RESTAFVAL) worden nadien opgehaald door de afvalophaling. 

AFDELING 2. ORGANISATIE VAN KERMISACTIVITEITEN OP HET OPENBAAR DOMEIN BUITEN OPENBARE KERMISSEN

Artikel 18 – Toepassingsgebied

1° Op aanvraag van een kermisuitbater:

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein, buiten de openbare kermissen, om een kermisattractie of vestiging van kermisgastronomie met bediening aan tafel uit te baten dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente. Deze aanvraag dient te gebeuren via een standaardformulier.

2° Op initiatief van de gemeente

wanneer de gemeente een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in artikel 5 van dit reglement gevolgd.

Artikel 19 – Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen en innemen van de standplaatsen op de openbare markt kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

Artikel 20 – Duur machtiging

De machtiging wordt door de gemeente toegekend hetzij voor een bepaalde periode, hetzij per abonnement.

Een abonnement kan toegekend worden zodra de kermisuitbater een zelfde standplaats gedurende drie opeenvolgende jaren heeft verkregen. Voor de berekening van de termijn bij overname, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.

 

AFDELING 3. CONTROLE EN INWERKINGTREDING VAN HET REGLEMENT

Artikel 21

De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris zijn gemachtigd om de documenten vermeld in artikel 3 van dit reglement te controleren.

Artikel 22

Alle voorgaande raadsbesluiten worden vanaf heden opgeheven.

Artikel 23 – Inwerkingtreding van het reglement

Het belastingreglement zal definitief zijn indien geen bezwaren ingediend worden gedurende het onderzoek de commodo et incommodo.